Steaua Roşie, februarie 1953 (Anul 2, nr. 44-51)

1953-02-04 / nr. 44

PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE UNIȚI-VA! Anul II. Nr. 44. Miercuri, 4 Februarie 1953. 4 pagini 20 bani Prietenia de nezdruncinat dintre K. B. P. R. şi I. P. R. Acum 5 ani s-a încheiat la Moscova Tratatul de prietenie, colaborare şi asistenţa mutuala între Uniunea Sovietica şi R.P.R. Aceasta constitue un act istoric de o însemnătate hotăritoare pentru ţara noastră care păşeşte cu siguranţă — având la bază ajutorul şi experienţa sovietica — spre socialism. Tratatul sovieto-român, bazat pe principiile internaţionalismului proletar şi ale politicii externe de pace a Uniunii Sovietice, este oglinda ajutorului multilateral acordat de Ţara Socialismului Victorios, poporului nostru doritor de libertate şi pace. Prietenia dintre poporul rus şi poporul român îşi are rădăcinile în luptele duse in decursul istoriei de poporul rus şi cel român pentru libertate şi o viaţa mai bună. Poporul rus a sprijinit lupta poporului român pentru desrobirea de sub jugul turcesc, cât şi pentru crearea statului naţional român. Politica de duşmănie faţă de Uniunea Sovietică, întreţinută de burghezia şi moşierimea română, a fost o politică împotriva intereselor poporului muncitor care sub conducerea comuniştilor a luptat contra politicii fasciste a cercurilor conducătoare din România. Astăzi la temelia întregii noastre activităţi stă alianţa şi prietenia cu URSS, ceea ce este chezăşia victoriilor noastre pe drumul construirii socialismului. Fără ajutorul Uniunii Sovietice ţara noastră nu ar fi reuşit să fie un stat independent, liber care stă azi în primele rânduri ale luptei pentru apărarea păcii. „Fără Uniunea Sovietică, — arată tov. Gh. Gheorghiu-Dej — mersul nostru spre socialism ar fi de neînchipuit. Nouă ne-ar fi greu să rezistăm singuri presiunii imperialiştilor, iar independenţa noastră naţională şi suveranitatea statului nostru ar putea fi pierdute — aşa cum s'a întâmplat cu ţările in care au intrat armatele anglo-americane, şi nu Armata Sovietică eliberatoare,— dacă nu ar fi ajutorul şi sprijinul economic, politic şi moral şi prezenţa efectiva a Uniunii Sovietice care să ne apere împotriva încălcărilor imperialiştilor". Acum, când imperialiştii americani se pregătesc pentru deslănţuirea unui nou război mondial, Tratatul sovieto-român are o importanţă uriaşă pentru poporul nostru. Acest Tratat este totodată un puternic instrument de apărare a independenţei patriei noastre. „înaltele Părţi, contractante — se prevede în Tratat — declară cu ee intenţionează să participe m modul cel mai sincer la toate acţiunile internaţionale, având drept ţel asigurarea păcii şi securităţii popoarelor şi vor aduce întreaga lor contribuţie La realizarea acestor înalte sarcini Ajutorul multilateral al Uniunii Sovietice se reflectă în viaţa de zi cu zi a regiunii noastre. Crearea Regiunii Autonome Maghiare este expresie a principiilor leninist-staliniste de rezolvare a problemei naţionale. In majoritatea lor, întreprinderile din regiune sunt înzestrate cu maşini şi utilaj sovietic. Aşa, de pildă, fabrica de piese şi utilaj pentru industria textilă şi de confecţiuni „Encsel Mauriciu“ din Tg.-Mureş, înfiinţată de curând, este dotată cu minunate strunguri, raboteze şi alte maşini sovietice. Ajutorul sovietic îl simţim din plin şi în măreaţa operă de transformare socialistă a agriculturii, în desfăşurarea revoluţiei culturale, etc. Pe când în ţara noastră, cu ajutorul Uniunii Sovietice se construieşte o viaţă nouă, în ţările capitaliste bântuie mizeria, şomajul şi exploatarea nemiloasă a celor ce muncesc. „Ajutorul“ american, pe baza planului „Marshall“ duce la înrăutăţirea din ce în ce mai mult a situaţiei din ţările capitaliste. Numai în Turcia „ajutorul“ pe care imperialiştii americani îl dau poporului, a făcut ca 60 la sută din populaţia ţării să devină bolnavă de tuberculoză, iar jumătate din numărul copiilor, să moară înainte de a împlini un an. In Grecia peste 700 mii de ţărani muncitori au fost izgoniţi de pe pământurile lor, iar 340 mii copii orfani, ai căror părinţi au căzut victime teroare monarho-fasciste, rătăcesc fără adăpost, cerşind pe străzile oraşelor. Recent a avut loc rejudecarea procesului Elli Ioanidu, Grommenos, Dromazos, Maniaţi şi al celorlalţi luptători comunişti greci. Tribunalul militar monarho-fascist de la Atena, îndeplinind ordinele Wall Streetului, a condamnat la închisoare pe viaţă pe Bili Ioanidu, soţia lui Beloiannis şi alţi cinci comunişti, iar pe ceilalţi la 20 ani închisoare. „Vina“ lor este că au luptat pentru o viaţă mai bună. In Iugoslavia, călăul Tito, slugă credincioasă a imperialiştilor americani a dus ţărănimea muncitoare şi întregul popor muncitor iugoslav la sapă de lemn, transformând Iugoslavia într'o colonie americană. Pe când relaţiile dintre ţările capitaliste — legate între ele prin firul exploatării şi jafului — se înăspresc încontinuu, ţările lagărului democraţiei şi socialismului, având la bază puternicul sprijin al URSS păşesc înainte cu hotărîre pe calea construirii socialismului. Poporul nostru iubeşte cu înflăcărare Marea Uniune Sovietică, Ţara Socialismului biruitor, şi luptă cu hotărîre pentru întărirea prieteniei şi frăţiei românosovietice. IN INTERIORUL ZIARULUI : La 5 ani de la încheierea Tratatului de prietenie, colaborare ş asistenţă mutuală între URSS şi RPR (pag. 2-a). Pentru asigurarea aprovizionării populaţiei cu legume şi zarzavaturi (pag. 2-a). Viaţa de partid. Să sprijinim din răsputeri avântul creator al muncitorilor forestieri (pag. 3-a) Marea victorie de la Stalingrad (pag. 3-a). O noua manifestare a contradicțiilor anglo-americane în Balcani. (pag. 4-a). In întâmpinarea Zilei Feroviarilor Noi succese in cadrul unităţilor C. F. R. Feroviarii din Tg.-Mureş, alături de întregul popor muncitor, se pregătesc pentru a întâmpina cu noi succese in muncă cea de a 20-a aniversare a luptelor din Februarie 1933, când muncitorii ceferişti, sub steagul partidului, au înscris pagini glorioase în istoria mişcării revoluţionare a clasei muncitoare din România. Stahanovistul Suciu Alexandru, mecanic cincisutist de la Depoul de locomotive aplică cu succes metoda stahanovistului sovietic Papavici, reuşind ca între două reparaţii generale să depăşească planul la tonă kilometru cu 73 la sută. Prin aplicarea metodei „planul financiar al locomotivei“ a stahanovistei sovietice Clavdia Balanovskaia, mecanicul stahanovist Laszlo Alexandru a depăşit supratonajul în timpul parcursului cu 5 la sută, realizând in acelaş timp economii de 31,1 tone combustibil convenţional. Deasemeni şi Vajnăr Ştefan, mecanic stahanovist, a realizat în luna ianuarie o economie de 41,8 tone combustibil convenţional. In lupta pentru a întâmpina cu noi succese măreaţa zi a feroviarilor, colectivul Depoului de locomotive a îndeplinit planul global de producţie pe luna Ianuarie cu 3 zile înainte de termen. Intensificând întrecerea socialistă, colectivul secţiei L.5 Tg.-Mureş şi-a depăşit planul global pe luna Ianuarie cu 9 la sută, eviderrţiindu-se în mod deosebit echipa districtului Ungheni, care a depăşit prevederile planului pe această lună cu 10 la sută. In lupta pentru a întâmpina cu noi succese în muncă ziua feroviarilor s-a mai evidenţiat Şerban Ioan, şef de echipă la Districtul 5 Sărmăşel, care împreună cu echipa sa a depăşit norma cu 10 la sută. Rău Vasile, meseriaş de cale, a dat lucru de bună calitate, depăşind totodată prevederile planului cu 10 la sută, iar Fodor Ludovic, revizor de cale, la Districtul Mădăraş şi-a depăşit programul de lucru pe luna ianuarie cu1 la sută. La Atelierul de Zonă CFR Tg.-Mureş, numărul participanţilor în întrecerea socialistă s-a ridicat cu 2 la sută faţă de luna Decembrie 1952. Colectivul de muncă al Atelierului de Zonă a reuşit astfel să depăşească planul global pe luna Ianuarie cu 30 la sută, iar productivitatea muncii a crescut cu 23 la sută faţă de plan. S-a evidenţiat în mod deosebit lăcătuşul Popovici loan, care în luna ianuarie şi-a depăşit norma cu 30 la sută. Totodată el a economisit 250 lei prin folosirea materialului vechi şi a uleiului uzat. Tâmplarul Kiss loan Béla şi-a depăşit cu regularitate norma zilnică cu 55 la sută, iar prin folosirea deşeurilor el a economisit în această lună 310 Iei. Lăcătuşul. Sângeorgian Ioan a obţinut economii însemnate prin recondiţionarea pieselor vechi depăşindu-şi totodată norma zilnică în medie cu 30 la sută. De pe cuprinsul Patriei noastre ! Prima lună a anului hotărâtor al cincinalului Sarcini însemnate, deschizătoare de largi perspective îşi pune clasa muncitoare, întregul popor muncitor în anul care a început. Anul 1953 este un an de investiţii masive, de construcţii paşnice pe linia , industrializării socialiste a tarii, în scopul ridicării nivelului de trai al celor ce muncesc. Trăsătura caracteristică a planului de stat pe anul 1953 constă în faptul că sarcinile lui depăşesc în mod simţitor prevederile planului cincinal pentru acest an. Realizarea obiectivelor planului pe anul 1953 va asigura condiţiile pentru îndeplinirea măreţei sarcini trasate de tovarăşul Gh. Gheorghiu-Dej, de a realiza planul cincinal în 4 ani. In prima zi de lucru a noului an, stahanovistul Nicolae Vasu, Erou al Muncii Socialiste, a realizat 5 norme zilnice, lucrând astfel în contul ultimelor luni ale anului 1957. Aplicând iniţiativa stahanovistului Nicolae Vasu, brigada stahanovistului Mutulescu Iulian, de la uzinele „23 August“ din Capitală şi-a îndeplinit norma în prima zi a anului 1953 în proporţie de 380 la sută. Cuvintele rostite de tovarăşul Gh. Gheorghiu-Dej în faţa alegătorilor din circumscripţia electorală „Grivîţa Roşie“ au rămas puternic întipărite în mintea muncitorilor, tehnicienilor, inginerilor şi funcţionarilor de la Complexul „Grivîţa Roşie“. Adresându-se muncitorilor, tehnicienilor, inginerilor şi funcţionarilor din sectorul feroviar, colectivul de muncă al Complexului „Griviţa Roşie“ a chemat la întrecere toate unităţile feroviare din ţară pentru a realiza planul pe anul 1953 înainte de termen, în vederea îndeplinirii planului cincinal în 4 ani. Chemarea a avut un larg răsunet în rândurile muncitorilor feroviari. La Depoul de locomotive din Adjud , în perioada 1 — 15 ianuarie, planul de parcurs al trenurilor de marfa a fost depăşit cu 19,7 la sută. Unităţile feroviare din cadrul Serviciului de Exploatare CFR Tg.-Mureş au răspuns chemării colectivului Complexului „Griviţa Roşie“, angajându-se să îndeplinească planul pe 1953 în 11 luni. Intensificând întrecerea socialistă în cinstea Congresului General al Sindicatelor din R.P.R., pretutindeni pe întreg cuprinsul patriei noastre oamenii muncii obţin noi şi noi succese. Constructorii hidrocentralei „V. I. Lenin“ de la Bicaz,constructorii Canalului Dunăre-Marea Neagră, colectivul de muncă de la măreţul edificiu al culturii „Casa Scânteii“ îşi înzecesc eforturile. Brigada excavatoristului stahanovist Spiru Ioan, de la sectorul 11 al Canalului Dunăre-Marea Neagră, lucrează de mult în contul lunii Februarie 1953. Aplicând metodele de muncă ale stahanoviştilor sovietici, echipele minerilor stahanovişti Petre Fehér, Ivacsoni Ştefan, îşi depăşesc sarcinile zilnice cu peste 200 la suta. Şi pe ogoarele patriei noastre se desfăşoară intense pregătiri pentru recolta anului 1953. Succesele importante obţinute in anul 1952, mecanizarea tot mai largă a agriculturii constitue un imbold pentru muncitorii de pe ogoare. Adunările de bilanţ din gospodăriile colective, constituie un minunat prilej de îmbunătăţire a muncii, pentru obţinerea de noi succese în anul 1953. SMT- urile, pârghii puternice pentru întărirea alianţei clasei muncitoare cu ţărănimea muncitoare, au un rol important în transformarea socialistă a agriculturii. Colectivul de muncă al SMT Roman, al SMT Reghin şi altele, au terminat repararea maşinilor şi tractoarelor încă în luna ianuarie. Congresul General al Sindicatelor din R.P.R. constitue un eveniment de seamă în viaţa clasei muncitoare din ţara noastra. Lucrările Congresului au fost întâmpinate de oamenii muncii cu noi realizări în producţie. întrecerea socialistă în cinstea acestuimare eveniment s-a desfăşurat sub semnul sarcinii trasate de tovarăşul Gh. Gheorghiu-Dej de a îndeplini planul cincinal în 4 ani. „Fabricat în R.P.R.“ Aceasta inscripţie o poartă tractoarele de 120 HP, strungul de copiat, şi alte nenumărate maşini şi unelte expuse la Expoziţia „Economia planificată a RP R. în plin progres“, toate, dovezi ale ajutorului tehnicii sovietice, ale continuei dezvoltări a patriei noastre. Comunicatul Comitetului de Stat al Planificării şi Direcţiei Centrale de Statistică cu privire la rezultatele îndeplinirii planului pe 1952, trezeşte mândrie şi încredere în inima fiecărui om al muncii din patria noastră. Prima sesiune a Marii Adunări Naţionale, aleasă în alegerile din 30 Noembrie 1952, dezbaterile care au avut loc în jurul bugetului, au arătat înaltul spirit de răspundere de care sunt pătrunşi deputaţii. Legea pentru aprobarea Bugetului de Stat al R.P.R. pe anul 1953 adoptat de Marea Adunare Naţională, constitue chezăşia unor noi victorii pe drumul construirii socialismului. Vapoarele Direcţiunii Generale a Canalului Dunăre-Marea Neagra