Steagul Roşu, mai 1974 (Anul 29, nr. 6597-6603)

1974-05-01 / nr. 6597

.~>'A L ANUL XXIX — NR. 6.597 (8.376) MIERCURI 1 MAI 1974 4 pagini — 30 bani TRAIASCA 1 MAI, Ziua solidarității internationale a celor ce muncesc! Muncă, onoare, demnitate Pe măsura scurgerii timpului, semnificațiile zilei muncitorimii mondiale cresc în amploare și în profunzime. Astăzi, cînd de la intrarea în istorie a acestei zile — simbol al muncii și al demnității muncitorești — astăzi, cînd de atunci au trecut peste opt decenii, clasa muncitoare de pretutindeni își serbează ziua în condițiile noi în care, într-o mare parte a globului (statele socialiste), clasa cea mai înaintată a societății a unificat energiile popoarelor respective pe calea luminoasă a progresului comunist. Suntem mindri, și pășim cu demnitate în rîndul popoarelor lumii pentru rezultatele noastre, pentru faptul de a ne fi urcat țara, România, pe culmi nemaiîntîlnite, pentru prestigiul de care ne bucurăm astăzi în lume. Iar dacă astăzi sîntem un popor care a imprimat dezvoltării economice a patriei sale unul din cele mai înalte ritmuri de dezvoltare din lume, aceasta se datorează conducerii societății de către clasa muncitoare în frunte cu avangarda sa revoluționară — Partidul Comunist Român. Ea, clasa muncitoare — reunind în jurul său întreaga națiune — a purtat, poartă și va purta stindardul împlinirilor poporului pentru că ea, clasa muncitoare, acționează ferm cu conștiința marilor răspunderi pentru destinele națiunii, cu conștiința frăției de clasă, într-o societate în care munca este o chestiune de existență, onoare și demnitate. Sărbătorind 1 Mai, sărbătorim succesele noastre, ale întregului popor. Anotimp al marilor declanșări de energii, primăvara aceasta are pentru noi semnificații aparte. Trăim încă clipele de emoție patriotică de la 28 martie cînd — dînd glas sentimentelor, dorinței și voinței noastre, ale întregului popor, cel mai înalt for reprezentativ al țării — Marea Adunare Națională — l-a ales președinte al Republicii Socialiste România pe cel mai iubit fiu al poporului — tovarășul Nicolae Ceaușescu. Momentul acesta ;u deosebite rezonanțe istorice se va transmite de-a lungul anilor în conștiința generațiilor. Dar sărbătoarea muncii din această primăvară poartă în ea afluxul de inițiativă și entuziasm creator generate de apropiata sărbătorire a celei de-a XXX-a aniversări a Eliberării patriei de sub dominația fascistă, și de Congresul al XI-lea al partidului care va avea loc în ultimul pătrar al anului. Pe fondul acestor mari evenimente ce le vom trăi în acest an jubiliar, ziua celor ce muncesc capătă acele ecouri pe care numai activitatea (Continuare în pag. a III-a) * BIBLIolCA CENTRALĂ UNIVERSITARĂ ,M. EMÎNESCI* LAȘI Menținînd ritmul actual de lucru pe ogoarele județului Semănatul porumbului poate fi încheiat intr-un timp record In satele județului ,apropierea zilei de 1 Mai a determinat o vizibilă intensificare a eforturilor cooperatorilor, mecanizatorilor, specialiștilor din unitățile agricole de producție, pentru încheierea cit mai grabnică a însămînțării porumbului, bineînțeles, cu aplicarea exemplară a tehnologiilor specifice condițiilor meteo climatice ale acestei primăveri. Munca nu e, și n-a fost nici pînă acum, ușoară. Dificultățile puse în calea lucrătorilor ogoarelor de „surprizele" acestei primăveri, puțin obișnuite, sunt cunoscute, dar nimic n-a putut stăvili: ampla angajare a satelor, hărnicia și eroismul făuritorilor recoltelor bogate, care au dovedit și de această dată că sunt hotărîți să nu cedeze în fața manifestărilor, oricît de vitrege, ale naturii. La ora cînd scriem aceste rînduri, la Direcția generală județeană a agriculturii, telefonul nr. 11876 („serviciul planificării și urmăririi realizării planului") e, în permanență „ocupat“, lucru normal, în ziua cînd se ia „situația operativă". Intre timp, telefoanele redacției sună insistent, de fiecare dată fiind solicitat „agrarul“ , secretari ai comitetelor comunale de partid, primari, președinți ai cooperativelor agricole de producție, ingineri șefi — comunică unul și același mesaj — „semănatul porumbului s-a încheiat" — cu deosebirea că oamenii dați ca exemple de hărnicie, sau cifrele menționate, sînt altele... Dar iată că la Direcția generală a agriculturii situația însămînțării porumbului, pînă la data de 30 aprilie, a fost centralizată : din cele 49.300 hectare planificate, au fost însămînțate 38.421 hectare (adică 71,9 la sută). Ce se desprinde din cifrele raportate de unitățile agricole cooperatiste ? Că ritmul în care s-a însămînțat în ultimele zile a fost destul de bun și că dacă el va fi menținut, în continuare, judecind după cît a mai rămas de semănat, există posibilități certe ca lucrarea să fie încheiată într-un timp destul de scurt. Este, de aceea, necesar ca în unitățile care au încă, de însămînțat, suprafețe mai mari, (cum sînt C.A.P. Blăgești, cu 24 la sută din plan, C.A.P. Colonești, cu 45 la sută, C.A.P. Giiseni, cu 45 la sută, C.A.P. Dealu Morii, cu 48 la sută și altele — să mobilizeze toate torțele și mijloacele de care dispun, astfel încît sămînța să fie pusă cît mai repede sub brazdă, iar apa din sol, atîta cîtă e, să folosească la germinația semințelor și nu să fie zvîntată de vîntul uscat care dă semne de intensificare. Oamenii muncii de pe ogoarele județului dispun de forțele și mijloacele necesare pentru a încheia în cel mai scurt timp și această lucrare — și nu ne îndoim că le vor folosi cu maximă eficiență —, pentru realizarea producțiilor agricole prevăzute în acest an. Panoul fruntașilor Tot mai multe unități agricole cooperatiste raportează încheierea semănatului porumbului. Iată cîteva dintre ele : BUCȘEȘTI — 310 hectare ; GLĂVANEȘTI — 400 hectare ; ITEȘTI — 305 hectare; N. BALCESCU — 710 hectare; MUNICIPIUL GHEORGHE GHEORGHIU-DEJ — 325 hectare ; ORBENI — 460 hectare ; SASCUT (Berești) 320 hectare etc. Altele însămînțează, în prezent, ultimele hectare, destinate acestei culturi, așa cum sînt C.A.P. Traian, Gura Văii, Dumbrava, Păncești—Sascut etc. Omagiul acestei sărbători a muncii încununează strădaniile tuturor lucrătorilor de pe ogoare care n-au precupețit nici un efort pentru a realiza, la timp și în condiții optime, semănatul porumbului. Aseară, la redacție, am primit prin telefon știri că și in comunele MĂGURA, LETEA VECHE și SÂNDULENI s-a încheiat campania de însămînțare a porumbului. HMIWIHnKIHIMIHIIfllIK Astăzi, în pagina a Il-a VIATA.OAMEIWIV WXXX Cuvînt și faptă pe un traseu al muncii și împlinirii socialiste aiaaia i Tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU a primit delegația cambodgiana, condusă de viceprim-ministrul Khieu Samphan Marți, 30 aprilie, tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, președintele Republicii Socialiste România, a primit delegația Frontului Unit Național al Cambodgiei și Guvernului Regal de Uniune Națională al Cambodgiei, condusă de Khieu Samphan, membru al Biroului Politic al C.C. al F.U.N.C., viceprim-ministru și ministrul apărării naționale al GRUNC, comandantul de populare de șef al forțelor armaeliberare națională. Din delegație fac parte Jeng Sary, consilier special la președinția Consiliului de Miniștri, șef adjunct al delegației, Sarin Chirak, ministrul afacerilor externe, doamna Jeng Thrith, ministrul educației populare și al tineretului, Chea San, ambasadorul Regatului Cambodgia în România. La întrevedere au participat tovarășii Manea Mănescu, membru al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., prim-ministru al guvernului, Paul Niculescu-Mizil, membru al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., viceprim-ministru al guvernului, ministrul educației și învățămîntului, Gheorghe Pană, membru al Comitetului Executiv, secretar al C.C. al P.C.R., Ștefan Andrei, secretar al C.C. al P.C.R., George Macovescu, ministrul afacerilor externe, Teodor Vasiliu, ministrul justiției, generalcolonel Ion Gheorghe, prim-adjunct al ministrului apărării naționale și șef al Marelui Stat Major. Conducătorul delegației a arătat că-i revine plăcuta însărcinare de a transmite președintelui Nicolae Ceaușescu salutările frățești, împreună cu cele mai înalte considerații, din partea șefului statului și președinte al Frontului Unit Național al Cambodgiei, prințul Norodom Sianik, precum și urări de succes poporului român în opera de înflorire a României socialiste. In numele poporului cambodgian, al Frontului Unit Național, al Guvernului Regal de Uniune Națională, oaspetele a exprimat cele mai sincere și cordiale mulțumiri Partidului Comunist Român, guvernului Republicii Socialiste România, poporului român, președintelui Nicolae Ceaușescu, pentru sprijinul ferm constant acordat luptei juste a poșiporului cambodgian. Mulțumind călduros pentru mesajul transmis, pentru urările și sentimentele exprimate, președintele Nicolae Ceaușescu a adresat, la rîndul său, prințului Norodom Sianik un cald salut prietenesc, împreună cu cele mai sincere felicitări, iar eroicului popor khmer simțămintele de solidaritate ale poporului român cu lupta pe care o duce cu curaj și abnegație pentru făurirea unei Cambodgii libere și independente. Tovarășul Nicolae Ceaușescu reafirmat solidaritatea militantă față a de bravul popor khmer, asigurîndu-i de tot sprijinul Partidului Comunist Român, Republicii Socialiste România și al poporului român în lupta sa dreaptă pentru eliberarea și independența patriei, pentru cucerirea dreptului sacru de a se dezvolta de sine stătător, în conformitate cu dorințele și aspirațiile sale. Președintele României și-a reafirmat convingerea că această luptă va fi încununată de succes, că victoria finală va fi de partea forțelor patriotice khmere, sub conducerea Frontului Unit Național al Cambodgiei, astfel ca poporul khmer, greu încercat în acest lung război să-și poată îndrepta forțele spre dezvoltarea economico-socială a țării.(Continuare în pag. a IV-a) In cinstea marii sărbători Rafinăria Dărmănești Produse peste prevederile planului In întîmpinarea zilei de 1 Mai, rafinerii din Dărmănești raportează că de la începutul anului și pînă în prezent au depășit planul producției globale cu 420.000 lei, iar cel al producției marfă cu 470.000 lei. In același timp, productivitatea muncii a crescut cu 1,5 la sută. Au fost fabricate, peste prevederi, 800 tone benzină, 150 tone petrol și aproape 900 tone gaze pentru chimizare. In același timp, traducînd in fapt măsurile privind folosirea cît mai judicioasă a combustibilului și energiei, colectivul de la Rafinăria Dărmănești a obținut, în acest sens, importante succese. Astfel, prin recuperarea integrală a căldurii din procesul de fabricare al păcurei, izolarea conductelor pentru transportul aburului și etanșarea cuptoarelor tehnologice, prin raționalizarea iluminatului și alte măsuri, au fost obținute economii de 2.100 tone combustibil convențional și 180.000 kwh energie electrică. întreprinderea „Partizanul“ 5 initiative = 3,579.612 Sei economii însoțind gradul cu fapta, colectivul de muncitori, maiștri, ingineri și tehnicieni de la întreprinderea „Partizanul" au concretizat eforturile de mai bună gospodărire a materiilor prime și materialelor în 5 inițiative distincte. Este vorba de inițiative care 311 drept obiectiv traducerea în viață a devizei: „SÃ LUCRĂM O ZI PE LUNĂ CU MATERIAL ECONOMISIT“, în graiul cifrelor, contribuția croitorilor, ștanțurilor, cusătorilor, tălpuitorilor și tăbăcarilor va însemna în acest an, 3.579.612 lei. După cum se vede, principalele compartimente și-au formulat direcțiile de acțiune, fiecare muncitor în parte avind obiective concrete de materializare a eforturilor sale de gîndire și acțiune. ★ Ferm angajat în întrecerea pentru mai repede, mai mult și mai bine, colectivul acestei unități demonstrează neîndoios calități de bun organizator. Acordînd atenția cuvenită bunei aprovizionări tehnico-materiale, folosirii cît mai depline a utilajelor și timpului de lucru, bilanțul primelor patru luni din anul curent se arată deosebit de fructuos. Astfel, planul la valoarea producției globale s-a realizat în proporție de 101,2 la sută, exportul în proporție de 110 la sută, la încălțăminte 100,5 la sută, piei tari (tăbăcăria vegetală) 101 la sută, piei moi (tăbăcăria minerală) 102,4 la sută, fibrotex 102,7 la sută. Textiliștii buhușeni raportează avind permanent în vedere folosirea intensivă a mașinilor, evitarea unor stagnări in procesul de producție, în primele douăzeci de zile ale trimestrului II au fost obținute însemnate sporuri de producție la toate tipurile de țesături. Dar, iată și cifra depășirilor pe care textiliștii o consemnează în bilanțul întocmit de la începutul lunii și pînă acum 1 1.700 metri pătrați țesături tip bumbac și 8.400 metri pătrați țesături tip lină ! Ferma nr. 1 Sascut a I.A.S. Bacău în primele 4 luni, 50.000 litri de lapte peste plan Cu cîtva timp în urmă, o pagină din ziarul nostru era dedicată crescătorilor de animale de la fermele din Sascut, ale I.A.S. Bacău și, îndeosebi, colectivului Fermei zootehnice nr. 1, condusă de medicul veterinar Valentin Lungeanu, care, în anul 1973, a obținut cea mai mare producție de lapte pe cap de vacă furajată, din județ: 5.000 litri de lapte. Incepînd anul 1974 cu mîndria, întru totul legitimă, a acestei adevărate performante cu care nu se pot lăuda mulți crescători de animale din țară, micul dar eficientul colectiv de lucrători al fermei ,i-a propus să muncească în continuare cu aceeași seriozitate dăruire. Au trecut, înși tre timp, patru luni din acest an, la capătul cărora ferma de stat nr. 1 Sascut raportează realizarea unei producții de 1354 litri de lapte de la fiecare vacă furajată, la un mediu de 530 de efectiv capete, înregistrîndu-se o producție totală de lapte mai mare cu peste 500 de hectolitri decit sarcina de plan. Iată și numele cîtorva dintre cei care și-au pus „semnătura“ pe acest frumos succes, dedicat, după cum subliniază medicul veterinar Lungeanu, zilei de V. Mai : Vasile Bozoancă, Ion Sandu, Constantin Scurtu și alții. Cu prilejul zilei de I Miji, colectivii redacției noastre urează tuturor cititorilor, colaboratorilor, corespondenților voluntari, celor care difuzează ziarul multă sănătate, fericire și succese deosebite in activitate. nierm 1 S.M.A. din Municipiul Gh. Gheorghiu-Dej. Planul valoric pe primul semestru realizat și depășit rea Colectivul Stațiunii de mecanizat agriculturii din Municipiul Gheorghe Gheorghiu-Dej s-a angajat să-și îndeplinească valoric sarcinile ce-i revin din actualul cincinal în numai 3 ani și 9 luni. Pentru atingerea acestui obiectiv, mecanizatorii de pe Trotuș au elaborat o serie de măsuri tehnice și organizatorice vizînd utilizarea cu eficiență sporită a mașinilor și utilajelor de care dispun, executarea lucrărilor agricole într-un ritm susținut și la un înalt nivel calitativ, sporirea prin toate mijloacele, a contribuției dor la obținerea și depășirea recoltelor agricole, prevăzute de unitățile cooperatiste deservite. Că micul dar harnicul colectiv e hotărît să înfăptuiască exemplar angajamentul asumat, o ilustrează succesul pe care-1 raportează acum, în ajunul zilei de 1 Mai , planul de producție semestrial a fost de pe acum îndeplinit în proporție de 108 la sută. La capitolul cheltuielilor de producție, unitatea se înscrie, în momentul de față, cu o economie față de plan de 844.000 lei, preliminîndu-se ca pînă la închierea calendaristică a semestrului, să se depășească un milion de lei economii. Printre secțiile fruntașe se numără cele din Gura Văii și Gheorghe Gheorghiu-Dej, iar în întrecerea socialistă, dintre mecanizatori s-au distins Constantin Constandoiu, Ion Ciocoiu, N. Alexandru și Mihai Vînău.