Steagul Roşu, mai 1973 (Anul 28, nr. 6287-6313)

1973-05-29 / nr. 6311

FAGI 2 — Marți 29 mai 1973 Gala recitalurilor dramatice la a II-a ediție 31 mai—2 iunie 1973 Continuăm în acest număr prezentarea în „avanpremieră" a unor fragmente din „confesiunile de participare“ ale actorilor care vor susține recitaluri în cadrul Galei. O. V. „Doresc să arăt semenilor noștri de azi ce a însemnat mîine pentru cei de ieri. Poate să fie un simplu joc de cuvinte, dar de fapt, este mult mai mult; este vorba de un crez literar și artistic al cunoscutului grup de poeți și literați ai Oradei. „Noi, cei de mîine“, — dintre care amintim pe Ady Endre, Iosif Vulcan, Juhasz Gyula, Babite Mihály, Octavian Goga. „Strigătul lor" se vrea patetic: o logodnă, a credinței și speranței cu forța revoluționară care a schimbat fața lumii. Pentru mine ca interpretă, dincolo de bogăția de idei pe care încerc să le transmit conjugate cu propria mea credință artistică — un asemenea recital constituie un fericit prilej de a-mi valorifica și îmbogăți mijloacele artistice". „In recitalul meu am „căutat" o autentică fată din popor, una din cele care doinesc de jale sau chiuie la bucurie. Trunchiul viguros al folclorului bihorean oferă, pe lîngă frumusețile-i muzicale, un puternic filon dramatic pe care m-am simțit datoare să-l pun în evidență. Spusa și clntecul poporului trebuie redate așa cum s-au născut. Dacă am reușit să îndeplinesc acest „ritual" al cugetării și simțirii poporului, atunci mulțumesc pămîntului și oamenilor lui pentru că l-au creat și mulțumesc... regizorului Corneliu Zdrehuș, care m-a ajutat să dau viață acestor șiraguri de nestemate bihorene". J GHENESCU — Piatra Neamț „De ce Blaga ? Pentru că îl simt mai aproape de sufletul meu, pentru că Lancrămul lui... e și Lancrămul meu și pentru că... în afară de ceea ce împrumută seară de seară atîtor și atîtor apariții, ceva ne mai rămîne și nouă, dar... vai, cu oare ? Acest „ceva“ e numai și numai al nostru și-i simțim prezența numai atunci cînd sîntem NOI, noi înșine. Acest ceva există și acolo, în versurile lui Blaga: întrebare, zbor, dorință, dragoste, ură, pămînt, stele și zbor, și iar zbor pînă la... Poate sînt cuvinte prea banale alături de cele adevărate, dar exprimă puțin din ceea ce aș dori. Voi încerca să exprim acest „ceva" care mă arde și csKK-mi ?,dă „ariov, cinstit și simțifD'VolW&lif '■ „Bucuria de a participa la o sărbătoare a teatrului — este ceea ce își poate dori un actor. E ca o răsplată pentru toate întrebările, strădaniile și îndoielile la care îl supune arta lui. Și dacă această sărbătoare ne cheamă la Bacău, cu atît mai bine. Modesta noastră persoană nu poate decît să vă strîngă mîna, vouă, celor care ați organizat această Gală“. BARBU MOECOVESCU-BARMO Teatrul Național Craiova ’ ^ne5sus.bacovianu o cer jn foc xnelosul ca un liant spretitudine în plin moment expansiv . . . . ........ nai spre o mondială recunoaștere. n0i valențe izvorlte din insașimul" Traduc in viu, prin rezonanțe titudinea aspectelor de cunoaștere suflete, dăruirea marelui poet re a operei sale“. ANCA MIERE-CHIRIL.I Teatrul de Stat Oradea KISS ILDIKO Teatrul de Stat Oradea HAUL 1OACHIM Teatrul Giulești GRIGORE PAVEL NAGACEVSKI Teatrul Național „I. L. Caragiale" „Eu, ca actor, cred cu toată pusimțămintelor scriitorului, și de averea în forța de emoționare și nn ceea o vreau cît mai limpede, mai fluențare a poeziei, ea fiind conftancă, mai directă, mai sugestivă centrarea maximă a gîndurilor și și mai responsabilă“. in cinstea zilei de 1 Iunie „Flori albe, flori noi, flori galbene, flori“ Adolescenții au sărbătorit copilăria de care abia s-au despărțit. O copilărie fericită așa cum și-au dorit-o, cum le-au dorit părinții, așa cum își doresc copiii de azi și de mîine, copiii de pretutindeni, dar posibilă în țara noastră numai datorită condițiilor create de partid. Programul pregătit de elevii anului III B de la Liceul „Lucrețiu Pătrășcanu“ și prezentat sîmbătă seara a avut ca generic „Flori albe, flori negre, flori galbene, flori“. , Florile patriei și ale lumii au fost omagiate printr-un montaj literar-muzical, alcătuit sub îndrumarea profesoarei diriginte Eufrosina Creangă, cu participarea elevelor Biciușcă Felicia, Banu Florentina, Cristea Maria, Bălăiță Maria, Chirilă Anișoara și Ciorcilă Elena. în completarea programului, eleva Băișan Viorica — un autentic talent — a oferit un microrecital de muzică ușoară. Apoi, elevii și-au însoțit invitații la vizitarea unei expoziții cuprinzînd lucrările lor de la atelierulșcoală de croitorie și artizanat (maistru-instructor, Victoria Filibiu). Un nou prilej de încîntare privind fețele de masă, fustițele, lluzițele, cu migală și artă lucrate de eleve. AUTO - TURISTICE Lumea privită prin parbriz Lumea privită prin parbriz are alte dimensiuni, capătă semnificații noi, în funcție de viteza de mișcare. Altfel privești cînd mergi agale, cu pasul, și cu totul altfel atunci cînd totul se perindă în jurul tău, într-un ritm accelerat. Iată de ce este util să știe și pietonii cum sunt văzuți de conducătorii auto, căci nu este deloc practic să procedăm ca în cazurile de mai jos. Dar, mai întîi să redăm un instantaneu , mașina aleargă pe șosea. Aleargă, pentru că de aia e mașină. Șoferul, atent la trecerile de pietoni, încetinește viteza. Nu este nimeni pe „zebra“ de trecere. Șoferul vrea să meargă mai departe, dar, tocmai atunci coboară „El“, flagmaticul, indiferentul pieton care, pur și simplu, sfidează încordarea omului de la volan, se prevalează de un articol din lege, care-i dă dreptul să fie ocrotit, exagerînd în sens negativ, mergând pe la locul de trecere, în pas legănat, de plimbare, zîmbindu-i Tulai făcîndi-i 8m" mînă": „Ușurei!, mi vezi că trec „Eu“ ? Eu am timp și dacă am eu, stai și tu pe loc !...“. Desigur că: Excursii externe . Pina în prezent, Filiala A.C.R. Bacău a înscris peste 120 de automobile pentru excursii externe estivale, la care vor participa în jur de 250 de persoane. Se vor vizita : Uniunea Sovietică, Polonia, R. D. Germană, Cehoslovacia, Ungaria, Bulgaria, Iugoslavia, Austria, Italia, Turcia, Grecia etc. Se mai pot face înscrieri, cu plata serviciilor în numerar, pentru excursii în Cehoslovacia și, pe cont propriu, în Bulgaria, R. D. Germană, Cehoslovacia, Polonia, ungaria și Iugoslavia. Membrii A.C.R. care doresc să călătorească, cu servicii asigurate în străinătate, trebuie să știe că se mai fac înscrieri pentru unele țări, cu plecarea după 15 septembrie. Locurile care au rămas sînt limitate. Un sfat : e bine ca cererile pentru aceste excursii să fie depuse cit mai repede. în primul rînd, este vorba de bunul simț al pietonului. Nimeni nu zice să nu traversezi strada, și să nu fii ocrotit. Dar de ce în ritmul acesta ? De ce să nu ții seama că strada — un bun al nostru, al tuturor, deci și al șoferului, poate în primul rînd al său, căci lui îi este destinată, prin excelență — este un teritoriu în care trebuie să ne comportăm în limitele civilizației, ale corectitudinii ? Să ne gîndim că pentru a opri mașina e nevoie de mai multe manevre, consumul de benzină sporește, gradul de concentare al conducătorului auto este mai mare. Să ne mai gîndim că pietonul poate trece mai repede strada, că poate aștepta cu mai multă ușurință trecerea autovehiculul. Din păcate, sînt destui pietoni care nu traversează corect strada, greșesc, împiedicînd fluiditatea circulației rutiere. Și astfel de situații se întîmplă chiar, și în centrul municipiului Bacău, centru care coincide cu șoseaua internațională Europa — 20. Să ne gîndim că existâici citilizație a stipaíi« cal>per aici trec și turiști străini și ca,' modul cum trecem strada constituie, și el, un element al cărții noastre de vizită. ■ Sezonul turistic pentru automobilist a fost inaugurat de Filiala A.C.R. Bacău cu o reușită excursie, la Chișinău—Tiraspol—Odessa. Au participat 22 de automobile și 60 de persoane. Serviciile au fost ireproșabile. Ghizi competenți. Vremea, de asemenea — bună. Un garaj pentru mașina dv.1 în scopul satisfacerii solicitărilor privind construcția de garaje proprietate personală, Filiala județeană Bacău a A.C.R. inițiază construcția unui garaj modern, centralizat, în zona cartierului Cornișa I din Bacău, pentru membrii clubului. Costul construcției, formalitățile ce trebuie îndeplinite pentru înscriere, alte amănunte, vor fi comunicate în timp util. MUNICIPIUL BACAU Muncitorul : „Alfred cel Mare" — premiera. (Orele : 10,20 . 14 ; 16.30 * io > 21.30) . Tel. 12028. Flamura roșie : „Am încălcat legea *. (Orele : 16 , 18,10 ; 20,20). Tel. 11950. Progresul : „Adio Petersburg* — premieră. (Orele : 10,30 ; 14.30 ; 16.30 ; 18,30 , 20.30) . Tel. 11377. Tineretului : „Jocul de-a moartea". 1 Orele : 10.30 ; 15,30 ; 17,30 ; 19,30 ; 21,dO), Tel. 12939. MUNICIPIUL GH. GHEORGHIU-DEJ 23 August : „Atentatul“ — premieră. Oituz : „Poloneza lui Oghinsky". MOINEȘTI 23 August : „Fugi ca să te prindă". TG. OCNA Oituz : „19 fete și un marinar". DARMANEȘTI Rafinăria : „Zestrea“. ASAU 6 August : „Naufragiați în spațiu“ — seriile I—II. ZEMEȘ Club : „Sorgul roșu". SASCUT „Farmecul ținuturilor sălbatice“. MUNICIPIUL BACAU • Muzeu de știintele naturii — strada Karl Marx nr. 2. • Muzeu de istorie și artă — strada Karl Marx nr. 23. • Casa „George Bacovia" , Secția de literatură a Muzeului județean de istorie și artă (strada G Bacovia nr. 13). • Casa muzeu ,Nicu Enea* (strada Nufărului nr. 31). Ore de vizită 10—1 Luni închi« Tel. 32381 Vreme răcoroasă și ușor instabilă în cursul după-amiezii. Cerul va fi noros, mai mult acoperit și se vor semnala precipitații sub formă de ploaie și averse de ploaie însoțite local de fenomene electrice. Vîntul va sufla în general potrivit cu intensificări la tare din sectorul nordic. Temperatura în general staționară : minimele vor fi cuprinse între 9 și 12 grade, iar maxime^ între 14 și 19 grade. 9.00 10.00 10.05 10.10 10.15 10.55 12.20 12.45 13.00 17.30 18.00 18.05 18.10 18.40 19.20 19.30 20.05 20.20 22.10 22.30 MARȚI 29 MAI 1973 Teleșcoală : Biologie ; Matematică ; Limba română. Telex. Publicitate; Avanpremieră. Teleenciclopedia. Telecinemateca pentru tineret : Strălucește steaua mea.“. Producție sovietică. Pe un picior de plai. 52 de initiative în 52 de săptămîni. Telejurnal. Curs de limbă rusă. Secția a 55-a. Telex. Publicitate. Steaua polară. Emisiune de orientare școlară și profesională. Universitatea TV. 1.001 DE SERI. Telejurnal . Cincinalul înainte de termen, 1973 — an hotărîtor. Cîntecul săptămînii : „Primul loc de pe pămînt" de Al. Mandy. Reflector. Seară de teatru :„Singurul martor" de A. și P. Tur. 24 DE ORE . Contraste în lumea capitalului. Gala maeștrilor. Nicolae Secăreanu. comentare. 17.30 Concert de muzică populară. 18.00 Orele serii. 20.00 Zece melodii preferate. 20.45 Consemnări de Radu Selejan. 20.50 Cîntece de dor și drag cu Nicolae Sabău. 21.00 Revista șlagărelor. 21.20 Moment poetic. 21.30 Bijuterii muzicale. 22.00 Radiojurnal. Buletin meteorologic. Sport. 22.30 Concert de seară. 24.00 Buletin de știri. 0.03—5.00 Estrada nocturnă. PROGRAMUL II Buletin de știri. Melodii îndrăgite — muzică populară. Cenaclu radiofonic. Arii din opere. Publicitate radio. Motive maramureșene de Corneliu Dan Georgescu ; Simfonia a IlI-a de Wilhelm Berger. Buletin de știri. Melodii de estradă. Orizont științific. Noapte bună, copii. Mic dicționar de operă. Litera „L“. Poeții citindu-și versurile. Formații de muzică ușoară. Buletin de știri. Cronica săptămînii muzicale. Universul familiei. Succese ale muzicii ușoare în transcripții orchestrale. Dezbateri culturale. Suita corală „Popas pe plaiuri“ de Vinicius Grefiens. Buletin de știri. „Șapte decenii de muzică". Anul 1923. Opereta „Nausicaa" de Viorel Doboș. Recital de pian Ekaterina Novițka. Sonata în La minor de Wolfgang Amadeus Mozart : 10 viziuni fugitive opus 22 de Serghei Prokofiev ■1.00 Buletin de știri. 17.00 17.05 17.30 17.50 18.00 18.20 19.00 19.05 19.30 19.50 20.00 20.30 20.40 21.00 21.05 21.30 22.00 22.30 22.50 23.00 23.05 0.15 0.30 MARȚI 29 MAI 1973 PROGRAMUL I 17.00 Ritmuri de fanfară. 17.10 Radiocabinet de informare și do 0.55— 10.00 10.05 10.30 10.50 11.00 11.05 11.15 11.30 12.00 12.15 12.30 13.00 13.15 13.30 14.00 14.40 10.30 31.00 11.10 11.30 11.55 12.00 12.03 12.18 12.30 13.00 13.15 13.30 14.00 14.05 14.30 14.45 MIERCURI 30 MAI 1973 PROGRAMUL I Buletin de știri. Cîntece și dansuri dobrogene. Vreau să știu. (Emisiune de știință și tehnică pentru școlari). Cîntece de muncă. Buletin de știri. Muzică ușoară. Litera și spiritul legii. Patru dansuri germane și Șase contra dansuri de Mozart. Discul zilei — Diana Ross Recital de operă, întîlnire cu melodia populară și interpretul preferat. Radiojurnal. Avanpremieră cotidiană. Concert de prînz. Compozitorul săptămînii. Franz Schubert. Din operetele lui Filaret Barbu. PROGRAMUL TI Melodii interpretate de Giuli Cioberi, Cristiana Pongratz, Dan Spătaru și Howard Carpendale. Piese pentru fanfară. Opera „Scara de mătase“ de Rossini. Fonoteca noutăților de muzică ușoară. Știința la zi. Buletin de știri. Avanpremieră cotidiană. Noi înregistrări de muzică populară primite din partea Radiodifuziunii bulgare. Muzică ușoară. Radiojurnal. Recital de operetă. Cîntă Anica Todor, Valentin Urs, Sile Cazacu, Nicolae Constantin, Delia Bobici și Nada Glișici. Buletin de știri. Varietăți muzicale. Melodii de ieri, succese și astăzi. Studioul tânărului interpret. „Industria chimică și problemele de poluare a mediului“ Sâmbătă, la Casa de cultură din Municipiul Gheorghe Gheorghiu- Dej a avut loc o consfătuire interjudețeană de igienă, cuma „Industria chimică și problemele de poluare a mediului“, organizată de Uniunea Societăților de Științe Medicale — Filiala Bacău și de secțiile de igienă și medicină generală ale U.S.S.M. din localitate. In cuvîntul de deschidere a lucrărilor consfătuirii, tovarășul Constantin V. Toma, secretar al Comitetului municipal de partid, după ce a trecut în revistă principalele probleme legate de poluare și măsurile ce se impun pentru protejarea mediului ambiant, a spus : „Prezentul simpozion se încadrează în ansamblul de cercetări și măsuri pentru păstrarea echilibrului dintre natură și om“. Specialiști din industrie și medicină din București, Iași, Municipiul Gheorghe Gheorghiu-Dej, Bacău, Galați, Brașov și din alte localități au prezentat referate în legătură cu tema consfătuirii, abordînd diferite probleme de sănătate, cum sînt: ventilația și depoluarea aerului în industria chimică ; condițiile de muncă și patologie profesională , starea muncitorilor care lucrează în instalații chimice cu diverse noxe , aspecte ale poluării apei, atmosferei și solului și măsurile ce se pot lua pentru evitarea poluării. Constantin Gh. TOMA Liniște! învățăm. f Fabrica de confecții Bacău angajează PRIN CONCURS SAU EXAMEN I 4 lăcătuși mecanici pentru mașini de cusut ; I 2 primitori distribuitori ; 1 2 ascensoriști autorizați. Concursul sau examenul se va ține pe data de 1 iunie 1973, ora 8 dimineața. Informații la biroul personal al F. C. Bacău, strada Milcov nr. 4, telefon 32800 interior 96. __________ " întreprinderea de construcții și montaje metalurgice Reșița " «ediul it. REȘIȚA. str . Martie nr. 32 angajează bărbați pentru cursurile de calificare în meseriile de electricieni • lăcătuși • betoniști # sudori • instalatori tehnico-sanitari • fierari betoniști • zidari • dulgheri Pe perioada școlarizării, cei angajați vor beneficia de un salariu lunar de 1.040 lei. MAI ANGAJEAZĂ PENTRU ȘANTIERELE REȘIȚA ȘI OȚELUL ROȘU : # zidari ® dulgheri # fierari betoniști # MUNCITORI NECALIFICAȚI Cei angajați vor beneficia pe lîngă salariu și de sporul de șantier, precum și de cazare gratuită in cămine După 45 zile de la angajare, se acordă permise pentru vizitarea familiei, cu suportarea cheltuielilor de către întreprindere. Se asigură la cantină, trei mese pe zi contra cost (la început pe garanție). Se decontează biletele de tren Fabrica de industrie locală Moinești V angajează tineri și tinere absolvenți ai școlii generale din Moinești (și din localitățile limitrofe deservite de autobuzele gospodăriei orășenești) în vederea calificării PENTRU MESERIA DE ÎMPLETITORI COȘURI PENTRU EXPORT Înscrierile se primesc la sediul Fabricii de industrie locală Moinești din strada Atelierelor nr. 2 — secretariat — zilnic între orele 8—10, pînă la data de 1 iunie a. c. de unde se pot obține informații suplimentare. —î J „ 1 <5S'u/faiep% d fiaf%te £ crp» e&ipeifise Similitudini Ideea se pare că a avut-o Gh. Niculiță, posesor al unei mai vechi experiențe în materie (deși are doar 23 de ani). Și, împreună cu fratele său — Ion — a trecut la fapte. Mai întîi au spart lacătul de la portiera unei cabine de autocamion, din care au luat tot ce le-a căzut în mîini , un rotor și o pereche de bocanci, curele de ventilator, o oglindă (probabil pentru a se putea vedea cît sînt de frumoși în timpul „aventurii"). S-au mutat, apoi, ceva mai sus, într-un magazin alimentar forestier, însușindu-și, de aici, băuturi, îmbrăcăminte, ceasuri, alimente, precum și mai multe lozuri în plic. Căutau, probabil, lozul cel mare. Nu a mai fost, însă, nevoie să se deschidă, pentru că „plata premiului“ se poate face și fără. Dar nu în bani, ci în... ani. Ce conține mapa ? Se caută o mapă. Posesorul „dejure“, concetățeanul nostru Laurențiu Drăgoi, face apel insistent la deținătorul „de facto" al obiectului punîndu-și, în bunele intenții ale acestuia, întreaga speranță. Depusă de către L. D. pe gazonul de lingă Casa de cultură sindicatelor din municipiul Bacău (în ziua de 19 mai a.e.) doar pentru cîteva minute, timp folosit pentru fotografierea celor două statui ce străjuiesc fațada respectivului edificiu, mapa și-a părăsit fortuit locul, luînd o destinație necunoscută, odată cu cele două plicuri de dimensiuni mari ce le conținea și în care se aflau cite 100 de file dactilografiate reprezentînd manuscrisurile pentru două volume de versuri avind destinația revistelor „România literară“ și „Convorbiri literare". Intrucît valoarea creației respective poate prezenta, cel puțin deocamdată, interes doar pentru autor, acesta speră ca manuscrisele să-i fie restituite cît mai curind, cu promisiunea unui volum cu dedicație. Cînd, și dacă vor fi tipărite ,Dansul cuțitelor“ Trio Biliboc la Ghimeș-Făget. Primul — Carol, ceilalți doi — frații Gheorghe și Ion.. Specialiști în „Dansul cuțitelor". Scena „reprezentațiilor“ lor de virtuozitate au constituit-o, pînă mai acum, două luni, bufetul din localitate. Din recuzită mai făceau parte, între altele, cantități incomensurabile de alcool consumat înainte de ieșirea în scenă. Urma spectacolul de pantomimă, pregătitor și, în fine, tabloul principal, de sunet și lumină, interpreții șerpuindu-și fișurile cu dexteritate de fachiri. Nimic trucat , totul autentic. După ultima apariție, însă, în actul final a intervenit o mică modificare esențială. Retragerea actorilor nu s-a mai făcut cu forța, ci cu forța. Iar reprezentațiile au fost suspendate. Sperăm definitiv. Victorie fără strălucire Septuagenarul Gheorghe Parascan, din Moinești, a oferit, acum cîtva timp, concetățenilor săi, mostră a ceea ce am putea denumi o providența, în pofida vîrstei pe care i-am dori-o respectată și pe care el însuși ar trebui să și-o respecte, și-a asociat „principiul“ precum că „adevărul e de partea mea“ făcîndu-și, chipurile, „dreptate“ într-un conflict ce stîrnește, cel mult, zîmbete de complezență , găsind la păscut, pe terenul ce-i deține, vacile lui Ion Mocănașu, s-a înarmat cu o secure, pornind la atac împotriva acestuia. Victorie ? Da, dar destul de tristă , e drept, furiile i-au fost satisfăcute, pentru moment, căci I. M. s-a ales cu o fractură a brațului și spitalizare de 75 de zile ; în același timp, însă, și „partea" lui Gheorghe Parascan este suficient de consistentă , plata unor despăgubiri civile însumînd 2.231 lei, cu un plus de doi ani detenție (cu grațiere condiționată de vîrsta sa înaintată). O „recoltă“ bogată, dar cu roade necomestibile. Vorba proverbului i „Ce semeni, aceea culegi“. Rubrică redactată de Florin DUNAREANU Trustul de construcții hidroenergetice București Șantierul „Poiana Uzului“ Bacău Calea Romanului 39 bis angajează tineri absolvenți a 7—10 clase elementare și cu liceu — cu sau fără diplomă de bacalaureat, pentru a fi calificați prin cursul de calificare gradul î (fără scoatere din producție), în meseria de : SONDOR - INJECTOR la forajul mecanizat, durata de școlarizare 10 mai, la lotul Doc-Uscat Constanța, apoi lucrări de specialitate în continuare la barajul Racova, barajul Stînca-Costești pe Prut etc. Se asigură cazare gratuită și masă contra cost. Relații suplimentare puteți obține la telefonul nr. 31700—31701 între orele 7—15,15. ♦ .i JL* r