Steaua Roşie, ianuarie 1954 (Anul 3, nr. 138-145)

1954-01-06 / nr. 138

PSOLETARI DIN TOATE TARILE UNITI-VA* ORGAN AL COMITETULUI REGIONAL DE PARTID SI AL SFATULUI POPULAR 7- ■ .• AL REGIUNII AUTONOME MAGHIARE Anul III. Nr. 138 I Miercuri, 6 Ianuarie 1954 8 Daedin 20 bani Cu n©M avânt în lupta pentru bunăstarea oamenilor muncii Cu îndreptăţită mândrie patriotică oamenii muncii din ţara noastră şi-au trecut în revistă O Măreţele realizări dobândite sub conducerea partidului în cursul anului 1953. La început de an nou poporul nostru muncitor îşi îndreaptă eforturile pentru cucerirea de noi şi măreţe victorii în lupta pentru îndeplinirea sarcinilor de plan, pentru înfăptuirea programului de măsuri economice adoptat de Plenara lărgită a C.C. al PMR din August 1953, program menit să ducă la ridicarea simţitoare a nivelului de viaţă material şi cultural al oamenilor muncii. Pentru a da viaţă programului de măsuri economice, partidul şi guvernul au adoptat în ultimele luni o serie de importante hotărîri în interesul celorne muncesc, ca: Hotărîrea privitoare la îmbunătăţirea sistemului de salarizare, stimularea calificării muncitorilor şi creşterea productivităţii muncii. Printr’undecret emis de Prezidiul Marii Adunări Naţionale, impozitele pe salariile muncitorilor, tehnicienilor, inginerilor şi funcţionarilor precum şi impozitele pe voturile oamenilor de litere, artă şi ştiinţă au fost reduse în men .*tru HO 'a sută. Importantă ese şi ri mărirea guvernului pn,,^jiiii*iSHgtrucţia de locuinţe pe bazacooperării între locatari şi construcţii de locuinţe individuale prin credite acordate de stat şi altele. Partidul şi Guvernul au luat seamă de hotărîri şi măsuri pentru a ajuta ţărănimea muncitoare să-şi ridice bunăstarea materială şi culturală, să-şi lucreze mai bine pământul, să obţină o producţie sporită la hectar, să dezvolte creşterea animalelor, etc. Prin Hotărîrea guvernului cu privire la îmbunătăţirea sistemului de colectare a cărnii, a laptelui şi lâncii, cotele de carne se stabilesc astfel încât se realizează o serioasă reducere a lor pe anul 1954 faţă de anul 1953. Reducerile şi scutirile de cote de colectare stimulează creşterea animalelor. O măsură deosebit de importantă luată de partid şi guvern este Hotărîrea cu privire la îmbunătăţirea şi dezvoltarea sistemului de contractare şi achiziţii de animale şi produse animale. Au fost deasemenea luate hotărîri cu privire la îmbunătăţirea comerţului de întâmpinare, la reducerea cu 25 la sută a cotei de impozit^pentru veniturile realizate de ''.gospodăriile agricole colective şi întovărăşiri din vânzarea produselor pe piaţă şi cu 50 la sută când vânzarea se face către cooperative, etc. Prezidiul Marii Adunări Naţionale a hotărît să se acorde în mod gratuit asistenţă veterinară, materialele biologice medicamentoase şi desinfectante necesare pentru prevenirea şi combaterea dăunătorilor şi bolilor la pomii fructiferi şi altele. Legea pentru dezvoltarea creşterii animalelor adoptată de recenta sesiune a Marii Adunări Naţionale este menită să asigure în decursul următorilor 2—3 ani , îmbunătăţire simţitoare a aprovizionării oamenilor muncii. Aceste hotărîri şi măsuri oglindesc grija partidului şi guvernului faţă de popor, oglindesc faptul că în regimul nostru democrat-popular scopul producţiei nueste profitul ci satisfacerea nevoilor materiale şi culturale ale oamenilor muncii. Pe zi cetrece în faţa oamenilor muncii din ţara noastră se deschid noi şi măreţe perspective de viitor. Prin punerea în funcţiune a Termocentralei de la Sângiorgiul de Pădure înfăţişarea Regiunii Autonome Maghiare se va schimba cu mult. Fabricile şi uzinele regiunii vor fi alimentate cu curent furnizat de această termocentrală. Oraşul Tg.-Mureş cât şi numeroase alte localităţi vor fi inundate cu lumina electrică produsă de cea mai tânără construcţie a planului de electrificare a ţării. Cu ajutorul tehnicienilor sovietici şi a maşinilor primite din Uniunea Sovietică se va dezvolta considerabil fabrica de piese din schimb pentru industria de confecţii şi tricotaje „Encsel Mauriciu”. In cursul anului 1954 se va dezvolta considerabil industria bunurilor de larg consum. In acest scop, pe tărâmul industriei locale, în regiunea noastră fondul de investiţii va crf&i* 30 13 sută faţă de 1953. Va lua fiinţa un combinat alimentar în cadrul căruia se vă construi o fabrică de biscuiţi în care se va depăşi de 4 ori producţia actuală obţinută în regiunea noastră. De asemenea se vor construi 3 fabrici de pâine, o fabrică de cărămidă, o fabrică de îngrăşăminte chimice ce va constitui un mare ajutor ţărănimii muncitoare în vederea obţinerii de recolte bogate. Turnătoria din cadrul întreprinderii raionale ..Republica” din Reghin îşi va mări de 3 ori capacitatea actuală. La Sâncrăieni (raionul Miercurea-Ciuc) va lua fiinţă o staţiune de îmbuteliere a apei minerale şi altele. Dezvoltarea continuă a economiei naţionale, în scopul ridicării nivelului de trai al poporului, este posibilă numai cu participarea activă a tuturor oamenilor muncii la lupta pentru transpunerea în viaţă a hotărîrilor partidului şi guvernului. De aceea organizaţiile de partid au datoria de a lămuri pe fiecare om al muncii in parte asupra sarcinilor ce-i revin din planul anual de producţie. Comuniştii trebue să dea dovadă de patriotism, să se situeze în fruntea întrecerii socialiste, să lupte pentru descoperirea şi folosirea rezervelor interne ale întreprinderilor, pentru ridicarea producţiei şi productivităţii muncii, pentru reducerea preţului de cost, etc. Organizaţiile de bază din domeniul agriculturii trebue să lămurească ţăranilor muncitori temeinic şi cu răbdare conţinutul şi scopul hotărirlor partidului şi guvernului şi să-i mobilizeze pentru transpunerea lor în practică. Oamenii muncii au păşit, un nou an, cu încredere deplină în viitor. Ei sunt hotărîţi să muncească cu râvnă pentru îndeplinirea planului de producţie, să dea viaţă programului de măsuri economice, în vederea ridicării propriului lor nivel de trai IN NUMĂRUL DE AZI: Legea privitoare la masurile pentru dezvoltarea cresterii animalelor, in and 1954-1956, în Republica Populară Româna Irâspunsurîle lui €p® Wl® Mal«mc«»v* preşedintele Consiliului de Miniştri ai U. R. & S„ la întrebările d-lui Kingsbury Smith MOSCOVA 1 (Agerpres) — TASS transmite: Ziarele din i Ianuarie publică răspunsurile lui G. M. Malencov, preşedintele Consiliului de Miniştri al U.R.S.S., la întrebările d-lui Kingsbury Smith. La 28 Decembrie 1953, d-l Kingsbury Smith, directorul general pentru Europa al agenţiei americane „InternationalNews Service”, a adresat lui G. M. Malencov cu prilejul Anului Nou rugămintea de a-i răspunde la câteva întrebări. Dăm mai jos întrebările d-lui Kingsbury Smith şi răspunsurile lui G. M. Malencov: Prima întrebare: Care sunt urările dvs. pentru poporul american în anul 1954? Răspuns: Urez din toată inima poporului american fericire şi viaţăpaşnică. Urez poporului american succes în dezvoltarea legăturilor de prietenie cu toate popoarele şi rezultate rodnice în nobila acţiune de apărare a păcii împotriva tuturor încercărilor de a o tulbura. A doua întrebare: Speraţi că noul an va fi marcat de o întărire a legăturilor de prietenie dintre popoarele America şi Rusiei? Răspuns: In primul rând ar fi de dorit îmbunătăţirea relaţiilor dintre ţările noastre. Eu cred că nu există piedici obiective în calea îmbunătăţirii în noul an a relaţiilor dintre Uniunea Sovietică şi S.U.A. şi a întăririi legăturilor tradiţionale de prietenie dintre popoarele ţărilor noastre şi sper că aşa va fi. .. treia întrebare: Cum apredaţi dvs. posibilităţile de menţinere a păcii în întreaga lume şi de slăbire a încordării internaţionale în anul 1954? Răspund: Toate popoarele sunt însetate de o pace trainică şi există posibilităţi favorabile pentru slăbirea continuă a încordării internaţionale în anul 1954. Guvernele, şi în primul rând guvernele marilor puteri, nu pot să nu-şi plece urechea la glasul popoarelor şi nu pot să nu ţină seama de năzuinţa lor crescândă spre opace trainică. Iar ceea ce priveşte Guvernul Sovietic, el a făcut, face şi va face şi de aici înainte totul pentru ca popoarele să trăiască în pace, pentru ca încordarea internaţională să fie slăbită şi între state să fie stabilite relaţii normale. A patra întrebare: Care este după părerea dvs., cel mai important pas care ar putea fi întreprins în interesul păcii în întreaga lume în anul 1954? Răspuns: Un astfel de pas ar fi încheierea unui Acord între state, în virtutea căruia semnatarii Acordului să-şi ia angajamentul solemn şi necondiţionat de a nu folosi arma atomică, arma cu hidrogen şi alte arme de exterminare in masă. Un astfel de Acord ar uşura posibilitatea de a se ajunge la o înţelegere cu privire la interzicerea complectă a armei atomice şi cu privire la instituirea unui strict control internaţional asupra înfăptuirii interzicerii de a se folosi energia atomică în scopuri de război. In, acelaş timp Guvernul Sovietic ar considera necesar să se ajungă la o înţelegere cu privire la reducerea considerabilă a tuturor celorlalte tipuri de armament şi a forţelor armate. Toate acestea ar micşora, fără îndoială, cheltuielile de stat pentru nevoile militare și ar ușura situația economică a populației. Prima zi de lucru a anului 1954 Luni, 4 Ianuarie 1954. Prima zi de lucru a anului nou. Cu un avânt nou au pornit în această zi la lucru oamenii muncii din fabrici și uzine, dornici de a face din anul 4 al primului nostru plan cincinal, un nou an de strălucite victorii pe frontul construirii socialismului. PRIMII SPĂRGĂTORI DE NORMA Din zorii zilei, muncitorii fabricii de piese de schimb pentru industria de confecţii şi tricotaje „Encsel Mauriciu“ din Tg.-Mureş, şi-au pregătit cu grijă maşinile şi utilajul, spre a porni munca în noul an cu un entuziasm fără de precedent. De acest entuziasm a fost cuprinsă şi utemista Elisabeta Péter, care lucrând la strungul ei, la orele 10 dimineaţa a raportat cu bucurie că şi-a îndeplinit norma pe întreaga zi. Şi Francisc Nagy s-a apucat în această zi cu spor la strungirea pieselor pentru maşini de tricotat. In decurs de 5 ore și jumătate el și-a îndeplinit norma zilnică. — M-am hotărît — spuse el — ca in noul an 1954 să lucrez şi mai rodnic decât în anul trecut. Doresc din toată inima şi sunt sigur că voi reuşi să dobor propriile mele rezultate, obţinute în trecut, care ajungeau la câte 60—70 la sută peste normă. Muncitorul Francisc Fogarasi stă aplecat asupra unei freze universale, importate din R. P. Ungaria. De curând el a părăsit băncile şcolii tehnice profesionale metalurgice. Intrând în producţie, Francisc Fogarasi a fost calificat la locul de muncă după metoda Kotlear. El execută acum cu multă îndemânare suveici pentru maşini de cusut. — La 17 ianuarie se va împlini un an de când lucrez în această fabrică minunată — spuse el. — Vreau ca această aniversare să-mi aducă roade bogate în producţie. Aceste vorbe el le-a subliniat din primul moment prin fapte. Până la orele 12, el depăşise cu mai bine de 100 la sută sarcinile sale de producţie, pe prima zi a anului 1954. Maistrul stahanovîst Alexandru Fekete conduce cu multă pricepere secţia „lăcătuşărie“. In prima zi a anului 1954 colectivul acestei secţii a dat dovadă de mult elan în muncă. Iată de exemplu, brigada de lăcătuşi „Ciutkih“ nr. 3, care lucrează la confecţionarea pieselor pentru maşini de depănat, în decurs de 6 ore de muncă a obţinut o depăşire de 25 la sută a normei zilnice. In acelaş timp brigada nr. 4 compusă din utemiştii Boldizsár Kacso Vaier Şamşudeanu, ele, punând umăr la umăr, a înregistrat o realizare de 170 la sută a normei pe prima zi de lucru a anului 1954. Intre timp maistrul stahanovist Fekete s-a ocupat îndeaproape şi cu verificarea pieselor necesare pentru noua secţie a fabricii „Encsel Mauriciu“. Această nouă secţie, care se va ocupa cu fabricarea cardelor este înzestrată cu utilaj sovietic. In curând ea va intra în funcţiune. SUCCESE ALE MUNCITO RILOR DIN INDUSTRIA ALIMENTARA Prima zi de lucru a anului nou a adus noi victorii şi pentru muncitorii din industria alimentară, care de la Plenara lărgită a C.C. al P.M.R. din 19—20 August 1953 şi-au sporit eforturile pentru a da populaţiei ţării tot mai multe şi mai bune produse alimentare. Colectivul fabricii de conserve din Mureşeni, de pildă, şi-a îndeplinit sarcinile de plan pe anul 1953 încă la 19 Decembrie. In cursul celui de al Il-lea semestru al anului 1953 muncitorii acestei fabrici au dat Patriei cu 7c la sută mai multe articole de larg consum, decât în primul semestru. In prima zi de lucru a anului 1954 nu s’a raportat niciun caz de absență nemotivată. In primele 4 ore ale zilei, secţiile „marmeladă“ şi „siropuri“ şi-au depăşit cu 25 la sută sarcinile zilnice din plan. S-au evidenţiat în deosebi echipele lui Mihail Fülöp şi Alexandru Pajzs, de la secţia marmeladă şi echipele lui Manczî Borsos şi Rozalia Bota de la secţia siropuri. La secţia uscătorie de legume, echipele muncitoarelor Lucreţia Marja şi Berta Csipcsigán au realizat din primele ore ale zilei depăşiri de câte 10 la sută ale normelor. însemnate realizări au raportat şi muncitorii fabricii de zahăr „Bernath Andrei“ din Tg.Mureş, unde campania de fabricaţie fiind pe terminate, se execută ultimele lucrări care privesc direct fabricaţia. Campania de fabricaţie 1953 ce s‘a început la 26 Septembrie şi a durat până la 31 Decembrie, s‘a soldat cu o producţie ce depăşeşte cu sute de vagoane de zahăr tos, şi cubic producţia din campania precedentă. In ultima campanie de fabricaţie au fost aplicate o serie de noi măsuri tehnico-organizatorice privind ridicarea productivităţii muncii, cât şi numeroase măsuri de protecţia muncii. Astfel, printre altele, centrifugele pentru zahărul rafinat acţionate cu transmisie au fost transformate spre a fi acţionate individual cu turbine de apă, etc.