Steagul Roşu, mai 1966 (Anul 21, nr. 4118-4142)

1966-05-03 / nr. 4118

Oamenii muncii au sărbătorit cu entuziasm ziua de 1 MAI 4 pagini 25 bani ANUL XX Nr. 4118 (5.597) Marea demonstrație a oamenilor muncii din Capitală 1 Mai 1966, Ziua solidarității internationale a celor ce muncesc, în lupta pentru libertate, pentru pace, democrație și socialism. Desfășurată in acest an in preajma celei de-a 45-a aniversări a Partidului Comunist Român, marea sărbătoare a oamenilor muncii a prilejuit o nouă și vibrantă afirmare a dragostei poporului față de partid, a încrederii nestrămutate in politica sa înțeleaptă. In intîmpinarea marii sărbători și-au unit energiile lor creatoare obtinind remarcabile succese constructorii hidrocentralelor de pe Argeș și de la Porțile de Fier, ai marelui combinat siderurgic de la Galati, cei care arcuiesc peste munți magistralele electrice sau scot din inima munților comori de minerale, muncitorii uzinelor cu vechi tradiții de luptă și cei ai întreprinderilor create in ultimii ani, lucrătorii ogoarelor, oamenii de știință și artă, toți acei care cu brațele și mintea înfăptuiesc hotăririle Congresului al IX-lea al Partidului Comunist Român, dăruind patriei noi avuții materiale și spirituale. Demonstrațiile care au avut loc in această zi in Capitală și în toate marile orașe ale țării au exprimat cu intensitate și strălucire gândurile și sentimentele patriotice și internaționaliste ale oamenilor muncii. La București, 250.000 de cetățeni și-au dat intilnire in Piața Aviatorilor, tradiționalul loc de desfășurare a marilor sărbători populare. Ei au regăsit aici atmosfera de zile mari, subliniată parcă mai pregnant de lumina aurie a acestui anotimp, cind se va pătrunde in muguri frunze trezind la viață natura. O prisimăvară pe care o trăiește și patria noastră. O primăvară a istoriei sale cind toate forțele creatoare ale poporului cunosc o înflorire fără precedent, pornite intr-un nestăvilit elan să transpună in fapte vastul și insuflețitorul program de dezvoltare multilaterală a țării elaborat de Congresul al IX-lea al partidului. Semnificația acestei zile este simbolizată de marele glob pămîntesc, care domină piața de la Înălțimea tribunei centrale, deasupra căruia se înalță un mare steag roșu cu data festivă 1 Mai, pe panglica purpurie ce-l Înconjoară este înscrisă chemarea de luptă: „Proletari din toate țările, uniți-vă !“. Steme ale partidului și patriei încadrează tribuna centrală. In partea cealaltă a pieții, in centru, se înalță un mare medalion cu portretele dascălilor proletariatului — Marx-Engels-Lenin. Fluturind în adierea vinlului de primăvară, flamuri purpurii se îngemănează cu tricolorul steagurilor patriei. Sute de drapele se înalță deasupra mulțimii aflate in piață pentru a lua parte la miting. Oamenii muncii poartă stemele partidului și țării, tablouri ale lui Marx, Engels, Lenin, al fiului credincios al poporului nostru — Gheorghe Gheorghiu-Dej, portretele membrilor Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., grafice ilustrind realizări ale economiei noastre naționale, nenumărate buchete de flori. Sentimentele internaționaliste de care sunt animați iși găsesc expresia in cuvintele de salut adresate popoarelor frățești ale țărilor socialiste, oamenilor muncii din lumea întreagă. Aerul vibrează de urările reluate de mii de glasuri și care sunt înscrise pe mari pancarte deasupra tribunelor : „Trăiască 1 Mai, ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc, ziua frăției muncitorilor de pretutindeni I", „Trăiască Partidul Comunist Român, conducătorul încercat al poporului, inspiratorul și organizatorul tuturor victoriilor noastre !", „Trăiască și înflorească scumpa noastră patrie, Republica Socialistă Româniai", „Trăiască poporul român, constructor al socialismului I“, „Trăiască unitatea țărilor socialiste, a mișcării comuniste și muncitorești internaționale I“, „Trăiască pacea și prietenia intre popoare I“. Ora 9. Miile de oameni ai muncii aflați in piață salută cu aplauze și urale îndelungi pe tovarășii Nicolae Ceaușescu, Chivu Stoica, Ion Gheorghe Maurer, Gheorghe Apostol, Alexandru Birlădeanu, Emil Budnaraș, Alexandru Drăghici, Petre Borilă, Constantin Drăgan, Alexandru Moghioroș, Paul Niculescu-Mizil, Gheorghe Rădulescu, Leonte Răutu, Leontin Sălăjan, Ștefan Voitec, pe membrii supleanți ai Comitetului Executiv și secretarii Comitetului Central al Partidului Comunist Român, pe vicepreședinții Consiliului de Stat și ai Consiliului de Miniștri, care urcă in tribuna oficială. In tribuna oficială iau loc, de asemenea, membri și membri supleanți ai C.C. al P.C.R. ai Consiliului de Stat și ai guvernului. In celelalte tribune sunt prezenți conducătorii organizațiilor de masă și ai instituțiilor centrale, reprezentanți ai întreprinderilor și instituțiilor bucureștene, numeroși fruntași in întrecerea socialistă, academicieni și alți oameni de știință și cultură, generali și ofițeri superiori, ziariști. Sunt prezenți șefi ai misiunilor diplomatice acreditați in țara noastră și alți membri ai corpului diplomatic. Asistă numeroși oaspeți de peste hotare, invitați la sărbătorirea Zilei internaționale a oamenilor muncii. Răsună solemn acordurile Imnului de stat al Republicii Socialiste România, începe mitingul — preludiu al marii demonstrații a oamenilor muncii. El este deschis de tovarășul Florian Dănălache, membru supleant al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., prim-secretar al Comitetului orășenesc de partid București, la cuvintul tovarășul Paul Niculescu-Mizil, membru al Comitetului Executiv, secretar al C.C. al P.C.R. (Continuare in pag. a 3-a) Cuvîntarea tovarășului PAUL NICULESCU-MIZIL Dragi tovarăși, Dragi oaspeți de peste hotare, Poporul român sărbătorește astăzi, împreună cu oamenii muncii din întreaga lume, Ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc, ziua frăției în lupta pentru libertate și viață mai bună, pentru pace, democrație și socialism. Cu prilejul zilei de 1 Mai, Comitetul Central al Partidului Comunist Român, Consiliul de Stat și Guvernul Republicii Socialiste România adresează muncitorilor, țăranilor, intelectualilor, tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naționalitate, un fierbinte salut, felicitări pentru realizările de seamă obținute in dezvoltarea economiei și culturii, urări de noi succese în activitatea neobosită pentru înflorirea patriei socialiste ! Exprimînd sentimentele întregului popor român, adresăm un salut frățesc oaspeților noștri, tuturor delegaților de peste hotare, care participă împreună cu noi la această sărbătoare. Sărbătorim ! Mai în condițiile cînd întregul nostru popor înfăptuiește cu hotărîre și elan programul elaborat de cel de-al IX-lea Congres al Partidului Comunist Român. Anul care a trecut de la acest Congres de însemnătate istorică a fost bogat în evenimente. Marile izbînzi ale poporului, profundele transformări revoluționare care au schimbat din temelii înfățișarea patriei și-au găsit consacrarea în Constituția Republicii Socialiste România. Planul de șase ani a fost încheiat cu succes. Cu deosebită satisfacție relevăm rezultatele bune cu care poporul nostru a început înfăptuirea prevederilor noului cincinal. Planul producției industriale pe primele 3 luni ale anului în curs a fost îndeplinit în proporție de 102,2 la sută. Producția globală industrială realizată în acest trimestru este de aproape două ori și jumătate mai mare decât întreaga producție a anului 1938. Se înfăptuiesc cu succes sarcinile stabilite de partid privind îmbunătățirea conducerii și planificării agriculturii, dezvoltarea înzestrării ei tehnico-materiale, sporirea producției agricole, ridicarea nivelului de viață și cultură în satele noastre. Lucrările de primăvară se desfășoară în condiții bune, însămînțările fiind terminate în majoritatea regiunilor țării. Oamenii de știință, artă și cultură, întreaga intelectualitate participă activ la opera de construcție socialistă, consacră talentul și energia lor creatoare dezvoltării economiei și culturii, înfloririi patriei. Succesele obținute în timpul scurt care a trecut de la Congresul partidului ne întăresc convingerea că poporul nostru, strîns unit în jurul încercatei sale călăuze — Partidul Comunist Român — va da viață obiectivelor însuflețitoare stabilite de Congres, spre binele și prosperitatea națiunii noastre socialiste. Tovarăși. Epoca noastră se caracterizează prin mari schimbări sociale, prin întărirea forțelor mondiale ale socialismului, intensificarea luptei popoarelor împotriva imperialismului, pentru suveranitate și independență, prin amploarea crescîndă a acțiunilor clasei muncitoare, mișcării de eliberare națională, a mișcărilor democratice, pentru pace și progres social. Sub steagul atotbiruitor al marxismleninismului, popoarele țărilor socialiste dobîndesc victorii însemnate în făurirea noii orînduiri, sporind astfel forța economică, socială, politică și militară a sistemului socialist mondial, iarîurirea pe care acesta o exercită asupra dezvoltării istorice. Corespunzător intereselor fundamentale ale poporului român, ale cauzei socialismului și păcii, țara noastră pune în centrul politicii sale externe alianța frățească cu statele socialiste, dezvoltă multilateral legăturile de prietenie și colaborare cu toate țările sistemului mondial socialist. Cu prilejul zilei de 1 Mai, transmitem popoarelor din Uniunea Sovietică, China, Bulgaria, Iugoslavia, Ungaria, Cehoslovacia, Polonia, Republica Democrată Germană, Albania, Republica Democrată Vietnam, Republica Populară Democrată Coreeană, Mongolia, Cuba un cald salut tovărășesc, sincere urări de noi succese în opera de construire a socialismului și comunismului ! România socialistă militează activ pentru promovarea în relațiile internaționale a principiilor suveranității și independenței naționale, egalității în (Continuare in pag. a 3-a) 1 Mitingul și demonstrația oamenilor muncii din orașul Bacău Fotos C. BURSUfl 1 Mai 1966. In această zi de sărbătmre, Ziua solidarității lrteregtzonale a celor ce muncesc, in inima orașului Bacău, in piața Casei de cultură, in tradiționalul loc al demonstrațiilor băcăuane, s-au adunat mii de oameni ai muncii cu steaguri și flori, cu bucurie și entuziasm, cu chipurile luminate de soarele României socialiste, pentru a-și manifesta solidaritatea cu omenirea muncitoare de pe tot cuprinsul pământului, pentru a-și manifesta nețărmuritul și uriașul simțămint de profund atașament față de Partidul Comunist Român și pentru a-și exprima încrederea deplină in viitorul de aur al patriei socialiste, angajamentul solemn de a îndeplini și depăși toate sarcinile stabilite de istoricul Congres al IX-lea al Partidului Comunist Român. Piața Casei de cultură, străjuită de verticalele arhitecturii moderne, este dominată de înalta tribună oficială împodobită cu steaguri roșii, și tricolore, cu flori proaspete de primăvară. Deasupra tribunei se află un mare glob pămîntesc înconjurat de o panglică purpurie pe care citim cuvintele : „Proletari din toate țările, uniți-vă!", iar pe steagul roșu larg desfășurat al emblemei se află înscrisă data festivă „1 Mai“. Pe fundalul tribunei, sub portretele membrilor prezidiului permanent al C.C. al P.C.R. se conturează lozinca: „Trăiască Partidul Comunist Român". Mai jos, de o parte și de alta a tribunei, se află stema partidului nostru și stema Republicii Socialiste România, steme care îmbrățișează urarea „Trăiască 1 Mai, ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc". In fața tribunei centrale, pe frontispiciul clădirii Sfatului popular regional, sub portretele genialilor dascăli ai proletariatului mondial — Marx, Engeles, Lenin — lozinca „Proletari din toate țările, uniți-vă"I, (Continuare în pag a 3-a) Entuziasm e Cuvîntarea tovarășului IOAN JIVA Tovarăși, împreună cu oamenii muncii din lumea întreagă, poporul român sărbătorește astăzi ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc, ziua frăției muncitorilor de pretutindeni. Vă rog să-mi permiteți ca, în numele Comitetului regional de partid, al Comitetului executiv al Sfatului popular regional și al Consiliului regional al sindicatelor să adresez tuturor oamenilor muncii din orașul și regiunea Bacău un salut tovărășesc și calde felicitări cu ocazia sărbătoririi zilei de 1 Mai. Tovarăși. In această zi de mare sărbătoare, oamenii muncii din România socialistă trec în revistă cu mîndrie marile înfăptuiri pe care le-au obținut sub conducerea înțeleaptă și clarvăzătoare a Partidului Comunist Român, în frunte cu Comitetul său Central. Deosebit de bogate sînt roadele socialismului pe pămîntul patriei noastre : forțele de producție au cunoscut o nouă și puternică înflorire, s-au consolidat și perfecționat relațiile de producție, întreaga economie s-a dezvoltat multilateral, armonios și echilibrat, pe o linie mereu ascendentă. Sporul mediu al producției industriale în anii sesenalului de 14,5 la sută, ritmul anual de peste 9 la sută al creșterii produsului social total și venitului național situează România printre țările cu cea mai rapidă dezvoltare economică. „Industrializarea socialistă, creșterea cu prioritate a industriei grele — arăta tovarășul Nicolae Ceaușescu — au fost factorul principal al dezvoltării tuturor ramurilor economiei, al ridicării patriei pe noi trepte de civilizație și bunăstare“. Creșterea considerabilă a potențialului economic al țării este ilustrată de faptul că producția industrială globală a fost în 1965 de 2,25 ori mai mare decit în 1959. In prezent, întreaga producție industrială a anului 1938 se realizează în circa 5 săptămîni, a construcției de mașini în 15 zile, a chimiei în numai 9 zile. Marile înfăptuiri în domeniul industrializării constituie o strălucită confirmare a justeței politicii partidului, întemeiată pe studierea aprofundată, științifică a realității, pe aplicarea creatoare a învățăturii marxist-leniniste la condițiile concrete ale țării noastre. Ele dovedesc în același timp priceperea, energia uriașă, forța creatoare a eroicei noastre clase muncitoare, a întregului nostru popor constructor al socialismului. O puternică dezvoltare a cunoscut agricultura. In ciuda oscilațiilor cauzate de influenta factorilor naturali, creșterea producției agricole a urmat o linie ascendentă In anul 1965 agricultura a produs 12 milioane 600 mii tone de cereale — cea mai mare producție agricolă din istoria tării noastre. Datorită sprijinului acordat de stat, măsurilor luate pentru dezvoltarea bazei tehnico-materiale și aplicării științei agrotehnice în producție, agricultura a asigurat aprovizionarea populației cu produse agroalimentare și a industriei cu materii prime agricole, crearea rezervelor de stat, precum și unele disponibilități pentru export. La aceste mari realizări și-au spus cuvîntul vrednica noastră țărănime, toți oamenii muncii de la sate, indiferent de naționalitate. Urmare firească a dezvoltării industriei și agriculturii este ridicarea bunăstării materiale și culturale a poporului. Prin grija partidului și guvernului, au crescut simțitor salariile reale ale oamenilor muncii de la orașe și veniturile țărănimii cooperatiste. Reflectînd mărirea puterii de cumpărare a populației, volumul mărfurilor vîndute prin comerțul socialist a întrecut de aproape două ori pe cel din 1959. însemnate mijloace au fost alocate pentru satisfacerea nevoilor social-culturale ale populației, pentru lărgirea bazei materiale a învățămîntului, pentru ocrotirea sănătății. Rezultate importante au fost obținute în dezvoltarea artei, științei, culturii la care și-a adus contribuția la întreaga noastră intelectualitate, în patria noastră are loc un proces de dezvoltare continuă a democrației socialiste, devine tot mai intensă participarea maselor la conducerea treburilor statului, la elaborarea hotărîrilor de importanță majoră ale partidului și guvernului, la perfecționarea (Continuare in pag. a 3-a) Tribuna oficială înfăptuiri, perspective, entuziasm O mare emblemă a zilei de 1 Mai, alcătuită dintr-un glob cu meridiane albe pe fondul albastru al încrederii și seninătății cu care privim spre viitorul comunist, urmată de tablourile membrilor Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., de stemele partidului și Republicii Socialiste România, de sute de steaguri roșii și tricolore, de lozinci închinate partidului și patriei noastre socialiste, au făcut o deschidere grandioasă marii demonstrații de 1 Mai a oamenilor muncii din Bacău, care ne reamintește cuvintele poetului : „Frumoase versuri spune țara, de dimineață pînă seara". Pionierii înaintează în ritmul sacadat al tobelor și trompetelor. In frunte, drapelul organizației orășenești de pionieri își flutură solemn flamura. Din această grădină înflorită se desprind mai multi copii care se îndreaptă spre tribună, stol vesel, desprins parcă din aripa însorită a primăverii, solie a recunoștinței pentru grija cu care sînt înconjurați toți copiii din patria noastră, aceștia oferă buchete de flori reprezentanților organelor locale de partid și de stat. Cîteva sute de pionieri înscriu cu trupurile lor inițialele: P.C.R., numele părintelui drag al întregului nostru popor. Batistule roșii flutură deasupra capetelor. Momentul e solemn, emoționant. Șuvoiul se scurge lent, în timp ce intonat de mii de glasuri răsună cîntecul atit de drag pionierilor, nocm Mulțumim din inimă partidului". Entuziasmul miilor de demonstranți .este o notă dominantă. Exploziile de urale izvorîte din adîncul acestui flux de manifestanți nu mai contenesc. La marea sărbătoare a oamenilor muncii, harnicul colectiv al întreprinderii de hîrtie și celuloză „Letea“ vine cu mîndria realizărilor împlinite pe făgașul unor timpuri noi. întreprindere octogenară, purtînd prin istorie glorioasa tradiție a clasei muncitoare, fabrica „Letea" și-a atras în anii socialismului, o faimă binemeritată în cele 16 țări care importă hîrtie băcăuană. De trei ori consecutiv distinsă cu diploma de fruntașă în întrecerea socialistă pe oraș și regiune, întreprinderea „Letea" vine să raporteze acum partidului, într-o imensă carte de vizită, îndeplinirea și depășirea angajamentelor luate în cinstea apropiatei aniversări. Parcurgem uriașul grafic în care stau înscrise ultimele realizări: 1.292.000 lei la producția globală, 1.973.000 lei la producția marfă vîndută și încasată, 321 tone celuloză, 195 tone de hîrtie. (Contiguaț-e îp pag. a 2-a) Zîmbetul cravatelor roșii. * *