Sportul, noiembrie 1975 (Anul 31, nr. 8140-8160)

1975-11-01 / nr. 8140

MARELE FORUM AL TINERETULUI . CONGRESUL AL X-LEA AL U.T.C. , CONFERINŢA A X-A A U.A.S.C.R. CONFERINŢA A III-A A ORGANIZAŢIEI PIONIERILOR va dezbate şi contribuţia adusă dezvoltării mişcării de educaţie fizică şi sport în rîndurile tinerei generaţii „..Şcolile şi întreaga reţea de învăţâmînt, organizaţiile de pionieri, organizaţiile de U.T.C, asociaţiile studenţilor comunişti, sindicatele şi cluburile sportive trebuie sa faca totul pentru a-şi îndeplini in cele mai bune conditiuni sarcinile şi atribuţiile ce le au in domeniul educaţiei fizice şi sportului". (Din Mesajul adresat de tovarăşul NICOLAE CEAUŞESCU participanţilor la Conferinţa pe ţară a mişcării sportive î nceputul săptămînii viitoare aduce în prim-plan evenimente de o deosebită însemnătate în viaţa tinerei generaţii a ţării : Congresul al X-lea al U.T.C., Conferinţa a X-a a U.A.S.C.R. şi cea de-a lll-a Conferinţă naţională a Organizaţiei Pionierilor. • La aceste importante evenimente politice, intîmpinate cu mult entuziasm, întregul nostru tineret se prezintă cu realizări remarcabile pe multiple planuri — în activitatea productivă, politică, ştiinţifică şi culturală a ţării, precum şi în domeniul educaţiei fizice şi sportului. In contextul multiplelor îndatoriri pe tărâm educativ care revin organizaţiilor de tineret, studenţeşti şi pioniereşti, un loc de mare însemnătate ie ocupă crearea obişnuinţei de practicare a exerciţiului fizic şi sportului, factor important în formarea unei generaţii viguroase, călite fizic şi bine dezvoltate intelectual, aptă să facă faţă exigenţelor sporite ale societăţii de mîine, educată şi pe această cale in spiritul celor mai nobile principii de muncă şi de viaţă, al eticii şi echităţii socialiste. Ca urmare a indicaţiilor şi sarcinilor cuprinse în documentele de partid referitoare la activitatea sportivă — îndeosebi HOTARIREA PLENAREI C.C. AL P.C.R. din februariemartie 1973 şi MESAJUL adresat la începutul acestui an de către tovarăşul NICOLAE CEAUŞESCU participanţilor la Conferinţa pe ţară a mişcării sportive , organele şi organizaţiile de tineret, ca factori investiţi cu atribuţii şi răspunderi in acest domeniu, s-au angajat mai ferm in iniţierea, popularizarea, organizarea şi desfăşurarea unor acţiuni şi competiţii menite să atragă pe terenurile de sport, la bazine, in aerul curat al munţilor tot mai mulţi amatori de mişcare. Secvenţă surprinsă zilele trecute cu prilejul etapei pe judeţ I® cros organizată de Comitetul judeţean Cluj al U.T.C. Foto : Ioan LESPUC, Cluj-Napoca TOT MAI MULTI UTECIŞTI ÎN ACTIVITATEA DE MASA La cel de al X-lea Congres al U.T.C., organizaţiile de tineret se prezintă cu un bilanţ pozitiv în îndeplinirea sarcinilor de partid privitoare la dezvoltarea activităţii sportive de masă. Prin contribuţia acestora la organizarea competiţiilor cu caracter republican — îndeosebi „Cupa tineretului“, complexul „Sport şi sănătate“, „Crosul tineretului“ — şi la mobilizarea tineretului din şcoli, întreprinderi, instituţii şi din mediul sătesc, a crescut numărul participanţilor la întreceri, al practicanţilor exerciţiului fizic şi sportului. Sute de mii de tineri au fost angrenaţi in aceste competiţii De asemenea, folosind astfel de prilejuri, au fost organizate numeroase şi atractive manifestări complexe, cultural-sportive. In acest sens, s-au făcut remarcate mai ales organizaţiile U.T.C. din judeţele Suceava, Hunedoara, Dolj, Ilfov, Arad, Teleorman ş.a. O amploare deosebită au luat în ultima vreme crosurile, care s-au dovedit deopotrivă mijloace eficiente de întărire a sănătăţii şi de depistare a unor elemente dotate pentru sportul de performanţă. Eforturi sporite au făcut organizaţiile U.T.C. pentru dezvoltarea activităţii sportive şi în mediul rural. O competiţie de tradiţie, „Cupa tineretului de la sate“, care a devenit acum „Cupa U.T.C.“, se desfăşoară la 13 ramuri sportive, avînd ediţii de vară şi de iarnă. A crescut numărul duminicilor cultural-sportive, al întrecerilor cicliste, al campionatelor săteşti şi al altor acţiuni organizate pe lingă căminele culturale. Se bucură de o constantă adeziune „Concursul naţional sătesc derintă", „Cupa U.T.C. la cină“ ş.a. La competiţiile dedicate elevilor, cum ar fi „Pentatlonul atletic şcolar“, „Săniuţa de argint“, „Festivalul ansamblurilor şcolare de gimnastică ritmică modernă“ etc., organizaţiile U.T.C. au un aport organizatoric consistent. In acelaşi timp, U.T.C. desfăşoară o vie şi rodnică activitate în direcţia amenajărilor de baze sportive, acţiune stimulată prin concursul „Cea mai bună bază sportiva“. In acest fel, numai în ultima vreme au apărut aproape 5411, de noi baze şi spaţii simple pentru practicarea exerciţiului fizic şi sportului, remarcîndu-se îndeosebi judeţele Constanţa, Galaţi, Mureş, Timiş, Maramureş. Tot mai convingătoare, mai eficientă, se dovedeşte şi propaganda în favoarea sportului, pe care U.T.C. o desfăşoară prin mijloace variate : dezbateri, colţuri sportive, afişe, broşuri, pliante, filme în culori etc. Pe planul muncii educative in rîndul sportivilor de performanţă, organizaţia de tineret şi-a adus o contribuţie importantă in ultimul an, prin crearea de grupe U.T.C. în loturile naţionale şi olimpice. „ Competiţiile cu caracter republican, ofiiei pentru diversificarea activităţilor . Eforturi pentru dezvoltarea sportului la sate 5 400 de noi baze sportive @ Atenţie sporită muncii de propagandă şi educaţie e Finala „Cupei satelor doljene a reunit la Craiova peste 250 de tineri sportivi, reprezentanţii celor aproape 20 ROB de iubitori ai sportului din mediul rural care au luat parte la întreceri In prima etapă. Disciplinele de întrecere — atletism, volei, handbal şi trântă. Intr-o altă acţiune sportivă de amploare — „Crosul cel de-al X-lea Congres al U.T.C. COMPETIŢII OMAGIALE şi a X-a Conferinţă a U.A.S.C.R.“ — au fost prezenţi la start aproape 3 800 de studenţi şi studente. Tot in judeţul Dolj sunt în curs de organizare competiţii de atletism, baschet, handbal şi volei, cu participarea elevilor din şcolile generale, din şcolile profesionale şi dinlicee. • Concursul de orientare turistică organizat în municipiul Oradea a fost dominat de tinerii sportivi de la favorit (juniori şi junioare II) şi Voinfo (juniori şi junioare ). Uteciştii din acelaşi oraş, elevi şi tineri din instituţii şi întreprinderi, participă in prezent la competiţii de fotbal şi handbal, precum şi la un concurs de tenis de masă. Este, de asemenea, un curs de programare un concurs de cros. • Duminica, inaugurarea ediţiei de iarnă a „Cupei tineretului“ va fi marcată, în judeţul Teleorman, printr-o suită de întreceri sportive la atletism, ciclism, popice, şân, tenis de masă şi volei. Iată citeva centre de comune în care pregătirile pentru deschiderea festivă a noii ediţii a acestei populare competiţii sunt încheiate : Siliştea nouă, Vîrtoape, Crîngeni, Salcia, Brâgâneşti-Vlaşca, Olteni, Buzescu, Storobâneasa. De asemenea, se fac pregătiri intense pentru „Cupa tineretului“ şi in oraşe — Roşiori de Vede, Turnu Măgurele, Videle, Zimnicea şi Alexandria. In aceeaşi zi, la Roşiori de Vede va avea loc un festival sportiv rezervat elevilor din şcolile generale şi din licee, organizat la atletism (cros), fotbal, şah şi tenis de masă. Dn judeţul Galaţi. „Cupa Congresul al X-lea al U.T.C.“ s-a bucurat de o largă participare, îndeosebi la disciplinele atletism, baschet, handbal, oină. In acelaşi timp, tineretul universitar găldţean a intrnpinat a X-a Conferinţă a U.A.S.C.R. printr-o ştafetă combinată (cros-ciclism-canotaj), o premieră in materie şi care a fost urmărită cu un interes deosebit. ÎNTRE AMFITEATRE ŞI ARENE SPORTIVE Studenţimea noastră este legată prin puternice tradiţii de activitatea sportivă de masă şi performanţă. Cele mai recente investigaţii recomandă, de altfel, între mijloacele de sporir a capacităţii de asimilare a unui volum mare de cunoştinţe practicarea consecventă de către tineretul studios a exerciţiului fizic, a sportului. Acordind importanţa cuvenită acestui domeniu, U.A.S.C.R., împreună cu M.E.I . desfăşoară in ultimul timp o mai rodnică muncă de cuprindere a studenţilor in practicarea exerciţiului fizic, de diversificare a formelor şi mijloacelor de atragere a acestora pe terenurile de sport, in scopul fortifiarii organismului şi al întăririi potenţialului lor intelectual. Alcătuirea programului unic al activităţilor sportive de masă, care cuprinde un bogat şi variul mănunchi de acţiuni eşalonate riguros in funcţie de structura anului universitar, subliniază preocuparea organizaţiei studenţilor pentru stabilirea unei legătui mai strînse între activitatea de instruire şi cea sportivă Numeroase sunt competiţiile şi acţiunile la care iau parte, in proporţie din cer ce mai mare, studenţii ţării , întreceri in ca# Numeroase competiţii studenţeşti # Aport la activitatea de performanţădrul „Cupei tineretului“ (la prima ediţie au fost prezenţi 70 000 de studenţi), în campionatele universitare, în întreceri tradiţionale ale diverselor institute, in cadrul complexului „Sport şi Sănătate“, în cunoscuta competiţie „Cupa anilor I“, in concursuri universitare de sală (atletism, tir), în competiţii interinstitute de acelaşi profil (Triunghiularul facultăţilor de drept, Agronomiada. „Cupa Iuliu Haţieganu“ etc.). De asemenea, in complexele studenţeşti se desfăşoară numeroase concursuri dotate cu premii, organizate de către comisiile de specialitate cu sprijinul catedrelor de educaţie fizică. Asociaţiile studenţilor comunişti sprijină efectiv M.E.I. in activitatea sportivă de performanţă şi internaţională universitară, în care reprezentanţii invăţămîntului superior din ţara noastră înregistrează frumoase succese. Importantelor evenimente din viaţa tineretului ţării, studenţimea le-a dedicat alte manifestări sportive organizată în toate centrele universitare. SPORTUL, PRIETEN AL COPIILOR # ,Marşul Victoriei", acţiunea celor un milion de pionieri şi şcolari # Peste 7 000 de km de marcaje turistice In lanţul Carpaţilor # De la competiţia pe detaşamente .Tot înainte", la .Cupa tineretului" din patru ediţii — locul I la Tetratlonul atletic internaţional Sportul, exerbul Lzie, reprezintă un prieten tot mai îndrăgit al celor mai mici cetăţeni ai patriei. De aici şi existenţa unei palete hugi de activităţi care răspund gusturilor, aptitudinilor şi spiritului temerar al purtătorilor cravatelor roşii cu tricolor. Ia prim-plan se situează „Marşul Victoriei“, acţiune iniţiată cu prilejul celei de a 4-a aniversări a Organizaţiei pionierilor şi dedicata celui de-al XI-lea Congres al P.C.R. Numărul participanţilor a depăşit cu mult cifra de un milion. La loc de onoare se înscrie şi „Asaltul Carpaţilor“, cea mai importantă acţiune patriotică de educare prin muncă şi pentru muncă, un spirit revoluţionar, a pionierilor şi şcolarilor, dedicată, de asemenea, Congresului al XI-lea al Partidului. Rezultatul acţiunii l-a constituit realizarea a 7000 km de marcaje turistice ! Competiţie sportivă de masă cu caracter republican, „Cupa tineretului“ a angrenat mai bine de două milioane de pionieri la fel ca şi cupa sportivă „Tot înainte“, a unităţii de pionieri, cu caracter permanent, la nivelul grupelor şi detaşamentelor, începute timid, cu 45 de echipaje (1960), expediţiile „Cutezătorii“ au atins cifre impresionante , 2 800 de echipaje cu peste 30 000 de participanţi. Expoziţii anuale organizate la nivel republican scot in relief, prin jurnalele de expediţie şi obiectele ce sunt colecţionate din trasee, deosebita valoare utilitar-educativă a acestei frumoase acţiuni turistice. In atenţia organizaţiilor de pionieri se află, de asemenea, alte concursuri şi competiţii care au căpătat, treptat, o tradiţie — „Cupa speranţelor“ la mini fotbal (70 000 de participanţi), „Cupa speranţelor“ la ornă (20 000), Festivalul sporturilor tehnico-aplicative (la modelism, carturi, orientare turistică şi radiotransmisiuni), Festivalul pionieresc de mitobaschet, Festivalul sporturilor de iarnă. Iar pe planul întrecerii cu copiii din alte ţări, este de menţionat că 4 ediţii (din 19) ale Tetratlonului atletic internaţional au fost cîştigate de micii sportivi români (Bucureşti — 1971, Preşov — 1973, Belin — 1974 şi Dunajvaros — 1975). AZI Şl MINE, IN BUCUREŞTI In această suptamma, premergătoare desfăşurării Congresului •4 X-lea «t U.T.C. Conferinţei • Kt • U./LS.C*. şi celei de ■ Wt-a Centerine naţionale a Organiseţiei Pionierii©«, în inrea 9« tară au avut loc competiţii sportive omagiale. In Capitală, de marţi pină vineri s-au desfăşurat întreceri în toate şcolile,in întreprinderi, instituţii şi facultăţi. . Astăzi este programată teza pe sectoare a competiţiilor dedicate celor trei evenimente. Miine, începind de la ora 9.30, pe stadionul Tineretului este programată finala pe municipiu a cupei omagiale instituită în cinstea importantelor evenimente din viaţa tineretului ţârii. Finalele au joc în cadrul unei ample serbări sportive care marchează şi deschiderea popularei competiţii cu caracter republican „Cupa tineretului" Tot duminică, pe stadionul „23 August” din Capitală, la pauza meciului de fotbal Sportul studenţesc Rapid, din cele 8 sectoare vor sosi ştafete compuse ăia alergători de cros, motociclişti,i ciclişti, călăreţi şi conducători auto, care vor aduce mesajul tineretului sportiv al sectoarelor Capitalei adresat Congresului LI.LC. şi Conferinţelor U.A.S.C.R. şi Organizaţiei Pionierilor.