Steagul Roşu, ianuarie 1954 (Anul 9, nr. 305-329)

1954-01-04 / nr. 305

In paginile ?, 3 și 4 LEGEA privitoare la măsurile pentru dezvoltarea creșterii animalelor, în anii 1954-1956, în Republica Populară Română Răspunsurile lui G. M. MALENCOV, președintele Consiliului de Miniștri al U.R.S.S., la întrebările d-lui Kingsbury Smith MOSCOVA 3 (Agerpres). — TASS transmite : Ziarele din 1 Ianuarie publică răspunsurile lui G. M. Malencov, președintele Consiliului de Miniștri al U.R.S.S., la întrebările d-lui Kingsbury Smith. La 28 Decembrie 1953, d-l Kingsbury Smith, directorul general pentru Europa al agenției americane „International News Service“, a adresat lui G. M. Malencov cu prilejul Anului Nou rugămintea de a-i răspunde la câteva întrebări. Dăm mai jos întrebările d-lui Kingsbury Smith și răspunsurile lui G. M. Malencov Prima întrebare : Care sunt urările dvs. pentru poporul american în anul 1954 ? Răspuns: Urez din toată inima poporului american fericire și viață pașnică. Urez poporului american succes în dezvoltarea legăturilor de prietenie cu toate popoarele și rezultate rodnice în nobila acțiune de apărare a păcii, împotriva tuturor încercărilor de a o tulbura. A doua întrebare: Sperați că noul an va fi marcat de o întărire a legăturilor de prietenie dintre popoarele Americii și Rusiei ? Răspuns : In primul rând ar fi de dorit îmbunătățirea relațiilor dintre țările noastre. Eu cred că nu există piedici obiective în calea îmbunătățirii în noul an a relațiilor dintre Uniunea Sovietică S.U.A. și a întăririi legăturilor tradiționale de prieși tenie dintre popoarele țărilor noastre. Și sper că așa va fi. A treia întrebare: Cum apreciați dvs. posibilitățile de menținere a păcii în întreaga lume și de slăbire a încordării internaționale în anul 1954 ? Răspuns : Toate popoarele sunt însetate de o pace trainică și există posibilități favorabile pentru slăbirea continuă a încordării internaționale în anul 1954 Guvernele, și în primul rând guvernele marilor puteri, nu pot să nu-și plece urechea la glasul popoarelor și nu pot să nu țină seama de năzuința lor crescândă spre o pace trainică. In ceea ce privește Guvernul Sovietic, el a făcut, face și va face și de aici înainte totul pentru ca popoarele să trăiască în pace, pentru ca încordarea internațională să fie slăbită și între state să fie stabilite relații normale. A patra întrebare . Care este, după părerea dvs., cel mai important pas care ar putea fi întreprins în interesul păcii în întreaga lume în anul 1954 ? Răspuns. Un astfel de pas ar fi încheierea unui Acord între state, în virtutea căruia semnatarii Acordului să-și ia angajamentul solemn și necondiționat de a nu folosi arma atomică, arma cu hidrogen și alte arme de exterminare în masă. Un astfel de Acord ar ușura posibilitatea de a se ajunge la o înțelegere cu privire la interzicerea complectă a armei atomice și cu privire la instituirea unui strict control internațional asupra înfăptuirii interzicerii de a se folosi energia atomică în scopuri de război. In același timp Guvernul Sovietic ar considera necesar să se ajungă la o înțelegere cu privire la reducerea considerabilă a tuturor celorlalte tipuri de armament și a forțelor armate. Toate acestea ar micșora, fără îndoială, cheltuelile de stat pentru nevoile militare și ar ușura situația economică a populației. Cuvântarea de Anul Nou a lui C E. Voroșilov, președintele Prezidiului Sovietului Suprem al U. R. S. S. MOSCOVA (Agerpres). — TASS transmite textul cuvântării cu care C. E. Voroșilov, președintele Prezidiului Sovietului Suprem al U.R.S.S., s-a adresat poporului sovietic cu prilejul Anului Nou : Dragi tovarăși! Dragi cetățeni ai marii Uniuni Sovietice ! Muncitori și muncitoare ! Colhoznici și colhoznice ! Intelectuali sovietici! Ostași ai forțelor noastre armate ! Glorios tineret sovietic ! Vă felicit cu prilejul Anului Nou ! In anul ce s-a scurs, 1953, oamenii sovietici au depus o muncă sârguincioasă și rodnică în interesul Patriei iubite. Datorită energiei nesecate a oamenilor muncii din țara noastră, se realizează cu succes cel de al cincilea plan cincinal de dezvoltare a economiei naționale. In ciuda uneltirilor dușmanilor externi și interni ai socialismului, crește și se întărește forța Statului Sovietic. Patria noastră socialistă devine mai bogată și mai frumoasă. Cresc bunăstarea materială și nivelul cultural al tuturor oamenilor sovietici. Indestructibilă, ca monolitul, este prietenia dintre popoarele măreței noastre Patrii. De nezdruncinat este alianța frățească dintre clasa muncitoare și țărănime și de neclintit este unitatea moral-politică a societății sovietice. Partidul Comunist al Uniunii Sovietice, puternic prin dragostea și in~ amorilor muncii vine sus steagul tic*rios al lui Marx-Engels- Lenin-Stalin, unind și îndrumând toate eforturile și energia poporului în vederea construirii societății comuniste. Grija pentru interesele vitale ale poporului, pentru înflorirea Patriei noastre, ca reazim de nădejde al prieteniei din ce în ce mai tari dintre popoare — iată țelul suprem al Partidului Comunist și Guvernului Sovietic. Partidul și Guvernul nostru își îndreaptă toate eforturile spre a întări intr’o măsură și mai mare forța Statului Socialist, spre a ridica și mai mult bunăstarea oamenilor sovietici. De grija pentru binele și fericirea poporului sunt pătrunse cunoscutele hotărîri ale celei de a 5-a sesiuni a Sovietului Suprem al U.R.S.S., ale Plenarei din Septembrie a C.C. al Partidului Comunist și hotărîrile Guvernului nostru adoptate în anul încheiat, în problemele agriculturii, producției mărfurilor de consum popular și dezvoltării comerțului sovietic. Comitetul Central al Partidului Comunist și Guvernul Sovietic au ferma convingere că poporul nostru, popor constructor al societății comuniste, va traduce cu succes în viață, cu energia creatoare ce-i este proprie, aceste hotărîri extrem de importante. Ocupat cu munca constructivă, poporul sovietic este pentru pace și apără cauza păcii. Năzuința noastră de a asigura pacea între popoare — iată baza de granit a politicii externe, pe care a dus-o și o va duce ferm Guvernul Sovietic, îndeplinind voința poporului său. Alături de Uniunea Sovietică, în lagărul unit al luptătorilor pentru marea cauză a păcii în lumea întreagă, luptă cu abnegație marele popor chinez, oamenii muncii din țările de democrație populară și multe milioane de oameni simpli și cinstiți din țările capitaliste. Plin de încredere în forțele sale, poporul sovietic — stăpânul Patriei sale mari și fericite, plin de forțe creatoare și energie, întâmpină cu bucurie anul nou 1954. In numele Comitetului Central al Partidului nostru și al Guvernului Sovietic, vă felicit din toată inima, dragi tovarăși, cu prilejul Anului Nou. Acest an să fie un an de realizări și mai mari în muncă, de creștere a forțelor și tăriei Patriei noastre, de întărire continuă a capacității ei de apărare ! Un an de sporire a bunurilor materiale și culturale pentru toți oamenii sovietici! Acest an să fie un an de destindere mai departe a încordării internaționale, un an de mari realizări în stabilirea unei păci trainice și îndelungate în lumea întreagă ! La mulți ani, dragi tovarăși! Nr. 305 (1784) Anul IX Seria III A pagini 20 bani LUNI 4 Ianuarie 1954 Mesajul de Anul Nou rostit la radio de dr. Petru Groza, președintele Prezidiului Marii Adunări Naționale a R. P. R. In noaptea de 31 Decembrie, tovarășul dr. Petru Groza, președintele Prezidiului Marii Adunări Naționale, a rostit la posturile noastre de radio mesajul de Anul Nou. Realizările anului trecut — a spus printre altele tov. dr. Petru Groza — sunt o dovadă a puternicei forțe creatoare a poporului nostru muncitor cât și a înțelepciuniii acelor care îndrumează și organizează această muncă — Partidul Muncitoresc Român și Guvernul Republicii Populare Române. In anul ce s-a încheiat s-au ridicat noi mari întreprinderi industriale, întărindu-se temelia întregii economii naționale —industria grea, industria producătoare de mașini. Hotărîrile din anul trecut ale Partidului Muncitoresc Român și ale Guvernului asigură dezvoltarea armonioasă a tuturor ramurilor economiei naționale și creează condițiile pentru un mare avânt al industriei ușoare și alimentare, pentru lărgirea producției de mare consum. Concomitent cu aceasta s-au luat numeroase măsuri în vederea ridicării nivelului de viață al populației muncitoare — reduceri de impozite și taxe, îmbunătățirea tarifelor de salarizare în diferite ramuri, îmbunătățirea regimului pensiilor, etc. stă S‘a întărit alianța dintre clasa muncitoare și țărănimea muncitoare, aceachezășie a succeselor noastre și pentru viitor. Țărănimea muncitoare, stăpână pe ogorul și pe rodul muncii sale, s-a bucurat tot mai mult de sprijinul și ajutorul statului. Partidul și Guvernul au luat importante măsuri pentru ridicarea producției agricole, dezvoltarea creșterii animalelor și îmbunătățirea continuă a traiului țărănimii muncitoare, acordând în acest scop țăranilor muncitori numeroase ușurări și stimulente materiale. După ce a vorbit despre creșterea nivelului sanitar și cultural al poporului nostru, tov. dr. Petru Groza a continuat: Toate realizările minunate care fac mândria poporului nostru se datoresc muncii conștiente, avântului patriotic al clasei muncitoare, al țărănimii muncitoare, al intelectualilor, având alături ajutorul permanent, puternic, cu adevărat prietenesc al Uniunii Sovietice. Poporul nostru harnic, încrezător în forțele sale, este convins că va ști să înlăture din calea lui toate greutățile și să obțină noi succese pe drumul socialismului și al bunei stări. Anul 1953 va intra în istorie ca un an al întăririi forțelor nobile care luptă în întreaga lume pentru întărirea păcii, pentru zădărnicirea planurilor primejdioase ale dușmanilor conviețuirii pașnice intre popoare. Acest an, a arătat tov. dr. Petru Groza, a fost un an de noi succese ale giganticului lagăr al păcii, democrației și socialismului, în frunte cu Uniunea Sovietică. In rândurile lui, Republica Populară Română ia parte activă lupta pentru preîntâmpinarea unui nou război mondial, pentru apărarea viitorarului fericit al omenirii. Tăria lagărului păcii stă în prietenia și frăția trainică dintre popoarele care îl alcătuiesc. Poporul român privește ca un bun de cel mai mare preț prietenia sa indisolubilă cu eliberatorul său, marele popor sovietic, cu popoarele țărilor de democrație populară. In vederea consolidării păcii în întreaga lume, Uniunea Sovietică duce o politică perseverentă de micșorare a încordării internaționale, de întărire a legăturilor de prietenie între popoare și state. Propunerea sovietică de a se încheia un Acord internațional, prin care părțile contractante se angajează solemn de a nu folosi arma atomică, arma cu hidrogen și alte arme de exterminare în masă, a avut un puternic ecou în toate colțurile lumii. In prezent, apare mai clar ca oricând că voința hotărîtă de pace a popoarelor este în măsură să determine înfrângerea definitivă a uneltitorilor de război. Toate acestea ne îndreptățesc să salutăm clipa care anunță sosirea noului an cu voioșie și încredere în viitorul luminos al poporului nostru și al întregii omeniri muncitoare, cu un „bine ai venit“. Iar vouă, dragi cetățeni și cetățene, tovarăși și tovarășe, vă adresez urarea tradițională — „Un nou fericit“. Lucrările celei de a Il-a sesiuni a Marii Adunări Naționale s’au încheiat Cea de a doua sesiune a Marii Adunări Naționale și-a încheiat Miercuri lucrările. Ședința de dimineață, care s’a deschis la ora 11, a fost prezidată de tov. Petre Niculescu, vicepreședinte al Marii Adunări Naționale. Pe banca Prezidiului au luat loc membrii Prezidiului Marii Adunări Naționale în frunte cu tovarășul dr. Petru Groza. Pe banca ministerială au luat loc tovarășii Gh. Gheorghiu-Dej, I. Chișinevschi, Gh. Apostol, Chivu Stoica, Miron Constantinescu, P. Borilă, D. Petrescu, general locotenent Al. Drăghici, S. Bughici, Gh. Hossu, G. Gaston Marin, acad. I. Murgulescu și alți membri ai guvernului. La discuțiile care au avut loc asupra proiectului de lege privitor la măsurile pentru dezvoltarea creșterii animalelor în anii 1954-1956 în R.P.R. au luat cuvântul numeroși deputați. După o scurtă întrerupere, ședința a continuat sub președinția tov. Tiță Florea, vicepreședinte al Marii Adunări Naționale. Deputatul Miron Belea, raportor al comisiei de propuneri legislative, a dat citire proiectului de lege, pe articole, cu modificările propuse de comisie și de deputați. După terminarea votării, pe articole, proiectul de lege privitor la măsurile pentru dezvoltarea creșterii animalelor în anii 1954—1956, în R.P.R., a fost supus votului Marii Adunări Naționale, în întregul lui. Marea Adunare Națională a votat în unanimitate legea. Deputații au salutat cu vii aplauze adoptarea acestei importante legi menite să contribuie la ridicarea continuă a nivelului de trai al oamenilor muncii din țara noastră. Ședința a fost apoi întreruptă. La reluare, lucrările au continuat sub președinția tov. C. Pârvulescu, președintele Marii Adunări Naționale. A luat cuvântul tov. Octavian Bercogea, ministrul sănătății, care a răspuns la unele probleme ridicate de deputați în cursul discuțiilor. Marea Adunare Națională a trecut apoi la discutarea proiectului de lege pentru modificarea articolului 43 din Constituția R.P.R. (privitor la funcțiile care intră în componența Consiliului de Miniștri) și a articolului 50 din Constituția R.P.R. (privitor la numărul și denumirea ministerelor). Raportorul comisiei de propuneri legislative, deputatul Avram Bunaciu, a arătat că aceste modificări au fost necesare pentru a pune în concordanță prevederile Constituției Republicii Populare Române cu măsurile luate pentru contopirea unor ministere și a unor Comitete de Stat, caree conduceau ramuri înrudite ale economiei naționale, ale culturii și ale administrației de stat. Proiectul de lege pentru modificarea articolelor 43 și 50 din Constituția Republicii Populare Române a fost votat în unanimitate. Marea Adunare Națională a eliberat pe deputatul Ion Rab din funcția de membru al Prezidiului Marii Adunări Naționale, în urma numirii sale în funcția de prim locțiitor al Ministrului Construcțiilor și Industriei Materialelor de Construcții, și a ales pe deputatul Gh. Vidrașcu, din circumscripția electorală Poiana Câmpina, regiunea Ploești, în funcția de membru al Prezidiului Marii Adunări Naționale. Rostind cuvântul de închidere a sesiunii tov. Constantin Pârvulescu, președintele Marii Adunări Naționale, a arătat însemnătatea legilor adoptate de Marea Adunare Națională. De o deosebită însemnătate pentru economia noastră națională — a spus vorbitorul — este adoptarea legii privitoare la măsurile pentru dezvoltarea creșterii animalelor în anii 1954— 1956, în R.P.R. închiderea lucrărilor sesiunii Marii Adunări Naționale — a spus vorbitorul ■— coincide cu cea de a 6-a aniversare a proclamării Republicii Populare Române. Președintele Marii Adunări Naționale a felicitat pe deputați cu ocazia acestei sărbători naționale și le-a urat ca în anul ce vine să obțină noi succese în muncă pentru înflorirea patriei, pentru fericirea poporului muncitor. Deputații Marii Adunări Naționale, au ovaționat îndelung în cinstea aniversării Republicii, pentru partid și guvern, pentru traducerea în viață a importantelor legi adoptate în sesiunea care s’a încheiat. (Agerpres). Prima zi de muncă—primele succese în producție A început un nou an de muncă. Oamenii muncii din regiunea noastră au pășit în cel de al patrulea an al cincinalului cu hotărîrea fermă de a cuceri noi victorii pe drumul construirii socialismului. încă din prima zi de muncă din noul an, datorită elanului cu care s’a muncit, eforturile muncitorilor au fost încununate cu însemnate succese în lupta pentru îndeplinirea și depășirea sarcinilor de plan. Printre muncitorii petroliști (Prin telefon de la corespondentul nostru). Odată cu începerea unui nou an de muncă, petroliștii din schelele petrolifere ale regiunii noastre, au pornit cu un nou și puternic avânt în lupta pentru îndeplinirea sarcinilor de plan. In primele două zile ale lunii ianuarie a anului 1954, secția II-a de la oficiul I foraj Zemeș, condusă de Șerban Neculai, a forat peste plan cu 11 la sută mai mulți metri. La această secție s-a extins nu de mult metoda forajului cu turbină. Aplicând în primele două zile ale noului an această prețioasă sovietică, brigada sondei 1.230, metodă con- La fabrica Colectivul de muncitori, tehnicieni, ingineri și funcționari de la fabrica de postav „Proletarul“ din orașul Bacău, a obținut în cursul anului 1953 realizări dintre cele mai frumoase. Sarcinile anuale de plan au fost îndeplinite în numai 11 luni și 12 zile, iar peste sarcinile prevăzute pentru luna Decembrie au fost date cu 1,2 la sută mai multe țesături finite lână, cu 9,2 la sută mai multe țesături finite bumbac și cu 7,7 la sută mai multe articole de pasmaterie. In noul an, colectivul acestei fabrici a hotărît să obțină realizări și mai frumoase. In prima zi de muncă la toate locurile de muncă, țesătorii și filaturiștii, repansatoarele și toți ceilalți muncitori s’au întrecut între ei pentru o producție sporită, pentru o calitate superioară a produselor. Lucrând la mașinile „Kovo“, stahanovista Clipa Maria de la preparația țesătorie, a dat în primul schimb al zilei, cu 35 kg. bobine mai mult peste sarcina de plan. Tinerețe Soituz Geordusă de brigadierul Bruiban Ion...a realizat o depășire de plan de peste 15 la suta. Colectivele secțiilor oficiului Turbodur Moinești, au hotărît ca încă din primele zile de muncă din anul 1954, să pornească la realizarea și depășirea planului de producție.. Secția IV-a, condusă de tovarășul Lungu Neculai a realizat în zilele de 1 și 2 Ianuarie o depășire a planului la metri forați, de 10 la sută. In cadrul secției s-au situat fruntașe în primele zile de muncă ale noului an, brigăzile sondelor 913, 914 și 915, conduse de brigadierii Botezatu Jenică, Năstase Ion și Anghel Gh. „Proletarul“ geta și Mihoc Ana din brigada condusă de această harnică stahanovistă și-au depășit normele cu 30 și respectiv 35 la sută. Stahanovista Zebreanu Maria din secția urzit, care lucrează în contul anului 1957, a dat în prima zi de muncă a anului 1954, două norme peste sarcina ce-i revenea. Și echipa stahanovistului Haidău Neculae de la filatura lână, a muncit cu mult spor în prima zi a anului, dând 60 kg. scule peste plan. In sectorul fiunte, repansatoarea, Gusta Solomon și Darie Natalia, fruntașe în producție, au dat în această zi numai produse de calitate superioară. Avântul cu care s’a muncit în prima zi a anului 1954 a făcut ca întreaga fabrică să realizeze, numai în primul schimb al zilei, cu 3,7 la sută mai multe țesături finite lână și cu 3,5 la sută mai multe țesături finite bumbac peste sarcinile prevăzute. SANDULESCU ION coresp. / CU PRILEJUL ANULUI NOU Mii de copii din orașele și satele regiunii noastre au trăit clipe de mare sărbătoare atunci când s’au strâns în jurul pomului de iarnă, sau atunci când privirile li s’au oprit asupra frumoaselor orășele ale copiilor. Pe fețele îmbujorate ale copiilor se putea citi bucurie; în ochii părinților care nu-și mai luau privirile de la copiii lor, se putea citi recunoștință față de partid, care asigură o viață plină de bucurii ziditorilor socialismului. Carnavalul pionierilor In seara zilei de 30 Decembrie spre fabrica de confecții „Bacăul” se îndreptau necontenit alte grupuri de pionieri. Aici avea să se desfășoare carnavalul pionierilor. Sala de festivități i-a primit pe pionieri în haină de sărbătoare. Privirile multora dintre copii se opreau asupra frumosului brad împodobit cu globuri de diferite culori și multe jucării. Hohote de râs s’au stârnit apoi în sală când au apărut măștile care arătau figuri de iepuri, barbăcoți și altele. Carnavalul a fost deschis de către tov. Popa Georgeta, din partea comitetului orășenesc U.T.M., care a dat cuvântul tovarășului profesor Leahu Emil. Acesta a subliniat succesele pe care le-au obținut pionierii elevi în decursul ultimului pătrar, scoțând în evidență, pionierii de la școala Nr. 2 de fete ca : Zacheu Martha, Negru Elena, Mândru Florentina și altele. Pionierii și-au dat apoi concursul in cadrul unui bogat program artistic alcătuit din dansuri, coruri, scenete, recitări, și altele. La sfârșitul carnavalului, Moș Gerila a urat celor peste 350 de copii, noi succese în anul 1954, împărțind daruri celor ce au luat parte la carnavalul pionierilor. Serbarea pomului de iarnă Când copiilor salariaților cooperativei „Drum Nou” din orașul Bacău, care au venit la sărbătoarea pomului de iarnă în sala Teatrului de Păpuși „Licurici”, li s-a spus că pentru dânșii se va prezenta spectacolul de păpuși „Povestea celor cinci chinezi”, cu toții s’au rânduit frumos în bănci. Palmele lor s’au ioșit apoi de atâtea aplauze. Atât copiilor, cât și părinților le-a vorbit tov. Pruteanu Alexandru, președinte al cooperativei. „Cât de amară a fost copilăria noastră. Atunci numai odraslele bogătanilor puteau să se bucure la anul nou de daruri. Noi cei săraci eram mulțumiți să avem un blid de mâncare pe masă. Așa a arătat copilăria noastră. Acum însă ne bucurăm de viață. Copiii noștri au în față un viitor fericit, ei trăiesc într’o țară liberă și le surâd toate perspectivele”. Pe scenă a apărut moș Gerilă. Are barba mare, albă. Totba-i plină cu daruri. Bunătăți de tot felul. Moș Gerilă, a început să spună snoave copiilor. Copiii bat din palmele lor micuțe. Se bucură mult. Alături de ei, luați în vălmășagul veseliei, părinții aplaudă și ei de zor. Tuturor copiilor le-a împărțit apoi moș Gerilă, daruri. Nu a rămas copil care să nu fi trăit aceste clipe de bucurie, să nu fi simțit cum grija partidului se răsfrânge și asupra sa. Și atunci când Avram Viorica s’a urcat pe scenă, când versurile pe care le-a recitat au umplut sala, când și-a exprimat dorința de a deveni pionieră, în fiecare părinte s-a născut dorința de a munci mai bine, pentru ca viitorul semn al copiilor să nu fie întunecat niciodată. Orășelul copiilor din Tg. Ocna Mai înainte cu câteva zile, zăpada a întins un covor alb cu care a acoperit întinderile și clădirile. Parcul din centrul orașului Tg. Ocna, acolo unde s’a înălțat orășelul copiilor, arată mai frumos în aceste zile de iarnă. Aici au muncit pentru a-i da această înfățișare, colective de muncitori din întreprinderi și instituții, elevi și pionieri, cu toții dornici ca orășelul copiilor să arate cât mai frumos. Un brad uriaș domină orășelul copiilor și împunge cu vârfu-i semeț cerul boltit. Acesta este pomul de iarnă încărcat cu becuri multicolore. Oriunde te-ai învârti în orășelul copiilor ai plăcuta surpriză de a întâlni lucruri noi care stârnesc admirația. Copiii privesc îndelung la construcțiile castelelor pitice, la uriașa ciupercă, la moș Gerilă, și cumpără la bazare bomboane, jucării și altele, create pentru bucuria celor mici, coresp. TACHE VAS1LACHE