Steagul Roşu, ianuarie 1969 (Anul 24, nr. 4947-4971)

1969-01-03 / nr. 4947

Í Cuvîntarea tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU rostită la posturile de radio și televiziune cu prilejul Anului Nou DRAGI TOVARĂȘI ȘI PRIETENI, CETĂȚENI AI REPUBLICII SOCIALISTE ROMÂNIA. Vom încheia, peste cîteva minute, încă un an de muncă, de rodnice eforturi creatoare, de succese și victorii pe drumul socialismului. Acum, înainte ca orologiul să sune sfîrșitul anului, privirile nu se îndreaptă spre 1969 cu încredere și optimism, cu hotărîrea de a face să înflorească și mai puternic scumpa noastră patrie. în cursul anului 1968 s-a amplificat și s-a perfecționat activitatea în sfera producției de bunuri materiale, au continuat, dinamic, industrializarea socialistă a țârii, modernizarea agriculturii, dezvoltarea științei, artei și culturii, a sporit bogăția națională a poporului român. Ca rezultat al creșterii venitului național, s-a îmbunătățit nivelul de trai material și spiritual al populației de la orașe și sate ; statul socialist a investit noi și importante fonduri pentru ridicarea economico-socială a județelor, orașelor și comunelor, pentru construcția de locuințe, pentru nevoile social-culturale ale oamenilor muncii. In anul 1968, din inițiativa Comitetului Central al Partidului, in țara noastră s-a desfășurat o intensă activitate social-politică pentru perfecționarea relațiilor socialiste de producție, a întregii organizări a societății, pentru adincirea democrației, întărirea legalității, promovarea fermă a principiilor de echitate și justiție socială. In procesul desâvîrșirii socialismului s-a cimentat și mai puternic alianța dintre clasa muncitoare și țărănime, unitatea de nezdruncinat dintre muncitori, țărani și intelectuali, prietenia frățească dintre poporul român și naționalitățile conlocuitoare, s-a întărit coeziunea națiunii noastre socialiste care pășește neabătut - sub conducerea Partidului Comunist Român - pe drumul larg al progresului și civilizației. DAGI TOVARĂȘI. In fața tuturor stă sarcina îndeplinirii exemplare a planului celui de-al 4-lea an al cincinalului, însuflețite de un fierbinte patriotism, de hotărîrea fermă de a da viață politicii partidului, de a spori și mai mult puterea economică a patriei, organizațiile județene de partid, institutele de cercetare și proiectare, colectivele de oameni ai muncii s-au angajat, în cadrul unei ample întreceri pe țară, să depășească prevederile planului, să realizeze înainte de termen obiectivele programului de investiții, să sporească eficiența activității economice și contribuția cercetării științifice la dezvoltarea patriei, îngăduiți-mi dragi tovarăși și prieteni, ca acum, în pragul Anului Nou, să vă felicit din toată inima și să vă urez tuturor — muncitori, țărani, intelectuali, oameni ai muncii fără deosebire de naționalitate, bărbați, femei, tineri și vîrstnici, fii ai marii familii a României — succese strălucite in activitatea entuziastă consacrată înfloririi națiunii noastre socialiste, întărind continuu orînduirea nouă, punîndu-i tot mai deplin în valoare superioritatea, uriașele ei resurse de progres, ne îndeplinim nu numai o sacră îndatorire națională, ci și o înaltă obligație internațională, contribuind la întărirea sistemului mondial al socialismului, la creșterea influenței ideologiei marxist-leniniste in lume, la sporirea forței marelui front antiimperialist. Anul care a trecut a intrat în istoria zbuciumată a umanității, atît prin noi succese ale forțelor păcii, cit și prin evenimente care au întunecat orizontul vieții internaționale, în acest an a continuat războiul din Vietnam, au rămas deschise focare de încordare care periclitează pacea, toate acestea sporind sentimentul de teamă și neîncredere în rîndul popoarelor. Am salutat încetarea bombardamentelor Statelor Unite ale Americii în Republica Democrată Vietnam, dar trebuie mers mai departe pentru a se pune definitiv capăt războiului împotriva poporului vietnamez ; trebuie depuse noi eforturi pentru lichidarea conflictului din Orientul Mijlociu; în anul ce vine, interesele majore ale popoarelor impun noi și energice eforturi pentru soluționarea conflictelor, pentru evitarea reeditării războiului rece, pentru destindere, pentru întărirea securității pe continentul european și în întreaga lume, pentru a face să triumfe în viața internațională respectul dreptului fiecărui popor de a-și hotărî singur soarta, respectul principiilor independenței și suveranității naționale, ale egalității în drepturi între toate statele. Militînd activ în rîndul forțelor înaintate ale contemporaneitâții , România își va consacra și în viitor eforturile întăririi unității țărilor socialiste, a mișcării comuniste și muncitorești, creării unei lumi mai bune, mai drepte, instaurării unui climat de încredere și înțelegere între popoare, dezvoltării colaborării între națiuni pe terenul construcției pașnice, excluderii definitive a războiului din viața planetei noastre. Ne exprimăm convingerea că forțele progresului vor reuși să zădărnicească planurile agresive ale reacțiunii, ale imperialismului, își vor afirma superioritatea, vor impune voința de pace a întregii omeniri. Fie ca Anul Nou să aducă poporului român satisfacții tot mai mari în implinirea aspirațiilor sale de fericire și prosperitate, să marcheze victorii noi în lupta popoarelor pentru pace și progres, înainte de a răsuna prima bătaie de ceas a Anului Nou, vă adresez, tuturor, dragi compatrioți, tradiționala urare strămoșească : „La mulți ani". Doresc fiecăruia ani mulți și fericiți, împlinirea dorințelor și aspirațiilor de mai bine ! Să ridicăm paharul pentru clasa muncitoare, țărănimea cooperatistă, intelectualitatea patriei noastre, pentru întregul popor — eroic constructor al societății socialiste , pentru Partidul Comunist Român, conducătorul incercat al națiunii noastre ; pentru propășirea materială și spirituală a României; pentru socialism, pentru pace și colaborare între popoare I Ședința Comisiei Electorale Centrale în ziua de 31 decembrie 1968, Comisia Electorală Centrală s-a întrunit în prima sa ședință de lucru și a stabilit măsurile care urmează a fi luate în legătură cu desfășurarea campaniei electorale, potrivit Legii nr. 28/1966 privind alegerile de deputați în Marea Adunare Națională și in consiliile populare. (Agerpres) Cadrele didactice din întregul județ au primit cu viu interes Hotărîrea Consiliului de Miniștri cu privire la majorarea salariilor Institutul pedagogic de 3 ani-Bacău La numai o zi de la apariția în presă a Hotărîrii Consiliului de Miniștri cu privire la majorarea salariilor și experimentarea noului sistem de salarizare în învățămînt, întregul corp profesoral și personalul administrativ de la Institutul pedagogic Bacău, s-a întrunit pentru a-și manifesta deplina lor satisfacție față de grija pe care o manifestă partidul și statul nostru socialist slujitorilor școlii, a celor ce au nobila misiune de a forma, sub aspectul educației și instrucției, viitoarele generații. Făcînd o amplă apreciere asupra acestei hotărîri atît de stimulatorie pentru toți lucrătorii din învățămînt, tovarășa Stela Rusu, lector universitar, secretar al comitetului de partid din institut, a precizat că treptele de salarizare rămîn valabile și pentru învățămîntul superior, deși aici intervine stimulentul creșterii salariului în funcție de obținerea titlurilor științifice. Rectorul Institutului pedagogic, conferențiar dr. Gh. Hasan, și-a exprimat deplina satisfacție pentru această hotărîre importantă, ea dovedind încă o dată prețuirea și înalta apreciere ce o acordă partidul și statul nostru școlii și slujitorilor ei. Au mai luat cuvîntul conf. dr. Valeriu Pocinac, prodecan al Facultății de științe naturale, N. Crăciun, asistent la Facultatea de educație fizică, Ioan Vascan, lector la Facultatea de matematică, Ion Murara, asistent la Facultatea de istorie-geografie, Petru Dascălu, director administrativ al institutului, Constantin Bîrjoveanu, asistent la Facultatea de științe naturale. Acesta din urmă remarca : Petru cadrele tinere, recenta hotărîre are un dublu avantaj: în primul rînd, procentajul majorării va fi ceva mai mare, iar în al doilea rînd îi va stimula pentru diferențierea formelor de activitate în rîndul studenților și pentru perfecționarea și promovarea treptelor didactice și a titlurilor științifice. In încheierea adunării s-a citit textul unei telegrame adresată C.C. al P. C. R., tovarășului Nicolae Ceaușescu, personal, din care rezultă hotărîrea întregului colectiv de muncă din Institut de a munci neabătut pentru realizarea mărețelor sarcini Instructiv-educative și de formare a viitorilor profesori pentru învățămîntul de cultură generală. v HOTĂRÎRE stimulativa Am citit cu explicabil interes Hotărîrea Consiliului de Miniștri cu privire la majorarea salariilor și experimentarea noului sistem de salarizare în învățămînt, măsură care traduce în viață directivele plenarei C.C. al P.C.R. din octombrie 1967. Colectivul didactic al Școlii generale nr. 8 din municipiul Bacău apreciază în mod deosebit sporirea cu 20 la sută, în medie, a salariilor cadrelor didactice din învătămîntul obligatoriu de cultură generală, dovadă a prețuirii pe care partidul și statul nostru o acordă școlii, slujitorilor ei. Modul aplicării acestei sporiri, diferențiat după funcția îndeplinită, pregătirea cerută pentru ocuparea ei, stagiul în învățămînt, calitatea activității instructiv-educative și științifice, gradul didactic obținut și condițiile specifice de activitate, este deosebit de stimulativ. Voi incerca o singură exemplificare : faptul că obținerea unui grad didactic nu e onorată doar cu un spor fisc, ca pînă acum, ci cu sporirea procentuală a salariului, face ca valoarea gradului să crească odată cu acumularea gradațiilor. Și creșterea aceasta este substanțială, dacă ne gîndim că la gradul înalt, de exemplu, salariul crește cu 25 la sută.Desigur, aplicarea acestor criterii valorice va ridica o serie de probleme practice, dat fiind că activitatea de ansamblu a unui profesor este foarte greu de apreciat, ea are multe laturi și aprecierea globală este dificilă. Tocmai datorită acestui fapt, Hotărîrea Consiliului de Miniștri prevede că Ministerul învățămîntului va lua măsuri pentru perfecționarea organizării muncii și pentru mai buna precizare a sarcinilor și atribuțiilor ce revin funcțiilor didactice pe locuri de muncă, iar conducerile școlilor vor stabili sarcini individuale fiecărui angajat, în așa fel încît să se asigure o încărcare echilibrată a tuturor salariaților. Sporirea salariilor înseamnă îmbunătățirea condițiilor noastre de viață; ea demonstrează grija și atenția cu care conducerea noastră de partid și de stat înconjoară cadrele didactice. Acestei atenții noi îi răspundem și îi vom răspunde, firesc, sincer și entuziast, cu o cercetare continuă și pasionantă a tot ceea ce e nou în specialitatea noastră, perfecționînd continuu migăloasa muncă de bijutier al minților și Inimilor de copil, care trec prin școală spre viață. Prof. I. NEACȘU y Școala generală nr. 8 — Bacău Realizatorii CAROil-UlM Ultima noapte a anului 1968 s-a așternut blindă peste constelația trotușană, peste orașul petrochimiștilor pregătit de sărbătoare. Mulți dintre chimișitii Combinatului de cauciuc s-au îndreptat spre sala cantinei pentru a petrece revelionul în „familie". Vechiul, dar neuitatul „La mulți ani" era rostit în fiecare clipă, de fiecare în diferite tonalități. La masa cea mare era veselie mare. Bătăile gongului dintre anul vechi și cel ce abia își tananța pornirea lui drum s-au auzit și aici puternic. Toți toastau pentru acest frumos început de an. Ciocneau paharele sorbind vinul bun și lăcătușul Constantin Luță și inginerul Vladimir Hleva și maistrul Iuliu Cheianu... Cu toții își împărtășeau bucuriile, propunîndu-și pentru 1969 noi realizări. în 1968 s-a produs mai mult cauciuc, fenol, acetonă și polistiren. Totul a mers într-o deplină concordanță : calificare, producție, calitate. Pentru anul 1969 sarcinile de pian sînt mai mari, dar și acestea realizabile. ...ai fost o seară frumoasă, cu veselia caracteristică, cu cîntec și joc, cu urări de sănătate și fe CONSTANTIN TOMA ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN BACĂU AL P.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPUAR JUDEȚEAN PROVIZORIU . ANUL XXIV — NR. 4.947 (6.426) VINERI 3 IANUARIE 1969 4 pagini — 30 bani crare caldă, entofianantă, adresată organelor județene și municipale de partid și de stat S-au pornit studenții dini partea de miazăzi a orașului și-au dat veste mare că alnuul se înnoiește și robdele muncii sunt bogate, iar viața prosperă. Și ningea bogat. Și era frumos ca-n poveștile cele frumoase, iar chiotul și veselia, clinchetul zurgălăilor, vuietele buhaielor și troznetele bicelor năzdrăvane inundaseră orașul. Tineri sau bătrini, femei și copii, cu sutele, urmau taietul acesta care duceai uraire de muilți ani Treizeci de Feți-Frumoși și Ilene Cosinzene — studenți ai Facultății de matematică de la Institutul pedagogic — purtau tradiționalul plug prin nămeți,să vestească an mau de belșug. Și s-au oprit arători — Dinu Davila, Ion Platon, Maria Aflorii, Viorel Bălăceariu și ceilalți — la sediul Comitetului municipal de partid și-au preamărit viața nouă. Iar „plugarii" au tras brazdă aiciîncă pentru holdele viitoare, pentru bucuriile de mîine. Ș după ce și-au primit darurile — cărți și colaci mari, rumeniți, împletiți meșteșugit — urătorii și-au continuat dunmul spre centrul orașului. Șase plămani, împodobiți cu panofuri, beteală și panglici tricolore, au tras din nou brazdă aici, în inima orașului, la sediul Comitetului județean de partid și al Consiliului popular județean. Și-au ieșit în întimpinare taturătorilor membri ai Biroului Comitetului Județean de partid și ai Comitetului executiv al Comsiliului popular județean. Și-au ascultat cu dragoste și emoție caldauraire adusă de plugarii de pe ogorul învățămîntului. A fost o uraire dulce, emoționantă. O uraire pentru patrie și partid, cîntare înălțătoare pentru viața cea nouă, pentru socialism, pentru pămîntul mereu mai înfloritor al țării. Li s-a facut oaspeților o primire caldă, părintească. Și s-a cîntat în cor tradiționalul imn studențesc. S-au revărstat apoi clinchete de pahare pline și urare de sănătate, viață frumoasă și lungă. Și s-a cîntat din nou, iar gazdele au împărțit daruri. Apoi s-au făcut liniște și oaspeții au ascultat uralrea pe care le-a făcut-o personal tovarășul Ioan Iehim, prim-secretarr ai Comitetului județean de partid, președintele Comitetului executiv al Consiliului popular județean. Și-au plecat urătorii. Și ningea mai bogat, iar plăvanii, îndemnați cu chiot și veselie, trăgeau brazdă adîncă cai munca noastră, ai tuturor, să rodească mai bogat. P. S. Aceeași atmosferă caldă și emoționantă a dominat și alaiul urătorilor de la cooperativa agricolă de producție Letea Veche și Casa de cultură a sindicatelor din Barcău, care, în ajun de an nou, au adresat o înstuire tradițională, sănătate și mulți ani, organelor județene și municipale de partid și de stat. Și-a fost, de veselie, sala plină la Ultima zi a anului care s-a stins cu clipocitul șugubăț al „Tîrnavelor" și ai Otonelului a fost, pentru artiștii amatori din municipiul Bacău, ultima zi a repetițiilor pentru Revelion. Pe scena largă a Casei de cultură a sindicatelor se făceau ultimele retușări. Și, peste puțină vreme, îmbrăcați în frumoase costume populare moldovenești, au pornit arătorii să prevestească semnele bune ale noului an. I-am văzut oprindu-se Comitetul județean de partid, l-am urmărit apoi, pe străduțe întortocheate, pînă la Consiliul județean al sindicatelor. Erau printre ei Gheorghe Caresteș, Mitică Iancu, Aurel Panciu, Gelu Romanescu, Ion Coșa... îi însoțeau dansatorii, cu veșnic neastîmpăr în cizmulitele de iuft. Deschideau alaiul cîțiva din orchestra de muzică populară. Toți aceștia, aveau să se reîntîlnească seara, pentru a petrece revelionul artiștilor amatori, în holul Casei de cultură. Au trăit împreună o seară de neuitat. Mihai Tănase, cu măiestria-i cunoscută, dirijînd sau cîntînd la vioară, era, ca întotdeauna „prezent la datorie". îi puteai găsi aici pe soții Coca și Voicu Alexandrescu, pe Mihai Botez și ceilalți interpreți ai Jolei sincere, pe Mariana Cozma, Aida Ioniță și Andrei Lupu, care, între piftie și sarmale, făceau piruiete elegante de vals. Folcloriștii s-au strîns la masă aparte. Soții Onea, Maragareta și Aurel Panciu, Călin Măcărăscu și ceilalți au închinat un pahar pentru sănătate, bucurie și pentru succesele pe care le doresc cu toții. Apoi a început „parada" soliștilor. Da. A fost o adevărată pa(Continuare in pag. alla) Finalul cronicii economice In prezent, județul Bacău se situează pe locul al cincilea in economia țarii in ce privește producția globală industrială. Acest lucru, ca și faptul că economia județului ai încheiat anul 1968 cu însemnate depășiri de plan, constituie o mîndrie pentru oamenii muncii din județul nostru văzîndu-și activitatea încununată de succes. Față de 1967 s-a realizat o depășire a producției globale de peste 737.000.000 lei, prevederile planului anual fiind depășite cu 140.000.000 lei. Cele mai însemnate sporuri de producție față de anul precedent le-au înregistrat : C.E.T. Borzești, 125 milioane lei, Combinatul de cauciuc sintetic, 79 milioane, Rafinăria din Municipiul Gheorghe Gheorghiu-Dej, 46 milioane lei, Combinatul chimic Borzești, 43 milioane lei, întreprinderea de industrializarea cărnii, aproape 39 milioane lei, Fabrica de confecții „Bacăul", peste 35 milioane lei, Fabrica de postav — Buhuși, peste 27 milioane lei, Fabrica de pielărie și încălțăminte „Partizanul, 20 milioane lei, Industria locală,aproape 18 milioane lei. Semnificativ este faptul că au fost rentabilizate maii multe zeci de produse și cîteva întreprinderi , planificate cu pierderi, au renunțat complet la dotații, realizînd beneficii. • II» 1968 s-au construit 840 apartamente din fondurile centralizate ale statului și 187 apartamente proprietate personală. • II» 1968 s-au încorporat ir* sol 18.000 tone îngrășăminte chimice. • Cooperativele dispun de peste 4.200 hectare plantații noi de vii, 5.200 hectare amenajate pentru irigații, efectivele de animale au crescut la toate speciile. De remarcat că toate aceste realități reprezintă o puternică bază de plecare în realizarea importantelor sarcini ce revin în 1969 atît industriei cit și agriculturii județului nostru. Cea mai elocventă dovadă o constituie substanțialele angajamente de depășire a cifrelor de plan pe 1969 pe care și le baru colectivele unităților mezaistre economice. Aceste angajamente sunt răspunsul concret la chemările la întrecere lansate de conferințele organizațiilor de partid ale Municipiului București și județului Timiș îr cinstea celei de-a XXV-a aniversări a eliberării platriei și Congresului al X-lea al partidului. La răscruce de ani... Devenit tradițional, revelionul studenților băcăuani a adunat și de astă-dată torent de veselie și tinerețe. încă din ,ajun de ora nou, moderna cantina a institutului căpătase veșmînt frumos, îmbălsămat cu parfum proaspăt de cetină de brad. Seara, cind s-a pornit plugușorul, mesele îndestulate își chemau vechile cunoștințe să se ospăteze și să se bucure de belșug și rezultatele bune cu care se încheia încă un an. Ore în șir a cîntat orchestra studenților. S-a dansat în jurul pomului de iarnă, s-a recitat, s-au spus răvașe și s-au descrețit Frunțile. A fost veselie mare. Iar cînd acele ceasornicului au arătat miezul nopții, paharele J. TOMA (Continuare in pag. ct lla) Teleimprimatoarele au funcționat tot timpul! Oficiul P.T.T. al orașului Bacău, sectorul telegraf. Aici, în noaptea anului nou, s-au adunat 1.020 de telegrame, dintre care cele mai multe conțineau texte cu urări de fericire și sănătate, asta cum oamenii de pretutindeni obișnuiesc să-și spună cu prilejul unei astfel de sărbători... Teleimprimatoarele țăcăneau neîntrerupt. Elena Parascan, Maria Ivanschi și Carmenica Vîrnă erau la datorie. Normal, într-o noapte se prelucrează (adică se recepționează și se transmit), după cum ne explica tovarășul Ștefan Cercelaru, șeful sectorului respectiv, aproximativ 100 (Continuare ir* pag. a ll-a) La datorie șeful de tură Ion Osman și impiegatul de mișcare Paul Geabac, primind informații de intrarea în stația din orașul Bacau a trenului 5350 care sosește la ora 24,00 din direcția Piatra Neamț, 3