Steagul Roşu, mai 1957 (Anul 12, nr. 1333-1357)

1957-05-03 / nr. 1333

T % V Nr. 1.333 (2.812) VINERI 3 mai 1957 "if 4 pagini 20 bani Demonstrația oamenilor din orașul și regiunea 1 Mai 1957. Zorii zilei se revarsă parcă mai luminoși in dimineața marii sărbători a solidarității internaționale a celor ce muncesc. Sărbătorirea zilei de 1 Mai sporește încrederea celor ce muncesc in triumful cauzei păcii, democrației și socialismului. In acest an, sărbătorirea zilei internaționale a celor ce muncesc a cunoscut o amploare deosebită. Însuflețiți de chemările Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român, cu prilejul zilei de 1 Mai 1957 oamenii muncii din orașele și satele regiunii noastre au ceastă zi partidului raportat în anostru drag succesele dobîndite. ^ Flori, ghirlande de verdeață, ■steaguri roșii și tricolore, chemări la lupta pentru continua întărire a regimului democrat-popular, pentru consolidarea cuceririlor revoluționare ale poporului nostru, saluturi către oamenii muncii de pe întreg pămîntul care luptă pentru pace trainică, pentru progres social, sînt răspîndite pretutindeni. Peste tot mîini grijulii de gospodari au împodobit fațadele întreprinderilor și instituțiilor, tețadele caselor. Aspectul festiv al orașului ilustrează bucuria din inimile oamenilor muncii care au prilejul să sărbătorească în mod liber, ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc, să se înveselească de roadele muncii pașnice dobîndite sub conducerea înțeleaptă a partidului. Ziua de 1 Mai a însemnat și pentru oamenii muncii de pe ogoarele regiunii noastre prilej de bucurie, de mîndrie pentru succesele obținute. In ajunul zilei de 1 Mai, telefoanele redacției ziarului nostru au fost mai solicitate ca oricînd. De la Tg. Ocna, corespondentul nostru Ion Ardeleanu, ne-a comunicat că în ajun de 1 Mai, 10 familii din satul Glodosu, comuna Bîrsănești și-au unit pămînturile, formînd întovărășirea agricolă „1 Mai“. Alte telefoane primite din satele regiunii noas- muncii Bacău tre ne relatau succesele obținute de țăranii muncitori în campania agricolă. De la Săucești nu s-a telefonat că membrii gospodăriei agricole colective „Zorile Socialismului“ au reușit să termine însă ,mînțările in ajunul zilei de 1 Mau Tot despre terminarea însămînțărilor, dar de către întovărășirile „7 Noiembrie“ și „Zorile Socialismului“ din comuna Ruptura ne-a comunicat corespondentul nostru I. Dobrovici. 1 Sînt fapte al căror conținut este același : dragostea cu care oamenii muncii au întîmpinat ziua solidarității internaționale a celor ce , muncesc. Mitingul din piața„Muncitorul“ Spre piața „Muncitorul“ se revărsau într-un fluviu , nesfîrșit tineri și vîrstnici, femei și bărbați, bătrîni și copii. Cu toții vor să sentimentelor de care sînt dea glas cuprinși Dragi tovarăși, — ........ — Sărbătorim azi, ca în fiecare an, ziua de 1 Mai, sărbătoarea scumpă a solidarității și frăției oamenilor muncii din toate țările. In numele și din însărcinarea Comitetului regional de partid și a Comitetului executiv al sfatului popular regional, vă adresez dragi tovarăși, un salut cald și tovărășesc și vă felicit cu prilejul acestei mărețe zile, deosebit de scumpă tuturor oamenilor muncii de pe glob. , , Tovarăși, *A ,m ! ■s Sărbătorirea zilei de 1 Mai, are în acest an o semnificație deosebită. Mai mult ca oricînd, sute de milioane de oameni ai muncii din țările socialiste precum și din țările care gem sub robia c spitalului își manifestă astăzi solidaritatea lor internațională. . Această solidaritate de neînfrînt reprezintă o forță de temut în fața căreia nu pot să nu dea înapoi aventurierii ațîțători ai războiului rece. .Au trecut 6 luni de cînd cercurile agresive urmărind să deschidă drum războiului și expansiunii imperialiste, au dezlănțuit rebeliunea contrarevoluționară din Ungaria și agresiunea colonialistă din Egipt. Se știe că ambele s-au încheiat cu un faliment rușinos. Curajul poporului egiptean, sprijinit cu hotărîre de țările socialiste în frunte cu Uniunea Sovietică și de forțele iubitoare de pace din întreaga lume a zădărnicit planurile agresive. . . „ „ . Nu ne îndoim nici o cupa ca piva la urmă și vicleana încercare de subjugare a țărilor arabe cu ajutorul „doctrinei Eisenhower“ și crimele colonialiștilor francezi din Algeria își vor avea meritatul sfîrșit rușinos. Mai puternică decit orice planuri cotropitoare este măreața solidaritate a popoarelor din colonii și din fostele colonii, care nu mai vor să trăiască așa cum trăiau înainte și sînt hotărîte să-și apere independența și suveranitatea. Praf și pulbere s-au ales și din planurile, care ținteau să spargă unitatea lagărului socialist. Cercurile agresive au primit din nou o lecție usturătoare despre ce înseamnă măreața solidaritate a lagărului socialist în frunte cu Uniunea Sovietică. Indeplinindu-și o nobilă datorie internaționalistă și socialistă, armata sovietică a ajutat puterea populară din Ungaria să zdrobească pe fasciști. Dovedind un înalt spirit internaționalist, țara noastră și celelalte țări socialiste au sprijinit și ajutat Ungaria populară în opera de lecuire a rănilor provocate de rebeli. Cercurile imperialiste au făcut eforturi disperate pentru a folosi evenimentele din Ungaria în scopul slăbirii legăturilor de nezdruncinat dintre țările lagărului socialist. Nu întimplător dușmanii socialismului atacă în ultimul timp cu atîta furie unitatea lagărului dau seama cît este de socialist. Ei își puternică această unitate, cît de uriașă este înrîurirea pe care o exercită lagărul socialist asupra mersului istoriei contemporane care va duce inevitabil la pieirea capitalismului și triumful comunismului. Experiența istorică ne arată că atunci cînd dușmanul își iese din fire, avem cea mai bună dovadă că sîntem fie drumul cel bun. Lenin, marele învățător și proletariatului internațional, spunea adesea : „Nu murmurele dulci ale slăvirii, ci strigătele furiei turbate (ale dușmanului N. N.), sunt pentru noi dovada îndreptării“. De 11 decenii cuvintele lui Marx „Proletari din toate țările uniți-vă!“ strălucesc cu litere de joc pe steagul de luptă al clasei muncitoare. In ciuda teoriilor revizioniste, , oportuniste și naționaliste de ieri și de azi, internaționalismul proletar constituie în zilele noastre o uriașă forță materială. La baza solidarității oamenilor muncii din întreaga lume se află coeziunea marelui, lagăr al socialismului în frunte cu Uniunea Sovietică și lupta unită a partidei comuniste și muncitorești din țările în această măreață zi. Lozincile pe care aceștia le scandează vorbesc despre hotărîrea de neclintit a celor ce muncesc de a lupta cu îndîrjire pentru întărirea și înflorirea scumpei capitaliste pentru drepturile economice și politice ale celor ce muncesc. . Tot mai puternică este înrîurirea pe care o exercită asupra tuturor oamenilor rrurtcîi mărețele succese economice și politice ale lagărului socialist. Uniunea Sovietică a întrecit de mult Anglia, Franța, Germania apuseană în ce privește producția principalelor produse industriale ajunge ferm din urmă S.U.A. R. P. Chineză și celelalte țări de democrație populară au devenit astăzi țări puternice cu o industrie dezvoltată, țări în care crește necontenit nivelul de trai material și cultural al oamenilor muncii, în care construirea socialismului nu mai este un vis îndepărtat, ci o sarcină imediată, care este tradusă în viață sub conducerea partidelor comuniste și muncitorești. Spre deosebire de succesele importante ale lagărului socialist, în țările capitaliste situația este cu totul alta. Datorită goanei înarmărilor și anarhiei în producție, oamenii muncii trăiesc din ce în ce mai prost. Pe umerii clasei muncitoare apasă tot mai mult greutățile economice. Cresc neîncetat impozitele, prețurile produselor. Scad salariile oamenilor muncii. Dar muncitorii nu lasă fără răspuns încercarea de a arunca greutățile economice pe umerii lor. Zia de 1 Mai a anului acesta înseamnă pentru muncitorii din țările capitaliste o zi în care ei își trec în revistă forțele, făcînd să se cutremure de spaimă exploatatorii și provocatorii de război. ........... .. Tovarăși. Sunt 67 de ani de cînd oamenii muncii din țara noastră sărbătoresc ziua de 1 Mai. In acești ani, de multe ori a fluturat steagul roșu pe acoperișurile fabricilor din Bacău și Piatra Neamț, pe fabrica Buhuși, la Comănești sau Moinești. Pentru că au făcut să fluture acest steag, în anii regimurilor burghezo-moșierești, unii muncitori și intelectuali cinstiți, comuniști sau simpatizanți ai partidului, au plătit cu viața, alții cu ard grei de închisoare. Cu atît mai măreț flutură astăzi acest steag pe fabricile, uzinele, șantierele care sunt ale noastre, ale oamenilor muncii. Fiecare 1 Mai înseamnă — de 13 ani încoace — un prilej pentru a face bilanțul succeselor obținute în anii regimului democrat-popular, pe drumul înfloriri patriei noastre și făuririi unei vieți îmbelșugate a oamenilor muncii, ta aruncăm o privire pe harta economică a patriei noastre și vom vedea cum an de an, industrializarea socialistă a schimbat fața țării. In ultimii 4 ani au fost construite peste 100 de fabrici și uzine, iar altele au fost modernizate. Producția de petrol a ajuns astăzi la aproape 11 milioane de tone. In 1957 țara noastră va produce în 76 de zile tot at ța energie electrică cît s-a produs in întreg anul 1938. Față de 1938 se produc azi în țară de trei ori mai multe țesături, de 5 ori mai multe preparate și conserve de carne, de aproape două ori mai mult zahăr și grăsimi. .. De ani de zile muncitorii din regiunea noastră considera ca un lucru obișnuit să audă că în cinstea lui 1 Mai au fost deschise noi șantiere, au intrat în funcție noi fabrici și uzine, altele sînt puse în construcție. Și în anul acesta oamenii munci au obținut noi realizări care contribuie la dezvoltarea regiunii și întărirea economiei naționale. Se continuă cu succes turnarea barajului la marea hidrocentrală de la B’caz. La Borzești e aproape terminată conducta de alimentare cu gaz de sondă. A început rodajul instalațiilor la marele Laminor din Roman, care va intra parțial în funcție încă în vara acestui an. Oamenii muncii au primit în primul trimestru al anului acesta numeroase apartamente și soutințe muncitorești. Oamenii muncii din regiunea Bacău au întîmpinat ziua de 1 Mai sub semnul luptei pentru traducerea în viață a sarcinilor Congresului al noastre patrii, pentru apărarea celui mai de preț bun al omenirii : Pacea. In piața „Muncitorul“, aici unde s-au strîns miile de oameni ai muncii din orașul nostru, a luat cuvîntul II-lea al P.M.R. și plenarei C.C. al P.M.R. din 27—2y decembrie 1936. Măsurile luate de plenara din decembrie au fost îmbrățișate cu căldură de oamenii muncii din întreprinderi și de pe șantiere. Dumneavoastră ați analizat posibilitățile interne de care dispun întreprinderile din regiune și v-ați angajat în fața partidului să depășiți sarcinile de plan. Iar în cinstea zilei de 1 Mai au venit și anul acesta cu importante realizări. Peste 85 la sută din întreprinderile regiunii Bacău și-au depășit sarcinile de plan pe trimestrul 1. Până la 25 aprilie carbonifera Comănești și-a îndeplinit planul în proporție de 106,3 la sută. Muncitorii petroliști au dat în cinstea zilei de 1 Mai mii de tone petrol peste plan, evidențiindu-se brigada condusă de comunistul Militaru Ioan, precum și alte brigăzi fruntașe. Și-au depășit de asemenea sarcinile de plan Uzina Metalurgică Bacău, Trustul II Construcții, fabrica de hirtie „Steaua roșie“, textila Buhuși, precum și muncitorii ceferiști din Bacău și Adjud. Numai brigada de pe locomotiva 50.849 de la Depoul Adjud, în frunte cu mecanicii Bălăci Vasile și Redea Mihai a economisit aproape 55.000 de tone combustibil convențional. A fost terminată construcția liniei de înaltă tensiune Borzești—Bacău—Roman și a intrat în funcție prima instalație de cracare termică de la rafinăria nr. 10 Borzești. Cu deosebit interes au dezbătut oamenii muncii din întreprinderile regiunii problemele privind noul sistem de salarizare. La Carbonifera Comănești unde acesta se experimentează de-acum, au și început să iasă în evidență avantajele sale pentru muncitori. Pentru ca sistemul îmbunătățit de salarizare să capete viață, dumneavoastră, muncitori, ingineri, tehnicieni trebuie să desfășurați întreaga inițiativă și pricepere pentru a da oamenilor muncii produse din ce în ce mai multe, mai bune și la un preț de cost tot mai scăzut, să ridicați necontenit productivitatea muncii in întreprinderi. Succese importante au obținut oamenii muncii din satele noastre. Urmînd îndemnul partidului, mereu alți țărani muncitori s-au unit în gospodării agricole colective, întovărășiri agricole și coperative de producție agricolă curentă. In prezent, regiunea noastră are 587 G.A.C., întovărășiri agricole și cooperative de producție agricolă curentă, cuprinzînd 33.449 familii de țărani muncitori și o suprafață de 38.565,06 hectare. In lupta patriotică pentru recolte bogate în acest an, s-au situat in Mitingul s-a terminat. Coloanele de demonstranți se regrupează, pregătindu-se să pătrundă în piața din fața sfatului popular regional, unde se găsește tribuna oficială. In jurul orelor 10.30 aplauze nesfîrșite întîmpină sosirea în tribuna oficială a reprezentanților oamenilor muncii ai regiunii și orașului. Iau loc în tribună membri ai Comitetului regional de partid Bacău în frunte cu tov. Dumitru Berezițchi, membru al C.C. al P.A.R., prim-secretar al Comitetului regional de partid Bacău, reprezentanți de frunte ai vieții politice și de stat din orașul nostru, tovarășul Dumitru Berezițchi, membru al Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român, prim-secretar al Comitetului regional de partid Bacău, frunte țăranii muncitori din raioanele Zeletin, Adjud etc. Succese importante au obținut de asemenea colectiviștii, întovărășiții, membrii cooperativelor agricole cu tentă și țăranii muncitori individuali din celelalte raioane. In prezent se desfășoară cu intensitate bătălia pentru terminarea în bune condițiuni a muncilor agricole. x Făcînd bilanțul realizărilor obținute, noi trebuie să arătăm aici că mai exista o serie de lipsuri, lipsuri pe care le cunoașteți și dumneavoastră și pentru a căror lichidare luptăm cu toții. Sîntem ferm convinși că vom învinge aceste lipsuri, că vom face patria noastră mai bogată și mai frumoasă. Le vom învinge așa cum am învins pînă acum greutăți și lipsuri mai mari, deoarece ele au un caracter trecător, iar poporul nostru harnic și priceput se află strîns unit în jurul partidului și guvernului și luptă neobosit pentru a traduce zi de zi în viață politica partidului nostru. __ , Tovarăși, Regimul democrat-popular a descătușat energia nestăvilită a maselor muncitoare, inițiativa lor creatoare. Ea este chezășia izbânzii în drumul nostru spre socialism. Datoria noastră, a tuturor, este să dezvoltăm mai larg această inițiativă în fața căreia nu există stavilă, să realizăm din ce în ce mai bine sarcinile partidului și guvernului nostru, să întărim necontenit alianța dintre clasa muncitoare și țărănimea muncitoare, baza de nezdruncinat a regimului nostru democrat-popular, să menținem veșnic trează vigilența revoluționară pentru a zădărnici orice încercări ale dușmanului intern și extern de a lovi în cuceririle scumpe întregului popor. Noi mergem cu hotărîre pe drumul arătat de partid, ne călăuzim în activitatea noastră de nemuritoarea învățătură marxist-leninistă, de glorioasa experiență vietice, constructoarea a Uniunii Socomunismului. Mergînd pe acest drum, noi avem siguranța că vom face din patria noastră un reazem puternic al întregului lagăr al păcii, democrației și socialismului, vom _ contribui la grăbirea mersului înaintea societății spre triumful comunismului. Trăiască 1 Mai, ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc 1 Trăiască unitatea și colaborarea frățească între țările lagărului socialist în frunte cu Uniunea Sovietică . Trăiască și înflorească scumpa noastră patrie, Republica Populară Romînă ! 1 Sub steagul marxism-leninismului, sub conducerea Partidului Muncitoresc Român, înainte spre victoria socialismului în scumpa noastră pasiune precum și numeroși muncitori fruntași. Pe piepturile multora dintre ei strălucesc decorații și medalii, semne de recunoștință ale poporului muncitor pentru eforturile depuse în lupta pentru construirea socialismului. Demonstrația este deschisă de o coloană compactă... Oameni ai muncii poartă portretele lui Marx, Engels, Lenin, portretele prezidiului C.C. al P.C.U.S., a biroului politic al C.C. al P.M.R. Urmează stegarii. A început demonstrația oamenilor muncii din orașul Bacău cu ocazia zilei de 1 Mai 1957 1 Cuvîntul tovarășului Dumitru Berezițchi, membru al C. C. al P.M.R., prim-secretar al Comitetului regional de partid Bacău Demonstrația oamenilor muncii Vin pionierii, florile patriei Văzduhul este săgetat de un răsunet sacadat. Privirile celor din tribună sunt cucerite de pădurea moților înfloriți ce au început să se reverse valuri, valuri spre piață. Răsună cristalin trompetele. Tobele bat tactul unui marș pionieresc. In răpăitul lor cadent, pionierii defilează. Un sentiment de adțncă mîndrie și bucurie resimți privind aceste zori ale patriei ce se revarsă ca un adevărat torent de tinerețe. Defilarea e deschisă de o gardă de onoare ce poartă cu mîndrie drapelul organizației orășenești a pionierilor, urmată de grupul de stegari ai unităților și detașamentelor. In adierea ușoară a vîntului, steagurile runduiesc asemenea valurilor mării. Pionierii pășesc vioi și cu mîndrie. Insigna pionie(Continuare în pag. 2-a) Oamenii muncii din Capitală au sărbătorit cu entuziasm 1 Mai — sărbătoarea internațională a celor ce , ziua frăției muncitorilor din toate țările Mitingul din Piața Stalin Oamenii muncii din Capitală au sărbătorit cu entuziasm 1 Mai — sărbătoarea internațională a celor ce muncesc, ziua frăției muncitorilor din toate țările. Miile de oameni ai muncii adunați în Piața Stalin au salutat cu ovații puternice sosirea conducătorilor partidului și statului. In tribuna oficială au luat loc tovarășii : Gheorghe Gheorghiu-Dej, Chivu Stoica, dr. Petru Groza, Gh. Apostol, Emil Bodnăraș, Petre Borilă, Nicolae Ceaușescu, Iosif Chișinevschi, Miron Constantinescu, Alexandru Drăghici, Alexandru Moi Dragi tovarăși și tovarășe. Din însărcinarea Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român, a guvernului R.P.R. și a Consiliului Central al Sindicatelor, vă salut și vă felicit călduros cu prilejul zilei de 1 Mai, ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc, ziua frăției muncitorilor din toate țările, împreună cu noi vor sărbători întîiul Mai un număr însemnat de preteni dragi, delegați ai oamenilor muncii din 19 țări. , Adresăm scumpilor noștri oaspeți un cald salut frățesc, tovarăși. ’ 1 Sărbătorim ziua de 1 Mai ca oameni liberi într-o țară liberă și stăpini pe munca noastră, mergem înainte pe drumul luminos al socialismului învingător. Poporul român, constructor al vieții noi socialiste, trece astăzi în revistă cu îndreptățită mîndrie patriotică succesele dobîndite. Intr-un timp scurt, prin vîntarăa oamenilor muncii, munca afara noastră a fost transformată dintr-o țară înapioată într-o țară cu o puternică industrie socialistă în continui dezvoltare, cu o agricultură in plin progres, cu o știință și cultură înfloritoare. Se cimentează tot mai mult frăția dintre poporul român și naționalitățile conlocuitoare, dovada justeței politicii naționale a partidului și statului nostru democrat-popular. Muncind cu însuflețire pentru realizarea hotărîrilor celui de-al doilea Congres al P.M.R. și a măsurilor stabilite de Plenara C.C. al PM R din decembrie 1956, clasa muncitoare a obținut succese importante. Planul producției globale a industriei socialiste pe primul trimestru al anului a fost îndeplinit în proporție de 107 la sută. In numeroase întreprinderi s-au obținut indici mai înalți de utilizare a mașinilor și agregatelor și însemnate reduceri ale cheltuielilor de producție. Cu realizări importante întimpină ziua de 1 Mai și harnica noastră țărănime muncitoare, aliată de nădejde cu clasa muncitoare în făurirea noii orînduiri socialiste. Se dezvoltă și se întărește sectorul socialist al agriculturii. Peste 860.000 de familii de țărani muncitori s-au ținut în circa 12.000 gospodării colective și întovărășiri agricole. Țărănimea muncitoare din sectorul socialist și individual, muncitorii și mecanizatorii din G.A.S. și S.M.T. trebuie acum să desfășoare o muncă intensă pentru a termina la timp muncile agricole de primăvară, întreținerea culturilor, punînd bazele unei recolte bogate, în vederea îmbunătățirii continue a aprovizionării industriei i u materii prime și a populației cu produse agro-alimentare. Oamenii muncii din patria noastră prețuiesc aportul oamenilor de știință și de cultură, al intelectualității construirea socialismului. Sîntem însa credințați că oamenii de știință, cultură și artă vor lupta cu perseverență pentru ca știința și tehnica, literatura și arta să slujească tot mai bine cauza poporului, cauza socialismului și păcii. In fața coloanei demonstranților din raionul 23 August sînt reprezentanții uneia dintre cele mai importante întreprinderi a industriei noastre grele, uzinele „23 August“. Traducind in viață indicațiile partidului, metalurgiștii uzinelor „23 August“ realizează noi mașini și utilaje care corespund in tot mai mare măsură cerințelor tehnicii moderne. Purtători ai unor vechi tradiții de luptă revoluționară, ceferiștii „Griviței Roșii“ se află în primele rînduri ale demonstranților din raionul cu același nume. „Grivița Roșie“ este azi principala întreprindere pentru reparat locomotive și vagoane. An de an, la uriașele hale ale complexului se adaugă noi construcții, secțiile și atelierele sunt înzestrate cu noi mașini și utilaje de înaltă tehnicitate. Intră în piață constructorii de mașini agricole de la uzina „Semănătoarea“, care a devenit cea mai mare uzină constructoare de mașini agricole din țară. Constructorii de mașini și utilaje electrice de la fabrica „Clement Gotwald“ se mindrezu cu noile produse realizate în cursul acestui an, în cinstea zilei de 1 Mai. La manifestație au mai venit numeroși muncitori de „Electromagnetica", la întreprinderile „Radio-popular", „Electro-aparataj“ și de la alte fabrici electrotehnice din Capitală. Colectivele acestor întreprinderi au produs în primele patru luni ale anului un sortiment mai bogat și variat de bunuri electrotehnice de consum. Pe textilistele de la uzina „7 Noiembrie“ le poți recunoaște, ca întotdeauna, după sutele de batiste multicolore pe care le agită deasupra capului. Și pe acest ! Mai textilistele l-au întîmpinat cu succese însemnate în muncă. Carele alegorice ale întreprinderilor „Mătasea populară“, „13 Decembrie“, „Industria bumbacului“, — înfățișează o mare varietate de produse realizate anul aceste. Odată cu muncitorii uzinei „7 Naghioroș, Dumitru Coliu, Leonte Răutu, Leontin Sălăjan, Ștefan Voitec, Janos Fazekas, Vladimir Gheorghiu, Alexandru Bîrlădeanu, acad. prof. dr. C. I. Parhon, acad. prof. Traian Săvulescu, Florian Dănălache. In tribune au luat loc numeroși invitați : membri ai C.C. al Partidului Muncitoresc Român, membri ai guvernului, obștești, conducători ai organizațiilor conducători ai instituțiilor centrale, academicieni, oameni de știință, artă și litere, generali și ofițeri superiori, muncitori, ingineri, tehnicieni și funcționari fruntași din întreprinderile și instituțiile Capitalei, Tovarăși. Astăzi, la sărbătorirea zilei de Mai, gândurile noastre se îndreaptă cu dragoste frățească spre țara în care pentru întâa oară s-a construit societatea socialistă, spre marea noastră prietenă și aliată, Uniunea Sovietică. Anul acesta oamenii sovietici și împreună cu ei oamenii muncii din lumea întreagă conduși de partidele comuniste și muncitorești, se pregătesc să întimpine cea de a 40-a aniversare a Marii Revoluții Socialiste din Octombrie, care a deschis omenirii calea spre comunism, cu noi victorii în lupta lor pentru pace, democrație și socialism. Socialismul — idealul către care își îndreaptă speranțele întreaga omenire muncitoare — a triumfat in U.R.S.S., înaintează victorios în R. P. Chineză și in țările democrat-populare din Europa și Asia. Socialismul s-a transformat intr-un puternic sistem mondial, care exercită o înrâurire uriașă asupra întregii dezvoltări istorice a omenirii. In țările lagărului socialist acest 1 Mai se sărbătorește sub semnul unui continuu avînt al economiei și culturii, al creșterii bunăstării celor ce muncesc. (Cn fiecare nou succes al popoarelor din țările socialiste se întărește și crește credința oamenilor muncii din întreaga lume în cauza păcii și socialismului. > Trimitem salutul nostru fierbinte eroicului popor sovietic constructor al comunismului, apărător neclintit al păcii, salutul nostru frățesc marelui popor chinez și tuturor popoarelor care construiesc cu succes socialismul. In țările capitaliste, oamenii muncii sărbătoresc anul acesta ziua de Mai sub semnul luptei împotriva exploatării crîncene, împotriva scăderii nivelului lor de trai, pentru pace, libertate și socialism. Clasa muncitoare din țările capitaliste Își dă tot mai bine seama că numai prin forța sa unită, prin concentrarea în jurul Său a tuturor forțelor democratice și progresiste ale societății, se poate asigura o politică națională corespunzătoare intereselor poporului, se poate pune stavilă planurilor înrobitoare ale imperialismului. In toate țările, partidele comuniste și muncitorești acționează cu fermitate pentru întărirea mișcării muncitorești mondiale marxist-leniniste, bunul cel mare preț al clamei muncitoare internaționale, chezășîa victoriei în lupta popoarelor pentru pace, democrație și socialism. ■, Tovarăși, Pe întreg globul pămîntesc, 1 Mai este sărbătorit anul acesta ca o zi de unire a oamenilor muncii și a tuturor forțelor progresiste și democratice din toată lumea, în lupta penttu preîntîmpinarea unui nou război mondial, pentru apărarea și consolidarea păcii. Solidaritatea oamenilor muncii de pretutindeni cu popoarele lagărului socialist în frunte cu Uniunea Sovietică, constituie un obstacol de neînvins în calea planurilor agresive imperialiste. Este în afară de orice îndoială că dacă popoarele lumii interesate în menținerea și consolidarea păcii vor fi vigilente și vor acționa miembrie, trec reprezentanții altor mari întreprinderi ale industriei ușoare din Capitală: fabrica de confecții „Gh. Gheorghiu-Dej“, care a câștigat pentru a zecea oară steagul roșu de întreprindere fruntașă pe ramură, cea mai mare fabrică de acest fel din țară, Filatura Romînească de Bumbac, recunoscută prin strădania muncitorilor ei pentru a produce fire de calitate, fabrica de tricotaje „Bela Breiner“. La marea demonstrație sînt prezenți și muncitorii fabricilor de încălțăminte — maiștrii încălțămintei fine de la „Kirov“, muncitorii fabricii „N. Bălcescu“ de unde a pornit cunoscuta inițiativă de a se realiza mai multe produse din aceeași cantitate de materie primă. Nu lipsesc nici muncitorii de la întreprinderea „Mistrețul“ una din principalele fabrici producătoare de conserve și mezeluri. In șuvoiul nesfîrșit al manifestanțiilor trec și lucrători din comerțul de stat și cooperatist. Ei raportează că volumul mărfurilor alimentare și industriale desfăcut populației în primul trimestru al acestui an este cu 17 la sută mai mare decit cel desfăcut în aceeași perioadă a anului trecut. Alături de ceilalți oameni ai muncii pășesc constructorii de pe șantierele Capitalei, oameni care muncesc pentru a da un chip nou Bucureștiului, Capitala patriei, înălțînd sute și sute de locuințe, construcții industriale și social-culturale. Pe mari pancarte roșii sînt înscrise saluturi adresate popoarelor Uniunii Sovietice, R. P. Chineze și țărilor de democrație populară. Unite și de neînfrînt sînt țările marelui lagăr al socialismului, chezășia apărării păcii in întreaga lume . O pancartă purtată de tineri țărani muncitori vestește intrarea în Piață a delegațiilor oamenilor muncii din regiunea București. Colectiviști, țărani muncitori întovărășiți și cu gospodărie individuală, mecanizatori din S.M.T.uri, muncitori din întreprinderile industriale și din gospodării agricole de stat. In coloane, oamenii muncii poartă evidențiați în întrecerea consacrată zilei de 1 Mai. In tribuna rezervată corpului diplomatic au luat loc șefii misiunilor diplomatice acreditați la București și alți membri ai corpului diplomatic. Erau prezenți de asemenea reprezentanții Federației Sindicale Mondiale și ai oamenilor muncii din 19 țări, invitați la sărbătorirea zilei de 1 Mai în țara noastră. După ce fan-fara a intonat Imnul Republicii Populare Romîne mitingul a fost deschis de tov. Florian Dănălache. A luat apoi cuvîntul tov. Gh. Apostol, unte și cu perseverență, vor putea să împiedice realizarea planurilor și uneltirilor războinice ale cercurilor imperialiste și să readucă relațiile internaționale pe calea destinderii, pe calea colaborării pașnice între popoare. Dînd întregul său sprijin oricărei propuneri menită să ducă la destinare internațională, poporul nostru —. conștient de marea sa forță în cadrul puternicului lagăr socialist, care se conduce după principiul : toți pentru unul și unul pentru toți va respinge cu hotărîre și pe viitor orice încercare de amestec în treburile sale interne. Să știe toți cei ce încearcă să exporte capitalismul, că pe pămîntul scump al patriei noastre nu mai au ce căuta în vecii vecilor nici moșierii, nici fabricanții, nici trusturile străine. Poporul nostru consideră drept sarcina sa supremă să contribuie cuu toate forțele la consolidarea continuă a marelui lagăr socialist în frunte cu marea Uniune Sovietică, aliata și prietena de nădejde a poporului român. , Tovarăși, , Comitetul Central al Partidului Muncitoresc Român, guvernul Republicii Populare Romîne și Consiliul Central al Sindicatelor își exprimă convingerea nestrămutată că oamenii muncii, în frunte cu eroica și talentata noastră clasă muncitoare, vor dezvolta inițiativa și puterea lor creatoare pentru realizarea sarcinilor celui de-al doilea plan cincinal, creînd noi condiții pentru continua îmbunătățire a nivelului de trai material și cultural al poporului. Trăiască 1 Mai, ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc! , Trăiască Partidul Muncitoresc Romîn, forța conducătoare și organizatoare a poporului muncitor, inspiratorul tuturor victoriilor noastre ! Trăiască bastionul de neclintit al păcii și socialismului, lagărul țărilor, socialiste, in frunte cu Uniunea Sovietică! , Sub steagul marxism-leninismului,sub conducerea Partidului Muncitoresc Român, înainte spre victoria deplină a socialismului in scumpa noastră patrie Republica Populară Romînă! ★ 1 Ovații, urale puternice au răsunat in piață. Miile de oameni ai muncii] au manifestat cu entuziasm pentru Partidul Muncitoresc Român, pentru victoria construcției socialiste în țara noastră. Ei au salutat pe conducătorii partidului și ai statului care din tribună le răspundeau prin semne prietenești. După miting, în sunetele marșului partizanilor a început defilarea. Prin fața tribunelor, în rînduri dese, cu pasul ferm trec gărzile muncitorești înarmate. Dinspre statuia aviatorilor se zăresc coloanele pionierilor. Din flancurile coloanei, un grup de pionieri aleargă spre tribuna centrali, urcă treptele, și oferă buchete de flori conducătorilor partidului și guvernului. I p* Coloanele pionierilor își continui drumul prin fața tribunelor. Apoi începe demonstrația oameniilor muncii, portretele conducătorilor partidelor comuniste și muncitorești din țările capitaliste și coloniale. In rîndurile manifestanților trec îmbrăcați în halate albe — lucrătorii din unitățile sanitare ale Capitalei: medici, surori, felceri, care la marea demonstrație de 1 Mai vin să raporteze partidului succesele obținute de ei în ocrotirea sănătății populației. In coloanele demonstranților pășesc numeroși oameni de știință. In cadrul institutelor de cercetări științifice ale Academiei R.F.R., departamentelor, în laboratoare și nouoteci ei se străduiesc să obțină rezultate menite a perfecționa tehnica pe care ceilalți oameni ai muncii o aplică în fabrici, în mine, pe ogoare. . Au venit la marea demonstrație de 1 Mai și lucrătorii din edituri. Pancarte purtate de lucrătorii din cinematografie înfățișează linia ascendentă pe care o înregistrează producția cinematografică în țara noastră. In rîndurile demonstranților, însoțindu-și elevii și studenții se află profesorii instituțiilor de învățămînt superiori, ai școlilor medii, învățări a din Capitală. Cu entuziasm caracteristic tinereții, demonstrează elevii și studenții din Capitală. , Fanfara intonează un marș vesel. Urmează tradiționala demonstrație a sportivilor din Capitală. In piață s-au aliniat tovarășii care au asigurat ordinea în timpul demonstrației. Din mii de piepturi răsună Internaționala — imnul înfrățirii muncitorilor din toate țările. ...Demonstrația oamenilor muncii din Capitală a luat sfîrșit. A fost o strălucită expresie a voinței poporului nostru de a construi socialismul, de a întări continuu unitatea țărilor puternicului lagăr socialist, de a apăra din toate puterile pacea în lume. Seara, în parcuri, pe estrade, în piețe, în cămine culturale, cetățenii Capitalei au petrecut pînă după miezul nopții un minunat și sărbătoresc 1 Mai. (Agerpres) Cuvîntarea tovarășului Gheorghe Apostol la mitingul de 1 Mai Demonstrația oamenilor muncii