Steagul Roşu, mai 1972 (Anul 27, nr. 5979-6003)

1972-05-03 / nr. 5979

< ANUL XXVII — Nr. 5.979 (7.758) MIERCURI 3 MAI 1972 4 pagini 30 bani In întrecerea socialistă dintre toate județele țării Prestigioasa prezență a județului Bacău poate fi amplificată Primăvara anului 1972 poate fi considerată primăvara bilanțurilor bogate, a unora dintre cele mai bogate bilanțuri. Conjugindu-și eforturile, canalizîndu-și energiile spre o muncă plină de abnegație — menită să transforme în fapt tot ceea ce a cutezat să înscrie în programul său cel de-al X-lea Congres al partidului — oamenii muncii din întreaga patrie au încheiat cu un succes edificator primul an al noului cincinal și au parcurs patru dintre lunile celui de-al doilea an al cincinalului dobindind noi succese de prestigiu-Cutezătoarele țeluri cuprinse in programul de făurire a societății socialiste multilateral dezvoltate elaborat de Congresul al X-lea al Partidului Comunist Român sunt transformate an de an în remarcabile înfăptuiri care fac să crească continuu nivelul de viață material și spiritual, prestigiul patriei socialiste aflată pe drumul civilizației, progresului. Pe ansamblul economiei naționale, după cum este știut, prevederile planului de stat de anul trecut au fost îndeplinite și depășite în toate ramurile economiei, bilanțul ce se încheie zilele acestea pentru perioada primelor patru luni ale anului 1972 va reliefa continuarea șirului succeselor.Prin tot ceea ce se înfăptuiește astăzi în România se confirmă justețea liniei politice a partidului, realismul obiectivelor înscrise în programul dezvoltării economice și sociale, elanul, înaltul simț al responsabilității ce caracterizează întregul popor în marea operă de ridicare a patriei socialiste pe culmi și mai înalte ale civilizației. Alăturîndu-se șuvoiului de energii al patriei, oamenii muncii din județul Bacău, fiecare în sectorul său de activitate, pot fi astăzi mîndri de reușitele lor, de contribuția deosebită la opera de construire a societății socialiste multilateral dezvoltate- Mărturie a valoroasei contribuții la înfăptuirea programului partidului stau, în județul nostru, succesele din primul an al cincinalului — an încheiat cu un rodnic bilanț — și realizările din primele patru luni ale acestui al doilea an al cincinalului, când pe ansamblul industriei județului s-a înregistrat o producție marfă industrială suplimentară în valoare de peste 50 milioane lei. Tot ca o mărturie a modului exemplar în care ne alăturăm energia și abnegația la marele fluviu de energie al patriei stau și înaltele distincții obținute recent, pentru succesele din 1971, de unități economice ale județului. Partidul și statul nostru acordă o înaltă prețuire muncii entuziaste puse în sujba propășirii patriei în distincțiile dobîndite de G-I-P- Borzești, C-A.P. Săucești, C.A-P- Horgești, S.M-A. Hemeiuși toate aceste unități au primit Ordinul Muncii clasa I pentru realizările obținute în anul trecut) noi vedem încununarea cu succes a unei susținute munci politico-educative desfășurate de organizația județeană de partid în sprijinul îndeplinirii și depășirii, în fiecare an, a angajamentului asumat în întrecerea socialistă-Antrenanta întrecere socialistă ce se desfășoară în fiecare an în țara noastră are la baza sa obiective mobilizatoare înscrise în angajamentul organizațiilor județene de partid : emulația generată în întreaga noastră patrie de dorința oamenilor muncii din fiecare județ, din fiecare unitate industrială, agricolă, de construcții, transporturi, comerț de a se situa pe un loc fruntaș se soldează cu depășirea simțitoare a sarcinilor de plan înscrise la indicatori de mare importanță cum sunt producția marfă, productivitatea muncii, cheltuielile de producție, beneficiile. Această efervescentă activitate desfășurată pe plan național pentru continua creștere a eficienței în toate sectoarele vieții materiale se răsfrînge simțitor asupra vieții sociale a patriei. Eficiența economică sporită ce se obține în toate sectoarele de activitate face ca economia noastră națională să se apropie tot mai mult de realizările unor țări cu o mai bogată tradiție în diferitele ramuri economice și să ridicăm în acest fel prestigiul nivelul de trai al celor douăzeci țării, de milioane de locuitori ai săi.Din dorința de a valorifica superior toate rezervele existente — colectivele de întreprinderi din județul Bacău au pornit întrecerea de anul trecut, ca de altfel și pe cea din 1972, sub semnul impulsionării unor inițiative proprii, capabile să ducă la creșterea de la o lună la alta a volumului realizărilor „Din aceeași cantitate de materie primă, mai multe produse finite", .Calitatea producției — o problemă de demnitate și patriotism" — iată numai două dintre inițiativele muncitorești care au polarizat eforturile colectivelor noastre. Traducînd în viață învățămintele Conferinței pe țară a cadrelor de conducere din economie — muncitorii, inginerii tehnicienii din județul Bacău desfășișoară acum întrecerea sule .Nici o mașină, nici un utilaj lozinca sub randamentul planificat, nici un minut nelucrat”. în puternica cetate a petrochimiei trotușene s-a realizat, în întrecerea socialistă din anul 1971, un spor de 75 milioane lei la producția globală ; producția marfă suplimentară a fost de 44 milioane lei ; s-au fabricat peste prevederile planului (și în această direcție și-au spus cuvîntul nu numai elanul, hărnicia petrochimiștilor, ci și buna organizare a muncii, folosirea judicioasă a potențialului tehnic și uman existent la Gr.p. Borzești) însemnate cantități la produse de o deosebită valoare pentru economia națională : 1050 tone sodă caustică, 937 tone mase plastice, 1500 tone cauciuc sintetic, 13.255 tone benzine, în toate acțiunile întreprinse de petrochimiști, în toate frumoasele lor rezultate trebuie văzută materializarea unei susținute munci politice care are în vedere mobilizarea inteligenței, capacității de muncă și elanului fiecăruia dintre miile de operatori chimiști, maiștri, tehnicieni, ingineri la acțiuni energice, eficiente, de valorificare superioară a materiilor prime, de exploatare cu maximum de randament a tuturor instalațiilor, de creștere a calității ca urmare a respectării, dar și a îmbunătățirii tehnologiilor de fabricație-Ordinul Muncii clasa I, steagul și diploma de imitare fruntașă pe țară au dat satisfacție deplină colectivului puternicului grup industrial de la Borzești, au făcut să crească și mai mult prestigiul petrochimiștilor, au impulsionat în mod deosebit întrecerea socialistă ce se desfășoară acum în toate uzinele trotușene. Un alt succes remarcabil: agricultura județului nostru a ocupat locul VI pe țară, fapt care vine să reliefeze capacitatea, priceperea lucrătorilor ogoarelor , a cooperatorilor, mecanizatorilor, a specialiștilor. Marea cinste de a li se decerna Ordinul Muncii clasa I, pentru succese deosebite repurtate în anul 1971, a revenit și cooperativelor agricole de producție din Săucești și Horgești, precum și mecanizatorilor de la SMA Hemeiuși. Ne mîndrim pe bună dreptate cu toți succesele obținute de aceste unități în înfăptuirea politicii partidului de dezvoltare a agriculturii socialiste, în sporirea continuă a pro f Stelian NANIANU (Continuare in pag. 1) . Patru unități au fost distinse cu „Ordinul Muncii“ clasa I ” în 1971, agricultura județului a ocupat din nou locul VI pe țară . Numeroase alte unități au fost declarate întreprinderi fruntașe sau evidențiate pe ramură O întrecerea din 1972 scoate la iveală un prim rezultat valoros: 50.000.000 lei producție marfă suplimentară r.-----------1  In ziarul de azi: PAGINA LITERARĂ anchetă ORIGE OPERA LITERARĂ AUTENTICĂ AFIRMĂ UN CONȚINUT DE VIAȚĂ ------------ Legea privind administrarea și folosirea pajiștilor nu este lege pentru toți primarii ? Legea privind organizarea, administrarea și folosirea pajiștilor, loturilor zootehnice și semincere a apărut în aprilie 1971. Deci, suficient timp pentru a fi cunoscută, pentru a se trece la aplicarea prevederilor ei. Am luat doar două aspecte din cuprinsul acesteia spre a le confrunta cu realitatea din teren urmărind: 1) dacă s-au alcătuit acele planuri de organizare și îmbunătățire a pajiștilor și fînețelor, planuri ce se cer elaborate pentru o perioadă de cel puțin 3—5 ani și 2) dacă comitetele executive ale consiliilor populare comunale manifestă interes față de modul în care cooperativele agricole folosesc pajiștile, dacă depun eforturi menite să ridice potențialul productiv al acestora, dacă ele sunt exploatate potrivit conținutului legii amintite, începem investigațiile făcînd mai întîi un test spre a ne da seama în ce măsură primarii cunosc conținutul legii amintite. Fără a intra în amănunte, precizăm de la început că Vasile Munteanu, primarul comunei Sănduleni nu stăpînește cuprinsul, coordonatele majore ale acesteia, spre deosebire de Eugen Ionescu, omologul său din comuna vecină, Livezi. Dar, atît la Sănduleni cit și la Livezi, practica, mai bine zis rutina, e tot cea veche. Adică se curăță unele suprafețe, la întîmplare, acțiunea are un vădit caracter formal. Și aceasta pentru că nu există un plan judicios întocmit, care să cuprindă în mod unitar toate lucrările la zi și în perspectivă, cu responsabilități precis delimitate,cu termene de execuție etc. Așa se și explică de ce, pînă acum, pe pășunile din comunele Sănduleni, Livezi, Tg. Trotuș și altele nu s-au administrat îngrășăminte chimice (Continuare In pag. 2) Ziua de 1 Mai a fost sărbătorită sub semnul unității de monolit în jurul PARTIDULUI COMUNIST Semnificații .„ Ori de câte ori festivul împodobește ț ura, ne trăim la unison emoțiile, bucuriile, satisfacțiile. Suntem mai mult de douăzeci de milioane de oameni ce am făcut din mistrie și condei armele de pace cu care construim societatea de mine, așa cum am dorit-o, cum ne-am imaginat-o. Croim destinul acesta luminos prin muncă avintată, călăuziți cu consecvență și clarviziune de Partidul Comunist. Schelele construcției socialiste, viguros implantate în temeinicia voinței noastre se înalță sus, tot mai sus, spre devenirea deplină, atotcuprinzătoare. Am sărbătorit acest MAI muncitoresc cu conștiința datoriei împlinite, înscriind în cronica timpului însemnele vredniciei chimistului, forestierului, petrolistului,ale energeticianului și metalurgistului. Aspirații, entuziasm creator, conectate la înalta responsabilitate Comunistă — iată elementele definitorii ale personalității noastre. Preludiul acestui vișir de MAI înscris cu literă de foc în istoria de aproape un secol a simbolului unității proletare, adunările populare desfășurate in localitățile județului, în unități economice și întreprinderi industriale au reafirmat hotărîrea unanimă a comuniștilor, a tuturor oamenilor muncii, intelectualității, de a-și amplifica eforturile, de a-și mobiliza intens și totalitar capacitatea pentru a demonstra, oricui își va fi manifestat dorința să ne cunoască, înaltele trăsături ale celor pe care îi știm sub o denumire comună , omul zilelor noastre, caracterizat prin hărnicie, noblețe sufletească, pasiune, devotament. Sărbătoare de Armindeni. Atmosfera ce însoțește asemenea evenimente a fost mai densă, mai bogată în trăiri vibrante, ca niciodată ; am făcut bilanțul primului an al actualului cincinal, regăsind în coloanele sale talentul, dăruirea, capacitatea creatoare , desfășurăm, larg, întrecerea socialistă ce antrenează efluvii de energii. Dominăm, cu autoritate, prin gest și faptă, această declanșare magnifică nu numai ca proporții, ci și ca simbol, a unor forțe ce revoluționează întreaga existență, dindu-i forma și conținutul înaltelor idealuri comuniste de viață. Ideștim capabili de mai mult și mai bine, avem, în fața noastră, desfășurat un vast cîmp de activitate in care inteligența și, alături de ea, vigoarea mâinilor, se manifestă plenar. Traducem, neobosit, în viață, cuvîntul partidului — îndemn și onoare pentru toți. Ii urmăm pilda neabătut, consecvenți cu noi înșine. Etalăm aptitudini și însușiri, receptînd și promovînd principiile pe care comuniștii le-au transformat în norme cu valoare de necontestat i credință nestrămutată in programul de edificare socialistă a țării, cinste, corectitudine, , echitate, intransigență. Acesta este chipul omului nou ce trăiește, muncește, își vede împlinite idealurile intr-o societate nouă, pe măsura aspirațiilor sale. Semnificații la început de mai. O unitate de monolit, de voință și acțiune, in jurul partidului, căruia îi închinăm și gîndul, și puterea noastră, uimind neabătut drumul pe care ne conduce cu fermitatea-i cunoscută. Mihai BUZNEA G.I.F.E.T. Moinești Muncă spornică în unitățile de foraj Colectivele de petroliști din unitățile Grupului industrial din Moinești au pășit în cea de-a 5-a lună a anului hotărite să-și amplifice eforturile în vederea realizării de noi succese în îndeplinirea sarcinilor de plan și a angajamentelor asumate în întrecerea socialistă. Chiar din aceste prime două zile ale lunii mai, pe care sondorii le-au sărbătorit prin muncă, pe graficele de producție au fost înscrise rezultate care confirmă un start bun. La Moinești și Tg. Ocna, de exemplu, in cele două unități de foraj, muncitorii, tehnicienii și inginerii au obținut, în ziua de 1 Mai, importante sporuri de producție. Brigăzile de foraj ale întreprinderii moineștene, bunăoară, au înregistrat o depășire a planului la metri săpați de 57 la sută, iar la Tg. Ocna bilanțul acestor ore de muncă încordată consemnează un plus de producție, la același indicator, de 18 la sută. atmosfera de sărbătoare Prima zi de mai a fost așteptată după obicei cu dorința petrecerilor camopenești, cu pregătirile intense ale artiștilor amatori pentru spectacolele în aer liber. Programe bogate s-au întocmit pretutindeni. Și, chiar dacă ploaia a făcut imposibilă ieșirea spre punctele de agrement gata pentru o avanpremieră a activității lor estivale, casele de cultură și cluburile, căminele culturale au fost la dispoziția publicului. Totuși, atît cu vremea bună a permis, reprezentații în aer liber au avut loc, duminică după-amiază, în municipiile Bacău și Gheorghe Gheorghiu-Dej. Teatrul de vară „Mihai Eminescu" și, respectiv, parcul tînărului oraș al chimiștilor au oferit cadrul de desfășurare a programelor susținute de Liceul pedagogic, taraful și formația de dansuri ale G.I.P. Borzești, taraful cooperativei „Flacăra". Sfidînd ploaia, care parcă uitase să mai înceteze, luni seara, băcăuanii s-au îndreptat spre casa de cultură. Artiștii amatori de la Fabrica de confecții și Fabrica de șuruburi au susținut programul lor, fiind răsplătiți cu numeroase aplauze de publicul spectator. Ieri, sălile de spectacole au continuat să fie locuri de întîlnire pentru mulți iubitori ai cintecului și jocului popular, ai muzicii ușoare. Dintre programele aplaudate cu căldură de public amintim pe cel susținut de orchestra „Plaiurile Bistriței", taraful, soliștii și dansatorii de la G.I.P. (Municipiul Gheorghe Gheorghiu-Dej), ansamblul folcloric de la Asău (clubul „6 August"), formația de estradă din Comănești (clubul „1 Mai"). • Sătenii din Horgești au primit vizita artiștilor amatori de la Fabrica „Proletarul" din Bacău. Spectacolul prezentat de formația de la „Proletarul" împreună cu artiștii amatori de la căminul cultural Horgești s-a bucurat de un succes deosebit. Foto: C. BURSUC Expoziția județeană de artă populară Vibrant mesaj al specificului local țin Din cînd în cînd, creapopulară „călătorește“ din locurile ei de baștină spre punctele de întîlnire cu un public larg și divers, dornic de contactul cu acele elemente de vigoare și farmec inegalabile păstrate în mediul rural- Sunt, ca să spunem așa reprezentațiile de gală ale artei noastre populare, indiferent că ele au loc pe scenă, în aer liber, sau în sălile de expoziții. O astfel de reprezentație a început, la Bacău, o dată cu vernisajul expoziției de artă populară de la Galeriile de artă, înmănunchind un număr important de piese — unele de apreciabilă vechime, altele vădind strădania păstrării și valorificării în condiții noi a ceea ce constituie specific, ca motiv, ca element decorativ, ca obicei, unei anumite zone — expoziția este o veritabilă carte de (Continuare In pag. 7) M. MARDARE Rafinăria Dărmănești Instalațiile au funcționat la parametri inalți și la Dărmănești, la rafinărie, colectivele din instalațiile de prelucrare a țițeiului au muncit cu spor în aceste zile de sărbătoare. Economistul Gheorghe Gorban ne comunică și primele succese cu care rafinerii au cinstit Ziua de 1 Mai In două zile au fost prelucrate importante cantități de țiței, realizîndu-se, peste prevederi, printre altele, 100 tone benzină și 200 tone motorină. S-au evidențiat colectivele de la cracare termică și distilație atmosferică.