Steagul Roşu, septembrie 1970 (Anul 25, nr. 5461-5486)

1970-09-15 / nr. 5473

ANUL XXV — NR. 5.473 (6.952) MARȚI 15 SEPTEMBRIE 1970 4 pagini — 30 bani PRODUSE PETROLIERE VALOROASE . Uzina de petrol se prezintă, după opt luni de rodnică activitate , cu un bilanț care, pe lângă depășirile substanțiale de plan (1,783 tona benzină, 7.000 * tona motorină ș.a.), cuprinde și cifre care se referă la valorificarea superioară a componenților. Astfel, s-au obținut circa 30.000 tone de benzină cu cifre octanice de 88 și 90 R, în dauna benzinei cu cifră octanică 75 R, precum și peste 60.000 tone de motorine speciale pentru locomotivele Diesel. De asemenea, s-au produs și livrat peste plan circa 6.000 tone gaze de chimizare, materie primă pentru uzinele de cauciuc și chimică, unități care le asigură o înaltă valorificare. L r mmmm M mmmm * mmmm * mmmm jr j Noul an școlar etapă importantă în perfecționarea învățămîntului Interviu cu tovarășa MARIAVICOL, inspector general al Inspectoratului școlar județean Bacău — Sînt pregătite din toate punctele de vedere școlile din județul nostru pentru deschiderea noului an de invățămînt ? — Prin grija organelor locale de partid și de stat pentru dezvoltarea și perfecționarea învățământului, prin eforturile cadrelor didactice și, în special, prin activitatea susținută a majorității directorilor de școli care au tradus în fapt măsurile stabilite cu mult înainte, sunt în situația de a răspunde, după cum este și firesc la această dată, afirmativ la întrebarea dv. lată, în acest sens, cîteva date edificatoare, pentru lărgirea bazei materiale a învățămîntului, se dau în folosință, în acest an, 155 săli noi de clasă, din care 68 din fond central, 30 din sprijin fond central, 55 din contribuție voluntară plus credite rambursabile, două internate cu cite 304 locuri, două cantine , s-au alocat sume importante prin buget și din rezerva bugetară a Consiliului popular județean pentru reparații capitale curente, construirea unor anexe școlilor, dotarea atelierelor, laboratoarelor, cabinetelor; s-a distribuit școlilor mobilier în valoare de 1.200.000 lei, material didactic în valoare de 1.012.000 lei; s-au difuzat din timp manualele și programele școlare (trebuie reținut că ne mai lipsesc încă unele exemplare). Fără doar și poate că pe fundalul aprecierii globale se evidențiază diferențieri în rezolvarea problemelor de la o localitate la alta, în funcție de hărnicia primarului comunei și a directorilor de școli. Ziarul a vorbit despre cazuri concrete pe tot parcursul pregătirii deschiderii noului an școlar. Un caz cu totul izolat: directorul coordonator al comunei Pîrjol raportează la 5 septembrie a. c. că înapoiază 120.000 lei primiți din rezerva bugetară pentru reparații, deoarece n-a reușit să-i cheltuiască, deși baza materială a unor școli nu este corespunzătoare. Aici in comuna Pîrjol cit și la Băleani nus-a întreprins nimic pentru aprovizionarea cu lemne a școlilor, deși aceasta se face pe plan local. S-a asigurat încadrarea tuturor școlilor cu cadre didactice de conducere și predare, ponderea celor necalificați (liceul cu bacalaureat) fiind mult redusă față de anul trecut. Un nou contingent de absolvenți — 54 educatoare, 97 învățători și 253 profesori — s-a integrat în rîndurile personalului didactic cu studii corespunzătoare existente în județ. Pentru orientarea cadrelor didactice în vederea asigurării unui conținut corespunzător activităților instructiv-educative, au fost organizate cursuri și instruiri la nivel central și județean pe specialități, cu profesorii care predau în licee sau la clasele a IX-a și a X-a ale școlii de 10 ani, cu dirigintă acestor clase, cu învățătorii care predau la clasa I, cu comandanții de pionieri, cu propagandiștii care vor conduce învățămîntul ideologic-politic al cadrelor didactice. Cu prilejul consfătuirilor în care s-au dezbătut probleme de o mare importantă pentru activitatea practică a școlii noastre, prin inspectorii metodiști, s-a orientat și organizarea activității, pe discipline, pe întregul an școlar și detaliat pe trimestrul I. Dacă mai adăugăm că școlile dispun la această dată de regulamentele de organizare și funcționare, cu toate precizările la zi, credem că directorii au întreaga orientare pentru a-și organiza bine activitatea pe unități și a desfășura o muncă de conținut din prima zi a anului școlar. — Structura anului școlar 1970-1971 prezintă noutăți față de anii precedenți ? — Structura anului școlar este aceea consemnată în regulamentele școlare aplicate abia anul trecut. Noi apreciem ca pozitiv acest element de continuitate în cadrul reînnoirilor organizatorice pe care le suportă învățămîntul, din dorința de a fi cil mai apropiat cerințelor multiple pe care le solicită contemporaneitatea. — tn acest an vor funcționa, în cadrul unor licee de cultură generală, clase speciale de matematică, fizică și chimie. Intrucît faptul reprezintă o noutate, vă rugăm să ne dați cîteva amănunte privitoare la rațiunile care au determinat înființarea acestor clase, la criteriile care au stat la baza selecționării elevilor și profesorilor, și, în sfîrșit, la perspectiva înființării, într-un viitor nu prea îndepărtat, a unor clase speciale de limba română, istorie, biologie, etc. ? — Intr-adevăr, ne propunem să organizăm, incepînd cu acest an școlar, clase speciale de matematică, fizică, chimie și, experimental, predarea limbilor străine începînd cu clasa I, la patru unități școlare din municipiul Bacău. Faptul reprezintă o noutate pentru județul nostru, Rațiunea care a stat la baza înființării acestor clase ține de ideea modernizării conținutului învățămîntului printr-o mai profundă diversificare a acestuia, pentru a oferi elevilor care dispun de aptitudini deosebite condiții să și le dezvolte și, prin urmare, să putem în viitor mai bine valorifica potențialul de inteligentă umană de care dispune societatea noastră și de care este atît de mare nevoie în perfecționarea ei continuă. Criteriile pentru selecția elevilor și a profesorilor care vor preda la aceste clase sînt stabilite prin instrucțiunile Ministerului învățămîntului și țin de domeniul valorii pen- Interviu realizat de Sergiu ADAM (Continuare în pag. a II-a) .O școală nouă a fost construită și la Comănești. Dispunjnd de un insemnal numar de’clase și de dotările necesare, flomin școală creează condiții de învățătură dintre cele mai bune pentru cîteva sute de elevi, copii ai sătenilor, rafinarilor, constructorilor, forestierilor, petroliștilor din frumoasa comună. Foto . C. BURSUC r •*—>t mb I mmm M mmm r mmm # mmm} SALUTUL Comitetului Central al Partidului Comunist Human, Consiliului de Stat și Consiliului de Miniștri ale Republicii Socialiste România adresat cadrelor didactice și elevilor cu prilejul deschiderii noului an școlar STIMAȚI TOVARĂȘI ÎNVĂȚĂTORI ȘI PROFESORI, DRAGI ELEVI. Cu prilejul începerii noului an de invățămînt, Comitetul Central al Partidului Comunist Român, Consiliul de Stat și Consiliul de Miniștri ale Republicii Socialiste România adresează un călduros salut corpului didactic și elevilor, organizațiilor de partid și tineret din școli, părinților și tuturor acelora care, prin munca și strădaniile lor, participă la nobila operă de instruire și educare a tineretului patriei, la progresul și înflorirea școlii românești. Deschiderea noului an școlar are loc in condițiile cînd întreaga țară își desfășoară larg forțele pentru înfăptuirea cu succes a prevederilor ultimului an al cincinalului și trecerea la următorul plan de cinci ani, cind activitatea creatoare din patria noastră se concretizează în noi și însemnate realizări in domeniul economiei, științei și culturii — expresie a atașamentului nemărginit al întregului popor față de politica marxist-leninistă a partidului și statului, a hotărîrii sale de a transpune în viață vastul program stabilit de cel de-al X-lea Congres al Partidului Comunist Român, in vederea dezvoltării multilaterale a societății noastre socialiste. Acest an școlar marchează un moment de seamă în procesul transpunerii in viață a Directivelor Comitetului Central al Partidului Comunist Român cu privire la dezvoltarea perfecționarea invățămintului de toași la gradele. Se încheie cuprinderea in clasa I a tuturor copiilor de vîrsta de 6 ani și începe funcționalarea cu toate clasele a școlii generale de 10 ani. Se continuă acțiunea de modernizare și perfecționare a învățămîntului —ceea ce-i va da posibilitatea să răspundă într-o măsură și mai mare cerințelor sporite pe care opera de edificare socialistă și progresul general al țării le pune in fața sa. Ne exprimăm convingerea că membrii corpului didactic, puternicul detașament al învățătorilor, profesorilor și educatorilor — a cărui activitate se bucură de o înaltă stimă și prețuire din partea partidului și statului, a întregului popor — își va dărui cu însuflețire și devotament cunoștințele, priceperea și întreaga sa experiență pentru educarea și instruirea tinerelor generații, slujind astfel cu credință idealurile de progres și civilizație ale națiunii socialiste, ale înfloririi materiale și spirituale a patriei. Profesori, învățători și educatori ! Munca dumneavoastră, a cadrelor didactice, trebuie să ofere elevilor datele cele mai importante ale științei și tehnicii moderne, să le dezvolte gândirea creatoare, interesul și pasiunea pentru studiu și cercetare, să le stimuleze aptitudinile și talentele, să-i pregătească temeinic pentru viață, să-i formeze ca buni și de nădejde constructori ai socialismului în patria noastră. Receptivă la cerințele concrete ale societății noastre, școala trebuie să educe tineretul în spiritul respectului și dragostei față de muncă, ajutîndu-l să-și însușească temeinice deprinderi pentru munca fizică, o pregătire multilaterală pentru activitatea practică. Partidul, statul, întregul nostru popor vă cere, dumneavoastră, cadrelor didactice să munciți cu pasiune pentru a inarma tineretul școlar cu concepția științifică, marxist-leninistă, despre lume și viață, să sădiți în inimile tinerei generații sentimentele înălțătoare ale patriotismului list, prețuirea și admirația față sociale trecutul glorios de lupta al poporului român, mîndria pentru tot ceea ce se înfăptuiește azi prin efortul comun al tuturor oamenilor muncii din patria noastră, fără deosebire de naționalitate, dragostea fierbinte față de patrie, față de Partidul Comunist Român, încrederea in viitorul nostru luminos și hotărîrea nestrămutată de a duce mai departe măreața operă de edificare a socialismului și comunismului pe pămîntul României. Cultivați în rîndul școlarilor prietenia și respectul reciproc dintre copiii mari, maghiari, germani, sîrbi și rude alte naționalități însuflețiți tinăra generație cu ideile nobile ale prieteniei față de popoarele țarilor socialiste, de celelalte popoare ale lumii, ale solidarității internaționaliste cu toate forțele care luptă pentru libertate socială și națională, formați-o ca militantă neobosită pentru cauza progresului, socialismului și păcii. Desăvîrșiți-vă pregătirea, perfecționați-vă continuu arta predării, nu uitați nici un moment că ținuta științifică, etica cetățenească a omului de la catedră reprezintă chezășia succeselor activității instructiv-educative, izvor al satisfacției muncii împlinite. Elevi și eleve ! Anul școlar pe care îl începeți vă oferă largi posibilități de a vă îmbogăți cunoștințele, de a vă însuși în mod temeinic comorile științei, tehnicii și culturii, îndreptățiți marile speranțe ce se pun in voi și sacrificiile pe care întregul popor le face pentru a vă asigura in școli condiții cit mai bune de studiu, muncind cu sîrguință, învățînd temeinic ! Perseverați în eforturile voastre de a deveni cetățeni cii mattiii patriei, poporului din care faceți parte ! Dovediți, în toate împrejurările — în școală, în familie, în viața socială — o comportare demnă, civilizată, răspundere pentru prezentul și viitorul națiunii noastre socialiste ! Partidul și guvernul cheamă organizațiile de pionieri și U.T.C. — factori activi și dinamici ai educării comuniste a tineretului studios — să sprijine eforturile școlii și ale familiei pentru dezvoltarea dragostei față de învățătură și muncă, pentru întărirea simțului datoriei și al responsabilității sociale, pentru o atentă și corespunzătoare în conduită școală și în viață. Conlucrarea strînsă dintre organizațiile de tineret și școală, sprijinul și participarea învățătorilor, profesorilor, educatorilor, la acțiunile și manifestările inițiate de aceste organizații constituie o garanție succesului muncii educative, a bunea lor rezultate în formarea și educarea tinerei generații. Organizațiile de partid din școli sînt chemate să pună în centrul activității lor preocuparea pentru îmbunătățirea continuă a procesului de invățămînt, a conținutului său științific și ideologic, ridicarea nivelului de pregătire a elevilor; ele trebuie să ajute conducerile școlilor și organizațiile de copii și tineret să imprime în viața colectivelor școlare un spirit de înaltă exigență, de disciplină și responsabilitate față de îndatoririle ce le revin, să mobilizeze pe comuniști, toate cadrele didactice la înlăturarea neajunsurilor ce se mai constată în activitatea școlară, să promoveze un spirit înnoitor în întreaga muncă pe care școala o desfășoară. Cu prilejul deschiderii noului an școlar, vă urăm dragi tovarăși — educatoare, învățători, maiștri instructori, profesori — noi și însemnate succese în activitatea dumneavoastră ! Tuturor elevilor — din școli generale, licee, școli profesionale tehnice — le dorim spor la învățăturră și rezultate cit mai bune în acest an școlar. RECOLTAREA ȘI PRELUCRAREA In perspectivă imediată in curînd, pe ogoarele unităților agricole din județul nostru se va trece la recoltatul sfeclei de zahăr. — plantă tehnică de importanță deosebită pentru economia națională, sursă de mari venituri pentru cooperativele agricole. Datorită condițiilor specifice ale acestui an agricol, momentul începerii recoltatuluia fost amînat, pentru a se crea astfel , condiții bune acumulării în plante a unei cantități sporite de zahăr, creșterii în greutate a rădăcinilor. Organizarea în condiții optime a recoltării sfeclei de zahăr trebuie să constituie, peste tot, o preocupare majoră. Se știe că în anii trecuți datorită unor neglijente, s-au înregistrat defecțiuni în strîngerea și transportul culturii la fabricile de zahăr. In unele cooperative ca cele din Corbasca, Sascut Tîrg, Răcăciuni și altele, datorită unei slabe participări la lucru a cooperatorilor, recoltatul sfeclei de zahăr s-a făcut în mod anevoios, iar în transportul la fabrica de zahăr s-au înregistrat nerespectari ale graficelor de livrare. Cum bine se știe, sfecla de zahăr este o cultură pretențioasă: strîngerea ei cu operativitate pentru ca să se evite pierderile prin deshidratare constituie cel mai serios examen care și în această toamnă trebuie trecut cu succes. Această cultură trebuie să aibă la recoltare o calitate tehnologică superioară. Acest lucru depinde, în primul rînd, de alegerea momentului cînd se trece la cules. Se știe, SFECLEI DE ZAHAR din cercetările făcute, verificate de o practică îndelungată, că organizarea exemplară a recoltării, transportului și depozitării duc la sporirea și apoi menținerea conținutului de zahăr și a celorlalte însușiri. Cooperatorii din localitățile Faraoani, Nicolae Bulcescu, Onișcani și din alte unități s-au convins că numai prin culesul la timp și transportul rapid al cantităților de sfeclă pot asigura obținerea unor venituri spobile de la această cultură. Iată de ce, an de an, s-au preocupat pentru ca strîngerea și livrarea sfeclei să se facă în bune condițiuni. Cooperatorii din unitățile cultivatoare de sfeclă de zahăr știu un adevăr simplu : cum culegi și pregătești rădăcinile pentru livrare, așa cîștigî. Iată de ce ei scot rădăcinile din pămînt cu furcasă păligă, le curăță de pămînt și le decolorează cu atenție. In felul acesta, rădăcinile ajung la fabricile de zahăr bune de prelucrare. La recoltat, rădăcinile bine sortate, trebuie să se așeze în grămezi mari și important este ca aceste cantități să nu staționeze prea mult pe cîmp. Frunzele se string și este cazul să reamintim că în actuala toamnă ele vor fi însilozate în cantități sporite în amestec cu coceni de porumb, asigurîndu-se astfel completarea bazei furajere. In scopul evitării staționării sfeclei de zahăr pe cîmp, o deosebită însemnătate o prezintă sincronizarea operațiilor de recoltare, transport și livrare. Condiția esențială în realizarea acestui deziderat este respectarea cu stricteh* a graficelor întocmite de unitățile cultivatoare și fabricile de zahăr. Toamna, anotimp în care am intrat, se caracterizează — firesc — printr-un volum mare de lucrări ce trebuie efectuate la timp și bine.Neglijarea uneia sau alteia din aceste lucrări conduce la pierderi serioase de recoltă. Iată de ce considerăm util să atragem atenția unităților care cultivă sfecla de zahăr, ca, paralel cu organizarea executării celorlalte lucrări de sezon, să se dea toată atenția recoltării și livrării sfeclei de zahăr în mod operativ și în condiții optime, înlăturindu-se astfel, pierderile și asigurînd preluarea acestui important produs în condiții exemplare, în interesul unităților agricole și al economiei noastre naționale. Ing. C. NICOLAU, șeful serviciului tehnic agricol din Combinatul industriei alimentare Bacău ba uzina de vinificație din Bacău au fost construite noi și moderne cisterne pentru depozitarea vinului. gToFglob 990 lume dispărută (5) Am reluat marșul, îndreptindu-ne în acea direcție. Și, dintr-o dată, în mijlocul unei atmosfere misterioase, învăluită în pîclă, între plante ale căror tulpini se întrepătrund ca firele de păianjen, ne-am găsit în labirintul miticelor „curatos". In timp ce string tulpinile de bambus, e lesne de înțeles că „makiritares" se lasă dominați de ceva indefinibil. Anactca există cu adevărat în închipuirea lor. Dar, în acele zile, eu însumi am fost vrăjit, ca subjugat de o chemare, simțeam dorința de a (Continuare in pag. a Tf-a) [LA CONFRUNTAREA CU FAPTELE | Rezultatele generale bune nu pot compensa nerealizarea ECONOMIEI DE METAL CUM STATI CU ÎNDEPLINIREA SARCINILOR DE PLAN SI A ANGAJAMENTELOR ASUMATE IN ÎNTRECEREA SOCIALISTĂ ? Astăzi, am adresat întrebarea aceasta metalurgicilor băcăuani. Atît de la Uzina metalurgică, cit și de la Fabrica de șuruburi răspunsul a venit prompt și, fapt de necontestat, destul de consistent. Nu este lipsit de interes nici faptul că, aproape de necrezut, metalurgiștii mai prezintă, pe alocuri, unele nerealizări sau realizări care sunt departe de a oglindi posibilitățile lor. Dar să vedem ce spun faptele. Uzina metalurgică De la începutul anului și pînă astăzi, în această importantă unitate economică a municipiului Bacău, care produce atît de solicitatele garnituri industriale din fontă, sarcinile de plan au fost depășite valoric cu 396.000 lei. Colectivul uzinei are satisfacția de a constata că realizările sale sunt în măsură să acopere partea de angajament ce revenea perioadei amintite. Este un fapt lăudabil, care dă certitudinea unui bilanț fructuos, la acest capitol, la finele anului. Colectivul uzinei metalurgice are și un angajament în ceea ce privește buna gospodărire a metalului: în acțiunea sa de continuă reducere a consumurilor specifice, colectivul a reușit să obțină unele realizări. în timpul care a trecut din acest an, s-au economisit 140 tone de metal. Este drept că pînă la cota finală a angajamentului mai sunt aproximativ 100 de tone, dar nimic nu ne face să credem că angajamentul nu va fi îndeplinit. Ceea ce vrem să amintim maiștrilor, inginerilor, tuturor muncitorilor din uzină este că rebutul continuă să se simtă aici în mediul lui. Valoarea pagubei nete generată de rebuturi se ridică, în opt luni de activitate, la 443.785,79 lei. Observați, desigur , suma furnizată de contabilitate este riguros calculată , ce bine ar fi dacă cei în drept ar calcula tot atît de riguros măsurile ce trebuie luate pentru a pune stavilă rebuturilor. Căci, să nu uităm, partea cea mai mare a rebuturilor are drept cauze nerespectarea tehnologiei, neatenția unora dintre lucrători. Fabrica de șuruburi O producție globală suplimentară de 6.388.000 lei, în opt luni, față de un angajament anual de 10.500.000 lei — aceasta este cartea de vizită a fabricii și nu se poate spune că nu-i prestigioasă. S-a organizat mai bine fiecare loc de muncă, timpul de lucru a fost mai judicios folosit, în duminicile în care s-a lucrat pentru diminuarea pierderilor pricinuite de inundații s-au obținut rezultate remarcabile. Așa a fost posibil ca acum să se raporteze o producție care depășește, după cum se poate observa, considerabil pe cea planificată. Dar și în această fabrică se poate remarca ușor că în acțiunea de economisire a metalului nu s-a făcut tot ceea ce se putea: în prima jumătate a anului s-au economisit 60 de tone de metal; angajamentul anual prevede 120 de tone, deci, matematic, se stă bine. Dar, ne întrebăm noi, numai atîta poate realiza colectivul fabricii? si oprește cineva care să depășească angajamentul? In opt luni de zile s-a înregistrat o pagubă netă din rebuturi de 89.000 lei. Să fi fost și metalul echivalent acestei sume în coloana economiilor și atunci se putea sta altfel de vorbă !