Steagul Roşu, iunie 1957 (Anul 12, nr. 1358-1383)

1957-06-01 / nr. 1358

ORGAN AL COMITETULUI REGIONAL P.M.R. ȘI AL SFATULUI POPULAR REGIGRAL IACAO - ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------1xx|——gsw 8,, 13502837 GIMBATA 1 IUNIE j I 4 MI » tart _ " 'V ______________I ■*» MH—— MMMMBBgBMBBMBBBgaBgBBMgaBBBggBWM—Mi•5S^^==SSL" i.mVT l —« Fapte care oglindesc grija partidului și guvernului pentru ocrotirea mamei și a copilului în R. P. R. Astăzi cind sărbătorim 1 Iunie Ziua Internațională a Copilului vrem să ilustrăm cum și in regiunea Bacău se traduce in viață grija pentru mame și copii. Comitetele executive ale sfaturilor populare prin secțiile de sănătate și prevederi sociale împreună cu comisiile de femei, manifestă o permanentă preocupare în crearea condițiilor pentru ocrotirea mamei și copilului. Iată unele date grăitoare: ANUL 1948. In regiunea Bacău au existat doar 10 case de nașteri — astăzi numărul lor depășește 70 și asigură o capacitate de peste 500 paturi. Cele 14 creșe de cartier și cele 10 cămine de zi care au luat ființă în ultimii ani, deservesc un număr de peste 950 copii ai oamenilor muncii, cărora li se asigură tot ce au nevoie pentru dezvoltarea lor fizică și educativă. Nici cei mai mici de la 0—3 ani, orfani, sau copii din mediul ce periclitează sănătatea nu au fost neglijați. Pentru ei s-a creat o unitate „Casa Copilului"-Piatra Neamț cu o capacitate de peste 85 paturi. In ce privește spitalele pentru copii, în anul 1948 in regiunea Bacău existau doar 50 paturi, și acestea în cadrul unităților mari spitalicești. Astăzi avem 2 spitale de copii independente și s-au creat secții de copii pe lingă toate spitalele raionale și rurale, care totalizează peste 400 paturi, reprezentînd o creștere de 8 ori față de 1948. Pentru tratamentul copiilor bolnavi de T.B.C. au luat ființă în anul 1956 secții speciale de ftiziopediatrie la Bacău și Roman. Tot ca o dovadă a grijii pentru ocrotirea sănătății copiilor este înființarea Preventoriului T.B.C de copii de la Gîdinți, raionul Roman, care este situat într-un minunat loc pitoresc. Aci astădată se lăfăiau boierii. Această unitate în trimestrul 1957 și-a mărit capacitatea de la 80 la 100 paturi. Odată cu dezvoltarea unităților de asistență medicosanitară a copiilor din regiunea Bacău a crescut an de an și numărul cadrelor destinate îngrijirii copiilor. Astfel, dacă în 1948 cadrele de specialitate pentru îngrijirea copiilor erau aproape inexistente ca număr, astăzi numărul medicilor pediatri, a surorilor de ocrotire și pediatrie se ridică la 200. Toate aceste realizări ale regimului democrat-popular în regiunea noastră au dus la scăderea cazurilor de îmbolnăvire la copii și mai ales la scăderea mortalității infantile. Iată din exemplu, până în anul 1948 mortalitatea infantilă a înregistrat cifre cuprinse intre 18 și 20 la sută născuții vii. In anul 1956 mortalitatea infantilă a scăzut cu aproape 50 la sută față de 1948, iar ia trimestrul I 1957 a scăzut față de trimestrul I 1956 cu circa 10 la sută. Muncitorii sanitari din regiunea Bacău au depus și depun permanent eforturi deosebite pentru ocrotirea sănătății copiilor oamenilor muncii. Paralel cu grija pentru ocrotirea sănătății copiilor, partidul și guvernul stimulează mamele prin multiplele mijloace puse la îndemîna sfaturilor populare. Oficiile de prevederi sociale din regiunea Bacău au depistat pînă în prezent 2.183 mame, care au născut mulți copii și care au fost propuse Prezidiului Marii Adunări Naționale pentru decorare cu diverse ordine și medalii Astăzi, 312 mame din regiune sînt mame eroine. Numai in trimestrul 1 1957 au fost decorate în regiunea Bacău 97 mame. Oficiul de prevederi sociale în colaborare cu comisiile de femei a felicitat cu prilejul zilei de 1 Iunie pe toate mamele eroine. In cursul anului 1957, 170 mame care au născut al 10-lea copil din care trăiesc cel puțin 8, au primit suma de 170.000 lei drept premii unice, iar de la începutul acestei acțiuni și până în prezent, suma de 1.873.000 lei a fost plătită drept premii mamelor care au născut mulți copii. Un număr de peste 750 mame ai căror soți efectuează stagiul militar și au copii mici în îngrijirea lor sau sunt gravide și suferinde, au primit pînă în prezent 650.000 lei drept ajutoare la baza Decretului nr. 258/1956 al Prezidiului Marii Adunări Naționale din R.P.R. Numai in trimestrul I 1957 a fost plătită suma de peste 600.000 lei drept ajutor familial de Stat pentru familiile cu copii mulți sau mame singure. Cu sprijinul comisiilor de femei au fost depistați 180 copii din familii împovărate cărora li s-a cumpărat îmbrăcăminte în valoare de 40.000 lei, de asemenea s-a cumpărat la 170 copii, din plasamentul familial, îmbrăcăminte în valoare de 35.000 lei. Femeile bătrîne ce sînt ocrotite în căminele de pe lingă oficiile de prevederi sociale, au întîmpinat ziua de 1 Iunie împletind cu mîini îndemînatice articole pentru copii ca: ciorănei, rochițe minunate și altele ce au fost expuse spre vînzare și care au stârnit mult entuziasm în rindul mamelor și copiilor. Iată numai unele aspecte ale grijei partidului și guvernului pentru ocrotirea mamei și copilului, dr. URSACHE CALISTRU, șeful secțiunii sănătate și prevederi sociale a Sfatului popular regional Bacău R. COJOCARU, șeful oficiului prevederi sociale In noul oraș al petroliștilor din Cucăcești, raionul Moinești, au fost construite și edificii cu caracter social-cultural. Intre altele s-a dat spre folosință o creșă bine amenajată, deservită de personal de specialitate, fapt care contribuie la o atentă și calificată îngrijire a copiilor muncitorilor. IN CLIȘEU: "Vedere generală a creței din Lucăcești. Spre bucuria celor mici Festival artistic în cinstea zilei de 1 Iunie Duminica trecută în sala căminului cultural din comuna Borca, raionul Geahlău a avut loc o serbare închinată Zilei Copilului. După conferință a fost prezentat un program artistic compus din coruri și recitări, la care și-au dat concursul atît copiii de la grădinița de copii din Borca cît și căminul cultural din comună. In aceeași zi, seara, la căminul cultural a rulat filmul „Soarta toboșarului“. I. BUTNARIU învățător, Borca In orașul Bacău... 1 La căminul de copii din strada „15 August“ din vreme începuseră pregătirile în vederea întîmpinării zilei de 1 Iunie. Dansurile, recitările, tablourile coregrafice, corurile, sunt elementele cardinale din programul formației micilor artiști amatori. . In întîmpinarea Zilei internaționale a copilului, micuții de la amintita grădiniță au și prezentat un spectacol in sala din strada Oituz 14. Aici, au fost aplaudați de numerosul public — „dirijorii“ Suru Mariana și Radu Calimandric, recitatorii Adrian Has, Suru Mariana, Adrian Mandel, Lică Strugaru ș.a. Printre celelalte puncte ale programului, viu apreciate au fost „Dans sovietic“, dansul romînesc „Hațegana“ și tabloul coregrafic, „Scufița roșie“ în care rolul principal a fost deținut cu seriozitate de micuța Sania Feier. Au fost interpretate de asemenea cu gingășie „Dansul iepurașilor , „Dansul ciupercilor“ și „Dansul florilor". In muzica de pregătire a acestui bogat și entuziast program s-au remarcat educatoarele Neagu Constanța și Păduraru Varvara. De asemenea, Margareta Miftode, Maricica Dospinescu și Krupenski Teodora care au depus eforturi susținute. ELENA BIRI coresp. ...și la Onești s au făcut pregătiri intense în vederea sărbătoririi zilei de 1 Iunie. Dacă vremea va fi favorabilă, în centrul orașului va avea loc un concurs de trotinete, biciclete și triciclete. Pînă acum s-au înscris 36 de concurenți de la grădinița de centru și 52 de la școala de 7 ani. Printre cei ce-și vor disputa întîietatea se numără : Gaideș Doina, Gheorghiu Emilia, Matei Nelu și Popa Iulian. In ziua de 1 iunie va avea loc la Onești și o festivitate la care se va vorbi despre „1 Iunie, Ziua internațională a copilului“, cu prilejul căreia se va da un bogat program artistic. La sfîrșit, comisia de femei a orașului Onești va împărți copiilor numeroase daruri în valoare de 1.500 lei. MARIA DASCALU Oaspeți mici, la gazde și mai mici Zilele acestea, copiii de la căminul de zi al I.M.S. Roman au avut ca oaspeți pe elevii clasei a Il-a de la școala nr. 3, care, sub conducerea tov Răileanu Ecaterina și Munteanu Maria, au prezentat un reușit program artistic, în întîmpinarea zilei de 1 Iunie — Ziua internațională a copilului. Școlarii Mujescu Neculai și Vega Ionel s-au distins prin reușite recitări. Dansurile au fost de asemenea admirate de micii spectatori. Gazdele nu s-au lăsat mai prejos decît musafirii. Floricica, Ica, Valentina și Dănuț au fost rînd pe rînd apreciați pentru recitări de poezii. Un fruntaș în producție le-a vorbit apoi copiilor despre felul muncii la întreprinderea I.M.S., subliniind că poporul nostru luptă neobosit pentru pace, pentru a crea o viață fericită copiilor. Pregătiri pentru sărbătoarea copiilor Colectivul de educatoare de la căminul de zi din Tg. Neamț a pregătit un frumos și bogat program artistic cu copiii, program compus din dansuri, coruri și recitări. Același colectiv a organizat „Colțul ordinei“. Mulți copii talentați între care Mihăilă Alioșa, Dania Constantin, Olga Crivăț, au fost stimulați să facă din plastilină diferite lucrări pe care le-au executat artistic. Antrenate de comisia de femei, gosipodinele din orașul Tg. Neamț și-au intensificat activitatea în cadrul comitetelor de părinți. Comitetul de părinți al căminului de zi din orașul Tg. Neamț în frunte cu tov. Ella Brill, discuitînd cu directoarea căminului, Felicia Gafencu, a hotărît să inițieze acțiuni în vederea procurării de fonduri necesare cumpărării de material pentru uniforme, lenjerie etc. Comittetul de sprijin a antrenat în această acțiune un număr de 25 gospodine și cu suma realizată s-au confecționat 40 uniforme pentru copii, perdeluțe, fețe de mese și altele. In momentul de față, în cadrul raionului Tg. Neamț toate cele 73 comitete de părinți, sprijină efectiv cadrele didactice în asigurarea unei frecvențe regulate a elevilor la cursuri, în problema de educație și disciplină. Comitetul de părinți din satul Plăești ține cu regularitate consfătuiri cu părinții. O activitate susținută desfășoară și cel de pe lingă școala elementară mixtă de 7 ani din Tg. Neamț unde este directoare comunista Maria Matei. Aceasta, împreună cu comitetul de părinți, a reușit să stabilească o strînsă legătură a școlii cu familia, să obțină succese frumoase în educarea copjilor. MARIA RADU membră a biroului Comitetului raional P.M.R. Ta. Neamț Citiți în pagina 4-a ■ Raportul prezentat de S. Mikunis la Congresul al XlII-lea al Partidului Comunist din Israel ■ Declarația grupului parlamentar al Partidului Comunist Francez ■ Ziarele engleze salută hotărîrea guvernului britanic de a lărgi relațiile comerciale cu R. P. Chineză ■ Palmiro Togliatti despre programul noului guvern italian El Demonstrație studențească antiamericană în capitala Sudanului uccese importante în luna mai, ca și în lunile anterioare, minerii Salinei Tg. Ocna au reușit să obțină succese care le fac cinste. Bilanțul încheiat la 25 mai arată că planul producției fizice a fost realizat în proporție de 108,6 la sută, în timp ce productivitatea muncii a crescut pe cap de muncitor cu 1,5 la sută. La această dată, harnicii mineri lucrau în contul celei de a doua decade a lunii iunie. Este cazul să amintim că de la începutul anului și pînă în prezent, prețul de cost a fost redus cu 3,8 la sută față de sarcina de plan de 1 la sută. La aceste succese de seamă, un aport deosebit l-a adus marele număr de fruntași în producție. La loc de cinste, printre aceștia se află minerii Pisaru Șt. Ianoș care a depășit norma cu 51 la sută și Rusu Vasile care a reușit să dea peste plan cu 44 la sută mai multă sare. In același timp, hovatorul Milu Vasile întreținînd bine mașina și organizînd temeinic munca, a reușit ca la tăiatul sării cu hareuza să depășească norma cu 36 la sută. Și la secția mori s-au obținut bune rezultate. Fruntași se află comunistul Grîșmaru Ștefan care a obținut o depășire de 11 la sută a normei și Păvălache Constantin cu 14 la sută. Folosind din plin cărucioarele de încărcare, tov. Stratulat Ion, încărcător la vagoanie C.F.R. și a depășit și el norma cu 30 la sută. Datorită muncii harnice, Salina a trimis la export peste 400 tone sare, iar de la începutul anului — 2056 tone. C. ANDREESCO împotriva experiențelor cu bombele nucleare — Adunări în orașul Tg. Ocna — Zilele trecute a avut loc în orașul Tg. Ocna plenara lărgită a Comitetului de Luptă pentru Pace. La plenară au participat în afară de membrii comitetului raional și ai comitetului orășenesc de luptă pentru pace, comitetele de cartier și din unele sate învecinate orașului. Tov. Vlad Zănescu, vicepreședinte al C.S.P. raional a prezentat în fața ascultătorilor un referat cu privire la lupta popoarelor pentru interzicerea experimentării și folosirii armelor și bombelor nucleare. Cei ce au vorbit pe marginea referatului prezentat, au reliefat lupta hotărîtă a Uniunii Sovietice și a țărilor care construiesc socialismul, împotriva experiențelor cu bomba atomică și cu hidrogen. Ecaterina Dumitru dinu Dofteana, Haiduc Maria din Tg. Ocna, protoereul Ion Negrea, profesoara Emilia Goga, Naum Filip și alții au protestat împotriva încercărilor cercurilor imperialiste de a menține încordarea internațională, de a folosi bomba atomică și cu hidrogen ca o sperietoare pentru popoarele pașnice. După discuții, plenara a adoptat o o moțiune de protest prin care se cere înțelegere grabnică între marile puteri — pe baza propunerilor făcute de guvernul U.R.S.S. — pentru interzicerea armelor nucleare și reducerea înarmărilor. In aceeași zi și cadrele didactice din oraș, întrunite în adunare, au adoptat de asemenea o moțiune de protest. P. CRISNEANU Flacăra unei chemări (De la trimisul nostru C. Andreescu). Chemarea lansată de întreprinderile petrolifere din Valea Satelor-Pitești a găsit un viu ecou în rîndurile muncitorilor schelei de extracție Zemeș. Animați de dorința de a ocupa un loc fruntaș în cadrul acestei întreceri, petroliștii zemeșeni luptă pentru obținerea unor producții sporite de țiței. Și în luna mai eforturile lor au fost încununate de succes. Cele 837 tone țiței date peste plan în primele 27 de zile ale lunii mai constituie un bilanț care pe drept cuvînt le face cinste. O mare influență în creșterea producției de țiței au avut-o fisurările hidraulice. In această perioadă s-au fisurat 13 sonda față de 9 cît erau prevăzute în plan. In cadrul schelei cele mai frumoase rezultate le-a obținut colectivul secției I, condus de Cucu Z. Gh., care a dat peste plan 380 tone țiței. La succesul acesta , contribuția de preț au adus-o brigada la Foaie, care a obținut o depășire a planului de 2,27 la sută, brigada condusă de Jechilă Ion care a realizat planul în proporție de 101,6 la sută S-a acordat în această secție o nouă atenție fisurărilor hidraulice. In urma operației de fisurare, sonda 4021 și-a sporit debitul de țiței cu 50 la sută, iar sonda 4024 dă zilnic un plus de 4 tone țiței, față de perioada anterioară. Pe locul II se situează secția a IlI-a condusă de I. Țigău cu un plus de 318 tone. O preocupare demnă de evidențiat a acestei secții a fost punerea în producție a sondelor inactive. In ultimele luni au fost redată producției 3 sonde inactive. Brigada a V-a complexă (fruntașă pe secție), care și-a realizat indicile de plan în proporție de 105,3 a reușit în luna mai să pună în producție sonda inactivă nr. 364. O mare influență asupra îndeplinirii planului au avut-o și brigăzile de intervenție. Prin scurtarea timpului de intervenție cu 15 la sută, briagada comunistului Nicolae Dîrlău a contribuit direct la sporirea producției de țiței. Printr-o temeinică organizare a muncii și brigada a IlI-a condusă de Nițu Vasile a redus timpii de intervenție cu 17 la sută execuțind lucrări de calitate. La realizările schelei trebuie adăugate și succesele obținute de muncitorii și tehnicienii de la oficiul gaze și compresoare. Pentru a înțelege cît de însemnate sînt aceste succese e de ajuns să amintim că în luna mai această secție a dat peste plan 603.000 m.c. gaze comprimate. Schimburi conduse de Moise Ion de la stația compresoare Tazlău și cel ?1 tov. Adam de la stația de compresoare- injecție Poiana Runcului, ca și echipele de reparat conduse de Vasile Gheorghe, Cristea Gh. II și SU’e s-au situat în frunte. Planul a fost depășit și de către stațiile de dezbemi zinare. Așa de pildă, stația de dezbenzinare Modîrzău a dat un plus de 20 tone gazolină, în timp ce stația Poiana Runcului a dat 64 tone gazolină peste plan. Nume ca cele ale distilatorilor comuniști Cantemir Radu și Ion Hu*ian sînt cunoscute azi în întreaga schelă. Ne scriu corespondenții voluntari despre contractări și achiziții In comuna Crăești-Zeletin Țăranii muncitori din comuna Crăești, raionul Zeletin își dau tot mai mult seama că încheind contracte pentru livrarea de cereale sprijină constituirea fondului centralizat de produse agricole, își îndeplinesc o îndatorire patriotică pe lângă aceea că au avantaje materiale. Așa se explică de ce la această comună, ca urmare a muncii desfășurate de comitetul comunal de partid (secretar Ion Plugaru), s-a reușit să se obțină succese importante. Pînă la data de 24 mai prin cooperativă se încheiaseră contracte pentru 12.000 kg. grîu, 2.300 kg. porumb și 300 kg. floarea-soarelui, iar prin I.C.S. „Recolta“ pentru 9.600 kg. grîu, 1500 kg. porumb și 10.700 kg. floarea-soarelui. Printre țăranii muncitori din comună care au constituit un exemplu Manifestări culturale La Cîndești lui La faza intercomunală a concursul G. Galinescu și a festivalului Creangă ce s-a desfășurat la Cîndești au luat parte căminele culturale din Rediu, Cîndești și Vădurele. Formațiile acestor cămine au prezentat în fața a peste 1000 de spectatori brigăzi artistice de agitație, coruri, recitări, soliști vocali, echipe de dansuri și teatru. S-au clasat pentru faza raională corul din Cîndești, echipa de dansuri de la Vădurele și actorii amatori din Rediu. Aceste formații se pregătesc acum intens pentru faza raională. Caravana cinematografică La Rediu (raionul Buhuși) a fost și luna această caravana cinematografică. După o interesantă conferință pe teme actuale la care au participat peste 200 de persoane s-a prezentat filmul „AH-Baba și cei 40 de hoți. Locuitorii din Rediu sînt convinși că și pe viitor caravana cinematografică îi va vizita regulat. D. ATANASIU coresp. La Secuieni nu de multă vreme la biblioteca din Secuieni, raionul Roman s-a organizat o expoziție pe tema „Operele scriitorilor ruși și sovietici, contribuie la strîngerea legăturilor de prietenie romîno-sovietică“. Tot la această bibliotecă s-a ținut de curînd și recenzia romanului „Pămînt desțelenit“ de M. Șolohov, la care au participat peste 250 de cetățeni. ELENA IBRIAN în ceea ce privește încheierea de contracte pentru livrarea de cereale, se numără Sauer Gh. loan care a contractat 500 kg. grîu, Bălătescu Neculai — cu 400 kg. floarea-soarelui și 200 kg. grîu și Florea C. loan — cu 400 kg. floarea-soarelui. <a pi icpi lucrător U.R.C.C. Zeletin Realizări ale U.R.C.C. Buhuși La începutul lunii mai, conducerea U.R.C.C. Buhuși a trecut la o muncă mai organizată în ceea ce privește îndeplinirea și depășirea sarcinilor de plan la contractări și achiziții. Măsurile luate, printre care se numără și formarea unui larg activ de sprijinire a cooperativelor sătești, activ format din lucrători din cadrul U.R.C.C., au avut darul de a impulsiona munca de încheiere de contracte pentru livrarea de produse vegetale și animale Planul de achiziții a fost realizat de U.R.C.C. pînă la data de 25 mai a.c., în proporție de 125 la sută. La numeroase sortimente printre care legume, lapte de oaie, deșeuri metalice etc. s-au înregistrat însemnate depășiri. Frumoase succese s-au obținut și în ceea ce privește încheierea de contracte pentru cereale. Planul la grîu și secară, de pildă, a fost realizat în proporție de 103 la sută, iar la floarea-soarelui de 160 sută. De asemenea s-au mai contatractat fără a fi în plan 16.000 kg. orzoaică. Cooperativele din Bahna, Zanești, Cîndești și Podoleni care și-au realizat sarcinile de plan între 107-150 la sută sînt în prezent cooperative fruntașe pe raion. C. MIHUȚ GH. VLAD lucrători U.R.C.C. Buhuși Cresc cantitățile de cereale contractate Deputații din comuna Răucești, raionul Tg. Neamț desfășoară o susținută muncă de lămurire a țăranilor muncitori asupra necesității și importanței pe care o prezintă încheierea de contracte cu statul pentru livrarea de cereale. Munca a și început să-și arate desfășurată roadele. Pînă acum, prin cooperativă s-au încheiat contracte pentru 15.000 kg. grîu, 8.500 kg. porumb și 4.800 kg. floarea-soarelui, iar prin I.C.S. „Recolta“ s-au încheiat contracte pentru 2.000 kg. grîu, 8.000 kg. porumb și 4.800 kg. floarea-soarelui. Printre țăranii muncitori care au încheiat printre primii asemenea contracte se numără Constantin Albu, Domnica Gheorghe, Prună Gheorghe și alții. D. ZAVALICHI Se văd roadele Comitetul de partid al comunei Păstrăveni, raionul Tg. Neamț, a desfășurat o susținută muncă de popularizare a hotărîrii cu privire la contractarea de cereale cu statul și de lămurire a țăranilor muncitori în direcția încheierii unor asemenea contracte. O susținută activitate au desfășurat comuniștii din întovărășirile agricole al căror exemplu a fost urmat și de ceilalți întovărășiți. 27 din membrii întovărășirii agricole din satul Rădeni au încheiat contracte cu statul pentru livrarea cantității de 6.550 kg. cereale. Din cei 75 de membri, cît numără întovărășirea din satul Păstrăveni, pînă la data de 24 mai a.c., 35 au încheiat contracte pentru livrarea cantității de 5.900 kg. cereale. Intovărășiții Ciocoiu loan candidat de partid, Crețu Alexandru, Stîngu Gh. loan au fost printre primii care au încheiat contracte. N-au rămas în urmă nici întovărășită din satul Buzați. Din cei 81 membri cît numără întovărășirea, pînă la 24 mai încheiaseră contracte pentru cantitatea de 6.120 kg, cereale un mare număr de întovărășiți. Exemplul întovărășiților din comuna Păstrăveni, trebuie urmat și de lntovărășiții din celelalte comune ale raionului Tg. Neamț. EMIL CRUȘITU Sărbătoare la Bălțătești Intr-una din duminici spre Bălțătești se îndreptau căruțe încărcate cu tineret vesel. Erau artiști amatori din Agapia, Ghindăoani, Crăcăoani, Cracăul Negru care participau la întrecerea pe comune din cadrul concursului G. Galinescu și festivalului I. Creangă. Sala plină de spectatori a răsplătit cu ropote de aplauze pe artiștii amatori care au interpretat cîntece, dansuri. Cei din Ghindăoani au interpretat cu multă naturalețe piesa de teatru „Bărbatul fară opinci“. Nenumărate aplauze au răsplătit spectacolul prezentat de brigada artistică de agitație. NATALIA ASANDEI coresp, I In raionul Piatra Neamț Oamenii au împînzit cîmpurile Munca harnică a țăranilor muncitori din raion, precum și condițiile atmosferice prielnice, au făcut ca în acest an culturile agricole să crească și să se dezvolte bine. Ploile abundente din ultima vreme au făcut însă ca odată cu culturile, să crească și buruienile. Convinși că orice întîrziiere pricinuiește pagube de recoltă, țăranii muncitori din comuna Războieni, raionul Piatra Neamț, au pornit la întreținerea culturilor. In fiecare zi, zeci de țărani muncitori dau zor la plivit și prășit. Pînă acum s-au plivit 240 ha. păioase, 33 ha. porumb, 66 ha. cartofi, 44 ha. sfeclă și alte culturi. Exemplul dat de țăranii muncitori fruttași Alex. Branea, Vasile Ojică, Vasile Buga și alții care au ieșit primii la plivit și prășit este urmat și de alți țărani muncitori. Unde-s mîini mai multa treaba merge mai bine La tînăra cooperativă agricolă de producție curentă din satul Mastaicăn, cooperatorii s-au luat la întrecere între ei și cu tot satul. Obținerea de recolte bogate, constituie un prilej în plus pentru a atrage alți țărăni muncitori în cooperativă. Comitetul de conducere a stabilit din timp ce are de făcut fiecare membru cooperator. Acum se dă lupta cu bura*iana. Nici o zi nu va trece și pe Ungi cele 5 ha. de floarea-soarelui prășite se vor termina de prășit și cele 13 ha. cu porumb. Cartofii au început și ei să fie prășiți cu prășitoarea mecanică. Cooperatorii muncesc cu toții spornic. „Unde-s mîini multe treaba merge mai bine“—spunea unul dintre ei. I. Fătu, St. Laza, V. Táblán sînt tatotdeauna primii la treabă. Lupta pentru o recoltă bogată continuă. După ploaie Norii s-au lăsat duși de vînt peste sat, iar soarele n-a întîrziat să-și arate dărnicia. Pămîntul se zbicise puțin, iar colectiviștii și-au reluat lucrul. In perioada aceasta răsadurile se prind foarte bine. Colectiviștii din Ghigoiești nu uită acest lucru șî vor să termine cît mai repede și mai bine treaba la grădină. Pînă acum au răsădit 3.515 ha. cu ardei, varză de vară, roșii, țelină. La unele legume tnsămînțate mai devreme au și terminat plivitul. Din timp colectiviștii au și contractat cui cooperativa 3 ha., iar cu acontul luat la care se adaugă alte avansuri încasate din contractarea altor produse, am cumpărat un motor care le va servi la irigatul grădinii. îmbină teoria cu practica Elevii școlii profesionale zootehnice din Păstrăveni, raionul Tg. Neamț au încheiat cursurile teoretice încă din luna aprilie a. c. și au plecat in practică. Cel din anul III își desfășoară practica la gospodăriile agricole de stat Petrolul și Basarab din regiunea Constanța, iar restul elevilor la școala din Păstrăveni. Toți elevii anului II au promovat și acum aplică în practică cele studiate. De exemplu, elevul Ghineț Vasile îngrijește bine cei 21 de porci ce i s-au încredințat. Le dă rațiile reglementare, urmărește atent creșterea lor și își notează tot ce observă. La vitele cornute îngrijește bine Giurdea Ion și Alexandroaia Toader. Elevii Ioanitoaia Anton și Lupuleasa Petre, fiind printre cei mai buni la învățătură sînt șî cei mai buni la munca practică. Și cele 220 de oi de rasă spancă, precum și caii sînt bine întreținute la această școală. Concomitent cu munca în sectorul zootehnic și pe cîmp, munca de întreținere a culturilor se desfășoară la timp și îm bune condițiuni. Pînă la data de 24 mai se privise de două ori suprafața de 45 ha. cu păioase. Directorul școlii, tov. ing. Zianț Aurel și inginerul agronom Lupu Aurel urmăresc îndeaproape munca elevilor care acum aplică cele învățate pe băncile școlii, muncind practic în sectorul zootehnic și agricol. „ GH. APOSTOL Lucrări în vie La secția Gh. Doja a gospodăriei agricole de stat Răcăciuni, în afară de lucrările de întreținere ce se execută la culturile din cîmp, se acordă o atenție deosebită lucrărilor din vie. Pe cele 70 ha. de vie s-au făcut pînă acum următoarele lucrări: sapa mare,cercuitul și legatul. In ultimele zile, pentru preîntîmpinarea atacului de mană, s-a stropit cu zeamă bordeleză întreaga suprafață de vie. ST. R. CONDURATO coresp. 4.240 kg. lină contractata Unitățile cooperației de consum din raionul Roman au desfășurat alături de organele D.C.A. o susținută activitate pentru încheierea de contracte pentru livrarea lînei. La data la care a expirat termenul de contractare, cooperativele încheiaseră contracte pentru o cantitate de 4.240 kg. lînă. Contractanții au beneficiat de avansurile prevăzute de Hotărîrea Consiliului de Miniștri, care se ridică la 38.144 lei! La data de 5 iunie a. c. începe campania de preluare și recepționare a lînei contractate. Organele cooperației împreună cu cele ale D.C.A. fac pregătiri pentru buna desfășurare a acestei acțiuni. Petreceți o duminică, cu noi șl 99 Un afiș colorat, din fața Teatrului de Stat anunță: „Petreceți o duminică cu noi“. Este vorba de un program cultural organizat de comitetul de întreprindere „Proletarul“. Partea I-a a programului cuprinde concursul „Drumeții veseli“, cu tema „O plimbare prin Bacău“, iar partea a II-a un concert de muzică distractivă și momente vesele. Pentru pregătirea acestui spectacol se desfășoară o muncă intensă, în sala de repetiție răsună zilnic melodiile diferite ale celor mai apreciate cîntece ca: „Un puști din Paris“, „Cîntec pentru prietenii din București“, „Primul nostru tango" cît și melodii populare romînești. Orchestra a pregătit muzică ușoară romînească, sovietică, italiană, franceză, spaniolă, maghiară, cehoslovacă, bulgară. De asemenea, cu multă seriozității se pregătesc și interpreții prozei. Se fac repetiții cu multă intensitate pentru momentele vesele cu aspecte din Bacău, cum ar fi „Un turneu“, „Mic radiomagazin“, „Bulevardierii ș. a. Concursul a stîrnit un interes deosebit pentru selecționatele de tineret de la întreprinderile „Partizanul“ și „Confecții“ care iau parte la concurs. Participanții studiază diferite materiale privind istoricul Bacăului, dezvoltarea sa culturală, cît și proiectele de dezvoltare în viitor. In vederea spectacolului de duminică toți sînt optimiști, se va prezenta un gen de spectacol nou pentru orașul Bacău, spectacol care se va bucura, credem, de un binemeritat succes,