Steagul Roşu, iunie 1953 (Anul 8, nr. 125-149)

1953-06-02 / nr. 125

Mr. 125 fl 604) &TE'AGUTM?0Șlir graficului ciclic la întreprinderea Carboniferă de Stat Comănești Aplicarea metodei . Organizarea lucrului după graficul ciclic la abatajele frontale și la înaintări, este o metodă avansată de lucru inspirată din bogata experiență de muncă a minerilor sovietici care permite obținerea unei producții și productivități tot mai sporite. In urma consfătuirii de la Petroșani a muncitorilor mineri și în urma apariției Hotărîrii Partidului și Guvernului cu privire la sporirea producției de cărbune și îmbunătățirea condițiilor de trai ale muncitorilor mineri, conducerea întreprinderii Carbonifere de Stat Comănești a început să se preocupe de extinderea metodei, de lucru după graficul ciclic în cadrul minelor aparținând întreprinderii. Pentru a se face posibilă aplicarea acestei metode avansate s-a trecut la luarea de măsuri tehnico-organizatorice menite a permite ciclizarea lucrărilor. Astfel pentru îmbunătățirea sistemului de aeraj, toate ventilatoarele au fost dirijate spre a face ventilația de aspirant. La gurile puțurilor de aeraj de la minele Rafira, Galion și Leorda s-au montat ventilatoare cu debit mare. La minele Leorda și Galion, în acele sectoare în care se constatase un aeraj slab s-au realizat noi legături între subteran și suprafață. Deasemeni a fost introdus transportul cu cai la minele Leorda și Galion, iar muncitorii care înainte erau folosiți la transport au putut fi dirijați la lucrări direct productive. La fiecare mină au fost fixați măsurători de gaze care au datoria să măsoare gazul metan de cel puțin două ori pe schimb la fiecare loc de muncă, pentru „a se preîntâmpina astfel eventualele accidente ce s’ar putea produce prin aprinderea gazului metan. Au fost recondiționate galeriile de transport și de aeraj pentru ca astfel transportul să se execute în bune condițiuni. La toate minele au fost amenajate lămpării, pentru întreținerea în bună stare de funcțiune a lămpilor de siguranță. Serviciul tehnic al întreprinderii în colaborare cu inginerul șef adjunct a întocmit și transmis la toate minele monografiile de armare și pușcare, în care s-a ținut cont și de prescripțiunile normelor privind tehnica securității muncii. Serviciul planificării a defalcat planul de stat pe mine, sectoare și grupe, făcându-l din timp cunoscut acestora spre a-și putea organiza munca în așa fel încât să-și poată realiza cu succes sarcinile de plan. Tovarășul inginer Florea Vasile șeful minei Rafira, care a luat parte și la consfătuirea de la Petroșani, a primit ca sarcină să studieze și să întocmească în colaborare cu inginerii șefi de mină planurile pentru trecerea la fronturi lungi. Paralel cu aceasta tovarășul inginer Florea Vasile a primit ca sarcină să treacă la studierea și introducerea în cadrul minei pe care o conduce a metodei de lucru după graficul ciclic. Creindu-se condițiile necesare, în urma măsurilor tehnico-organizatorice luate, s-a putut trece la introducerea graficului ciclic. Această avansată metodă de muncă a fost aplicată pentru prima oară la mina Rafira de către brigada condusă de stahanovistul Despa Vasile. Chiar din primele zile ale aplicării metodei, această brigadă a reușit să depășească norma cu peste 40 la sută la tăierea în abataj și peste 100 la sută la mutarea dispozitivului de transport. S-a trecut apoi la aplicarea metodei graficului ciclic și la alte abataje de la mina Rafira, precum și la experimentarea ei la mina Lumina. La mina Lumina grupa condusă de tovarășul Cojocaru Simian care lucrează la o înaintare cu rambleu a obținut prin aplicarea metodei graficului ciclic însemnate succese. Ea a realizat depășiri de normă care trec cu regularitate de 18 la sută. In momentul de față în cadrul întreprinderii Carbonifere de Stat Comănești metoda graficului ciclic este aplicată de un număr de 26 grupe și brigăzi, cu un efectiv de 316 mineri. Cu toate realizările obținute la întreprinderea carboniferă de stat Comănești s’au vădit a exista o serie de lipsuri în ceea ce privește extinderea metodei de lucru după graficul ciclic. Nu s’a muncit suficient pentru ca această metodă să fie extinsă la un număr tot mai mare de grupe și brigăzi de mineri. Conducerea întreprinderii nu a urmărit modul cum se respectă planurile de muncă ale inginerilor șefi de mină, aceștia nefiind trași la răspundere de neprezentarea la timp a lucrărilor care să permită introducerea lucrului după graficul ciclic la grupele stabilite prin plan. O serie de Ingineri șefi de mină cum ar fi tovarășii Popescu Gheorghe dela mina Lumina, Negri Ștefan dela mina Galion și Moraru Gheorghe dela mina Leorda nu au făcut nimic pentru a-și respecta sarcinile prevăzute in planul de extindere a metodei graficului ciclic. Deasemeni conducerea tehnică a întreprinderii și în special tovarășul inginer șef Paulian Emanoil nu au luat toate măsurile pentru punerea în funcțiune a întregului utilaj existent și nu au controlat în suficientă măsură activitatea serviciului tehnic în cadrul căruia lucrează și tovarășul inginer Svinovici Gheorghe, care deși cunoaște problemele nu se interesează și nu sprijină practic pe teren conducerile minelor în ceea ce privește extinderea lucrului după graficul ciclic. Dacă la început comitetul de întreprindere a vădit preocupare în ceea ce privește extinderea graficului ciclic, nu acelaș lucru se poate spune asupra situației existente în prezent. Conducerile minelor nu au fost sprijinite zi de zi de către comitetele de secție care la rândul lor au fost lipsite în ultimul timp de sprijinul și îndrumarea comitetului de întreprindere. O atenție mai mare, trebuește acordată întrecerii socialiste care trebue să aibă ca obiectiv principal și extinderea metodei de lucru după graficul ciclic. Trebue deasemeni să se acorde o mai mare atenție popularizării metodei graficului ciclic, cât și a acelora care aplicând-o obțin tot mai multe succese în lupta pentru sporirea producției de cărbune. La minele din bazinul carbonifer Comănești metoda de lucru după graficul ciclic poate și trebue să fie aplicată de un număr tot mai mare de echipe și brigăzi. Comitetul de partid trebue să asigure un control și o îndrumare tot mai sistematică atât a conducerii tehnice cât și a comitetului de întreprindere. Prin extinderea metodei de lucru după graficul ciclic se va ajunge la sporirea producției de cărbune la realizarea cu succes a sarcinilor de plan. A. FRUNZA Acțiunea de revizie obștească de protecție a muncii ■ In urma Hotărîrii Comietului Central al Sindicatului muncitorilor din Industria textila, pielărie și confecții, a Ministerului Industriei ușoare și Ministerului Sănătății, într’o serie de întreprinderi a avut loc acțiunea de revizie obștească de protecție muncii. Această acțiune urmărea îmbunătățirea tehnicii securității muncii, reducerea la minimum a accidentelor în producție și a bolilor profesionale, îmbunătățirea condițiilor de muncă prin ușurarea efortului fizic, etc. Printre întreprinderile în care conform Hotărîrii, urma să se desfășoare acțiunea de revizie obștească se numără și fabrica de postav Buhuși. Pentru a se asigura o cât mai bună desfășurare a acțiunii de revizie obștească, la fabrica de postav Buhuși au fost alcătuite un număr de 109 comisii pe sectoare și secții, controlate și îndrumate îndeaproape de către comisia pe întreprindere. Cunoscând că asigurarea unei largi participări a masselor la acțiunea de revizie obștească este condiționată de desfășurarea unei susținute munci, comisiile formate în cadrul fabricii au desfășurat — pe baza unor planuri concrete de muncă — o intensă activitate. Astfel s’a desfășurat o rodnică acțiune de instruire a 98,47 la sută din totalul muncitorilor productivi existenți în fabrică și s’au ținut în fața muncitorilor un număr de 3 conferințe privind protecția muncii și tehnica securității muncii. Paralel cu aceasta, serviciul tehnic al întreprinderii a elaborat un îndreptar privitor la problemele ce sunt necesare a fi rezolvate în cadrul acțiunii de îmbunătățire a protecției muncii și a tehnicii securității muncii.Acest îndreptar care a fost afișat în cuprinsul fabricii a constituit un minunat ghid pentru cei care au participat mai apoi la acțiunea de revizie obștească. Deasemeni, în prima etapă a acțiunii de revizie obștească prin gazetele de perete, panouri și lozinci, cât și prin stația de radioamplificare s’a lămurit pe larg scopul acțiunii de revizie obșteasca, chemându-se totodată massa de muncitori, tehnicieni, ingineri și funcționari din întreprindere la o largă participare. Paralel cu aceasta au fost înmânate muncitorilor, tehnicienilor, inginerilor și funcționarilor din fabrică, fișele pentru propuneri, iar la locurile de muncă au fost așezate cutii pentru introducerea acestor fișe. Munca desfășurată în perioada premergătoare începerii acțiunii propriu zise de revizie obștească, a făcut ca massa muncitorilor, tehnicienilor, inginerilor și funcționarilor din fabrică să participe într-un număr destul de mare la acțiunea de revizie obștească. Felul cum colectivul fabricii de postav Buhuși a participat la această importantă acțiune este oglindit în numărul mare de propuneri făcute în tot timpul reviziei obștești, propuneri referitoare la îmbunătățirea tehnicii securității muncii, protecției muncii cât și a condițiilor de muncă și de trai. Chiar dacă unele din propuneri au fost făcute de mai mulți tovarăși, totuși numărul mare de propuneri arată că, colectivul acestei fabrici înțeles rostul reviziei obștești și necesitatea de a participa activ la buna ei reușită. Trebuește deasemeni scos în evidență faptul că marea massă a muncitorilor a participat cu deosebit entuziasm la acțiunea de revizuire obștească, 84 la sută din totalul propunerilor fiind făcute de către muncitori. tot și faptul că în perioada desfășurării acțiunii de revizie obștească, comisia pe întreprindere s-a preocupat îndeaproape de punerea în aplicare unor propuneri privitoare la o serie de a măsuri de prevenire a accidentelor, de mai bună îngrijire a locurilor de muncă, etc. Astfel au fost construite un număr de 320 apărători la mașini, s’au reparat și complectat un număr de 200 podețe de lemn la mașini, s’au efectuat reparații generale baia muncitorilor și s’au văruit o selarie de săli de lucru. Propunerile au fost centralizate după încheierea acțiunii de revizie obștească. In felul acesta pe întreprindere numărul propunerilor centralizate s’a ridicat la 2.313. Analizând posibilitățile întreprinderii, comisia centrală a ajuns la concluzia că 1504 propuneri pot fi rezolvate prin descoperirea și punerea în valoare a rezervelor interne existente la fiecare loc de muncă. Celelalte propuneri necesită un studiu mai amănunțit, cât și fonduri speciale care urmează a fi primite din partea organelor superioare. In perioada acțiunii de revizie obștească, la fabrica de postav Buhuși s’au înregistrat un număr de 9 propuneri de inovații și raționalizări privind protecția muncii și mecanizarea procesului de producție. Acest lucru arată că muncitorii și tehnicienii fabricii au dat dovadă de spirit de inițiativă, nerezumându-se numai la simple propuneri de îmbunătățire a muncii. Printre propunerile de inovații și raționalizări se numără și acelea privitoare la construirea unui dispozitiv pentru introducerea lânei carbonizate la mașinile de scuturat și crearea unui nou sistem de apărători la oarde. Ca un aspect pozitiv trebuește ară la fabrica Buhuși Pag. 3-a «numil immmmBBS Pentru îmbunătățirea activității cooperației meșteșugărești Ședința biroului Comitetului regional de partid Bacău Biroul Comitetului regional de partid Bacău a analizat zilele trecute felul în care se aplică Hotărîrea Consiliului de Miniștri și a C. C. al P.M.R. cu privire la întărirea și dezvoltarea cooperației meșteșugărești. Din referatul prezentat de tov. Ion Luca, prim-secretar al Comitetului orășenesc de partid Bacău, din coreferatul tov Aneta Dumitrașcu, șefa secției industrie ușoară a comitetului regional, precum și din discuții a reieșit că în orașul și în regiunea Bacău au fost obținute o seamă de succese în lupta pentru atragerea micilor meseriași pe făgașul socialismului. In regiunea Bacău sunt constituite un număr de 22 cooperative meșteșugărești, cu 193 secții care funcționează în centrele muncitorești și în raioanele regiunii. După apariția Hotărîrii partidului și guvernului s-a constituit noua Uniune regională, în cadrul căreia vor fi cuprinse toate cooperativele meșteșugărești din regiune, indiferent de ramura de producție. Din ședință a reieșit că unele cooperative meșteșugărești au folosit pe scară largă resursele locale de materii prime Astfel, cooperativa „Progresul” a valorificat o cantitate însemnată de deșeuri, confecționând sandale bărbătești și de copii, curele, sacoșe, serviete, etc. Deasemeni cooperativa metalo-chimică „7 Noembrie” confecționează din deșeuri, oglinzi, căldări mici, fărașe, etc. Unele cooperative execută produse de bună calitate. Ședința a scos la iveală totodată numeroase lipsuri existente în munca cooperativelor meșteșugărești. Astfel, disciplina financiară și controlul intern au lăsat de dorit la multe cooperative. La secția din Moinești a cooperativei „1 Mai”-Tg. Ocna, de pildă, s’a constatat o lipsă de 4.000 lei. La unele cooperative ca, de pildă, „Moldova”, „30 Decembrie”-Bacău s’au săvârșit încălcări ale Statutului, mai ales în ceea ce privește aducerea uneltelor de producție. Analiza a stabilit că aceste încălcări și alte abateri au fost posibile din cauză că în conducerea unor cooperative se strecuraseeră o serie de elemente exploatatoare ca C. Călin, care exploatase în trecut 25-30 salariați în atelierul său. Aceasta explică și faptul că la unele cooperative mai dăinuie practici burgheze, urîte de poporul muncitor : bacșișul și șnertul. In urma apariției Hotărîrii partidului și guvernului s-au luat măsuri pentru identificarea și înlăturarea din cooperative a elementelor străine de interesele cooperatorilor cinstiți. In ședință a mai reieșit că unele cooperative dau produse de proastă calitate, nu folosesc materiale din resursele locale, deși asemenea materiale există în cantități suficiente. S’a arătat în ședință că adunările generale ale cooperatorilor și dările de seamă prezentate au fost la un nivel scăzut. Munca politico-culturală în rândurile cooperatorilor a fost extrem de slabă, deoarece comitetele de partid și comitetele U.T.M. >— raionale și orășenești — nu s’au preocupat termeinic de această problemă. Nu au fost înființate la cooperative cluburi și colțuri roșii, bibliotecile cooperativei lor nu sunt destul de frecventate, gazetele de perete nu au oglindit concret activitatea unităților cooperatiste, nu au criticat pe chiulangii și codași și nu au popularizat pe fruntașii în pronducție. Ședința a scos la iveală că organele de partid și sfaturile populare raionale, regionale și orășenești s’au dezinteresat în mare mâsură de activitatea cooperativelor meșteșugărești, lipsindu-le de îndrumarea și sprijinul necesar. Problema creării de organizații de bază ale partidului și U.T.M.r ului în cooperativele meșteșugărești a fost cu totul neglijată, ceea ce a contribuit la menținerea unor lipsuri grave în cooperative. In Hotărîrea adoptată de biroul Comitetului regional de partid Bacău în urma acestei ședințe, se prevede între altele obligația comitetelor raionale și orășenești de partid de a lua măsuri ca până la 1 iunie să se constituie organizații de bază ale partidul dului și U.T.M.-ului sau grupe mixte de partid în toate cooperativele meșteșugărești unde există membri de partid. Hotărîrea stabilește de asemenea obligația comitetelor de partid de a îndruma și controla activitatea pentru curățirea unităților cooperatiste de elementele dușmănoase. Comitetele raionale și orășenești vor analiza în ședințe de birou, felul în care comitetele executive ale sfaturilor populare sprijină cooperația meșteșugărească, mai ales în privința folosirii pe scară largă a resurselor locale din regiune. Din „Scânteia” Nr. 2675. Femeile — o forță mare în lupta pentru pace La Copenhaga — capitala Danemarcei—se va deschide la 5 iunie cel de al III-lea Congres mondial al femeilor convocat de Federația Democrată Internațională a Femeilor. Femeile de pe întregul glob întâmpină cu bucurie și speranță Congresul lor mondial, căci ceea ce le unește, ceea ce este pentru toate de un interes vital, este mult mai puternic și mai important decât tot ceea ce le poate despărți. Intâlnindu-se la Copenhaga, ele vor discuta probleme arzătoare, care frământă profund milioane de oameni, cum sunt: drepturile femeilor, apărarea căminelor și a copiilor, lupta pentru pace și independență națională. Scopul Congresului, care va fi cea mai largă și mai reprezentativă adunare din istoria mișcării femeilor, este de a uni toate femeile și de a găsi, pe baza unui schimb liber de păreri, căi juste pentru rezolvarea problemelor care le frământă. Congresul mondial va întări prietenia dintre femeile din toate țările și va contribui la intensificarea luptei pentru drepturile femeilor și ale copiilor,, pentru pace și prietenie între popoare. Ordinea de zi a Congresului, nobilele lui țeluri au găsit cel mai călduros și mai larg răsunet în toate țările. Fiecare femee simplă, aflând de apropiatul Congres, nu putea să nu-și spună: „Acesta este și congresul meu”. Ca răspuns la apelul prin care Federația Democrată Internațională a Femeilor cheamă femeile din lumea întreagă să-și întindă mâinile peste toate granițele, pentru a bara drumul războiului, asupririi și mizeriei—în peste 80 de țări se desfășoară pregătiri active în vederea Congresului. La aceste pregătiri participă femeri din diferite pături sociale, de diferite convingeri și credințe, indiferent de culoarea pieței lor și de naționalitate, femei care fac parte din organizații sindicale, cooperatiste, culturale, religioase și alte organizații, precum și femei care nu fac parte din niciun fel de organizații. Pretutindeni au luat naștere comitete de pregătire și de patronaj, se țin conferințe naționale ale muncitoarelor, țărancelor, gospodinelor, congrese naționale la care se aleg delegate la Congresul mondial. Masse tot mai largi de femei se pătrund de conștiința că condița principală, hotărîtoare a succesului luptei lor pentru o viață mai bună și pentru viitorul fericit al copiilor, este o pace trainică și îndelungată. Adunările și meetingurile, conferințele și congresele pregătitoare ale femeilor se desfășoară sub lozinca intensificării luptei pentru pace, împotriva primejdiei unui nou război. In Uniunea Sovietică, în Republica Populară Chineză și în celelalte țări de democrație populară, în țările din Europa ocidentală și America, Asia, Africa și în Australia femeile cer cu hotărîre să se pună capăt războaielor barbare împotriva popoarelor din Coreea, Vietnam și Malaya, acționează pentru reducerea înarmărilor și încheierea unui Pact al Păcii între cele cinci mari puteri, pentru rezolvarea problemelor internaționale litigioase sau nerezolvate, pe baza înțelegerii reciproce între țările cointeresate. Mișcarea democrată internațională a femeilor se contopește tot mai mult cu măreața luptă generală a popoarelor pentru pace. Congresul de la Copenhaga va arăta în mod concret lumii întregi ce puternică energie se trezește în massele de femei și ce puternică forță reprezintă ele încă de pe acum în lupta pentru progres și pace. împotriva primejdiei unui nou război luptă în front unit numeroase organizații de femei, organizații pentru apărarea familiei și a copiilor, asociații de părinți etc. Federația Democrată Internațională a Femeilor, care numără în rândurile sale 135.000.000 de femei din 65 de țări, duce o luptă neobosită și mereu crescândă pentru pace și colaborare între popoare. Neînfricatele, dârzele luptătoare pentru pace — Eugénie Cotton, Sun Tzin-lin, Pak Den Ai, Monica Felton, Anna Seghers, Elisa Branco,Raymonde Dien, Lilly Wächter, Maria-Maddalena Rossi se bucură de profunda știmila întregii opinii publice, democrate internaționale a tuturor oamenilor cinstiți de pe glob. In avangarda mișcării democrate internaționale a femeilor pășesc femeile din Uniunea Sovietică, din Republica Populară Chineză, din țările de democrație populară. Constituția U.R.S.S. a acordat femeilor sovietice drepturi egale cu ale bărbaților în toate domeniile vieții de stat, economice, culturale și social-politice. Posibilitatea realizării acestor drepturi este asigurată în Uniunea prin consfințirea pe cale de Sovietică lege dreptului la muncă egal cu al bărbatului, a dreptului la retribuirea egală a muncii, la odihnă, învățăturii asigurare socială, precum și prin ocrotirea de către stat a intereselor mamei și a Până în prezent o bună parte din propunerile făcute cu ocazia acțiunii de revizie obștească au fost rezolvate prin mijloace locale. Astfel au fost confecționate un număr de 150 apărători la curelele de transmisie de la războaiele aflate în sectorul țesătorie lână. Pentru ușurarea muncilor grele, în secția vară s’a amenajat un malaxor acționat electric pentru prepararea uleiului care înainte se prepara manual. Tot pentru ușurarea muncilor grele și reducerea posibilităților de accidente la mașinile de vopsit „Jigger” s’au construit dispozitive pentru descărcarea sulurilor cu țesături de bumbac. La baza acțiunii de revizie obștească desfășurată în cadrul fabricii de postav Buhuși a stat printre altele și problema reducerii la minimum a numărului de accidente și a zilelor de incapacitate de muncă. Și într’adevăr, față de trimestrul IV al anului trecut în cursul trimestrului 1:1953, atât numărul lipsurilor de la serviciu cât și cel de gravitate al accidentelor a scăzut simțitor. In primul trimestru al acestui an numărul lipsurilor de la serviciu a scăzut cu 1,40, iar coeficientul de gravitate al accidentelor cu 3,40 la sută față de trimestrul IV, 1952. Conducerea administrativă a fabricii de postav Buhuși cât și comitetul de întreprindere, trebue să munceascăi de acum înainte, ca și în perioada acțiunii de revizie obștească. Acești doi factori, care trebue să se bucure de tot sprijinul și îndrumarea comitetului de partid, trebue să muncească în așa fel încât toate propunerile făcute în perioada acțiunii de revizie obștească să fie rezolvate. In acest fel se vor crea condiții de muncă din cele mai bune, iar lupta pentru realizarea sarcinilor de plan înainte termen va fi încununată de succes,de copilului, ajutor de stat pentru mamele cu mulți copii și pentru mamele singure, printr'o largă rețea de maternități, creșe și grădinițe de copii. Partidul Comunist și Guvernul U.R.S.S., întotdeauna au manifestat și manifestă o grijă neobosită pentru ridicarea nivelului de trai material și cultural al femeilor. Numai în 1952, Statul Sovietic a dat mamelor cu mulți copii și mamelor singure, precum și pentru copiii nou născuți ajutoare în sumă de 6.355.000.000 ruble. Datorită rețelei largi de instituții social-culturale, femeia sovietică poate să-și îndeplinească efectiv îndatoririle de mamă, femeie muncitoare și cetățeană. Femeile muncitoare din lumea întreagă văd în femeile sovietice pe prietenele lor credincioase, luptătoare active pentru pace, pentru viitorul fericit al popoarelor. Urmând exemplul femeilor din Uniunea Sovietică, femeile din Republica Populară Chineză, din țările de democrație populară din Europa Asia participă activ la construirea vieșirii noi. Noua orânduire socială și de stat a salvat pentru totdeauna femeile, ca și pe toți oamenii muncii din aceste țări, de grozăviile asupririi capitaliste, ale pauperizării, șomajului, le-a deschis perspective pentru creșterea necontenită a bunei stări și a culturii. Egalitatea în drepturi a femeilor este consfințită prin legile fundamentale ale țărilor de democrație populară și este asigurată în fapt pe scara cea mai largă. Mărețul exemplu al Uniunii Sovietice și al țărilor de democrație populară, creșterea fără precedent nivelului politic și cultural al femeia lor și a activității lor obștești în condițiile noii orânduiri dovedesc nemărginitele posibilități acordate femeilor de către puterea populară. In alte condiții trăiesc, muncesc, își cresc codul femeile muncitoare din La 30 Mai a. c. Ministrul Adjunct al Afacerilor Externe, N. Cioroiu, a înmânat Ministrului Statelor Unite la București, H. Schantz, următoarea Notă a Guvernului Republicii Populare Române către Guvernul Statelor Unite ale Americii . La data de 26 Mai a. c. Guvernul Statelor Unite ale Americii a declarat persona non-grata pe primul secretar al Legației Republicii Populare Române la Washington, Cristache Zambeti, sub pretextul unei activități incompatibile cu calitatea de funcționar diplomatic. După cum reese din unele informații de presă și din cele spuse de un purtător de cuvânt al Departamentului de Stat, această hotărîre a Guvernului Statelor Unite a fost luată pe baza unei declarații a lui V. C. Georgescu, cunoscut spion și trădător al poporului român. V. C. Georgescu, zis Rică, care nu este la prima sa uneltire, a fost demascat în mai multe procese ca spion, țările capitaliste, coloniale și dependente. Situația lor în aceste țări se caracterizează printr’o flagrantă inegalitate, iar adesea și printr’o totală lipsă de drepturi în societate și în familie. In mai mult de 15 din țările lumii și în zeci de colonii și teritorii aflate sub tutelă femeile sunt lipsite de orice drepturi omenești. Chiar și in acele țări capitaliste în care femeilor li se recunoaște egalitatea în drepturi pe tărâmul politic ele sunt supuse unor măsuri discriminatorii în domeniul economic, îndeosebi atunci când e vorba de retribuirea muncii și de obținerea unei calificări. In Suedia, Norvegia, Danemarca, Italia, de pildă, diferența în retribuirea muncii bărbaților și a femeilor ajunge la 30- 40 la sută. In Marea Britanie unde de 30 de ani guvernul recunoaște principiul retribuirii egale a muncii, în Aprilie 1952 salariul femeii reprezenta numai 53 la sută din salariul bărbatului. In Germania occidentală 64 la sută din numărul total al femeilor în vârstă de peste condamnate la șomaj 35 de ani sunt permanent. In Statele Unite ale Americii, salariul mediu al femeii reprezenta 55 la sută din salariul bărbatului. Or, adesea femeia este unicul susținător al familiei. In Franța, de pildă dintre cele 7 milioane de femei care lucrează, circa 3 milioane sunt văduve și 2,3 milioane de femei sunt susținătoare ale familiei, în Germania occidentală 75 la sută din totalul femeilor care muncesc sunt unicele susținătoare ale familiei. Situația femeilor muncitoare s’a înrăutățit în mod deosebit ca urmare a militarizării economiei, a umflării bugetelor militare, a creșterii impozitelor, urcării prețurilor la mărfurile industriale și alimentare, a scăderii salariului real, a creșterii șomajului. ■ .Cu adevărat monstruoasă este asasabotor și complotist, împotriva Republicii Populare Române. El a fugit din România pentru a se pune la adăpost de urmările activității sale desfășurate împotriva statului român. Guvernul Republicii Populare Române constată că Guvernul Statelor Unite se folosește de declarația plină de minciuni ticluită de către Georgescu pentru a justifica măsura arbitrară luată față de diplomatul român în scopul vădit de a alimenta propaganda calomnioasă împotriva Repubblicii Populare Române. Guvernul Republicii Populare Române protestează împotriva acestei atitudini a Guvernului Statelor Unite și a măsurilor arbitrare luate față de primul secretar al Legației Republicii Populare Române la Washington, Cristache Zambeti, considerându-se incompatibile cu normele diplomatice obișnuite. Ministrul Statelor Unite, H.Schantz, a declarat că va transmite Guvernului Statelor Unite Nota de mai sus, prirea la care sunt supuse femeile — muncitoare și țărance — în țările coloniale și dependente. In articolul 10 din codul legilor iraniene, de pildă, se spune că la alegeri nu au dreptul să participe alienații mintali, criminalii, hoții... și femeile. In majoritatea țarilor din Asia și Africa nu există nici ajutor de șomaj, nici asigurări sociale, nici ajutor familial. In goană după profituri maxime, capitaliștii exploatează în modul cel mai crâncen femeile și copiii. Congresul mondial al femeilor constitue o etapă importantă în lupta popoarelor pentru pace. El va contribui la o largă popularizare a mișcării femeilor; el va constitui cea mai bună tribună de unde femeile vor putea să arate cum sunt călcate în mod barbar în picioare interesele și drepturile lor cele mai elementare, la ce monstruoasă exploatare și barbară asuprire sunt ele supuse în țările capitaliste, coloniale și dependente. La Congres, prin reprezentantele țărilor din lagărul păcii, democrației și socialismului femeile din lumea întreagă vor găsi o confirmare vie că femeile, care constitue jumătate din omenire, pot și trebue să aibă drepturi egale, că copiii pot fi fericiți. In istoria omenirii, nicio mișcare mare nu a avut loc fără participarea femeilor muncitoare. Este obligația și datoria partidelor comuniste și muncitorești să antreneze și mai larg femeile muncitoare în viața politică și socială, în mișcarea partizanilor păcii, să sprijne pe toate căile și să îndrume lupta lor pentru drepturile lor vitale, pentru independență națională, pentru prietenie între popoare, pentru pace în lumea întreagă. Articol de fond apărut în „PENTRU PACE TRAINICA, PENTRU DEMOCRAȚIE POPULARĂ !”, Nr. 22 283) La Ministerul Afacerilor Externe al R