Steagul Roşu, noiembrie 1954 (Anul 9, nr. 562-586)

1954-11-02 / nr. 562

Să facem cît mai multe arături adînci pentru însămînțările de primăvară! Anul acesta, în a cărui primă parte am avut o serie de condiții climaterice nefavorabile: iarnă prelungită pînă la sfîrșitul lui aprilie și apoi seceta din vară etc., a fost un bun prilej de verificare a foloaselor aplicării integrale și la timp a regulilor agrotehnice și în special a importanței pe care o au arăturile adînci de toamnă în vederea însămînțărilor de primăvară. Peste tot, unde culturile de primăvară, porumbul, cartoful, sfecla de zahăr etc., au fost însămînțate în terenuri bine pregătite din toamnă, s-au obținut recolte mult superioare acelora ce s-au cules de pe acele locuri unde nu s-a făcut această lucrare de bază a solului. Astfel, colectiviștii din Țibucani au strîns o recoltă medie de peste 2.500 kg. ori de primăvară la ha. de pe suprafața arată adine din toamnă; colectiviștii din Borzești peste 3.700 kg. porumb la ha., iar o serie de țărani muncitori printre care Gh. Groza din Răucești, raionul Tg. Neamț, V. Norocea din Podoleni, raionul Buhuși, V. V. Chirițescu din Plopana, raionul Bacău și alții au adunat și ei între 2500- 3500 kg. porumb la hectar. In general, arătura adâncă de toamnă, făcută la vreme și cu respectarea indicațiilor din agrominim, aduce un spor de recoltă între 25-40 la sută și în unele cazuri chiar mai mult. Iată de ce, în această perioadă — cînd ne apropiem de terminatul însămînțărilor de toamnă — atenția oamenilor muncii de pe ogoare trebuie să se îndrepte în mod deosebit spre efectuarea unui ■ volum cît mai mare de arături adînci pentru însămînțările de primăvară. Trebuie arătat însă că, dacă în gospodăriile agricole ale statului, în gospodăriile obiective și întovărășirile agricole s-au făcut pînă acum arături adînci de toamnă pe suprafețe mari, apoi în sectorul individual această importantă lucrare este încă mult rămasă în urmă. Chiar și în raioanele Tg Neamț și Buhuși, unde s-au făcut cele mai multe arături adînci de toamnă în sectorul individual, planul la aceste lucrări este realizat doar în proporție de 23 și respectiv 18 la sută. In restul raioanelor — și mai ales în Bacău și lapuiești — lucrurile stau și mai slab, în această privință, în raionul Moineați, de pildă, nefăcîndu-se pînă la această dată decît 797 ha. arături adînci din peste 5.800 ha. cita sînt planificate pe raion. Această serioasă rămînere în urmă, în problema arăturilor adînci de toamna pentru însămînțările de primăvară, pune în fața comitetelor executive ale sfaturilor populare raionale și comunale — care răspund, în primul rînd, pentru buna desfășurare a muncilor agricole — sarcina imediată și de mare răspundere de a analiza cu toată seriozitatea cauzele care determină această stare de lucruri și de a lua măsurile cele mai potrivite pentru lichidarea lipsurilor și pentru îmbunătățirea situației. In această direcție, trebuie să fie clar pentru toți cei ce lucrează în domeniul agriculturii că o recoltă bună de porumb, cartofi, floarea-soarelui, de plante tehnice, medicinale și aromate, de legume și zarzavaturi, în anul viitor, nu vom putea obține fără îndeplinirea integrală și chiar depășirea planului de arături adînci pentru însămînțările de primăvară. Nici un motiv nu poate justifica tărăgănarea efectuării arăturilor adînci de toamnă. Avem în regiune un număr important de tractoare, avem atelaje și unelte bune de lucru, timpul e deosebit de favorabil în urma ploilor căzute la vreme, așa că trebuie numai folosite la maximum toate aceste condiții, și atunci planul va putea fi nu numai realizat ci chiar și depășit. Primul lucru ce se cere, în această direcție, este ca toate comitetele executive ale sfaturilor populare raionale să ajute și să îndrume așa fel comitetele executive ale sfaturilor populare comunale, incit fiecare din ele să mobilizeze și antreneze țărănimea muncitoare la folosirea integrală a capacității de lucru a fiecărui atelaj. In toate comunele în care s-au terminat însămînțările să se treacă masiv la executarea arăturilor adînci de toamnă. In același timp trebuie desfășurată munca de lămurire a țărănimii muncitoare de a transporta pe cîmp acum — și nu la primăvară — toate cantitățile de gunoi de grajd pe care să-l îngroape sub brazdă odată cu executarea arăturilor adînci. Arăturile trebuie făcute în timpul cel mai scurt. Rapiditatea să nu fie dobîndită însă în dauna calității, cum se întîmplă pe alocuri, în raioanele Bacău și Moinești, unde din dorința de a se termina cît mai grabnic cu arăturile se fac, în cazuri destul de numeroase, lucrări de mîntuială, scormonindu-se pământul doar la suprafață și lăsîndu-se multe greșuri. O atenție mare trebuie acordată aplicării diferențiate a regulilor agrotehnice. Este adevărat că agrominimul prevede efectuarea arăturilor adînci pentru însămînțările de primăvară la 18-20-25 cm. Acest lucru nu trebuie însă înțeles în mod mecanic. Adîncimea arăturilor trebuie să varieze în raport cu natura solului respectiv, cu plantele ce urmează să fie cultivate pe locul respectiv și cu felul cum a fost arat pământul înainte. Acolo unde avem humus (pământ negru) sau pămînt brun-cenușiu de pădure, arăturile se vor face mai adînci, 18-20 și chiar 25 cm. Dimpotrivă, în raioanele Tg. Neamț și Buhuși, unde sînt multe terenuri nisipoase, arătura nu se va face prea adîncă, deoarece dacă aici se ară la 18-20 cm, se aduce la suprafață nisipul și pietrișul și se îngroapă în adîncime stratul roditor, ceea ce duce nu la sporirea recoltelor ci la scăderea lor. Tehnicienii și inginerii agronomi de la S.M.T.-uri, regiune și raioane, să intervină cu cunoștințele lor de specialitate și să explice clar, la fața locului, de la caz la caz, la ce adâncirile să se facă arăturile, cum să se încorporeze îngrășămintele organice și minerale în sol și ce anume îngrășăminte minerale trebuie date, ținînd cont de solul respectiv. Conducerile administrative ale stațiunilor de mașini și tractoare, organizațiile de partid și comitetele de întreprindere din aceste unități să ia măsuri pentru folosirea integrală a întregii capacități de lucru a mașinilor și tractoarelor. Este de neadmis ca, în aceste condiții deosebit de favorabile, brigăzile de tractoare să lucreze sub normă. Conducerile S.M.T.-urilor trebuie să-și intensifice eforturile în vederea încheierii de cît mai multe contracte cu țăranii muncitori cu gospodării individuale pentru a asigura din vreme locul de muncă al brigăzilor de tractorare, după ce acestea vor termina lucrările ce le au de făcut in gospodăriile colective și în întovărășirile pe care le deservesc. Acest lucru este pe deplin posibil, așa cum ne arată exemplul țăranilor muncitori din Bahna, care numai pînă acum au încheiat contracte cu S.M.T.Podoleni pentru efectuarea de arături pe o suprafață de peste 180 hectare. Un mijloc important de mobilizare și antrenare a oamenilor muncii de pe ogoare la executarea arăturilor adînci de toamnă și a altor munci agricole ce se fac în această perioadă îl constituie întrecerea socialistă patriotică. De aceea, comitetele exexicutive ale sfaturilor populare, comitetele raionale de partid, și organizațiile de bază sătești, comitetele de întreprindere din S.M.T.-uri, G.A.S.-uri etc., să depună eforturi pentru antrenarea în întrecerea socialistă și patriotică a unui număr cît mai mare de muncitori, colectiviști, întovărășiți și țărani muncitori cu gospodării individuale. In mod firesc, față de condițiile specifice din actualul stadiu al muncilor agricole de toamnă, se cere comitetelor raionale de partid, comitetelor executive ale sfaturilor populare raionale și organelor agricole de la regiune și raioane, să dea dovadă de cît mai multă competență și operativitate, să dovedească întreaga lor capacitate organizatorică și mobilizatoare în îndrumarea și conducerea campaniei agricole de toamnă. Trebuie organizată o evidență riguroasă a lucrărilor efectuate, care să oglindească în fiecare moment starea reală de lucru de pe teren. Trebuie făcut un control permanent, cît mai operativ și concret. Trebuie luate măsuri imediate pentru lichidarea lipsurilor constatate și nu tărăgănate lucrurile de pe o zi pe alta. Antrenînd în muncă mase cît mai largi de cetățeni fruntași în campania agricolă de toamnă și în celelalte campanii agricole, deputați, comuniști, delegate de femei, utemiști etc., folosind din plin fiecare zi bună de lucru, organizând cit mai temeinic întrecerea socialistă și patriotică, vom reuși ca paralel cu intensificarea muncii pentru realizarea planului de însămînțări să îndeplinim și depășim și planul arăturilor adînci de toamnă, lucru care va contribui, fără îndoială, la obținerea unor recolte bogate în anul viitor. Nr. 562 (2041) 4 pagini : 20 bani MARȚI , 2 noiembrie 1954 Oameni ai muncii de pe ogoare ! Grăbiți ritmul însămînțărilor, prin folosirea tuturor atelajelor, mașinilor și tractoarelor ! Dați o atenție deosebită calității lucrărilor de arat și însămînțat, făcînd toate aceste lucrări la un înalt nivel agrotehnic S IN CINSTEA ZILEI DE 17 NOIEMBRIE Noi succese în întrecere ★ ★ Angajamente depășite In întrecerea socialistă, în cinstea celei de a 37-a aniversări a Marii Revoluții Socialiste din Octombrie, colectivul de muncă al uzinei „Muncitorul liber“ din orașul Bacău și-a luat însemnate angajamente. Unul din acestea este și acela privind depășirea planului de producție pe lunile septembrie și octombrie cu 2 la sută. In prezent, colectivul uzinei raportează cu mîndrie depășirea acestui angajament. Planul de producție pe aceste luni, a fost depășit cu 7,6 la sută. In același timp a fost depășit planul de livrări, in luna septembrie cu 8 la sută, iar în octombrie cu 10 la sută. Productivitatea muncii pe cap de muncitor a fost depășită în această perioadă de timp cu 5,9 la sută, fată de 1 la sută cît prevedea angajamentul, iar planul de valorificare a deșeurilor a fost depășit cu 29 la sută. Succese deosebite s-au înregistrat la această uzină și în lupta pentru economisirea oțelurilor de scule, prin recondiționare. In luna septembrie, de pildă, s-au obținut economii în valoare de 10.739 lei, iar în luna octombrie în valoare de 9379 lei. Angajamentul luat prevedea realizarea unei economii lunare în valoare de 5000 lei. In obținerea acestor succese și-au adus un aport deosebit numeroși muncitori din secțiile și atelierele uzinei, printre care și predatorii Radu Burileanu, Nicolae Oancea, Ioan Asofiei și Alexandru Panaite care și-au depășit normele de producție între 180 și 241 la sută. La secția filetat piulițe cele mai însemnate rezultate le-au obținut muncitoarele Aurelia Cășeru, Elena Gurău și Maria Driscău. Țăranii muncitori din satul Slobozia Mielului au terminat însămînțările Țăranii muncitori din satul Slobozia Mielului, comuna Onești, raionul Tg. Ocna au obținut un frumos succes, reușind să încheie campania însămînțărilor de toamnă. Rezultatul obținut este o urmare a muncii politice și organizatorice desfășurate de către comuniști, deputați și țăranii muncitori fruntași la însămînțări. Deputatul Dumitru Mielu, de pildă a organizat un puternic activ de țărani muncitori fruntași la însămînțări ca: Necuilai P. Mocanu, Gheorghe V. Bălăceanu, Dumitru Holoban și alții care au desfășurat munca în sat pentru a-i convinge și pe ceilalți țărani muncitori de foloasele pe care le pot avea atunci cind însămînțează la timp. Paralel cu munca de lămurire comuniștii și deputații au căutat să-i convingă pe țăranii muncitori să însămânțeze după regulile agrotehnice. Acest lucru a avut drept urmare faptul că țărani muncitori ca Panaite Bălăceanu, Constantin E. Obrințenschi, Elena N. Popa, Alexe Stoica și alții au însămînțat griul de toamnă respectînd regulile agrotehnice. Fruntași la însămînțări Prin munca ce o depun țăranii muncitori din comuna Brusturi raionul Tg. Neamț dovedesc că sînt hotăriți să mențină, steagul de comună fruntașă pină la încheierea campaniei de însămințări. Pînă zilele trecute în comună se efectuaseră însămînțări de toamnă în proporție de peste 90 la sută. Fruntași pe comună s-au situat țăranii muncitori din satul de centru din comuna Brusturi care dețin steagul de sat fruntaș, deoarece au terminat însămînțările. Mai mulți țărani muncitori din această comună au însămînțat în acest an suprafețe mai mari ca în anul trecut. Printre aceștia se numără: Dumitru C. Ripsanu care anul trecut a avut însămînțat 1,5 ha., iar acum a insămînțat 2 ha., deputatul Gheorghe P. Hoția, care a însămînțat 1 ha. în loc ele 0,72 ha cît a avut anul trecut, Vao iîrc Ion Ungureanu care a însămințat cu 0,20 ha. mai mult ca anul trecut, etc. Țăranii muncitori din comuna Brusturi au desțelenit în toamna aceasta suprafețe însemnate de teren. Printre aceștia se numără comuniștii Dumitru Gh. Horia care a desțelenit 1 ha., ca și Gavril Vasile Obreja, Gh. V. Bădărău care au desțelenit cite 0,5 ha. Țăranul muncitor Gheorghe I. Cotor a desțelenit de asemeni 0,5 ha., iar Petrea Fodor 0,36 ha. Un sprijin deosebit in buna desfășurare a campaniei de toamnă în comuna Brusturi l-au dat și deputații Costache Toader Alistar din satul Poiana, Simion Ungureanu din satul Tîrzia și alții. Toate forțele pentru terminarea grabnică a însămînțărilor de toamnă! Situația însămînțărilor pe data de 29 X. 1954 Răspunzind chemării partidului și guvernului de a termina însămînțările în timpul cel mai scurt, țăranii muncitori dîntr-o serie de comune din regiune — urmînd exemplul lucrătorilor din G.A.S. Părincea, Zănești și altele, precum si cel al colectiviștilor din Țibucani, Bodesti, Dobreni și din alte părți — au terminat și ei însămînțărire. Printre primii care și-au îndeplinit cu cinste această datorie Patriotică sînt țăranii muncitori din comunele : Odobesti, Cleja și Plopana din raionul Bacău, Strugari și Bucsesti, raionul Moinești, precum și cei din Bahna raionul Buhuși. Fruntaș pe regiune se menține și în prezent tot raionul Tg. Neamț cu 86 la sută realizări din planul de însămînțări. In raioanele Tg. Neamț, Buhuși și Moinești unde însămînțările sînt avansate, mai există insă suprafete mari de teren care trebuie însămânțate. Comitetele, executive ale sfaturilor populare, comitetele raionale de partid și organizațiile de bază din raioanele amintite, să ia toate măsurile politice si organizatorice pentru impulsionarea însămînțării cît mai grabnice a acestor suprafete de terenuri. Intr-un ritm extrem de încet se desfăsoară însămînțările in raioanele Bacău si Tg. Ocna, unde des mai sînt suprafețe mari de teren de însămintat totuși viteza zilnică nu este realizată decît în maportie de 50 la sută. Pentru terminarea grabnică a însămînțărilor, organele si organizațiile de partid și de stat, precum si delegații care sprijină munca de insămînțări la comune, trebuie să ia de urgentă măsuri operative și concrete pentru impulsionarea însămînțărilor, deoarece timpul fiind destul de înaintat, vremea se poate strica de la o zi la alta, ceea ce ar împiedica realizarea planului de însămînțări. Munca politică trebuie desfășurată în direcția ca fiecare țăran muncitor care a terminat însămînțările să ajute pe cei rămași în urmă .De asemenea satele și comunele să se ajute între ele, astfel ca nici un hectar de bănuint din planul prevăzut să nu rămînă neînsămîntat. Tractoriștii săi fie ajutați să-si organizeze cît mai bine munca pentru a folosi Întreaga capacitate de lucru a tractoarelor, iar atelierele mobile sa vină ci mai efectiv în ajutorul tractoriștilor spre a repara la timp orice defecțiuni. Folosind rational toate mijloacele de care dispunem, vom reuși să terminăm însămînțările în timpul cel mai scurt, punînd astfel bazele unei recolte sporite în anul viitor. DIN ȚARA CONSTRUCTORILOR COMUNISMULUI Bogăția forestieră a U. R. S. S. Bogăția forestieră a Uniunii Sovietice sporește an de an, destinate tăierii, locurile Parchetele virane și pădurile arse se transformă din nou în păduri verzi. Pepinierele Ministerului Agriculturii al U.R.S.S. au crescut în acest an la peste 7 miliarde de puieți. In primăvară s-au făcut plantări pe o suprafață de aproximativ 500.000 ha., iar la toamnă această întindere va crește cu încă zeci de mii de hectare. In partea europeană a U.R.S.S. se creează noi păduri de brad și stejar și cringuri de mesteacăn. Flora pădurilor din Uniunea Sovietică se îmbogățește cu cele mai valoroase esențe. In sudul Țării Sovietice, în Ucraina, Gruzia, Kirghizia, Uzbekistan, Azerbaidjan, Tadjikistan și în ținutul Krasnodar se plantează nuceturi. In pădurile Uniunii Sovietice se cultivă și plante tehnice. Astfel, în sud, este tot mai răspîndit arborele chinez de gutapercă, iar in pădurile din zona centrală a Uniunii Sovietice, in Ucraina și Bielorusia are loc plantarea arborelui de gutapercă indigen — bereskleta. Nisipurile mișcătoare din Asia Centrală se fixează făcîndu-se plantații forestiere de sacsaul. Anul acesta semănăturile de sacsaul numai din Uzbekistan ocupă o suprafață de aproximativ 50.000 ha. înainte, însămînțările în pustiu întîmpinau mari greutăți. Semănătorul călărea pe cămilă prin nisipuri și arunca semințele de sac saul. Acum, se folosește pe scară largă semănatul din avion. In pădurile din Uniunea Sovietică se introduce pe scară tot mai largă mecanizarea lucrărilor de întreținere a tinerelor plantații forestiere. In livezile din R.A.S.S. Bașkiră In Republica Autonomă Bașkiră se dezvoltă cu succes horticultura, o ramură agricolă nouă in aceste părți ale U.R.S.S. Colhozurile au acum grădini în suprafață totală de aproximativ 7.000 ha., adică de zece ori mai mare decît în 1930. Aproximativ 50 pepiniere cultivă în fiecare an sute de mii de puieți de meri, vișini, agriși și coacăze. In cursul viitorilor cinci ani în colhozurile republicii se vor planta pomi și arbuști fructiferi pe încă aproximativ 8.000 hectare. In R.S.S. Moldoveneasca, construcția hidrocentralei de pe Nistru se face într-un tempo rapid. S-a început deja montajul turbinei și utilajului, s-a terminat ridicarea stăvilarului de apă. In scurt timp, această stațiune va da energia necesară gospodăriilor sătești și industriei Moldovei. IN CLIȘEU: Construcția de bază a clădirii hidrocentralei. Cel mai mare combinat de sere și răsadnițe din Uniunea Sovietică Lângă Moscova se construiește un combinat de sere și răsadnițe care va fi unul din cele mai mari din Uniunea Sovietică. Serele, care vor ocupa o suprafață de 40.000 m. p., vor fi încălzite cu energie calorică rămasă neutilizată de centrala termoelectrică Constructorii au început învecinată instalarea conductelor de căldură. Anul acesta, sovhozurile din preajma orașelor și-au lărgit considerabil gospodăriile. La sovhozurile „Liuberețkie polia oroșenia” din regiunea Moscova, „Krasnîi Oktiabr” de lângă Leningrad, „Udarnik” de lângă Sverdlovsk și la o serie de gospodării din apropiere de Stalingrad, au fost date în exploatare noi sere cu o suprafață totală de 9.500 m. p. Peste 21.000 m. p. de sere ce se construiesc in sovhozurile din preajma orașelor din regiunile Celeabinsk și Sverdlovsk vor intra în funcțiune încă înainte de sfîrșitul anului curent, Credite pe termen lung pentru colhozuri Colhozurile din Bielorusia au primit anul acesta din partea statului credite pe termen lung, în valoare de 155.000.000 ruble — cu 22.000.000 ruble mai mult decît anul trecut. Mai mult de jumătate din această sumă se cheltuiește pentru construirea și mecanizarea fermelor zootehnice.’Artelurile agricole au construit peste 3.000 de adăposturi pentru vite , proprietate obștească, și au cumpărat mari cantități de ciment, ardezie și carton gudronat. Peste 60.000.000 ruble din creditele pe termen lung se cheltuiesc pentru electrificarea și radioficarea colhozurilor, construirea de răsadnițe și sere, cumpărarea de îngrășăminte minerale, pentru lucrările forestiere și de ameliorare. De la începutul anului au fost construite sau se află în curs de construcție aproximativ 40 "centrale electrice. Multe colhozuri organizează cultivarea legumelor în tot timpul anului. In Bielorusia au fost asanate aproape 100.000 ha. de turbării.