Steagul Roşu, mai 1970 (Anul 25, nr. 5359-5383)

1970-05-03 / nr. 5359

i? Oamenii muncii din întreaga țară au sărbătorit cu entuziasm ziua de 1 MAI ANUL XXV — Nr. 5.359 (6.838) DUMINICA 3 MAI 1970 4 pagini — 30 bani itaii si marea sărbătoare Cîntec deasupra „cetăților La Bacău și In întregul județ, Intîiul de Mai a fost prilejul cel mai bun pentru toți oamenii muncii de a cinsti cu realizările lor cele mai bune, sărbătoreasca zi. De fapt, ce a însemnat pentru locuitorii județului nostru acest 1 Mai ? Puține cuvinte ne fac trebuință pentru a răspunde: vigoare, dăruire, convingere. Vigoarea ce alertează eforturile, oamenilor pentru traducerea in fapt a mărețelor obiective trasate de partid. Dăruirea cu care fiecare muncitor, inginer, tehnician, maistru s-a integrat In acest amplu și măreț proces de metamorfozare a însăși existenței noastre. Convingerea că tot ce se face este în folosul nostru — al celor care alcătuiesc și dau dimensiunile societății socialiste. Străbatem, cu pas ferm, ultimul an al actualului cincinal. Este anul de sinteză a unei perioade ale cărei linii definitorii sunt date de multitudinea unor Înfăptuiri fără egal în istoria țării. Congresul al IX-lea al partidului, prevederile sale,poartă România socialistă spre noi culmi ale progresului. Am pregătit o temelie puternică pentru traducerea în viață a obiectivelor stabilite în marele forum al comuniștilor — al X- lea Congres al P.C.R. 1970 înseamnă, pentru fiecare colectiv de muncă, pentru fiecare salariat în parte, anul de susținere a examenului capacităților sale. Tovarășul Nicolae Ceaușescu — secretarul general al partidului sublinia, în cuvîntarea rostită la Plenara din decembrie 1969, al P.C.R. necesitatea ca a C.C. activitatea economică să cunoască creșteri nu numai din punct de vedere al cantităților bunurilor materiale, ci mai ales al calității, sub toate aspectele pe care aceasta le poate îmbrăca. Mihai BUZNEA (Continuare în pagina a III-aj de foc“ MITINGUL DIN MUNICIPIUL BACĂU 1 Mai 1970, Zi de tradițională sărbătoare a solidarității internaționale a celor ce muncesc, consacrată luptei proletare de peste 8 decenii pentru democrație, pace, socialism. Ziua solidarității oamenilor muncii de pretutindeni s-a sărbătorit în municipiul Bacău printr-un miting desfășurat în sala mare a Casei de cultură împodobită sărbătorește. Pe fundalul purpuriu încadrat între steaguri roșii și tricolore, dominat de cuvintele „Trăiască 1 MAI" se află o tradițională machetă a globului pămîntesc, înconjurată de o eșarfă pe care era înscris îndemnul marxist. : „Proletari din toate țările, uniți-vă ! Mitingul a reunit oameni ai muncii de toate vârstele și profesiile de la toate instituțiile și întreprinderile din municipiul Bacău. La ora 9, în prezidiul mitingului, primiți cu ovații și urale de întreaga asistență, iau loc tovarășii: Gheorghe Roșu, prim-secretar al Comitetului județean Bacău al P.C.R., președinte al Comitetului executiv al Consiliului popular județean, Victor Enășoae, Valerian Ghineț, Constantin Lăcătușu, Radu Manoliu, secretari ai Comitetului județean Bacău al P.C.R., Ioan Ichim, prim-secretar al Comitetului municipal Bacău al P.C.R., președinte al Comitetului executiv al Consiliului popular municipal, Ștefan Croitoru, prim-vicepreședinte al Comitetului executiv al Consiliului popular județean, membri și membri supleanți ai Biroului Comitetului județean de partid, conducători ai unor organizații de masă și obștești, ai unor instituții și întreprinderi județene și municipale, activiști de partid și de stat, ofițeri superiori, oameni de cultură și artă, vechi militanți ai mișcării muncitorești, fruntași în producție. Mitingul oamenilor muncii din municipiul Bacău a fost deschis de tovarășul Ioan Ichim, prim-secretar al Comitetului municipal Bacău al P.C.R. Despre însemnătatea zilei solidarității internaționale a celor ce muncesc, despre realizările deosebite obținute de oamenii muncii din județul Bacău, în cinstea marii sărbători, a vorbit tovarășul Victor Enășoae, secretar al Comitetului județean Bacău al P.C.R. După ce a adresat în numele Biroului Comitetului județean de partid, al Comitetului executiv al Consiliului popular județean și al Consiliului județean Bacău al sindicatelor, tuturor oamenilor muncii din municipiul Bacău și din întregul județ un salut tovărășesc, felicitări pentru succesele obținute pînă în prezent, urîndu-le noi succese munca pentru înflorirea patriei în și prosperitatea celor ce muncesc, vorbitorul a făcut o amplă relatare asupra însemnătății și semnificației sărbătoririi zilei de 1 Mai ce are in acest an un dublu caracter jubiliar. Se împlinesc opt decenii de la memorabilul an 1890, cînd, la chemarea adresată cu un an înainte de Internaționala a II-a, proletariatul a sărbătorit ziua de 1 Mai „pentru prima oară ca o singură armată, sub un singur steag", așa cum s-a exprimat în acea perioadă F. Engels. Este un fapt de mîndrie să menționăm că intre cei care au purtat printre primii în lume steagul lui 1 Mai a fost și proletariatul român. Tot astăzi se împlinește un sfert de veac de la primul 1 Mai liber sărbătorit pe pămîntul patriei noastre, în 1945. In acest pătrar de veac, poporul român a parcurs o întreagă epocă istorică în care s-au materializat transformări profund calitative, înfăptuind cele mai înalte idealuri ale sale de dreptate și egalitate socială. Socialismul a învins pe deplin la orașe și sate, țara noastră pășind astăzi pe calea făuririi societății socialiste multilateral dezvoltate, corespunzător programului stabilit de Congresul al X-lea al Partidului Comunist Român. Vorbitorul a relevat în continuare, marile succese dobindite de poporul nostru în acești ani, în dezvoltarea economică și social-culturală. A binci transformări a înregistrat, pe aceste coordonate și județul Bacău. De la amprenta evidentă a provincialismului și înapoierii economice pe care o purta în trecut, Bacăul ocupă astăzi un loc de frunte între județele țării, cu unități moderne care asigură un grad înalt de valorificare a resurselor naturale și realizează produse de calitate superioară, multe din ele avînd o pondere foarte însemnată în balanța economiei naționale și în exportul țării. In perspectiva programului trasat de Congresul al X-lea, industria și, în general, economia județului va continua să se dezvolte, se vor construi noi obiective, iar altele vor fi extinse, vor cunoaște o dezvoltare continuă orașele și comunele județului, pe măsura progresului întregii noastre patrii, România socialistă. Sărbătorirea zilei de 1 Mai prilejuiește, de asemenea, un bilanț bogat al prefacerilor petrecute în viața satului românesc,de la o agricultură slab înzestrată din punct de vedere tehnic și cu producții scăzute, la agricultura de astăzi, așezată pe temelii socialiste, avînd un caracter tot mai intensiv, cu un grad de mecanizare și chimizare tot mai ridicat. Valorificarea superiorității orînduirii socialiste în agricultură este o preocupare constantă a partidului nostru. In acest cadru se înscriu și cele două programe naționale, aprobate recent de Plenara C.C. al P.C.R. pentru ridicarea producției agricole, vegetale și animale, pentru progresul întregii economii naționale. Înfăptuirea lor va contribui cu certitudine la modernizarea întregii agriculturi, la accelerarea procesului de dezvoltare economică, socială și culturală în ansamblu, și a satului românesc, îndeosebi, nostru a conceput, aceste Partidul măsuri drept o componentă a mărețului program de făurire a societății socialiste multilateral dezvoltate. Rezultatul firesc al tuturor realizărilor obținute în construcția socialistă, a spus vorbitorul, este ridicarea nivelului de civilizație, satisfacerea tot mai largă a cerințelor materiale și spirituale ale oamenilor muncii. Dezvoltarea economiei a asigurat ridicarea continuă a venitului național, care a depășit, în 1969, de 5,6 ori nivelul antebelic. Pe această bază s-au înfăptuit în mai multe etape cunoscutele măsuri de îmbunătățire a sistemului de salarizare pentru toate categoriile de salariați, au crescut pensiile, s-a introdus pentru prima dată un sistem de pensionare pentru țăranii cooperatori, iar recent aceste pensii au fost majorate. Hotărîrea apărută în presă zilele trecute vine să confirme încă o dată spiritul de dreptate și echitate socială ce caracterizează politica partidului și statului nostru cu privire la salarii, pensii, veniturile populației, aducînd corectivele necesare și binevenite. Ca urmare a măsurilor luate, veniturile bănești ale populației sînt în prezent cu aproape 12 la sută mai mari decit în perioada corespunzătoare a anului trecut, iar vînzările de mărfuri prin comerțul socialist sunt cu circa 1,8 miliarde de lei mai mari, comparativ cu aceeași perioadă. Au fost relevate apoi rezultatele dobindite în primul trimestru al acestui an, în industrie și agricultură subliniindu-se că alături de oamenii muncii din întreaga țară, muncitorii, inginerii și tehnicienii din întreprinderile județului Bacău au obținut importante realizări. Pe ansamblul industriei județului, planul producției globale pe trimestrul întâi a fost îndeplinit în proporție de 101,4 la sută, al producției marfă (Continuare în pagina a lil-a) TINEREȚE. = = VOIOȘIE Bucuria s-a înfrățit, după datină, cu cântecul și jocul.‘Cu cîntecul aureolat de optimismul sărbătorii, cu jocul păstrînd farmecul inegalabil al petrecerilor populare. Iar dacă cerul a rămas, în ziua de 1 Mai, fără licăr de soare, făcînd indisponibile estradele în aer liber, sălile caselor de cultură și ale cluburilor au oferit, în schimb, cadrul ospitalier al unor mari serbări. Spectacolul de la Bacău, urmărit de peste o mie de persoane, reunit, pe scena Casei de cultură a sindicatelor, pe cei mai talentați interpreți și formații participante la „Festivalul primăverii“. Tinerețea județului s-a manifestat în tot ce a avut ea mai frumos pe plan artistic, a treia ediție a Festivalului inițiat de Comitetul județean al U.T.C. căpătînd valențe colaborarea rodnică noi a Casei creației populare, Consiliului județean al sindicatelor, Uniunii județene a cooperativelor meșteșugărești. Nimeni nu și-a precupețit aplauzele, după cum nici unul dintre interpreți n-a vrut să apară mai prejos decit alte dăți; era vorba de formații cunoscute, avînd deja meritul unor premii și mențiuni câștigate anterior — taraful și formația de dansuri din Corbasca, formațiile de dansuri populare de la Izvoru Berheciului și cooperativa „Muncă și artă“ Bacău etc, orchestrele de muzică ușoară ale Comitetului municipal Bacău al U.T.C. și Fabricii „Letea“ — precum și de o serie întreagă de soliști vocali și instrumentiști, soliști dansatori (Andrei Lupu Mariana Cozma). Alălturi de aceștia, formații mai (Casa de nou înființate cultură din Tg. Ocna, căminul cultural din Orbeni) și soliști cu emoția celui dinții concurs. Ieri, spectacolele au continuat să constituie puncte de pentru mii de atracție persoane. JlA Au scurtat simțitor durata de execuție a lucrărilor Constructorii de la I.S.C.M. Gheorghe Gheorghiu-Dej au încheiat cu succes cele 4 luni care s-au scurs din acest an. După cum ne informează economistul Laurențiu Chiper, pe șantierele întreprinderii graficele de execuție sunt continuu devansate. Termenele de execuție au fost scurtate cu 75 de zile la „Metana-3" Săvinești, cu 150 de zile la „Toxafen“ Borzești și Centrul de valorificare a legumelor și fructelor „Perchiu" și cu mai bine de 200 de zile la „Salina" Tg. Ocna. Edificator este și faptul că planul pe 4 luni a fost îndeplinit încă de la 19 aprilie și că au fost economisite 59 tone metal, 92 tone ciment, 96.000 bucăți cărămizi și 56 mm material lemnos. Un semn de bun augur la Fabrica de confecții Fabrica de confecții „ Bacăul “ se prezintă la bilanțul acestor prime patru luni care au trecut din ultimul an al cincinalului cu unele dintre cele mai valoroase realizări ale colectivului său. Peste sarcinile de plan la valoarea producției globale s-au înregistrat 1.836.000 lei, la producția marfă vîndută și încasată depășirea este de 507.000 lei, iar beneficiile suplimentare, sînt reprezentate de suma de 1.041.000 lei. îndeplinirea planului pe 4 luni cu două zile mai devreme este, desigur, un semn de bun augur în această fabrică. Trustul de construcții Bacău Valorifică bine toate posibilitățile Sarcinile de plan ce reveneau Trustului de construcții Bacău în perioada care s-a scurs din acest an au fost depășite cu 4,3 la sută. Cele cinci șantiere ale trustului, întreprinderea de utilaj și transport, baza de producție și atelierul de prefabricate au contribuit la predarea, peste prevederile sarcinilor de plan, a 196 de apartamente, la avansarea lucrărilor la obiectivele industriale și social-culturale, astfel incit este asigurată înscrierea în grafice și în cel de-al doilea trimestru. La capitolul economii sînt revelatoare mai ales cele înregistrate la materiale: 42 tone metal, 50,5 m o material lemnos, 265 tone ciment, cu mult peste prevederile angajamentelor. Inovatorii și-au spus și ei cuvîntul. Au propus soluții noi, procedee tehnologice avantajoase, care aduc economii, într-un an, de peste 1.200.000 lei. Toate cele relatate constituie dovezi concludente in sprijinul afirmației că Trustul de construcții Bacău valorifică bine posibilitățile pe care le oferă șantierul. Activitate fructuoasă în domeniul sanitar în domeniul ocrotirii sănătății populației din județul Bacău, în cursul anului precedent și în primele luni ale acestui an, s-au obținut o serie de rezultate care se concretizează prin îmbunătățirea principalilor indicatori de sănătate. Succesele obținute sunt rezultatul traducerii în viață a Directivelor Plenarei Comitetului Central al Partidului Comunist Român din octombrie 1968, a sarcinilor trasate de Congresul al X-lea al Partidului Comunist Român, creșterii continue a nivelului material și cultural al oamenilor muncii și aplicării consecvente a principiului de prevenire a îmbolnăvirilor și de antrenare a populației în apărarea propriei sale sănătăți. Baza materială a ocrotirii sănătății din județul Bacău s-a îmbunătățit prin construirea și darea în funcție a Casei copilului cu 200 de locuri în Municipiul Gh. Gheorghiu-Dej, a centrului de recoltare și conservare a sîngelui, a laboratoarelor Inspectoratului sanitar de stat, a centrului stomatologic din municipiul Bacău, a două creșe cu clte 100 de locuri din municipiile Bacău și Gh. Gheorghiu-Dej. Totodată s-au efectuat amenajări la Policlinica de adulți Bacău, Serviciul medical balnear Slănic-Moldova, Preventoriul T.B.C. Dofteana, Spitalul Tg. Ocna ș. a. De asemenea, prin contribuția bănească și în muncă a cetățenilor s-a terminat dispensarul medical din comuna Nicolae Bălcescu. Pentru asigurarea asistenței populației funcționează în prezent , în județul nostru și spitale cu : 3.247 paturi, 1i policlinici, două sanatorii cu 205 paturi, un preventoriu T.B.C. cu 110 paturi, 80 circumscripții sanitare rurale, 33 de circumscripții urbane, staționare de copii, case de nașteri, farmacii, puncte farmaceutice. Asistența medicală este deservită de către cele peste 620 cadre medicale. Aceste cadre medico-sanitare și-au adus o importantă contribuție la rezultatele bune obținute in activitatea antiepidemică de igienă. A scăzut, totodată, morbibiditatea prin boli transmisibile, s-a asigurat protecția sanitară factorilor de mediu, a crescut starea de imunitate a populației. Desigur, sunt mulți aceia care se disting în nobila activitate de ocrotire a sănătății publice. Ii amintim acum pe doctorii Gheorghe Popovici, Stelian Popa, Eugenia Olteanu, Maria Rusu, Alexandru Iordăchescu, Alexandru Radian, Mircea Păunescu, Virginia Zarea, Aneta Lezeriuc, Arcadie Prodan, Elena Scriitoru, Teodora Chiriac, Cezarina Covrig. Alături de ei, alături de întregul front al halatelor albe au muncit în slujba sănătății omului și Dan Miță de la stația de salvare Bacău, Maria Năsturaș de la Școala tehnică sanitară și alții. } Au terminat însămînțatul porumbului în întreprinderile agricole de stat de pe raza județului nostru s-a terminat una din pricipalele lucrări agricole de sezon — însămînțatul porumbului. Mecanizatorii și-au propus (și și-au respectat cuvîntul) să efectueze lucrarea în epoca optimă. Astfel, cele 2260 ha (plan 2225 ha) au fost însămânțate cu porumb pînă la data de 30 aprilie. Merită reținut faptul că I.A.S. Bacău a avut de însămânțat peste 1.000 ha, iar dintre ferme se cuvine evidențiată cea de la Măldărăști care a terminat prima lucrarea amintită. Formația de dansuri a căminului cultural din Arbeni. Foto , e, BURSUC Satisfacție la Glăvănești v Comuna Glăvănești, situată in inima Zeletinului, a terminat practic insămînțatul porumbului, în cele două cooperative agricole, Frumușeii și Glăvănești, s-au însămânțat 1115 ha, rămînînd doar parcelele de pe luncă unde lucrarea se va putea executa peste cîteva zile. S-a muncit ai sîrguință și e în primul rînd meritul șefilor de secții Vasile Meleșcan și Ion Buric și al mecanizatorilor din rîndul cărora s-au evidențiat Viorel Cociu, Ion Floroiu, Costică Pandele, Ion Ilău și brigadierul de ctmnp Vasile Pruteanu.