Steagul Roşu, iulie 1959 (Anul 14, nr. 1999-2025)

1959-07-01 / nr. 1999

MIERCURI 1 IULIE 1959 Profesort din toate țările unijivs ORGAN AL COMITETULUI REGIONAL AL P.M R.SI AL SFATULUI POPULAR REGIONAL BACAU 4 pagini 20 bani Nr. 1.999 (3.478) Mecanizatorii din S.M.T. și lucrătorii din comerț se alătură chemării „Să realizăm pînă la 23 AUGUST pianul de producție pe S luni la toți miei și angajamentul anual la economii“ U.R.C.C. Tg. Ocna Angajamentele sporite luate în cadrul întrecerii socialiste ca răspuns la 1 chemarea lansată de colectivele Laminorului Roman, Trustului industrializării lemnului și fabricii de ciment Bicaz, vorbesc cu prisosință despre dragostea cu care oamenii muncii din întreprinderi întîmpină marea sărbătoare ș1 a eliberării Patriei. îmbucurător e faptul că acestei chemări s-au alăturat in ultimul timp și muncitorii din S.M.T., precum și Lucrătorii din organizațiile comerciale și cooperatiste. Redăm în continuare spicuiri din noile scrisori sosite la redacție: Angajamente sporite și-au luat în cinstea zilei de 23 August și lucrătorii U.R.C.C. Tg. Ocna. Astfel, planul la achiziții și contractări pe lunile iulie și august va fi realizat cu 10 zile mai devreme. Pînă la 20 august se va preda I.C.I.L. Întreaga cantitate de brînză contractată pe acest an și se va livra în plus încă 5.000 kg. brînză. Printr-o bună conservare și manipulare a produselor de legume și zarzavaturi destinate desfacerii către populație se vor reduce perisabilitățile sub nivelul admis. In sectorul circulației mărfurilor planul de aprovizionare și desfacere de gros pe iulie și august va fi realizat pînă la 21 august. Economiile ce se vor obține prin reducerea perisabilităților sub cotele legale, manipularea și conservarea cu grijă a mărfurilor și prin recuperarea ambalajelor, se vor ridica la suma de 35.000 lei. S. M. T. ABJDD Zilele trecute la S.M.T. Adjud a avut loc o consfătuire de producție unde mecanizatorii au discutat chemarea lansată de colectivele celor trei întreprinderi industriale din regiunea Bacău. Răspunzînd cu entuziasm acestei chemări, muncitorii de aci s-au angajat ca pînă la 23 August să realizeze pianul la treieriș. Reducînd consumulle specifice de carburanți și lubrifianți, luptînd împotriva risipei și întreținînd in bune condițiuni tractoarele și mașinile agricole vor face economii in valoare de 16.000 lei. Inginerul mecanic Trifon Iftime, mecanizatorul Gh. Spulber, strungarul V. Toma și alții și-au luat angajamente sporite în vederea îndeplinirii acestor obiective. Merită de reținut îndeosebi angajamentul șefului de brigadă Marin Cimpocă. Acesta și-a propus ca pînă la 23 August să facă economii în valoare de 4.800 lei. O. C. L. Comer-Mîxt Tg, Ocna I Luptînd pentru o mai bună deservire a oamenilor muncii, lucrătorii organizației comerciale locale mixte din Tg. Ocna vor realiza planul pe lunile iulie și august în proporție de 302 la sută. Totodată prin reducerea cheltuielilor de circulație se vor face economii în valoare de 15.000 lei.. Printr-o mai bună legătură cu bazele de aprovizionare se va asigura cantitatea suficientă de mărfuri în sortimentele cerute de consumatori. Aviația sanitară în slujba sănătății oamenilor muncii Apărută din necesitatea de a interveni prompt în toate cazurile în care viața unui om este în joc, aviația sanitară și-a făcut cu prisosință datoria. In regiunea noastră, primul avion sanitar și-a început activitatea în anul 1955: începuturile greoaie din cauza lipsurilor și greutăților inerente oricărui început,au fost de mult uitate. Astăzi avionul sanitar a ajuns pe cit de obișnuit, pe atît de indisolubil legați de problema apărării sănătății oamenilor muncii. Chiar oamenii din cele mai îndepărtate circumscripții sanitare nu mai privesc cu uimire avioanele care merg să le ducă medicamente, sînge sau plasmă. Cum a crescut an de an încrederea în serviciile aviației sanitare, se poate constata citînd numai cîteva cifre. In anul 1957, în regiunea Bacău s-au efectuat un număr de 510 ore de zbor în care au fost transportați 340 bolnavi, peste 215 kg. sînge și plasmă, medicamente, medici specialiști etc. In anul 1958, s-au efectuat 660 ore de zbor, transportîndu-se 220 bolnavi, 180 kg. sînge și plasmă, aproape 1000 kg. de medicamente și altele. Incepînd cu anul 1959, stația „Aviasan“ a fost înzestrată cu două avioane proprietatea S.S.P.S. a Sfatului popular regional și cu un avion bimotor proprietatea întreprinderii TAROM. Acest salt pe linia posibilităților tehnice de deservire ale stației „Aviasan“, a făcut posibilă satisfacerea tuturor cerințelor de competința aviației. Bunăoară, numai pînă la 1 iunie a. c. au fost efectuate aproape 350 ore de zbor, transportîndu-se 150 bolnavi, 150 kg. sînge și plasmă, peste 90 kg. vaccinuri și alte medicamente. Aceste cifre ilustrează edificator cota de participare la preocuparea generală pentru apărarea sănătății oamenilor muncii. Aceste cifre mari mai sînt și o dovadă de netăgăduit că au apus de mult vremurile cînd un bolnav trebuia să suporte zeci de kilometri transportul în cîte o căruță rudimentară trasă de boi, pentru a ajunge viu sau mort la cine știe ce spital amărît. Avionul sanitar a rezolvat și această problemă că și multe altele in care se cerea o acționare imediată. Despre aviația sanitară se pot scrie și da exemple multe. Din toate se desprinde o singură concluzie: orînduirea nouă a dat aviației sanitare o nobilă sarcină, iar oamenilor muncii o mare înlesnire. MARIUS MOROIANU pilot-șef al stației „Aviasan“-Bacău Citiți în cuprinsul statului Hotărîrea adoptată de Plenara C.C. al P.C.U.S. cu privire la accelerarea progresului tehnic în industrie și construcții (pag. 4-a) Deschiderea oficială a Expoziției sovietice de la New York (pag. 4-a) In Cuba se înfăptuiește cu succes reforma agrară (pag. 4-a) Actualitatea culturală în țările socialiste (pag. 3-a) Cronica filmului: „De partea cealaltă“ (pag. 2-a) í. BIB No T ÜrA ii»»» t AdlN Liijcu« / UiXiVpppiTÄRÄ Stația de utilaj greu din P. Neamț și-a îndeplinit planul semestrial Stația de utilaj greu și-a îndeplinit cu 8 zile înainte de termen planul semestrial. Această victorie încununează activitatea plină de rod pe care au desfășurăt-o muncitorii pe șantierele de construcții din întreaga regiune Bacău. Printre măsurile luate, care au condus la această victorie se numără: bună întreținere a parcului de utilaje și raționala lui exploatare, introducerea pe șantiere a două schimburi de lucru și urmărirea lucrărilor din plan la zi. Bună întreținere a utilajelor a redus în mod simțitor orele de stagnare a mașinilor față de trecut. Acest lucru a permis și o creștere importantă a productivității muncii. Numai în 5 luni productivitatea muncii a sporit cu 5 la sută. Merită a fi evidențiați fruntașii în producție cum ar fi: Cornel Morcov, Constantin Fornaziu de la Săvinești, Ion Pușcov de la Onești și alții. Noi blocuri de locuințe în orașul Bacău Pentru deservirea oamenilor muncii din orașul Bacău, recent s-a făcut recepția blocului nr. 5 din „Parcul Libertății“, bloc ce are o capacitate de 22 apartamente avînd 2 etaje și mansarda locuibilă. In subsolul acestui bloc se află centrala termică ce va furniza încălzirea centrală la toate celelalte 9 blocuri din parc. In cursul lunii iunie a. c. a mai fost dat în folosință și blocul nr. 2 cu o capacitate de 26 apartamente. Nu de mult timp s-a organizat un șantier de construcții de imobile pe strada I. V. Stalin nr. 28. Noul bloc va fi construit din fonduri locale și va avea o capacitate de 24 apartamente. Alte noi construcții vor începe în curînd. A. ME2A Construit în anii aceștia... ...Combinatul forestm mai moderne din țară: Vaduri din raionul Piatra Neamț este o unitate de industrializareș tem.... ul dintre nu e In raionul Adjud a început recoltarea orzului și a rapiței Pe terenurile aparținînd fermei „Elias“ din Sascut-Tirg — raionul Adjud — s-au cultivat printre altele, 20 ha, cu rapiță și 15 ha. orz de toamnă. Semănate la timp și aplicîndu-se metodele înaintate indicate de știința agrotehnică, culturile respective de rapiță și orz s-au dezvoltat cit se poate de bine. Vremea călduroasă din ultima săptămînă a fost prielnică pentru ca rapița și orzul să dea în pîrgă. Cunoscînd însemnătatea pe care o are faptul că recoltarea acestor culturi să se facă la timpul cel mai potrivit, conducerea fermei a luat fără întîrziere măsuri in acest sens. Cu ajutorul SMT-ului Adjud care a repartizat o combină, s-a început secerișul orzului. In prima zi s-au secerat 4 ha. De asemenea s-a recoltat rapița de pe 12 ha. După evaluarea care s-a făcut se prevede că recolta de orz va fi de cca. 2400 kg. la hectar. Tot în comuna Sascut-Tîrg, s-a mai început secerișul orzului de toamnă și pe tarlaua întovărășirii „Flamura roșie“, din satul Berești. Atît la ferma „Elias“, cit și la întovărășirea „Flamură roșie" se lucrează intens pentru a scurta cu mai mult timpul de recoltat și e de prevăzut că în 2-3 zile întreaga suprafață să fie secerată. i I T In întâmpinarea celei dem XVm aniversari a eliberării Patriei A i<Nli ■» /IV ^»i o /IIS A . A .Ae— oj[x-a» Chemarea adresată de colectivul de muncitori, ingineri și tehnicieni de la Gospodăria agricolă de stat Secueni-Roman, tuturor gospodăriilor agricole de stat din regiunea Bacău Hotărîrea C.C. al P.M.R. și a Consiliului de Miniștri ,cu privire la unele măsuri pentru îmbunătățirea controlului de partid și a activității economice în gospodării agricole de stat a creat condiții noi pentru dezvoltarea acestor unități și a sporit avîntul muncitorilor, inginerilor și tehnicienilor din gospodăriile agricole de stat de a lucra cu însuflețire pentru a obține recolte cii mai mari de cereale la hectar și alte produse agroalimentare. Zilele trecute, din inițiativa organizației de partid, la gospodăria agricolă de stat Secueni din raionul Roman, a avut loc o consfătuire la care au participat toți muncitorii, inginerii și tehnicienii gospodăriei. Cu acest prilej participanții la consfătuire după ce au făcut o analiză asupra felului cum s-a desfășurat munca pină acum și a realizărilor ce s-au obținut, au adoptat în unanimitate o chemare pe care au adresat-o tuturor gospodăriilor agricole de stat din regiunea Bacău, în cinstea zilei1 de 23 August, cînd poporul român, va sărbători cea de-a XV-a aniversare a eliberării patriei noastre de sub jugul fascist, muncitorii, inginerii și tehnicienii gospodăriei agricole de stat din Secueni — Roman, cheamă la întrecere toate gospodăriile agricole de stat din cadrul Trustului Gostat Bacău, cu următoarele obiective: , — Mecanizarea lucrărilor de întreținere a plantelor prășitoare pe o suprafață sporită cu 80 hectare față de prevederile planului, terminarea acestor lucrări pînă la data de 5 iulie și realizarea de economii în valoare de 7.000 lei. — Terminarea recoltării griului în 8 zile efectiv lucrătoare. — Mecanizarea recoltării cerealelor păioase în proporție de 98 la sută din care cu combinele în procent de 93 la sută, cu o economie la fondul de salarii de 5.000 lei. — De pe suprafața de 1040 hectare , grîu de toamnă, în loc de 2.300 kg./ha. cit s-a planificat, vom obține o producție medie de 2.500 kg./ha., dînd peste plan, la baza de recepție pentru fondul centralizat al statului, cantitatea de 208 tone, realizînd un beneficiu de un milion lei la această cultură. — La cultura griului, vom reduce prețul de cost cu 30 lei pe tonă, față de cel planificat. — Executarea arăturilor de vară pe întreaga suprafață de 1.500 hectare, și terminarea lor în cinci zile după recoltare. ii. — In vederea asigurării necesarului de masă verde pentru furajarea animalelor, vom însămînța în miriști suprafața de 200 hectare cu porumbi și alte plante furajere. — Pînă la 23 August, vom livra statului cantitatea de 680 hi. lapte de vacă peste plan, îndeplinind planul de livrare pe primele 10 luni ale anului 1959. — Vom livra peste plan cantitatea de 3 tone carne de porc. — La îngrășătoria de porci se va realiza un spor de creștere în greutate, zilnic, de 80 gr. pe cap, peste prevederile planului, obținînd în plus cantitatea de 3.500 kg. carne, reducînd prețul de cost cu 600 lei tona. — Toate tractoarele din brigăziie de mecanizare completă vor lucra a 11-a zi cu carburanții economisiți in 10 zile, făcînd o economie de 4.800 lei pînă la 23 August și de 17.200 lei pînă la sfîrșitul anului. — Peste angajamentul luat, vom face economii în valoare de 32.000 lei. — De pe suprafața de 540 hectare porumb pentru boabe, față de 3.100 kg. la ha., vom realiza o producție (Continuare in pag. IV-a) area am-Sll <>• Noi distincții acordate unor învățători și profesori Pentru strădaniile depuse în îndeplinirea înaltei lor misiuni patriotice, partidul și guvernul nostru acordă învățătorilor și profesorilor o deosebită prețuire și cinstire. Titlurile de „Profesor emerit“ și „învățător emerit“ cu care au fost distinși 52 dintre cei mai buni educatori, cele peste 2.300 de ordine și medalii ale R. P. Române - acordate învățătorilor și profesorilor, 1398 de titluri de „învățător fruntaș" și „Profesor fruntaș“, miile de premii speciale decernate cadrelor didactice de Ministerul Invățămîntului și Culturii, sînt mărturii ale atenției și considerației de care se bucură lucrătorii din învățămînt din țara noastră. Anul acesta, cu prilejul „Zilei învățătorului“, Ministerul Invățămîntului și Culturii a acordat titlul de „învățător fruntaș“ la încă 557 de cadre didactice. Totodată numărul „profesorilor fruntași“ a sporit cu încă 235. (Agerpres) Zu Sesiunea Sfatului popular din comuna Cîndești Cei peste 60 de deputați din comuna Cîndești, raionul Buhuși s-au adunat zilele trecute în cadrul unei sesiuni extraordinare pentru a discuta sarcinile comitetului executiv al sfatului popular comunal privind întreținerea culturilor și începerea campaniei de recoltare a păioaselor. Cu acest prilej s-au luat o serie de măsuri organizatorice menite să asigure succesul muncilor agricole de vară. •• •—— , «r» TACtîtî VASILACHE coresp. In întreaga regiune se desfășoară cursurile de pregătire pentru examenele de admitere în învățămîntul seral și fără frecvență La Uzina metalurgică din Bacău se acordă importanța cuvenită pregătirii viitorilor elevi din rîndul muncitorilor Și în rîndul tinerilor strungari, turnători-formari, frezori și lăcătuși de la Uzina metalurgică din Bacău a trezit mult interes Hotărîrea C.C. al P.M.R. și a Consiliului de Miniștri privind îmbunătățirea învățămîntului seral și fără frecvență. Muncitori ca strungarul — fruntaș în producție — Gora Constantin, ori ca tînăra lăcătuș Cioată Valeria, ca frezorul Tomozei Constantin, ori ca turnătorii-formari Arsene Vasile și Popa Constantin, urmează astăzi cursurile de pregătire, parte dintre ei pentru învățămîntul mediu seral, iar cîțiva pentru completarea studiilor elementare. Seriozitatea cu care s-a preocupat comisia de selecționare de această problemă, a fost în parte determinată și de pasiunea cu care tinerii muncitori de felul celor menționați, au dovedit-o, aflînd că partidul și guvernul, ca un nou semn al grijii față de creșterea nivelului cultural al muncitorilor, se creează posibilități de învățătură nicicînd întîlnite în regimurile trecute. Iată numai o mărturie a felului cum înțeleg muncitorii — viitori elevi — să răspundă acestei griji. Deși numai 8 din cei 32 tineri selecționați, au nevoie de o pregătire atentă, nu numai 8, ci aproape toți vin la școală, la aceste cursuri. Ba mai mult decît atît. In uzină mai funcționează și un curs organizat cu ajutorul unui colectiv de ingineri și tehnicieni pentru pregătirea elevilor care vor urma școala de maiștri. Deoarece acest curs intern, diferă ca timp de programul de pregătire a viitorilor elevi ai cursurilor serale, aceștia vin și audiază și lecțiile de matematică, de tehnologie și de limba romînă care se predau aici, profitînd în mod folositor și de obiectele similare ale pregătirii viitorilor maiștri. Comisia de selecționare n-a considerat că, îndeplinindu-și primele ei sarcini, poate lăsa la voia întîmplării „problemele ”privind participarea totală și cu o frecvență regulată a muncitorilor la cursurile de pregătire. Ea ține în permanență legătura cu școala, interesîndu-se îndeaproape de felul cum se prezintă tinerii muncitori. In special tov. Cojocaru Lupu, președintele comitetului de întreprindere manifestă mult interes. In ziua de 27 iunie a. c., la Uzina metalurgică a avut loc o nouă ședință de analiză în care s-au discutat o serie de probleme legate de frecvența și de condițiile create celor selecționați pentru cursurile de pregătire. Au mai rămas doar doi tineri muncitori care nu sînt în schimbul corespunzător. Insă peste cîteva zile și aceștia vor fi trecuți în schimbul 1, asigurîndu-se astfel cele mai bune condiții pentru frecvența tuturor celor care au nevoie de pregătire. Tinerii muncitori de la Uzina metalurgică Bacău dovedesc o sinceră dorință de a învăța cu seriozitate și perseverență. Rămîne ca profesorii să valorifice din plin calitățile viitorilor elevi-muncitori și să-i ajute să obțină rezultatele cele mai bune. A. S. GRIGORAȘ TRENUL ECONOMIILOR Pufăie din greu locomotiva 50.637. Trage după ea cîteva zeci de vagoane. Garnitură lungă. O garnitură de aceasta te ține la barieră cu fumezi o țigară. La Bacău, în stația CFR, un grup de gureși școlari cu flori pe brațe, cu roșii cravate fluturînd la gît, aleargă de pe peron la auzul unui „uuu-uu-u...“ de locomotivă. Copiii trec peste cîteva linii și, nerăbdători, întind brațele în întimpinarea unui tren fă cel pe care greu îl demaitrăgea după ea locomotivă cu nr. 50.637. . Mecanicul își strunește încetîncet locomotiva și iese la marchiză. Ține în mînă un buchet cu flori parcă pentru a arăta că pe parcurs i s-au mai dat flori. Mecanicul locomotivei unui tren de marfă are flori. Fochistul, cît e el de negru, miroase tacticos un crin de un alb imaculat. Interesant, nu ? ! Să tot lucrezi pe astfel de trenuri. Faci acasă un depozit de flori. Locomotivă 50.Ț37 a sosit acum două zile în Bacău venind dinspre Bicaz—P. Neamț. Frumos pavoazată, locomotiva avea în față insigna Festivalului. Pe multe din vagoane erau puse lozinci: „Angajamentul tinerilor din...“, „Pînă la 23 August..etc. „Taina“ trenului asupră căruia se aținteau privirile tuturor celor care erau în gară s-a aflat de îndată ce un însoțitor al garniturii a raportat celor veniți în întîmpinare și secretarului Comitetului regional UTM, tov. Stelian Dumitriu că „Tinerii de la Bicaz și P. Neamț mobilizați de organizațiile UTM sînt hotărîți ca în cinstea zilei de 23 August să mai expedieze pentru siderurgiștii hunedoreni încă 320.000 kg. fier vechi...“. Trenul care sosise în gară avea în garnitura sa un primitot de 22 vagoane cu fier vechi colectat la Bicaz și P. Neamț și expediat către Hunedoara. De aceea era trenul acesta pavoazat. De aceea era el așteptat în Bacău de mulți tineri pionieri, școlari. Pen tru că era un tren al tineretului, un tren al străduințelor tinerilor de la Bicaz și P. Neamț, pentru economisirea unor însemnate cantități de metal prin colectarea fierului vechi. Cele 320.000 kg. fier vechi care au pornit către Hunedoara sînt doar un început. Pînă la 23 August alte garnituri de vagoane cu fier vechi vor luă drumul siderurgiștilor. Trenul de alaltăieri a fost un tren al economiilor, un dar prețios făcut de tinerii de pe Valea Bistriței, Festivalului mondial de la Viena. Sutele de mii de kg. de fier vechi înseamnă o mare economie. Ernest Luncanu, mecanicul locomotivei, cel care ieșise la marchiză cu flori pe brațe a ținut cu tot dinadinsul ca întregul tren pe care îl aducea dinspre Bicaz— P. Neamț să fie un tren al economiilor. Pentru aceasta trebuia ca locomotivă să fie părtașă la economii. Și a fost fiindcă a consumat combustibil pe care îl economisise în perioada dinainte. Nu prea mai e tînăr mecanicul. Dar pentru tineret e în stare să facă orice. Chiar să transporte gratuit de la P. Neamț la Bacău 22 de vagoane ale tineretului. Iată deci că trenul din gară, trenul pavoazat, trenul așteptat de gaze și școlări cu roșii cravate, de tineri a fost un tren al economiilor. De la locomotivă și pînă la ultimul vagon. Această înseamnă muncă patriotică,patriotism. N. STELIAN ANMESNI IR Viitorii elevi ai cursurilor serale și fără frecvență se pregătesc intens Fotoreporterul nostm a luat nu de mult o imagine de la o ora a șantierul hidrocentralei „V. I. Lenin“ de la Bicaze pe gatire pentru muncitorii de pe