Steaua Roşie, iulie 1953 (Anul 2, nr. 85-93)

1953-07-04 / nr. 86

Anul II. Mr. 86. PKULtiAki OIM lO/Ut lAKlLb UNlTl-VA! Sâmbătă, 4 iunie 1933 / 4 pagini 20 bani Rolul organizaţiei de bază în campania de strângere a recoltei Fiind mereu în mijlocul masselor, comuniştii organizează şi mobilizează oamenii muncii in lupta pentru realizarea sarcinilor cincinalului în 4 ani, pentru construirea socialismului. In frunte cu comuniştii, poporul nostru muncitor obţine zi de zi succese noi. In fabrici, uzine, pe şantiere sarcinile de plan zilnice, lunare, sunt depăşite sistematic. Pe ogoare ţăranii muncitori, urmând cu drag exemplul comuniştilor, au terminat insămânţările de primăvară la timp şi în bune condiţiuni. Deasemeni, şi la întreţinerea culturilor, comuniştii au fost mereu în frunte. Comuniştii Stoica Vasile, Şagău Petre, Ursu Iordache, din Gospodăria Agricolă Colectivă „Partizanul Păcii" din Ideciul de Sus (raionul Reghin) sunt exemple în muncă. In comune şi sate, pe tablele de onoare numele comuniştilor figurează în loc de frunte. Ocupându-se îndeaproape de desfăşurarea întrecerii socialiste şi patriotice, muite organizaţii de bază au obţinut succese de netăgăduit. Aşa, de exemplu, în comuna Căluşeri (raionul Tg.Mureş), întrecerea patriotica a fost temeinic organizată. Sprijinind comitetul executiv a! sfatului popular comunal, organizaţia de bază a mobilizat ţărănimea muncitoare in întrecerea patriotică ce se desfăşoară între cele 20 sectoare ale comunei. In urma analizei întrecerii, sectorului fruntaş i se atribue un drapel roşu, care este expus în loc vizibil. De asemenea, pe gazeta de stradă apar articole popularizând pe câştigătorii drapelului. Sunt însă şi organizaţii de bază care subapreciază îndrumarea politică a muncilor agricole. Aşa de exemplu, în gospodăria agricolă colectivă „30 Decembrie” din comuna Trei Sate (raionul Sângiorgiu de Pădure), organizaţia de bază neglijează in mod nepermis munca politică in rândul membrilor gospodăriei. De aici porneşte poi încălcarea Statutului model, iar între membrii gospodăriei se creiază unele neînţelegeri. In Gospodăria Agricolă Colectivi „înfrăţirea” din Baboş (raionul Reghin), sau in Gospodăria Agricolă Colectivă „Lupta pentru pace” din Mugeni (raionul Odorhei) organizaţiile de baza nu se ocupă îndeaproape de îndrumarea politica a muncilor din gospodărie. Csömör Alexandru, secretarul organizaţiei de bază din gospodăria agricolă colectivă Mugeni, are o atitudine de nepăsare faţa de neregulile ivite în gospodărie. In comuna Band (raionul Tg.-Mureş) organizaţia de baza se ocupa prea puţin de îndrumarea muncilor agricole de vara. Cazuri asemănătoare sunt si in comunele si satele Monor (raionul Topliţa), Ojdula (raionul lg. Secuiesc), Doboii de Sus (raionul S. Gheorghe), etc. La sate in momentul de faţă sarcina principală a membrilor de partid este aceea de a fi exemple de urmat în executarea recoltatului, desimriştitului şi treerişului, cât şi la predarea cotelor către stat. Organizaţiile de baza trebue să mobilizeze ţărănimea muncitoare să recolteze la timp, să explice necesitatea de a se respecta cu sfinţenie obligaţia stabilită prin lege cu privire la predarea la timp a cotelor, de a se desmrişti îndată după seceriş. O sarcina deosebit de importantă a organizaţiilor de bază este aceea de a ridica continuu nivelul vigilenţei revoluţionare a ţărănimii muncitoare, de a zădărnici astfel orice încercare a duşmanului de clasă de a iovi în interesele celor ce muncesc. Anul trecut, în satul Rouă ,raionul Sârigiorgiul de Pădure chiaburul Berecky Győző a încercat pe ascuns să transporte grâul acasă. El a fost însă urmărit şi demascat de ţaranii muncitori. Este bine ca organizaţiile de bază să încredinţeze comuniştilor sarciei concrete în legătură cu campania de recoltare, cu asigurarea bazei voluntare a ariilor, însoţirea convoaielor de cereale de arie la baza de recepţie. Organizarea şi îndrumarea întrecerii socialiste şi patriotice este o sarcină de seamă a organizaţiilor de bază. Executarea strângerii recoltei şi timpul cel mai scurt şi treer-ul fără pierderi, sunt in mae masus determinate de felul în care organizaţiilede partid mobilizeaza ţărănimea muncitoare la aceste munci. Organizaţiile n - partid trebue să fie acelea care sa sfătuiască ţărănimea muncitoare, ca în interesul ei propriu pe terenurile deja recoltate sa însămânţeze cât mai mult porumb furajer. Organizaţiile de bază din SMT-uri, gospodări agricole de stat, gospodării colective, comune şi sate, trebue să lupte pentru aplicarea metodelor avansate de muncă. Organizaţiade bază trebue să fie motorul luptei pentru continua întărire a gospodăriei colective. In comunele şi satele unde nu sunt încă gospodării colective sau întovărăşiri agricole, organizaţiile de bază trebue să împletească strâns munca de îndrumare a campaniei de vămi cu munca politica pentru formarea de noi întovărăşiri agricole şi gospodării colective, arătând pe baza succeselor locale, superioritatea agriculturii , mecanizate socialiste. Un rol deosebit de important le revine organizaţiilor de bază din mediul rural in îndrumarea şi organizarea agitaţiei politice de massă, prin folosirea tuturor metodelor de agitaţie in campania agricola de vara. Căminele culturale trebue să se transforme în adevărate focare de cultura, să sprijine prin activitatea lor desfăşurarea in bune condiţiuni a strângerii recoltei, sa popularizeze pe acei care se situează în fruntea luptei pentru pâinea poporului. Organizaţiile de baza au sarcina de a îndruma şi sprijini activitatea căminelor culturale, de a organiza cititul in colectiva arie a ziarelor şi broşurilor, precum şi manifestări culturale. Comunişti de la sate, fiţi mereu in fruntea luptei pentru pâinea poporului muncitor, în fruntea luptei pentru transformarea socialista a agriculturii! IN INTERIORUL ZIARULUI: — „Ne pregătim pentru Festival, (pag. 2-a). — Noi creaţii literare in cinstea Festivalului, (pag. 2-a). --Elanul tineretului să fie sprijinit, (pag. 2-a). —■ Cuvântul unui candidat de partid, (pag. 3-a). — Se pregătesc pentru recoltat, (pag. 3-a). — Anton loan se gândește și in concediu la strungul său „Krasnâi Proletar ", (pag. 3-a). pe Întinsul regiunii Produse de larg consum pentru oamenii muncii In cele 12 secţii ale Cooperativei meşteşugăreşti „Lemn Mobilă” din Tg.-Mureş se desfăşoară deasemeni o activitate intensă. In cursul lunei Iunie au fost fabricate aici diferite sortimente de mobile ca dulapuri din lemn de nuc, mese din lemn de otejar, fotolii par tapiţate tot în atelierele cooperativei şi altele. In luna iunie la secţia de prelucrare a deşeurilor au fost confecţionate diferite obiecte de larg consum ca rame de fotografii, tabachere, şpiţuri pentru ţigări, pipe şi altele, în valoare de 70.000 de lei. Un număr de peste 80 de muncitori din cadrul acestei cooperative lucrează de la începutul lunii Mai la confecţionarea celor 40.000 de obiecte ce vor fi furnizate pentru Festivalul Mondial al Tineretului. Aproape 3/4 din aceste obiecte au şi fost terminate. Printre aceste obiecte sunt: diferite ornamente, bibelouri de lemn, cordoane cu celule rotunde şi pătrate din lemn de paltin şi de tisa, pictate în toate culorile curcubeului şi în nuanţele intermediare cu scenete reprezentând porturi naţionale din diferite ţări, cu aplicaţii strungite reprezentând ghinde, animale, flori şi altele, cât şi mărgele, brăţări, rame de paltin pentru bloc-notesuri, brelocuri pentru agăţat la piept şi numeroase alte obiecte executate cu multă măiestrie artistică. Bibelourile de lemn şi de ceramică se desfac şi în staţiunile balneo-climatice şi în numeroase centre din toate colţurile ţării. In cursul trimestrului III al acestui an cooperativa „Lemn Mobilă” din Tg.-Mureş va mai produce numeroase* garnituri de mobile populare, fiecare dintre ele cuprinzând câte un dulap combinat cu vitrină, recamier pentru 2 persoane, măsuţă dreptunghiulară şi toaletă cu oglindă, confecţionate din lemn de nuc. Se vor mai confecţiona bufete de sufragerie şi garnituri de mobile pentru bucătărie cuprinzând câte un bufet, o masă, 2 taburete şi 2 scaune. 83 vagoane reparate peste plan Antrenaţi în întrecerea socialistă în cinstea zilei de 23 August şi a Festivalului Mondial al Tineretului, muncitorii Atelierului de reparaţii CFR 1g.Mureş transformă în fapte angajamentele lor. Peste 90 la suta din numărul total al muncitorilor participă la întrecerea socialistă. Prin buna organizare a muncit colectivul atelierelor a reparat în luna iunie 83 vagoane peste plan, pentru transportul cerealelor, imprimând pe ele inscripţia. ..bun pentru cereale”. S’au evidenţiat in special tâmplarii Mihai Paczai şi Andrei Veress, fierarul Miklós Kovács, lăcătuşii Iosif Bajko şi loan Popovich «Uungarul Rudolf Kezzel şi mulţi alţii, care cu toţii îşi depăşesc zilnic sarcinile de plan cu 50—55 la sută. In acelaş timp muncitorii dela revizia de vagoane au executat reparaţii mai mici la un număr însemnat de vagoane. In această muncă s’au evidenţiat Ioan Menyhárd, Carol Kiss, Teodor Dumitrescu şi alţii. Au obţinut chitanţa Nr. 1. Primii care au început secerişul orzului în acest an în Regiunea Autonomă Maghiară au fost membrii gospodăriei Agricole Colective „Gheorghe Doja” din Acăţari (raionul Tg.-Mureş) In ziua de 1 Iulie membrii acestei gospodării au început treerişul. Recolta medie obţinută a fost de 2.600 kg. la ha, având o greutate hectotrica de 69 şi o umiditate de 14 la sută. Cu primele cantităţi treetate, colectiviştii din Acăţari s’au prezentat in ziua de 2 Iulie la baza de recepţie din Tg.-Mureş, obţinând astfel chitanţa Nr. 1 pe regiune. ★ Un număr de peste 300 de gospodine din oraşul Tg.-Mureş au organizat în cinstea Festivalului Mondial al Tineretului şi Studenţilor pentru Pace şi Prietenie, ieşiri la muncă voluntară în gospodăria de stat „1 Mai” din Tg.-Mureş.’Ele au prestat în total peste 2000 ore muncă voluntară, culegând aproape 3.000 kg. mazăre. Pe lângă aceasta, femeile au mai prăşit 2 hectare de teren legumicol din gospodăria de stat. Sub îndrumarea comisiei de femei de pe lângă sfatul popular al oraşului Tg.-Mureş, gospodinele din Tg.-Mureş, desfăşoară o largă agitaţie în piaţă, împotriva elementelor speculante. Echipa gospodinei Fabian Carolina a lămurit pe producătorii de cartofi, ca aceştia să reducă preţul cartofilor de la 3 lei la 1,50 lei. Echipele compuse din femei au un rol deosebit de important în demascarea oricăror tendinţe de speculă sau de urcare a preţurilor. Tot această echipă l-a demascat pe speculantul Zsigmond Francisc, din comuna Berghia, raionul Târgu- Mureş, care vindea pe piaţă 1 lapte stricat cu 2,50 iei litrul. Speculanţii prinşi sunt trecuţi pe tabla neagră din piaţă, făcându-li-se şi caricaturi. Ei sunt deferiți justiției populare. Aşezați în mijlocul pădurilor de brazi, stațiunea Borsee oferă un plăcut loc de odihnă oamenilor muncii. Acţiunile femeilor din Târgu-Mureş Se apropie seara, Înspre parcul de cultură şi odihnă „Lázár Ödön” dinTg.- Mureş se îndreaptă din toate colţurile oraşului coloane nesfârşite de femei purtând în frunte drapele albastre cu porumbelul alb al păcii. Ele s’au întrunit la însufleţitul meeting organizat de comisia de femei de pe lângă sfatul popular al oraşului Tg.-Mureş. Meetingul a fost deschis de tov. Andok Elisabeta, membră în Prezidiul Comitetului Femeilor Democrate din R.P.R. Tovarăşa Maria Ciocan, membră în comitetul Femeilor Democrate din R.P.R., care a făcut parte din delegaţia femeilor din R.P.R. la Congresul Mondial al Femeilor din Copenhaga a făcut o dare de seama despre lucrările Congresului. Cu încordare au ascultat participantele la meeting darea de seamă a tovarăşei Ciocan, care a evocat momente de neuitat de la Congresul din Copenhaga, unde şi-au dat întâlnire femei din toate colţurile lumii, de diferite naţionalităţi, de diferite vârste, dar cu toate ferm hotărîte să-şi afirme voinţa de a apăra bunul cel mai de preţ al omenirii: pacea. S’a dat apoi citire „Declaraţiei drepturilor femeilor”, şi „Apelului adresat femeilor din întreaga lume” — documente adoptate de Congresul Mondial al Femeilor. Participantele la meeting au ovaţionat puternic pentru restabilirea păcii în Coreea, Vietnam şi Malaya, pentru interzicerea armelor de exterminare în massa, pentru statornicirea unei păci durabile pe calea tratativelor. La acest însufleţit meeting au participat peste 2.000 de femei din Tg.-Mureş.