Steagul Roşu, septembrie 1955 (Anul 10, nr. 816-841)

1955-09-01 / nr. 816

1 ♦ Sporta muncă în noul an școlar! Oamenii muncii, cadrele didactice și întregul tineret studios din patria noastră, întîmpină ziua deschiderii noului an școlar cu bucurii și aspirații din cele mai îndrăznețe, dezășuite de fundamentul solid al bazei noastre economice și de grija părintească a partidului și guvernului republicii noastre dragi. Structura noului an școlar, ca și sarcinile ce decurg din H.C.M. nr. 1564/955, cu privire la obligativitatea învățămintului de 7 ani in centre muncitorești și localități orașe, de reședințe ale raioanelor, constituie expresia politicii juste a partidului, care punînd în centrul preocupărilor sale grija pentru om, creează condițiile necesare dezvoltării multilaterale a personalității umane. Pentru instruirea și familiarizarea elevilor cu principalele noțiuni pe linia învățămîntului politehnic, programa școlară rezervă un număr de ore pentru activitate agricolă obligatorie la clasele V-VII și tehnică la clasele VIII-X a. Numeroase școli elementare, de 7 ani, medii, pedagogice și pentru tineretul sătesc își primesc azi oaspeții așteptați, care pășesc pragul unui nou an de școală, însuflețiți de dorința de a-și însuși bogățiile nemărginite ale științei și culturii. Față de anul școlar anterior, numărul elevilor ce vor urma cursurile diferitelor tipuri de școli din regiunea noastră a crescut de la 49-506 la 52.105, iar pentru asigurarea spațiului de școlarizare, s-au dat în folosință noi localuri de școli ca : Școala de 7 ani din Itești, raionul Bacău, Școala medie din Buhuși și altele. Spiritul gospodăresc al colectivelor de conducere ale școlilor s-a concretizat și in anul acesta in asigurarea încă din timp a condițiilor materiale necesare desfășurării în bune condițiuni a activității școlare din noul an. Sunt semnificative în acest sens exemplele colectivelor școlilor din Horgești, raionul Bacău, Valea Arinilor din raionul Moinești, Răucești, raionul Tg. Neamț și altele, care au pregătit din vreme localurile de școală, le-au aprovizionat cu combustibil și au pus la punct materialul didactic necesar. Pentru ca încă din prima zi de școală, activitatea didactică să se desfășoare în ritm normal, C.S.D.C. Bacău a primit din timp necesarul de manuale școlare, conform cifrei de școlarizare stabilite de Ministerul Invățămîntului. In același scop s-au instituit comisiile raionale, cu sarcina de a se ocupa de buna aprovizionare a școlilor cu manualele programate. Numeroase comisii, sprijinite de sfaturile populare și organele cooperatiste locale, și-au dus la îndeplinire sarcina încredințată, ceea ce a făcut ca în momentul de față elevii școlilor din raioanele respective să posede în întregime manualele necesare. Un exemplu de acest fel îl constituie comisia raională Buhuși. Nu același lucru, se poate spune despre comisia raională Tg. Ocna, care pînă la data de 27 august a. c. nu trimisese secției de învățămînt regionale nici cifra de școlarizare actuală pentru a se putea repartiza manualele. In alte locuri, sfaturile populare și cooperativele au manifestat totală nepăsare față de transportul manualelor de la centrele de librării raionale. Printre acestea se numără cele din Filipești, Gloduri, Negri și Mărgineni din raionul Bacău. Consfătuirile raionale ale cadrelor didactice, care au avut loc în luna august, au constituit un bun prilej de analiză a întregului proces de învățămînt din anul trecut și de orientare spre linia cea mai justă in desfășurarea activității pedagogice din anul școlar ce urmează. Ținînd seama de concluziile stabilite și aplicînd în viată rezoluțiile consfătuirilor, cadrele didactice se vor prezenta la catedră cu planificarea anuală și pe pătrar, întocmită în spiritul programelor școlare și în funcție de sarcinile educației comuniste. Planurile de lecții zilnice vor trebui să constituie o concretizare logică a conținutului de idei al materialului ce se predă, învățătorul, profesorul sau dirigintele, trebuie să se preocupe de găsirea celor mai științifice metode și procedee pedagogice de instruire și educare a tinerei generații, ocupându-se cu grijă de fiecare elev în parte. In opera de luminare a minții tinerelor vlăstare și de sădire a celor mai înalte sentimente patriotice în conștiința lor, școala și familia trebuie să formeze o unitate indestructibilă. Organizațiile de partid, sindicale și U.T.M. trebuie să se ocupe mai intens de munca de pregătire ideologică a cadrelor didactice, de îndrumarea organizațiilor de pionieri pe calea activității în spiritul noului regulament al acestora, pentru întronarea disciplinei liber consimțite a elevilor și pentru cultivarea atitudinei lor juste față de muncă. Sfaturile populare să sprijine din plin opera de educare a copiilor și de culturalizare a maselor, asigurînd satisfacerea cerințelor materiale ale școlilor și cadrelor didactice. Acum, cinci cu forțe reîmprospătate, școlari și pedagogii împreună, pornesc pe calea, nu fără greutăți, noului an școlar, oamenii muncii din regiunea noastră participă cu bucuria lor la sărbătoarea comună și le urează +inrîitîn,ninul Snar In muncă“ 1 BIBLIOTECA - •• " ,1 umVer '" ‘HN'&MI'-If-*;(W)|M; r,•í> • ^Ttr-wsr«®^ VÖtETäBi BIN TfíATE 1JrÄKff,P IfNrn-VÂ’frț 0HOÂH AL COMITETULUI REGIONAL P. M. R. ȘI AL SFATULUI POPULAR REGIONAL BACĂU J  ii * iî ■VA^ Nr. 816 (2295) 4 pagini 20 bani , — JS* 1 septembrie 1955 In interiorul ziarului: V. EMELIANOV: Povestiri despre atom (pag. 2-3) Preocupare pentru contractarea și achiziționarea animalelor I* 1 (pag. 2-a). O părere ciudată (pag. 2-1a) VIAȚA DE PARTID : Mai mult sprijin organizațiilor de bază din cooperativele meșteșugărești (pag. 3-a). O metodă cu avantaje deosebite tri forarea sondelor — Convorbire cu tov. Serghie Manu, directorul Trestiiului nr. 1 foraj Moinești (pag. 3-a)] Consfătuirea instructorilor supeiori de pionieri din raionul și orașul Bacău (pag. 3-a), Lupta grevistă a oamenilor muncii vest-germani (pag. 4-a)] De pe întinsul Toate forțele pentru realizarea și depășirea vitezei zilnice la treieriș Realizarea și depășirea vitezei zilnice la treieriș este, în momentul de față, sarcina cea mai importantă asupra careia trebuie sa-și îndrepte atenția organele și organizațiile de partid și de stat. . Acest lucru poate și trebuie să fie îndeplinit. Experiența raioanelor fruntașe ne dovedește pe deplin că există asemenea posibilități. Astfel, în raionul Moinești, pînă de curînd raion codaș, datorită muncii politice și organizatorice desfășurate, s-a reușit ca viteza zilnică la treieriș să fie realizată in zilele de 29 și 30 august în proporție de 142 la sută, ceea ce reprezintă, fără îndoială un frumos succes, în lupta pentru terminarea cit mai grabnică a treierișului. Intr-un alt raion, pînă de curind codaș — Tg. Ocna, — s-a făcut de asemenea un salt în ultimele 2 zile. In raionul Piatra Neamț s-a treierat de asemenea în ultimele două zile peste planul fixat, 105 tone de grîu, mul Sunt însă raioane în care, cu tot timpul înaintat, treierișul nu se desfășoară în ritcorespunzător. Rămînerea cea mai serioasă în această privință există, în raionul Bacău. Aici, viteza zilnică în ultima vreme n-a fost realizată pe raion decît într-o proporție mică. Această stare de lucruri ar trebui să dea serios de gîndit comitetului raional de partid și sfatului popular raional. Ce-i drept,utreierișul în raionul Bacău este efectuat în proporție de 67,3 la sută. Mai sunt însă de treierat peste 30 la sută din cereale. Aceasta fiind situația, și dacă nu se respectă viteza zilnică la treieriș, lucrurile se vor tărăgăna în mod nepermis, ceea ce va avea urmări nefavorabile, atît asupra recoltei din acest an, cît și asupra executării muncilor agricole din toamnă. O situație asemănătoare cu aceea din raionul Bacău există și în raionul Buhuși, unde în două zile nu s-au treierat decît 408 tone de cereale în loc de peste 1.100 tone cîte trebuiau treierate. Un pas înapoi, față de situația anterioară s-a făcut și în raionul Tg. Neamț. Dacă acum două zile acest raion se număra printre raioanele fruntașe la treieriș, apoi acum el se găsește între raioanele codașe, deoarece din cele 880 t. cîte trebuia să treiere în două zile n-a realizat decît 656 tone. . Comitetele raionale de partid și comitetele executive ale sfaturilor populare raionale să depună toate eforturile pentru realizarea și depășirea vitezei zilnice la treieriș. Acest lucru se poate realiza printr-o mai bună organizare a muncii, prin mobilizarea tuturor locuitori >r care mai au de treierat să se prezinte fără întîrziere la arie, prin organizarea treierișului ziua și noaptea , prin punerea în funcțiune a tuturor batozelor, etc. Trebuie arătat însă că în raioanele Bacău și Buhuși mai sînt și acum batoze defecte, lucru neadmis în actualele împrejurări, cînd fiecare zi are o deosebită însemnătate pentru terminarea cît mai grabnică a treierișului. Batozele care au terminat de treierat într-o comună să fie mutate fără întîrziere în alte localități astfel ca în timpul cel mai scurt să poată fi din nou puse în funcțiune.  ~ Au terminat treierișul păioaselor . Ca urmare a măsurilor luate de către comitetele executive ale sfaturilor populare, îndrumate de către organizațiile de bază din comunele Tg. Trotuș și Tg. Ocna din raionul Tg. Ocna, zilele trecute îm aceste locuri s-a terminat treierișul păioaselor. Acest succes a fost posibil deoarece a fost folosită la maximum capacitatea de lucru a batozelor. Pentru succesul obținut, Sfatul popular al comunei Tg. Trotuș a primit drapelul de comună fruntașă pe raion în campania de treieriș. Deputați ca : Petre Ungureanu, Ion Moise, Dumitru Săvescu, Ghiță Tănase și alți țărani muncitori din comuna Tg. Trotuș s-au evidențiat în obținerea acestui succes. Deputatul Dumitru Săvescu care a fost și delegat de convoi s-a achitat cu cinste de sarcina încredințată. ANDREI PISARU coresp. LEGENDA Raioane fruntașe Raioane avansate Raioane codașe Cu sprijinul utemiștilor Comitetul raional U.T.M. Tg. Ocna a luat măsuri pentru a îndeplini dorința tinerilor din raion de a sprijini munca la bazele de recepție din Onești și Tg. Ocna. Astfel, o organizație U.T.M. din Onești a trimis un număr de 10 tineri la baza de recepție care timp de zece zile vor ajuta a la înmagazinarea în bune condițiuni recoltei. O frumoasă inițiativă a tinerilor U. T. M. -iști de La I.F.E.T.Onești, este și aceea de va presta zilnic ore de muncă voluntară la baza de recepție. Printre cei care sprijină bătălia pentru pîinea poporului se numără U.T.M.-iștii Traian Leonte, Ștefan Agustea, loan Constantin și alții". NICOLAE NEAGU coresp. — H Cortcurs regional de aeromodele Duminică 28 august a. c. s-a ținut pe aeroportul TAROM din orașul Bacău concursul regional de aeromodele organizat de A.V.S.A.P. La concurs au participat aeromodeliști din regiunea Bacău care au prezentat aeromodele planoare, propulsoare, motomodele, „A control“ și un motor original construit la Bacău, întrecerile au prilejuit o luptă dîrză și au construit un frumos succes. Printre primii clasați se număra Paula Gyömbér (aeromodele planoare), Arnold Spieghel (aeromodele propulsoare), Virgil Clapon (motomodele), Emilian Boboc (,.A control“). La acest concurs a fost prezentat și un moto-model cu motor executat de instructorul regional Ștefan Gyömbér. Tovarășii Alecuș Flendriș, A. Simulis și N. Caleas din colonia Tulgheș au obținut mențiuni pentru activitatea depusă și aeromodelele prezentate. Cîștigătorii concursului au fost premiați. Cadre didactice premiate . Cu prilejul consfătuirilor raionale ale cadrelor didactice un număr de 50 de profesori și învățători din raionul Tg. Neamț care s-au evidențiat în munca profesională au fost premiați cu suma de 23.000 lei. Trei cadre didactice și ,anume : tov. Dumitriu Eleonora, directoarea școalei de 7 ani din comuna Timișești, Monoranu Gh., învățător la școala din comuna Drăgănești și Avădănii Neculai, inspector școlar au primit premiul de stat clasa a IlI-a pentru merite excepționale în munca instructiv-educativă și pe tărâm obștesc. a— Serbare cîmpenească pe Ceahlău Cu prilejul zilei eliberării patriei noastre de sub jugul fascist, pe masivul Ceahlău, la cabana „7 Noiembrie“ a fost organizată o frumoasă serbare cîmpenească la care au participat peste 150 de oameni ai muncii. Cu acest prilej s-a desfășurat un bogat program artistic, astfel că cei prezenți au trăit clipe minunate în mijlocul naturii. Serbarea a fost bine organizată, participanții avînd la dispoziție un bufet bine asortat la cabana „7 Noiembrie“. In aceeași zi au avut loc pe masivul Ceahlău o serie de demonstrații alpine pe „Panaghia“ la care au asistat circa 100 de turiști și turiste. IOAN P. GRIGORAȘ corespuns Povestitorul din Humulești a avut cuvinte alese pentru a descrie — printre atitea întîmplări de haz și necaz — emoțiile noului an de școală. Tot Creangă a rîs — cu un rîs necruțător — de pedagogia și programa analitică a școlii, iar povestind viața elevilor ne-a înduioșat. Azi, după mulți ani, de la școala din chilia bisericii, micii humuleșteni urcă treptele de piatră a unei școli noi și ascultă la radio în sala mare „Teatru la microfon pentru copii“. In clase ard seara becuri electrice și profesorii explică „realismul operei lui Creangă". Distanța nu e numai în timp; ea dezvăluie o bogată semnificație în legătură cu școala nouă din patria noastră și cu atitudinea față de problema educației. Astăzi, 1 septembrie in toate școlile începe un an nou de învățătură. Dacă vom privi mai departe de latura festivă a evenimentului, vedem că de la chilia bisericii la școala cu trepte de piatră n-a fost un drum simplu și Humuleștiul nu e singurul care a cunoscut acest drum. Satul Itești— de pildă — a fost fericit cu o aprobare pentru o școală încă in anul 1880. De atunci școala s-a construit într-una, iar generații la rînd de copii au învățat abecedarul în cele cîteva căsuțe risipite sub deal. Copiii, care încep școala în anul 1955 vor putea spune că au fost primii care întruchipează visul de aproape 8 decenii al consătenilor lor. Școala are în sfîrșit un local propriu. O poveste scurtă și simplă. Dar în regiunea noastră își deschid azi porțile încă 7 școli noi. La Buhuși 2 școli: una medie și una elementară. La Brusturi și la Berzunți, la Bîrsănești, la Ștefan cel Mare și la Bicazul Ardelenesc sclipesc în soare ziduri noi, albe, ferestre vopsite de curînd. Tencuiala proaspătă împrăștie în încăperi un miros ușor de umezeală. Băncile sînt noi, încă fără scrijelituri și pete de cerneală. Podelele strălucesc de urma rindelei. „Aici e plăcut să înveți" vor spune fețele zîmbitoare ale copiilor. Azi la Patrășcani, comuna Rîpile, raionul Tg. Ocna nu va lipsi nimeni la deschiderea școlii. Clădirea nouă își începe primul an de găzduire a elevilor. Nu va lipsi nimeni la deschiderea școlii nu pentru că e nouă, ci pentru că ea a fost zidită prin autoimpunere. Este rodul muncii întregului sat. Și la Valea Arinilor vor lipsi puțini săteni de la festivitate. Chiar și cei care vor lipsi vor fi acolo cu dragostea lor pentru școală. In ultima lună de vară în curtea școlii era o forfotă neîntreruptă : au fost reparate toate băncile, văruiți din nou pereții și reparate geamurile. Toate s-au făcut din bunăvoința oamenilor. I Nu-i școală care azi să nu strălucească de curățenie. La Secuieni au lucrat voluntar utemiștii, la Ghindăoani sfatul popular s-a îngrijit cu mult interes de înfățișarea școlii, la Corbu școala a fost înfrumusețată. Copiii sînt și ei îmbrăcați in haine de sărbătoare și veseli; cei din Crăcăoani au făcut vara aceasta cîteva excursii interesante. Pionierii din Piatra Neamț și-au petrecut vacanța la tabere și la case de odihnă. La Vîlcele, Tg. Ocna, copiii din clasa I-a sunt mai puțin timizi ca deobicei, învățătorii i-au chemat la școală în urmă cu cîteva săptămîni și au discutat despre școală. Asta îi face pe noii școlari să fie mai dezghețați. Ziua de azi e un pas mai departe pe drumul de lumină și înflorire culturală. Lăsăm mai mult în urmă școala din chilia bisericii.ezi își încep munca sute de învățători noi și mii de școlari noi. De azi,școlile se vor umple de larmă în fiecare zi, pupitrele se vor însemna pe ici pe colo cu pete de cerneală, caietele se vor agita răsfoite febril. Elevii încep din nou cucerirea culturii și științei. Profesorii și învățătorii reîncep strădania lor nobilă de a educa cetățeni folositori pentru spatria socialistă. Spor la muncă! C. I. t FRUNTAȘI AI LUPTEI PENTRU ÎNDEPLINIREA CINCINALULUI Conductorul mașinii a 6-a de fabricație a hîrtiei de la fabrica „Steaua roșie“-Bacău și-a realizat sarcinile de plan pe luna ce a trecut în proporție de 108 la sută FRANTZ SIMION Șef de grupă mina Asău-Comănești. Muncind cu pricepere de cărbune în toatul lunii octombrie 1956. ION SPRINȚAROIU CIONTU NICOLAE Conductor de mașină la fabrica „Comuna din Paris“ din orașul Piatra Neamț, organizînd bine munca depășește norma cu peste 40 la sută. Expoziție la Tg. Neamț in orașul Tg. Neamț s.a deschis de curînd o interesantă expoziție: „Universitatea de stat V. M. Lomonosov din Moscova“. Expoziția este organizată de către comitetul raional A.R.L.U.S. și se bucură de un frumoss succes în rîndul vizitatorilor. In incinta expoziției a fost amenajat și un frumos stand de cărți unde sînt popularizate cărți sovietice. ..Sute de cetățeni tineri și vîrstnici vizitează zilnic expozița, se opresc în fața tablourilor expuse, iar la plecare își scriu impresiile . în caietul vizitatorilor. Unul din vizitatori, tov. Emil Fărcășanu a scris: „Expoziția este bine venită în orașul nostru, oamenii muncii avînd posibilitatea de a cunoaște minunatele realizări pe tărim cultural-științific din Marea Uniune Sovietică“ Alți vizitatori, cum ar fi și grupul din comuna Țibucani din care au făcut parte Maria Budăi, Ana Gavrilă și alții, strungarul C. Cosma, deputatul C. Paraschiv care au vizitat expoziția au rămas impresionați de grija pe care o poartă guvernul și Partidul Comunist al Uniunii Sovietice tineretului studios: Gh. Apostol corespi. Pe gustul cumpărătorilor Pe bulevardul Republicii din orașul Piatra Neamț se află laboratorul de patiserii al Trustului de Alimentație Publică Local. Aici se lucrează produse de graserie, patiserie, bombonerie, plăcintărie cu care sînt aprovizionate bufetele Trustului de alimentație publică și cofetăria Bicaz. Colectivul laboratorului în rîndul muncesc maiștrii cofetari Iuliu Matei, căruia Ion Ciupercă, ajutorul de cofetar Petre Constantin și alții se străduiește să lucreze numai produse de calitate. Dealtfel, publicul consumator apreciază produsele de patiserie lucrate de acest laborator. Acest lucru se poate vedea și din faptul că numai în intervalul 1—26 august, laboratorul a produs peste 24.000 prăjituri, 21.000 plăcinte, 380 kg. înghețată, 180 kg. fondante și altele care au fost puse la dispoziția consumatorilor. Hari Korn coresp. Ú