Steagul Roşu, octombrie 1972 (Anul 27, nr. 6108-6133)

1972-10-01 / nr. 6108

ANUL XXVII Nr. 6.108(7.887) DOMINICA I oitombrae 1972 4 pagini 30 bani / I B Í fi L I O T H C A j CENTRALĂ UNIVERSITARA. EMINES U* IAȘI  ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN BACĂU AL P.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN Nimic mai important in aceste zile decit STRINGEREA RECOLTEI și însămințările de toamnă Toate forțele si cii itali nu lucreze spili pt opurel Indiscutabil, această confruntare dintre vremea, în general nefavorabilă, și multitudinea lucrărilor agricole de maximă urgență, trebuie să aibă o singură rezultantă: recolta, în totalitatea ei, înmagazinată cu minimum de pierderi, acționînd cu promptitudine, cu o deplină răspundere, evitînd orice surpriză de natură să facă inutile, să minimalizeze efectul eforturilor atltor luni de zile, strădaniile depuse de lucrătorii ogoarelor. Este, deci, momentul în care capacitatea organizatorică și spiritul de acțiune trebuie să devină, Intr-un spațiu de timp strict limitat, principalele arme care să asigure, buna desfășurare a campaniei de recoltare și, în egală măsură, a arăturilor, pregătirii terenului și însămînțării culturilor de toamnă. Așadar, cuvîntul de ordine este, și el trebuie cunoscut de către fiecare specialist și țăran cooperator : muncă intensă, zi și noapte, pe orice fel de vreme; acum, hărnicia se masoară numai în suprafețe recoltate, în operativitate și calitatea muncii noastre, căci orele, zilele, trebuie să curgă în folosul nostru, și nu lăsate să se irosească. Domină această atmosferă activitatea cooperativelor din bazinul Zeletinului ? Găsim dezlegarea problemei reconstituind ritmul și reușitele ultimei perioade, mai exact ale primei jumătăți a acestei săptămîni. Dar, înainte de a prezenta probele pro și contra ale aprecierilor făcute de interlocutorii noștri din cooperativele agricole Vultureni, Godinești, Blaga, Dealu Horii și altele în legătură cu aceste activități, nu trebuie scăpat un amănunt, optimismul ce s-a instalat printre majoritatea celor care au datoria să asigure și să conducă treburile în unitățile lor. Este, însă, el, fundamentat? La cooperativa agricolă Vultureni, pînă în seara zilei de 28 septembrie fuseseră culeși strugurii de pe 44 ha, iar la Godinești de pe 66 ha, alte 60 și respectiv 50 ha așteaptă să-și ofere rodul, o suprafață deloc neglijabilă care solicită, cel puțin de acum înainte, mai multă străduință din partea consiliilor de conducere în mobilizarea oamenilor la treabă, în planificarea muncii. Pentru că, cu 56 de cooperatori, cîți au recoltat la struguri în amintita zi, sunt șanse ca lucrarea să se prelungească o perioadă mult prea mare, mai ales că, cu aceeași mînă de lucru sunt de efectuat alte lucrări nu mai puțin importante. Deși situația de aici nu poate fi considerată satisfăcătoare, cea întâlnită la Blaga și Dealu Morii este de-a dreptul alarmantă, inacceptabilă, ridicind mari semne de întrebare asupra răspunderii pe care cei îndrituiți cu conducerea treburilor de aici ar trebui să o manifeste. Automulțumirea și autoaprecierea sunt, însă, pe deplin în elementul lor, fără ca cineva de aici, chiar dacă le sesizează, să încerce schimbarea opticii din care sunt privite și interpretate preocupările cooperatorilor. „Astăzi — alaltăieri — 28 sept. n.n.), am dirijat majoritatea forțelor la culesul viei" — ne asigură președintele unității din Dealu Morii — Gheorghe Mocanu; de asemenea, lucrăm la treieratul inului. Două activități spre care neam concentrat eforturile...", iar inginerul șef Radu Băitan, căruia îi apreciem intențiile, dar nu și modul în care ele se transformă în fapte, este convins că există toate condițiile ca în cîteva zile să se încheie această lucrare: „In mod deliberat nu am atacat suprafețele cultivate cu porumb, pentru a avea la dispoziție majoritatea forței de muncă existentă în unitate și a o dirija la vie, urmărind a contracara și limita procesul de depreciere a strugurilor...". O măsură care, fără îndoială, (Continuare in pag. a 3-a) A ...x In cooperativele agricole Blaga, Dealu Morii, Vultureni și Godinești STRUGURII își așteaptă culegătorii, dar aceștia întîrzie să se arate La C.A.P. Buhoci Primele Ü2 hectare Insămințate cu grin Aseară la închiderea ediției, JENICA PASCAL, inginerul șef al C.A.P. Buhoci ne-a transmis că pînă acum, în cadrul unității, au fost semănate primele suprafețe cu grîu însumînd 62 hectare. Tractoriștii ȘTEFAN SPATARU și IOAN DONȚU, au efectuat lucrări de bună calitate. Pentru semănat, sunt pregătite alte 45 hectare. în pagina a II-a Deficiențele în drumul produselor agricole Ritm intens,dar și o mare ATENȚIE CALITĂȚII îngrijorați de soarta produselor aflate în cîmp — unele nerecoltate, altele recoltate dar netransportate din cauza ploilor de pînă acum — cooperatorii din Gîrleni participă cu însuflețire la scosul sfeclei și cartofilor, la recoltatul ultimelor produse din grădină sau a porumbului. Vineri, principalele forțe erau dirijate la recoltatul cartofilor, la încărcatul și transportul sfeclei de zahăr. Pentru ca mijloacele de transport (două autocamioane și 4 tractoare cu remorci), să fie folosite cît mai bine, aici au fost alcătuite două echipe care asigură încărcatul operativ al sfeclei, iar unul din cele 4 tractoare intervine ori de câte ori e nevoie pentru eventuala remorcare a camioanelor deoarece, uneori, se mai împotmolesc în terenul încă mustind de apă, întrucît la recoltat sfecla s-a mai (Continuare în pag. a 3-a) Zilele de practică, zile de virf la recoltat într-o perioadă în care toate forțele sunt îndreptate spre recoltarea și depozitarea producției agricole în acest an, numeroși elevi simnt prezenți, cu aportul lor, în grădinile de legume, livezile și tarlalele de păpușoi ale fermelor agricole. Este și situația celor aproape 200 de școlari de la Liceul nr. 1 din Municipiul Gheorghe Gheorghiu-Dej. După cum ne-a informat tovarășa Radu Ionstandache, directoarea acestui liceu, zilele trecute, sub supravegherea cadrelor didactice, elevi din anii II și III au început practica la fermele din Oituz și Sascut. Astfel, contribuția lor dintr-o perioadă de virf pe agenda agricolă de sezon echivalează cu cantități importante de fasole și prune culese, cu participarea la depozitarea unor furaje, ori la culesul porumbului. La strinsul legumelor Elevii claselor a IX-a de la Liceul nr. 3 Bacău — ne informează, telefonic, profesoara Olimpia Lucaci — s-au întrecut vineri la recoltatul legumelor pe tarlalele Fermei legumicole „Letea" de la I.A.S. Bacău. Sub conducerea șefului de fermă, ing. Gheorghe Luchian, și îndrumați permanent de inginerele stagiare Felicia Negru și Maria Tiron, elevii au recoltat întreaga cantitate de ceapă, ardei, morcov și conopidă, de pe cele circa 5 ha care le-au fost repartizate. S-au evidențiat în mod deosebit elevii Ghiurcă, Aioanei, Damian, Stîngaciu, Popescu, Pădure, Chimpea, Ungureanu, Bălăiță, Călinescu ș.a. Munca elevilor la Ferma legumicolă ,Letea" continuă. La ferma de stat Răcăciuni, elevii Școlii generale nr. 1 din localitate au o contribuție substanțială la sortatul cartofilor. i Un nou an de muncă susținută incepe in Bacăul universitar 1 octombrie este ziua cînd studenții revin cu emoție in amfiteatre, iar profesorii urcă din nou la catedre pentru a-și prezenta prima prelegere a anului universitar. La Bacău, evenimentul se petrece pentru a 12-a oară. Acum, după 11 ani de activitate, se poate reliefa un bilanț al realizărilor care constituie baza a ceea ce ne propunem să înfăptuim în perioada următoare. Anul universitar, pe care l-am încheiat s-a soldat cu multe rezultate bune și foarte bune. Important este că s-au conturat mai precis căile de depășire a mediocrității. Peste două treimi din totalul studenților au obținut note de 8, 9 și 10, iar numărul celor promovați este aproape de 97 la sută. De asemenea, s-a lărgit baza materială a procesulu instructiv-educativ. Laboratoarele au fost dotate cu aparate moderne de efectuare a experiențelor. Au fost achiziționate strunguri, mașini de găurit, forje și alte unelite pentru atelierele-școală. Prin munca patriotică a studenților, s-au terminat lucrările unui laborator, a unei microbaze sportive în valoare de peste 800.000 lei. Problemele de ordin social au fost rezolvate. Astfel, un număr mare de studenți de la cursurile de zi simt bursieri, căminele și cantina asigură condiții bune de cazare și servire a mesei la cantină pentru toți studenții. Avem un corp didactic bine pregătit, apreciat pe plan național și internațional. Peste 99 la sută din totalul cadrelor didactice, care îndeplinesc condițiile, sunt doctoranzi, iar 10 sunt doctori. Biblioteca Institutului funcționează cu secții de lectură și împrumut. Cele 90.000 de volume, ale sale, cărți de specialitate, reviste și alte publicații, stau la dispoziția cititorilor studenți. A fost înființat un cabinet de științe sociale cu patru săli de seminarii, cu o dotare corespunzătoare. De altfel, baza materială pe care o posedăm ne asigură realizarea în bune condițiuni a unui învățământ elevat. La temelia activității noastre, pe care o inaugurăm astăzi, stau documentele Conferinței Naționale a P.C.R., indicațiile prețioase ale secretarului general, tovarășul Nicolae Ceaușescu. In spiritul acestei direcționări, o atenție deosebită acordăm modernizării întregului proces de învățămînt și educație. Condițiile de care dispunem ne dau posibilitatea să înfăptuim ceea ce astăzi partidul, societatea noastră socialistă, cere școlii superioare. Invățămînt -cercetare -producție Triada ne călăuzește activitatea de fiecare zi.Cadrele noastre didactice acordă o deosebită grijă îmbunătățirii programelor de învățămînt, căutînd să limiteze capitolele de interes miritar și să introducă temele cerute de viață, de practica profesiunii viitorului specialist — profesor. A sporit atenția corpului profesoral pentru lărgirea dialogului cu studenții noștri. In sensul amintit, consiliul profesoral al Institutului a aprobat planurile de învățămînt ale facultăților, care prevăd schimbarea raportului dintre numărul orelor de curs și cel de dezbateri, seminarii și lucrări practice, in favoarea celor din urmă. Planurile individuale de muncă ale cadrelor didactice prevăd un număr mai mare de ore pentru activitatea directă cu studenții. La facultățile de istorie-geografie, științe naturale și agricole, la catedra de științe sociale și pedagogice, cadrele didactice și studenții efectuează cercetări științifice, unele pe bază de contract, prezintă comunicări, în cadrul sesiunilor organizate de Institutul nostru sau de alte institute, de învățămînt superior din țară. De multe ori, rodul acestor comunicări este o urmare a colaborării dintre studenți și profesori. Considerăm că această formă s-a dovedit deosebit de eficientă pentru dialogul cadru didactic — student. In ultimul an, a căpătat contur precis și cercetarea științifică in(Continuare in pag. a 3-a) conf. dr. MIHAI MERFER, rector al Institutului pedagogic Bacău, președinte al Consiliului profesoral Cu multă satisfacție au fost primite noile măsuri de sprijinire a familiilor cu mulți copii Hotărirea Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R. transmisă la posturile de radio și televiziune și publicată în presă a strnit o vie satisfacție în rândul familiilor cu mulți copii. Cunoaștem nu toții că an de an partidul și statul nostru alocă însemnate fonduri pentru sporirea veniturilor tuturor categoriilor de oameni ai muncii, Îmbunătățirea condițiilor de locuit și a ocrotirii sănătății, pentru dezvoltarea activităților social-culturale. In ansamblul acestor preocupări, un loc important il ocupă sprijinul acordat familiilor cu copii. Pentru familiile cu venituri mici, încă din anul 1969, alocația de stat a fost majorată cu 30 lei de copii, pentru beneficiari ale căror salarii nu depășesc 1 300 lei lunar. Incepînd de la 1 ianuarie 1972 se acordă ajutoare lunare pentru copiii familiilor de cooperatori agricoli. La 1 septembrie 1971 alocațiile de stat au fost majorate pentru salariații din mediul urban, ale căror salarii nu depășesc 1 300 lei, pînă la 180 lei de copil, iar pentru cei din mediul rural pînă la 130 lei de copil, diferențiat în raport de nivelul salariilor și de numărul copiilor. Noile măsuri vin să sublinieze din nou grija partidului și statului nostru pentru sprijinirea familiilor cu copii mulți. Astfel,, s-a hotărît ca începînd de la data de 1 noiembrie 1972 să se acorde ajutoare bănești lunare de 200 lei mamelor care au în întreținerea lor 8—9 copii și de 300 lei celor cu peste 9 copii. Totodată s-a hotărît să se majoreze actualele alocații de stat ale salariaților și asimilaților acestora cu 20 lei pentru al 6-lea copil, 30 lei pentru al 7-lea, 40 lei pentru al 8-lea, 50 lei pentru al 9-lea copil și următorii. Cu aceleași sume se vor majora și alocațiile pentru copiii membrilor cooperatori. Ajutor substanțial Cu multă satisfacție am ascultat la radio și am citit în presă despre hotărirea Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., care se referă la măsurile de sprijinire a familiilor cu mai mulți copii. Sunt nespus de bucuroasă că de la 1 noiembrie a. c. voi primi noi ajutoare bănești pentru cei 9 copii ai mei. După un calcul făcut de mine, cred că sporul material va fi, lunar, de 340 lei, sumă destul de frumuoșică pentru buna întreținere a copiilor. Iată așadar o mărturie grăitoare nouă a grijii deosebite pe care o are conducerea superioară de partid și de stat față de îmbunătățirea condițiilor de viață și de trai a celor mici. Mamă Eroină Maria Gh. CIUBOTARU, țărancă cooperatoare din corn. Letea Veche La 2 octombrie va avea loc Deschiderea Universității serale de marxism-leninism și a studiului individual Noul an de studiu în invățămîntul de partid se desfășoară în condițiile în care activitatea ideologică este chemată să răspundă înaltelor exigențe puse de Conferința Națională din iulie a.c. Ședința de deschidere a Universității serale de marxism-leninism, a studiului individual și a cursurilor politico-ideologice pentru membrii uniunilor de creație va avea loc luni, 2 octombrie a.c., orele 17, în sala Casei de cultură „Vasile Alecsandri“ din municipiul Bacău. Alergînd prin magazinele sătești după mărfuri de sezon, Cumpărătorul a aflat un „ESTE, DAR... S răspuns greu vandabil. A TERMINAT!“ Zilele acestea am fost oaspeții unor magazine sătești tutelate de cooperativa de consum din comuna Berești-Bistrița. Investigația noastră,, a avut drept scop conturarea unui răspuns la întrebarea sa reușește comerțul din localitățile Dumbrava, Făgețel, Ițești, Pădureni, Cornești, Galbeni, Filipești, Cîrligî, Onîșcani să se ridice la echivalența cerințelor de sezon a populației ? Se poate afirma din capul locului că multe din magazinele vizitate dispun de mărfuri capabile să satisfacă preferințe din cele mai diferite. In primele opt luni ale acestui an, prin unitățile comerciale ale cooperativei de consum Berești-Bistrița, s-au vîndut 122 garnituri de mobilă, 51 televizoare, 60 aparate de radio, 30 mașini de cusut, 23 frigidere, 20 mașini de spălat rufe, 60 biciclete și motorete, numeroase costume de haine, încălțăminte, obiecte de uz casnic și gospodăresc. Au fost date în folosință unități comerciale noi la Siretul și Berești- Bistrița, se află în construcție magazine la :Climești și Schineni. Analizînd însă comerțul din această parte a județului pe toate fațetele, se constată că nu toate unitățile cu amănuntul își întîmpină cumpărătorii, acum, la începutul sezonului rece, cu mărfuri deosebit de solicitate. Dar să depănăm impresiile de acest gen acumulate pe parcursul raidului. De cum am călcat pragul prăvăliei din satul Itești, am și înregistrat remarca critică a unei locuitoare, Elena Apetroaie : „Doar n-o trebui să mă duc, eu, acum, femeie bătrînă, pînă la Bacău, pentru o pereche de șoșeni !“, ca și răspunsul negativ al gestionarului Gheorghe Cîrnu, care-și amină clienții de pe o zi pe alta : „Lasă, bre, că-i vorba să ne-aducă după-ntii (n-a precizat care „întîi") și șoșeri, și cizme bărbătești, și broboade, și ciorapi, și pl>te pentru sobă...". Am zăbovit în magazin circa o oră. Veneau cumpărătorii și se interesau de material pentru plăpumi, treninguri și încălțăminte pentru copii, căciuli și țesături călduroase, pantofi bărbătești, borcan!^ oțet. La care vînzătorul răspundea : „Am avut, așteptăm să ne sosească altele !". — Gaz, aveți, am întrebat noi. — Acum l-am terminat! Adică, aseară... S. E. VRÎNCEANU (Continuare în pag. a 3-a)