Steagul Roşu, septembrie 1954 (Anul 9, nr. 509-534)

1954-09-01 / nr. 509

(\ J 1 BIBLIOTECĂ UNIVERSITÄT» t Si g La deschiderea noului an școlar Astăzi, porțile școlilor din regiunea noastră, ca și din întreaga țară, s-au deschis pentru a primi miile de elevi însuflețiți de dorința de a-și însuși minunatele comori ale științei și culturii înaintate. începe noul an școlar. Un nou an de muncă încordată pentru însușirea de noi și folositoare cunoștințe. Noul an școlar începe după puține zile de la data cînd poporul nostru a sărbătorit cu multă însuflețire 10 ani de la eliberarea patriei noastre, ani în care și în ce privește învățămîntul public au avut loc schimbări mari. In țara noastră crește an de an numărul școlilor, al elevilor și studenților. Partidul și guvernul acordă o grijă deosebită învățămîntului, preocupîndu-se în permanență de asigurarea de condiții bune de învățătură pentru elevi. Pentru elevii și membrii corpului didactic din țara noastră, ziua de azi !— începerea unui nou an de muncă — este o adevărată sărbătoare. De astfel de sărbătoare nu se pot bucura copiii din New York, de la Roma, de la Paris si din celelalte orașe și sate din țările capitaliste. In aceste țări, sute de mii de copii de vîrstă școlară rămîn — an de an — în afara școlii. In S.U.A. și în alte țări capitaliste, bugetele sint cheltuite pentru înarmare. Sumele destinate învățămîntului, sînt infime, se reduc ani de an. In trecut, sub regimul burghezomoșieresc și în țara noastră exista o situație asemănătoare. Vremurile acestea au apus însă pentru totdeauna. In regimul de democrație populară sînt create cele mai bune condițiuni pentru continua dezvoltare a învățămîntului public. In școlar vederea deschiderii noului an în multe locuri, organele de partid și de stat, colectivele de învățători și profesori, s-au preocupat din timp și cu folos, asigurîndu-se condițiile materiale necesare. Școlile din Racova, Urzici — comuna Bahna, Valea lui Ion, Zănești și multe altele, au terminat din timp lucrările de reparații și curățenie. Deși marea majoritate a școlilor au fost curățate și reparate din timp, au mai existat locuri — puține — unde nepăsarea organelor de partid și de stat, a cadrelor didactice, a făcut ca aceste lucrări să fie tărăgănate. La școala pedagogică de fete din Bacău, cursurile nu pot începe la data fixată din cauză că reparațiile necesare au loc abia acum. La această situație contribuit mult faptul că întreprindearea regională de construcții s-a hotărât să înceapă lucrările de reparații abia în ultimul timp. Din cauză că secțiile de învățământ regională, raionale și orășenești, nu au vădit preocupare — de altfel, ca și „Combustibilul 1* * — un mare număr de școli din regiune, încă nu sunt aprovizionate cu combustibilul necesar pentru încălzit. La aceasta se adaugă Indiferența manifestată în unele locuri de sfaturile populare comunale. Astfel, în multe comune din raionul Buhuși, printre care: Tazlău, Borlești, Costișa, nu s-a putut face aprovizionarea cu lemne de foc, deși lemnele sunt repartizate și plătite, din cauză că sfaturile populare din aceste comune nu s-au îngrijit de mobilizarea atelajelor necesare transportului. Dar și-au mai făcut loc și alte lipsuri condamnabile în ce privește pregătirea deschiderii noului an școlar. De pildă, pînă acum 2-3 zile în urmă, Secția de învățămînt a sfatului popular orășenesc Bacău, (șef secție tov. Carol Vasile), încă nu terminase încadrările, așa nicit multe cadre didactice nu știau unde vor funcționa anul acesta. Consfătuirile raionale ale cadrelor didactice care au avut loc acum cîteva zile în urmă, au constituit un bogat izvor de învățăminte care, folosite în noul an școlar, vor duce la îmbunătățirea procesului de învățămînt, la întărirea disciplinei în școli. Astfel, reieșit că în noul an școlar, este neacesar ca prin amenajarea de loturi școlare, experiențe etc., să se facă o legătură mai strânsă între cunoștințele teoretice și cele practice și de asemenea, să existe o preocupare mai mare pentru însușirea cunoștințelor despre agricultură de către elevi. In predarea lecțiilor, materialul didactic trebuie să fie folosit mai mult ca pînă acum, iar posibilitățile locale pentru confecționarea de material didactic trebuie puse de asemenea în valoare. Din prima zi de școală, cadrele didactice trebuie să se preocupe îndeaproape ca toți copiii de vîrstă școlară să frecventeze cursurile. In anul acesta nu trebuie să se mai repete lipsurile care au avut loc anul trecut cînd au fost cazuri în care copii au rămas neșcolarizați. In raionul Bacău, de pildă, au rămas neșcolarizați anul trecut 106 copii. Organele de partid și de stat trebuie să fie pătrunse de importanța acestei probleme, să înțeleagă că numai prin cuprinderea în școli a tuturor copiilor de vîrstă școlară se poate lichida izvorul analfabetismului. O atenție mai mare trebuie să dea cadrele didactice și realizării unei frecvențe bune în tot cursul anului, evitîndu-se lipsurile care s-au manifestat în această direcție, anul trecut. Pentru toate acestea este necesar să se realizeze o strînsă legătură dintre școală și părinții copiilor. In noul an școlar care începe azi, elevii, cadrele didactice, trebuie să pornească cu dîrzenie la muncă pentru a răspunde ci mai bine înaltelor îndatoriri care le stau în față. Elevii, urmînd minunatul exemplu al elevilor sovietici, trebuie să muncească cu perseverență pentru însușirea cunoștințelor care se predau în școală, să fie disciplinați, conștienți. Organizațiile U.T.M. și de pionieri, colaborând strîns cu cadrele didactice și cu familiile elevilor, să contribuie la întărirea disciplinei, la însușirea de către elevi a unei atitudini juste față de învățătură. Cadrele didactice, cărora partidul și guvernul le asigură condiții tot mai bune de muncă și de viață, trebuie să se străduiască pentru a înarma tînăra generație cu cunoștințe temeinice, pentru a o educa in spiritul dragostei față de patrie și popor. In fața organelor de partid și de stat, a secțiilor de învățămînt, stau sarcini de răspundere. Ele trebuie să se preocupe în permanență de bunul mers al muncii în școli, de traducerea în viață a sarcinilor trasate prin Hotărîrea partidului și guvernului din 16 august 1951, cu privire la îmbunătățirea condițiilor de muncă și de viață ale cadrelor didactice. Trebuiesc combătute manifestări ca cele ale conducerii cooperativei din Gîrleni, care nu voia să dea cadrelor didactice petrolul cuvenit ,pe motiv că Hotărârea este prea veche. Chezășia succesului în activitatea cadrelor didactice în noul an școlar, este ridicarea necontenită a nivelului lor politico-ideologic, în însușirea și aplicarea principiilor pedagogiei sovietice, începe un nou an de muncă. Oamenii muncii din regiunea noastră, profund interesați în dezvoltarea școlii noastre, urează cu căldură cadrelor didactice, elevilor, spor la muncă în noul an școlar. Tractoriști fruntași Pentru succesele obținute pînă acum în campania muncilor agricole de vară stațiunea de mașini și tractoare Ștefan cel Mare deține in prezent steagul de fruntașă pe regiune. Brigada a 6-a, urmată de brigăzile a 7-a și a 4-a K.D. s-au situat fruntașe, obținînd cele mai frumoase succese pe stațiune. Muncind cu toată Însuflețirea tractoristul Lazăr Ion care a lucrat pe ogoarele colectiviștilor din Dochia și pe care i-a sprijinit să termine încă de săptămâna trecută treierișul și dezmiriștitul a realizat planul din campania de vară in proporție de 102 la sută. Lucrând pe ogoarele coe"fisti"or din Mărgineni tractoristul Iacob Gheorghe a obținut succese importante. La fel și tractoristul, Apostol Constantin care a lucrat la G.A.C. TuDilati Despre munca însuflețită în campania aceasta, a tractoristului Coșelaru Ion de la S.M.T. Tg. Neamț, pot spune multe colectiviștii din Urecheni. Pe ogoarele acestora el a lucrat ziua la recoltat, iar noaptea la dezmiriștit. Preocupîndu-se ca batoza să funcționeze din plin acest vrednic tractorist ajutat de soția sa tractorista Coșeraru Maria a reușit să treiere în multe zile 16-17.000 kg. boabe. Tractoriștii Movilă D tru, Jugaru T. și Jigău Constantin de la S.M.T. Bacău, Negoiță Ion și Olteanu Mihai de la S.M.T. Podoleni, prin munca ce au desfășurat-o în campania de vară s-au situat fruntași în stațiunile unde lucrează. Nr. 509 (1988) 4 pagini 20 bard * - MIERCURI 1 septembrie 1954 In înteriorul ziarului s DIN ȚARA CONSTRUCTORILOR COMUNISMULUI (pag. 2-a) Ancheta ziarului „Steagul roșu” — Pentru introducerea micii mecanizări cu posibilitățile interne ale întreprinderilor (pag. 3-a) Frunarul Faraschiva Petre (pag. 3-a) O victorie a poporului francez și a tuturor forțelor păcii — Adunarea Națională franceză a respins tratatul „Comunității defensive europene” (pag. 4-a) Dezbaterile din Adunarea Națională franceză (pag. 4-a) A 10-a aniversare a răscoalei populare slovace (pag. 4-a) Noi ministerei înființate in U.R.S.S. (pag. 4-a) Proteste împotriva interzicerii Partidului Comunist din S.U.A. (pag. 4-a) Situația din Brazilia (pag. 4-a) Proiectul de Directive — un măreț program de dezvoltare a agriculturii noastre Un prețios ajutor In primăvara anului 1952, 63 de familii de țărani muncitori din satul Racova, ascultînd îndrumările partidului ne-am unit de bună voie înființînd astfel o întovărășire agricolă. Succesele obținute în primul an de muncă, ne-au întărit și mai mult încrederea în superioritatea muncii în comun a pămîntului. Ascultînd sfaturile tehnicienilor, și aplicind regulile agrotehnice, am obținut rezultate frumoase și anul trecut. Anul acesta însă, superioritatea muncii în comun a pămîntului a fost dovedită și mai mult. In toamna anului trecut noi am fost primii la insămînțarea griului. Primăvara am aplicat regulile agrotehnice de întreținere a culturii. Roadele muncii noastre s-au văzut la recoltat și treierat. Față de recoltele pe care le obțineau altă dată de pe aceeași suprafață de teren țărani întovărășiți ca : Ion Filip, Gh. Munteanu și alții, în vara aceasta ei au primit mai mult decât dublu. Recolte bune vom obține și la porumb și alte culturi. Proiectul de Directive, care arată ajutorul ce-i vor primi întovărășirile agricole din partea guvernului și partidului — ajutor care nu a lipsit nici pînă acum, — ne întărește și mai mult încrederea că drumul pe care am pornit este drumul către o viață mai bună și fericită. De aceea noi intovărășiții din Racova suntem hotărîți să facem din întovărășirea noastră o adevărată asociație de organizare superioară a muncii, de respectare a regulilor agrotehnice în lupta pentru o recoltă bogată. Vom lupta pentru întărirea economică și organizatorică a întovărășirii noastre pentru că numai așa vom putea fi o adevărată pildă demnă de urmat de țăranii muncitori cu gospodărie individuală. GH. ARTENIE membru în comitetul de conducere a întovărășirii agricole „Scînteia” comuna Racova raionul Buhuși Cuvîntul colectivului de la G. A. S. Răcăciuni Ziarele au publicat proiectul de Directive al Congresului al II-lea al partidului cu privire la dezvoltarea agriculturii în următorii 2—3 ani. Acest document de o importanță covîrșitoare a fost primit cu entuziasm și interes deosebit de către toți oamenii muncii. Pentru a împărtăși cititorilor ziarului ecoul produs de acest document, un redactor al ziarului nostru a stat de vorbă cu muncitorii de la G.A.S. Răcăciianu care l-au făcut declarațiile pe care le publicăm mai jos. VASILE CIUBOTARU Sînt hotărît să muncesc cu toată tehnician, sectorul pomicol priceperea mea pentru dezvoltarea scoli viticoltorului pomicol și viticol din gospodăria noastră. Proiectul de Directive ne cere să depunem eforturi sporite pentru a completa sectorul în care muncesc și eu. La noi în gospodărie, unde mai există goluri în vie, voi căuta să completez prin marcotaj o suprafață de 8,3 hectare. Vom pregăti de asemenea — de la butucii existenți — coarde care vor fi folosite ca marcate în vederea înlocuirii unor goluri pe o suprafață de 10 hectare. In ceea ce privește dezvoltarea sectorului pomicol, am și luat unela măsuri. Astfel, au fost marcați pomii în declin care vor fi scoși. In toamna aceasta vom sădi încă 410 pomi de diferite specii. Pentru acest lucru am și început săparea gropilor. CONSTANTIN CICOARE In gospodăria noastră, lucrările la mecanic și culturi se făceau în proporție de 75 la sută mecanizat. In viitor vom extinde mecanizarea pînă la 90 la sută. Chiar în campania de toamnă, toate lucrările de sol le vom face mecanizat. Printre alte măsuri ce le vom mai lua se află și mărirea capacității atelierului. De asemenea, vom construi depozitul pentru carburanți, vom amenaja o remiză pentru unelte agricole la secția Gh. Doja și vom instala un motor pentru curent electric la aceeași secție. ★ ION DRAGOMIR In brigada pe care o conduc și care îngrijitor de animale se ocupă de cele peste o sută de vaci din gospodărie, am aplicat metode înaintate de muncă. Printr-o mai bună furajare a acestora am reușit să obținem pe cap de vacă o producție de 9,4 litri lapte pe zi. In viitor, așa cum arată și proiectul, vom lua măsuri de îmbunătățire a rasei prin reproducători. Vom asigura baza furajeră. De asemenea, voi munci cu muncitorii din brigada pe care o conduc pentru ca să-și crească calificarea. ★ TOADER ALDEA La plantațiile din primăvara aceasta, brigadier legumicol noi am confecționat cuburi nutritive cam 60 la sută. Faptul că am obținut o recoltă timpurie mare am cules roșii și ardei la 16 iulie în timp ce aceleași legume nesumanate în cuburi nutritive le-am cules la 10 august), ne îndeamnă ca în viitor să confecționam cuburile nutritive în proporție de sută la sută. Ne propunem de asemenea, să mărim și suprafața de seră și în același timp să folosim mai mult pîrăul Răcătăului la irigarea grădinei de legume și zarzavat. Noi am primit cu bucurie proiectul de Directive și ne angajăm să ne îndeplinim cu cinste sarcinile ce ne revin. La aria nr. 1 din comuna Săucești, raionul Bacău, un grup de țărani muncitori citind proiectul Directivelor Congresului al II-lea al partidului cu privire la dezvoltarea agriculturii în următorii 2—3 ani. Plecarea a Duminică dimineața a părăsit Capitala delegația guvernamentală a Uniunii Sovietice, care a participat la sărbătorirea zilei de 23 August, a 10-a aniversare a eliberării patriei noastre. Delegația a fost formată din : N. M. Șvernik, membru supleant al Prezidiului C.C. al P.C.U.S., președintele Consiliului Central al Sindicatelor I. Sovietice, conducătorul delegației, G. Rudi, președintele Consiliului Miniștri al R.S.S. Moldovenești, și gedeneral colonel F. I. Golikov, membri ai delegației. Pe aeroportul Băneasa, delegația Uniunii Sovietice a fost condusă de tovarășii Gh. Gheorghiu-Dej, dr. Petru Groza, Gh. Apostol, I. Chișinevschi, Al. Moghioroș, general de armată Emil Bodnăraș, D. Coliu, S. Bughici, St. Moraru, membri ai guvernului, membri ai C.C. al P.M.R., conducători ai instituțiilor centrale și ai organizațiilor obștești, generali și ofițeri superiori, oameni ai științei, culturii și artei, reprezentanți, ai presei române și străine.. . . La plecarea delegației sovietice au fost de față L. G. Melnikov, ambasadorul Uniunii Sovietice, Van Iupin, ambasadorul R. P. Chineze, W. Wrzosek, ambasadorul R. P. Polone, W. Eggerath, ambasadorul R. D. Germane, Stoian Pavlov, ambasadorul R. P. Bulgaria, J. Șediv, ambasadorul R. Cehoslovace, Miha Lako, ministrul R. P. Albania, J. Szipka, consilier al ambasadei R. P. Ungare, Li Cian, consilier al ambasadei R. P. D. Coreene, și alți membri ai corpului diplomatic. A fost de asemenea de față M. B. Mitin, membru al Academiei de Științe a U.R.S.S. Mii de oameni ai muncii din Capitală, muncitori, tehnicieni și funcționari, intelectuali au venit de asemenea la aeroport pentru a conduce pe membrii delegației sovietice. Pe aeroport, comandantul gărzii de onoare a prezentat raportul. Fanfara a intonat Imnul de Stat U.R.S.S. și Imnul de Stat al R.P.R. N.al M. Șvernik și ceilalți membri ai delegației, împreună cu tovarășii Gh. Gheorghiu-Dej, dr. Petru Groza și general de armată Emil Bodnăraș, au trecut în revistă garda de onoare și au trimit apoi defilarea ei. N. M. Șvernik a adresat celor prezenți un cuvint de bun rămas. Cuvîntul conducătorului delegației Uniunii Sovietice, N. M. Șvernik Dragi tovarăși! Ingăduiți-mi ca în numele delegației guvernamentale sovietice să exprim adîncă recunoștință Republicii Populare Romîne guvernului pentru primirea ospitalieră și pentru atenția care ne-a fost acordată în timpul șederii ■ în minunata dumneavoastră țară. Delegația sovietică a vizitat fabrici, uzine și gospodării agricole colective, s-a interesat de viața și modul de trai al oamenilor muncii și constată cu mare satisfacție uriașul avînt al energiei creatoare constructive a poporului român, strîns unit în jurul guvernului și al partidului muncitoresc. Poporul român, sub conducerea partidului său muncitoresc, dezvoltă cu succes toate ramurile economiei naționale — pășește cu încredere înainte pe calea socialismului. Urăm poporului român înflorire continuă, o viață fericită și plină de bucurii. Trăiască poporul român ! Trăiască guvernul Republicii Populare Romîne ! Trăiască Partidul Muncitoresc Romîn — organizatorul victoriilor socialismului ! Să crească și să se întărească prietenia de nezdruncinat dintre popoarele Uniunii Sovietice și Republicii Populare Romîne ! Cuvîntul tovarășului Gh. Gheorghiu-Dej Salutînd pe oaspeți, tovarășul Gh. Gheorghiu-Dej a spus : Dragi tovarăși! Poporul român a manifestat o deosebită bucurie și a considerat ca o mare cinste guvernamentale participarea delegației sovietice la marea noastră sărbătoare națională. Cu acest prilej, oamenii muncii din R.P.R., făcînd bilanțul realizărilor dobîndite în lupta pentru construirea vieții noi, au demonstrat hotărîrea lor nestrămutată de a strînge și mai puternic rîndurile în jurul partidului și guvernului, de a obține noi victorii pe frontul construcției socialiste. In același timp, la marea noastră sărbătoare națională poporul român și-a exprimat puternic recunoștința și dragostea fierbinte față de eroicul popor sovietic care, zdrobind pe cotropitorii hitleriști, a făcut să răsară zorile libertății pe pămîntul patriei noastre. In zilele în care v-ați aflat în mijlocul nostru, dragi tovarăși, ați putut simți încă odată dragostea frățească a poporului român față de marea Țară a Socialismului, față de prietenul său de nădejde, gloriosul popor sovietic. Urîndu-vă drum bun, vă rugăm, iubiți tovarăși, să transmiteți Comitetului Central al P.C.U.S. și guvernului sovietic salutul călduros al poporului român și recunoștința sa fierbinte pentru frățescul ajutor ce i-l acordă. Transmiteți poporului sovietic că poporul român este însuflețit de hotărîrea de a întări necontenit prietenia romîno-sovietică, de a contribui tot mai activ la întărirea puternicului lagăr al păcii și socialismului în frunte cu marea Uniune Sovietică, de a merge cu fermitate pe drumul construirii socialismului, al făuririi bunei stări și al fericirii poporului. Trăiască eroicul popor sovietic, ziditor al comunismului! Trăiască Comitetul Central al Partidului Comunist al Uniunii Sovietice, trăiască guvernul sovietic ! Să trăiască și să se întărească necontenit prietenia de nezdruncinat dintre poporul român și marele său prieten și eliberator, gloriosul popor sovietic! Miile de oameni prezenți la aeroport i- ovaționat îndelung pe membrii delegației sovietice. Urale puternice au răsunat în cinstea marii Uniuni Sovietice, pentru prietenia de nezdruncinat dintre poporul român și popoarele sovietice. Delegații de oameni ai muncii au înmînat flori solilor gloriosului popor sovietic. N. M. Șverniki și ceilalți membri ai delegației sovietice schimbă calde strîngeri de mină cu conducătorii partidului și guvernului, cu șefii misiunilor diplomatice, prezenți pe aeroport. In aclamațiile mulțimii, membrii delegației se urcă în avion, care pornește spre Moscova. (Agerpres) delegației guvernamentale Uniunii Sovietice ★ S-au pus în vînzare obligațiunile C.E.C. 4 la sută Incepînd de astăzi. Casa de Economii și Consemnațiuni (C.E.C.) lansează obligațiuni C.E.C. 4 la sută cu cîștiguri. Aceste obligațiuni sunt un nou mijloc pus la dispoziția populației pentru a-și plasa în bune condițiuni și în mod avantajos dispohibilitățile bănești, oferind deținătorilor de obligațiuni posibilitatea de a realiza importante, cîștiguri. La tragerile de bază și suplimentare deținătorilor de obligațiuni li se acordă în fiecare an 25.000 de cîștiguri în valoare totală de 14.101.200 lei. Cîștigurile la tragerile de bază sînt de 25.000, 10.000, 5.000, 1.000 și 400 lei. Dreptul de a cumpăra obligațiuni C.E.C. este nelimitat ; orice cetățean poate cumpăra oricite obligațiuni dorește, participînd cu toate, atît la tragerile de bază cit și la tragerea suplimentară. In acest fel posesorii de obligațiuni își măresc posibilitățile de cîștig. De la 1 septembrie pînă la 30 septembrie obligațiunile se vînd la valoarea lor nominală de 200, 100 și 50 lei Construcții culturale prin autoimpunere în numeroase sate din regiunea noastră, au fost construite în anii regimului democrat-popular multe școli noi. Prin autoimpunere muncă voluntară țăranii muncitori și din raionul Buhuși au construit o școală nouă, un cămin cultural, un dispensar și o uzină electrică. In satul Țuțcanii din Vale din comuna Bahna a fost dată în folosință o nouă școală. In comuna Valea lui Ion s-a construit un cămin cultural iar la Gîrleni și Dănești, au fost puse in funcțiune două uzine electrice. Tot prin autoimpunere au fost reparate școlile din Zănești și Tazlău. In aceste zile se pot vedea în orașele și satele din raionul Buhuși construcții în curs de terminare. In comuna Frumoasa de exemplu, se ridică zidurile unui cămin cultural, iar în satul Urzici, sunt în curs de executare două săli de clasă. Pentru lucrările care se efectuează în comuna Bahna au fost procurate materiale cum ar fi var, cuie, vopsele și cherestea,.