Steagul Roşu, iunie 1954 (Anul 9, nr. 431-456)

1954-06-01 / nr. 431

-v — Pentru fericirea copiilor lumii ,,Copiii sunt florile vieții” — spunea marele scriitor Maxim Gorki. Pentru viața lor fericită, pentru apărarea dreptului la copilărie, la ocrotire și învățământ, luptă astăzi milioane de oameni cinstiți din lumea întreagă. A intrat în tradiția popoarelor să sărbătorească ziua de 1 Iunie —* Ziua Internațională a Copilului, ca o Zi de luptă pentru pace, pentru apărarea vieții copilului. Această sărbătoare a avut loc pentru prima dată în anul 1950, în urma unui apel lansat de Federația Democrată Internațională a Femeilor și Federația Internațională a Tineretului Democrat care chema pe toți oamenii cinstiți din lume să-și ridice glasul în apărarea vieții copiilor. Anul acesta, ziua de 1 iunie se desfășoară sub semnul luptei unite a popoarelor lumii,pentru rezolvarea pe calea tratativelor a problemelor internaționale litigioase, pentru asigurarea securității și păcii pe înțelegerii. Oamenii cinstiți din calea mea întreagă își string rîndurile laîn jurul Uniunii Sovietice, a cărei politică consecventă de pace, răspunde năzuințelor firești ale întregii omeniri. Situația grea a copiilor maselor muncitoare din țările capitaliste, din țările coloniale și dependente, sporesc răspunderea popoarelor lumii pentru starea copiilor, contribuie la intensificarea țintei acestora pentru lichidarea cauzelor acestei stări de lucruri. Una din cauzele pauperizării oamenilor din țările capitaliste și ale înrăutățirii situației copiilor din aceste țări o constituie înarmarea și pregătirea unui nou război. De pildă, guvernul american în bugetul de stat pe anul 1954-1955 prevede alocarea a 44 miliarde 860 milioane dolari pentru cheltuieli militare. Această sumă este uriașă față de cheltuielile minime prevăzute pentru nevoi culturale și sociale. Peste 3 milioane de copii americani sunt exploatați în fabrici, în uzine si mine. Si in celelalte țari capitaliste, ca de exemplu, în Franța, în Anglia, în Italia, Turcia, copiii duc o viață grea. Din cei 800.000 copii care se nasc anual în Turcia, nu râmin în viață deci" jumătate. Din cauza unei mizerii cumplite, neîndurătoare, mii de oameni simpli din țările capitaliste sunt nevoiți să-și vîndă copiii. In Japonia, doar în 11 luni au fost vînduți 1.489 copii. In țările coloniale și dependent-, mizeria vieții copiilor este de nedescris. Aceștia se sting de boli, fără nici o posibilitate de salvare. Imperialiștii folosesc toate mijloacele pentru a perverti noua generație, pentru a sădi în inimile copiilor ura față de om și civilizație. Oamenii cinstiți din lumea întreagă nu pot rămîne indiferenți față de situația grea a copiilor celor ce muncesc din țările capitaliste și coloniale. Lupta lor pentru pace are un sens profund, iar unul dintre scopurile acesteia este și apărarea și ocrotirea vieții copiilor. De o copilărie cu adevărat fericita Se bucură copiii oamenilor sovietici, 3]e arelora din țările de democrație populară. În timp ce bugetele țărilor capitaliste, prevăd sume enorme pentru înarmare, pentru militarizarea economiei ne Honale, bugetul pe anul 1954 al U.R.S.S. prevede pentru măsuri social-culturale suma de 141 miliarde 300 milioane de ruble, iar bugetul tării noastre prevede punerea in funcțiune a noi unități spitalicești, case de naștere, creșterea cu cca 2000 locuri în creșe etc. In Uniunea Sovietică funcționează peste 220.000 școli, în care învață mai mult de 38 milioane de elevi. In Uniunea Sovietică și țările de democrație populară, copiii sunt educați în spiritul celor mai înalte idei ale dragostei pentru popoarele lumii, pentru pace, în spiritul educației comuniste. La baza întregii activități a statului, în Uniunea Sovietică, în țările de democrație populară, stă dragostea și grija permanentă față de copii. Călăuzit de învățăturile leninist-staliniste, poporul muncitor, sub conducerea partidului luptă să creeze condiții tot mai bune de viață copiilor patriei. Statul nostru democrat-popular, vine în ajutorul familiilor cu mai mulți copii. In anul trecut, sumele acordate drept ajutor familial de stat s-au ridicat la aproape 75 milioane lei. Numai în primul trimestru al anului 1954, în regiunea noastră au beneficiat de ajutorul familial de stat un număr de 6.388 familii, care au primit suma totală de 978.129 lei. Partidul și guvernul înconjoară, cu grijă și, respect, mamele, acordând înaltul titlu de Mamă Eroină și Gloria Maternă sau Medalia Maternității unui număr de peste 25.000 mame. Statul nostru creează condiții ca an de an un număr tot mai mare de copii, să fie trimiși în stațiuni balneo-climaterice. In anul acesta 125.000 copii își vor petrece vacanța în coloniile de vară. Cu grijă și atenție se preocupă de viața copiilor organele puterii locale de stat, cît și cele sanitare din regiunea noastră. Datorită eforturilor depuse de cadrele sanitare, sprijinului acordat de organele de partid și de stat, an de an se înregistrează o scădere a mortalității infantile, a morbidități. Astfel, numai în orașul Bacău, în urma măsurilor luate, morbiditatea prin febră tifoidă a scăzut cu 40 la sută, prin difterie cu 80 la sută, prin scarlatină cu 35 la sută. Din anul 1950 și pînă în prezent s-au înființat un număr însemnat de dispensare cu staționare pentru copii, printre care se numără cele din comunele Tescani, Părincea, Roznov, Girov, Onești și Plopana. Pentru copiii dați în plasament familiar, prevederile bugetare pe anul 1954 se ridică la 13.600 lei pentru îmbrăcăminte, și 32.800 lei pentru întreținere. O atenție deosebită pentru educarea copiilor manifestă conducerile căminelor de zi de la .,Proletarul” ,,Partizanul”, de la grădinițele de coși pii nr. 6, 7, 8, și 9 din orașul Bacău. ■ Acordarea premiilor unice de stat mamelor care au născut al 10-lea copil din regiunea noastră, oglindește de asemeni grija părintească a guvernului și partidului pentru copil. In trimestrul I al anului au beneficiat de acest drept 49 de mame care au primit suma de 45.000 lei. Sărbătorirea zilei de 1 Iunie—Ziua Internațională a Copilului— trebuiesă constituie un prilej de îmbunătățire a ocrotirii vieții și sănătății copiilor din regiunea noastră. Trebuiesc luate măsuri de către organele locale ale puterii de stat pentru amenajarea în mai bune condițiuni a de copii din orașul Bacău și spitalului Piatra Neamț, pentru asigurarea funcționării dispensarelor și staționarelor de copii din regiune. Creșterea tinerei generații, educația, grija pentru sănătatea copiilor, este o datorie a fiecărui om cinstit. De aceea, oamenii muncii din regiunea noastră tebuie să răspundă chemării partidului, luptînd pentru întărirea patriei noastre, pentru traducerea în viată a măsurilor economice elaborate în vederea ridicării nivelului de trai al celor ce muncesc. Oamenii muncii din regiunea noastră, trebuie să fie conștienți de faptul că pentru asigurarea viitorului fericit al copiilor lor, constructorii de mîine ai socialismului, nu trebuie să precupețească nici un efort în lupta pentru apărarea păcii. Alături de întreg poporul nostru muncitor, de toți oamenii cinstiți din lume, ei trebuie să-și facă un țel de onoare din lupta pentru asigurarea păcii, pentru fericirea și viitorul luminos al copiilor lumii, Realizări în desfășurarea acțiunii de autoimpunere In comuna Onești, din raionul Tg. Ocna, se obțin noi succese în desfășurarea acțiunii de autoimpunere. Cu sumele realizate din autoimpunere, s-au procurat 60.000 bucăți pentru acoperirea școlii din draniță satul Răcăuți și materialele necesare construirii unui pod in satul de centru, pod în lungime de 20 metri. Tot cu sumele realizate din antimpunere se construiește un nou local pentru școala elementară din satul Slobozia, construcție care va fi terminată în cinstea zilei de 23 August. La chemarea Comitetului executiv al sfatului popular, numeroși țărani muncitori au participat la muncile voluntare în vederea transportării materialelor de construcție, s-a transportat un vagon de Astfel, țiglă pentru acoperirea localului școlii elementare și materialul lemnos pentru podul din satul de centru. Cu însuflețire țăranii muncitori din comuna Onești au participat și la alte acțiunii de interes obștesc. Tot prin muncă voluntară a fost curățată suprafața de 6 hectare izlaz. La executarea acestor lucrări de interes obștesc, cetățenii comunei Onești au efectuat peste 200 zile muncă voluntară. In fruntea acestor acțiuni s-au situat tov. Ion Anton, secretarul organizației de bază, deputata Ciobotaru Maria, învățătorul Ravas Ștefan și alții,/ Nr. 431 (1910) Anul IX Seria II «iI' 9 pagini, 20 bani i—a MARȚI î iunie 1954 In interiorul zimrailist ) 150 ani de la nașterea lui Mihail Glinka—părintele muzicii clasice ruse (pag. 2-a) Roadele muncii în colectiv (pag. 2-a) Luni pe lîngă cooperativă (pag. 2-a, SPORT (pag. 2-a) 1 IUNIE — ZIUA INTERNAȚIONALA A COPILULUI: Rodul grijii partidului și guvernului ; Crește numărul creșelor, căminelor de zi și grădinițelor; Vacanța de vară a pionierilor și școlarilor; Laolaltă romîni și maghiari. (pag. 3-a) Rezoluțiile sesiunii exte^edinare a Consiliului Mondial al Păcii (pag. 4-a)A 300-a aniversare a reunirii Ucrainei cu Rusia (pag. 4-a) Hotărîrea conferinței de la Geneva cu privire la stilinirea reprezentanților celor două comandamente din Indochina (pag. 4-a) S. ZAVATE: Imagini ale copilăriei nefericite (pag. 4-a); Sărbătorirea Zilei Internaționale a Copilului Mitingul din orașul Bacău Privită de la înălțime, imaginea pe care ți-o oferă piața „30 Decembrie“, este aceea a unui cîmp împestrițat cu flori. Flori vii , pionieri și copii — copii mulți, îmbrăcați multicolor, în costume felurite, la care a contribuit imaginația bogată a educatoarelor și a părinților. Am văzut alături de copii, sute de părinți bucuroși și optimiști în viitorul hărăzit copiilor lor în patria noastră. Veniseră și ei să sărbătorească ziua copiilor. Cu greu s-a putut face liniște, atunci cînd de la tribuna special amenajată a luat cuvîntul tovarășa Gălățeanu Ținea, care din partea Comitetului regional pentru apărarea copilului, a felicitat sutele de copii adunați în piață. Tov. Gălățeanu a vorbit micuților despre viața tot mai Copiii s-au orînduit frumos, pregătindu-se să pătrundă în piața Malinovski, unde are loc demonstrația. Mii de oameni ai muncii din orașul nostru, părinți ai copiilor, s-au înșirat de o parte și de cealaltă a străzii, așteptînd să treacă copiii. Ei sunt acei care veghează ca viața copiilor să fie cit mai senină, niciodată întunecată. In piață a pătruns o coloană de pionieri care deschide demonstrația copiilor cu prilejul Zilei Internaționale a Copilului. In urma lor se văd venind mulți copii. Privim spre micuții care s-au apropiat acum de tribună, inima îți dă parcă ghes să strigi de bucurie. Entuziasmul cuprinde pe toți cei prezenți. Flori multe cad peste aceste tinere vlăstare ale patriei noastre. Primul grup, de la grădinița de copii nr. 7, simbolizează înfrățirea între popoare. îmbrăcați în porturile din mai multe țări, copiii trec la braț rîzînd, și cîntînd. In urma lor vine o coloană de copii îmbrăcați în costume albe, iar pe pieptul lor se poate citi scrisdin flori cuvîntul PACE. O nouă coloană se apropie. In frunte vine un vapor. Cîțiva copii intr-unsul. Sunt cei de la căminul de zi al fabricii „Steaua roșie“. De pe acum acești copii se arată a fi vrednici marinari. Trece apoi o coloană de la grădinița de copii nr. 2. Prin fața tribunei ei înalță balonașe. Din urmă vin pe triciclete alți copii. Ei deschid coloana celor de la grădinița nr. 3. Iată și Teatrul de păpuși al acestora. Entuziasmul a cuprins pe toți care s-au adunat în această zi fericită a copiilor din patria noastră, despre viața minunată a copiilor sovietici. Ea a vorbit de asemenea, despre acei oameni, lipsiți de suflet din țările capitaliste, care fac viața copiilor și a părinților lor tot mai grea și zbuciumată. Și atunci cînd tovarășa Gălățeanu' a spus că noi cei care luptăm pentru pace suntem mulți și uniți și vom zdrobi pe cei răi, copiii au început să aplaude cu căldură. Ca un singur glas a răsunat: PACE ! PACE ! — așa cum înscriseseră de altfel pe picpturile lor, din flori de Turtle, mulți copii. In numele pionierilor ,în orașul nostru, pioniera Eugenia Pavelescu de la școala nr. 5 clasa 6-a, a felicitat pe copii de ziua lor, transmițîndu-se un călduros salut voios de pionier, la sărbătoarea copiilor. Privim spre trotuoare, acolo unde se găsesc părinții copiilor. Privirea lor stăruie asupra celor care trec. Cu adevărat trăiesc părinții clipe de bucurie. Micuții care trec acum prin fața noastră ne arată un crâmpei din sceneta „Visul din pădure“. Alte lucruri folositoare nu învață copiii în grădinițele de copii și căminele de zi! Ei cresc sub cerul liber al patriei noastre și sunt învățați să mânca, părinții, profesorii,prețuiască . Privită dintr-o parte și din cealaltă, strada pare ceva viu ; viața i-o dau copiii aceștia, care așa cum au înscris pe una din lozincile ce le poartă în față, trăiesc o copilărie fericită,. Cită migală pentru educatoare și părinți pentru a confecționa din vară aceste costume de iepurași cu care demonstrează acum mai mulți copii. Dar nimic nu e prea greu, atunci cînd e vorba de îndeplinit bucuria celor mici. Și copiii promit de pe acum să răsplătească această grijă părintească. Vedem apropiindu-se o nouă coloană. Stnt micii grădinari. Poartă cu ei hîrlețe și sape micuțe, căldărușe și alte unelte. Cu siguranță că mîine, uneltele acestea vor fi schimbate cu cele mari. Micii grădinari de azi vor fi ingineri agronomi, tractoriști iscusiți, discipoli credincioși ai lui Miciurin, măiestri grădinari. Am auzit pe cineva de lingă noi spunînd: „Să-i vezi cînd vor fi mari...“, n-a apucat să termine bine vorba că noi, laolaltă cu miile de oameni prezenți, am avut o surpriză plăcută. Ea ne-a fost prezentată de grădinița de copii nr. 7. Doi copii purtau o lozincă pe care se putea citi: „Cînd vom fi mari“. Apoi i-am văzut defilînd: muncitori de fabrică, doctor, ofițer, țărancă, muncitoare, milițian, brutar, inginer și alte alte profesii ne care fără îndoială că acești copii vor fi stăpîni. Alți copii, alte surprize. Cei de la grădinița nr. 8.sînt Îmbrăcați în alb O.C.L. Produse Industriale Bacău a ținut să facă o surpriză plăcută copiilor prin organizarea unui concurs de trotinete și triciclete. încă înainte cu cîteva zile, puteau fi văzuți copiii antrenindu-se de zor în vederea concursului. Se anunțase că vor fi distribuite premii și care mai de care dintre concurenți vroia să fie cîștigător. Cînd i s-a dat plecarea în cursa de trotinete, Ștefan Doru a pornit-o, cum se spune în termeni sportivi, „tare“. De-a lungul traseului el a reușit să se mențină fruntaș și să treacă astfel, primul linia de sosire. Tot primul în cealaltă cursă de trotinete a fost Eugen Wexelberg. Richler Puiu e fiul conducătorului Serre, cornii s-au adunat din nou la primul lor carnaval, desfășurat cu ocazia sărbătoririi Zilei Internaționale a Copilului. Parcul părea mai mîndru ca orîeind. Cu cu înaintat mai în interior, cu atît erai atras mai mult de diferitele aspecte ale carnavalului. Totul a decurs într-o atmosferă ca-n povești. Costumele de diferite culori în care erau îmbrăcați copiii, jocurile, focul de tabără, ce-și înălța flăcările tot mai sus, îți luau ochii. Veselia și elanul ce domnea, te făcea să nu te mai desparți de acești copii. Prinși de mîini, îmbrăcați în costume care înfățișau oameni albi, negri, galbeni, se prindeau în joc și cîntau. Copiii năzuiesc de pe acum să ajungă Piața "Karl Marx din orașul Piatra Neamț răsuna de rîsetele zglobii ale copiilor. Și aici avea să se dea startul intr-un concurs , de, trotinete și triciclete , organizat in cinstea Zilei Internaționale a Copilului. De-a lungul traseului s-au Întrecut mulți copii. Printre cei însă care au ieșit Învingători, se numără: Hari I. și Lașcu Gh. (trotinete), Olaru Gelu (triciclete), Cristinel Enea și Paulina S. (biciclete). In după-amiaza zilei de duminică, la căminele culturale din orașul P. Neamț, au avut loc adunări unde s-a vorbit părinților și copiilor despre și poartă coșulețe cu flori pe care Ie aruncă în tribună. Continuă, să treacă alți eonii, într-o revărsare de voioșia si tinerețe. S-a terminat această frumoasă demonstrare a etniilor si cu toții se IndreaptA in alte locuri, unde continuă, sărbătorirea Zilei Internaționale a Copilului tehnic de la I.F.I.S.H.C.C. Bacău. A fost și el prezent la concursul de triciclete. L-am văzut cum îndemnat de părinte, a „sprintet“ puternic și a reușit să ocupe locul I. Pe bună dreptate a primit și un premiu frumos din partea organizatorilor concursului. Interesantă a fost cursa de triciclete, în care s-au întrecut pe ultimii metri Pruteanu Marinei și Niculescu Gustav. Primul a știut să-și dozeze mai bine eforturile și a ieșit învingător. . Tot printre primii s-au numărat și Bercovici Fred, Losner I., Dan Ungureanu, Ficu Ciubotaru, Clemer Lică, Bibiri Adrian și alți copii, care s-au întrecut de-a lungul traseului, fie pe trotinete, biciclete sau triciclete, ingineri, doctori, tehnicieni etc., lucru ce se vedea de asemenea din costumația specifică fiecărei profesii. Atenția micilor spectatori era atrasă de animatorii îmbrăcați în diferite costume: „Scufița roșie“, „Albă ca zăpada și cei 7 pitici“, „Ileana Cosînzeana“, „Matei Giicaru“ etc. Ansamb felurile artistice prezentate pe estradele parcului. Teatrul de păpuși a umplut de bucurie inimile copiilor. Jocurile și muzica au continuat pînă seara tîrziu. Cîntecele închinate păcii și prieteniei au răsunat mai puternic ca altă dată. Primul carnaval al copiilor desfășurat în orașul nostru, va rămîne o amintire neștearsă în inimile tuturor. Ziua Internațională a Copilului, despre viața fericită a copiilor noștri. I -A . Cu prilejul, Zilei Internaționale Copilului,, peste 80 de salariați împreună cu copiii lor s-au adunat la U.R.C.A.D. și Ageracoop din orașul Buhuși, unde tovarășii Colin Milu și Ghimpu Vasile, au vorbit celor prezenți, despre importanța zilei de 1 Iunie, Ziua Internațională a Copilului. A urmat un program frumos, la care și-au dat concursul copiii. Ziua Internațională a Copilului a fost, de asemenea, sărbătorită și în restul regiunii noastre. Trec copii zilelor noastre Concurs pentru cei mici Carnavalul copiilor In cuprinsul regiunii Cînd lucrările de întreținere sînt lăsate să meargă de Căutînd să ducă la îndeplinire sarcinile ce le aveau în legătură cu efectuarea la timp și în bune condițiuni a însămințărilor de primăvară, . Comitetul raional de partid Tg. Ocna și Comitetul executiv al sfatului popular raional, au acordat —mai ales în ultima vreme — atenția cuvenită acestei importante probleme, lucru care a făcut ca însămînțările să fie terminate la vreme, cu tot timpul nevaforabil. Aceasta a fost însă în campania de însămînțări. Acum cînd s-a trecut la executarea lucrărilor de întreținere a culturilor, atît Comitetul raional de partid, cit și Comitetul executiv al sfatului popular raional găsesc de cuviință că lucrurile se vor desfășura in bune condițiuni și fără o organizare temeinică a muncii și de aceea n-au luat nicio măsură concretă pentru organizarea acestei importante acțiuni, de îndeplinirea căreia depinde, în mare măsură, obținerea unor recolte sporite la hectar. Ca urmare a acestei stări de lucruri, lucrările de întreținere a culturilor sunt mult rămase in urma în raionul Tg. Ocna. Aceasta ne-o confirmă însăși situația de pe teren. Pînă în ultimele zile, în raion nu se plivise decit 0,02 la sută din suprafețele cultivate cu grîu, iar plivitul celorlalte culturi nici n-a început. Mult rămase în urmă sunt și lucrările de prășit, cu toate că multe din plantele prășitoare au răsărit și prășitul se putea începe încă de acum 4—5 zile.In comuna Onești, de pildă, prășitul n-a început decit la gospodăria agricolă colectivă. Țăranii muncitori cu gospodării individuale n-au fost însă îndrumați să treacă la prășitul porumbului, a florii-soarelui și a altor culturi. Cît privește piivitul, în această comună acesta nu s-a executat decit pe suprafața de 6 ha. Comitetul executiv al sfatului popular comunal, (președinte tov. Gheorghe Filip) și organizația de bază din comună, nu au folosit exemplulcolectiviștilor, i-au antrenat pe deputați și pe membrii de partid să înceapă lucrările de întreținere a culturilor. In comuna Sănduleni, de asemenea, lucrările de întreținere se desfășoară extrem de încet. Președintele Comitetului executiv al sfatului popular comunal, tov. Alexandru Dominciuc lasă ca toată munca de mobilizare a țărănimii muncitoare la efectuarea lucrărilor de întreținere a culturilor să fie dusă de agentul agricol Toader Marin, care și el la rîndul său se ocupă de alte treburi decit de mobilizarea la muncă a țăranilor muncitori din comună. In comună sînt unii țărani muncitori ca: Ion M. Lascău, Ilieș Cherecheș și Iacob Gheorghe din satul Găidaru, care și-a prășit porumbul. Acest lucru nu este însă cunoscut de tovarășii de la sfatul popular comunal și nici de biroul organizației de bază. Gazeta de perete nu este folosită pentru a mobiliza și antrena țărănimea muncitoare din comună la efectuarea lucrărilor de întreținere. Aici nu sunt articole care să arate importanța efectuării la timp a plivitului și prășitului. Situații asemănătoare există și în comunele: Helegiu, Bîrsănești, Borzești, Tg. Trotuș și altele, unde de asemenea, lucrările de întreținere a culturilor sunt lăsate să meargă de la sine. Este însă limpede pentru oricine că numai lucrările de însămînțare, deși sunt de cea mai mare însemnătate, căci ele pun baza recoltei, nu pot asigura obținerea unei recolte bogate. Experiența fruntașilor în producție din agricultură și știința agrotehnică ne arată că în tot timpul campaniei agricole — de la semănat și pînă la recoltat — nici un singur moment nu trebuie să slăbească grija, pentru întreținerea culturilor, pentru păstrarea umezelii în sol, pentru distrugerea buruienilor care înăbușc plantele de cultură și le fură din hrană. Răspunderea pentru executarea a culturilor la sine lucrărilor de întreținere a culturilor, revine comitetelor executive ale sfaturilor populare raionale și comunale și Comitetului executiv al sfatului popular regional. Iată de ce Comitetul executiv al sfatului popular regional trebuie să ajute mai efectiv Comitetul executiv al sfatului popular raional Tg. Ocna, ca să-și organizeze astfel munca încît în timpul cel mai scurt să lichideze lipsurile ce le are și să treacă la mobilizarea și antrenarea țărănimii muncitoare din raion la efectuarea tuturor lucrărilor de întreținere a culturilor la timp și în bune condițiuni. In această direcție este necesar ca membrii Comitetului executiv al sfatului popular raional și tehnicienii secțiunii agricole să fie trimiși pe teren în comunele de care răspund și acolo, la fața locului, să ajute comitetele executive ale sfaturilor populare comunale să desfășoare o activitate cît mai vie pentru buna întreținere a culturilor. Deputații și delegatele de femei trebuie să muncească pentru antrenarea, țărănimii muncitoare la lucru, să fie exemplu prin faptele lor de felul cum trebuie întreținute culturile. Comitetul raional de partid Tg. Ocna are datoria să ajute mai efectiv organizațiile de bază sătești, să antreneze neagitatori la muncă sa urmărească ca aceștia să cunoască cît mai temeinic metodele agrotehnice înaintate la întreținerea culturilor și să lupte pentru aplicarea lor în viață de către cît mai mulți țărani muncitori. Numai desfășurînd o temeinică muncă de mobilizare a țărănimii muncitoare din raion la efectuarea lucrărilor de întreținere a culturilor, organele de partid și de stat din raionul Tg. Ocna, vor contribui într-adevăr la obținerea unor recolte bogate, condiție esențială pentru îmbunătățirea nivelului de trai al celor ce muncesc. E. ȘANDRU I Un cabinet tehnic cu rodnică activitate Cabinetul tehnic de la fabrica de hîrtie și cartoane „Comuna din Paris” din Piatra Neamț, desfăoșară o rodnică activitate. El contribuie tot mai activ la ridicarea nivelului tehnico-profesional al muncitorilor, tehnicienilor și inginerilor, la extinderea și generalizarea metodelor înaintate Pe lîngă cabinetul tehnic funcționează o bibliotecă cu 1970 volume. In cursul lunii mai, numărul muncitorilor, tehnicienilor și inginerilor care au frecventat această bibliotecă a crescut. Printre noii cititori se află și lăcătușul Dumitru Panduru, care a citit „Manualul inginerului constructor”. Etrulgard Ion Turtureanu a luat de la Hltotecă cartea „Elementele mașinii”, iar fruntașul întrecerii socialiste Vasile Călugăreanuu „Caiet selectiv birlic și celuloză”. Ca o primă sarcină, în fața cabinetului tehnic în această fabrică stă problema creșterii producției de hârtie și cartoane. In vederea îndeplinirii acestei sarcini, cabinetul tehnic desfășoară o rodnică activitate. Astfel, au fost organizate consultații privind procesul tehnologic și schimburi de experiență în care fruntașii întrecerii socialiste au pretenții scurte referate asupra felului în care muncesc. O inimoasă activitate a desfășurat cabinetul tehnic și în direcția sprijinirii și dezvoltării mișcării de inovații și raționalizări. Inovatorii și raționalizatorii primesc la cabinetul tehnic toate îndrumările necesare. De la începutul anului, la cabinetul tehnic au fost depuse 19 propuneri de inovații și raționalizări, dintre care 8 au și fost aplicate. 3 dintre aceste inovații au dus nu numai la creșterea producției, ci și la obținerea unei economii anuale în valoare de 18 600 lei. Din inițiativa cabinetului tehnic, conducerea fabricii a luat măsuri pentru înființarea unui atelier special în care se execută toate lucrările de inovații și raționalizări.