Steagul Roşu, mai 1959 (Anul 14, nr. 1949-1973)

1959-05-03 / nr. 1949

■ a. Nr. 1949 (3428)I DUMINICA 3 MAI 1959I 4 PAGINI 20 BANI Proletari din toate tările unui val ORGAN AL COMITETULUI REGIONAL AL PMR SI AL SFATULUI POPULAR REGIONAL BACAU ■BEBan CememnTM au sărbătorit cu entuziasm Ziua de 1 MAI MITINGUL DIN PIAȚA „30 DECEMBRIE“ . In piața „30 Decembrie“ din orașul Bacău se aflau în dimineața zilei de 1 Mai mii de oameni ai muncii din întreprinderile și instituțiile orașului Bacău pentru a participa la mitingul consacrat zilei de 41 Mai. Deasupra mulțimii sunt ridicate pancarde pe care stau scrise chemări ^ în cinstea marii sărbători a clasei muncitoare, grafice oglindind realizările în producție a colectivelor de muncă din întreprinderi, portretele clasicilor marxism-leninismului, ai conducătorilor partidului și guvernului, 4 ale conducătorilor partidelor comuniste și muncitorești. In tribuna aflată în mijlocul pieții au luat loc tovarășii: Gheorghe Ungurașu, Aurel Calimandric, Neculai Pascaru, Neculai Botoșanu, secretari ai Comitetului regional Bacău al P.M.R., activiști de partid și de l 4 stat. La miting a luat cuvîntul tovarășul Gheorghe Ungurașu, secretar al Comitetului regional Bacău al P.M.R., care a vorbit despre importanța zilei de 1 Mai și a felicitat călduros pe oamenii muncii din orașul Bacău, ș 4 cu prilejul Zilei solidarității internaționale a celor ce muncesc. In repetate rînduri cuvîntarea a fost subliniată de urale și puternice ovații pentru Partidul Muncitoresc Român, pentru Comitetul său Central, pentru puternicul lagăr socialist în frunte cu Uniunea Sovietică, pentru prietenia între popoare, pentru pace și socialism. Cuvîntarea tovarășului GHEORGHE ilNGIMȘil, secretar al Comitetului regional Bacău al P.M.R. TOVARĂȘI ȘI TOVARĂȘE, In numele și din însărcinarea Comitetului regional de partid și a comitetului executiv al sfatului popular regional, vă felicit călduros pentru realizările obținute în muncă și vă transmit un fierbinte salut tovărășesc cu prilejul zilei de 1 Mai, Ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc. In urmă cu 70 de ani, muncitorii au organizat prima demonstrație de 1 Mai manifested pentru ziua de muncă de 8 ore. De atunci și pînă astăzi, an de an uriașul front al proletariatului mondial s-a consolidat necontenit. Astăzi mișcarea muncitorească internațională este mai puternică decit oricînd, socialismul a devenit o realitate vie în Uniunea Sovietică și țările de democrație populară din Europa și Asia. In această zi tradițională oamenii muncii din lagărul socialist, ca și cei din țările capitaliste și coloniale își trec în revistă forțele, își manifestă într-un singur glas unitatea și hotărîrea lor nestrămutată de a cuceri noi victorii pentru pace, democrație și socialism. Ce 1 Mai marea familie a țărilor socialiste în frunte cu Uniunea Sovietică face gloriosul bilanț al unor noi și strălucite victorii în toate domeniile. Patria sovietelor ocupă primul loc în Europa și al doilea loc în lume în ce privește volumul producției industriale. Fără egal sînt cuceririle științei sovietice. Uniunea Sovietică a lansat primii sateliți artificiali ai pămîntului și prima planetă artificială din lume — creată de mîinile și geniul oamenilor sovietici. cel Mărețul plan de 7 ani elaborat de de al XXI-lea Congres al P.C.U.S. este expresia grăitoare uriașei capacități și forțe de muncă a a oamenilor sovietici. La sfîrșitul septenalului numai un singur procent al producției globale va fi egal cu întreaga producție a Rusiei țariste din 1913. Planul septenal mai vestește și o altă mare cucerire istorică: introducerea zilei de lucru de 6—7 ore și a săptămînii de lucru de 30—35 de ore, deci ziua și săptămîna de lucru cele mai scurte din lume. Astfel, idealurile la care au rîvnit zeci și zeci de generații de oameni ai muncii din lumea întreagă, prind astăzi viață în marea Uniune Sovietică. Ritmul rapid de dezvoltare, care este lege generală a socialismului, caracterizează economia și cultura tuturor țărilor lagărului socialist. Sporul mediu anual al producției industriale a întregului sistem socialist a fost în ultimii 5 ani (1954— 1958) de 11 la sută, în timp ce în întreaga lume capitalistă el nu a reprezentat nici măcar 3 la sută. Țările lagărului socialist vor produce în 1965 mai mult de jumătate din producția industrială mondială. Acestea sunt victorii care dovedesc odată mai mult covîrșitoarea superioritate IN CLIȘEU, Tov. Gheorghe Ungurașu, secretar al Comitetului regional Pacău al P.M.R. rostindu-și cuvîntarea la mitingul din piața „30 Decembrie“,. De câtăva vreme natura a dăruit orașului nostru, ca și țării întregi, veșmintul primăverii pline de viață. De câteva zile oamenii au dăruit orașului nostru, ca și țării întregi veșmint de sărbătoare. Apropierea Zilei solidarității internaționale a oamenilor muncii a înzecit nu numai entuziasmul muncii creatoare în fabrici și uzine, ci și dorința ca această tradițională sărbătoare să găsească fiecare întreprindere și instituție, fiecare colțișor al orașului, curat și ornat cum se poate mai sărbătoresc. Sute și sute de flamuri tricolore și roșii de panouri și grafice, devezinci și chemări înscrise pe fond de purpură dau in aceste clipe însorite Bacăului o atmosferă de-a dreptul impresionantă. In orice parte te-ai îndrepta, pe orice stradă, iți incintă privirile ghirlande de brad și de flamuri, grafica despre înnoirile aduse patriei noastre dragi in anii din urmă. Piața sfatului popular e plină de steaguri și flori. Tot acest minunat decor sărbătoresc este dominat de tribuna oficială drapată in roșu. Pe frontispiciul tribunei străjuia imaginea globului pămintesc înfășurată intr-o bandă roșie pe care stă scrisă cunoscuta chemare lansată de Marx și Engels acum 110 ani: „Proletari din toate țările, uniți-vă!“. Deasupra acestei chemări se află inscripția „1 Mai“ pe fondul unui drapel roșu. Pe fundalul tribunei, in mijloc, se află portretele lui Marx, Engels, Lenin, iar in strigă și in dreapta portretele tovarășilor Nichita Sergheievici Hrușciov și Gheorghe Gheorghiu- Dej. Mai jos, de-a lungul întregii tribune, sta scris cu litere de culoarea bronzului, in relief: „Trăiască 1 Mai, ziua solidarității internaționale a celor ce inime este i Peisajul citadin de astăzi are și o notă ce poate fi ridicată la rangul de simbol. Tribuna oficială nu se mai află în acest an în fața unui loc viran, ci în fața unei impunătoare clădiri, ale cărei schele metalice sunt, alături de acest uriaș entuziasm al zilei de 11 Mai, simbolul construcțiilor fără precedent ce se află la fiece pas atit în orașul nostru, cit și in țara întreagă. ' Totul ' este plin de viață și de soare. • Totul este bucurie și entuziasm. Totul respiră o sănătate și voie bună. , Fără să vrem ne vin in minte avintatele stihuri ale lui Mihai Beniuc din a sa poemă „Furtuni de primăvară" : „Ah! viață, viață tînără și nouă Cu oameni, flori și steaguri in alai, Cum s-ar putea să nu ne placi cu nouă, Să nu ne placă mindrul nostru mai!“ Dar, se apropie clipa începerii demonstrației oamenilor muncii din orașul Bacău cu prilejul zilei de 1 Mai 1959. Dinspre piața din fața Filarmonicii de stat unde a avut loc mitingul se îndreaptă către centrul orașului tovarășii care vor lua loc in tribuna oficială. , La difuzoare se transmit primelepagini ale reportajului prilejuit de festivitatea lui 1 Mai. La tribună urcă acum tovarășii: Gheorghe Ungurașu, Aurel Calimandric, Neculai Pascaru, Neculai Botoșanu, secretari ai Comitetului regional Bacău al P.M.R. Mai iau loc in tribună membri și membri pleanți ai Biroului Comitetului regional de partid, membri ai biroului comitetului orășenesc de partid, membri ai biroului executiv al Consiliulu sindical regional, ai comitetului regional de partid, membrii comitetulu orășenesc de partid, secretari ai comitetului raional de partid, membri ai comitetelor executive ale sfaturilor populare regional și orășenesc, secretari ai comitetelor regional, orășenesc și raional U.T.M., conducători ai întreprinderilor, instituțiilor și ai organizațiilor de masă și economice din orașul Bacău. Famfara militară vine din piața in care a avut loc mitingul și se așează vis-a-vis de tribuna oficială. Și, demonstrația oamenilor muncii din orașul Bacău, cu prilejul zilei de 1 Mai 1959 începe." (Continuare in pag. IV-a) Demonstrația oamenilor muncii din orașul Bacău Cuvinte de început Simbol al proletariatului victorios In ritmul de marș cu care famfara umple întreg centrul orașului se apropie de tribuna oficială gărzile muncitorești. Culoarea albastră a costumelor atrage privirile. In plutoane compacte, cu pas cadențat, trec muncitorii înarmați, simbol al proletariatului victorios, care sunt în orice clipă gata să apere, dacă e nevoie și cu arma în mînă, cuceririle revoluționare ale clasei muncitoare. Famfara cîntă un marș al muncitorilor. Gărzile muncitorești trec cu mîndrie prin fața tribunei oficiale, în uniformele lor simple de un albastru puternic, purtînd în jurul brațului culorile patriei dragi. Trec făuritori ai viitorului și apărătorii lui. Succesele de pînă acum ale poporului le-au întărit și mai mult acestor bravi tovarăși încrederea nestrămutată în construirea societății socialiste și faptul acesta le-a înzecit vigilența de apărători ai cuceririlor revoluționare ale clasei muncitoare. Membrii gărzilor muncitorești continuă să treacă încrustînd în inimile asistenței imaginea puternică a unității ferme dintre partid, guvern și popor. Coloana subunităților gărzilor muncitorești s-a îndepărtat. Cîțiva tineri de la „Steaua roșie“ poartă acum într-un frumos montaj inscripția scumpă tuturor oamenilor muncii din lume: „1 Mai“. Sunt purtate apoi prin fața tribunei portretele învățătorilor proletariatului mondial: Marx, Engels, Lenin, după care muncitorii de la „Proletarul“, duc pe brațe tablourile cu portretele membrilor Biroului Politic al C.C. al P.M.R. și ale membrilor Biroului Politic al C.C. al P.C.U.S. își fac apoi apariția sute de stegari. Faldurile de purpură și tricolore se unduiesc în adierea primei zile de mai. Ei defilează în ritmul muzicii, într-o aliniere perfectă, aplauzele frenetice ale asistenței. m Purtătorii cravatelor roșii Se apropie de tribună valurile albe ale primăverii orașului nostru — pionierii. Sunt sute și sute. In frunte, purtat de o gardă se află steagul organizației orășenești de pionieri, după care urmează steagurile celor 18 unități din Bacău. Intr-un grup mai mare vin apoi mulțimi de steaguri mai mici. Sînt ale celor 93 de detașamente pionierești băcăuane. întreaga piață se umple acum de larma tobelor și de sunetele de argint ale trompetelor. Un grup de pionieri poartă inscripția „1. Mai"* Defilează membrii Casei pionieri Sărbătorirea Zilei de 1 MAI, în Capitală , Bucureștiul, asemenea întregii, țari, e în sărbătoare. Decorul înflorit al primăverii se întregește în această zi cu coloritul viu,,, festiv, al nenumăratelor flamuri roșii și tricolore cu care cetățenii Capitalei și-au , împodobit , orașul: , , ; I ;,i încă din zori, zeci de mii de oameni ai muncii veniți din toate cartierele orașului, se îndreptau spre locul tradiționalei demonstrații de 1 Mai. Pretutindeni , domnește voia bună,, se aude cîntece vesele. Piața Stalin are aspectul , caracteristic marilor zile de sărbătoare. In piață, în rînduri compacte, se află, miile de oameni, ai muncii care vor participa la mitingul consacrat zilei de 1 Mai. Sînt muncitori din fabricile și uzinele Capitalei, activiști de partid și ai organizațiilor obștești, militari, oameni de cultură, studenți. Deasupra rîndurilor sînt ridicate ,pancarte pe care sînt înscrise chemări în cinstea marii sărbători a clasei muncitoare, portretele făuritorilor socialismului științific — Marx, Engels, Lenin, portretul lui I. V. Stalin, portretele membrilor Biroului Politic al C. C. al P.M.R., ale conducătorilor partidelor comuniste și muncitorești frățești. In tribune se află numeroși invitați, membri ai C. C. ai P.M.R., membri ai guvernului," ai Prezidiului "Marii1 Adunări Naționale, , conducători ai organizațiilor de masă și instituțiilor centrale, fruntași, in muncă din întreprinderile Capitalei, academicieni, oameni de știință, artă și cultură, generali și ofițeri superiori, ziariști romîni,și corespondenți ai presei străine. , In tribuna special rezervată iau loc : șefi ai misiunilor diplomatice acreditați la București și alți membri ai corpului diplomatic. In tribune se află, de asemenea numeroși, oaspeți, de peste hotare veniți să sărbătorească ziua de 1 Mai alături de poporul nostru. La ora 8,30 sosirea în Piața Stalin a conducătorilor partidului și guvernului este salutată cu îndelungi ovații. In tribuna centrală iau loc tovarășii Gheorghe Gheorghiu-Dej, Chivu Stoică, Gheorghe Apostol, Emil Bodnăraș, Petre Borilă, Nicolae Ceaușescu, Alexandru Drăghici, Alexandru Moghioroș, Constantin Pîrvulescu, Dumitru Coliu, Leonte Răutu, Leontin Sălăjan, Ștefan Voitec, Ion Gheorghe Maurer, Janos Fazekas, Vladimir Gheorghiu, Alexandru Bîrlădeanu, Atanase Joja, Gherasim Popă, Florian Dănălache. înainte de începerea mitingului, marea fanfară militară aliniată în piață intonează Imnul de Stat al R.P. Române. . Mitingul este deschis de tov. Florian Dănălache, membru al C.C. al P.M.R., prim-secretar al Comitetului orășenesc București al P.M.R. ia apoi cuvîntul tovarășul Gheorghe Apostol, membru în Biroul Politic al C. C. al P.M.R., președintele Consiiului Central al Sindicatelor, care felicită călduros, cu ocazia zilei de 1 Mai pe oamenii muncii și pe oaspeții de peste hotare, în numele C.C. al Partidului Muncitoresc Romîn, al guvernului Republicii Populare Romîne și al Consiliului Central al Sindicatelor. Cuvîntarea este subliniată de urale și ovații puternice pentru : Partidul Muncitoresc Român, conducătorul de nădejde al poporului nostru muncitor pe drumul luminos al socialismului, pentru puternicul lagăr al socialismului în frunte cu Uniunea Sovietică; pentru solidaritatea internațională a oamenilor muncii din toate țările lu«tinii, pentru pace și prietenie între popoare. (Continuare In pag. IV-a) (continuare în pag. II-a) Piața Malmovschi iu impus demonstrației oamenilor muncii din orasul Bacău Cuvîntarea tov. Gheorghe Apostol la mitingul de 1 MII Dragi tovarăși, Dragi oaspeți de peste hotare, Oameni ai muncii din Capitala patriei noastre, Sărbătorim astăzi ziua de 1 Mai, Ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc, în împrejurări cînd omenirea muncitoare de pe toată suprafața pămîntului își manifestă tot mai puternic hotărîrea de a lupta pentru pace trainică în lume, pentru democrație și socialism. In această frumoasă zi de primăvară, cînd întregul nostru popor muncitor își manifestă bucuria față de victoriile obținute în construirea vieții noi, socialiste, vă transmit din însărcinarea Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Romîn, a guvernului Republicii Populare Romîne și a Consiliului Central al Sindicatelor un fierbinte salut și vă felicit pentru succesele cu care ați întîmpinat 1 Mai. Cu prilejul acestei mărețe sărbători, adresăm un salut călduros oaspeților dragi din alte țâri, care împreună cu noi iau parte la această grandioasă manifestare. Tovarăși, ziua de 1 Mai ne amintește marile tradiții de luptă ale eroicei noastre clase muncitoare, da manifestațiile și demonstrațiile organizate de, partidul comunist, de lupta maselor muncitoare, în frunte cu încercata sa avangardă, împotriva regimului burghezo-moșieresc, pentru pîine, pămînt, libertate și pace. Poporul nostru muncitor, înfruntînd cu bărbăție nenumăratele greutăți, a parcurs un drum glorios de luptă pentru instaurarea puterii populare, pentru întărirea regimului democrat-popular și pentru construirea socialismului. , . j ., Oamenii muncii din Republica Populară Romînă sărbătoresc ziua de 1 Mai ca oameni liberi, stăpîni pe soarta lor, constructori harnici și talentați ai socialismului. Sub steagul glorios al partidului s-au obținut mari înfăptuiri în dezvoltarea economiei și culturii. Oamenii muncii, dînd dovadă de o înaltă conștiință socialistă, participă activ la conducerea vieții de stat și economice, punîndu-și toată puterea și toate capacitățile în slujba înfloririi patriei. Muncitorii, inginerii și tehnicienii muncesc neobosit pentru dezvoltarea în ritm susținut a industriei socialiste. An de an intră în funcțiune noi întreprinderi în industria constructoare de mașini, siderurgică, petroliferă, chimică, minieră, de prelucrare a lemnului, în industria producătoare de bunuri de larg consum. Mase tot mai largi de țărani muncitori pășesc cu încredere pe drumul arătat de partid, pe drumul agriculturii socialiste. Poporul nostru a primit cu aprobare și satisfacție măsurile stabilite de partid și de statul democrat-popular în vederea lichidării oricăror forme ale exploatării în mediul rural. Nu este departe ziua cînd va fi încheiată opera de transformare socialistă a agriculturii. " " 1 . Intelectualitatea țării noastre, oamenii de știință și cultură participă tot mai activ la opera de construire a societății noi, socialiste. Pe măsura dezvoltării economiei naționale, a creșterii productivității muncii și reducerii prețului de cost al producției, crește nivelul de trai al oamenilor muncii de la orașe și sate. .. I Anul acesta vom sărbători a 15-a aniversare a eliberării patriei noastre. Cu acest prilej, poporul român va trece în revistă marile realizări pe care le-a obținut în anii puterii populare, realizări ce deschid perspective înfăptuirii unor noi sarcini mărețe. In anii apropiați socialismul va fi construit în linii mari și vom trece la o nouă etapă, etapa desăvîrșirii construcției socialismului în țara noastră. In munca și lupta pentru construirea socialismului s-a cimentat tot mai mult unitatea moral-politică a oamenilor muncii, strîns uniți în jurul partidului și guvernului, se consolidează alianța dintre clasa muncitoare și țărănimea muncitoare, zdruncinat dintre poporul frăția de neromân ș naționalitățile conlocuitoare. TOVARĂȘI. Sărbătorim anul acesta ziua de 1 Mai sub semnul unor noi și mari biruințe ale nemuritoarelor idei ale comunismului, care luminează calea spre progres a întregii omeniri, cale pe care pășesc cu fermitate și însuflețire toate țările lagărului socialist, în frunte cu Uniunea Sovietică. Poporul sovietic întîmpină ziua de 1 Mai prin noi și strălucite succese, în toate domeniile de activitate, printr-un mare avînt în lupta pentru realizarea grandiosului plan septenal. In anii apropiați Uniunea Sovietică va deține primul loc din lume atît în ce privește volumul producției industriale, cit și în ce privește bunăstarea poporului. Țările lagărului socialist, întărind continuu unitatea lor indestructibilă, relațiile lor de colaborare și întrajutorare frățească, se dezvoltă într-un ritm nemaicunoscut în istorie. In anul 1965 țările lagărului socialist vor produce mai mult de jumătate din întreaga producție mondială și vor asigura oamenilor muncii o viață tot mai îmbelșugată și mai fericită, demonstrînd în modul cel mai convingător superioritatea sistemului socialist față de cel capitalist și inevitabilitatea victoriei depline a socialismului în întrecerea pașnică cu capitalismul. Ne bucurăm din toată inima de marile realizări ale gloriosului popor sovietic, ale poporului chinez și ale tuturor celorlalte popoare din familia țărilor socialiste, dorindu-le noi succese în lupta pentru construirea socialismului și comunismului, pace și colaborare între popoare, pentru TOVARĂȘI, Ziua de 1 Mai este întîmpinată de oamenii muncii din țările capitaliste, coloniale și dependente în plină luptă împotriva exploatării și asupririi, pentru drepturi sociale, economice și libertăți democratice, pentru independență națională și pace. Oamenii muncii din aceste țâri își manifestă cu tot mai multă putere hotărîrea de a acționa uniți împotriva politicii cercurilor reacționare, care aruncă pa umerii maselor largi populare toata consecințele crizei economice, precum și uriașa povară a cheltuielilor militare. Oamenii muncii din țările capitanului își dau tot mai bine seamă că numai în condițiile socialismului care desființează exploatarea omului de către om, poate să fie asigurat dreptul la muncă și odihnă, numai in socialism pot fi lichidate mizeria, șomajul și celelalte plăgi de nevin» decât ale capitalismului Ne exprimăm solidaritatea noastră internationalistă cu clasa muncitoare și ceilalți oameni ai muncii din țările capitaliste, care în frunte cu partidele comuniste și muncitorești luptă pentru o viață mai bună, pentru pace, democrație și socialism. Trimitem salutul nostru frățesc oamenilor muncii din țările coloniale dependente cît și din cele de curînd «» liberate, care luptă cu abnegație pentru libertate și independență națională. * TOVARĂȘI. * Ziua de 1 Mai o sărbătorim anul acesta în condițiile avîntului forța lor păcii și progresului, care acționează cu hotărîre împotriva politicii „războiului rece“ promovată de cercurile imperialiste internaționale. Politica externă a Uniunii Sovietice și a celorlalte țări ale lagărului socialist, îndreptată spre apărarea păcii și promovarea coexistenței pașnice între popoare, se bucură de sprijinul și aprobarea celor mai largi cercuri ale opiniei publice din întreaga lume. Rezolvarea prin tratative a tuturor problemelor internaționale litigioase, relații de prietenie și colaborare între state — aceasta este voința clasei muncitoare, dorința arzătoare a tuturor popoarelor iubitoare de pace. Forțele păcii și progresului de pretutindeni cer ca apropiata conferință a miniștrilor Afacerilor Externe și conferința șefilor de guverne aie statelor din Est și Vest să aducă contribuție reală la consolidarea păcii între popoare. Poporul nostru muncitor sprijină cu toată hotărîrea politica Partidului Muncitoresc Român și a guvernului Republicii Populare Române, care militează pentru rezolvarea tuturor problemelor internaționale în principiilor coexistenței pașnice, spiritul se pronunță pentru oprirea imediată, generală și pentru totdeauna a experiențelor cu arme nucleare, pentru încheierea Tratatului de pace cu Germania și lichidarea regimului de ocupație în Berlinul occidental, pentru pacea și securitatea popoarelor din Europa și din întreaga lume. TOVARĂȘI. Anul acesta, de 1 Mai, înflăcărată chemare „Proletari din toate țările, uniți-vă!“ răsună deosebit de puternic în inimile oamenilor muncii de pretutindeni însuflețiți de succesele țărilor lagărului socialist. Razele strălucitoare ale comunismului pătrund din ce în ce mai puternic în toate colțurile pămîntului. Nimic nu poate stăvili lumina lui, așa cum soarele nu poate fi împiedicat să răsară. Sub steagul nemuritoarelor idei ale marxism-leninismului, sub conducerea partidului, înainte spre victoria deplină a socialismului în scumpa noastră patrie, Republica Populară Romînă ! Trăiască 1 Mai, Ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc în lupta pentru pace, democrație și socialism ! Trăiască lagărul socialist în frunte cu Uniunea Sovietică, bastionul , de neînvins al păcii și socialismului ! Trăiască paceg între popoare ! r