Sportul, noiembrie 1977 (Anul 33, nr. 8696-8721)

1977-11-02 / nr. 8697

ADEZIUNE ENTUZIASTĂ A TUTUROR SPORTIVILOR! VIBRĂM CU TOŢII ROMÂNI, MAGHIARI, GERMANI ŞI DE ALTE NAŢIONALITĂŢI Noul Imn de Stat al Republicii noastre dragi a umplut de mîndrie patriotică inimile tuturor cetăţenilor patriei, de la tinerele vlăstare pînă la cei mai In vîrstă locuitori — români, maghiari, germani şi de alte naţionalităţi — care îşi construiesc o viaţă liberă şi fericită. Textul adaptat şi muzica marelui compozitor patriot Ciprian Porumbescu corespund năzuinţelor şi aspiraţiilor poporului Tineretul sportiv, întregul personal muncitor al întreprinderii de pompe .Aversa“ au primit cu entuziasm, cu deplină satisfacţie, noul act legislativ privind normele de adresare în relaţiile dintre cetăţenii patriei noastre, elaborat din iniţiativa secretarului general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, şi adoptat în recenta sesiune a Marii Adunări Naţionale. Tovarăşă de muncă, tovarăş de eforturi comune pentru Îndeplinirea măreţelor sarcini încredinţate de partid sunt forme de adresare înnobilate de spiritul român, sunt pur şi simplu emoţionante. Trăim momente de înaltă semnificaţie, pe care noul imn al României le exprimă In mod vibrant. Adoptarea lui ne însufleţeşte pe noi toţi, fiii acestui pămint. IOAN FERENCZ preşedintele C.J.E.F13. Harghita de egalitate, de sentimentul ridicării demnităţii umane pe o treaptă nouă, superioară. Tineri şi vîrstnici, muncitori, tehnicieni şi ingineri suntem tovarăşi, în orice împrejurare. In acest spirit ne vom intensifica munca educativă în rindurile tineretului sportiv din marea noastră întreprindere, considerem aceasta drept o sarcină de cinste şi de răspundere. TUDORAN BABAN preşedintele asociaţiei sportive ,Sirena* Bucureşti ÎN SPIRITUL DEMNITĂŢII UMANE PUTERNIC ECOU ÎN INIMI ŞI CONŞTIINŢE (Urmare din pag. I) noştri“. Opina asemănătoare am consemnat şi din partea maeştrilor emeriţi ai sportului Gabriel Udişteanu (volei), Eduard Pană (hochei), căpitani ai echipelor naţionale, George Eremia, antrenorul echipei reprezentative de volei, recent medaliată cu bronz la campionatele europene. „De o deosebită importanţă — ne spune Ion Petrescu, secretar adjunct al Comitetului de partid pe club — a fost şi adoptarea Legii privind normele de adresare, aceasta statuînd o stare de fapt, în deplină concordanţă cu actuala etapă în care se află societatea noastră. Discutând cu cîţiva comunişti, printre care fotbalistul Cornel Dinu, antrenorul Aurel Vernescu, funcţionara Maria Angheluţă, toţi şi-au exprimat convingerea că această Lege exprimă firescul onor relaţii ce există între oameni ce muncesc pentru aceeaşi cauză, care sunt împreună, neclintit, şi la bine şi la greu“. Lingă noi, maestra emerită a sportului, Doina Ivanescu, antrenoarea echipei feminine de volei, deţinătoarea titlului naţional, a ţinut să adauge : „Este firesc ca schimbările intervenite în structura societăţii noastre să se reflecte şi in modul cum vorbim. De fapt, pentru noi, cuvintul tovarăş, a însemnat, dintotdeauna, colegul, prietenul gata să te ajute, omul de Ungă tine“. Cirul am plecat, dintr-un colţ al parcului sportiv Dinamo se auzeau glasuri tinere din tirul cu însufleţire Imnul. Ne-am apropiat. Erau mai mulţi copii, veniţi să urce, aici, la clubul bucureştean, treptele înaltei performanţe. Erau la prima lor lecţie educativă... DEZVOLTAREA CANTITATIVĂ VA DETERMINA §1 O CREŞTERE CALITATIVĂ ? Despre problemele actuale ale tenisului de masă românesc am discutat recent cu tovarăşul Marin Stanciu, preşedintele F.R.T.M. I . Cum apreciaţi actualul ■tadiu de dezvoltare a tenisului nostru de masă ? B : Tenisul de masă din ţara noastră s-a dezvoltat simţitor în ultimii ani, in contextul dezvoltării generale a mişcării noastre sportive. Dezvoltarea cantitativă relativ rapidă nu a fost însoţită şi de una calitativă. Argumente ? Regresul înregistrat în evoluţia la campionatele europene şi mondiale, reflectare a nivelului necorespunzător la care se desfăşoară campionatele interne. I : Care sunt, după opinia dv, cauzele ? R : Pe scurt : selecţia — instruirea — educaţia Insecţii, controlul şi Îndrumarea din partea noastră, a biroului federaţiei. I : Vreţi să explicaţi ? R : Antrenorii, cu unele excepţii, nu caută sistematic, permanent, cele mai talentate elemente, ocupîndu-se doar de... număr. După ani şi ani, ridică din umeri şi spun că o iau de la Început, cu „copii talentaţi“. Bine, dar in loturile de seniori pe cine punem să joace ? In ultimul timp au crescut sarcinile profesionale şi şcolare ale sportivilor. Asta impune ca timpul de antrenament să fie drămuit la maximum, să se muncească efectiv. In acest spirit trebuie educaţi şi elevii şi educatorii. In ce priveşte educaţia sportivilor, de la începători şi pîrnă la loturi, va trebui să-i facem mai dîrzi, mai buni luptători, să dea totul pentru victorie. Prea sînt multe Infrîngerile decisive cu 4—5 (unii antrenori se şi laudă cu ele !). Să şi învingem cu 5—4, să cîştigăm titluri şi medalii ! M-aş referi şi la talentele pierdute tocmai clnd să se afirme plenar, din cauza stilului defectuos de muncă al unor antrenori sau posibilităţilor limitate ale altora. Egoismul, interesele locale înguste dăunează intereselor generale şi va trebui — acum, cind valorile sunt puţine — să găsim soluţii care să stimuleze promovarea valorilor certe in sălile celor mai renumiţi antrenori. Bineînţeles, fără să-i scutim pe aceştia de sarcina de a creşte ei înşişi jucători din localităţile respective. Este locul să arăt că există secţii care nu strălucesc prin totalul efectivului, dar au marele merit de a fi dat sportivi de perspectivă unor cluburi sau loturilor (Metalurgistul Cugir, Gloria Buzău, C.S.S. Lupeni, Spartac Buc. ş.a.). Vom lega mai strîns viaţa biroului şi activului federaţiei de secţiile din cluburi şi asociaţii, ca să vedem cum se munceşte, să ajutăm mai concret, să ascultăm mai des pe antrenori, cu care ne-am intilnit rar in ultima vreme, deşi de ei depinde In principal totul In sfîrşit, trebuie s-o spun, de cîtiva ani nu s-au mai asigurat materiale de calitate (palete, sorturi, mingi, filee), ceea ce a impietat serios pregătirea şi evoluţia loturilor — nu mai vorbim a secţiilor — şi a generat pe alocuri un comerţ ilicit cu astfel de materiale de stringentă necesitate. O problema esentiala a scrimei CENTRE CU TRADIŢIE IN SPADĂ ŞI SABIE-MAI MULTE EFICIENTE - DOAR UNUL SINGUR: STEAUA ltimele probe ale Diviziilor nationale A şi B, cu care s-a Încheiat ediţia 1977, au fost cele de spadă şi sabie, arme care au adus scrimei româneşti cele mai mari satisfacţii ale acestui an, prin doblndirea titlurilor de campioni mondiali universitari, poziţii de frunte care obligă In perspectiva CM, din anii viitori (să nu citâm câ In 1979 ţara noastră va găzdui „mondialele de tineret) şi a J o din 1980. Să vedem deci, ce puncte de referinţă ne-au oferit In acest sens u Umele „acte ale campionatului 1977. Cu excepţia deţinătoarelor titlurilor de campioană — aceleaşi de peste două decenii, echipele clubului steaua — In Ierarhia Diviziilor naţionale A de spadă şi sabie au Intervenit schimbări. Simptomatice, credem noi. Iată de ce, la primplanul Întrecerii au apărut In ultimii ani centre care s-au transformat In veritabile pepiniere ale performanţei. In aceste secţii activitatea nu se limitează la Încercări pentru menţinerea În primul eşalon, fiind promovate pasiunea, modestia şi efortul permanent de a crea condiţii bune de pregătire Şi Instruire pentru tinerele talente locale, rezultatele răsplătind aceste investiţii. Centrul de spadă craiovean, de la Electroputere, a devenit în ultimii ani o prezenţă sinonimă cu tinereţea şi talentul. Antrenorul Paul Ghiniu aduce pe planşe promoţii succesive de spadasini muncitori şi disciplinaţi, recrutaţi in special din şcoli. In acest an şi-au făcut debutul în prima divizie încă doi foarte tineri serimeri, Florian Boboc (18 ani) şi Viorel Peşa (18 ani), chiar la aceste condiţii echipa craioveană pierzând la potou locul pe podium. Şi să reţinem că deţinătoarea locului I, echipa Farul, are în componenţa sa actuală trei din cei patru titulari (Podeaua, Rotaru, Dima) formaţi tot în Cetatea Băniei... Un corespondent bucureştean al pepinierei craiovene o constituie clubul Progresul, pentru spadă şi sabie, aceasta din urmă promovată acum în primul eşalon. Clubul din str. dr. Staicovici beneficiază de condiţii de lucru excelente şi de doi tehnicieni reputaţi şi devotaţi creşterii tinerilor scrimeri, Victor Teodorescu (spadă) şi Hariton Bădescu (sabie). Faptul că În loturile României pentru apropiata Balcaniadă de la Ankara, în care elementul tinău este preponderent, se află doi sabreri de la Progresul (FI. Păunescu şi FI. Stănescu) și un spadasin de la Electroputere ( Bărbosu) este grăitor. Ceva mai mult, antrenorii loturilor pentru Balcania de stat, firesc, V. Teodorescu şi H. Bădescu. In aceeaşi sferă de preocupare se înscrie şi centrul de la Tractorul Braşov, îndeosebi la sabie, unde animatorului Mihai Xicuşan i s-a alăturat recent unul din cei mai buni antrenori, Ladislau Rohoni. Un caF aparte H constituie echipa de sabie a clubului Dinamo, situată pe locul secund In Divisia A. Echipă tinăra, cu posibilităţi de progres, avind chiar doi trăgători în lotul reprezentativ : I. Pantelimonescu şi M. Frunză. Cu toate acestea, cvartetul dinamovist continuă să se mulţumească cu puţin, doar cu postura de out-sider sau, mai tune zis, de „umbră a campionilor. Diferenţa de I puncte care 11 desparte In clasament de Steaua vorbeşte de la sine. Se impune o mai mare grijă din partea clubului dinamovist pentru evoluţia echipei de sabie, cunoscut fiind faptul ca antrenorul coordonator, Vasile Chelaru, este totodată antrenorul principal al lotului feminin reprezentativ de floretă. Despre echipele campioane, puţine noutăţi. De peste două decenii, spadasinii şi sabrerii militari dobândesc titlurile de campioni, constituind, în acelaşi timp, nucleele echipelor naţionale, aflate adeseori pe podiumul marilor concursuri Internaţionale. Pe plan Intern Insă adversarii nu le creează de obicei dificultăţi, fiind In postura alergătorului de unul singur. Această situaţie se datoreşte faptului — evident un handicap şi pentru campioni — că prea puţine sunt secţiile noastre de ■crimă care concură la ridicarea unor trăgători de valoare. Iată, de pildă, citeva exemple. In anii trecuţi, principalele contracandidate la titlu ale clubului Steaua erau, la spadă, C.S.U. Tg. Mureş şi, la sabie, Politehnica Iaşi La această oră, prima echipă este retrogradată în Divizia B, în timp ce formaţia ieşeană a coborit în partea a doua a clasamentului. Liderii celor două echipe, spadasinul Anton Pongracz şi sabrerul Dan Irimiciuc, se glndesc la retragere, dar nici un înlocuitor nu se întrevede la orizont ! Şi nu ne referim doar la apariţia unor sportivi de excepţie, ci la ansamblul muncii de perspectivă, desfăşurată In secţiile da performanţă, pentru asigurarea fluxului firesc al valorilor, pe baza depistării şl formării taierelor talente, atlt In rlndul sportivilor, citţi In cel al tehnicienilor (recrutaţi Îndeosebi dintre foştii trăgători). Prin această prismă, cele două exemple de centre cu tradiţie Intrate în eclipsă ni se par a sublinia un aspect es raital deficitar In scrima noastră. Paul SLAVESCU Tiberiu STAMA .CUPA DE TOAMNĂ" LA HANDBAL, ÎNAINTEA ACTULUI FINAL Programînd primele confruntări la începutul lunii septembrie, „Cupa de toamnă“ la handbal se află acum înaintea ultimului său act, adică Înaintea partidelor finale. Aceste Jocuri, care vor desemna cele două formaţii câştigătoare ale întrecerii (una masculină şi una feminină) vor avea loc duminică 1 noiembrie la Tg. Jiu. Cu acest prilej, în reşedinţa judeţului Gorj se va inaugura o sală de sport, a oraşului. Misiunea de a reprezenta handbalul la această manifestare a sportului gorjan o au echipele Confecţia şi Progresul (feminin) din Bucureşti, precum şi Dinamo Bucureşti şi Politehnica Timişoara (masculin), aflate pe primele locuri ale clasamentelor seriilor preliminare ale „Cupei de toamnă®. In întrecerea feminină, nu încape îndoială că atlt Confecţia Bucureşti (antrenor Simion Pompiliu) cît şi Progresul Bucureşti (antrenor Silviu Bădău) s-au arătat — aşa cum a subliniat în repetate rinduri ziarul nostru — cele mai constante formaţii, într-un real progres, mai ales în ceea ce priveşte disciplina tactică (Confecţia Bucureşti) sau siguranţa în apărare (Progresul Bucureşti). Fireşte, nu poate fi neglijat nici faptul ca ambele formaţii au beneficiat, de-a lungul disputei, de loturile complete, ceea ce le-a conferit omogenitate valorică. La masculin, Dinamo Bucureşti (antrenor Oprea Vlase) s-a calificat în finală fără prea mari emoţii, singurele echipe care ar fi putut să emită pretenţii la şefia primei serii fiind Ştiinţa Bacău sau, eventual, Steaua, în cazul cînd ar fi dispus de un lot suficient de jucători. Avind, deci, de depăşit doar opoziţia echipei din Bacău, care în prima parte a întrecerii a beneficiat şi de aportul kii Deacu. ulterior convocat la lotul reprezentativ, dinamoviştii, cu un nucleu valoric remarcabil (Stef, Cosma, Palzan, Andreescu, Matei şi uneori Tase) s-au detaşat fără mari probleme. In cealaltă serie, lupta a fost mai strînsă, Politehnica Timişoara (antrenor Constantin Jude) s-a impus pe... linia de sosire, învingînd în ultima etapă în deplasare (!) pe Dinamo Braşov (19 17). Timişorenii datorează acest parţial succes în „Cupa de toamnă“ in primul rind omogenităţii valorice a lotului (o singură absenţă : Fölkér) şi constanţei cu care au evoluat intr-o companie valoroasă. Vom nota printre echipele care ar fi putut să fie prezente la Tg. Jiu în finală, alături de Dinamo Bucureşti, pe Dinamo Braşov, H. C. Minaur Baia Mare, Gloria Arad sau Universitatea Cluj-Napoca. Adică, toată seria a II-a, ceea ce vorbeşte de la sine despre echilibrul de forţe din această grupă a rundei preliminare şi — fără îndoială — amplifică performanţa realizată de handbaliştii timişoreni. In încheiere, să notăm faptul că această ediţie „Cupei de toamnă“ a fost din plin folosită de forul de specialitate pentru a reda (în foarte multe cazuri cu succes !) pe cîţiva dintre tinerii noştri „cavaleri ai fluierului“, urmînd ca cei mai buni să fie prezenţi, desigur, la Tg. Jiu la finala al cărei program (duminică 6 noiembrie) este următorul: ora 17 : Confecţia — Progresul (feminin) ; ora 18.15 : Dinamo Bucureşti — Politehnica Timişoara (masculin). Campionatul Diviziei A la tenis de masa HIMDCHI AU PIERDUT, ACASĂ, CU 0-17! Cea de a doua etapă a returului campionatului Diviziei A la tenis de masă a consemnat o surpriză dintre cele mai supărătoare, fără precedent, am spune : comisia locală din Hunedoara a schimbat sala și ora disputării partidei dintre echipa masculină locală Constructorul şi Tractorul Braşov, fără a cere aprobarea federaţiei, aşa cum prevede regulamentul. Şi astfel hunedorenii au pierdut cu 0—17, un rezultat care le poate aduce retrogradarea. Pe cine să criticăm pentru o asemenea gravă neglijenţă 7 Comisia locală pe ramură de sport sau pe cei direct interesaţi careştiau cum trebuie procedat 7 In celelalte partide s-au Înregistrat următoarele rezultate : Gloria Buzău — Locomotiva Buc. 11—8 (Romanescu şi Badea cite 4 v, dublul Romanescu, Badea v, iar Dinu şi Stoianov rite 1 v) ; Universitatea Craiova — Politehnica Buc. 14—3 (Gheorghe şi Firănescu cite 4 v, dublul Gheorghe, Firănescu v, Borca 3 v şi Boborică 2 v) ; Progresul Buc. — C.S.M. Cluj- Napoca 6—11 (L Böhm 4 v, Doboş 3 v, Crişan şi Z. Böhm rite 2 v) ; „U“ Cluj-Napoca — C.S.M. Odorheiul Secuiesc 6—11 (Feher Nagy şi Beres cite 3 v. Király 2 v) ; C.S.Ş. Craiova — Comerţul Tg. Mureş 7—10 (Paal 4 v, Singeorzan 3 v, Valid 2 v, Adler 1 v); în competiţia feminină, C.S.Ş. Craiova — C. 8. Arad 1—8 (Leszay şi Mihuţ cite 3 v, Ferenczi 2 v, singura victorie a craiovencelor fiind obţinută de Păun la Ferenczi) ; C.S.Ş. Craiova — C. S. Arad I 4—5 (Sava şi Gyöngyösi cite 2 v, Căruceru 1 v) ; Progresul Buc. — C.S.M. Cluj-Napoca 5—3 (Alexandru şi Filimon cite 3 v) ; C.S.Ş. Slatina — Metalurgistul Cugir 4—5 (Kadar 3 v, Dornic şi Ghibu cite 1 v) — victorie care merită subliniată ; C.S.S. 1 Buc. — Spartac Buc. 2—7 (Zaharia 3 v, Stroie şi Condicaru dte 2 v) şi se pare că elevele bucureştence merg către o irecuperabilă retrogradare, ele fiind învinse şi în meciul restanţă al etapei precedente, de Metalurgistul Cugir, cu 8—3. Viitoarea etapă se va disputa 1* 5—8 noiembrie, cu excepţia meciului Progresul Bucureşti — CL Sp. Sc. Craiova (feminin), care a fost amînat. (m. e.) INVITAŢIE Simbătă 5 noiembrie 1977, întreprinderea de turism, hoteluri şi restaurante Bucureşti vă invită la : „BALUL MUNŢILOR" organizat în staţiunile Poiana Braşov şi Predeal « Program artistic • Dans • Tombolă • Surprize • Concursuri cu premii. PETRECERE FRUMOASĂ ! Biletele pot fi procurate de la filialele de turism I.T.H.R. : Bd. 1848 nr. 4, Bd. N. Bâlcescu nr. 35, Bd. Republicii nr. 4 şi 68, CaL Griviţei nr. 140, CaL Dorobanţi nr. 17. »UXEIUILIAREDIN IBRAIM IVOLNEAZĂ NUMAI PESTE IERTARE ? Faxe din braim este un paginit cu reale calitâti cu bune rezultat!. Datorită tall tului demonstrat w ring, el a fost Secţionat în echij» reprezentativi $ a participat la J.O. de la Montral, la „europenele* -de la Halle, la alte competiţii de aivergură. De la oreme, însă, cu joxerul constănţean intîmplâ lucruri bizare, Penduleai, între categoriile muscă şi cocoş, cu o nehotârlre care nu poate. In noi un caz, să-i fie avantajoasă. Ştim câ la J.O. a evohat la categoria ocoş, pentru a Ie da o şansă, atfti vreme de la catigoria muscă fusese selectionat an pugilist valoros, C. Gruescu. Ştim, de asemenea, că antrenorul său de la Farul, Adrian Teodorescu, nu opinează pentru trecerea lui Ibraim de la muscă La cocoş, considerind câ In limitele celor 54 kg elevul său nu are şanse pe plan internaţional, nefiind dotat cu forţa necesară „cocoşilor". Ni se pare curios câ, de mai multă vreme, Ibraim boxează numai peste hotare şi aproape deloc în ţară. El nu a putut fi văzut nici măcar la Constanţa, la el acasă, în cadrul turneului „Mănuşa litoralului", iar la faza de zonă a campionatului naţional a părăsit rapid Timişoara invocînd motive personale şi ralind astfel din... proprie iniţiativă posibilitatea de a fi printre participanţii la turneul final de la Bucureşti. In schimb, îl găsim prezent, în tot acest răstimp, în ctteva turnee peste hotare (la categoria cocoş !), trimis fie de federaţie (7), fie de clubul său Faru. Este timpul ca forul de resort şi clubul constăriţean cădea răspunsuri precise privitoare la situaţia boxerului Faredin Ibraim, a cărui activitate provoacă cel puţin mirare In ultima vreme. IA 23 DASI, VASUL BIDEA A 51 ÎMBĂTRÅNIT 7 Un tinăr boxer care a fost investit cu onoarea de a reprezenta spotul românesc La I.O. de la Ion ireal merită, fireşte, internul nostru. Este vorba de dicamovistul Vasile Didea, consiitarat a fi unul dintre cei mai buni boxeri de categorie mijlocie mică din ţara noastră. Dar iată că tînârul sportiv, originar din Băile Hercu Laic şi crescut La şcoala pugilittcă a Reşiţei prilejuieşte, de la o vreme, numai constatări negative. O sumară trecere şi revistă a primaresului său post-olimpic permite să constatăm câ vasile Didea nu pare să mai fie în stare să treacă mai i mult de un tus la nici o competiţie. Numărul de înfrîngeri colecţionate în ultima vreme de Vasile Didea (La campionatele europene de La Halle, la turneul internaţional de la Eger, la Dinamoviada de la Ulan Bator, în cadrul campionatelor naţionale etc) ne Îndreptăţeşte să punem întrebarea : ce se întimplă cu acest boxer care nici nu a ajuns, încă, în apropierea elitei continentale a categoriei sale şi a şi început să dea semne de plictiseală, de lipsă de Interes în pregătire, de blazare şi de prematură îmbătrînire, la numai 23 de ani ? Paid IOVAN DAU „MEMORALUL GR LUND'-'AGU*. La Gr.ilova s-a disputat prima ediţă« » turneului de box „Memorialul Gh. Lungu*. La Întrecere au fost prezenţi sportivi Juniori de la categoriile semimijlocie, mijlocii mică, mijlocie, semigrea şi grea Printre participanţi s-au aflat şi pugilişti din Polonia. Iată cîştigătorii : Paul Munteanu (Olimba Craiova), Marian Klastenski (Polonia), Marian Tocea (Elmpia Craiova), Marin Jolţă (Eritroputere), Teodor Boldiş (C.FR. Timişora). (T. COSTIN, corel.) « O NOUA SECŢIE IN CAMTALA. In cadrul asociaţiei sportive FEA a luat fiinţă o serie de box. Sub conducerea atrenorului Radu Bătănaş se antilează, zilnic, ÎS tineri intr-o sal bine utilată, în incinta Fabricii e elemente automatizate. Secţia este sprijinită activ de conducerea întreprinderii (director ing. M Barabancea) şi comitetul sindicului (preşedinte L Cătălin). (D. DANIEL, coresp.) MATA MON: (ora ÎS) pe star"GIG dionuli Metalulfin Capitală (cartier Fimtelimon) se desfăşoară un concurs de selecţie pentru cei care doresc sâ practice motociclismul. Stat admise In concurs motociclete pin* 1* 500 cmc. • Campionatul municipiului Bucureşti de regularitate şi rezistenţă s-a desfăşurat pe distanţa Bucureşti — Olteniţa şi retur (138 km), câştigători : Dumitru Vasilescu, Traian Mihăilescu şi Marian Niculescu — toţi de la Centrul moto HRUC. \lf\t DE REZULTATE DIN VULtl DIVIZIA B (etapa a Iv-a). Masculin : Alumina Oradea — Foresta Arad 1—S, Metalul Hunedoara — Voinţa Alba Iulia 0—S, Petrolul Ploieşti — CL S.U. Suceava 1—1, Dinamo Brăila — Betonul Săvtaeşti 1—3, Oţelul Oraş Dr. Petru Groza — Silvania Şimleul Silvaniei 3—0, 27 Noiembrie* Sibiu — SAJRO Târgovişte 2—3, C.S.U. Galaţi — TEROM Iaşi 3-0, Farul Constanţa — C.N. Rm. Vâlcea 3—0 ; Feminin : Metalotehnica Tg. Mureş — „U” Cluj-Napoca 0—3, Voinţa Craiova — Confecţia Brăila 3— Flacăra Roşie Buc. — Olimpia Buc. 3—2, C.P.B. — Spartac Buc. 1—3, C.S. Zalău — Constructorul Arad 3—1, Ceahlăul P. Neamţ — C.S.U. Tg. Mureş 3—0, Penicilina Iaşi — Voinţa M. duc 3—0, Olimpia Oradea — Corvinul Deva 3—0, Mondiala S. Mare — C.S.M. Sibiu 0—3, Dalia Piteşti — Confecţia Buc. 3—0. RESTANTA IN DIVIZIA A. In sala Dinamo din Capitală s-a desfăşurat partida restantă dintre formaţiile masculine Dinamo şi Universitatea Cluj-Napoca. Net superiori, bucureştenii au câştigat cu 3-0 (11, 3, 7). Au arbitrat bucureştenii V. Pavel şi A. Nedelcu (St. Gh.). 9 CUSĂTURI CAI ACUZĂ Recent ne-a vizitat la redacţie unul din tinerii şi in acelaşi timp foarte bunii jucători de hochei din ţara noastră : Alexandru Hălăucă (Steaua). Deşi abia a trecut de 20 de ani, el este component al lotului reprezentativ, in care a reintrat in această toamnă după o absenţă de un an, datorată unei hepatite. In ciuda acestui handicap, tinărul şi talentatul Alexandru Hălăucă a refăcut spectaculos terenul pierdut şi a apărut, din această toamnă, din nou, pe lista antrenorului federal Ştefan Ionescu. Numai că... „.Vizitîndu-ne la redacţie, Alexandru Hălăucă avea fruntea impresionant barată de dunga roşiatică a unei răni, punctată de nu mai puţin de 9 cusături ! O rană gravă, la cap, pe care i-a făcut-o portarul dinamovist Gh. Huţan in timpul meciului Steaua — Dinamo din primul tur al campionatului. O rană care-l stopează iarăşi din ascensiunea sa, o rană care putea fi evitată, dacă.„ .„Dacă portarul Gh. Huţan nu ar avea prostul obicei de « ridica periculos cross staid find blochează pucul, «ivind de cele mai multe on, pe jucătorii aflaţi la apropere» sau Hălăucă nu este inimul caz de acest gen. Gh . Huţan are şi alte „victime* » activ, arbitrii trecind irea uşor cu vederea peste asemenea nefericite situa“1. Dealtfel, antrenorul fe Lai Şt Ionescu şi arifrul de linie Gh. Mureşeani au confirmat gestul nefresc şi nefericit al lui GH Huţan, pe care arbitrul & centru A. Balint, deşi e, »“ de colegul său Gh. Mureşeanu, l-a lăsat (de nefiţeles----) nesancţionat. O să ni se răspundă, poate, că „aşa-i la hochei“.Dar sub acest paravan nu se poate permite ,la infinit ca un portar (şi ei membru al lotului reprezentativ !) să-şi accidenteze adversarii. Pentru că tot pe principiul „fişări la hochei",ar putea să Înceapă sâ răs aindâ lovind şi atacient. Şi atunci 7 Călin «HONESCU FINALELE CAMPIONATELOR NAŢIONALE ŞI „CUPA ROMÂNIEI" LA GIMNASTICĂ Finalele campionatelor naţionale de gimnastică au fost reprogramate. Spre a se da posibilitate celor mai bune gimnaste şi gimnaşti din ţară să se pregătească bine, îndeosebi cu programul imPf, competiţia a fost reprogramat, in zilele de 8—11 decembrie. Ea se va desfășura la sala de sport din Deva concomitent cu întrecerile pentru „Cupa României”. DE LA I.E.A.B.S. Biletele pentru meniul de baschet Dinamo — S. P. Federale Lugano sint puse in vinzare de astăzi, la casele sălii Floreasca, stadionului Dinamo și la casa specială din strada Vasile Conta nr. 16. I AZI, LA CRAIOVA, IN CUPA CUPELOR (Urmari din pap. I) zilei de miercuri, dar el a luat parte la antrenamentul de 60 minute care a avut loc marţi, la prinz. Am încercat să aflăm grndurile antrenorilor şi jucătorii ori sovietici. Multă reţinere. Antrenorul A. Sevidov ne-a mărturisit : „Va fi o luptă foarte strinsă. Universitatea a arătat I la Moscova că este o echipă redutabilă. Ca o asemenea formaţie in faţă e foarte greu să dai an pronostic”. L-am rugat apoi pe tehnicianul sovietic să ne spună ce echipă va alinia. El ne-a declarat : Jhn Unii mari, I va fi aceeaşi formaţie de la Moscova, in care va juca Dolmatov, căpitanul eL Avem, Insă,I probleme 3—3 Jucători”. La Universitatea, faţă de ce n-a mai spus, nimic deosebit.I Singurul semn de Întrebare pentru antrenorii Constantin Delin şi Silvia Stăncescu : Cămătaru sau Cîrţu, vlrf central? _ In rest 7 Cei doi antrenori aş-I teaptă de la elevii lor o dăruire exemplară, pe care au arătat-o la repetate rinduri, atunci rind au avut de susţinut meciuri deosebit de grele. Televiziunea sovietică a trimis la Craiova un comentator cu un nume celebru, Evgheni Maiorov, unul din fraţii gemeni din marea echipă de hochei a UTIS.S., cîndva şi fotbalist la formaţia a doua a lui Spartak Moscova. In legătură cu scorul din partida de mîine (n.r. azi), el ne-a spus : „De regulă eu nu fac prognoze la Jocuri. Pot să vă spun doar că Universitatea Craiova s-a bucurat de aprecieri elogioase în presa noastră”. Aşteptăm ca echipa craioveanâ sâ confirme şi pe teren propriu aceste aprecieri şi să aducă marelui ei număr de suporteri satisfacţia unui frumos succes de care ea este capabilă: calificarea. Iată formaţiile probabile: Universitatea : Boldid — 71-lihoi, Ştefănescu, Purima — Ticleanu, Bălăci, Cîrţu, Beldeanu — Crişan, Cămătaru, Marcu. Dinamo Moscova : Gontar — Parov. Novikov, Nikulin, Mahovikov — Bubnov, Petruşin, Dolmatov — Gherşcovid, Kazacenok, Minaev. Partida, care va fi transmisă In Întregime la radio şi televiziune, va fi condusă de o brigadă de arbitri din Iugoslavia. La centru : Marian Raus , la linie : Vlado Tauzes și Hamid Kitijarevici. Meciul va începe la ora 13.30. ETAPA A 10-a ŞI EVOLUŢIILE SELECŢIONABILILOR • Windt, DOlOni, Crişan şi M.lambr, cele mai bune comportări • In general, prestări corespunzătoare • Iste nevoie de confirmarea capacităţii Integrale de joc • Sâmbătă se aşteaptă clarificări de la etapa a ll-a Desigur, pentru definitivarea lotului reprezentativ In vederea întîlnirii cu echipa Iugoslaviei, de la 13 noiembrie, cele două etape de campionat de pinâ la reunirea selecţionaţilor reprezintă puncte de reper importante pentru antrenori. Şi partidele de duminică au fost vizionate de observatori care vor urmări şi simbătă pe jucătorii susceptibili de selecţionare. Să vedem Insă cum au apărut pentru cronicarii noştri, in partidele de duminică (notele In paranteză), componenţii lotului de 22 de jucători, al lotului lărgit 7 Ce randament au dat ei, ce dispoziţie de joc au arătat 7 Cristian (7) a salvat un gol, dar a manifestat nesiguranţă la ieşiri şi greşeli în amortizarea balonului ; Morara (7) a avut o comportare inegală, unele intervenţii bune, dar şi unele şovăieli ; Windt (9) a apărat excelent la Piteşti, confirmind partida bună făcută şi nn echipa de tineret. Cheran (8) a fost în Jocul cu Petrolul unul dintre cei mai constanţi jucători ai dinamoviştilor. Aceleaşi consideraţii sunt valabile şi pentru Sătmăreanu II (8). Sameş (7) şi-a îndeplinit bine misiunea sa la jocul de la Iaşi, anihilinchi l pe Dănila, care, este adevărat, nu i-a pus probleme deosebite. Vigu (6) a avut apariţii deosebite ca randament. Bun in prima repriză, fundaşul stingă de la Steaua a fost depăşit, la a doua parte, de Nemţealm. Stefănescu (7) a manifestat siguranţa sa obişnuită in intonirea de la Bacău, deşi unele „dantelării” inutile, l-ar putea costa. Dobrău (7), care s-a şi accidentat, n-a evoluat cu siguranţa sa obişnuită. Tilboim a dat un slab randament la partida de la Bacău. M. Zamfir (9) a făcut o partidă bine cotată cu F.C.M. Reşiţa. Dumitru nu a evoluat la Iaşi. El acuză dureri la un picior şi după tratament se va şti dacă Internaţionalul nostru va putea juca simbătă la meciul Steaua — Politehnica Timişoara. Accidentat a fost şi Balaci, netrtftizat in meciul cu G.C. Bacău. Veştile din Craiova ne anunţă Insă o aproape sigură reintrare a sa In partida de astăzi, din „Cupa cupelor“, cu Dinamo Moscova. Bölöni (8) a evoluat foarte bine In faţa jucătorilor timişoreni. Foarte activ, el a acţionat şi un atac şi In apărare cu un randament constant. Romilă (8) — comportări diametral opuse la cele două reprize , anihilat de către Zahiu in prima repriză, foarte bun, cu un aport decisiv în obţinerea victoriei Politehnicii Iaşi, în a doua parte a meciului. Dinu (7) a manifestat o bună dispoziţie de joc, evoluind cu precădere la atac, unde a şi reuşit înscrierea unui gol Crişan, notat cu 9 de cronicarul ziarului nostru, se arată le formă foarte bună. Păcat că ratează mult Dudu Georgescu (7) a avut momente foarte bune, dar si perioade mai puţin active. Iordănescu (7) a muncit mult in jocul de la Iaşi, mai cu seamă în perioada in care echipa lui a rămas in zece oameni. A manifestat o oarecare creştere a capacităţii de efort Troi (5) a fost schimbat, semn al comportării nesatisfăcatoare in partida cu Politehnica Iaşi. Nedelcun (6) — randament modest la orice caz sub acela cu care ne-a obişnuit la formaţia textilistă. C. Zamfir nu a apărut în echipa sa de club. Din aprecierile de mai sus, constatăm că mulţi dintre jucătorii care au făcut parte din lotul lărgit pentru întilnirea cu Spania au avut comportări satisfăcătoare. Intîlnim Insăşi cazuri de prestaţii modeste, slabe, neconvingătoare. După cum situaţia accidentărilor (Dumitru, Dobrău) sau a absenţelor din alte motive dorit de ordin medical (C. Zamfir) trebuie clarificate în aceste zile. Etapa de simbătă, ultima înaintea jocului cu Iugoslavia de la 13 noiembrie a.c„ trebuie să aducă răspunsuri in direcţia menţinerii unor justificate candidaturi, dar şi la aceea a unor eventuale completări cu jucători la formă foarte bună, capabilă să mărească forţa ofensivă a echipei noastre naţionale. WINDT LOTO - PRONOSPORT INFORME LA DUMINICA C NOIEMBRIE 1377 Reţineţi : • Se efectueză în continuare 3 extrageri de cîte 4 numere fiecare ; • Se extrag în total 12 numere din 75 ; • Se atribuie cîştiguri pe 0 categorii ; • Se atribuie cîştiguri fixe de 200 lei pentru 3 nimere din 12 extrase şi de 100 lei pentru 2 numere din cele 4 ale uneia din cele 3 extrageri Procuraţi-vă din timp biletele cu numereleSv. preferate 1ai Tragerea Pronoexpres de astăzi va fi televizată la ora 18,00. Rezultatele vor fi transmise şi La radio la cursul ieriL ClŞTIGURILE CONCURSULUI PRONOSPORT DEM 31 OCTOMBRIE 1977 Categoria 1 (13 rezultate) : 30 variante a 3.377 lei ; categoria 2 (12 rezultate) : 1.422,75 variante a 199 lei. Intrunit valoarea unitară a cistigurilor de categoria a 3-a este sub plafonul minim de 40 lei, fondul de cîștiguri al acestei categorii a fost repartizat conform regulamentului categoriilor 1 . 1 - MODIFICAREA OREI DE ÎNCEPERE A JOCURILOR DE divizia A. Odată cu meciurile etapei a II-a, programate sîmbătă 5 noiembrie, ora de începere a partidelor va fi 14. Această oră va fi menţinută pe Întreaga durată a lunii la curs. BOGAT PROGRAM DE JOCURI AMICALE PENTRU SELECŢIONATELE DE JUNIORI. In ultima decadă a acestei luni, prima selecţionată de juniori a ţării noastre şi cea de perspectivă vor susţine mai multe jocuri amicale cu caracter de verificare. Astfel, la 23 noiembrie va ŞTIRI... ŞTIRI.. * * avea loc la Bucureşti întâlnirea dintre primele selecţionate ale României şi Bulgariei. La aceeaşi dată (tot la Bucureşti) sunt programate Jocurile dintre selecţionatele de perspectivă ale celor două ţări ca şi cel dintre selecţionatele oraşelor Bucureşti şi Ankara. La 25 noiembrie se va disputa în Capitală intilnirea dintre selecţionatele României şi Turciei. • aflam trista veste a încetării din viaţă a lui AUGUSTIN TODOR, fostul portar al Rapidului şi al echipei naţionale. Înhumarea va avea loc astăzi la Alba Iulia, oraşul natal al fostului Internaţional. O NOUĂ ETAPĂ ÎNCUPA ROMÂNIEI Populara competiţie fotbalistică „Cupa României“, care se desfăşoară sub egida „Daciadei“, programează joi, 3 noiembrie, o nouă etapă, la care participă 28 de echipe din diviziile B şi C şi din campionatele judeţene. Interesant de amintit câ din eşalonul secund au mai rămas in competiţie doar 10 formaţii ! Dar iată programul etapei : Bradul Roznov — F.C.M. Galaţi, Constructorul Iaşi — C.S.M. Suceava, Unirea Focşani — C.S.U. Galaţi, Marina Mangalia — F. C. Brăila, Avintul Mineciu — I.C.S.I.M. Bucureşti, Poiana Cîmpina — Progresul Bucureşti, Răsăritul Caracal — Unirea Alexandria, Dunărea Calafat — Chimia Rm. Vilcea, Gloria Reşiţa — Strungul Arad, Recolta Diosig (jud. Bihor) — Minerul Baia Sprie, Victoria Zalău — Avîntul Reghin, Ind. firmei C. Turzii — C.F.R. Simeria, Viitorul Gheorghieni — Steagul roşu Braşov, Aurul Certej (jud. Hunedoara) — Gaz metan Mediaş. In etapa următoare a cupei, care se va disputa la sfirşitul lunii, vor intra in competiţie şi echipele de Divizia A. Cine -1 poate închipui câ e posibil... ...FOTBAL TOTAL FĂRĂ ANTRENAMENTE TOTALE ? Duminică, in campionatul Diviziei A a fost din nou o etapă a gazdelor. O „rundă” cu victorii din tot atîtea posibile, deşi, trebuie spus, unele formaţii vizitatoare, ca „Toni* Timişoara, Jiul şi Petrolul, au servit adversarelor o replică hotărită, realmente ameninţătoare pentru porţile apărate de Solyom, Iorgulescu şi Eftimescu. Fără să absolutizăm deci, constatarea rămîne : majoritatea formaţiilor aflate in postură de oaspete — „astăzi” F. C. Constanţa, F. C. Bihor, F.C. Corvinul Hunedoara, F.C.M. Reşiţa, iar „miine" — învingătoarele lor — sunt, in continuare, datoare suporterilor, nu-şi dispută cum trebuie şansa , cantonarea in zona propriilor porţi insemnind mai degrabă o neputinţă de a ieşi la joc — în mod curajos, după un plan anume — decit o tactică specială, de surprindere a adversarului, de pildă, prin contraatacuri judicios concepute. De aceea şi tabloul celor mai multe din jocurile Diviziei A au, etapă de etapă, acelaşi desen : echipele gazdă, la goană după victorie, atacă In valuri, formaţiile oaspete, cu gîndul tot timpul la marele punct, se apără şi, apoi, iar se apără. Se întimplă din rind la rind, cum de exemplu s-au petrecut lucrurile şi duminică in partidele F.C. Olimpia Satu Mare — F.C. Constanţa şi Sportul studenţesc — F.C. Corvinul Hunedoara, ca formaţiile oaspete să fie acelea care deschid scorul. Intimplător, cum am spus. După golul Înscris, echipele vizitatoare nu găsesc replica — pentru că nu o ştiu, nu şi-au insuşit-o — cea mai potrivită din punct de vedere tehnico-tactic cu care să stăvilească asalturile adversarului dornic sâ egaleze şi apoi să forţeze victoria. Şi atunci . Destul de repede, bucuriei declanşată de deschiderea scorului ii ia locul un sentiment de tristeţe, de dezamăgire. Tabela de marcaj nu le mai este favorabilă lor... Abia la cabine, uneori nici aici, se fac auzite reproşurile : tu Mustafa n-ai urcat niciodată un atac, tu Petcu prea ai rămas pironit în faţa fundaşilor, cu toţii l-aţi lăsat izolat pe Peniu, ca o insuliţă pierdută în mijlocul oceanului. Desigur, la aceste exemple, lipsite de pretenţia exactităţii numelor şi a sarcinilor, am mai putea adăuga altele, numeroase, toate trădînd, in ultimă analiză, o stereotipie în jocul formaţiilor oaspete, atît in modul in care se aşază la teren, cit mai ales în acela in care se desfăşoară, potrivit cu momentul posesiei sau al pierderii mingii. Mişcarea în teren efectuată cu mare zgîrcenie, sărăcia dinamicii posturilor, din cauza nerespectării minimului necesar, a sarcinilor duble — toate acestea în epoca FOTBALULUI* TOTAL — ne sugerează, vrînd-nevrind, şi tabloul sărac al antrenamentelor divizionarelor A, încă schematice, lipsite de conţinutul reclamat de fotbalul actual , un joc aspru, de mare angajament fizic, dar in acelaşi timp şi de eficacitate tehnică. De o bună bucată de vreme, tehnicienii federaţiei de specialitate au primit la sediu informaţii cu privire la realitatea de pe teren. Ştiu, aşadar, ce s-a ales de acele planuri de pregătire întocmite de Colegiul central al antrenorilor şi prevăzind „reţete” separate pentru ciclurile săptâmînale, cu unul sau două jocuri. Antrenori reputaţi ai fotbalului nostru, ca Angelo Niculescu, Traian Ionescu, Valentin Stănescu, Tiberiu Bone, Ilie Oană, care, credem, s-ar fi descurcat şi singuri in „meandrele“ metodelor şi mijloacelor de pregătire, respectă, in linii mari, indicaţiile forului federal (se simte, totuşi, nevoia ca ei să se bucure de o şi mai mare audienţă în rindul TUTUROR fotbaliştilor lor), in timp ce alţi conducători tehnici ai divizionarelor A, poate la fel de bine pregătiţi, fac rabat jucătorilor lor, reducînd mereu raţia de efort. Aşa s-a ajuns ca, în ceea ce priveşte volumul şi Intensitatea antrenamentelor, să se lucreze sub cota absolut necesară performanţei, aşa se face că jucătorul multilateral, dotat cu o tehnică polivalentă, să rămînă la noi o himeră. Un „vis” care, mereu neîmplinit — dincolo de neajunsurile în întrecerea internă —, ne costă înfrîngeri în competiţiile internaţionale. Gheorghe NICOLAESCU » IVWO.WrtWllWW.W.WT