Steagul Roşu, decembrie 1953 (Anul 8, nr. 273-304)

1953-12-01 / nr. 273

Pentru un ritm viu al contractărilor și achizițiilor de animale și păsări Oamenii muncii din regiunea noastră au primit cu deosebit interes Hotărîrea guvernului și partidului cu privire la îmbunătățirea și dezvoltarea sistemului de contractare și achiziții de animale și produse animale. Prin însemnatele avantaje pe care le acordă producătorilor agricoli, această Hotărîre stimulează interesul acestora pentru creșterea și îngrășarea de animale și păsări, în scopul obținerii unor cantități sporite de produse animale cum ar fi carne, lapte, grăsimi, etc. Hotărîrea urmărește în acelaș timp să mobilizeze toate forțele în vederea dezvoltării continue a șeptelului, astfel ca nevoile de aprovizionare cu carne ale industriei alimentare și ale oamenilor muncii de la orașe și sate să poată fi satisfăcute, așa cum prevede Plenara lărgită a C.C. al P.M.R. din 19-20 August. Unele comitete raionale de partid, sub îndrumarea comitetului regional și unele organe economice, au desfășurat o intensă muncă de popularizare a Hotărîrii guvernului și partidului în rândurile producătorilor agricoli. Comitetul executiv al sfatului popular al raionului Tg. Ocna, sprijinit de către comitetul raional de partid, a trimis în comune un număr de 400 afișe care popularizau conținutul Hotărîrii. Deasemeni, a sprijinit organizarea de consfătuiri și conferințe în cadrul căminelor culturale în legătură cu Hotărîrea de mai sus. Un sprijin deosebit l-a dat și comitetul raional de partid Bacău unităților de stat, care au sarcina să se ocupe în mod direct de traducerea în fapt a prevederilor Hotărîrii guvernului și partidului. Se constată că acolo unde organele de partid și de stat au atribuit întreaga însemnătate explicării pe larg a prevederilor Hotărîrii, a avantagiilor ce le au țăranii muncitori încheind contracte pentru creșterea și îngrășarea de animale și păsări, s’au obținut succese. In urma muncii politice desfășurate, O.R.A.C.A. Tg. Ocna a reușit să contracteze un număr de 61 bovine și un mânzat, pentru care țăranii muncitori contractanți au primit avansuri în bani. Printre primii care au încheiat contracte de creștere și îngrășare de animale, se numără și țăranii muncitori Ștefan I. Anton din comuna Valea Rea, Ion N. Ganea și Neculai A. Ghioc din Borzești, Vasile I. Apostol din Râpile și alții. Comitetele executive ale sfaturilor populare din comunele Valea Rea, Borzești, Râpile și Berzunți, ajutate de organizațiile de bază, au acordat atenția cuvenită explicării Hotărîrii guvernului și partidului. Deasemeni, unele succese a obținut și oficiul raional de achiziții și colectare de animale Bacău. Până la data de 26 Noembrie, acesta a îndeplinit planul de contractare a porcilor în proporție de 46 la sută și a bovinelor — în proporție de 39 la sută. In acest raion s’au organizat încă două baze volante în comunele Plopana și Filipești, pe lângă cele existente. Tehnicienii din cadrul D.R.A.C.A. Bacău au desfășurat în marea lor majoritate o intensă muncă de lămurire în rândul producătorilor. Aceasta a avut ca urmare că numai într’o singură zi de târg, în oborul Bacău s’au încheiat 14 contracte. Deasemeni, Oficiul raional de achiziții și colectare de animale, a organizat echipe care merg săptămânal pe teren în scopul intensificării contractărilor și achizițiilor de animale. Ritmul în care se desfășoară munca de contractări și achiziții însă de animale și păsări în regiunea noastră, este nesatisfăcător. Aceasta se datorește în primul rând faptului că unii lucrători din cadrul organelor cooperatiste, ale oficiilor raionale de achiziție și colectare de animale, precum și unii membri ai organelor locale ale puterii de stat, nu cunosc amănunțit prevederile Hotărîrii. Aceste organe nu au reușit, ca urmare a acestui fapt, să-și organizeze temeinic munca, să obțină cele mai bune rezultate în ceea ce privește lămurirea producătorilor agricoli asupra necesității de a încheia contracte cu organizațiile de stat și cooperatiste. Președintele cooperativei din comuna Părîncea, Bujor Gheorghe, nu a prelucrat nici până în prezent Hotărîrea guvernului și partidului cu privire la îmbunătățirea și dezvoltarea sistemului de contractare și achiziții de animale și produse animale. Deasemeni, nici U.R.C.C. Bacău nu a trimis instrucțiuni și ne a luat măsuri ca și cooperativa din Părincea să poată face contractări de animale. In general, unitățile cooperatiste din regiunea noastră și mai ales cele din raioanele Ceahlău și Moinești, au rămas cu mult în urmă. In unele raioane din regiunea noastră, ca de pildă, în raionul Ceahlău, contractările și achizițiile de animale și păsări se desfășoară foarte defectuos. Oficiul raional de achiziție și colectare de animale Ceahlău, a nesocotit importanța contractărilor și achizițiilor de bovine mici, porcine, ovine și păsări. Până în prezent, în acest raion, O.R.A.C.A. Ceahlău a încheiat contracte pentru 24 bovine, un mânzat și un vițel. Nu s’a făcut niciun contract și nu s’au achiziționat păsări, oi, porcine, etc. In unele locuri, ca de pildă, în comuna Ruptura, raionul Buhuși, s’au făcut contractări nerespectându-se prevederile Hotărîrii în ceea ce privește greutatea animalelor contractate. Deasemeni, în unele locuri ca de exemplu la Răcăciuni și Comănești, țăranii muncitori au trebuit să se întoarcă înapoi cu vitele, deoarece bazele de recepție nu au fost în permanență deschise. Se mai întâmpină greutăți și din cauza unor comitete executive ale sfaturilor populare comunale, care tărăgănează eliberarea biletelor de proprietate producătorilor crescători de animale. Această situație este frecventă mai ales în raionul Ceahlău. O lipsă serioasă o constitue și faptul că până în prezent nu s’a dus o muncă susținută pentru încheierea de contracte pe termen lung. In cea mai mare parte, oficiile de achiziție și colectare de animale și unitățile cooperației, s’au mulțumit să încheie contracte pe termen scurt. îndeplinirea cu succes a Hotărîrii guvernului și partidului cu privire la îmbunătățirea și dezvoltarea sistemului de contractare și achiziții de animale și produse animale, cere din partea organelor de partid, cât și a organizațiilor contractante—oficiile de colectare și achiziții de animale, precum și cooperativelor, organizarea unei temeinice munci politice și organizatorice. Organizațiile contractante, agitatorii de la sate, trebue să facă cunoscute în amănunțime prevederile Hotărîrii partidului și guvernului, să explice producătorilor agricoli că numai dacă vor îngriji cu mai multă atenție animalele și păsările pentru care au încheiat contracte, vor putea obține sporuri mai mari de carne și în acelaș timp și prețuri mai mari. Agitatorii trebue să arate producătorilor agricoli că dacă încheie contracte, se mai bucură și de avantajul reduercerii cotelor obligatorii de carne și cereale. Deasemeni, trebuesc explicate pe larg și celelalte avantagii pe care le au producătorii agricoli care încheie contracte și anume acelea de a se aproviziona în cadrul comerțului de întâmpinare cu produse industriale la prețuri reduse și cu produse special destinate producătorilor vânzători de animale. Organele de partid și organele economice din cadrul regiunii noastre, trebue să lupte cu hotărîre pentru lichidarea tendinței manifestată până în prezent de a se încheia numai și numai contracte pe termene scurte. Trebue acordată atenție nu numai contractărilor și achizițiilor de bovine mari, ci și de bovine mici, porcine, ovine și păsări. Comitetele executive ale sfaturilor populare trebue să sprijine proape organizațiile contractante îndeaîn îndeplinirea sarcinilor ce le trebue lichidată lipsa cu privire revin. la tărăgănarea eliberării biletelor de proprietate producătorilor crescători de animale. Organele cooperației trebue să măsuri pentru aprovizionarea cooperarativelor cu mărfurile prevăzute în cadrul comerțului de întâmpinare. Organele de partid și de stat trebue să-și intensifice munca de îndrumare și control, astfel ca prevederile Hotărîrii să fie aplicate întocmai. Oficiile regionale și raionale de achiziție și colectare de animale, sprijinite de către organele de partid, trebue să-și complecteze în cel mai scurt timp aparatul de achizitori comunali și tehnicieni. Deasemeni, să organizeze o temeinică evidență a contractărilor și achizițiilor, în scopul impulsionării acestora. Producătorii agricoli din regiunea noastră sunt chemați să încheie contracte cu cooperativele și organizațiile de stat, să respecte prevederile contractuale. Ducând o muncă organizată pentru traducerea în viață, a prevederilor Hotărîrii, luptând împotriva manifestărilor dușmănoase, organele de stat sub îndrumarea organelor de partid, vor contribui la continua îmbunătățire a aprovizionării oamenilor muncii, la dezvoltarea industriei alimentare, la intensificarea schimbului dintre oraș și sat. 1 Nr. 273 (1752) Anul VIII Seria III —4 pagini 20 bani MARȚI 1 Decembrie 1953 Fn interiorul ziarului TODERAȘCU MIRCEA: Privi rea metodei Cotlear obținem noi aplicasuccese în muncă (pag. 2-a): Realizări gospodărești în comuna Războeni (pag. 2-a) Pentru îmbunătățirea activității casei raionale de cultură din Piatra Neamț 2-a) O consfătuire a petroliștilor plină de învățăminte (pag. 2-a) Cultură fizică și sport (pag. 2-a) Secțiile de votare din orașul și raionul Buhuși (pag. 2-a) Candidatul Sârbu Nicolaie la sfat cu alegătorii (pag. 3-a) Un punct de agitație cu o rodnică activitate (pag. 3-a). La două luni după consfătuirea de la fabrica „Proletarul“ (pag. 3-a) încheierea lucrărilor sesiunii Consiliului Mondial al Păcii (pag. 4-a) Noi succese în întrecerea socialistă în cinstea alegerilor Confecții în contul anului 1954 Ziua de 30 Noembrie a.c. a fost marcată la fabrica de confecții „Bacăul“, de un important eveniment. In această zi colectivul de muncitori al acestei fabrici a sărbătorit îndeplinirea planului anual de producție pe anul 1953. Unul din factorii importanți care au contribuit la cucerirea acestei victorii este și cuprinderea în întrecerea socialistă a unui procent de 97,5 la sută din totalul muncitorilor. Planul de producție al fabricii a fost îndeplinit și depășit lună de lună. La îndeplinirea ritmică a planului de producție a adus o contribuție prețioasă metoda sovietică Valentina Hrisanova, care se aplică în ambele sectoare ale fabricii. îndeplinirea planului anual de producție este legată și de măsurile tehnico-organizatorice luate de conducerea întreprinderii. Printre aceste măsuri se află introducerea unor dispozitive de întors gulere și șnaluri la mașinile de cusut, realizarea unor dispozitive de matlasat, etc. Un număr de 16 brigăzi din întreprindere lucrează încă demult în contul anului 1954. Cu brigada stahanovistă Nr. 6 se mândrește întreg sectorul B. Muncitoarele Fekete Ana, Boeru Agneza, Fekete Tereza și Dumitriu Zinca, prin faptele lor pline de avânt au făcut ca întreaga brigadă să lucreze în contul zilei de 3 Iulie 1954. Brigăzile 5 și 1 din acest sector lucrează în contul lunilor Aprilie și Mai ale anului 1954. In sectorul A, fapte deosebite s’au petrecut în brigăzile 110 și 10. Cu ajutorul contribuțiilor tovarășilor Petre Argentina și Naghi Ema, aceste brigăzi lucrează în contul lunilor Aprilie și Mai, ale anului 1954. Cei 40 stahanoviști și 73 fruntași în producție din fabrică, nu au precupețit niciun efort ca planul de producție anual să fie îndeplinit în mod ritmic. De la începutul anului și până acum, la fabrica de confecții a existat o preocupare intensă pentru înregistrarea de economii la materia primă și la materialele auxiliare. Până acum s’au realizat economii în valoare de 33.045 lei. Economiile și reducerea consumului specific, au atras după sine micșorarea prețului de cost al confecțiilor. In anul acesta, s’a realizat o reducere a prețului de cost de 1,41 la sută, față de sarcina planificată, îndeplinind planul anual înainte de termen, muncitorii din fabrica de confecții, au cucerit o victorie prețioasă în cinstea alegerilor. In acest fel ei și-au dovedit dragostea cu care întâmpină alegerile de deputați pentru sfaturile populare. MIȘU LEIBOVICI coresp. Succese importante prin folosirea rezervelor interne In cinstea alegerilor de deputați în sfaturile populare, muncitorii și tehnicienii întreprinderii 208 Bacău, au încheiat luna Octombrie cu succese importante în lupta pentru plan. La producția de bază planul a fost depășit cu 21,14 la sută. Dela 1—20 Noembrie, ei au muncit cu un avânt și mai mare, reușind să depășească sarcinile de plan la producția de bază cu 27,5 la sută. Secțiile exploatare și ateliere, sunt cele care au contribuit în cea mai mare măsură la obținerea acestor succese. Colectivele acestor secții și-au depășit sarcinile de plan în luna Noembrie cu 24,62 și respectiv cu 10,25 la sută. De la secția ateliere echipa de mecanici auto, condusă de fruntașul în producție, Toderașcu Mircea și-a depășit normele de producție în medie cu 90 la sută. Aceeași depășire normelor de producție a înregistrat-o a și echipa de strungari condusă de Vrânceanu Ștefan. Strungarul fruntaș Șerban Dumitru, a dat dela 1—20 Noembrie două norme de producție, iar electricianul Schwartz Ilie și-a depășit norma cu 80 la sută. De la secția exploatare, conductorii auto, Fogăceanu Petre, Cojocaru Gheorghe și Doroftei Dumitru, având depășiri ale normelor de 137 și respectiv 133 și 98 la sută, sunt deasemeni în rândul fruntașilor întrecerii socialiste. La această întreprindere se luptă deasemeni, pentru folosirea la maximum a rezervelor interne. De mai bine de o lună, muncitorii secției ateliere folosesc în executarea lucrărilor și în special la confecționarea șuruburilor de diferite dimensiuni, a segmenților, a bucșelor cilindrice și a altor piese, numai fier, fontă și oțeluri recuperate. In acest fel ei au realizat în această perioadă economii în valoare de circa 10.000 lei. Deasemeni, în atelierele proprii ale întreprinderii au fost confecționate din resurse locale furtune pentru frână, coliere pentru radiatoare, garnituri „Simering“ și alte piese care înainte erau furnizate de alte întreprinderi. Pentru îmbunătățirea protecției muncii, a fost confecționat un dispozitiv pentru umflarea cauciucurilor, evitându-se prin aceasta diferitele accidente la care erau expuși muncitorii, în special în timpul umflării cauciucurilor cu pompa de mână. Succesele oamenilor muncii din transporturi C.F.F. Deosebit de însemnate sunt succesele cu care muncitorii și tehnicienii unității Sovrom lemin transporturi C.F.F. Piatra Neamț întâmpină alegerile de deputați în sfaturile populare. In cadrul acestei unități sunt 44 de brigăzi simple, antrenate în întrecerea socialistă. Datorită aplicării metodei sovietice Lunii de întreținere a locomotivei, brigada stahanovistului Ignea Constantin lucrează în contul lunii Aprilie 1954. Tot în contul acestei luni lucrează brigăzile conduse de stahanoviștii Ancuța Nicolae și Comăniță N., care aplică metodele sovietice Lunin și Claudia Baranovscaia. Peste 65 de fruntași în producție, au primit diplome pentru merite excepționale în muncă. Printre acești fruntași ai întrecerii socialiste sunt tovarășii Lăpușneanu Vasile, Androș Kemeniș, Doboș, Lupașcu V., Scurtu Toader, Gerhard Iose, Slăvineanu Eugen, Popa Ioan — mecanici, operatori, frânări, lăcătuși, fierari, etc. D. HANGANU coresp. încălțăminte din materiale economisite Colectivul secției croit, de la fabrica de încălțăminte „Partizanul“ din orașul Bacău, luptă pentru a obține realizări cât mai frumoase prin economisirea de materie primă. Dela 1 la 20 Noembrie, colectivul acestei secții a reușit să economisească 39.968 decimetri pătrați piele, în valoare de 18.784 lei. Din această piele au fost confecționate 1.098 perechi fețe bocanci bărbătești. La obținerea acestor succese un rol hotărîtor l-a avut și de această dată exemplul stahanoviștilor și al fruntașilor în producție. Stahanovistul Popa Cristu, propus candidat pentru alegerile de deputați în sfaturile populare, a economisit 965 decimetri pătrați piele, prin folosirea metodei stahanovistei sovietice Lidia Corabelnicova. Muncitoarea Lambru Maria a economisit 993 decimetri pătrați piele, iar croitorii Marcu Vasile, Stoica Anton și Bereș Andrei, au economisit 1.094, 1.141 și respectiv 1.249 decimetri pătrați piele. Mai multă cherestea In întâmpinarea zilei de 20 Decembrie — ziua alegerilor de deputați în sfaturile populare, — muncitorii întreprinderilor din orașul Piatra Neamț își intensifică eforturile. La fabrica de cherestea „Secera și Ciocanul“, 90 la sută dintre muncitori sunt antrenați în întrecerea socialistă. Ei sunt organizați în 29 brigăzi și 2 echipe de producție. Brigada I-a de gateriști condusă de fruntașul în producție Istrate Constantin, a înregistrat până în ziua de 24 Noembrie, o depășire a planului de producție de 10 la sută; brigada numără muncitori vrednici ca Clipșa Constantin și alții. Succese frumoase a obținut și brigada 7 de gateriști a fruntașului în producție Blaga Ioan, care a realizat planul în aceeași perioadă în proporție de 125 la sută. Deasemeni, s-a evidențiat brigada IV-a de la depozitul de cherestea, condusă de tov. Irimia Ioan, care a depășit planul cu 42 la sută. C. IONESCU coresp. ✓ A 9-a aniversare a eliberării ★ ★ ★ TELEGRAME Tovarășului HADJI LESI Președintele Prezidiului Adunării Populare a Republicii Populare Albania Tovarășului ENVER HODJA Președintele Consiliului de Miniștri al Republicii Populare Albania Cu prilejul împlinirii a 9 ani de la eliberarea Albaniei, în numele Prezidiului Marii Adunări Naționale și al meu personal, vă adresez dvs. și Prezidiului Adunării Popu Cu prilejul celei de a 9-a aniversări a eliberării Albaniei, datorită victoriei glorioasei Armate Sovietice asupra fascismului, vă rog să primiți tovarășe președinte, din partea poporului român și a Guvernului Republicii TIRANA Mare a R. P. Albania cele mai sincere felicitări și urări de noi izbânzi în lupta poporului albanez pentru prosperitatea patriei sale libere. Dr. PETRU GROZA Președintele Prezidiului Marii Adunări Naționale a Republicii Populare Române TIRANA Populare Române, felicitările cele mai călduroase și urări de noi succese poporului frate albanez în munca sa de construire a socialismului pentru prosperitatea Albaniei democrate populare. GHEORGHE GHEORGHIU-DEJ W Președintele Consiliului de Miniștri al Republicii Populare Române Albaniei Tovarășului BEHAR SHTYLLA Ministrul Afacerilor Externe al Republicii Populare Albania TIRANA Cu ocazia celei de a 9-a aniversări a eliberării Albaniei, și urări de noi succese pentru progresul continuu al Revă rog să primiți, tovarășe ministru, călduroase felicitări publicii Populare Albania. SIMION BUGHICI Ministrul Afacerilor Externe *1 Republicii Populare Române Știri din R.P. Albania Dezvoltarea creșterii animalelor In vederea dezvoltării continue a agriculturii și a creșterii vitelor, guvernul R. P. Albania acordă o atenție deosebită problemei îmbunătățirii raselor de animale și creării de rase noi. In acest scop, încă de acum câțiva ani a fost creat în orașul Școdra un Institut de cercetări zootehnice și de selecționare a raselor de animale. Rasele ameliorate de aci care sut fost obținute de către Institutul de cercetări zootehnice și de selecționare a animalelor de la Școdra sunt renumite în întreaga Albanie pentru cantitatea însemnată de lapte care se obține de la fiecare vacă și pentru procentajul ridicat de substanțe grase ce le conține acest lapte. Institutul de cercetări zootehnice și de selecționare a animalelor, lucrează în prezent la obținerea unei noi rase de oi bune producătoare de lână și de carne, și care să corespundă condițiilor țării, a unei rase de porcine bună producătoare de grăsime și carne, precum și a unei rase de vaci care sa poată da până la 3.000 de litri de lapte anual de fiecare vacă. De asemenea în legătură cu îmbunătățirea raselor și cu creșterea numărului animalelor, guvernul R. P. Albania acordă o grijă deosebită lărgirii serviciului veterinar. In prezent, în toate districtele și în majoritatea localităților țării, funcționează centre ale rețelei serviciului veterinar. In cursul ultimilor ani, au fost deschise în principalele centre ale țării spitale veterinare. In prezent, numărul spitalelor veterinare din R. P. Albania este de două ori mai mare față de anul 1938 și cu 55 la sută mai mare față de anul trecut. Serviciul veterinar dispune în prezent de trei laboratoare pentru diagnoză și pentru bacteriologie. Aceste institute, în afară de activitatea lor în legătură cu diagnosticarea bolilor, prepară o mare cantitate de seruri și vaccinuri, care satisfac toate nevoile țării. Dezvoltarea industriei zahărului în R.P. Albania Industria zahărului a luat ființă în Albania în timpul regimului de democrație populară. înainte de eliberare nu exista în această țară nicio fabrică de zahăr, deoarece regimurile reacționare din trecut nu manifestau nici cea mai mică grijă față de interesele economiei naționale și transformaseră țara într-o piață de desfacere a capitalului străin. In Noembrie 1951 a fost dată în exploatare prima fabrică de zahăr din R. P. Albania, cu o capacitate anuală de 10.000 tone. Producția de zahăr a acestei fabrici satisface cererile consumului intern și, într-un viitor apropiat, R. P. Albania va putea produce zahăr pentru export. Materia primă necesară acestei fabrici este sfecla de zahăr, care se cultivă pe câmpiile întinse din districtul Korcea. Suprafața cultivată anul acesta cu sfeclă de zahăr a fost cu 8 la sută mai mare decât în anul 1952. Anul acesta producția de sfeclă de zahăr este îmbelșugată, de aceea se va putea livra fabricii de zahăr 120.000 chintale peste sarcinile prevăzute de pian. Producția de uleiuri comestibile în R. P. Albania Numeroase fabrici și prese de ulei din R. P. Albania au început recent noul sezon de producție. Anul acesta, producția de semințe oleaginoase a fost foarte bună în întreaga țară. Se prevede că se va putea obține o producție de ulei cu 30 la sută mai mare decât anul trecut. Albania posedă vaste culturi de măslini. Regiunile din vecinătatea orașelor Haimara, Vlora, Fieri, Mallakastra, Berat, Elbasan, Kavaya, Durrës și Tirana sunt renumite prin cultura intensivă a măslinilor; în aceste regiuni se află întinse livezi de măslini. Ținând seama de valoarea considerabilă pe care o reprezintă cultura măslinilor în dezvoltarea economiei naționale, guvernul R. P. Albania acordă o grijă deosebită extinderii și îmbunătățirii acestei culturi. La începutul acestui an guvernul R. P. Albania a adoptat o hotărîre specială cu privire la elaborarea unui plan de 15 ani pentru dezvoltarea și îmbunătățirea culturii măslinilor. In baza acestui plan, terenurile cultivate cu măslini vor ocupa o suprafață de 36.611 ha., iar numărul puieților de măslini sădiți va ajunge la 5.903.700. In cursul ultimilor doi ani au fost plantați în Albania de șase ori mai mulți măslini decât în perioada 1938- 1944.