Steaua Roşie, ianuarie 1953 (Anul 2, nr. 36-43)

1953-01-07 / nr. 36

4 STEAUA ROȘIE Comunicatul sovieto-chinez cu privire la transferarea căii ferate chineze Cianciun de către Guvernul Sovietic Guvernului R. P. Chineze MOSCOVA (Agerpres). — TASS transmite, în conformitate cu Acordul Sovieto-Chinez din 14 Februarie 1950, privitor la calea ferată chineză Cianciun, precum și cu Comunicatul Sovieto-Chinez din 15 Septembrie 1952 cu privire la transferarea căii ferate chineze Cianciun Guvernului Republicii Populare Chineze, Guvernul Uniunii Republicilor Sovietice Socialiste a transferat fără plată în deplină proprietate toate drepturile sale în ce priveşte administrarea în comun a căii ferate chineze Cianciun, cu toate bunurile aparţinând căii ferate, iar Guvernul Central Popular al Republicii Populare Chineze a preluat fără plată în deplina proprietate toate drepturile Guvernului Sovietic în ceea ce priveşte administrarea în comun a căii ferate chineze Cianciun, cu toate bunurile aparţinând acestei căi ferate. Transferul căii ferate Cianciun a fost parafat prin protocolul final semnat de Comisia mixtă sovieto-chineză la 31 Decembrie 1952 în oraşul Harbin. ■Lucrările Comisiei mixte sovieto-chineze privind transferarea căii ferate chineze Cianciun, comisie creată pe bază de paritate în urma înţelegerii intervenite între cele două guverne, s’au desfăşurat într’o atmosferă de înţelegere reciprocă prietenească. Din bunurile căii ferate chineze Cianciun transferate fără piaţă de către Guvernul Sovietic Guvernului Republicii Populare Chineze fac parte liniile feroviare de mare trafic ce merg de la gara Manciuria până la gara Suifanhe (de frontieră) şi de la Harbin la Dalni şi Port Arthur cu terenurile, construcţiile şi instalaţiile feroviare, materialul rulant — locomotive, vagoane de marfă şi de pasageri, automotoarele, atelierele pentru repararea locomotivelor şi vagoanelor, uzinele electrice, staţiunile de telefon şi telegraf, mijloacele şi liniile de comunicaţie liniile ferate auxiliare, clădirile de serviciu tehnic şi construcţiile civile, organizaţiile economice, întreprinderile auxiliare şi celelalte întreprinderi şi instituţii care deservesc susmenţionata cale ferată, precum şi bunurile dobândite, refăcute sau construite din nou în perioada administrării în comun sovieto-chineze. Societatea sovieto-chineză a căii ferate chineze Cianciun constituită pe baza principiilor de egalitate şi respect reciproc al drepturilor suverane ale celor două părţi, a obţinut serioase succese economice şi un progres în refacerea şi dezvoltarea continuă a instalaţiilor feroviare distruse de militariştii japonezi şi gomindanişti. Activitatea comună a feroviarilor sovietici şi chinezi, desfăşurată într-o atmosferă de colaborare prietenească, a constituit un aport important la întărirea mai departe a prieteniei sovieto-chineze, bazate pe principiile egalităţii în drepturi şi ajutorului reciproc. La semnarea protocolului final cu privire la transferarea şi recepţionarea căii ferate au asistat, din Partea Sovietică, Ambasadorul Extraordinar şi Plenipotenţiar al Uniunii Republicilor Sovietice Socialiste în Republica Populară Chineză, A.S. Paniuşkin, din Partea Chineză, Premierul Consiliului Administrativ de stat şi Ministrul Afacerilor Externe al Guvernului Central Popular, Ciu En-tai, Ministrul Căilor Ferate, Ten Dai-juan, Ministrul Adjunct al Afacerilor Externe, U Siu-jiuan, Vicepreședintele Guvernului Popular al Nord-Estului, Gao Ciun-min. Apelul Partidului Comunist Francez în legătură cu criza guvernamentală din Franța PARIS (Agerpres). — Ziarul „L’Humanité” publica apelul Partidului Comunist Francez în legătura cu criza guvernamentala. In apel se spune printre altele ca „guvernul Pinay a fost nevoit să demisioneze ca urmare a împotrivirii crescânde a clasei muncitoare franceze şi a diferitelor paturi ale populaţiei de la oraşe şi sate fata de politica dusă de el”. Tot prezent politicienii burghezi vor să constitue un guvern şi mai reacţionar pentru a atinge ţelurile pe care nu a reuşit sa le atingă guvernul Pinar. Ei vor sa emită decrete excepţionale şi sa modifice Constituţia pentru a putea continua politica planului Marshall şi a pactalta Atlantic. Americanii cer tot mai stăruitor sporirea cheltuielilor militare, şi a forţelor armate, construirea de baze militare in Franţa, înarmarea Germaniei, continuarea războiului in Vietnami şi Coreea. „Noi poveri financiare şi e■onomice (impozitele, inflaţia, devalorizarea, închiderea uzinelor), se spune în continuare în apel, ar lovi clasa muncitoare, ţărănimea, clasele mijlocii, femeile şi tineretul. Pe măsură ce nemulţumirea masselor populare ar creşte, guvernul ar recurge tot mai mult la măsuri represive cu caracter fascist. Acesta este un cerc vicios din care se poate ieşi numai prin schimbarea radicală a actualei orientări politice. Această schimbare este necesară şi posibilă”. „Constituirea într’un viitor apropiat a unui guvern francez care să ducă o politică de pace şi de independenţă naţională este posibilă, subliniază apelul în continuare. Partidul Comunist Francez supune poporului spre discutare şi aprobare ideia constituirii unui asemenea guvern. Îi cheamă pe toţi bărbaţii şi femeile din Franţa, pe tineri şi bătrâni, pe socialişti şi comunişti, pe creştini şi pe atei,să discute aceste propuneri în întreaga ţară, in uzine, oraşe şi sate. Eii cheamă sa se unească şi să opte pentru constatarea unui astfel de guvern, ale cărui eforturi vor fi sprijinite cu căldură de comunişti. Stabilitatea acestui guvern, care s’ar sprijini pe clasa muncitoare şi pe toate forţele vii ale naţiunii, ar fi asigurată. El va putea înfăptui neintârziat, echilibrul bugetar prin reducerea masiva a creditelor pentru cheltuielile militare şi poliţie, printr’o reformă reală a impunerilor care să reducă poverile micilor contribuabili pe seama marilor venituri ale capitaliştilor; înflorirea vieţii economice printr’o reală scădere a preţurilor, prin reducerea impozitelor indirecte la mărfurile de primă necesitate, prin lărgirea pieţii interne ridicând puterea de cumpărare a populaţiei muncitoare, prin însănătoşirea şi extinderea comerţului exterior restabilind relaţiile comerciale cu URSS, China, ţările de democraţie populară şi prin încheierea de acorduri economice pe bază de egalitate în drepturi cu Vietnamul, Tunisia, Maroc, precum şi cu alte ţări care nu fac parte din zona dolarului. Acest guvern, se spune în continuare în apel, ar face tot ceea ce este necesar pentru încheierea unui Pact al Păcii între cele cinci mari puteri. Numai în acest fel, restabilindu-şi independenţa naţională, Franţa va putea juca din nou rolul de mare naţiune. Ea va putea privi cu încredere spre viitor asigurând poporuri pâine, libertate şi pace. 7 ianuarie 1953. Anul Nou în belşug şi bucurie la Moscova MOSCOVA — Corespondentul agenţiei Agerpres transmite: In ajunul Anului Nou semnalul sărbătorii îi dau parcurile. Cu câteva seri înainte de Anul Nou în toate parcurile Moscovei, în mijlocul poienelor , aşternute cu covoarele moi ale zăpezii, se ridică brazi uriaşi, feeric luminaţi cu jerbe de becuri multicolore. In jurul bra-zilor se încing dansurile şi jo-curile vesele ale copiilor rui meni, strălucitori de sănătate. In parcurile pline de lumină şi de muzică se desfăşoară din zori şi până în seară jocurile : copiilor, săniuşul, patinajul, schiul, îndeosebi acum în preajma , Anului Nou, în plina vacanţă , şcolară, nu numai în parcuri, , ci şi în sălile de spectacole şi de concerte numărul copiilor este impresionant. Toate teatrele au organizat în perioada vacanţelor şcolare matineuri spe- , riale pentru cei mici. In holu- I rile teatrelor se află deaseme- I nea brazi de Anul Nou frumos împodobiţi, în jurul cărora artişti discută în pauză cu micii spectatori, organizează jocuri, etc. Cea mai mare animaţie este 1 în magazinele de jucării, care I sunt arhipline. O puternică animaţie domneşte în toate magazinele Moscovei în aceste zile. Pentru îmbelşugatele mese de revelion se cumpără cantităţi imense de şampanie, păsări, torturi, ciocolată, banane, mandarine, unt, brânzeturi, pescărie, etc. In Gastronomul Nr. I am stat de vorbă cu muncitoarea Tamara Kapralova de la combinatul textil „Trehgornaia Manufactura”, care tocmai se pregătea să plece încărcată cu felurite pachete. Tovarăşa Kapralova mi-a spus zâmbind: — Cu fiecare an bogăţia ţării noastre şi a fiecăruia dintre noi creşte. Trăim astăzi cu adevărat o viaţă îmbelşugată şi ştim că cu mâinile noastre ne construim o viaţă şi mai îmbelşugată şi mai fericită. Noi privim cu încredere umil care vine. Ştim că vom munci cu mai mult spor pentru binele patriei, pentru întărirea păcii în lume, că viaţa noastră se va îmbunătăţi din nou în mod simţitor. ...In noaptea aceasta, la orele 12, în milioane de case, oamenii sovietici vor ridica paharul în cinstea păcii şi a fericirii, în cinstea aceluia care cârmueşte lupta omenirii pentru pace şi fericire, marele Stalin. ANUL NOU IN LUMEA CAPITALISTA încă 2000 mincitori francezi aruncaţi în stradă Concurenţa crescândă a mo ma mnait, patronii de la SIMCA nopoliştilor americani da lovi au aruncat în strada, în prag tură după lovitură industriei de an nou, 2.000 de muncitori franceze de automobile. După sortindu-i şomajului şi mizeriei uzinele Hotchkiss şi Panhard, împreună cu familiile lor, de data aceasta, a venit rândul Aceasta nu i-a împiedicat pe uzinelor de automobile SIMCA cei 7 administratori ai fabricii din Nanterre. După cum amin să ridice de curând câte ţă ziarul l’Humanité, acum cu 1.500.000 franci fiecare, repreteva zile aceste uzine au fost zentând „jetoane de prezenţă”, nevoite să-şi reducă producţia, iar pe acţionari să-şi împartă Pentru a arunca tot greul redu între ei 185 milioane de franci cerii producţiei pe spinarea beneficii realizate prin exploamuncitorilor şi pentru a-şi mentarea sângeroasă a muncitoriţine profiturile la un nivel cât lor. Cinera de gazare — mijloc de execuţie în SILA. Nu de mult, în California începuse să se răspândească la (SUA) a fost executat condam-ora 13 şi 3 minute. Medicii, canatul William Cook, în vârstă de într’o alta cameră ascultau câde 23 de ani, tăile inimii cu ajutorul unui lung • Agenţia reacţionară america- stetoscop special, constatată denii „Associated Press” dă amacesul la ora 13 şi 13 minute”,runte cu privire la execuţie. Este de remarcat sadismul „Călăul a apăsat pe un scripete călăilor care au urmărit secuncare făcu să cată într’im rezervă cu secundă agonia condamvor de acid pastete unui cronatului, cronometrând cele 10 dus chimic ce se transformară minute de chinuri. Acest oribil în gaz. Gura şi ochii lui Cook mijloc de execuţie îi situează se deschiseră iar capul îi căzu pe călăii americani alături de pe spate. Condamnatul avu bestiile hitleriste care au folosind sughiţuri, apoi vomă. Tosti camerele de gazare în latul se sfârşise. Ochii săi, larg gărele morţii de la Auschwitz, deschişi, fixau tavanul, Gazul Maidanek, Buchenwald, etc. iugoslavia !»e rucul de a intra în cea de a treia perioadă de foamete de după război De curând, o misiune a Or- lipsă de lapte, copiii rămân uganizaţiei pentru Alimentaţie neori sugari până la 3 ani”. In şi Agricultura (F.A.O.), orga- general, situaţia populaţiei şi anizaţie auxiliară a ONU, a vi agravat. „Chiriile au crescut cu zitar Iugoslavia. La întoarcere, 100% , se spune în raport membrii misiunii au publicat alocarea de combustibil ieftin a un raport în care descriu groaz încetat, iar puterea de cumpăni ca situaţie economică a Iugo-rare a populaţiei este foarte reslaviei de azi. După cum arată dusă”. In concluzie raportul raportul, Iugoslavia este se constată ca situaţia aceasta punctul de a intra in cea de a poate avea drept urmare foametreia perioadă de foamete de cea generata, după război. Preţul porumbului Groaznica situaţie economică s’a ridicat cu 200—300%. Goţii care a ajuns-t iugoslavia este misia a stabilit deasemenea că urmarea firească a târîrii Iugo,.numeroşi copii sunt subali- slavie! de către banda titoistă mentaţi, mortalitatea infantilă in lagărul imperialismului, a este foarte ridicată, iar rahitis trecerii economiei ei pe picior mul foarte frecvent. In Sud, din de război. ___ Redacţia şi administraţia: Tg.-Mureş, Piaţa Stalin Nr. 19, ÎNTREPRINDEREA POLIGRAFICA, TG.-MUREŞ. Telefon: Redacţia:Administraţia: 695. Tipografia: 643. Taxa poştală plătită în numerar conf. aprobării Dir. Gen. PTT Nr. 179.360698, 699.