Steagul Roşu, ianuarie 1955 (Anul 10, nr. 613-636)

1955-01-04 / nr. 613

Răspunsurile lui G.M. Malenkov, președintele Consiliului de Miniștri al U.R.S.S., la întrebările d-lui Charles Edward Shutt MOSCOVA 1 (Agerpres). Agenția TASS transmite răspunsurile date de președintele Consiliului de Miniștri al U.R.S.S., G. M. Malenkov, la întrebările puse de dl. Charles Edward Schutt. Charles Edward Schutt, conducătorul biroului din [Washington al societății de televiziune și jurnale de actualități „Telenews“, s-a adresat lui G. M. Malenkov cu "Cererea de a răspunde la unele întrebări. Iată întrebările d-lui Charles Edward Schutt și răspunsurile lui G. M. Malenkov. ÎNTREBARE : Cum poate fi menținută cel mai bine pacea între cele două țări ale noastre ? RĂSPUNS : Menținerea păcii între U.R.S.S. și S.U.A. s cere în primul rînd ca ambele părți să dorească sincer pacea și să năzuiască spre ea , ca ele să pornească în relațiile lor de la posibilitatea și necesitatea coexistenței pașnice între ele și ținînd seama de interesele legitime Reciproce. In ceea ce privește, Uniunea Sovietică, călăuzindu-se după principiile menționate, este gata să facă și pe viitor tot ce depinde de ea, pentru a asigura relații pașnice,trainice și constante între U.R.S.S. și S.U.A., pentru a reglementa divergențele existente, avîndu-se în vedere ca aceeași dorință să fie manifestată și de Statele Unite sle Americii. ÎNTREBARE: Care este după părerea dvs, cauza principală a încordării dintre Uniunea Sovietică și Statele Unite ? RĂSPUNS : Cauza principală a încordării în relațiile dintre U.R.S.S. și S.U.A. o constituie linia urmată de anumite cercuri americane de a reface armata revanșardă Vest-germană, cursa înarmărilor și crearea unei rețele de baze militare americane în jurul Uniunii Sovietice și al altor state iubitoare de pace, fapte ce nu pot fi considerate altfel decît ca pregătiri în vederea unui nou război. Este îndeobște cunoscut că în prezent, din vina puterilor occidentale care au încheiat acordurile de la Londra și Paris, se intensifică amenințarea împotriva păcii și crește primejdia de război. Pentru a înlătura încordarea în relațiile dintre U.R.S.S. și S.U.A., pentru a crea o bază trainică în vederea dezvoltării cu succes a colaborării pașnice dintre țările noastre, este necesar să se pună capăt liniei de refacere a militarismului german care a adus omenirii dezastre nenumărate, să se înceteze cursa înarmărilor și să se pună capăt politicii de încercuire cu baze militare a statelor iubitoare de pace. ÎNTREBARE : Ați saluta dvs. tratative diplomatice cu privire la reglementarea divergențelor existente în Extremul Orient ? RĂSPUNS : Da,ducerea de tratative între statele interesate cu privire la reglementarea unei serii de probleme ale Extremului Orient trebuie salutată. Experiența conferinței de la Geneva, la care a participat, împreună cu alte state, Republica Populară Chineză, arată că asemenea tratative dau rezultate fructuoase. ÎNTREBARE : Care este punctul dvs. de vedere in problema controlului internațional asupra armei atomice și considerați oare că poate fi elaborat un plan cu sorți de reușită acceptabil pentru toate părțile interesate ? RĂSPUNS : Poziția Uniunii Sovietice în problema armei atomice este bine cunoscută. U.R.S.S. se pronunță pentru interzicerea necondiționată a armei atomice, pentru înlăturarea ei complectă din armamentul statelor și pentru stabilirea unui strict control internațional asupra îndeplinirii unui acord corespunzător. Celelalte state trebuie să fie nu mai puțin interesate decît Uniunea Sovietică în interzicerea armei atomice și în înlăturarea amenințării unui război atomic. ÎNTREBARE : Ați saluta dvs. tratative diplomatice care să ducă la o conferință între șefii guvernelor Franței, Marii Britanii, Uniunii Sovietice și Statelor Unite ? RĂSPUNS : In această privință trebuie spus în Primul rînd că din partea S.U.A., Angliei și Franței se face în ultimul timp totul pentru a se exclude posibilitatea unei soluționări pozitive a chestiunei unei conferințe a șefilor guvernelor celor patru puteri. După cum se știe, cele trei puteri occidentale caută să rezolve în mod separat problemele internaționale cele mai importante și în primul rînd problemele privind Germania. Oare nu este limpede că nu poate fi dusă o asemenea politică și totodată cultivate în rîndurile popoarelor iluzii cu privire la o conferință a celor patru puteri ? In consecință, chestiunea constă în aceea ca o conferință a șefilor guvernelor Franței, Marii Britanii, U.R.S.S. și S.U.A. să nu fie pusă în fața faptului împlinit a unor sau altor hotărîri separate asupra problemelor care trebuie să fie examinate la o conferință a celor patru puteri. ÎNTREBARE: Aveți ceva de transmis poporului american ? RĂSPUNS : Transmit poporului american un salut cordial și cele mai bune urări de Anul Nou. Există toate temeiurile ca prietenia între popoarele Statelor Unite ale Americii, și Uniunea Sovietică să se dezvolte și să se întărească. îmi exprim credința că poporul american va aduce contribuția sa demnă la marea și nobila cauză a întăririi păcii între popoare. Toate popoarele trebuie să fie în prezent deosebit de vigilente față de uneltirile de tot felul ale cercurilor agresive. Nu există în prezent o sarcină mai importantă decît unirea eforturilor popoarelor din toate țările în interesul asigurării păcii și securității internaționale. Discursul de Anul Nou al lui K. E. Voroșilov, președintele Prezidiului Sovietului Suprem al U. R. S. S. MOSCOVA 1 (Agerpres).—TASS transmite discursul de Anul Nou rostit la radio de președintele prezidiului Sovietului Suprem al U.R.S.S., K. E. Voroșilov. ! Scumpi tovarăși ! Scurfi și cetățeni ai iubitei noastre patrii — Uniunea Republicilor Sovietice Socialiste ! Vă felicit din inimă cu prilejul Anului Nou Cu un sentiment de profundă bucurie constatăm că în anul care trecut, datorită eforturilor oamenilor sovietici, patria noastră a devenit și mai bogată, și mai puternică. Anul care a trecut a fost un ani de dezvoltare continuă a industriei socialiste, de avînt al agriculturii și de înflorire a științei și culturii patriei" "noastre multinaționale. Aceste realizări sunt un rezultat al muncii constructive a eroicului opor sovietic — a muncitorilor, coloznicilor și intelectualilor. Ei, constructori neobosiți ai societății comuniste și luptători activi pentru pace și fericirea oamenilor, sunt aceia care, conduși de partidul lor comunist, merg cu încredere înainte spre noi victorii. In anul ce vine, poporul sovietic, animat de mărețele idei ale lui Marx- Engels-Lenin-Stalin, va munci cu mai multă energie pentru a face patria noastră mai puternică. Intrînd în anul cel nou — 1955 — mîndri de succesele noastre, noi remarcăm de asemenea cu satisfacție că în urma eforturilor perseverente ale Uniunii Sovietice, Republicii Populare Chineze și ale tuturor popoarelor iubitoare de pace, în anul care s-a scurs s-a produs o oarecare destindere a încordării internaționale. Lupta pentru o pace trainică și îndelungată și-a dat roadele ei. Dar aceasta nu convine dușmanilor păcii. Neținînd seama de voința popoarelor lor și uitînd învățămintele istoriei, cercurile guvernante unele țări occidentale continuă din să ducă o politică agresivă, plină de consecințe primejdioase. Popoarele iubitoare de pace nu pot trece cu vederea faptul că puterile occidentale, reînviind în centrul Europei militarismul german, complică situația și măresc primejdia unui nou război. Stimați cetățeni, bărbați și femei, tineri și tinere din țările de dincolo de hotare ! Spre fericirea întregii omeniri, anul care s-a scurs a fost un an al păcii. Sunt convins că oamenii simpli cinstiți din toate țările nu vor război. Ei vor să trăiască în pace și în înțelegere frățească. Dușmanii păcii nu vor reuși să-și înfăptuiască planurile dacă popoarele vor lua cauza păcii în propriile lor mîini și o vor apăra pînă la capăt. Poporul sovietic, în unitate frățească cu marele popor chinez și cu toate popoarele din țările democrate, este convins că și noul an ce vine va fi un an de consolidare continuă a păcii în lumea întreagă. La recenta conferință de la Moscova, statele iubitoare de pace din Europa au demonstrat unitatea, coeziunea și voința lor de nezdruncinat de a lupta pentru marea cauză a păcii și securității popoarelor europene. Oamenii sovietici, ca și toți oamenii simpli de dincolo de hotare, au salutat Declarația conferinței de la Moscova, care cheamă la crearea unui sistem de securitate colectivă în Europa. Poporul sovietic, stăpîn al marii sale țări, luptător înaintat pentru pace, libertate și fericirea întregii omeniri , pășește în anul cel nou plin de forțe creatoare și de energie nesecată, gata să muncească cu și mai mult eroism pentru binele patriei sale iubite ! In numele Comitetului Central al Partidului Comunist al Uniunii Sovietice și al guvernului sovietic vă felicit călduros cu prilejul Anului Nou, scumpi compatrioți ! Felicit cu prilejul Anului Nou pe oamenii simpli și cinstiți din toate țările! Fie ca Anul Nou să fie un an de și mai mari succese în lupta omenirii pentru o pace trainică între popoare, pentru fericirea tuturor oamenilor! Anul Nou cu bine ! TELEGRAMĂ Tovarășului GH. GHEORGHIU-DEJ, președintele Consiliului de Miniștri al R. P. R. București Vă mulțumesc, tovarășe președinte, pentru călduroasele felicitări de Anul Nou și doresc din toată inima poporului român prieten și Dvs. personal noi succese în construirea socialismului și în lupta pentru întărirea păcii în Europa. G. MALENKOV Nr. 613 (2092) 4 pagini 20 bani MARȚI 4 ianuarie 1955 In Interiorul ziarului 9 65 ani de la moartea marelui povestitor Ion Creangă — M. C. DELASABAR : Basmele lui Ion Creangă - - oglindă vie a vieții și năzuințelor popoarelor (pag. 2-a) Să reținem cît mai multă zăpadă pe ogoare (pag. 2-a) Prima zi de lucru din noul an — primele succese în producție (pag. 3-a) Rezoluția conferinței reprezentanților adunărilor legiuitoare ale R. P. Polone, R. Cehoslovaciei și R. D. Germane în legătură cu ratificarea acordurilor de la Paris (pag. 3-a) Comentarii în legătură cu rezultatul votului din Adunarea Națională franceză (pag. 4-a) Declarația Biroului Politic al Partidului Comunist Francez (pag. 4-a)' Răspunsurile tovarășului Gh. Gheorghiu-Dej, președintele Consiliului de Miniștri al R. P. R., la întrebările puse de agenția iugoslavă „Jugopress“ Agenția iugoslavă „Iugopress“ din Belgrad s-a adresat cu ocazia Anului Nou tovarășului Gheorghe Gheorghiu-Dej, președintele Consiliului de Miniștri al Republicii Populare Române, solicitîndu-l să răspundă la cîteva întrebări privind situația internațională. Redăm mai jos întrebările agenției și răspunsurile date de tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej : ÎNTREBARE : Cum apreciați actuala situație internațională ? RĂSPUNS: Pașii făcuți în anul care s-a scurs pe calea destinderii în relațiile internaționale, datorită eforturilor perseverente ale statelor iubitoare de pace și îndeosebi stingerea focarului de război din Indochina, la puțin timp după stingerea celui din Coreea, au neliniștit cercurile agresive din țările occidentale, și îndeosebi din S.U.A., care văd în destinderea internațională o piedică în calea planurilor lor agresive și a profiturilor uriașe ale magnaților armamentului. Aceste cercuri depun toate eforturile pentru a agrava situația internațională în scopul unor noi aventuri războinice în Europa și în Asia. Ele trec la restabilirea militarismului german, care a cotropit nu odată prin forța armelor popoarele europene. Aceasta creează în Europa o gravă amenințare pentru cauza păcii. Popoarele europene se ridică însă cu tot mai multă hotărire împotriva refacerii sub orice formă a militarismului german revanșard, fiind conștiente că acesta reprezintă o mare primejdie pentru ele și pentru pacea lumii. Ia o amploare tot mai mare lupta poporului francez, a poporului italian și a poporului german însuși împotriva remilitarizării Germaniei occidentale și a includerii ei în blocuri militare agresive. Poporul român este neclintit în voința sa de a se împotrivi alături de toate popoarele iubitoare de pace, politicii de refacere a militarismului german. Poporul român, ca și celelalte popoare europene, este profund interesat în rezolvarea problemei germane prin unificarea Germaniei pe baze pașnice și democratice și în crearea unui sistem de securitate colectivă a tuturor statelor europene, așa cum se propune în Declarația comună a statelor participante la conferința de la Moscova, convocată din inițiativa Uniunii Sovietice, în înțelegere cu Polonia și Cehoslovacia. Conferința de la Moscova a urmărit împiedicarea împărțirii Europei în blocuri militare opuse și a cursei înarmărilor prin înfăptuirea securității colective. Statele participante la conferință au arătat că dacă totuși se va proceda la ratificarea acordurilor de la Paris ele vor fi nevoite să ia măsuri pentru sporirea capacității lor de apărare, în vederea asigurării securității și muncii pașnice a popoarelor lor. Aceasta este urmarea logică și singurul răspuns care poate fi dat capetelor înfierbîntate din Occident în cazul ratificării acordurilor amintite. Nu încape îndoială că energia de care dau dovadă popoarele în apărarea păcii, forțele uriașe care se ridica împotriva uneltirilor de război vor face să eșueze în cele din urmă planurile cercurilor agresive. ÎNTREBARE : Care sunt perspectivele pentru realizarea coexistenței pașnice între țări cu sisteme sociale diferite? RĂSPUNS: Experiența istorică arată că țări cu sisteme sociale diferite pot coexista în mod pașnic Astăzi un număr tot mai mare de țări, care cuprind majoritatea covârșitoare a omenirii, fruntași ai vieții publice din toate țările lumii, de diferite opinii și din diverse pături sociale, sprijină ideea coexistenței pașnice promovată de Uniunea Sovietică din primele zile ale existenței sale. După cum se știe, cu privire la principiile coexistenței pașnice au avut loc în cursul anului 1954 declarațiile comune al premierului Republicii Populare Chineze, Ciu Enlai, și a primului ministru al Indiei, Jawaharlal Nehru, a lui Ciu Enlai și a primului ministru al Birmaniei, U Nu, iar recent declarația comună a președintelui Republicii Populare Federative Iugoslavia, Iosip Broz Tito, și a primului ministru indian, Jawaharlal Nehru. Aplicarea principiilor respectului suveranității, independenței și integrității fiecărei țări, a principiilor neagresiunii, egalității și neamestecului în afacerile interne ale altor țări ar face în adevăr posibilă coexistența pașnică. Cercurile conducătoare ale puterilor occidentale, opunînd securității colective și metodei tratativelor pașnice politica lor ,,de pe poziții de forță“, acționează însă împotriva perspectivelor coexistenței pașnice. Nimic nu e mai absurd ca afirmația acestor cercuri că remilitarizarea Germaniei occidentale „va îmbunătăți șansele tratativelor cu Răsăritul“. Dimpotrivă, aceasta nu ar putea decît să înrăutățească situația internațională și să agraveze pericolul unui nou război. Popoarele iubitoare de pace văd în înfăptuirea unui sistem de securitate colectivă prin colaborarea tuturor statelor europene, indiferent de regimul lor social, calea cea mai sigură pentru menținerea și consolidarea păcii în Europa și în lume. Guvernul Republicii Populare Române este călăuzit în politica sa externă de dorința de a-și da contribuția activă la cauza apărării păcii, de a dezvolta și întări relațiile de colaborare și prietenie și toate popoarele și țările iubitoare de pace, încheind răspunsurile la întrebările Dvs., mă folosesc de acest prilej pentru a arăta că poporul român întîmpina cu satisfacție îmbunătățirea produsă în relațiile dintre Republica Populară Romînă și Republica Populară Federativă Iugoslavia. Prietenia popoarelor noastre are rădăcini adinei în lupta comună pe care au dus-o de-a lungul istoriei pentru libertate și independență. In amintirea lor sunt încă proaspete suferințele îndurate de ele sub cotropirea dușmanului comun, militarismul german. îmbunătățirea continuă a relațiilor dintre Iugoslavia și Romînia corespunde intereselor și năzuințelor popoarelor noastre și e menită să aducă o contribuție însemnată la consolidarea păcii în Europa. Urăm din toată inima poporului iugoslav prieten sunt cese în munca pentru prosperitatea patriei sale și pentru înfăptuirea năzuințelor de pace ale popoarelor noastre și ale tuturor popoarelor lumii. Mesajul de Anul Nou, rostit la radio de dr. Petru Groza, președintele Prezidiului Marii Adunări Naționale a R. P. R. In noaptea de 31 decembrie, tovarășul dr. Petru Groza, președintele Prezidiului Marii Adunări Naționale, a rostit la posturile noastre, de radio mesajul de Anul Nou . Dragi prieteni și tovarăși. Peste cîteva minute acele ceasornicului vor arăta sfîrșitul anului 1954 și începutul unui an nou. In aceste clipe sărbătorești, poporul nostru privește cu vigitimă satisfacție la drumul parcurs în anul care se încheie acum. Datorită muncii pline de elan a minunatei noastre clase muncitoare, a harnicei noastre țărănimi muncitoare, a cărturarilor noștri, a tuturor oamenilor muncii se înfăptuiește planul de măsuri adoptat de partid și guvern în vederea dezvoltării continue a economiei naționale și ridicării nivelului de trai al populației. In 1954 a sporit într-o proporție însemnată producția agricolă, s-a lărgit simțitor producția bunurilor de larg consum, s-au ridicat numeroase construcții social-culturale și locuințe pentru populația muncitoare. Pe baza succeselor obținute a devenit posibilă, recent, desființarea sistemului de aprovizionare pe bază de cartele și rații și trecerea la comerțul desfășurat al produselor alimentare și industriale, ceea ce va contribui la sporirea volumului de produse necesare populației și va crea pe viitor putința unei treptate scăderi a prețurilor pe baza creșterii productivității muncii, reducerii prețului de cost și creșterii cantităților de mărfuri pe piață. Succesele obținute au întărit și mai mult convingerea întregului nostru popor că politica Partidului Muncitoresc Român și a guvernului democratpopular trasează singura cale justă pentru înfringerea tuturor greutăților și pentru asigurarea bunei stări a poporului. In anul care se încheie acum, țara noastră a dus mai departe, cu consecvență, politica sa de pace și colaborare internațională. Statul nostru și-a dezvoltat într-o măsură importantă relațiile sale de afaceri cu un mare număr de țări pe baza principiului egalității depline și a avantajelor reciproce. In același timp, poporul nostru își sporește vigilența față de uneltirile periculoase ale acelor cercuri agresive din Occident, care n-au învățat nimic din lecțiile istoriei și care vor să reînvie militarismul german, pentru a-i arunca din nou împotriva popoarelor pașnice. Tot poporul nostru, toți oamenii cinstiți și patrioți, aparținînd celor mai felurite pături și categorii sociale, și-au manifestat cu tărie adeziunea lor la hotărîrile conferinței de la Moscova, hotărîri menite să contribuie la întărirea păcii și securități colective în Europa. In strînsă unire cu marea noastră prietenă. Uniunea Sovietică, cu China Populară și cu celelalte țări de democrație populară vom apăra pînă la capăt cauza păcii și în același timp sîntem hotărîți să dăm riposta cuvenită oricui ar îndrăzni să amenințe pămîntul sfînt al patriei noastre și cuceririle noastre democratice. Amatorii de aventuri războinice n-ar trebui să uite că niciodată lagărul păcii și al socialismului n-a fost mai puternic și mai unit caastăzi, că niciodată n-a exista în lume o forță mai uriașă decît frontul de 900 milioane al popoarelor libere.Dragi prieteni și tovarăși. Pășim în noul an 1955 încrezători în forțele noastre, hotărîți să muncim în așa fel încît să facem scumpa noastră patrie mereu mai puternică, iar viața noastră tot mai îmbelșugată și mai fericită, întărind alianța frățească între clasa muncitoare și țărănimea muncitoare, consolidînd prietenia strînsă între poporul român și toate naționalitățile din țara noastră, vom munci neobosit pentru a dezvolta mai departe industria noastră, pentru a spori rodul ogoarelor noastre, pentru a produce cît mai multe bunuri de larg consum, pentru a dezvolta învățămîntul, știința, arta. Un viitor minunat stă în fața poporului nostru. Pentru înfăptuirea lui vă adresez în această noapte a Anului Nou, tradiționala urare: La mulți ani 1