Steagul Roşu, ianuarie 1953 (Anul 8, nr. 1-21)

1953-01-08 / nr. 1

Realizarea planului pe 1953—sarcină centrală a organelor sindicale din intreprinderi In întreprinderile de pe întreg cuprinsul regiunii noastre s’a pornit cu deosebită tărie lupta pentru realizarea cu succes a mărețelor sarcini de plan pe 1953, anul hotărîtor al primului nostru plan cincinal Realizările obținute încă din primele zile de muncă din noul an, vin să confirme că marea majoritate a muncitorilor, tehnicienilor și inginerilor din întreprinderile regiunii noastre s’au pătruns de cuvintele iubitului nostru conducător, tovarășul Gh. Gheorghiu-Dej, care ne arată că avem :,o bază trainică pentru desfă■trarea luptei muncitorilor, ingineri■T..tehnicienilor și funcționarilor din întreprinderile noastre în vederea îndeplinirii prevederilor planului cincinal în 4 ani“. In lupta aceasta măreață pe care, sub conducerea organizațiilor de partid, oamenii muncii din regiunea noastră o dau pentru realizarea cu succes a prevederilor planului pe acest an, pentru asigurarea condițiilor realizării cincinalului in numai patru ani, un rol deosebit de important îi revin organelor sindicale din întreprinderile noastre. In momentul de față sarcina centrală a organelor noastre sindicale este de a mobiliza și organiza massele cele mai largi ale muncitorilor, tehnicienilor și inginerilor în lupta pentru îndeplinirea planului. In anul ce a trecut, cu sprijinul și ajutorul de zi cu zi al organizațiilor de partid, organele sindicale din majoritatea întreprinderilor din regiunea noastră au izbutit să cuprindă un număr din ce în ce mai mare de muncitori în întrecerea socialistă, principalul mijloc de mobilizare și dezvoltare a inițiativei și forței creatoare a masselor în lupta pentru plan. Organele sindicale au avut un rol esențial în îndeplinirea înainte de termen a sarcinilor de plan în zeci de întreprinderi din regiunea noastră, în câștigarea de către colectivele schelei - producție Zemeș, combinatului Sovromlemn „21 Decembrie” Vaduri și fabricii de postav Buhuși a Steagurilor Roșii de întreprinderi fruntașe pe țară în ramurile industriale respectiveîntreaga experiență de până acum acumulată de organele sindicale din întreprinderile regiunii noastre trebue folosită în lupta pentru realizarea planului pe 1953, care pregătește condițiile îndeplinirii cincinalului în 4 ani Mijlocul principal pentru realizarea planului de stat pe 1953, este întrecerea socialistă, al cărui punct de plecare trebue să-l constitue întrecerea individuală și întrecerea peechipe și schimburi- întrecerea socialistă trebue să fie bazată pe angajamente concrete legate de planul de producție. Pentru a se realiza acest lucru ,ste necesar ca organele sindicentreprinderile regiunii noastre îza sarcinilor de plan, să îndrumi o fiecare muncitor, tehnician și în parte să-și ia angajamente ; ■ter jinia sporirii producției și pro liv...tății muncii, îmbunătățirii calității produselor, reducerii prețului de cost, realizării a cât mai multe economii peste plan. etc. Angajamentele individuale și colective luate in cadrul consfătuirilor de producție — a căror temeinică pregătire trebue să stea în centrul atenției fiecărui organ sindical — trebue să stea la baza întregii munci de organizare și desfășurare a întrecerii socialiste In organizarea întrecerii socialiste va trebui ținut cont în special de lipsurile avute în această direcție în anul ce a trecut. Va trebui luptat cu toată hotărîrea împotriva manifestate de multe organe tendinței sindicale din întreprinderile regiunii noastre de a lăsa organizarea întrecerii socialiste pe seama responsabililor cu întrecerea pe linie administrativă-Tovarășul Stalin ne principalul în întrecerea învață că socialistă este ridicarea marei masse a muncitorilor la nivelul fruntașilor- Iată dar de ce o atenție deosebită trebuiește acordată în cadrul întrecerii socialiste răspândirii experienței înaintate muncă a stahanoviștilor și fruntașiîn lor noștri în producție. Deasemeni în întrecerea socialistă trebuește acordată o atenție deosebită extinderii planificate a metodelor sovietice de muncă, după inițiativa comuniștilor de la schela Boldești. O atenție deosebită trebuește acordată și extinderii inițiativelor patriotice ale stahanoviștilor noștri, cum ar fi inițiativele stahanoviștilor Vasu Nicolae, Arian Dumitru, Grenian Francioc, etc. In întreprinderile regiunii noastre trebuește curmată cu nepăsarea care domnește în ceea ce privește aplicarea acțiunii complexe de luptă pentru economii, inițiativă patriotică îzvorîtă pe șantierul hidrocentralei „V. I Lenin“ de la Bicaz, și despre care organele sindicale din întreprinderile noastre au uitat de mult timp-In cadrul întrecerii socialiste, organele sindicale trebue să mobilizeze muncitorii, tehnicienii, și inginerii pentru realizarea integrală, cu respectarea tuturor indicilor calitativi și pe sortimente, a sarcinilor de plan, pentru respectarea disciplinei de plan și financiare. O atenție deosebita, trebue să acorde organele sindicale din întreprinderile regiunii noastre, întăririi disciplinei socialiste în muncă, educării muncitorilor în spiritul noii atitudini față de muncă și avutul obștesc, față de proprietatea socialistă a întregului popor muncitor.Trebuește întărită colaborarea dintre muncitori și tehnicieni pentru folosirea din plin a capacității de producție a utilajului, pentru descoperirea și punerea în valoare a rezervelor interne existente la fiecare loc de muncă, pentru sporirea necontenită a producției și productivității muncii. Lupta pentru realizarea planului, pentru sporirea producției, trebue să se îmbine strâns cu lupta pentru o calitate tot mai superioară a produselor, pentru reducerea procentului de rebuturi și deșeuri, cu lupta pentru reducerea necontenită a prețului de cost al produselor. In acest scop este necesar ca organele sindicale din întreprinderi să mobilizeze massa salariaților în lupta pentru un regim sever de economie pentru utilizarea pe scară largă a rezervelor interne din interiorul întreprinderilor, pentru introducerea metodelor tehnologice înaintate care să ducă la creșterea productivității muncii Organelor sindicale din întreprinderile regiunii noastre le revine sarcina de a se ocupa îndeaproape de creșterea și ridicarea cadrelor tehnice și profesionale de care industria noastră în plină dezvoltare are nevoie în număr din ce în ce mai mare. Popularizarea și răsplătirea morală și materială a stahanoviștilor și fruntașilor în producție, sprijinirea inovatorilor, inventatorilor și raționalizatorilor — care în unele întreprinderi din regiune nu sunt încurajați și recompensați — sunt alte sarcini care trebue să stea în centrul preocupărilor organelor sindicale din întreprinderile regiunii noastre. Pentru a-și duce la bun sfârșit sarcinile de frunte ce le stau în față, organele sindicale au datoria de a munci neobosit pentru întărirea lor organizatorică. Cunoscând că veriga principală a mișcării sindicale o constitue grupa sindicală, comitetele de întreprindere și comitetele de secție din întreprinderile regiunii noastre precum și comitetele raionale și regionale sindicale au datorlta de a se preocupa îndeaproape de activitatea organizatorilor de grupe. de Activitatea întregii grupe sindicale in cdrul cărora să fie dezbătute toate problemele legate de realizarea cu Succes a sarcinilor de plan-Murcind pentru a-și îndeplini cu cinste sarcinile ce le stau în față organele sindicale trebue să colaboreze cu conducerile administrative ale întreprinderilor pentru aplicarea prevederilor extractului colectiv și să contribue la întărirea principiului conducerii unice țn întreprinderile noastre. Sindicat ce trebue de asemeni să vegheze și să mobilizeze massele de muncitori. Tehnicienii și inginerii la realizarea cu succes a planurilor măsurilor tehnico-organizatorice întocmite în vederea asigurării îndeplinirii cu succes, a planului pe 1953. Imbunătățindu-și necontenit munca, mobilizând, sub conducerea organizațiilor de partid, ma^sere de muncitori, tehnicieni, ingineri și funcționari la lupta pentru plan. Organele sindicale din regiunea noastra își vor îndeplini cu cinste mărețele sarcini ce le stau în față. Mobilizând massele de oameni ai muncii ‘a ]upta pentru plan, ele le vor mobi j]iza totodată la lupta pentru o instruirră a socialismului, pentru apărarea păcii, 1 f‹ I Să sporim avântul întrecerii socialiste pentru îndeplinirea cincinalului în 4 ani ! Primele zile de lucru —* primele succese In cursul anului trecut schela T producție Zemeș din cadrul trustului de producție Nr. 4 Sovrompetrol Moinești s’a situat printre schelele "da producție fruntașe reușind să-și îndeplinească planul anual iu mai puțin de 11 luni de zile. Tot în cursul anului trecut, pentru realizările obținute colectivul acestei schele a primit Steagul Roșu de producție de întreprindere fruntașă pe țară în ramura industrială a extracției țițeiului. Hotărîți ca și în 1953 — anul hotărîtor al planului cincinal — să obțină succese din cele mai importante în lupta pentru realizarea planului anual de extracție înainte de termen, muncitorii și tehnicienii schelei , 1 producție Zemeș s’au avântat încă din primele zile ale anului" cu forțe sporite în lupta pentru tot mai mult țiței Și ca întotdeauna când se pornește la o muncă cu toată inima, roadele bogate nu întârzie să se arate. In primele zile de munca din noul an petroliștii din schela 1 producție Zemeș au dat cu 2,41 la sută mai mult țiței decât prevedeau sarcinile de plan. Primele zile de muncă din noul an au fost la schela 1 producție Zemeș zilele primelor succese in bătălia pentru tot mai mult țiței. Zilele care vor urma vor fi zile și mai bogate în fapte, vor fi zilele când vor începe să se traducă tot mai mult în viață angajamentele sporite pe care petroliștii de aici și le-au luat în noul an, care privesc realizarea angajamente cincinalului în numai patru ani-Petroliștii de la secția II-a Tazlău s’au situat în frunte în primele zile de muncă, depășind planul cu 6,48 la sută-In schela 1 producție Zemeș lupta pentru tot mai mult petrol continuă cu tot mai multă intensitate. UN HARNIC COLECTIV DE MUNCA Cu luni în urmă pe terasa de la Mărceni-Bicaz nu se zăreau decât începuturile unor construcții Zi de zi șantierul și-a schimbat înfățișarea. Munca a prins a se tot mai iute, îmboldită de desfășura avântul constructorilor. Și așa au început a se înălța semețe schelele viitoarelor blocuri muncitorești. Au trecut de atunci luni de zile. Astăzi pe terasa de la Mărceni se ridică semețe construcțiile a cinci blocuri muncitorești. Două dintre ele sunt gata și au fost date în folosință. Unul din aceste blocuri are un număr de 24 apartamente, iar celălalt 12 apartamente. Alte trei blocuri sunt aproape gata, executându-se în momentul de față lucrările de finisare Cu mândrie privesc noii chiriași la blocurile lor. Dar mai mândri decât toți sunt constructorii blocurilor — colectivul întreprinderii de construcții 101. Plină de însuflețire a fost munca constructorilor de la întreprinderea 101. Munca aceasta entuziastă în care capacitatea creatoare a constructorilor s’a dezvoltat și s’a pus în slujba planului, metodele avansate sovietice aplicate, au permis colectivului întreprinderii 101 să realizeze planul pe anul 1952 la data de 27 Decembrie. Numeroase sunt echipele șantier care au realizat planul de pe pe 1952 cu mult înainte de termen. Cine nu-i cunoaște pe membrii echipei de dulgheri condusă de Vasile Damian. Cine nu știe că 17 din membrii acestei echipe au cucerit prin muncă și luptă îndârjită înaltul titlu de stahanoviști. Cine nu știe că dulgherii din echipa lui Vasile Damian au realizat planul anual până la data de 18 Decembrie și că în contul colectiv de economii al echipei suma înscrisă trece de 20.000 lei. Dar cine nu știe că toate succesele echipei lui Damian Vasile se datoresc în primul rând aplicării metodei sovietice a cofrajelor glisante. Metodele avansate de muncă ale stahanoviștilor sovietici au găsit aplicăre pe scară tot mai largă în cadrul întreprinderii de construcții 101. Tot mai mulți au fost constructorii care au trecut la aplicarea metodelor sovietice obținând succese importante. De aplicarea metodelor stahanoviștilor sovietici sunt strâns legate și succesele dulgherilor din echipa lui Benu Andrei care a realizat planul pe 1952 până la 23 Decembrie, realizările echipelor de zidari conduse de Ion Mateuț și de tânărul constructor, Ladislau Osolos a căror depășiri de normă au fost zi de zi între 50 și 80 la sută, succesele muncitorilor de la atelierul de prefabricate condus de Vasile Gorea cât și succesul șoferului Toader Podoleanu care a parcurs cu mașina, fără a avea reparații generale, 115.000 kilometriDe aplicarea metodelor de muncă ale stahanoviștilor sovietici este strâns legat și faptul că pe întreaga întreprindere numărul stahanoviștilor s-a ridicat la 51, iar alți zeci și zeci de muncitori au cucerit titlul de fruntași în producție. Și în 1953 — anul hotărîtor al planului cincinal — ca și în 1952, constructorii întreprinderii 101 sunt ferm hotărîți să cucerească noi și noi victorii în lupta pentru plan. Și aceste succese care se vor alătura succeselor tuturor oamenilor muncii din patria noastră, vor face ca cincinalul nostru să fie realizat — așa cum ne o cere Partidul și Guvernul — în numai patru ani. Tot mai multe cadre calificate Atelierele centrale Sovrompetrol Moinești au devenit o adevărată școală de calificare. Tot mai mulți tineri și tinere își însușesc aici o nouă meserie, încep a deprinde tainele strungăriei sau lăcătușeriei, mecanicii sau sudorii. Principala metodă de calificare la aceste ateliere este metoda de calificare la locul de muncă, metoda Cotlear. Acum la început de nou an de muncă, la Atelierele Centrale Sovrompetrol Moinești acțiunea de ridicare a tot mai multe cadre calificate a prins a se desfășura cu tot mai multă hotărîre. Numeroși muncitori calificați au trecut să califice la locul de munca o serie întreagă de tineri. Printre aceștia se numără mecanicul Ciosu Gheorghe care va califica pe tânărul Zora Gheorghe, sudorul Costică Ghi care a semnat contract de calificare la locul de muncă cu tânărul Chistoare Alexandru, precum și strungarul Ghinet Simion care va califica pe tânărul Marin Constantin. NICULESCU STELIAN corespondent După metoda graficului ciclic însuflețiți de * înaintează pe în ] îndemnul tovară- VASILE DESPAtreaga sa lungime.. șului Gheorghe brigadier stahanovist — mina Rafira cu 80 cm Atunci [1 Gheorghiu-Dej, de întreprinderea Carboniferă Comănești când schimbul 1.s. a îndeplini pla ★ termină mai de unul cincinal în 4 ani, minerii din vreme sarcina ce-i revine, el atacă cea de a doua fâșie pentru a ușura munca tovarășilor, din schimbul . Fiecare brigadier, cunoscându-și cu preciziune sarcina, își organizează în așa fel locul de muncă încât să și-o depășească zilnic. Schimbul II, repartizat întocmai că și schimbul I, execută aceleași operațiuni. Schimbul al II-lea, format din șase tovarăși, execută mutarea scocurilor oscilante și complectează lucrările de armare. In acest fel, în 24 de ore, brigada termină complect un ciclu- Avantajele lucrului după graficul ciclic sunt evidenteînainte, cu mare greutate reușeam să ne îndeplinim normele. Lucrând după metoda graficului ciclic obține și acum o producție de cărbune cu mult mai mare decât cea pe care o realizam când lucram după metode învechite. Intre 20 Octombrie- 20 Noembrie 1952, de pildă, am obținut peste realizarea medie lunară 9 cicluri și jumătate. ce se se datoresc faptului Aceste succă fiecare muncitor din brigadă cunoaște și aplică temeinic metoda graficului ciclic pe locul său de muncă- Am sporit producția, au sporit simțitor și câștigurile noastre, fiecare miner din brigada mea câștigă lunar circa 1200 lei, cu mult mai mult decât înainte. In cadrul consfătuirilor de producție, pe care le ținem regulat analizăm pe larg rezultatele obținute, stabilind, măsurile ce trebue luate pentru înlăturarea lipsurilor, pe care le observăm . Studierea cărților tehnice sovietice, ne dă putința să ne organizăm din ce în ce mai bine locul de muncă, să smulgem pământului tot mai mult cărbune, să ne îmbunătățim necontenit nivelul de trai. In urma rezultatelor obținute, metoda graficului ciclic a fost extinsă la încă 6 brigăzi, care obțin deasemenea însemnate succese în producție. Astfel, brigada nr. 3 de la înaintări, condusă de minerul stahanovist Bran Alexandru, avansează cu 70-80 metri liniari pe lună, în loc de 30-40 cât realiza înainte. După schimbul de experiență care a avut loc între minele din întreprinderea noastră, această metodă a fost extinsă și aplicată și, la celelalte ritmic, în conformitate cu ciclograma (grafic ciclic) primită de la conducerea minei, cunoscută în toate amănuntele de fiecare muncitor din brigadă- Organizarea producției a fost ridicată la o treaptă mai înaltă. Acum, schimbul I, compus din 13 tovarăși, lucrează numai la tăerea și transportul cărbunelui. Ei sunt repartizați astfel: 10 tăetori, un brigadier și doi transportatori. La terminarea schimbului, frontul de lucru Din „Scânteiaa nr. 2550-tindere planificată a metodelor sovietice de muncă — producția de cărbune a crescut simțitor, ceea ce ne-a dat posibilitatea să ne îndeplinim sarcinile de plan pe 1952, la mina Rafira, în 10 luni și 18 zile- Acum, pășind în noul an, minerii din bazinul carbonifer Comănești sunt hotărîți să-și întețească lupta pentru a da patriei tot mai mult cărbune, pentru îndeplinirea cincinalului la 4 ani. Nimic nu ne va putea împiedica: să ne îndeplinim cu cinste angajamentul nostru de miner. SOȚII ROSENBERG NU TREBUE SA MOARA! Nu poate fi om cinstit care să nu se cutremure de ură și mânie împotriva noii încercări a hitlerilor americani de a înăbuși glasul oamenilor cinstiți pentru apărarea păcii, condamnând la moarte pe soții Rosenberg. Urmărind acuzațiile care li se aduc acestora, mi-am dat seama că dușmanii păcii din St. Unite ale Americii se străduesc să găsească noi și noi motive pentru a înăbuși dorința de pace a oamenilor muncii, se străduesc să-și acopere manevrele lor de a deslănțui un nou măcel mondial. Urăsc din adâncul inimii pe ațâțătorii la un nou război, pe acei care amenință pacea și liniștea popoarelor pe acei care aruncă în închisori și vor să ucidă pe lupătorii pentru pace. De aceia, alături de toți muncitorii din întreprinderea noastră, de toți oamenii cinstiți din lumea întreagă protestez cu hotărîre împotriva nelegiuirii, pe care vor s-o săvârșească reprezentanții dolarului american, condamnând la moarte pe soții Rosenberg. Noi cerem ca soții Ethel și Julius Rosenberg să fie redați căminului și copiilor lor, să fie puși în libertate. Odată cu aceasta noi ne afirmăm dorința și hotărîrea de a lupta cu toate forțele noastre perîtru întărirea patriei, pentru că ea să devină un post puternic al lagărului păcii. Noi oamenii cinstiți trebue să împiedecăm săvârșirea actelor criminale puse la cale de ațâțătorii la un nou război, deaceia voi lupta zi de zi pentru pace. HANGANU CONSTANTIN stahanovist — președintele comitetului de luptă pentru pace al întreprinderii Steaua Roșie Bacău Cu profundă indignare am aflat din presă de monstruoasa înscenare a Gestapoului american, în urma căreia inginerul Julius Rosenberg și soția sa au fost condamnați la moarte. Sentința nedreaptă împotriva soților Rosenberg demască încă odată adevărata față a democratismului american, profunda ură a acestuia împotriva celor care în numele vieții și a dreptății luptă pentru pace. Zădarnic se străduesc reprezentanțiii „justiției“ americane să arunce praf în ochii lumii, căutând să-i prezinte pe soții Ethel și Julius Rosenberg drept comuniști, drept instigatori la călcarea „ordinei publice Inginerul Julius Rosenberg și soția sa au fost condamnați la moarte pentru că sunt niște oameni curajoși, buni și cinstiți, pentru că au luptat pentru pace, pentru că și-au manifestat în mod deschis dorința de a se pune capăt agresiunii imperialiste americane din Coreea. Dând această odioasă sentință, reprezentanții vieții mblice americane urmăresc să intimideze pe orice luptător pentru pace, pe oamenii cinstiți din SUA care își ridică glasul .mpotriva războiului, care sunt convinși că pe baza de traume și înțelegere se poate împiedeca războiul, se poate impune pacea. Alături de toți oamenii cinstiți din lumea întreagă cer să fie anulată monstruoasa sentință a justiției americane, să fie eliberați acești doi luptători cinstiți pentru apărarea păcii și democrației. Dr. POPA STELIAN Medic șef al spitalului Maternitatea din orașul Bacău