Steagul Roşu, octombrie 1955 (Anul 10, nr. 842-867)

1955-10-01 / nr. 842

Nr. 842 (2321) ST F ~K r. 0T r F7TSH Pregătiri de cadre pentru economia națională ★ ■ ~— Anul acesta, economia națională a R. P. Chineze se completează cu cadre de tineret care, după eliberarea țării, au absolvit cursurile în institutele de învățămînt superior și în școlile medii specializate. Aceștia sînt tineri muncitori calificați de tip nou, educați în China liberă, sub conducerea Partidului Comunist Chinez. Anul acesta, institutele de învățămînt superior tehnic din R. P Chineză, au fost absolvite de ingineri și tehnicieni, al căror număr este egal cu acela al inginerilor și tehnicienilor pregătiți în decurs de zece ani sub orînduirea gomindanistă. Peste 50.000 de persoane au absolvit anul acesta cursurile institutelor de învățămînt superior, 100.000 — școlile medii tehnice. In comparație cu anul trecut, numărul absolvenților institutelor de învățămînt superior din China, a crescut cu 24 la sută, a acelora care au terminat școlile medii tehnice — cu 40 la sută. Tineri specialiști, au fost repartizați în diferite ramuri ale economiei naționale și pe șantierele de construcție Peste 20.000 de absolvenți ai institutelor de învățămînt superior au fost trimiși să intreze în Mongola inferioară, Tibet și în alte regiuni cu minorități naționale din R. P. Chineză. In scopul ridicării calificării profesionale a cursanților în numeroase școli medii tehnice din R. P. Chiieză, printre care și în cele 10 școli medii tehnice nou create anul acesta, durata studiilor a fost prelungită de la 3 ani, la 4 ani. IN CLIȘEU. Clădirea principală a Institutului Forestier al Chinei de nord-est 6 ani de la proclamarea Republicii Populare Chineze Linia fermă a Partidului Comunist Chinez spre dezvoltarea industriei grele Sub Partidului conducerea Comunist Chinez în frunte cu tovarășul Mao Tze-dun, poporul chinez luptă cu succes pentru infăptuirea primului plan cincinal. Acest plan, întocmit pe baza liniei generale a partidului în perioada de trecere, a fost adoptat în unanimitate de cea de a doua sesiune a Adunării reprezentanților populari din întreaga Chină. Principala sarcină a primului plan cincinal este crearea bazei pentru industrializarea socialistă a Chinei. In acest de IUS GUAN-HUAN membru al secției de științe filozofice a Academiei de Științe a R. P. Chineze investițiile capitale în industrie, în special pentru construirea de uzine de tractoare, uzine constructoare de mașini și de inventar agricol, fabrici de îngrășăminte, deși sunt înscrise în sectorul investițiilor capitale din industrie, de fapt însă se fac în interesul dezvoltării producției agricole. Ținînd seama de toate acestea, se poate afirma că suma investițiilor capitale în agricultură este considerabilă. Proporțiile investițiilor capitale în industrie și agricultură prevăzute de primul scop, principalele forțe vor fi concentrate pn plan cincinal sunt raționale și corespund pe deplin condițiilor concrete actuale. Partidul Comunist Chinez ține seama pe deplin de marea importantă a dezvoltării producției agricole pentru industrializarea socialistă, deoarece fără dezvoltarea corespunzătoare a agriculturii nu se poate înfăptui industrializarea țării. Lichidarea disproporției dintre industrie și agricultură este una dintre problemele de cea mai mare importanță și urgență pentru opera construcției socialismului. La creșterea producției agricole contribuie actualmente o largă desfășurare a mișcării pentru înființarea cooperativelor și efectuarea unor astfel de măsuri cum este repartiția rațională a forțelor de muncă, valorificarea pămînturilor înțelenite, construirea cu mijloacele statului pe lîngă marile instalații de irigație a unor mici instalații de irigație pe ogoarele țărănești. La dezvoltarea agriculturii contribuie de asemenea ridicarea nivelului tehnic al lucrărilor agricole, folosirea de inventar agricol nou, extinderea suprafețelor însămînțate cu orez, porumb, ignam și alte culturi de mare productivitate. In prezent, principalul pentru dezvoltarea agriculturii constă nu în a mări alocațiile pentru agricultură, ci în a îmbunătăți munca cu materie, în a folosi pe deplin forțele și mijloacele țăranilor înșiși. Primul plan cincinal prevede mărirea corespunzătoare a producției agricole. In decurs de cinci ani, producția globală a agriculturii și a meșteșugurilor anexe ale acesteia trebuie să sporească cu 23,3%. O asemenea creștere și volumul alocațiilor pentru agricultură corespunzător acesteia sunt determinate de condițiile concrete existente astăzi în producția agricolă. Acest lucru răspunde pe deplin intereselor statului și prin aceasta intereselor vitale ale maselor largi țărănești. O problemă importantă, care are o influență directă asupra construirii industriei grele, este problema achizițiilor centralizate și aprovizionării cu produse cerealiere. In 1953, primul an al cincinalului — s-a început înfăptuirea politicii achizițiilor centralizate de produse cerealiere și aprovizionării planificate a populației cu aceste produse. Această măsură a fost dictată, pe de o parte, de sporirea necesității de cereale în centrele industriale și regiunile cultivatoare de plante tehnice iar, pe de altă parte, de năzuința de a spori producția marfă a micii gospodării fărâuițate. După înfăptuirea transformărilor agrare, producția agricolă a crescut an de an, dar, concomitent cu îmbunătățirea nivelului de trai al țăranilor, au sporit și necesitățile acestora. Hotărîrea cu privire la înfăptuirea politicii achizițiilor centralizate și aprovizionării planificate a produselor cerealiere aduce folos nu numai consumatorilor de cereale, ci și tuturor țăranilor. Deși această politică se înfăptuiește numai de doi ani, ea a și fost încununată de succese strălucite. Faptele arată că întregul popor chinez sprijină călduros politica partidului și statului cu privire la achizițiile centralizate și aprovizionarea cu produse cerealiere, înfăptuirea primului plan cincinal și traducerea în viață a politicii dezvoltării cu precădere a industriei grele sunt însoțite inevitabil de o luptă aprigă și complexă de clasă. Chezășia necesară a îndeplinirii cu succes a primului plan cincinal al Republicii Populare Chineze este înfăptuirea fermă liniei dezvoltării cu precădere a industriei a grele și lupta intransigentă împotriva tuturor ideilor și acțiunilor străine acestei linii, supra construirii a 694 de mari întreprinderi Industriale, dintre care 156 vor fi construite cu ajutorul Uniunii Sovietice. Linia leninismului orientată spre dezvoltarea cu precădere a industriei grele și-a găsit în întregime expresia în primul plan cincinal de dezvoltare a economiei naționale a R.P. Chineze. In perioada cincinalului producția ramurilor producătoare de mijloace de producție urmează să crească cu 126,5%, iar a ramurilor producătoare de mijloace de consum — cu 79,7%. * China a pășit la construirea socialismului, avînd o bază economică înapoiată. Pînă la victoria revoluției democrat-populare, China ca un stat semicolonial și semifeudal. Intr-o astfel de țară era imposibil să se construiască o industrie modernă de sine stătătoare cu o industrie grea bine dezvoltată. In primii trei ani de la constituirea Republicii Populare Chineze, poporul chinez, sub conducerea Partidului Comunist Chinez, a încheiat cu succes perioada de refacere, în urma căreia economia națională nu numai că a fost refăcută, dar a și depășit în unele domenii nivelul antebelic. A crescut treptat rolul conducător al sectorului socialist în economia națională, ceea ce a deschis calea spre o amplă dezvoltare planificată: înfăptuirea liniei partidului spre dezvoltarea cu precădere a industriei grele, în vederea creării bazei pentru industrializarea socialistă are pentru China o importanță deosebită, întregul popor chinez sprijină cu căldură politica Partidului Comunist Chinez îndreptată spre dezvoltarea cu precădere a industriei grele. El înțelege cît se poate de bine că această politică este unica politică justă care asigură înfăptuirea treptată a industrializării socialiste a țării, întărirea puterii statului și creșterea nivelului de trai al poporului. De aceea poporul chinez luptă activ pentru înfăptuirea acestei politici. In cadrul primului plan cincinal, din Volumul global al investițiilor în construcția industrială capitală, 88,8 % revine industriei producătoare de mijloace de producție, iar 11,2% industriei producătoare de mijloace de consum. Procentul investiațiilor capitale în industria grea a Chinei, este foarte mare. In China există condiții deosebite cu toate că baza existentă a industriei ușoare a fost insuficientă, în comparație însă cu industria grea ea a cunoscut totuși o mai mare dezvoltare. Dezvoltarea industriei ușoare depinde in ultimă analiză de puternica dezvoltare a Industriei grele și a agriculturii. Intr-un viitor apropiat va fi necesar să se extindă sursele de materii prime, să se caute diferiți înlocuitori, să se organizeze un sistem de valorificare a deșeurilor industriale, să se descopere rezervele nefolosite încă, să se respecte un regim de economii, realizînd prin aceasta o dezvoltare mai rapidă a industriei ușoare. Primul plan cincinal prevede că în decurs de cinci ani, suma globală a alocațiilor pentru agricultură, silvicultură și pentru economia apelor va fi de 6,1 miliarde de bani. Dacă la acestea se adaugă alocațiile în vederea valorificării pămînturilor înțelenite, cele pentru ajutorarea țăranilor care au avut de suferit de pe urma calamităților naturii și creditele acordate agriculturii, rezultă că statul alocă pentru dezvoltarea producției agricole suma de 8.400.000.000 iuani, fără a socoti cele 10 miliaae de iuani investiți în agricultură, de țăranii înșiși. In afară de aceasta, trebuie avut în vedere și faptul că în planul cincinal o parte din („PRAVDA“) Grija pentru sănătatea oamenilor muncii Noi spitale la Pekin La Pekin se construiesc sau se lărgesc in prezent, nouă spitale. Datorită acestui fapt, incă în acest an populația Pekinului va primi în plus în folosință 2.600 locuri de spital. In capitala Chinei se construiește un nou spital pentru copii cu 600 paturi, două spitale T.B.C., cîteva spitale de tip obișnuit sau specializate, precum și cîteva policlinici. La sfirșitul acestui an, la Pekin va începe construcția altor cinci spitale de tip obișnuit însumînd 1.300 paturi, o casă de naștere cu 200 locuri și două institute de cercetări științifice în domeniul medicinii, care vor fi cele mai mari din R. P. Chineză, — Institutul de medicină populară chineză și Institutul de igienă industrială. Dezvoltarea ocrotirii sănătății în provincia Sințzian în provincia Sințzian, care potrivit hotărîrii Consiliului de Stat al R. P. Chineze, se transformă în prezent în regiune autonomă uigură, în ultimii ani s-a lărgit considerabil rețeaua instituțiilor sanitare. In prezent în provincia Sinzian, a cărui suprafață constituie U6 din întreaga suprafață a Chinei, în fiecare mare centru populat există un spital, iar în fiecare județ din această regiune multi-națională — cîte un punct sanitar. In ultimii ani în Sințzian au fost create peste 100 puncte medicale. Numărul lucrătorilor în domeniul medicinei a sporit, în comparație cu perioada dinainte de eliberare, de mai bine de trei ori. Institutul de medicină din Urumci, creat după eliberarea țării, a pregătit pînă acum peste 700 de medici, felceri și surori de caritate din rîndurile minorităților uigură, naționalități, uzbecă, siko și a altor în provincia Sințzian au fost create de asemenea sute de centre de consultații pentru femei și copii, precum și case de nașteri. Sistemul ocrotirii sănătății în Tibet Guvernul popular central a alocat în ultimii patru ani peste 5.000.000 iuani pentru dezvoltarea ocrotirii sănătății în Tibet. In această perioadă, la Lhase și Chamdo — două principale orașe de pe platoul Sirian-Tibet, au fost deschise cîteva spitale. In sate și în unele regiuni îndepărtate ale Tibetului se acordă ajutor gratuit bolnavilor de către grupurile medicale volante. Electrificarea Chinei După cum relatează ziarul „Dagunbao“, planul construcției industriale a R. P. Chineze prevede să se construiască și reconstruiască în cursul primului cincinal 694 de întreprinderi industriale mari. O parte din acestea au și fost puse în funcțiune sau vor fi date în exploatare în cursul primului cincinal. Dintre acestea — 107 obiective, 92 centrale electrice și 15 linii de transmisie de înalt voltaj — revin industriei electrotehnice a Chinei. La proiectarea și construirea sa 24 de centrale electrice China va primi un important ajutor din partea Uniunii Sovietice. In primii doi ani ai cincinalului, în China au fost construite și reconstruite 17 centrale electrice, inclusiv centralele termoelectrice din Taiyuan și Ciuntin și centralele termoelectrice din Fușun și Fusin. Pe rîul Sungari continuă reconstrucția centralei hidroelectrice Fîiman — cea mai mare din China. A fost înălțat și întărit considerabi! digul, au fost instalate cîteva puternice turbohidrogeneratoare, a fost construită linia de înalt voltaj de transmisie de energie electrică, în lungime de 370 km., care va alimenta cu energie electrică orașele industriale din China de nord-est. Toate lucrările pentru reconstrucția centralei hidroelectrice de la Fînman vor fi terminate la începutul anului 1959. La acea dată hidrocentrala va dispune de o capacitate de 567.000 kW. De asemenea construcția marii centrale hidroelectrice de la Guanjin se apropie de sfîrșit. Această centrală electrică se construiește în legătură cu rezervorul de apă din Gua Un situat în apropierea Pekinului. Rezervorul a fost construit în mai 1950. Centrala hidroelectrică de La Guanjin va fi înzestrată cu utilaj de fabricație chineză și la sfîrșitul acestui an va începe să furnizeze curent capitalei R. P. Chineze, precum și altor orașe din apropiere.  Muncitoarele primei uzine electrice din orașul Tianțzin — Cen Tzin Lan și Cen Jui-țin controlează comutatorul curentului de înaltă tensiune. Orașul Șanihai—o mare bază industrială a . Pînă la eliberare, orașul Șanhai, avea proporțiile unui oraș oarecare din vechea Chină, împărțit de către imperialiști în mai multe părți. Orașul nu era administrat de chinezi, ci de „municipialități” străine, a căror putere se bizuia pe tunurile instalate pe bordurile vaselor de război și pe garnizoanele străine încartiruite pretuttindeni în concesiunile din Șanhai. Șandaiul eliberat a devenit o puternică bază pentru industrializarea socialistă a Chinei. In anul 1954 producția industrială a orașului a crescut in expresie valorică de aproape patru ori în comparație cu anul 1549, producția de laminate a sporit de peste 60 de ori, de anvelope pentru automobile — de 20 ori, mașini-unelte pentru, prelucrarea metalelor — de 8 ori, energie electrică — 1,7 ori, țesături — 2,2 ori. Muncitorii din Șanhai au pus la punct producția a peste 1.000 noi tipuri de produse. In prezent, la uzinele din Șanhai se produc strunguri universale, mașini de șlefuit și frezat, excavatoare puternice, vase de călători. In anul curent, muncitorii din Șanhai, luptînd pentru îndeplinirea planurilor de producție pe cel de al treilea an al primului cincinal, sporesc cantitatea și îmbunătățesc calitatea produselor fabricate. Recent, la uzinele din Șanhai s-a fabricat o turbină cu abur cu o putere de 6.000 kw. Muncitorii uzinei constructoare de mașini-unelte din Șanhai pun la punct în prezent producția a 9 tipuri de mașini de șlefuit de înaltă precizie de tipuri sovietice. An de an se îmbunătățesc condițiile de trai ale oamenilor muncii din Șanhai. In diferite cartiere ale orașului au apărut noi locuințe pentru oamenii muncii, in care s-au mutat pînă acum peste 200.000 de persoane. In raioanele muncitorești ale orașului au fost deschise case de cultură, cooperative, școli, băi publice etc. Avîntul culturii și științei Editarea literaturii științifice Anul acesta, editura „Știința” de pe --------------------------- lîngă Academia de Științe a R.P. Chineze a scos de sub tipar aproximativ 140 de titluri de lucrări din diferitele ramuri ale științei. Multe din aceste lucrări, printre care și lucrarea lui Li Si guan despre problemele explorării noilor zăcăminte de petrol din China de nord-est, au o mare însemnătate practică. Editura a publicat de asemenea în limba chineză mai multe lucrări ale oamenilor de știință de peste hotare: „Origina speciilor” de Darwin Opere alese de I. P. Piavlov, miai multe lucrări ale autorilor sovietici în problema folosirii energiei atomice în industrie și în alte ramuri ale economiei naționale. In total, pînă la sfîrșitul anului curent, editura va publica 200 de titluri de lucrări științifice. Intr-un viitor apropiat va ieși de sub tip iar lucrarea lui Go Mo-jo „Descoperirea și studierea fosilelor omenești în China” pregătită de el în colaborare cu un grup de oameni de știință. Editarea de literatură străină .«•n Chineză, operele literaturii traine sunt traduse in Upica chineza in tiraje de masă. Din octombrie 1949 și pina în mai 1955, in China iau fost editate peste 10.000 de titluri de cărți ale scriitorilor din peste 30 de țări. Peste 80 la sută din acestea reprezintă opere ale autorilor sovietici. Greutatea specifică crescindă a cărților sovietice traduse In limba chineză constituie o mărturie vie a năzuinței poporului chinez de a studia cultura socialistă înaintată a poporului sovietic. Un loc important în literatura străină tradusă in limba chineză îl ocupă lucrările lui Marx, Engels, Lenin, Stalin. In anii puterii populare au fost editate în tiraje de sute de mii de exemplare 209 titluri de opere ale clasicilor marxism-Ienimamului. Totodată, au fost editate 1.900 titluri de cărți de literatură social-politică, care face cunoscută experiența construcției socialiste în Uniunea Sovietică și in țările de democrație populară. Au fost traduse și editate 3.400 titluri de cărți in legătură cu diferite probleme ale științei și tehnicii, precum și 3.000 de titluri de opere de literatură beletristică. Dintre operele de literatură beletristică au fost editate, în cele mai mari tiraje, următoarele : „Poveste despre Zoia și Șura” de L. Kosmodemianskaia, „Aleksandr Matrosov" de Jurba, „Reportaj cu ștreangul de gît" de J. Fucik și altele. Șantierul termocentralei Uzinelor de automobile nr .1 din China, în curs de construcție. Din avîntul agriculturii chineze crește numă-Un număr tot mai mare de țărani rus cooperați chinezi pășesc pe •------------------— calea gospodăririi velor agricole în colectiv. In pre-------------- 1 ■ zent într-o serie de de producție provincii ale Chi--------------------nei se organizează noi cooperative agricole. Presa chineză relatează că se așteaptă aa în primăvara anului viitor, numărul cooperativelor agricole de producție din R.P. Chineză să crească de la 650.000 la 1.000 000, cooperativele urmînd să întrunească 30.000.000 de gospodării țărănești. După cum relatează ziarul „Jenmînjibao” în provincia Hubei se vor organiza multe noi cooperative, în iarna acestui an și în primăvara anului viitor, care vor reuni aproximativ jumătate din totalul gospodăriilor țărănești ale provinciei. Pregătirile în vederea creării de noi cooperative se desfășoară cu succes și în provinciile Henan, Anhoi, Șensi și Iunnan, in regiunea autonomă Mongolia Interioară și în alte regiuni ale Chinei. Țăranii chinezi dau dovadă de un puternic avînt și intră cu bucurie în cooperative. Numai în provincia Tziansu, dintre cei 2.000.000 de țărani cu gospodării individuale, majoritatea și-au exprimat dorința de a se organiza în cooperative. In districtul Prisian, din provincia Sîciuan, 90 la sută din țăranii săraci și 70 la sută din țăranii mijlocași și-au exprimat dorința de a intra în cooperativele agricole de producție. După cum relatează ziarul „Jenminjibao”, oamenii ■------------------- muncii din agricultura R.P. Chineze au obținut anul acesta o recoltă bogată de culturi cerealiere. A fost terminat culesul recoltei de orez timpuriu și se apropie de sfîrșit d’crările de recoltare a orezului semirecoltă bogată de cereale precoce. Anul acesta, în provinciile Tziansi, Hunan, Hubei, Anhuei, Tziansu, Ciretzian, Siciuian, Gubijou și Iunian, s-a obținut pretutindeni o recoltă bogată de orez — cultura alimentară de bază a poporului chinez. Astfel, în întreaga provincie Hunan recolta medie de orez timpuriu a atins 450— 500 tzini la fiecare mu (un tzin=0,5 kg.), de orez semiprecoce — cite 500 tzini la 1 mu (1 mu=0,06 hia.) In provincia Hubei recolta de orez timpuriu din anul acesta va depăși cu 10 la sută recolta anului 1953, an cu recoltă bogată în această provincie. In regiunea Aksu bine cunoscută regiune cultivatoare de orez din Simzian — a fost obținută o recoltă mai mare de orez decît anul trecut. Anul acesta se prevede să se obțină o bună recoltă și la orezul cu coacere tîrzie. In Hubei, Șandun, Heisinizian, Ghirin, Anhuei și în alte provincii ale Chinei, se așteaptă o recoltă bogată de porumb galban, soia. In numeroase regiuni aceste culturi dau anul acesta o producție mult mai mare față de anul trecut. Recolte de bumbac îmbelșugate Anul acesta s-a obținut o bogată recoltă de bumbac în R.P. Chineză. _________ Ziarul „Jenminjibao” relatează că în provincia Hubei, Tziansu, Henan, Hubei, Anhuei, Liaonin — principale regiuni de cultivare a bumbacului din China — precum și in unele regiuni din provinciile Linzian, Ciretzian, Hunan și Gansu se așteaptă să se obțină anul acesta o recoltă de bumbac mai mare decît anul trecut. Planul de extindere a suprafețelor însămînțate cu bumbac în R. P. Chineză a fost depășit anul acesta cu 1.100.000 mu. A sporit de asemenea recolta la hectar a bumbacului. Statul acordă ajutor cultivatorilor de bumbac din China în lupta lor pentru obținerea de recolte bogate. Statul a introdus în interesul țăranilor—cultivatori de bumbac, un sistem de achiziționare preliminară a bumbacului și le-a pus la dispoziție o mare cantitate de semințe de bumbac de cele mai bune soiuri, o mare cantitate de îngrășăminte chimice, unelte agricole și chimicale Anul acesta, în numeroase regiuni din R.P. Chineză bumbacul s-a copt cu 10-12 zile înainte de termenul obișnuit. Culesul pe alese al bumbacului a și fost terminat și a început recoltarea în masă a acestei plante. Lărgirea Anul acesta, sub ■------------- prafața păminturisuprafeței lor irigate din China de nord-vest a stapămîntulclor rit cu 100.000 ha. “ U " - de două ori mai irigate mult decit prevedea planul. Acest fapt va face cu putință ca numai în provincia Gansu să sporească producția anuală de cereale cu 32.000 tone. De pe o suprafață de 13.000 ha. de pămint, care a fost irigată la începutul acestui an, s-a și obținut o recoltă de la orez de cinci ori mai mare decît in anii precedenți. Se relatează de asemenea că s-a hotărit să se lărgească în anul viitor suprafața pămînturilor irigate din China de nord-vest cu 156.000 hectare. Pe cursul mijlociu al fluviului Huanhe a fost terminată construcția unui canal de irigație în lungime de 84 km., care va permite irigarea a 30.000 ha. de pamînturi cultivabile. Canalul va iriga ogoarele țăranilor și gospodăriilor de stat din trei județe aflate în apropierea orașului Inizuan. Aceasta este una din regiunile agricole de bază din China de nord-vest înzestrate cu sisteme de irigație.