Steagul Roşu, februarie 1955 (Anul 10, nr. 637-660)

1955-02-01 / nr. 637

■y N. 637 (2216)’ 4 pagini 2-0 bani MARTI 1 februarie 1955 In interiorul sstarului i VIAȚA DE PARTID'. Organizația de bază de la S.M.T. Bacău trebuie să dea atenția'' cuvenită calificării tractoriștilor '(pag. 2-a)’ In ajutorul celor care participa la „Joia sfatului agrotehnic“ — Prof. N. Zamfirescu: „îngrijirea culturilor iarna și primăvara timpuriu • * 'P : (pag. 2-a)1 Hotărirea Comitetului Central al P.M.R. și a Consiliului de Miniștri al R. P.R. cu privire la organizarea școlilor profesionale de ucenici, a școlilor tehnice și a școlilor tehnice de maiștri ... . (pag 3-4)" Jos mîinile de pe Taivani— Crește indignarea împotriva intervenției S. U.A. în afacerile interne ale Chinei ■ tip; ir- ■ (pag. 4-a)’ Ne ridicăm împotriva acelora care pregătesc războiul atomic ! Chemarea Comitetului Permanent pentru Apărarea Păcii din R. P. R. Cetățeni ai Republicii Populare Romînerea de noi sute de milioane de semnături pe Apelul Consiliului Mondial al Păcii, vom făuri o puternică stavilă în calea organizatorilor războiului atomic. Cetățeni ai Republicii Populare Romîne, bărbați și femei, tineri și tinere, toți acei cărora vă este scumpă pacea și iubiți patria, pe care vreți s-o vedeți mai frumoasă și mai prosperă ! Pentru a zădărnici planurile criminale ale cercurilor agresive care pregătesc războiul atomic, pentru a face ca energia atomică — această uriașă descoperire a minții omenești — să slujească nu distrugerii vieții, ci înfloririi ei și progresului omenirii, participau cu fermitate alături de sutele de milioane de oameni din toate continentele globului pămîntesc la lupta împotriva pregătirii războiului atomic, semnînd Apelul Consiliului Mondial al Păcii. Milioanele de semnături, pe care le vom pune pe Apelul împotriva pregătirii războiului atomic, vor demonstra voința neclintită a întregului nostru popor de a apăra pacea între popoare și civilizația umană ! Să aparăm activ cauza păcii, întărind semnăturile pe Apelul Consiliului Mondial al Păcii prin sporirea eforturilor în munca pentru înflorirea scumpei noastre patrii ! Pacea poate fi salvată ! Pacea trebuie să fie salvată împiedicat folosirea bombelor atomice în Coreea și Indochina. Prin strînge COMITETUL PERMANENT PENTRU APARAREA PĂCII DIN R. P. R. Răspunzînd voinței de pace a tuturor popoarelor și pentru a feri omenirea de grozăviile unui război atomic, Consiliul Mondial al Păcii a aDReSAT POpoAReLor luMII uRmătoRul ApeL: „IN PREZENT, ANUMITE GUVERNE SE PREGĂTESC SA DEZLĂNȚUIE UN RĂZBOI ATOMIC. ELE VOR SĂ CONVINGĂ POPOARELE DE INEVITABILITATEA ACESTUIA. FOLOSIREA ARMEI ATOMICE AR DUCE LA UN RĂZBOI DE EXTERMINARE. DECLARĂM CĂ GUVERNUL CARE VA DEZLĂNȚUI RĂZBOIUL ATOMIC VA PIERDE ÎNCREDEREA POPORULUI SĂU ȘI VA FI CONDAMNAT DE TOATE POPOARELE. NE RIDICĂM ÎMPOTRIVA ACELORA CARE PREGĂTESC RĂZBOIUL ATOMIC. CEREM DISTRUGEREA IN TOATE ȚĂRILE A STOCURILOR DE ARME ATOMICE ȘI ÎNCETAREA IMEDIATĂ A PRODUCȚIEI ACESTORA" Comitetul Permanent pentru Apărarea Păcii din R.P.R. vă cheamă să semnați acest Apel! Lupta popoarelor poate împiedica dezlănțuirea războiului atomic. Cele 500 milioane semnături strinse pe Apelul de la Stockholm au Consfătuirea pe regiune a fruntașilor recoltelor bogate Duminică, 30 ianuarie a.c., a avut loc în sala Teatrului de Stat din Bacău, consfătuirea regională a fruntașilor recoltelor bogate la principalele plante de cultură, organizată din inițiativa Comitetului regional P.M.R. La consfătuire au participat peste 500 delegați aleși în consfătuirile raionale, colectiviști, membri ai întovărășirilor agricole, țărani muncitori cu gospodării individuale, muncitori din S.M.T. și G.A.S., membrii corpului didactic, ingineri și tehnicieni agronomi, activiști de partid etc. Consfătuirea a fost deschisă de Iov. B. Baltagiu, secretar al comitetului regional de partid, care a arătat condițiile în care are loc consfătuirea, scopul consfătuirii și felul cum vor decurge lucrările ei. Au luat cuvîntul apoi tovarășii, inginer D. Babi, care a prezentat referatul despre cultura griului, inginer G. Alexandrescu, care a vorbit despre cultura porumbului, inginer Ion Covrig, care a expus referatul despre cultura cartofului și inginer N. Cîrjă, care a vorbit despre metodele de sporire a producției la cultura sfeclei de zahăr. Pentru lămurirea problemelor agrotehnice prezentate în referatele amintite, s-au expus și diafilme, al căror conținut a fost explicat de referenții în problemele respective. In continuare, numeroși fruntași ai recoltelor bogate din toate raioanele, printre care:. N. Focșaneanu, C. Bîrsan, Ion Dogaru, P. Roșu, V. Mocanu și alții, au luat cuvîntul, vorbind despre metodele folosite de ei în obținerea de recolte bogate, exprimînd hotărîrea de a răspîndi larg metodele înaintate de muncă în rîndul țăranilor muncitori pentru ca aceste metode să fie aplicate de către toți și astfel să se obțină recolte bogate pe întreaga regiune. Tov, inginer agronom I. Căinaru, directorul adjunct al Direcției regionale agricole a arătat în cuvîntul său ce trebuie făcut, în etapa actuală, pentru asigurarea producțiilor medii stabilite pe regiune la principalele plante de cultură. In încheiere, a vorbit tov. D. Berezițchi, prim-secretar al comitetului regional P.M.R., care a subliniat faptul că lucrările consfătuirii au arătat posibilitățile largi de care dispunem în regiunea noastră, pentru atingerea și chiar depășirea producțiilor medii la hectar de: 1.500 kg. grîu, 2.000 kg. porumb, 1.100 kg. floarea-soarelui, 14.000 kg. cartofi și 17.000 kg. sfeclă de zahăr. Consfătuirea s-a desfășurat într-o atmosferă însuflețită. Ea a constituit un prețios schimb de experiență. Participanții la consfătuire au adresat o moțiune C.C. al P.M.R. și una Consiliului de Miniștri al R.P.R., prin care se angajează să lupte pentru traducerea în viață a sarcinilor trasate de partid și guvern, pentru sporirea producției agricole în regiunea Bacău. Consfătuirea a lansat o chemare către oamenii muncii din agricultură din regiune, al cărei text integral îl publicăm mai jos. CHEMAREA Consfătuirii fruntașilor recoltelor bogate din sectorul socialist și individual din regiunea Bacău Către membrii gospodăriilor agricole colective, întovărășirilor agricole și asociațiilor, către țăranii muncitori cu gospodărie individuală, muncitori din S.M.T. și G.A.S., către toți inginerii și tehnicienii din agricultură din regiunea Bacău Dragi tovarăși. Sub conducerea înțeleaptă a partidului, clasa muncitoare în alianță cu țărănimea muncitoare a obținut și obține pe an ce trece tot mai însemnate succese în ridicarea nivelului material și cultural al poporului, pe drumul construirii socialismului în patria noastră. Așa cum muncitorii din fabrici luptă pentru întărirea economică a patriei, pentru a da poporului produse tot mai multe și mai bune, tot astfel și noi oamenii muncii din agricultură avem datoria de a lupta mai mult pentru sporirea producției la hectar, pentru a îndestula atît gospodăriile noastre, cît și pentru a da poporului mai multe produse agricole și mai multă materie primă pentru industria socialistă. Consfătuirea noastră, inițiată de către Comitetul regional de partid Bacău, are loc, numai după scurt timp de la adunarea Comitetului regional de partid cu activul în care, pe baza unei analize temeinice a posibilităților existente în regiune de sporirea producției agricole la hectar, s-a stabilit că în regiunea noastră, prin aplicarea regulilor aigrotehnice, se poate obține o producție medie de 2000 kg. porumb la hectar, 1500 kg. grîu la hectar, 1100 kg. floarea-soarelui la hectar, 14.000 kg. cartofi la hectar și 17.000 kg. sfeclă de zahăr la hectar. Consfătuirile comunale și raionale ale fruntașilor recoltelor bogate, precum și dezbaterile ce au avut loc în cadrul consfătuirii regionale, au confirmat justețea măsurilor elaborate de adunarea Comitetului regional de partid cu activul, arătînd că prin aplicarea regulilor agrotehnice se pot realiza și chiar depăși recoltele medii stabilite. Experiența fruntașilor recoltelor bogate a dovedit că n-au dreptate acei ce cred că recoltele slabe se datoresc pămîntului de proastă calitate. Nu există pămînt rău, ci pămînt rău lucrat! Tovarăși. Consfătuirea regională a fruntașilor recoltelor bogate cheamă gospodăriile agricole colective, întovărășirile agricole, asociațiile, pe toți țăranii muncitori cu gospodărie individuală, muncitorii din S.M.T. și G.A.S., pe toți inginerii și tehnicienii din agricultură să lupte pentru aplicarea în viață a măsurilor luate de adunarea Comitetului regional de partid cu activul. Aplicînd regulile agrotehnice să sporim producția la hectar, realîzînd și depășind recoltele medii stabilite pe regiune, dînd astfel viață sarcinilor ce izvorăsc din proiectul de Directive al celui de al II-lea Congres al Partidului, cu privire la dezvoltarea agriculturii în următorii 2—3 ani și a sarcinilor pe care le trasează Hotărîrea C.C. al P.M.R. și a Consiliului de Miniștri al R.P.R. cu privire la desființarea sistemului de aprovizionare pe bază de cartele și rații și trecerea la comerțul desfășurat. Țărani muncitori, ai Noi, fruntașii recoltelor bogate, participanți consfătuirii pe regiune, vă chemăm — să selecționăm din timp semințele cele mai bune pentru însămînțările de primăvară — să încercăm puterea de germinație a semințelor și înainte de a însămînța să tratăm aceste semințe ; — să luăm măsuri pentru reținerea zăpezii și apei provenite din ploi și topirea zăpezii; — să folosim întreaga cantitate de gunoi de grajd precum și îngrășămintele chimice puse la dispoziție de către stat; — să efectuăm arăturile imediat ce timpul permite, folosind întreaga capacitate de lucru a tractoarelor și atelajelor, încît arăturile de primăvară să le terminam pînă la 5 aprilie ; ... — să grăpăm ogoarele primăvara, precum și culturile de toamnă după indicațiile tehnicienilor ; — în primăvară dacă griul iese din iarnă dezrădăcinat, este necesară tăvălugirea și apoi grăparea lui — sa executăm la timp și în bune condițiuni însămînțările de primăvară ! — să alegem cei mai buni știuleți de porumb și să reținem pentru sămînță numai boabele de la mijlocul știuleților; — să semănăm în cuiburi așezate în patrat culturile de porumb, floarea-soarelui, cartofi și alte culturi prăsitoare ; — să facem cel puțin trei prașile la porumb, fără mușuroi; — să folosim în toată regiunea la însămînțat, porumb din soiurile : dîngănesc, portocaliu și cincantin ; — să producem și să însămînțăm suprafețe cît mai mari cu sămînță de porumb hibrid. Cel mai indicat este hibridul provenit din încrucișarea soiului dîngănesc cu portocaliu de Tg. Frumos și hibridul galben timpuriu cu portocaliu de Tg. Frumos ^ — să facem polenizarea suplimentară artificiala la porumb, floarea-soarelui, secară, lucernă și altele ; — la cartofi să folosim soiurile : viola, ackersegen, roz de vară și roz de timpuriu ; să aplicăm farorizarea cartofului care ajută la obținerea de producții timpurii și să înlăturăm tuberculele necorespunzătoare pentru sămînță ; — să facem cel puțin trei prașile la cartofi; — să privim din timp griul de buruieni; — să nu întîrziem nici o zi la răritul sfeclei de Za—!Sa facem cel puțin 4-5 prașile la cultura sfeclei de zahăr; — să acordăm o atenție deosebită întreținerii culturilor, după specificul fiecărei plante; — să recoltăm fiecare cultură la timpul optimii fără pierdere. Țărani muncitori cu gospodărie individuală. Vă chemăm să aplicați regulile agrotehnice pentru sporirea producției agricole la hectar, conștienți fiind că fiecare kilogram de produse agricole în plus, contribuie la dezvoltarea economiei naționale, la întărirea capacității de apărare a patriei, la creșterea nivelului de trai al oamenilor muncii din orașele și satele patriei noastre. Organizați cît mai multe asociații, întovărășiri agricole, și gospodării agricole colective, pentru că în felul acesta puteți folosi pe suprafețe mai mari tractoarele și mașinile agricole puse la dispoziție de către stat, precum și mijloacele proprii, puteți aplica pe scara mai largă metodele științifice în agricultură și prin aceasta să realizați recolte superioare față de cele pe care le obțineți lucrînd pămîntul individual. Țărani colectiviști și întovărășiți. Luptați pentru consolidarea economico-organizatorică a gospodăriilor agricole colective și întovărășirilor agricole, aplicați cu strictețe regulile agrotehnice în scopul obținerii de recolte mai mari. Faceți din gospodăriile agricole colective și întovărășiriiagricole din regiunea noastră unități puternice, cu producții bogate care să asigure venituri importante membrilor lor, să contribuie din plin la aprovizionarea orașelor și industriei. Munciți în așa fel încît gospodăriile agricole colective și întovărășirile agricole, prin exemplul lor viu, să convingă țărănimea muncitoare ca gospodărie individuală asupra superiorității lucrării pămîntului în colectiv« Muncitori, ingineri și tehnicieni din S.M.T.. Executați la timp și în bune condițiuni reparațiile tractoarelor și mașinilor agricole ; faceți arăturile și celelalte lucrări de cea mai bună calitate ; sprijiniți țărănimea muncitoare în aplicarea regulilor agrotehnice. Muncitori, ingineri și tehnicieni din U.A.S.. Lucrați pămîntul la un înalt nivel științific, astfel încît gospodăriile de stat să constituie adevărate exemple în fața țărănimii muncitoare. Produceți semințe de soi pentru țăranii muncitori. Luptați pentru astfel de producții încît gospodăriile agricole de stat să devină mari producătoare de cereale, legume, zarzavaturi și alte produse— pentru aprovizionarea orașelor — și de materie primă pentru industrie, învățători și ceilalți propagandiști ai cercurilor, cursurilor și sfaturilor agrotehnice. Munciți cu dragoste și abnegație, sfătuind și îndrumînd zi de zi pe țăranii muncitori pentru obținerea de recolte bogate. Acordați un ajutor mai calificat cercurilor și cursurilor agrotehnice. Faceți din „joia sfatului agrotehnic“ organizate pe circumscripții electorale comunale, un adevărat mijloc de răspîndire a metodelor înaintate în agricultură. Sprijiniți căminele culturale, bibliotecile, echipele artistice. Organizați răspîndirea cărților și broșurilor agrotehnice, îndrumați brigăzile artistice de agitație pentru ca acestea să-și axeze activitatea în sprijinul luptei pentru sporirea producției agricole. Ingineri și tehnicieni din agricultură. Acordați zi de zi țăranilor muncitori tot sprijinul pentru obținerea recoltelor sporite la hectar. Fiii în permanentă în mijlocul țăranilor muncitori. Ei au nevoie de sprijinul vostru practic. Nu precupețiți nici un efort în lupta pentru recolte bogate. •Chemăm toate gospodăriile agricole colective, întovărășirile agricole, asociațiile, pe toți țăranii muncitori și pe muncitorii din G.A.S. și S.M.T. din regiunea Bacău, să întîmpine campania de primăvară pe deplin pregătiți pentru ca de îndată ce timpul va fi prielnic să se poată trece la efectuarea tuturor lucrărilor, în cele mai bune condițiuni. Să efectuăm toate arăturile imediat ce timpul va permite, folosind întreaga capacitate de lucru a tractoarelor și atelajelor, astfel încît pînă la 5 aprilie să terminăm arăturile de primăvară în întreagă regiune. Să desfășurăm larg întrecerea socialistă îm gospodăriile agricole de stat, S.M.T., și gospodării agricole colective întrecerea patriotică între cetățeni pe ulițe, circumscripții electorale, sate, comune și raioane sub lozinca : „Să obținem o producție medie de cel puțin 2000 kg. porumb la hectar, 1500 kg. grîu la hectar, 14.000 kg. cartofi la hectar, 1100 kg. floarea-soarelui la hectar, 17.000 kg. sfeclă de zahăr la hectar și producții sporite la toate celelalte culturi". Noi, cei întruniți în consfătuirea pe regiunea Bacău, numărăm cîteva sute de fruntași ai recoltelor bogate. In toată regiunea sînt mii de fruntași. In numele miilor de fruntași, adresăm această, chemare către toți cei care muncesc în agricultură. Avem convingerea că chemarea noastră nu va rămîne fără rezultate și că la toamnă, cînd vom strînge recoltele, regiunea Bacău va număra un mii, ci zeci de mii, multe zeci de mii de fruntași ai recoltelor bogate, că nici un țăran muncitor nu va rămîne deoparte în măreața bătălie pentru pîinea poporului, pentru un belșug de produse care va contribui la bunăstarea oamenilor muncii de la orașe și sate, la întărirea patriei noastre scumpe — Republica Populară Romînă, 4 VEȘTI DIN ÎNTREPRINDERI La unul din marile strunguri ale uzinei mecanice din Bacău, muncitorul Ion Băran strunjește pistoanele pentru cilindrii XVG, realizînd zilnic peste două norme. Iată-1 în clișeu, măsurînd cu suplerul diametrul interior al lăcașului pentru bolț. — Mai trebuie luat un span ! Aplicînd metode înaintate In schelele petrolifere ale Moldovei se desfășoară o muncă susținută pentru extinderea metodelor înaintate de muncă în scopul ducției de sporirii profiței. Din toamna anului trecut, de pildă, și pînă în prezent, metoda sovietică a pompajului forțat a fost extinsă la un număr de 28 sonde din cadrul Trustului 4 Moinești, care dădeau o producție scăzută de țiței și care și-au sporit simțitor randamentul în urma aplicării acestei metode înaintate. Grupul celor 28 de sonde dă zilnic 130 tone de țiței peste nivelul producției atinse prin pompajul normal. La schela nr. 2, metoda pompajului forțat este aplicată la 10 sonde, care dau o producție cu 15 la medie zilnică sută mai mare decit cea obținută înainte. Aplicînd această metodă în cadrul celor 7 sonde la care lucrează brigăzile conduse de Dumitru Zaharachescu și Ion Nedelcu obțin o producție zilnică cu 20 tone țiței mai mare față de producția realizată anterior. Asemenea succese se obțin și la celelalte sonde unde se aplică metoda sovietică pompajului forțat, și au obținut frumoase realizări.Astfel, numai în patru zile, planul global exprimat în locomotive kilometri ungere a fost depășit cu 1,99 la sută, parcusul mediu al trenurilor de marfă a fost depășit cu 4,83 la sută, iar consumul specific de combustibil convențional a fost redus, înregistrîndu-se o economie de 66 tone combustibil, ceea ce echivalează cu 12.000 lei. P. CHELARU coresp cerea socialistă poate fi continuat și cu brigada lui Feher Petre, care lucrînd la înaintare în galeria superioară a reușit în aceeași perioadă de timp să excaveze mai mult cu 64 vagoneți steril. Și constructorii care muncesc în celelalte puncte de lucru, cum ar fi la baraj, de pildă, au obținut realizări asemănătoare. B. STOICESCU coresp. In cinstea zilei ceferiștilor In turmă cu cîteva zile, muncitorii atelierului de strungărie de la depoul C.F.R. Bacău s-au adunat Intr-un miting. Cu acest prilej, ceferiștii și-au luat angajamente sporite în muncă, pentru a cinsti împlinirea 22 de ani de la earoica riștilor luptă a ceredin 1933. Responsabilul brigăzii U.T.M. de la hala de montaj, tov. Mihai Barzaghidian, s-a cinstea angajat ca în Februarie zilei de 16 întreaga brigadă să-și depășească normele cu 10 la sută și să realizeze economii de materiale în proporție de 10 la sută. Iași Cu prilejul acelumiting și-au luat angajamente în muncă și alți ceferiști, precum și mecanici de locomotivă. Tov. Ion Ailincăi și Lichin Andrei, din brigada U.T.M. ,,Vasile Roaită", s-au angajat să cheze un tren remiordin economii proprii. Asemenea angajamente și-au luat și alți muncitori. Au trecut puține zile de la luarea angajamentelor. In acest timp, ceferiștii au muncit cu avînt Pe șantierul hidrocentralei Constructorii hidrocentralei de la Bicaz muncesc cu avînt pentru a continua succesele dobîndite în cursul anului trecut. In acest scop, în urmă cu puțin timp, la șantierul tunel-intrare a consfătuire avut loc o de producție cu care prilej numeroase brigăzi și-au luat noi angajamente în muncă. Realizările obținute aici, în primele două decade ale lunii în curs, confirmă hotărîrea constructorilor de a-și realiza angajamentele. La inelul 140 efectuează lucrări de betonare cei 14 mineri conduși de Mezei Francisc. Ca urmare a elanului cu care aceștia au lucrat, brigada a reușit să-și depășească sarcinile planificate cu 37 m. c. La rîndul lor, cei din brigada lui Benington au excavat cu 44 la sută mai multă stîncă. Șirul brigăzilor fruntașe în între Livrează laptele contractat Țăranii muncitori din comuna Ceahlău au primit cu multă bucurie Hotărîrea guvernului și partidului cu privire la îmbunătățirea contractare și achiziții sistemului de de animale, păsări și produse animale. Mulți dintre ei s-au hotărît să încheie contracte pentru creșterea și îngrășarea de animale, cît și pentru livrarea de lapte de vacă pe bază de contract. Unii țărani muncitori din această comună s-au înscris la centrul de strîngere a laptelui de pe lîngă cooperativă, luîndu-și obligația să aducă însemnate cantități de lapte. Țăranul muncitor Constantin David care anul trecut a livrat cooperativei pe bază de contract cantitatea de 600 litri lapte de vacă s-a angajat ca în luna ianuarie a .c. să aducă la centrul de strîngere 250 litri lapte de vacă. Pînă la data de 15 ianuarie el a livrat cantitatea de 127 litri lapte de vacă. Tov. Ion Moraru a predat, în prima jumătate a lunii ianuarie 80 litri lapte. De asemenea și țărancele muncitoarea Elena Vlad și Ecaterina Platon, care s-au angajat ca în lunile ianuarie și februarie să predea pe bază de contract, prima 220 litri și a doua 150 litri lapte de vacă, au livrat pînă în zilele trecute centrului de strîngere, însemnate cantități de lapte; t