Steagul Roşu, august 1966 (Anul 21, nr. 4196-4220)

1966-08-02 / nr. 4196

Mașina nr. 2 a fabricii de hîrtie „Letea" unde se produce numai hîrtie de calitate superioară. Conducătorul de mașină Nicolae Mihai urmărește cu atenție procesul de producție a hîrtiei. Foto: SORIN LUPEȘ IIjW m articill ci ill: „In unele G.A.S. Taberele de vară necorespunzător amenajate“ In urmă cu mai bine de o lună de zile In ziarul nostru a apărut un articol, cu titlul reprodus mai sus, care cuprindea constatările unui raid întreprins prin taberele de vară ale câtorva gospodării agricole de stat. Articolul scotea la iveală unele deficiențe privind organizarea taberelor de vară, amenajarea adăposturilor, furajarea animalelor și chiar îngrijirea lor. Vara era însă abia la început, iar multe din măsurile luate pentru desfășurarea în cele mai bune condiții a pășunatului în taberele de vară — cel puțin așa „argumentau“ conducerile unora din unitățile vizitate — nu avuseseră timp să fie înfăptuite. Dar iată că a trecut destul timp. Cum stau lucrurile acum ? Pentru a răspunde la această întrebare, un redactor al ziarului nostru a străbătut din nou același traseu. Iată și constatările de acum, confruntate cu cele de atunci. Prima vizită la tabăra de vară a G.A.S. Dumbrava, raionul Tg. Neamț, de acum o lună de zile, a „căzut" după niște ploi care le cășunaseră mari necazuri zootehniștilor ce îngrijeau cele câteva sute de vaci de lapte. Dar nu ploile purtau vina ci conducerea gospodăriei care trimisese efectivul de animale la locul taberei (punctul Cărbuna) fără a pregăti din vreme și adăposturile necesare. De aceea, o parte din vaci erau ținute în padoc, unde ploile făceau ca noroiul să persiste zile de-a rîndul. Cum aceste condiții influențau nefavorabil producția de lapte, era de așteptat ca gospodăria să urgenteze construirea adăposturilor. De altfel, în urma sesizărilor cuprinse în articolul amintit am primit la redacție, de la Trustul gostat Bacău, un răspuns în care se afirmă că „la G.A.S. Dumbrava s-a prevăzut a se construi două tabere din fondurile de investiții ale anului 1966. Unitatea și-a procurat materialele respective, lucrarea a fost atacată, urmînd ca un termen de 15 zile, adică în jurul datei de 10 iulie, aceste obiective să fie date în folosință". Răspunsul citat era redactat la 25 iunie a.c. In jurul datei de 10 iulie am fost la Dumbrava să vedem cum arătau „noile“ tabere. La data cînd trebuiau să fie date în folosință — cele două tabere erau formate... dintr-o grămadă de balast și o stivă de grinzi. Primul raid scosese la iveală și unele deficiențe în ce privește respectarea igienei mulsului. Menționăm că, între timp, s-au luat cîteva măsuri bune în această direcție. Astfel, s-a completat numărul de găleți, s-au adus cantități suficiente de săpun și tifon , igienii fiindu-i create condițiile necesare. Ceea ce ar mai trebui făcut se referă la instruirea profesională a celor 20 de mulgători, la mobilizarea opiniei colectivului împotriva oricărei manifestări de negljență în timpul mulsului sau al pregătirilor pentru muls. Astfel, faptul că mulgătorul Adrian Coropca, de altfel, un lucrător cu o bună experiență în producție, a fost găsit mulgînd fără să respecte regulile de igienă — deși aveau toate condițiile s-o facă — a trecut aproape neobservat, opinia colectivului neintervenind la timp, pentru ca astfel de abateri să nu se mai repete. E bine ca discuțiile ce au loc la încheierea fiecărei zile de lucru să fie folosite de cei doi maiștri zootehniști aflați în permanență în tabără și pentru analizarea unor asemenea cazuri. După un popas la tabăra de vară a G.A.S. Girov, situată la Negrești, unde am constatat că, între timp, a fost rezolvată problema administrării de concentrate tineretului taurin, categoria pînă la 12 luni, ne oprim mai mult la G.A.S. Zănești, tabăra de la Tazlău. Unele măsuri bune s-au luat și aici: s-a mai făcut o strungă (pentru cîntărire), s-au reparat jgheaburile folosite pentru administrarea concentratelor etc. Adăpostul continuă să fie însă, și acum, necorespunzător. De fapt, e un umbrar care se deteriorează cu ușurință in timpul ploilor sau vînturilor mai puternice, ngrijitorii taberei ne informează că de la conducerea Gostatului li s-a promis construirea unui adăpost corespunzător, folosindu-se in acest scop materialul rezultat prin demolarea unui saivan mai vechi. Pînă acum însă nu s-a vădit nici un semn că această promisiune se va înfăptui, deși, ca și în cazul celor două tabere de la G.A.S. Dumbrava, Trustul Gostat ne asigură în răspunsul trimis redacției că „lucrarea se va termina în jurul datei de 15 iulie". Constatările noastre demonstrează că nu toate deficiențele semnalate de primul raid efectuat pe acest traseu au fost remediate. Vara a trecut mai mult de jumătate, ce se mai așteaptă ? Consecințele — datorate pe de o parte amînării la nesfirșit a asigurării unor adăposturi bune împotriva ploilor ,iar pe de altă parte, îngrijirii și furajării, pe alocuri necorespunzătoare — se refecltă, îndeosebi in înregistrarea de pierderi la sporul în greutate a tineretului taurin, sau a nerealizării producției de lapte planificată. Unele neconcordanțe între situația de pe teren și cele comunicate redacției de Trustul Gostat Bacău denotă că analiza făcută unităților vizate de articolul apărut n-a fost urmată de un control la fața locului al înfăptuirii măsurilor luate. Toate acestea ne îndreptățesc să așteptăm un răspuns mai concludent din partea factorilor de răspundere, cu atît mai necesar cu cit, în timpul care a mai rămas pînă la sosirea sezonului rece efectivele de animale din taberele de vară au încă posibilitatea să atingă și să depășească producția de lapte stabilită și sporul în greutate planificat. C. NANCU NOTA : „Punctul de vedere al directorului" ■ast íbion «losu* Ö i ii mifái"&am In revista „Munca în sindicate" nr. 3 din martie (pag. 61) și nr. 5 din mai 1966 (pag 54) se precizează clar că premiile de producție se discută și se aprobă în grupele sindicale și numai după această se dau la cei merituoși. La Portul Bicaz, care aparține de I.G.O., aceste indicații nu se respectă, ele fiind încălcate tocmai de conducătorul întreprinderii, tovarășul director Alexandru Colceru, prin măsurile luate de a-și impune punctul de vedere cu orice preț. Deși suma de 5800 lei repartizată pentru premierea echipajului din port a fost împărțită nominal pe oameni ca premiu și stabiliți fiecare din aceștia în grupa sindicală, fapt consemnat în procesul verbal al grupei sindicale din 13 iulie 1966, tovarășul director Colcero își permite să nu țină cont de hotărîrea grupei sindicale și să dea alte dispoziții contrarii. Pe drept cuvînt tovarășii Rotaru Dumitru, secretarul organizației P.C.R., Munteanu Dumitru șeful Portului Bicaz și alți tovarăși salariați ai portului și-au arătat nemulțumirea față de atitudinea nejustă a tovarășului director care nu respectă indicațiile în vigoare și nu ține cont de părerea colectivului. Tovarășul Alexandru Colceru trebuie să înțeleagă că premiile de producție nu sunt adaosuri obligatorii la salar, ci ele se dau numai acelora cu rezultate bune în muncă care au îndeplinit și depășit planul, constituind un stimulent. ION IONITA membru al Biroului executiv al Consiliului regional Bacău al Uniunii Generale a Sindicatelor STEAGUL ROȘU Marți 2 august 1966 VARIAȚIUNI PE ACEEAȘI... FORMĂ In stațiunile balneo-climaterice din regiunea noastră numeroși oameni ai muncii din toate colțurile țării, au venit la odihnă sau tratament, dornici să se reconforteze, să-și împrospăteze forțele sau să-și refacă sănătatea. Ei au asigurate, pentru acestea, minunate condiții materiale, o asistentă socială corespunzătoare unui înalt grad de civilizație. Pentru a li se oferi, însă, și posibilități multiple de îmbogățire a orizontului cultural, așezămintele de cultură din stațiuni sunt datoare să organizeze ample și instructive manifestări cultural-educative, capabile să satisfacă exigentele oaspeților, care umplu în aceste zile zecile de pavilioane. Dacă la Slănic-Moldova calitatea activităților este o prezență incontestabilă, să vedem cum stau lucrurile la Bălțătești, raionul Tg. Neamț. O vizită făcută la căminul cultural de aici ne-a edificat în ce măsură s-au concretizat preocupările activiștilor culturali în vederea asgurării unei înalte calități a manifestărilor, atît sub aspectul conținutului cît și al varietății lor. Se remarcă, de la bun început, că în atenția consiliului de conducere al căminului cultural a stat menținerea in activitate permanentă a formațiilor artistice, așa încît ori de cîte ori este nevoie să poată fi prezentat un program artistic. Repertoriul celor două formații de teatru, patru brigăzi artistice de agitație și trei de dansatori este bine orientat, axat pe relevarea unor prestigioase valori ale culturii naționale, adeseori vizînd tradiția. Este o notă bună pentru activiștii culturali de la Bălțătești. Mai putem adăuga una, tot atît de bună, interesantelor manifestări cu cartea, organizate de către biblioteca comunală. Dar... să nu ne grăbim ! Nu numai acestea constituie obiectul activității culturale într-o comună cum este Bălțătești. Aici, cerințele sînt mult mai mari, mult mai diverse, avînd în vedere că în stațiune poposesc oameni de diferite profesii și preocupări, cu grade de cultură diferite, cu anumite preferințe. Evident, nu putem cere imposibilul. Putem cere, însă, instituirea unei activități cultural-educative variate și bogate în conținut, pe măsura posibilităților existente, a forțelor de care dispune comuna. Ori, la acest capitol, lucrurile nu stau tocmai bine. Prezenta temelor de educație etică, în ansamblul manifestărilor, este sub orice limită. Oare nu știu activiștii culturali din Bălțătești că alături de cunoștințele politice, agrozootehnice și medicale pot fi transmise și convingeri înaintate, noțiuni (fie chiar elementare) de estetică și conduită cetățenească ? Atunci de ce manifestările organizate la căminul cultural sînt atît de unilaterale ? Se vorbește mult despre diverse maladii ale organelor digestive (lucru explicabil într-o stațiune de tipul celei de la Bălțătești) și despre unele aspecte ale muncii în cooperativa agricolă de producție. Nimic, însă, referitor la cuceririle științei și tehnicii, la realizările economice, sociale, culturale obținute de poporul nostru. Surprinzător, dar puținele manifestări care se organizează sunt realizate în aceeași formă: conferința. Nici un jurnal vorbit, nici simpozion, seri de experiențe, seri de calcul etc. Și doar sunt prinse în programul de activitate al căminului ! Unele conferințe capătă, de exemplu, titlul pompos de simpozion sau jurnal vorbit, dar, în fond, sînt tot conferințe citite mai mult sau mai puțin atrăgător. Același caracter, de conferință, l-a avut pînă și călătoria imaginară pe hartă „Prin cîteva cooperative agricole de producție fruntașe din regiunea noastră“. Și ce manifestări frumoase se puteau organiza cu această ocazie . Am asistat de multe ori la astfel de călătorii și mărturisim că au fost încîntătoare. Se recitau versuri, se citeau fragmente din povestiri contemporane, se ilustrau momentele cu jurnale cinematografice etc. O simplă conferință, în astfel de situații, nu e în stare să convingă, să elucideze problemele luate în discuție. La Bălțătești se pare că e o manie a conferințelor. Despre orice s-ar vorbi se face apel la una și aceeași mult utilizată formă. Variațiuni de teme ? Rar de tot. Și chiar dacă sunt, se fac pe aceeași... formă, conferința, întrebat de ce nu se caută și alte modalități de expresie, tovarășul Radu Mihai, directorul căminului cultural ne-a răspuns că „e greu să organizeze manifestări variate și, apoi, conferințele sunt mai ușor de realizat, ușor de expus, nu iau timp prea mult". Chiar așa să fie ? Conferințele cer și ele timp pentru întocmire, cer o documentare amplă, cer competență, adaptare la situația locală. Ciudată concepție are tovarășul Radu Mihai despre munca culturală! Ce ne facem, In acest caz, cu diversitatea, cu bogăția de idei ce poate fi transmisă prin alte forme de activitate ? Credem că e timpul să fie abandonate unilateralitatea și șablonul, să fie reevaluate mijloacele prin care se pot transmite cunoștințe temeinice social-politice, etice, estetice, științifice etc. De asemenea, activitatea de club mai are nevoie de o serioasă înviorare. Credem că și Comitetul executiv al Sfatului popular comunal are un cuvînt de spus. Sănătatea tinerei generații Creșterea unui tineret sănătos, cadre de nădejde ale construcției viitorului de aur al patriei noastre, este o problemă de mare importanță a statului nostru socialist. Ca urmare, și în regiunea noastră grijii pentru sănătatea copiilor i se acordă toată atenția, tot sprijinul material necesar, în urma unei recente analize a modului cum a fost vegheată starea de sănătate a tinerei generații în anul precedent, încă de la începutul anului 1966 s-a precizat ca obiectiv principal în activitatea cadrelor medico-sanitare prevenirea și combaterea mortalității infantile și îmbunătățirea asistenței copilului preșcolar și școlar. Secțiunea de sănătate, la indicația Comitetului executiv al Sfatului popular regional, a întocmit un plan de măsuri tehnico-organizatorice, care a fost difuzat la toate unitățile sanitare. Prin aceasta, s-a urmărit, în special, ridicarea nivelului educativ-sanitar al mamelor, al elevilor (prin : conferințe, expuneri, difuzare de pliante, broșuri, ținerea regulată a cursurilor de școala mamei, lecții de educație sanitară în școli etc.), precum și îmbunătățirea asistentei gravidelor (prin dispensarizarea de la primele 3 luni de sarcină), îmbunătățirea asistentei la creștere, supravegherea continuă a sănătății copilului nou născut. Pentru aceasta, s-au luat măsuri, de îmbunătățire a eficienței și funcționalității bucătăriilor de lapte. Numai în primul semestru al anului s-au distribuit copiilor peste 52.000 kg lapte praf și importante cantități de zahăr, orez, griș. In vederea prevenirii îmbolnăvirilor la copil, s-au cuprins în acțiunea de dintehizare, prin vaccinări, peste 98 la sută din masa de copii. In cea mai mare parte a raioanelor, pentru creșterea rezistenței organismului la infecții și, în special, pentru prevenirea hepatitei epidemice la copiii din grupa de virstă 6 luni—7 ani, s-au administrat vaccinări, vitamine etc. Pentru combaterea mortalității la grupa de copii 0—1 ani s-au organizat acțiuni speciale, diferențiate, în toate raioanele și orașele regiunii. La aceste acțiuni au fost antrenate 18 cadre medicale și peste 56 cadre medii. La Indicația Comitetului regional de partid, s-au înființat comandamente de combatere a morta le teme medicale lității infantile, in care au fost incluse, în afară de organele sanitare, reprezentanți ai factorilor de răspundere. Pe aceeași linie se înscriu măsurile luate pentru asigurarea asistenței în cursul după-amiezilor și nopților, prin organizarea gărzilor cu medici pediatri în orașele Bacău, Roman, Gheorghe Gheorghiu-Dej, asigurarea tratamentului la domiciliu prin echipe de tratament, cărora li s-au asigurat mijloacele de transport necesare. In urma măsurilor luate și a activității cadrelor medico-sanitare, în primul semestru al anului curent, numărul îmbolnăvirilor și mortalitatea infantilă au scăzut simțitor. Rezultate bune în acest sens s-au obținut în orașele Roman și Piatra Neamț și raioanele Tg. Neamț, Tg. Ocna, Roman și Piatra Neamț, a căror medie este sub media pe țară și regiune. Rezultate nesatisfăcătoare față de condițiile create s-au înregistrat în raioanele Adjud, Bacău, Moinești și orașele Bacău și Gheorghe Gheorghiu-Dej. O atenție deosebită în acest an s-a acordat asistentei copiilor școlari. S-au înființat noi cabinete școlare, s-au efectuat examene complexe de către medici specialiști. Astfel, numai în această perioadă, au fost trimiși la stațiunile balneoclimaterice, în mod gratuit, pentru tratament balnear, sute de copii din regiune. Cadrele medico-sanitare, în activitatea lor au primit prețioase îndrumări din partea organizațiilor de partid și au colaborat mai strîns cu organizațiile de masă. In continuare, în atenția organelor sanitare rămîne acțiunea de combatere a mortalității infantile, creșterea rezistenței organismului la infecții, îmbunătățirea asistenței medicale a copilului bolnav și a copiilor preșcolari și școlari. Avînd la dispoziție o bază materială corespunzătoare, cadrele medico-sanitare, prin rețeaua de ocrotire a copilului, sunt datoare să depună eforturi sporite pentru îmbunătățirea stării de sănătate a copiilor, pentru obținerea unor indici de sănătate la nivelul condițiilor oferite de statul,nostru socialist. GH. GODJA medic inspector pediatru în cadrul Secției de sănătate a Comitetului executiv al Sfatului popular regional READUS LA VIAȚA. Foto : C. BURSUC Pe urmele materialelor nepublicate Mai mulți cetățeni din comuna Roznov, salariați la Combinatul de îngrășăminte cu azot Piatra Neamț, ne-au sesizat că de la 1 iunie a. c. nu se mai pot folosi de autobuzele de pe traseul Roznov—Piatra Neamț și retur, deoarece de la această dată ei încep serviciul la ora 7 în loc de 7,30, iar programul autobuzelor a rămas același. La sesizarea ziarului, întreprinderea comunală Piatra Neamț ne comunică că s-au luat măsuri și un autobuz pleacă din stația Roznovilla ora 6,30. ★ U.R.C.C. — Adjud ne răspunde că pentru comportarea sa necuviincioasă față de cumpărători tovarășa Stafiuc Paulina, gestionată la magazinul Universal din Adjud a fost sancționată cu mustrare scrisă cu avertisment. ★ Un grup de părinți din comuna Brusturi raionul Tg. Neamț ne-au făcut cunoscut că Toader Ionel, om de serviciu la Școala generală a lovit unii elevi care au săvîrșit abateri în afara orelor de clasă. Secția de învățămînt a raionului respectiv ne face cunoscut, că a luat măsuri de îndepărtare din muncă a numitului Toader Ionel. Mai mulți locuitori din comuna Odobești — Bacău, se declară nemulțumiți de întreruperile frecvente de curent de pe rețeaua electrică. Din răspunsul primit de la I.R.E.Bacău reiese că s-au luat măsuri de înlocuire a cutiei de distribuție la postul de transformare, asigurîndu-se astfel alimentarea corespunzătoare cu energia electrică a consumatorilor. ★ Tovarășul Manea C. Teodor, din comuna Borlești, raionul Piatra Neamț, relata într-o scrisoare trimisă redacției că este purtat pe drumuri de unii tovarăși de la serviciul personal al Șantierului 4 Construcții Săvinești pentru eliberarea cărții de muncă. In răspunsul trimis redacției de Șantierul construcții Săvinești, se arată că, salariata Stoica Eleonora pentru lipsurile manifestate în ținerea evidenței cărților de muncă, a fost înlocuită cu un cadru competent. F. M. ★ Aspecte caracteristice ale reflectării și reglementării morale în țara noastră înaintarea țării noastre pe drumul construcției socialismului, intrarea ei în perioada desăvîrșirii acestui edificiu măreț, determină o creștere a rolului conștiinței socialiste și în cadrul acesteia o sporire a factorului moral. Construirea unei societăți fiind înfăptuită de oameni, impune ca aceștia să fie purtătorii înaltelor îndemnuri morale, purtătorii unor idealuri înaintate, în epoca actuală de dezvoltare țării noastre, consolidarea proprietății socialiste asupra mijloacelor de producție, crearea bazei economice socialiste, consolidarea continuă a bazei tehnico-materiale, încheierea procesului de transformare socialistă a agriculturii și prin aceasta generalizarea relațiilor de producție socialiste în întreaga economie națională, omogenizarea socială prin desființarea claselor exploatatoare, întărirea alianței dintre clasele sociale prietene, constituie tot atîția factori obiectivi care determină sporirea rolului factorului subiectiv în viața socială. De importanță covîrșitoare pentru întărirea factorului subiectiv în opera edificării socialismului în țara noastră este creșterea rolului partidului, a prestigiului său în rîndul maselor. Victoriile, izbînzile poporului nostru sînt legate nemijlocit de politica științifică, realistă, marxist-leninistă pe care a promovat-o și o promovează Partidul Comunist Român. Partidul și statul nostru privesc dezvoltarea suprastructurii socialiste, conștiinței și ideologiei socialiste ca o puternice mijloace care concură la crearea socialismului și în perspectivă a comunismului și, în consecință, asigură toate condițiile dezvoltării acestora. De fiecare dată partidul nostru reușit să desprindă problemele esenațiale ce apar în diversele domenii de activitate, să evidențieze direcțiile principale, în construcția economică și de stat, să găsească mijloacele optime pentru atragerea maselor la dezbaterea principalelor obiective economice, politice, culturale, la înfăptuirea acestora. în felul acesta oamenii muncii participă activ, sub conducerea partidului comuniștilor, la înflorirea economică, politică și culturală a țării, la consolidarea progresului spiritual al poporului nostru. Preocuparea oamenilor muncii din țara noastră, de ridicarea nivelului de conștiință, de îmbogățire necontenită a cunoștințelor politice, ideologice, de lărgire a orizontului de cultură generală a devenit o caracteristică generală a profilului lor spiritual. Setea de carte, de nou, de frumos sînt tot atîtea note definitorii ale profilului moral al muncitorilor, țăranilor, funcționarilor, intelectualilor patriei noastre. Aceste însușiri noi, aceste valori se dobîndesc într-un proces îndelungat în care se reflectă, pe lingă influența condițiilor economice, social-po M. VOIGUILESCU, doctorand în filozofie fitice create în socialism, activitatea plină de răspundere, răbdare și competentă pe care o desfășoară organizațiile de partid, organizațiile sindicale, organizațiile U.T.G. etc. Atenția pe care partidul nostru o acordă procesului de însușire a conștiinței socialiste se reflectă și în caracterul de masă pe care îl capătă activitatea educativă, în creșterea gradului de conștientizare a acestei activități, de sistematizare, de continuă îmbunătățire a formelor de cultivare a înaltelor trăsături ale conștiinței socialiste. In strînsă legătură cu realizarea obiectivelor ce privesc progresul economic și social al țării în perioada desăvîrșirii construcției socialiste partidul și statul nostru atrag atenția asupra intensificării procesului de educare multilaterală a maselor. Profilul participantului la construcția socialistă presupune ca trăsături indestructibile, organic legate, alături de pregătirea profesională, științifică, culturală, o viziune morală și juridică cetățenească corespunzătoare gradului de civilizație pe care îl impune orînduirea socialistă. în acest context al exigențelor pe care, logic, socialismul le implică în actuala sa etapă de dezvoltare în țara noastră, mobilizarea tuturor factorilor de răspundere în vederea dezvoltării conștiinței socialiste, a sesizării și promovării noului, a luptei competente, intransigente împotriva vechilor mentalități, a vechilor obiceiuri, a influenței ideologiei și moravurilor burgheze apare ca o sarcină permanentă a organizațiilor de partid, a organizațiilor obștești, a tuturor instituțiilor de resort pe linie de stat.. Roadele activității politico-educative vor fi cu atît mai apreciabile cu cît se vor cunoaște mai bine, mai diferențiat particularitățile conștiinței sociale socialiste. Respectarea și aprecierea moralei, a normelor conviețuirii sociale, a legislației socialiste presupune, pe lîngă cunoașterea acestora și educarea în spiritul aprecierii și apărării lor. Procesul educării socialiste a maselor este rezultat al conjugării actului de cunoaștere cu cel de apreciere. Simpla cunoaștere a valorilor pe care socialismul le apără nu înseamnă implicit și recunoașterea legitimității acestora. Este nevoie de un proces de educare, de dezvăluire conținutului nou, progresist al acestora valori, de evidențiere a scopului conștiinței morale, de explicare a periculozității sociale în cazul încălcării prevederilor de ordin etic, a normelor de conviețuire în societatea socialistă. Fiind vorba de conștiința oamenilor, de concepțiile și mentalitățile lor, formate de-a lungul anilor, de contactul lor cu diverse influențe, în munca de călire spirituală se impune o bună cunoaștere a caracterelor, a mediului în care își desfășoară activitatea cei care contravin normelor stabilite de societate. Noua conștiință morală a maselor presupune organic, educarea comunistă a tinerei generații, în anii socialismului în patria noastră s-a format un tineret crescut și educat în spiritul moralei comuniste, în spiritul înaltelor îndatoriri sociale. Evidențiind acest aspect, tovarășul Nicolae Ceaușescu spunea la recentul Congres al U.T.C.: „In uriașa operă de transformare revoluționară a societății a crescut un tineret viguros, harnic și talentat, devotat patriei, poporului și partidului, cu o concepție înaintată despre lume și viață, hotărît să-și consacre întreaga putere de muncă progresului țării, viitorului ei luminos“. Această consecință firească a socialismului evidențiază prin ea însăși superioritatea orînduirii noastre față de toate celelalte orînduiri. Tînăra generație este animată de idealurile scumpe ale poporului, de dezideratele majore ale luptei duse de comuniști încă în anii grei ai ilegalității, iar în prezent ea este participantă activă la înfăptuirea politicii partidului și statului nostru. în socialism se plămădește o generație capabilă să împingă mai departe progresul social-uman. Posibilitățile, condițiile optime pe care partidul și statul nostru le creează pentru afirmarea tinerei generații, pentru împlinirea tuturor năzuințelor cale obligă la o dăruire totală idealului suprem al construcției socialismului și comunismului. Exprimînd sintetic cerințele cărora trebuie să le facă față tineretul patriei noastre, tovarășul Nicolae Ceaușescu spunea: „Este o datorie de onoare pentru toți tinerii din România — muncitori, țărani, intelectuali — de a-și închina și în viitor elanul și capacitatea creatoare înfăptuirii, împreună cu întregul popor, a marilor obiective stabilite de partid, de a contribui în tot mai mare măsură la sporirea bogățiilor materiale și spirituale ale patriei, la ridicarea continuă a nivelului de civilizație și bunăstare a poporului“. Ca urmare a înarmării maselor cu filozofia marxistă, cu ideologia științifică, cu concepția marxist-leninistă, oamenii muncii din patria noastră sunt astăzi capabili de o reflectare morală pe baza cunoașterii principiilor, categoriilor, teoriilor. Dacă în perioada imediat următoare cuceririi puterii politice de către clasa muncitoare reflectarea la nivelul eticii ca despre morală, despre legitățile știință ei, despre progresul uman — avea o sferă mult mai restrînsă, pe măsura dezvoltării noii societăți, a dezvoltării conștiinței socialiste etc., reflectarea teoretică, elaborată, ideologică se extinde și cuprinde mase din ce în ce mai largi. Traiectoria cunoașterii morale este un drum îndelungat și anevoios pornind de la reflectarea spontană, difuză la nivelul psihologiei morale și ajungînd la reflectarea prin intermediul eticii. Dacă în perioada trecerii de la capitalism la socialism și, într-o măsură evident mai redusă și în perioada primei faze a socialismului , predomina reflectarea la nivelul psihologiei morale, ceea ce caracterizează această reflectare în epoca actuală, a desăvîrșirii construcției socialiste este, după părerea noastră, caracterul ei conștient, teoretic. Caracterul teoretic, conștient atît al reflectării cît și al reglementării morale atrage după sine o altă însușire nouă a acesteia și anume caracterul ei tot mai sistematizat. Reflectarea relațiilor sociale, a raporturilor între oameni etc., se face pe baza unor legități, categorii, norme și pe baza cunoașterii prealabile a lor de către masele de oameni ai muncii. De asemenea, caracterul teoretic, conștient, sistematizat al reflectării și reglementării morale conduc la o altă însușire caracteristică, după opinia noastră, a moralei socialiste în etapa actuală și anume la creșterea gradului de operativitate, de promptitudine a reflectării, a reglementării de ordin etic. Consecința acestor însușiri caracteristice produse în conținutul și modalitatea reflectării vieții sociale prin intermediul moralei este lărgirea sferei de acțiune a moralei, cuprinderea în raza ei a unor raporturi sociale din ce în ce mai numeroase și mai diverse. Toate acestea ne îndreptățesc să afirmăm, fără riscul exagerării, că conștiința morală ce caracterizează gîndirea și comportarea maselor largi de oameni ai muncii în etapa actuală de dezvoltare a țării noastre se înscrie pe o treaptă superioară a dezvoltării conștiinței socialiste. Noile însușiri ale conștiinței maselor în continuă dezvoltare în rîndul muncitorilor, țăranilor, intelectualilor patriei noastre sînt tot atîtea dovezi ale drumului parcurs de oamenii muncii pe scara progresului moral. Continua îmbunătățire a conținutului și eficacității conștiinței maselor vădește și lărgirea neîntreruptă a sferei fenomenelor care intră în atribuțiile reflectării și reglementării morale, subliniază prin ea însăși superioritatea conștiinței morale ce ia naștere și se consolidează în socialism.