Steagul Roşu, aprilie 1965 (Anul 20, nr. 3783-3808)

1965-04-01 / nr. 3783

Proletari din toate tarife unitiva ! IORGAH AL COMITETULUI REGIONAL AL PMR ȘI AL SFATULUI POPULAR REGIONAL BACĂU] JOI 1 APRILIE 1965 || 4 pagini 25 bani Nr. 3.783 (5.262) Acțiuni de înfrumusețare și salubrizare a orașelor și satelor Primăvara, o dată cu primele semne de înnoire ale naturii, s-a statornicit buna tradiție de a se desfășura sub inducerea comitetelor executive ale sfaturilor populare o largă acțiune de înfrumusețare și salubrizare a orașelor și satelor. Pentru aceasta de fiecare dată, ca și în acest an, luna aprilie este declarată „LUNA CURĂȚENIEI“. Această perioadă este cea mai propice acțiunilor de curățenie generală. Ieșind din anotimpul rece și pășind în cel cald se impune luarea unei serii întregi de măsuri igienico-sanitare și de îmbunătățire a condițiilor de salubrizare a centrelor populare, toate acestea avînd drept scop ridicarea nivelului edilitar-gospodăresc al orașelor și satelor pe o treaptă superioară. Comitetele executive ale sfaturilor populare orășenești, raionale și comunale din regiunea noastră au căpătat o bună experiență în antrenarea cetățenilor la acțiunile patriotice de gospodărire și înfrumusețare a localităților. In acest scop ele colaborează strîns cu organizațiile de masă și obștești. Valorificînd experiența bună din anii trecuți, comitetele executive ale sfaturilor populare trebuie să întreprindă acțiuni concrete. Sprijinindu-se îndeaproape pe aportul deputaților, al comitetelor de cetățeni, al organizațiilor U.T.M. și de sindicat, al comitetelor și comisiilor de femei, și al organelor inspecției sanitare de stat, comitetele executive ale sfaturilor populare trebuie să antreneze în această perioadă masa mare a cetățenilor la efectuarea lucrărilor de înfrumusețare și salubrizare a centrelor populare. Curățenii, curților și grădinilor, a pomilor și spațiilor verzi, repararea și alinierea gardurilor, curățirea trotuarelor, șanțurilor și rigolelor, igienizarea locuințelor prin curățenie generală și prin acțiuni comune de dezinfecție acolo unde este cazul, colectarea și arderea gunoiului menajer sau transportarea lui pe cîmp la sate, pregătirea terenului pentru spațiile verzi ce se vor amenaja în curți, pe străzi și în parcuri etc. sunt principalele lucrări de sezon care trebuie să stea în atenția generală. In scopul antrenării unui număr cît mai mare de cetățeni la acțiunea de înfrumusețare și salubrizare a orașelor și satelor, între circumscripțiile electorale, între comitetele de cetățeni pe blocuri și străzi, între orașe și sate, este necesară organizarea unei vii întreceri patriotice, pe baza unor obiective concrete, privind întreținerea curățeniei, amenajarea de spații verzi, buna întreținere a fondului locativ Popularizarea rezultatelor bune obținute în întrecerea patriotică, stimularea inițiativelor gospodărești și a fruntașilor, vor antrena la acțiunea de înfrumusețare și salubrizare a orașelor și satelor un număr tot mai mare de cetățeni, conștienți că fiecare din ei poate și trebuie să-și aducă contribuția sa la mai buna gospodărire a cartierului, străzii sau satului în care locuiește. 1 Cu toate forjele la arat și semănat! Pe tarlalele cooperativei agricole de producție din comuna Adjudu Vechi se ară de zor. Foto : C. STOICESCU Pe ogoarele gospodăriilor agricole de stat De la începutul acestei săptămîni și în unitățile aparținînd Trustului regional Gostat s-a intensificat ritmul de executare a muncilor agricole de primăvară. Sub conducerea specialiștilor, mecanizatorii din gospodăriile de stat ale regiunii noastre au trecut, imediat ce pe unele tarlale pămîntul a fost bun de lucru, la executarea primelor lucrări agricole. Potrivit datelor centralizate de Trustul Gostat, pînă în seara zilei de 30 martie au fost făcute arături pe 200 hectare, au fost grăpate 650 hectare ocupate de culturi de toamnă, s-a pregătit patul germinativ pe 550 hectare și s-au semănat culturi din prima epocă pe 280 hectare. Cele mai bune rezultate la pregătirea terenului și însămînțării le-au dobîndit mecanizatorii și ceilalți lucrători din gospodăriile de stat Letea Veche, Zeletin, Vultureni și altele. Se lucrează intens Membrii cooperativei agricole de producție din comuna Râdeni, raionul Bacău îndrumați de comitetul de partid duc o muncă intensă pentru desfășurarea însămînțărilor de primăvară. In acest sens, consiliul de conducere al cooperativei (președinte tovarășul Emil Simovici, inginer agronom, Emilian Soroceanu) a luat păsuri din timp ca toate atelajele, plugurile etc. să fie revizuite și pregătite în vederea desfășurării însămînțărilor de primăvară în timp optim și în bune condițiuni, pentru a dobîndi recolte cît mai bogate. Astfel, cu toată desprimăvărarea tîrzie, de îndată ce timpul a permis, țăranii cooperatori au pornit cu toate forțele la însămînțat. Din suprafața totală de însămînțat în prima epocă de 200,84 ha, pînă in prezent s-au semănat: 35 ha borceag pentru fîn, 20,77 ha mazăre, 10 ha orzoaică, 25 ha floareasoarelui etc. Paralel cu aceasta, s-a pregătit terenul la grădina de legume în suprafață de 10 ha. Terenul destinat culturii tutunului, în suprafață de +0 ha, a fost, de asemenea, pregătit și s-a însămînțat tutunul în răsadniță. Pentru cultura acestei plante s-a repartizat cel mai destoinic cooperator, tovarășul Ioan Gh. Neculcea. Terenul pentru culturile din epoca a doua a fost aproape în întregime pregătit încă din toamnă, iar sămința de porumb necesară a fost selecționată și pregătită în întregime, făcîndu-se și probele de laborator. In această cooperativă, în prezent, în funcție de specificul terenului, viteza medie la însămînțat este de 12 hectare zilnic. Printre brigăzile fruntașe în muncă, se numără cele conduse de Emil Vidinaru, Dorin V. Constantin și Chirilă V. Ion. Printre cooperatorii fruntași se numără Traian Pălea, loan Gr. Gîlcă, Grigore Crețu, loan M. Cozaru, Anton Hrib, Dumitru M. Mihai, Jănică Toderașc și mulți alții. Cu aceeași rîvnă și în cooperativa agricolă de producție din comuna Dragomirești, raionul Bacău, se pun baze trainice recoltei acestui an. Aici consiliul de conducere al cooperativei (președinte tovarășul Tufă Ion, inginer agronom, Tudor A. Tudor), a făcut din timp toate pregătirile pentru desfășurarea la timp și în bune condițiuni a campaniei de însămînțări. Astfel, din suprafața totală de teren de 365 ha, repartizată pentru însămînțările din epoca întîia, s-a însămînțat pînă zilele trecute : 45 ha mazăre, peste 50 ha floarea-soarelui și altele. Aici, în funcție de specificul terenului, se ară pe tarlalele nemecanizabile cu atelajele, cu viteză din ce în ce mai sporită. Țăranii muncitori, pentru a grăbi această lucrare, pe lingă atelajele cooperativei, și-au împerechiat animalele, avînd cu spor pe tarlalele cooperativei. Inginerul agronom, președintele cooperativei precum și brigadierii de cîmp, sînt zilnic pe teren pentru a cerceta gradul de umiditate a pămîntului și posibilitățile de a mări cît mai mult ritmul de însămînțări. Și la Dragomirești terenul pentru însămînțările din epoca a doua este în majoritate pregătit din toamnă. S-a însămînțat în răsadniță sămința de tutun pentru cele 20 ha repartizate acestei culturi și s-a amenajat răsadniță pentru grădina de zarzavat în suprafață de 75 mp, pregătindu-se terenul grădinii în suprafață de 10 ha. Printre brigăzile fruntașe în muncă se află cele conduse de Vasile Maftei, Ionel Popovici, Constantin V. Stanciu și alții, iar printre cooperatorii fruntași se numără : Munteanu Alecu, Dumitru Cameluc, Dumitru Neagu, Aurel Popa, Ion Huțu și mulți alții. LAZAR d. popa învățător Un colț din centrul orașului Piatra Neamț. Foto : S. CONSTANTIN Pe teme forestiere Schimb de experiență în scopul extinderii ■ experienței bune pe linia utilizării mecanismelor forestiere în toate sectoarele de exploatare. conducerea tehnico-administrativă, sprijinită de comitetul sindicatului de la întreprinderea forestieră din orașul Gheorghe Gheorghiu-Dej a organizat recent, la sectorul de exploatare Slănic, un interesant schimb de experiență, cu tema „Rolul mecanizării în exploatările forestiere“. La acest schimb de experiență au participat șefi de sectoare, maiștri de parchete, mecanici de exploatare și reparat mecanisme, ingineri și tehnicieni din cadrul serviciului mecanic. Participanții au audiat cu viu interes două referate care au reliefat importanța mecanizării lucrărilor de exploatare, modul de utilizare a mecanismelor, cît și metodele eficace folosite de unii mecanici în organizarea lucrului și folosirea mecanismelor la doborîtul, scosul, apropiatul și încărcatul masei lemnoase. Mecanizatorii din sectorul de exploatare Slănic, care au obținut rezultate bune în utilizarea mecanismelor, au oferit participanților schimbul de experiență și citeva dedamonstrații practice în parchetul Stroiu. Cele două referate prezentate, demonstrațiile practice cît și discuțiile purtate pe marginea acestora de numeroșii participanți au constituit pentru toți muncitorii forestieri, care lucrează cu mecanisme, un bun prilej de îmbogățire a cunoștințelor profesionale. m NUMĂRUL DE AZI: Grupa de partid din bloc și problemele cetățenilor (pag. a 2-a) Controlul de calitate poate fi mai eficace (pag. a 2-a) A SPORT (pag. a 3-a)A Proteste împotriva acțiunilor agresive ale S.U.A. în Vietnam (pag. a 4-a)A Neplăcerile lui Kasavubu... (pag. a 4-a) în legătură cu acțiunile agresive ale S. U. A. în Vietnam Mitingul de protest din Capitală Miercuri după-amiază a avut loc în Capitală un miting de protest în legătură cu acțiunile agresive ale S.U.A. în Vietnam. Cei prezenți, membri ai Comitetului național pentru apărarea păcii și ai Comitetului orășenesc de luptă pentru pace — muncitori, oameni de știință, artă și cultură, funcționari, militari, pensionari, studenți — s-au adunat în sala Sectoratului Central pentru a-și exprima astfel indignarea și profunda îngrijorare in legătură cu agresiunea S.U.A. împotriva R.D. Vietnam, cu intervenția americană in treburile interne ale Vietnamului de sud. Mitingul a fost deschis de acad. Dumitru Dumitrescu, prim-secretar al Academiei R.P. Române, președintele Comitetului orășenesc de luptă pentru pace. Au luat cuvîntul Nestor Ignat, președintele Uniunii Ziariștilor din R. P. Romînă, acad. dr. Th. Burghele, muncitorul Dumitru Ion de la Uzinele „23 August", scriitorul Titus Popovici, studenta Maura Constantinescu de la Institutul Medico-Farmaceutic și generalul-colonel în rezervă Ilie Crețulescu, vicepreședinte al Comitetului organizatoric al veteranilor din războiul antifascist. Vorbitorii au condamnat bombardamentele întreprinse de S.U.A. asupra teritoriului R. D. Vietnam, folosirea gazelor toxice împotriva populației sud-vietnameze au cerut respectarea dreptului popositului din Vietnamul de sud de a-și hotărî soarta potrivit propriilor sale aspirații, precum și încetarea imediată a oricăror acte contrare păcii. In încheierea mitingului, participanții au aprobat în unanimitate o moțiune adresată Comitetului vietnamez pentru apărarea păcii. Opinia publică din R.P. Romînă, se spune în moțiune, a luat cunoștință cu îngrijorare, și profundă indignare, de actul barbar săvîrșit de trupele intervenționiste americane, prin folosirea gazelor toxice și a bombelor cu napalm împotriva încercatului popor vietnamez care apără cu eroism independența și libertatea patriei sale. Poporul nostru, care nutrește sentimente de caldă prietenie față de eroicul popor vietnamez, își exprimă solidaritatea și sprijinul deplin, cu lupta sa dreaptă. Acțiunile militare agresive ale S.U.A. împotriva Republicii Democrate Vietnam sunt acte de război ce nu pot fi justificate cu nimic, săvîrșite împotriva unui stat independent și suveran, ceea ce constituie grave încălcări ale normelor dreptului internațional și al Cartei O.N.U. Folosirea de gaze toxice în Vietnamul de sud reprezintă un act de o deosebită gravitate, îndreptat împotriva umanității, act condamnat cu hotărîre de către opinia publică mondială. Intensificarea atacurilor militare agresive ale S. U. A. în Vietnam, constituie o serioasă amenințare pentru pace în Asia de sudest,și în întreaga lume. împreună cu forțele iubitoare de pace din întreaga lume, mișcarea pentru pace din Republica Populară Romînă își exprimă protestul hotărît față de folosirea gazelor toxice în Vietnamul de sud, condamnă cu energie politica agresivă a S.U.A. îndreptată împotriva R.D. Vietnam, cere să i sa pună fără întîrziere capăt, să se respecte acordurile de la Geneva din 1954 cu privire, la Vietnam, să fie retrase toate trupele intervenționiștilor, iar poporul sud-vietnamez să fie lăsat să-și hotărască singur soarta. Primele realizări Pe ogoarele raionului Tg. Neamț, datorită așezării geografice, primăvara sosește mai tîrziu. Cu toate acestea, de câteva zile, cum terenul a fost bun de lucru, mecanizatorii au început să execute aratul și pregătirea terenului pentru însămînțatul culturilor din prima epocă. tă Trebuie subliniat faptul că în aceaprimăvară, mecanizatorii de la S.M.T. Tg. Neamț au de executat grăparul ogoarelor și culturilor de toamnă pe 18.000 hectare, însămînțatul florii-soarelui pe 3200 hectare, al porumbului pe 8722 ha și altele. Volumul acesta destul de mare le-a impus să pregătească din vreme și bine întregul utilaj agricol. Ei au izbutit să termine primii pe regiune reparațiile la tractoare și mașini agricole. O grijă deosebită s-a acordat instruirii temeinice a mecanizatorilor cu problemele de cunoaștere a mașinilor și a agrotehnicii. Bine pregătiți, de câteva zile, harnicii mecanizatori au intrat în brazdă. Primii care au început lucrul sunt membrii brigăzilor de tractoare care deservesc cooperativele agricole din Urecheni, Petricani, Drăgănești, Tupilați, Țibucani și altele, brigăzi de tractoare conduse de Constantin Luca, Nicolae Cocoroadă și alții. In prima zi au fost arate 180 de hectare și s-au grupat 450 hectare ogoare și culturi de toamnă. Printre cei care au intrat primii cu tractoarele la lucru și muncesc cu vrednicie sunt mecanizatorii loan Otea, Nicolae Spiescu, Vasile Otea, Gheorghe Voinea, Constantin Cornea, Vasile Hanțăr și alții. GHEOP.GHF POP A dispecer Continuă arăturile și însămînțările La cooperativa agricolă de producție din comuna Tăvădărăști, raionul Adjud, muncile agricole de primăvară se desfășoară intr-un ritm satisfăcător. Pînă zilele trecute se însămînțase cu culturi din prima epocă suprafața de 51 hectare, iar arături fusese efectuate pe o însemnată suprafață de teren. Se evidențiază pentru sîrguința cu care lucrează conducătorii de atelaje Ion Albotă, Alex. Zugravu, Gheorghe Mîzgă, Ion Grecu și alții. VICTORIA IONICĂ membră a cooperativei agricole de producție Plenara Comitetului regional al femeilor Ieri, a avut loc la Bacău plenara Comitetului regional al femeilor la care au luat parte pe lângă membrele comitetului, unele activiste ale comitetelor raionale și orășenești ale femeilor din regiunea noastră, alți invitați din partea unor organizații de masă și obștești, unor instituții de cultură. Au participat tovarășii: Aurel Calimandric, secretar al Comitetului regional Bacău al P.M.R, Eugeniu Ștefan, instructor al Direcției de j Propagandă și cultură a C.C. al P.M.R., Aurelia Bălan și Paraschiva Mihalcea, activiste ale Consiliului Național al Femeilor, Ion Niculescu-Brună, președinte al Comitetului regional pentru cultură și artă. S-a analizat contribuția comitetelor și comisiilor femeilor în desfășurarea muncii politice și cultural-educative de masă în perioada de iarnă 1964— 1965. Pe marginea raportului prezentat de tovarăș, Elena Stan, vicepreședintă a Comitetului regional Bacău al femeilor, a vorbit un mare număr de participanți, aducînd o contribuție importantă la dezbaterea problemelor. Luînd cuvîntul în cadrul plenarei, tovarășul Aurel Calimandric, secretar al Comitetului regional de partid, a făcut o serie de recomandări prețioase pentru îmbunătățirea în viitor a activității cultural-educative în rîndul femeilor, în legătură cu aportul mai substanțial al salariatelor din întreprinderi la îndeplinirea sarcinilor de producție, al țărancelor muncitoare întărirea economico-organizatorică la cooperativelor agricole de producție. Vorbitorul s-a referit, de asemenea, la contribuția pe care o pot aduce comitetele și comisiile femeilor în acțiunea de înfrumusețare a orașelor și satelor regiunii noastre. Plenara a aprobat planul de măsuri privind aportul comitetelor și comisiilor femeilor la realizarea obiectivelor de muncă patriotică stabilite pentru anul 1965 și planul de muncă al Biroului Comitetului regional al femeilor pe trimestrul II 1965. Bilanț bogat Schela de extracție Modîrzău se prezintă cu un bilanț bogat în realizări la sfîrșitul primului trimestru din acest an. Măsurile stabilite de petroliști pentru îndeplinirea ritmică a sarcinilor de plan s-au dovedit eficiente: îmbunătățirea calității lucrărilor executate, urmărirea atentă a sondelor și intervențiile operative făcute au condus la realizarea planului producției globale pe trimestru cu 2 zile mai devreme, în această perioadă petroliștii de la Modîrzău au dat peste planul de producție însemnate cantități de țiței, în fruntea întrecerii care se desfășoară în schelă se situează colectivele secțiilor a IlI-a și I-a. Urmărind realizarea în practică a planului M.T.O., executînd un număr sporit de fisurări hidraulice, tratamente cu solvenți, schimbări de pompe etc., colectivul secției a IlI-a a făcut ca producția de țiței la sondele respective să crească. Prin schimbarea parțială de tubing la sonda 210 sau la sonda 219, unde se lucra zilele trecute la schimbarea pompei, s-a reușit ca și acestea să producă cu un debit sporit. Aici a intervenit și cooperarea mai strînsă între brigăzile de extracție și cele de intervenție. Datorită acestui lucru s-a reușit ca secția a III-a să realizeze peste plan cantități importante de țiței în trimestrul I. Brigada de extracție condusă de Pavel Octavian și cea de intervenție condusă de Soare Udrea, datorită unei organizări mai bune a locurilor de muncă, au obținut indici superiori în realizarea planului. Producție peste plan și de calitate superioară Fabrica de plăci fibro-lemnoase de la C.I.L.Comănești și-a îmbunătățit mult activitatea în cursul acestui an. Atenția cu care se muncește pentru îmbunătățirea calității, organizarea minuțioasă a muncii pe întregul flux tehnologic se concretizează prin obținerea unor rezultate bune. Astfel, există o mai bună ritmicitate în îndeplinirea planului, iar indicile calitativ la P.F.L. a crescut cu mult față de angajamentul luat. în primul trimestru din acest an planul producției globală și marfă s-a realizat în proporție de 101,4 la sută și respectiv de 105 la sută; în aceeași perioadă, din totalul producției realizate, 93 la sută a fost de calitatea I-a. Muncă intensă la doborîturile de vînt era în toamna anului trecut. La Întreprinderea forestieră Borca, pregătirile legate de anul forestier 1965 erau terminate. Dar într-una din zile a început să adie un vîntișor care, pe măsură ce trecea timpul, creștea în intensitate, transformîndu-se pînă la urmă în furtună. Vijelia a ținut puțină vreme, circa 40 de minute, suficientă însă ca în văile pe care se înșurubase să doboare fără a alege mindrete de pădure. Prin octombrie s-a mai dezlănțuit o astfel de furtună. Masa lemnoasă doborită de furtună — aproximativ 360.000 metri cubi — a impus măsuri hotărîte din partea conducerii întreprinderii. Cu ajutorul Comitetului raional de partid Piatra Neamț și a D.R.E.F. Bacău, s-au corelat mai bine legăturile cu întreprinderea de construcții forestiere pentru deschiderea de noi drumuri și bazinele cu o masă accidentală mai mare, precum și cu întreprinderea de mecanizare și transporturi forestiere pentru asigurarea mijloacelor de transport in număr corespunzător. S-au construit cabane pentru cazarea muncitorilor, s-au adus noi mijloace mecanizate de secționat și s-au reamplasat cele de scos și apropiat. Măsurile tehnico-organizatorice, însoțite de o susținută muncă politică desfășurată de organizațiile de partid, au creat premise ca sarcina încredințată de partid întreprinderii — fasonarea și scoaterea în timpul optim a masei lemnoase rezultate din — să fie îndeplinită în doborîturi termen. Astfel, pînă la 18 martie, pe întreprindere au fost fasonați peste 200.000 metri cubi masă lemnoasă rezultată din doborîturile de vint, păstrîndu-se și în continuare același ritm rapid, însoțiți de inginerul C. Gaube, șeful serviciului plan al întreprinderii forestiere Borca, am vizitat de curând sectorul Ceahlău — parchetele Prisloape și Sturghia— unde se găsește o însemnată doborâtură de vint. Din discuțiile purtate cu muncitorii Ilie Iosif, Simion Cojocaru, Neculai Cozma, Ion Iliescu și Vasile Gheorghieș, cu șeful de sector, maiștri de exploatare, conducători auto și alții s-a desprins dorința unanimă de a munci cu spor astfel ca întreaga masă lemnoasă doborită să fie scoasă în timp pentru a nu se degrada și a se preveni infectarea pădurii atunci cind vor veni căldurile. Fotografiile alăturate vă prezintă citeva aspecte din activitatea harnicului colectiv de la sectorul Ceahlău. Text: C. CONSTANTIN Foto: S. POMPEI Explicații foto: 1) Pe pantele abrupte ale parchetului Starghia brigada lui Ilie Iosif lucrează cu spor la fasonatul lemnului rezultat din doborîturile de vînt. 2) Vasile Gheorghieș (drujbist) la secționatul doborîturilor. 3) în parchetul Prisloape — condiții optime de odihnă : cabane confortabile, călduroase, din plăci fibrolemnoase.