Steagul Roşu, martie 1963 (Anul 18, nr. 3137-3163)

1963-03-01 / nr. 3137

ORGAN AL COMITETULUI REGIONAL AL PHR ȘI AL SFATULUI POPULAR REGIONAL BACĂU 1 Nr. 3.137 (4.616) VINERI I MARTIE 1963 4 pagini 20 bani La punctele de agitație din comunele și orașele de subordonare raională din regiunea noastră se desfășoară o susținută activitate privind intîmpinarea alegerilor de la 3 martie a.c. Clișeul nostru prezintă un aspect de la punctul de agitație din comuna Țibucani raionul Tg. Neamț. Pentru noi înfăptuiri în seara zilei de 27 februarie a.c. mai mult de 400 de colectiviști din comuna Poduri, raionul Moinești, au participat la o entuziastă adunare cetățenească, la care au luat parte candidații F.D.P. din 7 circumscripții electorale. După ce a arătat în cîteva cuvinte că adunările cetățenești se caracterizează printr-o entuziastă participare a maselor largi de oameni ai muncii, tovarășul Nicolae Dinu, secretar al Comitetului raional Moinești al P.M.R a dat cuvîntul tovarășului Aurel Calimandrie, secretar al Comitetului regional Bacău al P.M.R. Vorbitorul a făcut o succesivă trecere în revistă a mărețelor înfăptuiri ale poporului nostru sub conducerea înțeleaptă a partidului, în anii luminoși ai regimului democrat-popular.Referindu-se la principalele obiective industriale și la celelalte realizări care fac din regiunea Bacău o regiune înfloritoare, în permanență înnoire, tovarășul Aurel Calimandric, a arătat că și în raionul Moinești, într-o perioadă scurtă s-au dat în folosință Termocentrala de la Gomănești, Rafinăria Dărmănești, dezvoltîndu-se vertiginos și producția celorlalte ramuri industriale. Expunerea a cuprins cifre și fapte și din comuna Poduri, ai cărei locuitori dovedindu-și vrednicia și dragostea față de gospodăria lor colectivă, au reușit să smulgă pămîntului recolte bogate Ci privește spiritul lor gospodăresc, permanent însuflețit de organele locale de partid și de stat se justifică și prin construirea unor așezăminte social-culturale de largă utilitate. Astfel, în ultimii ani în cea mai mare măsură prin muncă patriotică în comuna Poduri au fost ridicate un cămin cultural, două dispensare, o casă de nașteri, urmînd ca într-un viitor apropiat să se ridice noi construcții printre care și o școală de 8 ani. Oamenii sînt hotărîți să participe și pe mai departe la toate acțiunile patriotice de folos obștesc. Acest fapt a fost subliniat în repetate rînduri de către participanții la adunare ce au luat cuvîntul printre care colectivistul Vasile A. Busuioc și profesorul Alexandru Bujor, director al școlii de 8 ani din comună. — La perspectivele luminoase ale colectiviștilor din Poduri — a spus acesta din urmă — se va adăuga cît de curînd și lampa lui Ilici. Pentru că se muncește deja intens la executarea lucrărilor de racordare la sistemul energetic. — La 3 martie vom da cu toată încrederea votul nostru candidaților Frontului Democrației Populare — iată care a fost cuvîntul unanim al participanților la adunarea cetățenească din comuna Poduri. Formațiile artistice locale și ale clubului petroliștilor din Zemeș au prezentat un bogat spectacol consacrat campaniei electorale. Vrednicia își spune cuvîntul Participind la adunările cetățenești care au avut loc în orașele raionale și satele regiunii noastre, corespondența voluntari, ca muncitorul buhușean MIHAI CHIRIAC, colectivistul.. NICOLAIE CERNAT din Ardeoani, raionul Moim pentru scurgerea apei de pe cele 50 hectare semănate in toamna trecută cu secară și griu etc. Vrednicia oamenilor, permanent însuflețită de spiritul gospodăresc al deputaților, se caracterizează si in satul Văleninești, VASILE BEJAN din comuna Horgești, iapreședintele Comitetului ionul Bacău, prin partidexecutiv al Sfatului popular al comunei Borca, raionul P. Neamț și mulți alții ne-au informat în această perioadă asupra caracterului entuziast al adunărilor. La adunările cetățenești din comuna Bpustoi, raionul Tg. Neamț, participă, și corespondentul nostru voluntar, colectivistul. TĂRABOANȚA. PETRE In paginile scrisorii corespondentul face sare. semnificativă agendă colectorală, andină grindurile de viitor pe care și le-au împărtășit alegătorii Cetățeni ca Gh. Ungureanu, B. Gavrii și mulți alții au făcut propuneri prețioase urmate de angajamente ca de pildă: să participe la extinderea rețelei elen- • trice pe ulițele și în casele din circumscripția eelitorală nr. 1. să execute prin muncă patriotică un șanț de 500 părea unanimă a localnicilor la îndeplinirea propriilor lor propuneri cu privire la aspectul ulițelor, înfrumusețarea locurilor virane, construirea unui cămin cultural. Acestea au reieșit dintr-o corespondență a profesorului DUMITRU CATICI. Și in satul Băcioi — Corbasca, raionul Adjud, în cadrul adunărilor numeroși locuitori, printre care Ion Chiriac, Toader Flueraru și Alexandru Cuțitaru, au făcut propuneri prețioase la îndeplinirea cărora s-au angajat să participe toți cetățenii. Astfel, ai s-au angajat să amenajeze șoseaua Bă., doi—Corbasca pentru a putea fi prelungit traseul autobuzului SR.T.A. care face legătura cu Adjudul. Despre aceste acțiuni ne scrie tovarășul C.REBEGEA, învățător din Corbasca, care ne-a informat și despre activitatea culturală consacrată alegerilor din 3 martie. „Mare și frumoasă e clădirea școlii de 8 ani din satul Cornii de Sus". — spun localnicii. Aceste cuvinte pe care le reproduce in scrisoarea sa NETA TOTOKICI, învățătoare din satul Cornii de Sus, comuna Tătărăști, raionul Adjud, sunt o dovadă că oamenii se mindresc cu propriile lor înfăptuiri. Numărul impresionant de sarticipanți la adunările cetățenești și caracterul democratic al acestora au fost subliniate și in scrisorile trimise de tovarășii CONSTANTIN MARCU, instructor al Comitetului executiv al popular raional Sfatului Tirgu Neamț, învățătorul RADU MEIELESCU din Ghindăoani, raionul Tg. Neamț, VIRGINICA PINTILIE, laborantă la fabrica de postav din Buhuși, DUMITRU NĂSTURAȘ, colectivist din comuna Colonești, raionul Bacău și GH. NASOI, șeful secției organizatorice a Sfatului popular raional Piatra Neamț. Acțiuni cultural-artistice Căminul cultural din Răcăciuni, raonul Bacău a organizat o deplasare a satul Fundu Răcăciuni, unde tovasul Vladimir Lichi, activist de partid a ținut conferința „Realizările poporului nostru sub conducerea partidului în anii regimului de democrație popuară“. A urmat un bogat program aristic dat de orchestra căminului, soliști și recitatori. Au participat pese 360 de colectiviști. La căminul cultural din Răcăciuni a avut loc o seară literară cu tema „Alegeri ieri, alegeri azi“ urmată de un program artistic. Au participat peste 240 de colectiviști. SAVA NICOLAIE , „ vicepreședinte al..gospodăriei agricole colective din comuna Răcăciuni, «rthVfWVs*.*». ■<v<a>»*£t»<CwV<>. <AifeAAtl» Perspective mărețe Sala căminului cultural din satul Filipești, raionul Roman a găzduit zilele trecute o entuziastă adunare cetățenească. Aici erau prezenți tovarășii Constantin Savin, Veronica Ichim, Emil Popescu, Aneta Petrișor și alți candidați ai Frontului Democrației Populare din satul Filipești. In fața celor peste 300 de participanți la adunare a luat cuvîntul tovarășul Constantin Cozma, membru al biroului comunal al F.D.P. Vorbitorul a amintit despre succesele ce le obțin oamenii muncii în întîmpinarea alegerilor de la 3 martie. De asemenea, ea a subliniat largul democratism al alegerilor de deputați din țara noastră. Au urmat apoi la cuvînt tovarășa Elena Mihalache, deputată raională care a vorbit cu multă satisfacție despre înflorirea continuă a satelor din raionul Roman — Belșugul și bunăstarea — a spus vorbitoarea — și-au aflat locul în casele colectiviștilor. Ca de la cer la pămînt se deosebește traiul nou al colectiviștilor, de viața grea plină de suferință și necazuri pe care o duceau țăranii în anii regimului burghezo-moșieresc. Muncind cu hărnicie în gospodăria colectivă, țăranii colectiviști trăsesc astăzi o viață fericită. Ei își construiesc case noi, multe din ele cu lumină electrică. Numai în anul 1962 aproape 600 de colectiviști din raion și-au construit case noi. Magazinele nou construite sunt încărcate și mărfuri de tot felul. In prezent, bunăoară, numărul magazinelor din satele raionului Roman depășesc cifra de 200, iar volumul mărfurilor desfăcute populației în cursul anului 1962 a crescut de 5,4 ori față de anul 1948. . Grija organelor de partid și de stat este îndreptată , și înspre ocrotirea sănătății oamenilor muncii — a subliniat tovarășa Elena Mihalache. Așa de pildă, în ultimii ani, în raionul Roman s-au construit 11 dispensare medicale, 8 staționare pentru copii, 2 case de nașteri, un preventoriu și alte unități sanitare. Au urmat apoi la cuvînt mulți alți cetățeni care au vorbit, de asemenea, cu multă mîndrie despre înflorirea continuă a satelor din comuna Filipeni. Printre aceștia amintim pe tovarășii Alexandru Sava, Constantin Savin, Nicolaie Panaite și alți cetățeni care nu precupețesc nici un efort atunci cînd este vorba de efectuarea unor lucrări cu caracter gospodăresc. — În ultimii ani în comuna noastră — au spus mulți participanți la adunarea cetățenească — s-au construit școli elementare, un magazin universal, s-au electrificat satele Filipeni și Galbeni, s-a radioficat satul Galbeni și se află în lucru multe alte asemenea obiective social-culturale care vor fi înfăptuite cu sprijinul ce-l primim în mod permanent din partea organelor de partid și de stat. Toate acestea ne îndreptățesc să credem în perspective și mai mărețe. Discuțiile ce s-au purtat în adunarea cetățenească demonstrează cu prisosință largul democratism al alegerilor de deputați din țara noastră, hotărîrea fermă a alegătorilor de a da cu toată încrederea — la 3 martie — votul lor candidaților Frontului Democrației Populare. Spectacol consacrat alegerilor După adunarea cetățenească care a avut loc în satul Coteni, artiștii amatori ai căminului cultural din Buhoci, raionul Bacău , au susținut un bogat program format din cîntece și versuri consacrate alegerilor de la 3 martie. In prezentarea programului brigăzii artistice de agitație intitulat „Hai la vot!“ s-au remarcat tinerii colectiviști Lia Smaniota, Ion Roșu, Constantin Țuțuianu, Maria Celmare și alții. In ultimele două săptămîni, formațiile artistice buhocene au susținut 5 spectacole care s-au bucurat de un deosebit succes. Alaltăieri seară, Buhocii au avut ca oaspeți formațiile artistice din satul Hoit care au prezentat un frumos spectacol după simpozionul literar „Alegerile de ieri și de azi“. In mijlocul colectiviștilor In fața a peste 200 de colectiviști din Humulești—Tg. Neamț, acum două zile membri ai cenaclurilor literare „George Bacovia“ din Bacău și „Mihail Sadoveanu“ din Tg. Neanț au citit din lucrările lor." La această acțiune,, desfășurată în cadrul lunii cărții' la sate, a participat și Nicolae Sorin, redator la Editura Tineretului Printre candidații Frontului Democrației Populare din comuna Răcătău, raionul Bacău se numără și Neculai Paraschiv, directorul școlii de 8 ani din satul Recea. In clișeu, candidatul Neculai Paraschiv ia locul de muncă. Fabrica de pui. Așa poate fi socotită gospodăria de stilt „Avicola“ din Bacău, unde an de an sunt scoși sute de mii de pui. In anul 1963 vor fi scoși un număr de 350.000 de pui iar în cadrul gospodăriei vor fi crescuți 200.000 de pui. Seriile ieșite pină acum totalizează 16.000 de pui. Fotoreporterul a surprins un moment cînd două ghelmilețe de aur au ieșit la viață, in clișeu inginera Filofteia Botezata. Fruntași în mișcarea de inovații In după amiaza zilei de miercuri 27 februarie a.c. în cadrul întreprinderii de transporturi ateliere și baze tubulare Moinești a avut loc festivitatea înmînării premiilor colectivelor de inovatori din cadrul acestei întreprinderi care au ocupat primul loc, pe ramura mecanic-uzine, în concursul de inovatori organizat de Ministerul Industriei Petrolului și Chimiei pe anul 1962. Pentru rezultatele bune obținute în perioada anului care a trecut au fost premiați peste 140 de inovatori și raționalizatori, care aplicînd în producție un număr de 105 inovații și raționalizări au adus un beneficiu întreprinderii de peste 800.000 lei. Printre cele mai importante inovații care au fost concepute și aplicate în producție remarcăm pe aceea realizată de către tovarășul Gheorghe Constantin și un colectiv tumat din 4 tovarăși intitulată „Recondiționarea și raniforsarea carterului băii de ulei la motoarele M.G.—450 H.P. care după numai 6 luni de aplicare a adus o economie postcalculată de peste 200.000 lei. In cadrul festivității de premiere, întregul colectiv de inovatori de la întreprinderea transporturi ateliere și baze tubulare Moinești a primit un premiu în valoare de 34.340 lei. Printre cei premiați se numără inovatorii Ion Mihalache, Mircea Potecuță, Cornel Chiudiu, Priiți Costea, Iosif Caidaș, Vasile Jinga, Nicolaie Jinga, Vasile Lupașcu, precum și tînăra Angela Alecu, mecanic la atelierul central. FLORICEL PRISECARE Expoziție In sala de cultură a șantierului - Lodă din Borzești a fost amenajată, de curînd, o interesantă expoziție, care cuprinde tablouri ale marelui pictor Nicolaie Grigorescu. Printre tablourile expuse se numără „Han la marginea satului“, „Maternitate“, „Car cu patru boi“, „Cioban“ și multe altele. Pînă în prezent expoziția a fost vizitată de un număr însemnat de constructori. Intîlniri viu disputate Cea de-a doua întîlnire pugilistică desfășurată in cadrul concursului de calificare individuală la seniori — zona organizată în orașul Bacău — a atras și ieri seară numeroși simpatizanți ai sportului cu mănuși. Participarea unor boxeri tineri, cu reale posibilități de afirmare a oferit întîlniri spectaculoase terminate cu decizii juste acordate de juriu. Unul din cele mai frumoase meciuri ale galei, desfășurat în limitele categoriei „hîrtie“, a avut loc între VASILE CEANDRU (Suceava) și MEHMET OMEIR (Dobrogea,). întîlnirea aceasta ,s-a terminat cu victoria obținută prin abandon de dobrogean. Antrenantă a fost și întîlnirea din cadrul categoriei „Cocoș“ dintre ALEXANDRU DUMBRAVA (Galați) și CONSTANTIN SOȘOIU (Dobrogea). La victoria obținută pe merit de boxerul gălățean au cîntărit și cele două avertismente date în ring reprezentantului regiunii Dobrogea pentru box neregulamentar. Două laterale plasate matematic la figură au însemnat dealtfel victoria la puncte în limitele categoriei „Cocoș“ obținută de ieșeanul PETRE ONOFREI în dauna băcăuanului GHEORGHE IVU. Și ieri seara, MIHAI DUBENGO (Bacău) a lăsat o frumoasă impresie, cîștigînd la puncte în fața suceveanului CONSTANTIN SANDIUC. întîlnirea aceasta, disputată în limitele categoriei „Cocoș", a fost presărată cu frumoase faze de box oferite în special de Dubenco. In general cele 14 întîlniri ale celei de-a 2-a reuniuni pugilistice s-au ridicat la un nivel corespunzător. Reprezentanții regiunii Bacău, au făcut din nou dovada ascendenței de formă în care se află. Sîmbătă seara la orele 19 va avea loc finala. ECONOMII DE BUMBAC Nu de mult, îîn cadrul sectorului țesătorie bumbac de la fabrica de postav din Buhuși, colectivul de muncă a trecut la studie■rea celor mai eficiente metode pentru reducerea deșeurilor în scopul obținerii de cit mai multe economii. Pentru a se reduce deșeurile, din luna ianuarie s-a trecut la o evidență clară pe bază de tije deschise pentru fiecare muncitor în parte. Folosindu-se acest procedeu, în cadrul sectorului s-au redus deșeurile pînă acum cu peste 1000 kg, ceea ce înseamnă importante economii la prețul de cost. VIRGINIGA PINTILIE laborantă „Drujba" Crește indicele de mecanizare a lucrărilor forestiere Din cantitatea de bușteni exploatată în anul trecut la I F. Agăș, peste 59 la sută a fost scoasă și apropiată mecanizat, folosindu-se 2 funiculare „Mîneciu", 4 tractoare KD-35, și alte asemenea utilaje. De la începutul anului acesta și pînă în prezent au fost date producției încă doua funiculare „Mîneciu“. Prin darea in funcțiune a acestor două funiculare va crește cantitatea de masă lemnoasă scoasă și apropiată mecanizat cu încă 20 000 mc de bușteni. Pînă la sfîrșitul acestui an, la I.F. Agăș vor mai intra în producție încă 2 funiculare „Vysseri" care vor ridica și mai mult gradul de mecanizare la scosul masei lemnoasa din pădure. Tot pînă la sfîrșitul acestui an, indicele la doborît și secționat mecanic va ajunge la 80 la sută din masa lemnoasă exploatată. Pentru realizarea acestui indice, întreprinderea va primi încS 11 ferăstraie mecanica Lec ii la zi, frecvență, calitate și actuale ale învățămîntului condiții esențiale agrozootehnic Raid-anchetă în raionul Bacau Se apropie primăvara și o dată cu aceasta și începerea muncilor agricole. In aceste zile, pe lingă celelalte activități, colectiviștii din comunele raionului Bacău participă la învățămîntul agricol de masă, își ridică nivelul de cunoștințe agricole care îi vor ajuta să lucreze pămîntul în mod științific și să obțină producții bogate la hectar. Măsurile întreprinse de organele raionale de partid și de stat au făcut ca in majoritatea unităților agricole socialiste învățămîntul agrozootehnic, in cuprinsul raionului, să se desfășoare la un nivel corespunzător potrivit indicațiilor primite. Pentru a constata felul cum decurge învățămîntul agrozootehnic acum cîteva zile redacția noastră a organizat un raid-anchetă în cîteva comune din raion. Redăm în cele ce urmează aspecte din constatările făcute. Grijă pentru calitate și frecvență Pe tovarășul medic veterinar Ion Geanga, sectorul cercului de creștere a animalelor, l-am întîlnit în fața sediului Sfatului popular din comuna Nicolae Bălcescu. De la dînsul precum și de la tovarășul Filip Simerman, instructor al comitetului raional de partid am aflat cîteva amănunte interesante despre activitatea acestui cerc. Gospodăria colectivă din comună și-a dezvoltat pe lîngă celelalte ramuri și sectorul zootehnic care cuprinde 192 taurine, 148 porcine și 316 ovine. Crescătorii de animale vin cu drag la cursuri să învețe lucruri folositoare legate de frumoasa lor îndeletnicire. Cînd am poposit acolo, tovarășul Ion Geanga ne-a informat că, cu o zi în urmă fusese predată secția a 26-a. Cursanții au audiat cu atenție cele expuse de lector despre bolile animalelor. Demn de reținut este faptul că expunerea a fost însoțită de explicații la planșă, cu care ocazie s-a vorbit mai mult despre gălbează, de care uneori se îmbolnăvesc oile gospodăriei. Pentru aceasta au fost recoltați microbi și cu ajutorul microscopului cursanții au văzut „pe viu“ forma acestora. Apoi după lecție cursanții au mers la grajduri și padocul cu păsări unde au observat felul cum se manifestă ascaridioza la găini. După cum am aflat, la acest cerc a fost predată recent secția a 30-a. Tot cu rodnică activitate poate fi socotit și cercul agricol al cărui sector este tovarășul Nicolae Costache. Trebuie remarcată preocuparea care există în această comună din partea organelor locale de partid și de stat, pentru buna desfășurare a învățămîntului agricol de masă, care se reflectă în succesele obținute pînă acum. In sat, este cerc sau nu ? La întrebarea aceasta, care se referă la satul Recea din comuna Racătău, cu greu am aflat răspuns. A fost nevoie ,să consultăm mai mulți factori din comună ca să limpezim lucrurile. După cine am aflat tovarășul Petru fieș instructorul comitetului raional de partid nu era convins că în satul Recea există cercul privind cultura plantelor de cîmp. Cum s-ar spune nu era în temă cu acest lucru deși lucrează aici de peste două luni. El susținea că la Recea se țin doar conferințe cu caracter agrozootehnic. Cînd colo, aici e cerc în toată regula. Am poposit în satul cu pricina. Iacă ce-am constatat. Lecțiile — rămase în urmă. Se predase abia lecția a 20-a De ce ? La întrebarea aceasta, lectorul cercului, învățătoarea Adriana Paraschiv a încercat să se justifice, cu fel de fel de motive care mai de care mai „obiective“. — „Sarcini tovarășe, timp puțin, ce să-i faci“. Calitatea lecțiilor — la un nivel scăzut. Tovarășa Paraschiv, ne spunea că a predat o lecție legată de sporirea fertilizării solului, dar curios lucru, nu știa cît gunoi de grajd s-a transportat pe cîmp, cum nu cunoștea^ nici ‘ cele mai importante prevederi ale planului de producție. Mobilizarea ? Nici aici ea n-a putut să se laude cu rezultate prea bune. Vin la cerc din cei 60 înscriși doar 25—30 cursanți. Și cînd te gîndești că de cercul, acesta răspunde chiar tovarășul Ion Bujor, președintele comitetului executiv al sfatului popular comunal ! Calm, sau slab interes? Intr-o discuție avută cu tovarășă Ana Sohodoleanu, tehnician agronom în comuna Chetriș, aceasta ne-a informat că în comună funcționează, un număr de 6 cercuri din care 3 sînt de cultura plantelor de cîmp. Două din ultimele cercuri sînt la a 25-a și respectiv 1 a 27-a lecție. Numai cel al cărui lector este interlocutoarea noastră se afla în ziua de 28 februarie a.c. la secția a 23-a. Curioși, am întrebat cum se explică faptul că acest cerc este codaș. Cu mult calm dînsa ne-a răspuns: — Am rămas în urmă, dar ajungem noi și primii. Ieftin optimism. Mai sînt încă cîteva lecții și peste puțină vreme trebuia început seminarul recapitulativ. Ce tăcem cu calmul ? De ce nu se fac preseminarii ? Intr-adevăr, cercul condus de profesorul Gh Călin este socotit,, fruntaș în ce privește frecvența. Datorită preocupării de care dă dovadă lectorul și consiliul de conducere al gospodăriei colective, la acest cerc participă la fiecare secție 85—90 la sută din numărul cursanților. Cu toate acestea în desfășurarea lecțiilor se manifestă unele lacune. Este vorba despre ceea ce constituie esen- TEODOR STANCIU (Continuare în pag. a 3-a) e 4