Steaua Roşie, mai 1953 (Anul 2, nr. 68-76)

1953-05-01 / nr. 68

PROLETARI DIN TOATE ŢĂRILE UNIŢI-VA? Anul II. Nr. 68. I Vineri, 1 Mai 1953. 18 pagini 20 bani Trăiască 1 mai, ziua solidarităţii internaționale a oamenilor muncii! Trăiască prietenia frăţească dintre poporul român şi minorităţile naţionale în lupta pentru construirea socialismului, pentru apărarea păcii și înflorirea Republicii Populare Române! Ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc ✓ 1 Mai, Ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc a intrat în tradiţia tuturor popoarelor ce năzuiesc spre pace şi progres ca una din cele mai dragi sărbători. Din zi in zi, din an în an, tot mai mulţi oameni ai muncii îşi strâng rândurile sub steagul roşu de luptă al lui Marx-Engels-Lenini-Stalin, sub steagul invincibil al internaţionalismului proletar. Ziua de 1 Mai e o zi de luptă a oamenilor muncii din întreaga lume. Această zi s-a născut în tocul luptelor sângeroase duse de clasa muncitoare. În anul 1889, in amintirea celor căzuţi in lupta pentru o bucata mai mare de pâine, pentru libertate, a hotărît clasa muncitoare să sărbătorească in fiecare an această zi, în care cei ce muncesc, cei ce iubesc pacea, din lumea întreagă să-şi strângă şi mai mult rândurile în lupta pentru pace, libertate, pentru viitor. Cu cuvinte înflăcărate vorbeşte marele Stalin despre această zi: „Fiecare clasă işi are sărbătorile ei favorite. Şi muncitorii trebue să-şi aibe sărbătoarea lor, la care să proclame: muncă pentru toată lumea, libertate tuturor, egalitate pentru toţi oamenii. Această sărbătoare este sărbătoarea de 1 Mai. Muncitorii au ales anume ziua de 1 Mai, când natura se trezeşte din amorţeala iernii, când pădurile şi munţii se înveşmântează în verdeaţa, când câmpiile şi luncile înfloresc, când soarele începe sa încălzească, când in aer se simte bucuria în vini, când natura reînvie năvalnic in toată splendoarea ei; ei au hotârit să vestească sus şi tare, tocmai în această zi, lumii întregi că muncitorii aduc omenirii primăvara şi eliberarea din lanţurile capitalismului, ca muncitorii sunt chemaţi să reinoiască lumea pe baza libertăţii şi a socialismului. 1 Mai. In această zi înălţătoare, oamenii muncii, partizanii păcii din lumea întreagă, din Estul sau Vestul Europei, din America de Sud sau de Nord, din Africa sau Australia, din Asia sau de pe orice parte a globului pământesc sunt pătrunşi de un singur gând: de a-şi strânge şi mai mult, rândurile în lupta pentru pace, libertate, pentru fericire. Popoarele lumii nu întâmpină însă ziua de 1 Mai 1953 în aceleaşi condiţii. Ţara socialismului victorios, cei 800 milioane de oameni liberi din lagărul păcii, democraţiei şi socialismului In frunte cu Uniunea Sovietică, salută această zi de măreaţă sorbatoare cu succese strălucite pe frontul construirii socialismului, respectiv a comunismului. In plin contrast cu ţările capitaliste în care zeci de milioane de oameni ai muncii gem sub povara cruntei exploatări şi mizeriei, constructorii comunismului raportează victorii de o însemnătate istoricomondială în munca lor paşnică constructivă. Producţia industrială a Uniunii Sovietice a, crescut in perioada 1929—1951 de aproape 13 ori. După anul 1951 aceste rezultate au sporit şi mai mult. In Uniunea Sovietică se înalţă tot mai mult giganticele construcţii ale comunismului. Intr'un ritm rapid se construiesc cele mai mari centrale hidroelectrice din lume, cele de la Cuibişev şi Stalingrad, se ridică alte zeci şi zeci de centrale termoelectrice la Cahovea şi în alte părţi, sute şi sute de fabrici şi uzine noi işi îndreaptă producţia lor spre satisfacerea nevoilor materiale şi culturale mereu crescânde ale poporului sovietic. In ţara socialismului iau fiinţă tot mai multe universităţi şi alte şcoli superioare, şcoli medii şi elementare, cămine culturale şi nenumărate alte instituţii culturale. 1 Mai, ziua muncii este întâmpinată cu noi succese şi de poporul chinez ce numără 475 milioane de suflete. Marele popor chinez a terminat opera de refacere a economiei sale şi a trecut la îndeplinirea planului cincinal de dezvoltare a economiei sale naţionale. In China nu numai că a fost restabilită producţia industriala, ci in multe ramuri a fost depăşit cel mai înalt nivel cunoscut vreodată in istoria Chinei. A fost efectuată grandioasa reformă agrara pe un teritoriu cu o populaţie de aproximativ 450 milioane locuitori. Marele popor chinez, in frunte cu gloriosul său Partid Comunist sub conducerea neînfricatului Mao Te dun, păşeşte victorios pe drumul construcţiei paşnice şi al apărării păcii. Dacă privim spre Uniunea Sovietică şi spre ţările care cu ajutorul sovietic, construiesc socialismul, cum ar fi Polonia şi Cehoslovacia, Ungaria şi Bulgaria, Albania şi patria noastră, Republica Democrată Germană şi China liberă cu populaţia ei de multe sute de milioane, ne cuprinde o bucurie şi o încredere nemărginită. Aceste ţări întâmpină ziua de 1 Mai. Ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc cu muncă constructivă şi cu încredere deplină Cu totul alt, tablou prezintă ţările din lagărul imperialismului muribund. In lagărul imperialismului hrăpăreţ, peste 30 milioane de şomeri, cat şi familiile şi copiii acestora se sbat in ghiarele unei mizerii din cele mai cumplite. Numai in S.U.A. peste 10 milioane de familii nu au asigurată nici cea mai minimală existenţă. Oamenii trăiesc aici in colibe întunecate, în pivniţe , murdare, cabane, etc. Oamenilor muncii nu le este asigurată munca. Posibilităţile de trai, şi mai puţin. La 1 Mai, sărbătoarea muncii şi luptei, milioanele de oameni ai muncii dirt ţările capitaliste pornesc cu şi mai mare putere în ofensivă unde BAŢAGA IOAN Secretar al Comitetului de partid al Regiunii Autonome Maghiare potriva imperialismului. Mai umple inimile milioanelor celor ce muncesc cu noi şi puternice forţe de luptă. Ei nu se pot împăca cu exploatarea crâncenă, cu asuprirea. Sub conducerea încercatelor lor partide comuniste, in această zi milioane de oameni ai muncii pornesc la luptă şi mai apriga pentru răsturnarea dominaţiei capitalului. Cu hotărîre şi abnegaţie îşi strâng ei rândurile în această zi pentru apărarea celui mai preţios bun al omenirii: pacea. Popoarele din ţările de democraţie populară, marea Chină, Republica Democrată Germană, cât şi popoarele ţărilor capitaliste care gem sub jugul imperialismului, sunt însufleţite de către politica consecventă stalinistă de pace a Uniunii Sovietice, în lupta pentru preîntâmpinarea deslănţuirii celui de al treilea război mondial, pregătit de imperialiştii americano-englezi. Popoarele au întâmpinat cu entuziasm documentul de mare însemnătate internaţională pe care il constitue articolul ziarului „Pravda", intitulat „In legătură cu discursul preşedintelui Eisenhower". Orice cititor al acestui articol îşi poate da seama că el este pătruns de spiritul cuvântărilor rostite de tovarăşii G. M. Malencov, L. P. Beria şi V. M. Molotov, în care se reafirmă hotărârea Guvernului Sovietic de a ruina cu consecvenţă politica stalinistă de pace şi a nu îngădui vărsarea sângelui a milioane de oameni. Alături de toate popoarele lumii doritoare de pace, poporul nostru priveşte spre Uniunea Sovietică ca spre principalul reazim, factorul de bază al menţinerii şi consolidării păcii. Deaceea politica externă a Uniunii Sovietice, care are ca obiectiv neschimbător întărirea păcii şi a cărei justeţe a fost pe deplin confirmată de evoluţia evenimentelor internaţionale, găseşte cea mai călduroasă aprobare din partea oamenilor muncii din Republica Populară Română. Sub conducerea încercatului nostru partid, in frunte cu iubitul nostru conducător tovarăşul Gh. Gheorghiu-Dej, Republica Populară Română participă activ în această măreaţă luptă. Clasa noastră muncitoare, ţărănimea muncitoare, intelectualitatea progresistă întâmpină ziua de 1 Mai cu realizări însemnate în lupta pentru construirea socialismului şi apărarea păcii. Bucurându-se de ajutorul de nepreţuit şi permanent politic, economic şi moral al Uniunii Sovietice, poporul român in colaborare frăţească cu oamenii muncii din rândurile minorităţilor naţionaleşi făureşte azi o economie socialistă. Sub conducerea partidului, pe baza exemplului strălucit al Uniunii Sovietice poporul nostru muncitor işi creiază astăzi o industrie înaintată, o agricultură socialistă, mecanizată. In urma muncii pline de avânt constructiv al masselor muncitoare, volumul producţiei industriale a ţării noastre s-a ridicat de 3 ori faţă de nivelul realizat in anul 1948. Ca un rezultat al întrecerii socialiste ce in cinstea zilei de 1 Mai a luat un avânt şi mai mare, cuprinzând 90 la sută din numărul total al muncitorilor, planul global de producţie al R.P.R. pe primul trimestru al anului 1953 a fost realizat în proporţie de 101,1 la sută. Ca urmare a politicii leninist-staliniste a partidului nostru, sectorul socialist al agriculturii noastre se întăreşte necontenit. Un număr de 270.000 de ţărani muncitori s-au unit până acum in 4.000 de gospodării agricole colective şi întovărăşiri agricole pe baza indicaţiilor partidului nostru, pentru a scăpa astfel pe vecie de exploatarea chiaburească şi pentru a-şi construi o viaţă fericită. Prin realizările lor oamenii muncii dau dovadă că sunt hotăriți de a lupta pentru stârpirea din rădăcini a urmărilor devierii de dreapta, a cărui purtător a fost V. Luca, sprijinit de Pauker şi Teohari. Alături de întregul popor muncitor al patriei noastre dragi şi libere, oamenii muncii din Regiunea Autonomă Maghiară întâmpină măreaţa zi a solidarităţii internaţionale, cu adâncă şi sinceră dragoste. Pe lângă alte numeroase realizări deosebite, oamenii muncii români, maghiari, saşi, evrei, etc. din Regiunea Autonomă Maghiară sunt cuprinşi de mare bucurie şi mulţumire, deoarece pe baza politicii consecvente leninist-staliniste în problema națională regimul nostru democratpopular a ridicat pe o treaptă mai înaltă rezolvarea problemei naţionale în patria noastră. Alăturându-se chemării la întrecere socialistă in cinstea zilei de 1 Mai lansată de colectivul Uzinelor de Tractoare din Oraşul Stali, muncitorii din întreprinderile regiunii noastre şi-au luat nenumărate angajamente în cinstea zilei de 1 Mai. Angajamentele lor au fost duse cu cinste la îndeplinire. Muncitorii Atelierelor de reparaţii auto din Tg -Mureş lucrează în contul lunei Iulie 1954. Sunt nenumărate pilde ca ale muncitorului Karácsonyi Ştefan, stahanovist de la mina din Căpeni, care şi-a depăşit angajamentul luat în cinstea zilei de 1 Mai cu 22 la sută. Pelingău Ştefan de la întreprinderea raională „11 Iunie" din Sf. Gheorghe şi-a depăşit angajamentul luat în cinstea zilei de 1 Mai cu 27 la sută. gateristul Koncz Imre de la IFIL Tg. Secuiesc şi-a depăşit norma zilnică cu 34 la sută; utemistul Marosei Augustin, de la IFIL Reghin a întâmpinat ziua de 1 Mai realizând zilnic câte 3 norme. Ţărănimea muncitoare din Regiunea Autonomă Maghiară şi-a luat hotărîrea să întâmpine ziua de 1 Mai cu însărmânţările de primăvară terminate. Antrenaţi in întrecerea socialistă şi patriotică, ţăranii muncitori români, maghiari, saşi, ete. au pornit cu hotărire să realizeze acest obiectiv. Acest angajament a fost înfăptuit. In raionul Odorhei planul însămânţărilor de primăvară a fost realizat la data de 22 Aprilie. Au urmat apoi la rând raionul Sângiorgiul de Pădure, Tg.-Mureş şi celelalte raioane. Sectorul socialist al agriculturii s-a situat şi în această luptă în frunte. Astfel gospodăria agricolă de stat „Alexandru Petöfi" din Odorhei, gospodăria agricolă colectivă din Ghendul-Mic, SMT-ul din Sf. Gheorghe şi întovărăşirea agricolă din Bătăuşei au ieşit fruntaşe în campania de însâmânţări. Inspiratorul minunatelor rezultate obţinute in cinstea zilei de 1 Mai de oamenii muncii este partidul nostru, care urmează strălucitul exemplu al gloriosului partid al lui Lenin şi Stalin. Sub conducerea partidului, care urmează cu fermitate pilda gloriosului Partid Comunist al Uniunii Sovietice — raţiunea, cinstea şi conştiinţa epocii noastre, in ziua de 1 Mai poporul muncitor al patriei noastre işi ia angajamentul ră-şi va spori şi mai mult, avântul in lupta pentru Construirea socialismului, pentru apărarea păcii. In această luptă poporul muncitor al patriei noastre este alături de eroicul popor coreean, de popoarele din colonii care luptă pentru eliberare, este alături de oamenii muncii aflaţi in robia capitalistă. In această zi poporul nostru muncitor îşi exprimă şi mai puternic solidaritatea cu massell celor ce muncesc din lumea întreagă, cu toţi partizanii păcii.