Sportul, mai 1978 (Anul 34, nr. 8849-8873)

1978-05-03 / nr. 8849

SPORTUL ROMÂNESC, MESAGER AL PĂCII ŞI PRIETENIEI, PE TOATE CONTINENTELE LUMII Dezvoltarea societăţii moderne implică o largă cunoaştere Interumană, pe baza schimbului de valori materiale şi spirituale. In această sferă largă se înscrie şi sportul, mesager al dorinţei de pace şi cooperare a popoarelor, a tineretului lumii. In circuitul internaţional — facilitat nu numai de perfecţionarea mijloacelor rapide de transport şi comunicaţii, care au redus spectaculos distanţele ci, mai ales, de extinderea contactelor sportive la nivelul competiţiilor internaţionale şi bilaterale , sportul românesc este o prezenţă activă. Politica externă a României socialiste, condusă de principii şi înalte idealuri umaniste, afirmă şi promovează în practica internaţională concepţia potrivit căreia fiecare ţară, indiferent de orînduire socială, mărime teritorială şi potenţial economic şi uman, poate şi trebuie să-şi aducă contribuţia la înţelegerea mutuală şi cooperarea în vederea edificării unei lumi mai drepte şi mai bune, la îmbogăţirea tezaurului mondial de valori umane. Şi sportul s-a dovedit a fi o asemenea valoare perenă, care răspunde dorinţei fireşti de cunoaştere, preţuire şi întrecere paşnică a tinerei generaţii, de exprimare a potentelor sale creatoare, în lupta pentru depăşirea unor noi limite umane, pentru cit mai inulte performanţe. După cum se desprinde din întreaga activitate internaţională a României, ea militează activ pentru dezvoltarea relaţiilor pe toate planurile cu toate ţările lumii, făcînd tot ce este posibil din partea sa in această direcţie, depunînd eforturi permanente în spiritul unei cit mai largi înţelegeri şi conlucrări internaţionale. Politica constructivă a ţării noastre în domeniul schimburilor culturale, tehnicoştiinţifice, educaţionale, al sportului, se materializează printr-o strinsă colaborare cu un mare număr de ţări de pe toate continentele. Calendarul sportiv internaţional al Consiliului National pentru Educaţie Fizică şi Sport pe anul 1978, precum şi planurile in acest sens ale organizaţiilor de masă şi obşteşti cu atribuţii in domeniul educaţiei fizice şi sportului, reflectă această extindere, vizînd, totodată, pregătirile la cel mai înalt nivel al sportivilor noştri fruntaşi in perspectiva campionatelor mondiale şi europene din acest an şi, mai ales, a Jocurilor Olimpice din 1980. Astfel, in 1978, sportivii români participă la peste 1 600 de competiţii internaţionale, cu aproape 40 mai mult decit în anul 1977. Dintre acestea, 23 sunt campionate mondiale, 28 europene, 36 balcanice, 202 întreceri interţări, 467 participări la concursuri şi turnee internaţionale. Cu asemenea prilejuri, mii de reprezentanţi ai sportului românesc înfăţişează în arena internaţională vigoarea, capacitatea şi măiestria tineretului nostru, consecinţe fireşti ale condiţiilor tot mai bune de viaţă şi învăţătură pe care i le asigură Partidul Comunist Român, statul nostru socialist. Recentul mare succes al luptătorilor români de greco-romane, la campionatele europene de la Oslo, cînd s-au clasat pe primul loc pe naţiuni, este o dovadă elocventă in acest sens. De asemenea, în acest an concurează în ţara noastră, la diferite competiţii internaţionale sau bilaterale, peste 10 000 de sportivi de peste hotare. Cea de-a 21-a ediţie a campionatelor internaţionale de gimnastică ale României, desfăşurate săptâmîna trecută la Bacău şi care a reunit sportivi şi sportive din 14 ţări, constituie o reuşită a forurilor noastre de resort. Ca şi in ceilalţi ani, numărul competiţiilor cu organizaţiile sportive din toate ţările socialiste are o pondere mare şi in calendarul anului 1978. Sportivii români se vor întîlni, acasă sau în deplasare, cu sportivi din Albania, Bulgaria, Cehoslovacia, R.P.D. Coreeană, R.P. Chineză, Cuba, R.D. Germană, Iugoslavia, Mongolia, Polonia, Ungaria, Uniunea Sovietică. In calendar, figurează, de asemenea, intilniri cu sportivi din țările in curs de dezvoltare : Algeria, Argentina, Brazilia, Columbia, R.A. Egipt, Ghana, India, Iran, Kenya, Libia, Maroc, Mexic, Niger, Porto Rico, Pakistan, Peru, Siria, Tailanda, Tanzania, Tunisia, Uganda, Venezuela, Zambia. Sunt prevăzute de asemenea acţiuni care vor aduce în competiţie, alături de reprezentanţii României, sportivi din Anglia, Austria, Australia, Belgia, Canada, Danemarca, Elveţia, Finlanda, Franţa, R.F. Germania, Grecia, Irlanda, Israel, Italia, Japonia, Monaco, Norvegia, Olanda, Portugalia, Spania, Suedia, S.U.A., Turcia, Noua Zeelandă. . Practic, toate continentele figurează în calendarul internaţional al sportului românesc, consecinţă firească a politicii de pace şi prietenie cu toate ţările, promovată de partidul şi statul nostru. Politică realistă şi generoasă, care conferă sportului valenţe educative, etice, de apropiere între popoare. Iată de ce sportul românesc este prezent in contextul internaţional nu numai în arena competiţională, ci şi în sfera, mult mai largă, a colaborării şi schimbului de experienţă, a adincirii şi diversificării relaţiilor de prietenie, in scopul formării unei tinere generaţii devotate ideii progresului umanităţii, edificării unei lumi mai bune şi mai drepte, ferită de ameninţarea războiului. ION PĂUN Şeful serviciului relaţii internaţionale al C.N.E.F.S. . M. DE HOCHEI Moderna şi încăpătoarea arenă de gheaţă „Zimny Stadion“ din Praga a găzduit de la mijlocul acestei săptămîni primele două etape ale unei agitate ediţii a C.M. de hochei pe gheaţă. Această apreciere se află la loc de frunte in aproape toate comentariile legate de debutul acestei mari întreceri internaţionale, în care puternica reprezentativă a Canadei (alcătuită din jucători ai formaţiilor din NHL care nu s-au calificat in finala „Cupa Stanley* — cea mai importantă dispută a hocheiului de pe continentul american) a pierdut în faţa echipei Finlandei cu 4—6, după ce a condus cu 4—1 1 Este drept că în ultimele două reprize, extrem de nervoşi, hocheiştii canadieni au fost de nerecunoscut, de multe ori fiind sancţionaţi de arbitri cu eliminări. Este, totuşi, remarcabilă comportarea selecţionatei finlandeze, care a jucat cu o mare ambiţie şi o deosebită exactitate in apărare. Pînă la încheierea ediţiei nu ne-am sosit decit rezultatul primului joc din programul de ieri : Cehoslovacia — Finlanda 6—1 (1—0, 2—1, 3—0). TURNEE INTERNATIONALE DE ŞAH Maestrele românce, bine clasate la Bydgoszcz şi Budapesta Turneul International feminin de şah desfăşurat la Bydgoszcz (Polonia) a fost cîştigat de maestra sovietică Nina Gurieli, cu 11/2 puncte din 15 posibile, urmată de Stepanka Vokralova (Cehoslovacia) — 10 puncte. Șahistele românce Gertrude Baumstark și Margareta Teodorescu au avut o comportare bună, clasindu-se pe locurile 3—4, la egalitate, cu cite 9 puncte. Au urmat în clasament Anna Jurcinska (Polonia), Petra Feustel (R.D. Germană) — cite 8/1 p, Bozena Sykora (Polonia), Evelyn Neuckhart (R.D. Germană) și Velicika Krimova (Bulgaria) — 8 p etc. La Întrecere au participat 16 jucătoare din 9 țări -Ar La Budapesta, turneul feminin s-a încheiat cu victoria tinerei şahiste sovietice Maia Ciburdanidze — 11 puncte din 14 posibile. Pe locurile următoare : Voroczy (Ungaria) — 10'/» p, Bretova (Cehoslovacia) — 9'/» p, Ivanka (Ungaria) — 7 Wi P, Mureşan (România) și Szmacinska (Polonia) — cite 7 p, Worch (R.D. Germană), Macek (Iugoslavia) — cite 6'/ p, Kasz (Ungaria) — 6 p etc. In ultimele două runde, Margareta Mureşan a invins-o pe Porubski (Ungaria) și a pierdut la Ciburdanidze (U.R.S.S.). „Cupa oraşului sofia" la Baschet masculinECHIPA BilClfSillIllll Dl-ABIA ÎN TURNEUl 9-11... SOIIA, 28 (prin telefon). In ultimele jocuri susţinute în cadrul grupei preliminare A a cupei oraşului Sofia“, selecţionata masculină de baschet a bucureştiului a întîlnit echipele de juniori ale Moscovei şi Sofiei, în partida cu baschetbaliştii sovietici (care au informaţie 6 jucători de peste 2 m), reprezentativa Bucureştiului a avut o prestaţie slabă şi a fost întrecută cu 85—75 (42—41). Nici in meciul cu Sofia II bucurestenii nu au strălucit (gazdele au condus pînă în min. 37, cind oaspeţii au izbutit, in sfîrşit, să ia conducerea cu 84—83), dar au reuşit totuşi să cîştige cu 102—90 (54—57). Punctele înscrise in cele două partide : Caraion 14 (jocul cu Moscova) + 16 (cu Sofia II), Niculescu 24 +36, iernai 15 + 24, Oczelak 12+2, Băiceanu 0+4, Dumitru 0+14, David 2+2, Căpuşan 0+4, Mihuţă 2+0, Uglai 6+0. Corgeterii adversarilor : Petrov 25, Rijov 25, Zemţov 16 (Moscova), Alekseev 24, Manolov 22 (Sofia II). Alte rezultate : grupa A : Paris — Sofia II 111—57 (53—30), Havana — Varşovia 72—64 (45—39) , grupa B : Viena — Budapesta 71—69 (42—29). Praga — Berlin 88—54 (42—30). In urma rezultatelor din grupa A (4 înfrîngeri, 1 victorie), echipa Bucureştiului va continua întrecerea în grupa finală pentru locurile 9—11. Pentru calificarea în grupa 1—4, cele mai mari şanse le au selecţionatele oraşelor Paris, Havana, Moscova, Sofia I și Praga. ŞEDINŢA BIROULUI EXECUTIV AL CONSILIULUI NAŢIONAL AL FRONTULUI UNITĂŢII SOCIALISTE (Urmare din pag. 1) activităţii dinamice şi perseverente a secretarului general al partidului, preşedintele Republicii, preşedintele Frontului Unităţii Socialiste, pentru dezvoltarea relaţiilor internaţionale ale României şi participarea sa la schimbul mondial de valori, contribuţiei sale, ce se bucură de un larg prestigiu, la eforturile pentru soluţionarea justă a marilor probleme care confruntă omenirea contemporană. Membrii Biroului Executiv şi-au exprimat deplina satisfacţie faţă de rezultatele deosebit de rodnice ale vizitei tovarăşului Nicolae Ceauşescu şi tovarăşei Elena Ceauşescu in Statele Unite ale Americii, apreciind-o ca un eveniment de cea mai mare însemnătate, cu profunde consecinţe pozitive pe planul raporturilor româno-americane şi cu o amplă rezonanţă în sfera vieţii internaţionale. Examinind constituirea şi folosirea Fondului Solidarităţii Internaţionale, Biroul Executiv a constatat cu satisfacţie că acest fond s-a bucurat şi se bucură în continuare de sprijinul şi contribuţia maselor largi de oameni ai muncii de la oraşe şi sate — expresie a sentimentelor de solidaritate a poporului român ca lupta de eliberare socială şi naţională a popoarelor de pretutindeni, atitudinii sale umaniste faţă de cei care au avut de suferit in urma unor calamităţi naturale. A fost aprobat, de asemenea, planul de muncă al Biroului Executiv pe primul semestru al acestui an, care cuprinde măsuri menite să asigure în continuare îndrumarea eficientă a activităţii consiliilor Frontului Unităţii Socialiste. în cadrul şedinţei, tovarăşul Nicolae Ceauşescu a apreciat activitatea desfăşurată de consiliile şi Comisiile Frontalul Unităţii Socialiste, subliniind totodată necesitatea creşterii rolului acestora în mobilizarea şi antrenarea maselor largi de oameni ai muncii, de cetăţeni, la înfăptuirea sarcinilor trasate de Congresul al XI-lea şi Conferinţa Naţională ale partidului. Referindu-se la activitatea de control a comisiilor oamenilor muncii, la creşterea eficienţei şi contribuţiei acestora la cunoaşterea, aplicarea şi respectarea hotăririlor de partid şi a legilor ţării, secretarul general al partidului a recomandat să se pună un accent deosebit în această activitate, pe soluţionarea cit mai rapidă a propunerilor şi sesizărilor oamenilor muncii, in SCop şiichidarii lipsurilor şi neajunsurilor care mai există in comerţ, in sfera serviciilor şi in alte domenii, pentru educarea socialistă a personalului muncitor din toate unităţile supuse controlului. In legătură cu lărgirea componenţei consiliilor şi comisiilor locale ale Frontului Unităţii Socialiste, tovarăşul Nicolae Ceauşescu a indicat ca cea mai mare parte a membrilor comisiilor să fie formată din cetăţeni nemembri de partid, crescînd totodată în mod corespunzător numărul acestora în consiliile FUS, pentru a se crea astfel cadru corespunzător în vederea participării cit mai largi a cetăţenilor patriei, indiferent de naţionalitate, la activitatea politică şi obştească. Referitor la activitatea internaţională desfăşurată de Frontul Unităţii Socialiste, secretarul general al partidului a relevat necesitatea intensificării acesteia, de a se acţiona mai activ şi pe linia F.U.S. pentru democratizarea relaţiilor dintre state, făurirea unei noi ordini economice şi politice în lume, soluţionarea pe cale politică a problemelor litigioase şi a stărilor conflictuale, pentru promovarea ideilor păcii, înţelegerii şi colaborării internaţionale. Secretarul general al partidului a indicat, de asemenea, să se acţioneze in continuare pe linia constituirii Fondului românesc al Solidarităţii Internaţionale, recomandind organizarea, în acest scop, a unui număr mai mare de manifestări cultural-artistice şi sportive care să reprezinte o sursă importantă de formare a fondului, şi implicit o expresia elocventă a sentimentelor internaţionaliste ale poporului român. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu a recomandat Consiliului Naţional al Frontului Unităţii Socialiste, organismelor componente ale F.U.S. să extindă legăturile lor de colaborare cu organisme similare din ţările socialiste, din alte ţări, cu partide democrate, cu mişcări de eliberare naţională, cu alte forţe progresiste de pretutindeni. Totodată secretarul general al partidului a indicat să se intensifice activitatea pentru cunoaşterea realităţilor şi realizărilor României socialiste peste hotare, pentru popularizarea măreţelor înfăptuiri ale poporului nostru în opera de edificare a noii orînduiri. UN EVENIMENT RUGBYSTIC DEOSEBIT (Urmare din pag. 1) semne în primul rînd o evoluţie bazată pe „joc-spectacol*, pe acţiuni constructive, rod al strădaniilor tuturor jucătorilor, aşa cum le presupune rugbyul — prin excelentă sport colectiv — iar prin definiţie un joc al fair-play-ului. Nădăjduim că rugbyştii noştri, cei consacraţi dar şi cei mai tineri, vor fi conştienţi de răspunderea ce le revine, dăruindu-se jocului cu toată capacitatea lor pentru a realiza o partidă de o înaltă ţinută sportivă, cu un joc deschis, plăcut şi eficace, cu un rezultat favorabil. La toate acestea se adaugă și faptul că jocul de la Bucureşti se va disputa pe stadionul „23 August“ în cuplaj cu meciul de fotbal România — Bulgaria şi prin urmare va fi un bun prilej de popularizare a rugbyului într-o masă mare de spectatori. După jocul de antrenament de vineri seara, colectivul de tehnicieni care răspunde de alcătuirea Selecţionatei Bucureştiului (P. Cosmănescu Th. Rădulescu, I. Ţuţuianu) s-a declarat în general satisfăcut de dispoziţia de joc a rugbyştilor din Iot. Există, insă, cîteva semne de întrebare care îşi aşteaptă in continuare răspunsul. De pildă, cine va juca in linia a Il-a alături de Pintea ? Alegerea urmează a fi făcută între Galanda, Stroe si Tufeanu. Apoi , care va fi componenta perechii de centri din linia de treisferturi , I. Zafiescu apare cert, lingă el urmînd a juca Andrei Hariton sau D. Enache. In fine, prin accidentarea lui Ful cu treisferturi de-aripi vor fi Aldea şi Telease. Cit priveşte lotul reprezentativei B a Angliei care va sosi marţi in Capitală, el cuprinde 21 de jucători. Cei mai mulţi (6) aparţin lui R.S. Gloucester, se pare cel mai informă team englez la această dată, Leicester precum şi altor cunoscute formaţii ca Moseley, Harnequins, Bristol, Redruth Rective Rangers ş.a. Iată şi numele jucătorilor Busher (fundaş), Deming, Mogg (aripi), Bland, Cardus, Jardine (centri), Palmer, Cusworth (jumătate la deschidere), Carfoot, Gifford (jumătate la grămadă), Butler, Pombrey, Forrar, Johnson (linia a IlI-a), Boyle, Fidler (linia a II-a), White Sargent, Pryor — căpitanul echipei, Raphael şi Mills (linia I). Antrenorii care vor însoţi lotul englez sunt W.G.D. Morgan şi P. J. Cleston. De subliniat faptul că Împreună cu rugbyştii reprezentativei B a Angliei vor face deplasarea la Bucureşti şi comentatorii sportivi a 7 dintre cele mai mari ziare din Marea Britanie, fapt care desigur relevă importanţa deosebită ce se acordă acestui turneu. Şi un alt detaliu interesant : meciul dintre Selecţionata Bucureştiului şi Anglia B va fi condus la centru de englezul Peter Hughes, cel care anul trecut, la Clermont Ferrand, a arbitrat şi întîlnirea dintre reprezentativele Franţei şi României din cadrul Campionatului european. TELEX BOX • Boxerul danez Joergen Hansen este noul campion european la categoria semimijlocia.' El l-a învins la Randers (Danemarca) prin ko, în repriza a 5-a, pe francezul Alain Marlon. CICLISM • Etapa a 2-a (Gijon — Cangas de Onls) a Turului Spaniei a revenit spaniolului Enrique Cima — 94 km în Zh27:53,0. Lider se menţine francezul Bernard Hinault. FOTBAL » La Halle, în meci retur pentru semifinalele campionatului european rezervat echipelor de tineret : R. D. Germană — Bulgaria 3—1 (1—0), învinşi în primul Joc cu 2—1, fotbaliştii din R. D. Germană s-au calificat pentru finala competiţiei. HANDBAL » Competiţia feminină de la Bratislava a fost cîştigată de echipa locală „Inter“, urmată de Spartak Kiev NATAŢIE • Un lot de Înotătoare din R. D. Germană a sosit In Mexic, unde se va antrena timp de două săptămîni. Din lot fac parte cunoscutele recordmane mondiale Andrea Pollack, Barbara Krause, Brigitt Treiber, Ulrike Tauber, Sabine Kahle şi Antje Stöle. SCRIMA • La Offenbach : R.F. Germania — Franţa (floretă feminin) 9—7. TENIS » In optimi de finală la Tusla (Oklahoma) : Eddie Dibbs — John Feaver 6—2, 6—3, 8—7; Pat Dupre — Ove Bengston 7—5, 6—4 ; Steve Docherty — Greg Haider 7—6, 6—2 a Lapa* Vegas o mare surpriză : tinărul jucător american Hank Pfister l-a eliminat cu 7—6, 2—6, 6—4 pe Jimmy Connors. Alte rezultate 3 Roscoe Tanner — Wojtete Filate 4—6, 6—4 ; Corrado Barazzutti — Bob Lutz 6—2, 4—6, 7—6 ; Harold Solomon — Phil Dent 6—1, 6—1, 6—2 , John Newcombe — John McEnroe 6—1, 2—6, 6—3.  . Redacfio fi administrația : cod 70139 București, str. V. Conta 16 d. P.T.T.R. 1 tel central* 11 in n* . .. ' —— tru străinătate: abonamente prin ILEXIM - departamentul export-import prest, P.C. Bd 136-137 telex 11226 V 51 W . inleru,ban 437 ; telei 10 350 ‘romsp. Tiparul I.P. „Informația** • Bucurelt, str. 13 Decembrie nr. 3. R. 1 % * 4. 10361