Steagul Roşu, septembrie 1953 (Anul 8, nr. 202-227)

1953-09-01 / nr. 202

Sa luptăm pentru continua reducere a prețului de cost Reducerea sistematică a prețului de cost constitue una din cele mai importante sarcini ce se pun în fața muncitorilor, tehnicienilor, inginerilor și funcționarilor din toate ramurile de producție. Reducerea prețului de cost are drept consecință reducerea prețului de vânzare și prin urmare ridicarea nivelului de trai al oamenilor muncii prin creșterea puterii lor de cumpărare. Vorbind despre importanța măririi productivității muncii și a reducerii prețului de cost, tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej în expunerea sa ținută cu prilejul celei de a 9-a aniversări a eliberării patriei noastre, a arătat printre altele: „Cu cât se vor obține mai mari succese în ridicarea productivității muncii în întreprinderi, cu cât va fi mai scăzut prețul de cost, cu atât mai simțitor vor scădea prețurile tuturor produselor și mărfurilor, cu atât va fi mai ridicat nivelul de trai al poporului, cu atât va crește salariul real al muncitorilor și funcționarilor”. In opoziție cu economia capitalistă unde producția are ca scop obținerea de profituri maximale și unde reducerea prețului de cost înseamnă profituri mai mari pentru capitaliști și scăderea salariului real al muncitorilor și o înăsprire a exploatării lor, în economia socialistă reducerea prețului de cost duce la înflorirea economiei naționale, la creșterea nivelului de trai material și cultural al celor ce muncesc. Conștienți de acest lucru majoritatea colectivelor de întreprinderi din regiunea noastră, îndrumate de către organizațiile de partid și comitetele de întreprindere, acordă o atenție deosebită problemei reducerii sistematice a prețului de cost. Utilizând rezervele interne existente la locurile de producție, folosind tot mai bine capacitatea de producție a mașinilor și utilajului și luptând împotriva risipei de materiale, numeroase colective de muncitori și tehnicieni din întreprinderile regiunii noastre au obținut succese importante în această direcție. La fabrica „Proletarul”, prețul de cost, în perioada trimestrului II al acestui an, a fost redus față de sarcina planificată cu 3,25 la sută. Această realizare a devenit posibilă datorită faptului că majoritatea muncitorilor de la această fabrică folosesc în întrecerea socialistă metodele avansate de muncă, că conducerea administrativă se preocupă în permanență de îmbunătățirea procesului de producție. Succese asemănătoare în problemă reducerii prețului de cost au fost înregistrate și în alte întreprinderi de pe cuprinsul regiunii noastre. Desfășurând pe o treaptă, superioară întrecerea socialistă în cinstea zilei de 23 August, colectivul combinatului forestier „11 Iunie" din Roznov, a redus prețul de cost la cherestea cu 4,52 la sută, la lăzi rășinoase cu 6,31 la sută, iar la case prefabricate cu 18,22 la sută, obținând în acelaș timp economii la materiale și materie primă în valoare de 402.362 lei. Deasemeni, la fabrica de postav Buhuși, prețul de cost față de sarcina planificată a fost redus în cinstea zilei de 23 August cu 1,54 la sută Aplicând în munca lor metoda stihanovistei sovietice Lidia Corabenicova, precum și inițiativa lui Nicolaie Militare, muncitorii secției de croit a fabricii de încălțăminte „Partizanul” au realizat importante economii la piețe, din care s-au confecționat sute de perechi de fețe bocanci, influențând cu mult reducerea prețului de cost al încălțămintei. Din păcate însă mai sunt conduceri administrative, organizații de partid și organizații sindicale în unele întreprinderi din regiunea noastră care nu acordă o atenție suficientă problemei reducerii sistematice a prețului de cost, nu se străduesc să popularizeze în rândul muncitorilor și tehnicienilor experiența înaintată de muncă, nu sprijină elanul muncitorilor în procesul de producție prin luarea de măsuri cu caracter tehnic și organizatoric. Sunt multe întreprinderi de pe cuprinsul regiunii noastre care socotesc sarcina reducerii prețului de cost ca o problemă „pur contabilă” și nu ca o sarcină politică și economică de cea mai mare importanță, de la care nimeni nu are dreptul să se abată. In cursul anului trecut, pe șantierul hidrocentralei „V. I. Lenin” de la Bicaz, s’a născut în locul întrecerii socialiste, o prețioasă inițiativă privind organizarea conturilor personale și colective de economii. Extinderea acestei inițiative patriotice a cărui inițiator a fost stahanovistul Pop Isidor, nu se bucură de sprijinul conducerilor sectoarelor, organizațiilor de partid și sindicale de pe acest șantier. Pe șantierul hidrocentralei de la Bicaz, muncitorii obțin succese importante în lupta pentru economii și deci în lupta pentru reducerea prețului de cost, dar conducerile sectoarelor nu se preocupă de contabilizarea acestor economii, nu stimulează pe acei care le obțin, frânând în felul acesta elanul lor. Aceste lipsuri se manifestă în special la sectoarele Baraj, tunel-intrare și întreprinderea de construcții 801. Lipsuri asemănătoare în problema reducerii sistematice a prețului de cost se manifestă și în cadrul șantierelor aparținând Trustului Sovromconstrucție Nr. 8 Tg. Ocna. Pe șantierele acestei întreprinderi se face risipă de materiale, nu sunt folosite resursele interne, iar capacitatea de producție a utilajelor și mașinilor nu este folosită la maximum. Lipsurile ce și-au făcut loc în aceste întreprinderi ale regiunii noastre, în problema reducerii prețului de cost trebuesc lichidate. In fiecare întreprindere există mari posibilități de reducere a prețului de cost. Pentru punerea lor în valoare, se cere însă o permanentă îmbunătățire a activității tuturor întreprinderilor, prin traducerea în viață a principiului gospodăriei chibzuite. Una din cele mai importante căi de reducere a prețului de cost este creșterea continuă a productivității muncii. Prin aceasta se reduce cheltuiala de muncă și o parte din cheltuelile materiale pe unitate de produs, care implicit face să scadă prețul de cost. De mare însemnătate este folosirea cu chibzuință a materiilor prime, materialelor, combustibilului, etc. Trebue intensificată la maximum lupta împotriva risipei și a slabei organizări a procesului de producție. Reducerea prețului de cost este legată și de îmbunătățirea calității produselor, deoarece procentul mare de rebuturi și deșeuri încarcă prețul de cost. In interesul reducerii prețului de cost este necesar a se ține seama ca, corelația dintre creșterea productivității muncii și salariul mediu să fie justă, adică productivitatea muncii să crească într-un procent mai mare decât salariul mediu. In vederea reducerii sistematice a prețului de cost, organele administrative au sarcina să lupte pentru dezvoltarea gospodăriei chibzuite a întreprinderii, pentru justa folosire a utilajului, pentru mărirea vitezei de circulare a fondului de rulment, și pentru reducerea cheltuielilor neproductive. Tot de datoria lor este să întocmească o evidență clară și precisă, precum și să urmărească și să ia măsuri ori de câte ori nu se respectă sarcina de reducere a prețului de cost.Organelor sindicale le revine sarcina să dezvolte întrecerea socialistă pentru reducerea prețului de cost prin răspândirea experienței înaintate stahanoviștilor sovietici, precum și inițiativele patriotice ale stahanoviștilor și fruntașilor noștri. Ele trebue să facă să înțeleagă pe fiecare om al muncii că reducerea prețului de cost este indisolubil legată de creșterea salariului său real, transformând astfel lupta pentru reducerea prețului de cost într’o cauză a fiecărui muncitor, tehnician, inginer și funcționar în parte. Organizațiile de partid trebue să sprijine efectiv conducerile administrative și organele sindicale în vederea preocupării lor permanente pentru reducerea prețului de cost, să mobilizeze în fruntea acestei lupte pe comuniști. Dezvoltând întrecerea socialistă pentru reducerea sistematică a prețului de cost, contribuim la înflorirea economiei noastre naționale, la creșterea continuă a nivelului material și cultural al celor ce muncesc, la construirea socialismului în patria noastră. Noi succese în întrecerea socialista In primele zile de lucru după cea de a 9-a aniversare a eliberării patriei noastre, muncitorii fabricii „Reconstrucția” din Piatra Neamț au obținut depășiri medii zilnice de plan de peste 7 la sută. Colectivul de muncă al secției sulfit de pildă și-a depășit planul cu 14 la sută. Din această secție cele mai frumoase rezultate în muncă le-a obținut brigada condusă de Maftei Constantin. Depășiri de normă de peste 8 la sută, au obținut și muncitorii sulfat. Din cadrul acestei secții secției brigada lui Pascu Gheorghe și cea condusă de Loghin Vasile, au produs cu 11 și respectiv 12 la sută mai mult decât prevedea planul* Anul VIII Seria III Nr. 202 (1681) 4 pagini 20 bani MARȚI 1 Septembrie 1953 Jn inferiorii! Sarcina istorică a poporului german — din ,,Pentru pace trainită, pentru democrație populară !” — (pag. 2-3) Succese ale colectivului fabricii „Reconstrucția“ din Piatra Neamț (pag. 2 a) Școală nouă în satul Gura-Văii (pag. 2-a) FOILETON : „Sprijinitori” ai sportului (pag. 2-a) Cultura fizică și sport (pag. 2-a) VIAȚA DE PARTID: In legătură cu desfășurarea cursului pentru pregătirea propagandiștilor (pag. 3-a) ziarului: Din activitatea comitetului U. T. M.al fabricii de postav Buhuși (pag. 3-a)Sesiunea Sovietului Suprem al R.S.F.S.R. și-a încheiat lucrările (pag. 3 a) Discursul lui Walter Ulbricht în Camera Populară a R. D. Germane (pag. 35) CUVÂNTAREA ROSTITĂ DE A. L. VIȘINSCHI LA 25 AUGUST IN COMITETUL POLITIC AL ADUNĂRII GENERALE O. N. U. (ag. 4-a) De pe întinsul regiunii noastre Au primit pentru a 5-a oară Drapelul de Producție In cadrul unei adunări festive care a avut loc Sâmbătă după masă în sala de festivități a fabricii de postav din Buhuși, a fost, decernat, pentru a 5-a oară, colectivului acestei fabrici — pentru realizările obținute în cursul semestrului I al anului 1953 Drapelul Roșu de producție pe ramură. La festivitate au participat tovarășii Cristian Andrei, din partea Comitetului Central al Sindicatelor Muncitorilor din Industria Ușoară și Vitany Andrei din partea Ministerului Industriei Ușoare, reprezentanți ai comitetului regional de partid Bacău, ai Consiliului Sindical Regional, precum numeroși stahanoviști și fruntași in proiducție din fabricile sectorului industrial al lânii și mătăsii. Luând cuvântul, tovarășul Cristian Andrei a subliniat succesele frumoase obținute în cursul semestrului I, de către colectivul acestei fabrici care azi este singurul colectiv de muncă din cadrul Ministerului Industriei Ușoare, care câștigă de 5 ori Drapelul Roșu de producție pe ramura industrială. Prin eforturi, deosebite în muncă muncitorii acestei fabrici au reușit în cursul primelor 6 luni ale anului, să-și îndeplinească planul de producție în proporție de 102,6 la sută, și să îmbunătățească totodată calitatea produselor cu 7,03 la sută față de sarcina planificată. In acelaș timp productivitatea muncii a crescut cu 1,6 la sută peste plan, indicele de utilizare a mașinilor cu 10,4 la sută, obținându-se totodată economii în valoare de 195.000 lei. Toate acestea au adus după sine reducerea prețului de cost cu 1,54 la sută peste plan. Colectivul de muncitori, tehnicieni și ingineri al fabricii de postav din Buhuși a contribuit din plin la mărirea producției sectorului lână și mătase din cadrul Ministerului Industriei Ușoare, cu 14 la sută față de aceeași perioadă a anului trecut. Obținerea acestor succese se datorește ridicării întrecerii socialiste pe o treaptă superioară, folosirii din plin a metodelor sovietice de muncă, precum și frumoaselor realizări obținute de cei 134 stahanoviști și peste 1000 fruntași în producție, care s-au ridicat până acum din rândul muncitorilor acestei fabrici. Cele 60 de inovații și raționalizări istorîce din inițiativa creatoare a muncitorilor și tehnicienilor fabricii au contribuit deasemeni la obținerea acestei victorii. Luând cuvântul tn numele colectivului de muncă al fabricii, tovarășul Ardeleanu Constantin, directorul întreprinderii, a spus printre altele . ..Conștienți de sarcinile ce ne revin în urma expunerii tovarășului Gh. a GheoroJgh'-Dej la cea de a 9-a aniversare eliberării patriei noastre, muncitorii, tehnicienii și inginerii, fabricii ide nostav Buhuși se angajează ca până la 7 Noembrie să dea cu 10.000 m.p. țesături de lână peste plan, să dea cu 50.000 kg./m. fir în plus peste plan, să obțină economii în această perioadă în valoare de 60.000 lei. să reducă prețul de cost cu 2 la sută față de sarcina planificată, iar muncitorii sectorului filatură să lucreze 4 ore din materialele economisite în acest timp”. Numeroși muncitori au luat apoi cuvântul angajându-se ca prin munca de zi cu zi să contribue la păstrarea Drapelului Roșu. In încheierea festivității, echipa artistică a fabricii a prezentat în fața muncitorilor fabricii și a oaspeților invitați cu această ocazie un frumos program artistic. Organizația de bază de la Depoul C. F. R.-Bacău a mobilizat agitatorii pentru a organiza convorbiri cu muncitorii la locul de producție, în legătură cu expunerea tovarășului Gh. Gheorghiu-Dej la adunarea festivă în cinstea zilei de 23 August. O asemenea convorbire a organizat agitatorul Chesaru Pantazie. Cu prilejul convorbirii, agitatorul a scos în evidență realizările regimului nostru de democrație populară, perspectivele ce se deschid în vederea asigurării bunei stări a celor ce muncesc, cât și sarcinile ce revin muncitorilor. Cu prilejul convorbirii muncitori au luat cuvântul, numeroși manifestându-și dragostea pentru partidul clasei muncitoare. In acelaș timp ei au scos în evidență lipsurile ce mai dăinue în munca lor, luându-și angajamente de a dobândi noi succese în producție care să asigure înfăptuirea sarcinilor trasate de partidul și guvernul nostru. Mecanicul cincisutist Stoica Ion și-a luat angajamentul de a remorca trenuri cu supratonaje, aplicând astfel metoda Krivonos. „Prin aceasta — a spus tovarășul Stoica Ioan — îmi dau contribuția la sprijinirea noilor măsuri ale partidului, menite să facă viața copiilor și familiilor noastre tot mai îmbelșugată”. Tovarășul Cronici Spiridon, hidrotehnician al depoului, a arătat printre altele că se va strădui să muncească zi de zi pentru buna întreținere a mașinilor și va avea grijă de bunul obștesc. Muncitorii ceferiști sunt hotărîți să-și îndeplinească angajamentele luate și astfel să sprijine din toate puterile, sarcinile trasate de partid.. Pentru bunăstarea poporului muncitor ★ ★ Ceferiștii răspund grijii Partidului Cu încredere In viitor Cu deosebit interes a fost primită de către muncitorii, tehnicienii și inginerii fabricii de încălțăminte „Părtizanul” din Bacău, expunerea făcută de tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej, cu prilejul celei de a 9-a aniversări a eliberării patriei noastre, în care se vorbește despre noile măsuri economice adoptate de plenara lărgită a C.C. al Partidului în direcția îmbunătățirii nivelului de trai al celor ce muncesc. Măsurile luate de partid pentru dezvoltarea agriculturii și în special a uneia dintre ramurile ei cum este creșterea vitelor, bucură muncitorii și tehnicienii fabricii noastre. Dezvoltarea șeptelului de vite va duce la o mai bună aprovizionare a industriei noastre cu piei crude, deci la o creștere simțitoare a produselor pe care întreprinderea noastră le preface pentru oamenii muncii. Un sprijin efectiv va primi întreprinderea noastră și prin înlocuirea autovehiculelor, ceea ce va contribui la eliminarea gâtuirilor in aprovizionarea cu materie primă și materiale auxiliare, necesare procesului de producție. Deasemeni utilajul vechi necorespunzător va fi înlocuit, iar prin construirea a două ascensoare la secțiile talpuit și mineral, se va ușura cu mult munca manuală, mărindu-se totodată productivitatea muncii.Măsurile luate de partid pentru acordarea de credite muncitorilor pentru construirea de locuințe individuale,creează un puternic stimulent în muncă muncitorilor fabricii noastre. in curând numeroși muncitori din fabrica noastră, printre care stahanoviștii Popa Cristu și Siminaru Eugen, vor căpăta înlesniri din partea Ministerului pentru a-și construi locuințe. Asemenea înlesniri au primit în cadrul fabricii noastre și muncitorii Dascălu Victor și Avădănei Nicolae. Expunerea tovarășului Gheorghe Gheorghiu-Dej insuflă noi forțe în muncă muncitorilor fabricii noastre. Elanul lor în muncă crește pe zi ce trece. Muncitori, stahanoviști și fruntași în producție cum sunt Popa Cristu, Crețu Atanasiu și alții, își sporesc necontenit eforturile pentru îndeplinirea ritmică a sarcinilor de plan. Muncitorii, tehnicienii și inginerii fabricii noastre, prețuind grija pe care o acordă partidul nostru dezvoltării industriei producătoare de bunuri de larg consum și ridicării nivelului de trai material și cultural al oamenilor muncii, sunt hotărîți să sprijine măsurile adoptate, luptând zi de zi pentru mărirea producției și productivității muncii, pentru reducerea sistematică a prețului de cost. SAVOFF ATANASIE Director al fabricii de încălțăminte „Partizanul” „Femeile, forță activă în lupta pentru apărarea păcii și construirea socialismului în patria noastră“ In sala de festivități a sfatului popular regional a avut loc Duminică dimineață conferința: „Femeile, forță activă in lupta pentru apărarea păcii și construirea socialismului în patria noastră“. Au participat numeroase femei muncitoare din orașul nostru, activiste din aparatul de stat și economic. A conferențiat tovarășa Gălăteanu Ținea. Vorbitoarea a scos în evidență lupta desfășurată de femeile din patria noastră pentru consolidarea păcii, pentru înflorirea patriei noastre dragi. Ea a arătat că pentru femeile din patria noastră munca plină de eroism a femeilor sovietice constitue un imbold în luptă și muncă pentru apărarea vieții copiilor, pentru făurirea unui viitor fericit al întregului popor muncitor. In acelaș timp, tovarășa Gălăteanu a analizat situația grea a femeii în țările capitaliste ; ea a subliniat în mod deosebit exploatarea crâncenă, la care este supusă femeia în Țările care gem sub călcâiul imperialismului. Viața noastră — a arătat vorbitoarea— partidul și guvernul manifestă o deosebită grijă pentru femeie. Un număr însemnat de femei au fost promovate în anii regimului democrat-popular în toate domeniile vieții politice, economice, sociale și culturale. Numeroase participante au luat cuvântul exprimându-și hotărîrea de a-și intensifica eforturile în muncă de a fi în permanență alături de bărbați în lupta pe care întreg poporul muncitor o desfășoară sub conducerea partidului pentru îmbunătățirea nivelului de trai al celor ce muncesc, pentru apărarea păcii. Din realizările regimului nostru Prin grija părintească a partidului în anii regimului de democrație populară, în țara noastră s’au deschis numeroase tabere de vară pentru pionieri și școlari. In comuna Tescani, își petrec vacanța în cele mai bune condițiuni, copiii lucrătorilor din cooperație. In locurile pitorești din apropierea taberei se fac zilnic excursii. ÎN CLIȘEU: Intr’una din excursiile organizate, pionierii și școlarii din comuna Tescani se avântă alături de instructoare într’un joc pionieresc. Prima consfătuire a stahanoviștilor de la fabrica „Steaua Roșie”* Duminică a avut loc la fabrica de hârtie și celuloză „Steaua Roșie” din Bacău prima consfătuire a stahanoviștiilor din întreprindere. La consfătuire au participat tovarășii Baran Ilie secretar al comitetului orășenesc de partid, Stoimovici și Andrei, din partea Consiliului Central al Sindicatelor, precum și alți invitați din rândul stahanoviștilor diferitelor întreprinderi din oraș In cadrul consfătuirii au fost prezentate 5 referate de către stahanoviști din sectoarele principale ale fabricii. Referatele au oglindit succesele obținute de stahanoviștii respectivi și de ceilalți stahanoviști din fabrică, iar lupta pentru realizarea ritmică a sarcinilor de plan. Referatele, ca și discutiile, ce au urmat, au scos în evidență și lipsurile care mai dăinue la fabrica „Steaua Roșie” în ceea ce privește felul cum conducerea întreprinderii și comitetul de întreprindere sprijină dezvoltarea mișcării stahanoviste și imprimarea unei puternice discipline în muncă. Discuțiile purtate în cadrul consfătuirii au scos la iveală lipsurile existente, participanții la consfătuire străduindu-se ca prin propunerile concrete pe care le-au făcut să contribue la îmbunătățirea muncii. Succesele textiliștilor Luptând pentru a traduce în viață liniar trasată de partidul și guvernul nostru cu privire la mărirea producției de bunuri de larg consum, colectivul de muncitori și tehnicieni dela fabrica „Proletarul” din orașul Bacău obțin succese însemnate. In fruntea întrecerii se situează colectivul secției repansat, în cadrul căruia lucrează și brigada condusă de U.T.M.-ista Darie Natalia, care reușește să depășească zilnic planul cu 42 la sută. Organizându-și mai bine munca și folosind din plin cele 8 ore de lucru, stadiano4vista Zebreanu Maria de la sala urzii, a reușit în ultimul timp, să-și depășească planul cu 150 la sută. Exemplul ei este urmat și de stahanovista Oprea Anica, care depășește norma zilnică cu sută la sută. Aplicând cu succes inițiativa patriotică a stahanovistei Elena Chișiu, stahanovistul Fodor S. Gheorghe a reușit nu numai să îmbunătățească calitatea produselor, dar să și depășească planul cu 36 la sută.. Succese frumoase au fost obținute și de brigăzile Nr. 3 și 4 de la sectorul țesătorie care și-au depășit plănul cu 13 și respectiv 21 la sută. V. I. LENIN — Opere, vol. 28 Volumul al douăzecișitreilea cuprinde lucrările scrise de V. I. Lenin în Elveția în perioada August 1916 — Martie 1917. Cea mai mare parte din aceste lucrări oglindesc lupta dusă de Lenin, de bolșevici, împotriva războiului imperialist și politicii trădătoare a conducătorilor partidelor Internaționalei a II-a—social-șoviniști fățiși și centriști. Intre aceste lucrări sunt articolele : „Imperialismul și scindarea socialismului”, „Zece miniștri „socialiști", „Pacifismul burghez și pacifismul socialist”, „Către muncitorii care sprijină lupta împotriva războiului și împotriva socialiștilor care au trecut din partea guvernelor lor” și altele. In volumul de față este publicat celebrul articol „Programul militar al revoluției proletare”, în care Lenin, pe baza datelor cu privire la capitalismul imperialist expuse în cartea „Imperialismul, stadiul cel mai înalt al capitalismului”, a dezvoltat noua teză teoretică potrivit căreia victoria simultană a socialismului în toate țările este considerată imposibilă, iar victoria socialismului într-o singură țară capitalistă, luată aparte, este considerată posibilă, și a fundamentat teza despre războaiele drepte și nedrepte. O însemnată parte din acest volum este alcătuită din lucrări în care Lenin a definit sarcinile social-democraților revoluționari în perioada războiului imperialist mondial (1914-1918), „Sarcinile zimmerwaldienilor de stânga din partidul social-democrat elvețian”, „Teze principale cu privire la problema războiului”, „Cu privire la modul de a pune problema apărării patriei”, „Apărarea neutralității” și altele. In articolele „Despre curentul, în curs de apariție, al „economismului imperialist”, „Răspuns lui P. Chievschi (I. Piatacov)“, „Despre o caricatură de marxism și despre „economismul imperialist”, Lenin supune critic cu poziția ostilă marxismului a grupului antipartinic al lui Buharin — Piastacov și dezvoltă în noile condiții istorice programul bolșevic în problema națională. Din acest volum face parte lucrarea „Conferință despre revoluția 1905”, ținută de Lenin la Zürich din la o adunare a tineretului muncitoresc., referat în care Lenin a făcut o generalizare profundă și cuprinzătoare a experienței primei revoluții ruse. Lucrările „Schiță de teze din 4 (17) Martie 1917”, „Scrisori din depărtare”, „Despre sarcinile P.M.S.D.K. în revoluția rusă”, „Revoluția din Rusia și sarcinile muncitorilor din toate țările” și altele au fost scrise în primele zile ale revoluției din Februarie 1917. In aceste lucrări, Lenin a făcut o analiză a raportului dintre forțele de clasă în revoluție și a schițat perspectivele trecerii de la revoluția burghezo- democratică la revoluția socialistă. Pentru prima oară au fost incluse în Operele lui V. I. Lenin șase documente. „Propunere de modificări în rezoluția asupra problemei războiului“, „Istoria unei mici perioade din viata unui partid socialist“ sunt consacrate luptei desfășurate de social-democrații de stânga In partidul social-democrat din Elveția în perioada războiului imperialist mondial. Lucrarea „Statistică și sociologie” arată rolul mișcărilor naționale în mișcarea muncitorească internațională. Documentele ..,Telegramă către bolșevicii care pleacă în Rusia” și „Declarație în ziarul „Volksrecht” lămuresc tactica bolșevicilor în revoluția care se desfășoară în Rusia“. „Hotărîrea Colegiului din străinătate al C.C. al P.M.S.D.R.“ este îndreptată împotriva menșevicilor care încercau să împiedice întoarcerea lui Lenin și a bolșevicilor din emigrație in Rusia.,