Steagul Roşu, iulie 1954 (Anul 9, nr. 457-483)

1954-07-01 / nr. 457

Pentru îmbunătățirea aprovizionării cu legume și zarzavaturi Ca urmare a măsurilor luate de către partid și guvern, în acest an un număr sporit de gospodării agricole colective, gospodării agricole de stat și țărani muncitori individuali, au încheiat cu organele comerțului de stat și cooperatist contracte prin care se angajează să valorifice însemnate cantități de legume și zarzavaturi. Aceasta a făcut ca piețele orașelor din regiunea noastră să fie mai bine aprovizionate cu diferite legume și zarzavaturi. încă cu multe zile în urmă, gospodăriile agricole colective, gospodăriile agricole de stat și țăranii muncitori individuali au început să predea din cantitățile de legume și zarzavaturi contractate. Numai în primele 10 zile ale lunii iunie, de pildă, organizația comercială locală „Aprozar” Bacău a primit spre vallorificare cantitatea de 15,7 tone ceapă, 1,4 toni- diverse legume și altele, însemnate cantități de legume și zarzavaturi s-au valorificat în aceeași perioadă și în cuprinsul regiunii. Secțiile Girov și Șerbești care aparțin de gospodăria agricolă de stat din Zănești, au valorificat și ele în ultima vreme, prin O.C.L. „Aprozar” P. Neamț 4.000 kg spanac, 1200 kg pătrunjel etc. Cu toate acestea, trebuie arătat că în ceea ce privește aprovizionarea populației muncitoare cu legume și zarzavaturi se manifestă încă o seamă de lipsuri. In ciuda faptului că regiunea noastră are in acest an o producție sporită de legume, îndeosebi ceapă, acestea nu se găsesc din abundență pe piața orașelor. Sunt și cazuri cînd produsele expuse spre vînzare nu întrunesc cerințele consumatorilor. Acest lucru se petrece deoarece o serie de contractanți nu înțeleg săă respecte graficele de livrare a produselor, rebotînd odată o cantitate mai mare de produse, fel neglijează condiționarea acesteia. La „Aprozar” Bacău, de pildă, au venit de la G.A.L. Răcăciuni cantități mari de ridichi degradate, ca urmare a faptului că au fost recoltate tîrziu. Asemenea deficiențe, ca și cele ce și-au făcut loc în felul de a munci al organelor răspunzătoare de buna aprovizionare a piețelor cu legume și zarzavaturi, contribuie la existența lipsurilor care frînează aprovizionarea populației. Agewacoop-ul, de pildă, a deschis numai cîteva gherete pentru vînzarea legumelor și zarzavaturi și nici acestea aprovizionate cu cantități, de produse suficiente. In astfel de împrejurări era firesc Ca secția comercială de pe lângă sfatul popular al orașului Bacău să ia măsurile cuvenite pentru îndreptarea lucrurilor. Secția comercială însă, nu numai că nu a făcut acest lucru, dar a închis ochii și asupra faptului că conducerea C.C.R. „Aprozar” Bacău, nu a căutat să ghereze în piața cartierului deschidă C.F.R., „Steaua roșie” și Paloșani. Tot ca o deficiență care frînează buna aprovizionare a regiunii noastre cu legume și zarzavaturi, este modul defectuos de urmărire a termenelor de livrare a cantităților de legume și zarzavaturi contractate. Aceasta se întîmplă deoarece agențiile de valorificări de pe lingă uniunile raionale ale cooperativelor (Agevacoop) nu programează cu rigurozitate (prin delegații din comune) zilele în care producătorii trebuie să se prezinte cu produsele. Din această cauză munca se desfășoară în salturi și se petrec cazuri cînd se aglomerează cantități prea mari de produse, iar altădată acestea lipsesc. Spre îmbunătățirea muncii deprovizionare a pieții cu legume și zarzavaturi trebuie să se îndrepte atenția tuturor acelora care răspund de ea. Problema principală care stă în fața organelor comerțului nostru de stat (Aprozar), al comerțului cooperatist (U.R.C.A.D.) și a Centrului de achiziții și valorificări (Agevacoops este aceea a întăririi colaborării între ele, lucru care pînă acum a lipsit, în mare măsură. In vederea îmbunătățirii muncii pentru aprovizionarea populației, cei ce răspund de această problemă au datoria de a lua din timp toate masurile care să ducă la respectarea întocmai a graficelor de livrare, ceea ce va face ca pe piață să avem cantități de legume variate, proaspete și de bună calitate. Este cu atît mai necesar sa se respecte acest lucru, cu cît o serie de contractanți trebuie să recolteze ceapa pentru a răsădi pe același loc varza de toamnă. In regiunea noastră a început și recoltarea cartofilor, mazărei, fasolei și a altor legume și zarzavaturi. Organele răspunzătoare de buna aprovizionare a populației, au datoria să muncească pentru îmbunătățirea transportului legumelor, înlăturând acel du-te-vino de mașini goale (caz petrecut și la Șerbești) care nu face altceva decît să irosească benzina și timpul. Inmagazînarea legumelor și zarzavaturilor ca și prezentarea lor cumpărătorilor, trebuie să fie în acută cu toata grija. Oamenii muncii nu pot îngădui să se piardă nici o cantitate, cît de mică "din producția de legume și zarzavaturi din anul acesta. Centrele de achiziții și valorificări au datoria să recepționeze cu grijă produsele pe care le primesc de la contractanți. Ele trebuie să îndrume de asemeni pe producători cînd este timpul prielnic să recolteze produsele și cum trebuie să le condiționeze pentru a evita degradarea lor. Un rol de seamă în buna desfășurare a muncii pentru aprovizionarea cu legume și zarzavaturi revine și comitetelor executive ale sfaturilor populare. Acestea, sub îndrumarea organizațiilor de partid, trebuie ajute la buna desfășurare a transsporturilor și să sprijine recepționarea produselor, ca și asigurarea mijloacelor pentru desfacerea produselor Partidul și guvernul pun în centrul atenției lor problemele legate de tot mai bună aprovizionare a oamenilor muncii". Este de datoria organelor de partid, șî de stat să dea viață acestor sarcini și să contribuie ca piețele orașelor regiunii noastre să fie abundent aprovizionate cu legume și zarzavaturi proaspete și de bună calitate. Nr. 457 (1935) Anul IX Seria III 4 pagini 20 bani JOI 1 iulie 1954 Sin interiorul ziarului 2 Să dăm un nou avînt muncii de achiziții și contractări • (pag.2-a) In raionul Piatra Neamț trebuie terminate pregătirile pentru campania agricolă de vara (pag. 3-a) I.F.I.L. „21 Decembrie“ Vaduri, trebuie sprijinit să lichideze rămânerea în urmă cu planul (pag. 3-a) Declarațiile lui Ciu En-lai la conferința de presă de la Delhi (pag. 4-a) Agresiunea monopolurilor americane împotriva Guatemalei " (pag. 4-a)" In legătură cu conferința militară a reprezentanților comandamentelor vietnamez și francez (pag. 4-a): Crește avîntul întrecerii în industrie și agricultură în cinstea zilei de 23 August Cuvîntul înflăcărat al colectiviștilor Zile de întrecere la Uzina Mecanică Bacău Alăturîndu-se chemării la întrecere, lansată în cinstea zilei de 23 August de către oameni ai muncii din unitățile socialiste agricole din regiunea Constanța, noi gospodării agricole colective din regiunea noastră, își analizează posibilitățile, luîndu-și angajamentul de a munci cu însuflețire pentru strîngerea la timp și fără pierderi a recoltei din anul acesta, pentru roade bogate la hectar, pentru îndeplinirea îndatoririlor către stat. Gospodăria Agricolă Colectivă „23 August“ comuna Păstrăveni Vom face polenizarea artificială suplimentară la floarea-soarelui pe suprafața de 7 ha., porumb 50 ha. și lucernă 6 ha. Vom asigura trei prașile la porumb, floarea-soarelui, cartofi, sfeclă furajeră. Vom recolta cerealele. la timp și fără pierderi și vom dezmiriști imediat după recoltare cu mijloacele mecanizate ale S.M.T. Vom organiza treieratul în așa fel încît să înlăturăm orice pierderi, noVom executa polenizarea, artificială suplimentară la floarea-soarelui pe suprafața de 5 ha., porumb 8 ha. și lucerna 2 hectare. Pentru recoltatul la timp și fără pierderi, vom lua următoarele măsuri : recoltarea suprafețelor de păioase cu mijloacele S.M.T., pe suprafața de 24 ha., iar cu mijloacele proprii 18 ha. ; recoltarea suprafețelor de păioase o vom face la timpul optim.. Vom executa trei prașile în porumb și floarea-soarelui. Vom face polenizarea artificială suplimentară la floarea-soarelui pe suprafața de 3 ha. și porumb 53 ha nu are. , Vom recolta cu mașinile. S.M.T. o suprafață de 30 ha., iar cu mijloace proprii suprafața de 69 hectare. Vom dezmiriști terenul cultivat cu păioase pe suprafața de 102 hectare, imediat după recoltare, sosind la maximum capacitatea batozelor. Vom depăși producția la ha. după cum urmează: la ovăz boabe cu 100 kg., grîu 200 kg., mazăre 250 kg., floarea-soarelui 500 kg. Vom achita imediat după recoltare toate obligațiile față de stat și S.M.T. Vom termina cotețul cu o capacitate de 200 păsări și vom începe construcția unei maternități pentru 24 scroafe. ■«. Vom dezmiriști terenul cultivat cu păioase pe suprafața de 20 ha. cu tractoarele S.M.T., imediat după recoltare. Vom depăși producția la hectar după cum urmează: grîu de toamnă 150 kg., orz 150 kg. și ovăz 100 kg.. Vom termina construcția magaziei de cereale necesară depozitării recoltelor. Vom depăși producția la hectar după cum urmează: floarea-soarelui 400 kg , porumb 300 kg. Vom achita la timp obligațiile față de stat pentru a obține chitanța nr. 1. • •valorifica pînă la 23 August prin cooperativă și piața țărănească următoarele: produse peste plan : roșii 1000 kg., varză timpurie 1500 kg., ceapă 2000 kg., castraveți 1000 kg. și dovlecei 2000 kg. In sectorul prelucrător al uzinei mecanice din orașul Bacău, se desfășoară o muncă intensă pentru îndeplinirea angajamentelor ce și le-au luat muncitorii din acest sector In cinstea zilei de 23 August. Pentru a obține depășiri însemnate de mormo — a spus fruntașul întrecerii socialiste Ion Andreescu, responsabilul unei brigăzi atemiste — Vom folosi din plin capacitatea mașinilor, vom întrebuința cu socoteală materia primă, ne vom organiza munca în așa fel încît să nu avem nici un minut timp mort in activitatea noastră. Chiar la sfirșitul primei zile a întrecerii, brigada pe care o conduce tovarășul Andreescu și-a văzut pe graficul de producție munca încununată de succes. Depășirea normei cu 90 sută, oglindea limpede munca entuziasmată a atemiștilor Constantin Ursu, Constantin Gora și Gheorghe Farcaș, din această brigadă, care produsese în plus zeci de piese agricole necesare renovării tractoarelor. ★ Tot în sectorul prelucrător lucrează și brigada de strungari condusă de atemistul Constantin Dominte. In întîmpinarea măreței zile de 23 August, membrii brigăzii din care fac parte atemiștii Constantin Vasile, Sorin Vasile și Mihai Petrescu, sunt hotărîți să-și înzecească eforturile. In acest fel munca lor dă roade din ce în ce mai bogate. Numai în 8 ore de muncă, membrii brigăzii au reușit să șlefuiască la strung în loc de opt bucșe pentru tractoarele Stalineț, 16 bucșe, ceea ce înseamnă o depășire de sută la sută. ★ Au trecut numai cîteva zile de la pornirea întrecerii în cinstea zilei de 23 August și turnătorii uzinei mecanice au început să dea muncii un ritm mai viu, mai însuflețit. Iată de exemplu rezultatele înregistrate in cadrul unui schimb: Fruntașul întrecerii socialiste Constantin Sprințăroiu, împreună cu turnătorul Vasile Solomon, și-au depășit norma cu 283 la sută. Nici turnătorul fruntaș Ion Pățanu n-a rămas mai prejos in întrecere.In decursul unui schimb el a redus timpul necesar turnării unor piese realizînd o depășire de normă de peste 200 la sută. La această realizare a fost ajutat îndeaproape de turnătorii Constantin Dumitrescu și Neculai Gazinschi. Ion Andronaș, conduce brigada Ilantemistă, împreună cu Gheoraghe Cenușă, Constantin Baciu și Ion Moraru II, el și-a luat angajamentul că va depăși zilnic norma cu 30 la sută. Prima zi după luarea angajamentelor, a dus la realizarea unei depășiri de 42 la sută. In această zi, membrii brigăzii au produs mai multe piese necesare schelelor petrolifere. De cîteva zile, la secția sculărie e mare fierbere. Comuniștii Eugen Uricaru, Petcu Brudaru și lăcătușul Constantin Bejan dau zor cu confecționarea unor modele de bunuri de larg consum care vor fi date în consum în cinstea celei de a 10-a aniversări a eliberării patriei noastre. Printre noile produse se numără : gratare pentru sobe, bucșe de căruțe, ceaune, cuțite pentru mașinile de carne. Primele produse de larg consum (70 ceaune de diferite mărimi), au și fost turnate. Tot în secția sculărie s-au confecționat și serie de modele pentru piese de schimb necesare agriculturii ca :• șaibe, lagăre, lagăre-mosor pentru discuitoare etc. Până in prezent s-a turnat o tonă de piese ce urmează să fie finisate zilele următoare în sectorul prelucrător. Zilele de întrecere în cinstea lui 23 August cunosc rezultate asemănătoare în întreaga întreprindere. Gospodăria Agricolă Colectivă „Viață nouă“ satul Davideni, comuna Țibucani Gospodăria Agricolă Colectivă „Zorile“, comuna Urecheni Gospodăria Agricolă Colectivă „Drumul lui Lenin“ comuna Țibucani Vom executa trei prașile la porumb și floarea-soarelui. Vom face polenizarea artificială suplimentară la porumb 20 ha. și floarea-soarelui 3 hectare. Vom recolta cerealele cu mijloacele S.M.T. de pe suprafața de 40 hectare, iar cu mijloace proprii suprafața de 42 hectare. Vom dezmiriști concomitent cu recoltarea păioaselor suprafața de 60 hectare. Vom obține următoarele sporuri de producție la hectar: grîu 750 kg., ovăz 600 kg. și orz 800 kg. , Vom achita în întregime chiar de la batoză toate obligațiile față de stat și S.M.T., pentru a obține chitanța nr. 1 la predarea cotelor. Vom organiza întrecerile între brigăzile de cîmp și grădinărie, popularizînd pe membrii brigăzii care au obținut cele mai bune rezultate. Vom valorifica pînă la 23 August prin cooperație și piața țărănească, 15.000 kg. ceapă, 10.000 kg. roșii, 30.000 kg. castraveți și 10 000 kg. fructe. Sprijină munca de Pionieri și utemiști de la școala nr. I fete ca și elevi de la școala Metal- Lenin din orașul Tg. Neamț, au plecat de curînd la gospodăria agricolă de stat Grași, pentru a sprijini munca de întreținere a culturilor și ferirea lor de dăunători. După ce au primit îndrumările necesare din partea agronomului de la gospodărie, pionierii și elevii s-au împărțit pe grupe și, au început munca. Pînă la ora îngrijire a saiturilor 12, ei au terminat controlarea celor 8 hectare de cartofi, de dăunători, au plivit un ha, ovăz, au prășit un ha. cu cartofi și au ajutat și la plivitul ovăzului. In această muncă s-au evidențiat utemiștii : Cozma Margareta și Chirilă Sandu, ca și pionierii : Maistru Rodica, Atanasiu Gabriela Balan Nicușor, Grigoriu Cezar și alții. ELIAS MENCELOTICI — coresp. 9 Iși realizează Muncitorii, tehnicienii și inginerii uzinei „Muncitorul liber” din Bacău, antrenați în marea întrecere în cinstea celei de a 10-a aniversări a eliberării patriei noastre, obțin succese tot mai frumoase in muncă. Astfel, folosind din plin capacitatea de lucru a mașinelor, ei au depășit planul la piulițe pină în ziua de 29 iunie pe întreaga fabrică, cu 77 la sută. Din angajamentul luat în cinstea lui 23 August, ei au realizat în numai 8 zile 382.000 bucăți șuruburi, piulițe, etc. Din cele 2000 lăzi metalice pe care colectivul uzinei s-a angajat să le dea in cinstea măreței aniversări s-au realizat pînă acum 1500. In felul acesta s-a ușurat transportul semifabricatelor și s-a mărit productivitatea muncii la transportul intern. Hotărîți să sprijine tot mai mult lupta oamenilor muncii din agricultură, muncitorii uzinei au realizat din sarcinile ce le reveneau pentru agricol angajamentele tură 95 la sută din angajament. Produse atît de necesare sectorului agricol cum sunt șuruburi pentru șini de tobă (batoze) — șuruburi de fixare și butoane centrale, au fost expediate pînă la data de 30 iunie a.c. De asemenea, în fabrică se mai lucrează la repararea a două troare pentru gospodăria agricolă de stat din Răcăciuni. Și calitatea produselor s-a îmbunătățit in acest timp cu circa 1 la sută, iar rebuturile s-au redus pe fabrică cu 4,5 la sută, față de coeficientul realizat în primul trimestru al anului. Colectivul uzinei se preocupă și de introducerea in fabricație a noi sortimente. Astfel el a realizat pină acum două noi produse cum sînt butonul deget și contrafîșa, care se execută pentru prima dată în uzină și din care au și fost realizate pînă acum 24.000 bucăți. C. PAVEL’, corespy  ASPECTE DE LA EXPOZIȚIA DE ANIMALE CONTRACTATE La expoziția de animale, organizată în zilele de 27, 28 și 29 iuiie a.c. în oborul de vite din orașul Bacău au fost expuse animalele celor mai buni crescători din regiune. UN CLIȘEU (de la stîgaia dreapta) : 1) Un grup de țărani muncitori ce vizitează expoziția, în fața panoului de onoare unde sunt expuse fotografiile crescătorilor și achizitorilor fruntași. 2) Maria Pali, țărancă muncitoare din comuna Mărgineni, raionul Bacău, alături de vaca în greutate de 505 kg, pe care a livrat-o Oficiului raional de achiziții și contractări de animale Bacău, 3-4). Țăranul muncitor Martin Iftaru din comuna Chetriș semnează de primirea produselor ce i se cuvin de la O.R.A.C.A. și apoi cu fiul său, după ce au vizitat expoziția, pleacă spre casă cu un pachet de bumbac, 3 kg. talpă și 7 fuse de piele. Pentru boii livrați, el a primit suma de 5.511 lei și a fost scutit să w«*ț»s statului 250 kg. porumb și 84 kilograme game. __________ ___________— —- .. I.—.— .i ......... .........— ....................................... ——y ». .i'-ii. ii -ii .umi---------mi, .ii ----------1 ---------———-———-------------——-------------------------—-------------