Steagul Roşu, ianuarie 1967 (Anul 22, nr. 4326-4350)

1967-01-03 / nr. 4326

I ORGAN AL COMITETULUI REGIONAL AL PARTIDULUI COMUNIST ROMÂN ȘI AL SFATULUI POPULAR REGIONAL BACĂU | Cuvîntarea tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU, Secretar General al C.C. al P.C.R., rostită la posturile de radio și televiziune cu prilejul Anului Nou Dragi tovarăși, și prieteni, Cetățene și cetățeni. Peste cîteva minute, anul 1966 — an încununat de mari realizări ale poporului român în întreaga viață socială, de afirmare activă a țării noastre pe arena internațională —se va adăuga la cronica glorioasă a Republicii Socialiste România, îmbogățind cu o nouă pagină istoria milenară a patriei. Cea mai de seamă realizare obținută de poporul nostru în 1966 este încheierea cu succes a primului an al planului cincinal. Forțele de producție ale țării au continuat să se dezvolte, avuția națională a sporit, s-a ridicat nivelul de trai al maselor, s-au petrecut noi schimbări calitative în direcția dezvoltării democrației, înfloririi națiunii noastre socialiste. Rezultatele de seamă dobîndite în toate domeniile de activitate reprezintă un izvor de îndreptățită mîndrie patriotică pentru întregul popor. Doresc să evidențiez cu deosebire hărnicia, talentul și capacitatea muncitorilor, țăranilor și intelectualilor, entuziasmul și abnegația dovedită de toți cei ce muncesc, fără deosebire de naționalitate în înfăptuirea politicii marxist-leniniste a partidului nostru, în vasta activitate închinată propășirii patriei. în acest prag de an nou, conducerea partidului și statului adresează tuturor locuitorilor țării cele mai calde felicitări pentru succesele obținute în măreața operă de construcție a României socialiste. Dragi tovarăși. Întîmpinăm anul 1967 cu încredere și optimism, cu hotărîrea nestrămutată de a adăuga noi înfăptuiri edificiului înălțat de poporul român în anii socialismului, de a face noi pași înainte spre mărețele țeluri stabilite de Congresul al IX-lea al partidului. Analizînd sarcinile anului viitor, recenta plenară a Comitetului >■central al partidului a subliniat, într-un spirit de înaltă exigență comunistă, necesitatea ridicării pe un plan superior a întregii activități economice, marile îndatoriri ce revin în acest sens organelor de partid și de stat, tuturor oamenilor muncii. Plenara a relevat importanța deosebită a perfecționării muncii în toate direcțiile, în toate sectoarele vieții sociale, aceasta fiind o cerință imperioasă pe care ne-o impune legea dialectică a dezvoltării societății, pe care ne-o dictează răspunderea față de viitorul țării. Dezbaterile Marii Adunări Naționale — înaltul sfat al țării — au evidențiat adeziunea deplină a tuturor categoriilor sociale ale țării față de măsurile elaborate de conducerea partidului și statului, hotărîrea fermă a celor ce muncesc de a înfăptui neabătut politica internă și externă a Partidului Comunist Român — expresie fidelă a intereselor vitale ale întregului popor. Ne exprimăm încrederea că anul care vine va aduce succese tot mai mari în construcția socialismului, în viața minunatului nostru popor, în făurirea viitorului strălucit al scumpei noastre patrii. Anul care a trecut a fost un an de activitate intensă a partidului și guvernului țării pe planul politicii internaționale, pentru dezvoltarea și întărirea relațiilor de prietenie și colaborare multilaterală cu toate țările socialiste, pentru lărgirea cooperării cu toate statele, indiferent de orînduirea lor socială, pentru securitate internațională și pace între popoare. Opinia publică din țara noastră, ca și din întreaga lume, a condamnat ferm continuarea și intensificarea războiului agresiv al Statelor Unite împotriva Vietnamului. Partidul și statul nostru, întregul popor cer cu hotărîre să se pună capăt acestei agresiuni, își manifestă activ solidaritatea cu lupta eroică a poporului vietnamez, cu lupta popoarelor împotriva colonialismului, a imperialismului, pentru dreptul lor sacru de a-și hotărî singure destinul. Fie ca anul ce vine să înregistreze noi progrese pe calea afirmării principiilor independenței și suveranității naționale în relațiile dintre state, pe calea luptei pentru democrație și socialism, să aducă noi împliniri aspirațiilor poporului român, ca și ale tuturor popoarelor, spre pace și colaborare internațională, înainte de a suna prima bătaie de ceas a noului an, să ridicăm paharul pentru toți acei care prin munca lor eroică și entuziastă dau viață politicii partidului: clasa muncitoare, țărănimea, intelectualitatea, întregul nostru popor. . » pentru Partidul Comunist Român conducătorul încercat al celor ce muncesc, pentru prosperitatea patriei noastre, Republica Socialistă România , pentru pace și colaborare între popoare. Vă urez, dragi tovarăși, succese și mai mari în muncă, sănătate, fericire în viața personală, împlinirea tuturor dorințelor dumneavoastră de mai bine, La Mulți Ani ! Primirea la Consiliul de Stat a șefilor misiunilor diplomatice acreditați în R. S. România Președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, Chivu Stoica, președintele Consiliului de Miniștri, Ion Gheorghe Maurer, președintele Marii Adunări Naționale, Ștefan Voitec, secretarul Consiliului de Stat, Grigore Geamănu, și ministrul afacerilor externe, Corneliu Mănescu, au primit în ziua de 31 decembrie, la Palatul Consiliului de Stat, pe șefii misiunilor diplomatice acreditați în Republica Socialistă România, care au prezentat felicitări cu prilejul Anului Nou. Mulțumind șefilor misiunilor diplomatice pentru felicitările și urările exprimate, președintele Consiliului de Stat, Chivu Stoica, în numele Consiliului de Stat, al Consiliului de Miniștri și al Marii Adunări Naționale a transmis diplomaților acreditați în țara noastră cele mai bune urări de sănătate, de prosperitate popoarelor din țările pe care le reprezintă, toastînd pentru pace, prietenie și colaborare internațională. Decanul corpului diplomatic, Manuel Yepe Menendez, ambasadorul Republicii Cuba, a toastat în sănătatea conducătorilor de stat români, pentru prosperitatea poporului român, pentru pace și prietenie între popoare. (Agerpres) CONSILIUL DE STAT AL REPUBLICII SOCIALISTE ROMÂNIA DECRET pentru stabilirea datei alegerilor de deputați în sfaturile populare comunale Consiliul de Stat al Republicii Socialiste România decretează: Art. unic. — Alegerile de deputați pentru sfaturile populare comunale vor avea loc la data de 5 martie 1967. Constituirea sfaturilor populare comunale noi alese se va face după data de 7 martie 1967. Președintele Consiliului de Stat CHIVU STOICA CONSILIUL DE STAT AL REPUBLICII SOCIALISTE ROMÂNIA DECRET pentru numirea tovarășului Ilie Verdeț în funcția de primvicepreședinte al Consiliului de Miniștri Consiliul de Stat al Republicii Socialiste România decretează: Art. unic. — Tovarășul Ilie Verdeț se eliberează din funcția de vicepreședinte al Consiliului de Miniștri și se numește în funcția de prim-vicepreședinte al Consiliului de Miniștri. Președintele Consiliului de Stat CHIVU STOICA1 Intre muncitorii din secția mecanic șef a Uzinei de țevi din Roman lucrează și tînărul frezor Constantin Tătaru, care a încheiat anul 1966 cu rezultate lăudabile în producție cît și la învățătură, ca elev în clasa a X-a la liceul seral. Iată-1 supraveghind mașina de trenat roți dințate în atelierul de prelucrări mecanice. Foto : Ș. POMPEI Pe prima filă, primele succese 1 ianuarie 1967. Prima zi a celui de-al doilea an din cincinal, întîia pagină din agenda întreprinderilor care prin specificul lor lucrează... cu foc continuu. Cîteva dintre acestea ne-au transmis, ieri, la redacție, primele succese înscrise la început de drum în an nou. Astfel, de la Combinatul de cauciuc sintetic ni s-a comunicat că au fost înregistrate 130 tone cauciuc sintetic — CAROM 1500, 150 tone izopropilbenzen — materia primă pentru fabricarea fenolului și acetonei, 55 tone fenol, 34 tone acetonă și altele. De la chimiștii din Borzești ni s-a transmis că printre produsele din prima zi a anului 1967 se înscriu : 112 tone sodă caustică, 70 tone P.C.V., 43 tone hexacloran, 9 tone de produs purificat de clorură de aluminiu și altele. De pe Valea Bistriței ne-au relatat despre succesele din prima zi a anului în curs colectivele fabricilor „Reconstrucția" și „Comuna din Paris". La ambele fabrici au fost depășite sarcinile de producție din această zi. La „Reconstrucția" de pildă, au fost produse peste plan 1500 kg hîrtie și 8000 kg celuloză, iar la „Comuna din Paris" producția de hîrtie și cartoane a fost mai mare cu 1100 kg și respectiv 500 kg. Harți 3 ianuarie 1967 ! ■ 4 pagini 25 bani, ■ ! I Anul XXII Hr. 4326 (5805) J I Interviul acordat de președintele Consiliului de Miniștri al Republicii Socialiste România, Ion Gheorghe Maurer, redacției ziarului bulgar „Otecestven Front“ ÎNTREBARE : Care este aprecierea dv. cu privire la dezvoltarea relațiilor dintre țările balcanice în cursul anului 1966? RĂSPUNS : Anul 1966 a marcat o evoluție pozitivă a relațiilor dintre țările din Balcani, o întărire a spiritului de înțelegere și respect între statele și popoarele din această parte a lumii, ceea ce corespunde intereselor lor fundamentale, cauzei păcii și securității in Europa și în întreaga lume. Rezultatele obținute pînă în prezent arată cît de utile și de întemeiate sînt eforturile în vederea transformării acestei regiuni a continentului nostru într-o zonă a păcii și colaborării rodnice. In cursul anului care a trecut, Republica Socialistă România a continuat să militeze cu consecvență pentru dezvoltarea relațiilor de prietenie și colaborare cu fiecare țară din Balcani, pe baza respectării principiilor suveranității, neamestecului în treburile interne, și avantajului reciproc. Aceste principii, care își găsesc o tot mai largă aplicare în relațiile interbalcanice, constituie, după părerea noastră, singura bază rațională și acceptabilă pe care se pot clădi în lumea contemporană relații trainice între țări și popoare. ÎNTREBARE : Care sunt, după părerea dv., perspectivele colaborării dintre țările noastre ce se deschid în noul an 1967 ? RĂSPUNS: Constatăm cu satisfacție că în anul 1966 s-au intensificat și lărgit în continuare relațiile de strînsă prietenie între Republica Socialistă România și Republica Populară Bulgaria. Intîlnirile și convorbirile între conducătorii de partid și de stat ai Republicii Socialiste România și Republicii Populare Bulgaria au avut o mare însemnătate pentru întărirea prieteniei și colaborării multilaterale dintre partidele, țările și popoarele noastre. Succesele obținute de România și Bulgaria în construcția socialistă oferă noi posibilități de lărgire și diversificare a colaborării frățești între cele două țări. Prevederile pentru anul 1967 ale acordurilor de colaborare economică, tehnico-științifică și culturală ilustrează preocuparea conducerilor de partid și de stat din cele două țări pentru dezvoltarea în continuare a acestor relații, în interesul popoarelor român și bulgar, al întăririi sistemului socialist mondial, al consolidării forțelor progresului și păcii. Folosesc posibilitatea oferită de ziarul „Otecestven Front" pentru a transmite, cu prilejul Noului An, poporului frate bulgar cele mai sincere urări de noi succese în muncă, pentru înflorirea patriei sale socialiste, pentru pace în lume. Cind ultima filă de calendar avea să fie desprinsă, cînd la mesele doldora de bucate și de vinuri in care luminile intime ale tuturor familiilor își oglindeau închipuiri de aur , cînd brazii brumați pe aripile lor silvice se bucurau de bucuria celor mari și mici, toți am ridicat paharele, ne-am privit cu surîsul cel mai cald și însorit, știind că unii dintre ai noștri se află acolo unde, la cumpăna anilor, munca nu încetează. Pentru aceste „straie“ am închinat cu profundă stimă și recunoștință, în timp ce ei au trăit nu numai simțămîntul datoriei, dar și marea satisfacție de a fi făcut productiv trecerea pe plaiul anului următor devenit istorie de-acum înainte. Am insoțit cu inimile noastre urători din orașele și satele regiunii, purtători ai unor seculare tradiții ale harnicului nostru popor, în ale căror calde urări se închinau, pe fondul zurgălăilor, a iscusitelor pocnituri de bici și a popularului nostru buhai, versurile sprintare ce evocă trecutul tradițiilor gliei noastre strămoșești, legîndu-l de prezentul plin de lumina visurilor împlinite, de orizontul mai luminos, plin de perspectiva comunismului spre care ne îndreptăm. Toți urătorii, ca unul, că erau mici, de o șchioapă, că erau voinici, ca brazii, în cuvinte calde, pline de mulțumire și entuziasm au grăit de sirguința poporului român, harnic și priceput constructor al socialismului, de înțelepciunea Partidului Comunist, ce vor face din țara noastră o Românie mai înfloritoare. Am stat alături de ei sub ferestrele de bucurie unde s-au apropiat depărtări spre a fi împreună. Am văzut în cuibul urărilor zîmbet de cifre, de nume cald amintite pentru că oamenii au avut multe să-și împărtășească de pe traiectoria anului 1966 spre auzul urmașului zglobiu care avea să se facă vizita mult așteptată. Și-am văzut Anul Nou — 1967 poposind în toate locurile, la toate vîrstele, fiind primit cu unanim „Bine ai venit la noi !“ și oferindu-i-se joc de seamă. Și ce repede s-a familiarizat cu noi „tînărul 1967", de parcă toate lucrurile i-ar fi fost dinainte cunoscute. Ne-a întrebat despre anumite locuri și fapte pe care predecesorul său 1966 le-a sporit prin hărnicia noastră, a tuturor. Am trecut cu privirea peste ceea ce-și dorește și mare ne-a fost satisfacția că ele, perspectivele lui sînt întru totul inspirate din dorințele noastre, ale tuturor. „Vreau — zice 1967 — ca toate săvîrșirile fratelui meu 1966 să fie desăvîrșirile mele. Mi-i drag de Dumneavoastră și de pasiunile Dumneavoastră creatoare. Mă vreau cinstit slujitor al binelui comun și al păcii. Vă veți încredința de bunele mele intenții, de cinstea și puterea mea închinată Dumneavoastră !“. Sunt cuvintele lui, sau ale fiecăruia dintre noi ?... Le-am auzit rostite de multe mii de glasuri, atunci în momentele sărbătorești, la cumpăna dintre 1966 și 1967. Și ce mari și diminarite ti-vor izbînzile, făgăduite !... Cei care „făuresc“ lumină la Revelion unic în viamultora dintre cei de aici, de la clubul coloniei de constructori de la „Bacău II“. Unic pentru că o parte dintre cei care în această noapte de la cumpăna anilor petrec și rîd puternic și închină cupele pline de lumină,, o parte din cei de aici, nu vor mai petrece revelionul pe aceste meleaguri. Ziarele au anunțat intrarea în funcțiune a celei de-a 12-a hidrocentrale din „salba“ de pe Bistrița. Unii au și plecat la Argeș, la „Porțile de Fier", la Lotru... Alții vor pleca ! E aici o veselie și totodată o nostalgie, e o împletire de mari sentimente. Ion Horozan a mai lucrat ca mecanic la construcția centralelor de la Bicaz, de la Pîngărați și Vaduri, de la Piatra Neamț și Buhuși, de la Bacău I... De Bacău II se desparte mai greu. Poate, pentru că a trăit aici mai multe întîmplări deosebite și frumoase în felul lor, pe care, într-o fărîmă de clipă și le amintește. Și-a reamintit că înainte cu o seară mergea pe malul canalului 14. Așa, fără vreo treabă. Un reporter spusese în urmă cu vreun an că „betonul își făurește amintiri". Avea dreptate: în fiecare dată, în fiecare centimetru de beton armat sînt înscrise cîte o faptă, cîte un nume, sau chiar mai multe nume de constructori. își reamintește cum priveau uimiți — asta era la 15 noiembrie — chiar la canalul nr. 14, cînd s-a introdus pentru prima oară apa în el. Asta permitea începerea probelor tehnologice la centrală. Se uitau uimiți cum de nu „plînge canalul". La fiecare centrală cînd încercau canalul — și doar erau oameni care încercaseră ceva lucrări de acest fel — se observau fisuri, apa se infiltra dincolo de maluri, se pierdea și ei ziceau că „plînge canalul". Acum, deși s-a lucrat într-un ritm teribil, și controlul nu s-a făcut aici chiar așa minuțios, calitatea rămînînd în special pe seama conștiinței fiecărui lucrător în parte, acum, cînd deci se lucrase în condiții deosebite, canalul nu plînge. Deloc! Iar ei au privit uimiți și bucuroși. Pe urmă s-au dus la restaurant, și au sărbătorit evenimentul. Au ciocnit și atunci, ca și acum, dar parcă acum, de revelion, se face un total al tuturor bucuriilor: „...la mai roata măi flăcăi! Hăi, hăi“. Urătorii ziceau un plugușor frumos, se strigaseră și epigrame, s-au spus tot felul de urări pe care maistrul Nicolae Grădinaru le-a meșteșugit cu har fiind maestru în această privință. Ciocneau cu toții pentru succese viitoare. Ion Horozan, secretarul de partid de la Bacău II, a ciocnit și cu maistrul principal Gheorghe Preotu și cu șeful de brigadă Vasile Ciocănel, și cu Dumitru Humă... Terasierul Dumitru Humă nu mai lucrează la Bacău. Lucrează la barajul de la Poiana Uzului. A venit totuși să petreacă revelionul pe aceste locuri, printre tovarășii săi. Va trece un timp și constructorii hidrocentralelor de pe Bistrița vor pleca în țară, în locul lor însă vor veni alți și alți constructori. Și mereu vor înfăptui lucruri minunate. Mereu, „la anul și la mulți ani!“. La kilometrul 46 Mecanicul Ștefan Enache II găsim „spilcuindu-și", după cuvîntul său, locomotiva. E ajutat de fochistul Gheorghe Bardașu, încercăm și noi să-i mai alungăm din oboseală, ne spune, cu un surîs, tovarășul Enache. E obosită, și ea după atîtea mii de kilometri. Or, în noul an, trebuie să intre proaspătă. Gheorghe Bardașu zîmbește larg, aprobînd spusele tovarășului său. Lucrează împreună din 1963, cînd a venit Ștefan Enache pe locomotivă. Are trei ani împliniți de cînd e mecanic. El, Bardașu, are „ceva vechime". E fochist din '51. Vor păși curînd într-un nou an al vieții. ...Noapte. Mult așteptata oră zero. Ora nostalgiilor după cele ce-au fost, ora plină de făgăduinți a anului care-și deschide larg porțile... Plecată de puțin timp din Roznov, Cursa 5349 se apropie în goană de Săvinești. Deodată, la kilometrul 46, șuierul strident, prelung al locomotivei sfîșie aerul rece al nopții. Cu mîinile încleștate pe minerul sirenei, doi prieteni pășeau alături într-un nou an al vieții. Un nou an de muncă entuziastă, un an al succeselor și bucuriei, Gaudeamus igitur în sala de mese a Institutului pedagogic de 3 ani. Pregătirile de Anul nou ale studenților băcăuani se făcuseră resimțite încă din... centrul orașului. Cele trei plugușoare studențești plecaseră în „circuit interurban". Orele 23,50. Toți ochii sunt îndreptați spre televizor , în pragul noului an, vorbește tovarășul Nicolae Ceaușescu. Ora zero. Lumina se stinge brusc. Clipe de bucurii și emoții. Din piepturi tinere țîșnește spontan imnul tineretului studios i Gaudeamus igitur Juvenes dum sumus... In uralele entuziaste ale celor prezenți, tovarășul prof. dr. Gheorghe Hasan, rectorul Institutului, trece în revistă rezultatele obținute In anul care a trecut și felicită călduros, din partea cadrelor didactice, pe studenți, cu ocazia Anului nou, urîndu-le noi și mai mari succese în 1967. In sunete de clopot și pocnete de bici începe plugușorul studențesc. Bradul frumos împodobit, instalat lîngă intrare, e asaltat de tinerii dornici să ia fiecare „cîte o amintire". Belșugul de pe mese e încă un element al atmosferei generale. Peste tot, multă voie bună, mîncare și băutură din belșug. Nu lipsește nimic. Ne strecurăm cu greu printre perechile de dansatori. Oprim pe cîțiva și le cerem scuze... — E primul meu revelion studențesc și mi-a făcut o impresie excelentă, ne spune entuziasmată Elena Marian, studentă în anul I al Facultății de Istorie-geografie. Ce-mi va aduce anul 1967? Prima sesiune, primele emoții.. îmi doresc să închei primul an de studenție cu rezultate dintre cele mai bune. Ii dorim și noi, din toată inima I Elena Aldeanu, studentă la „Naturale", în ultimul an, are gînduri... «mai serioase» . — Anul care a venit îmi pune în față două încercări fundamentale : examenul de stat și căsătoria. Schimbă o privire cu prietenul și zîmbește fericită. Le urăm mulți ani și fericirea ...In sala clubului, aceeași atmosferă. „Surprindem" cadrele didactice dansînd Perinița. Cu greu îl putem prinde pe tovarășul lector Mihail Merfea „afară din joc". NI rugăm, pentru cîteva clipe, să devină exponentul cadrelor didactice. — Impresie excelentă. Avem generală atributele necesare toate pătrunderii cu încredere în noul an. Ne vom pregăti intens, să putem obține în '67 succese din ce în ce mai mari. In cinstea viitoarelor succese să înălțăm acum paharele... înălțăm și noi paharul, în mijlocul uralelor și urărilor tradiționale . La mulți ani I I Continuare în paga 2-a) Revelionul tineretului din orașul Bacău.