Steaua Roşie, martie 1954 (Anul 3, nr. 154-162)

1954-03-03 / nr. 154

PROLETARI DIN TOATE TARILE UNITI-VAI ALCOMITETULUI REGIONAL DE PARTID SI AL SFATULUI POPULAR ^ REGIUNII AUTONOME MAGHIARTE ^ 8 4 pagini 20 bani Anul ill. Nr. 154 Miercuri, 3 martie 1954 Cauza lui Stalin este nemuritoare La 5 martie se împlineşte un an ca încetarea din viaţă a tovarăşului cuptă şi genial continuator al opei lui Lenin, înţeleptul luptător şi învăţător al Partidului Comunist al Unirii Sovietice, marele strateg şi conducător de oşti, Iosif Vissarionovici Stalin Alături de Lenin marele Stalin luptat neobosit pentru făurirea gloriosului Partid Comunist al Uniunii Sovietice, partid pe care l-au călit ş-au apărat cu fermitate de orice oportunism. Lenin şi Stalin au organizat sau condus Marea Revoluţie Socialist din Octombrie, au întemeiat prime stat socialist din Sume — Statul Sovielte — stat multinaţional a! muncitorilor şi ţăranilor. Evenimentele istorice desfăşurau de la Congresul al ll-lea r! P.M.S.D.F şi pînă laMarea Revoluţie Socialist, din Octombrie au confirmat pe deplin ei Part idul Comunist, întemeiat de Lenin şi Stalin, a fost singura forţă revoluţionară şi conducătoare, care a desfăşurat o muncă gigantică şi fără precedent pentru unitatea lui de monolit, pentru victoria clasei muncitoare, înconjurat de recunoştinţa unanimă şi de încrederea nemărginită a poporuluişi partidului, avînd în jurul săi credincioşi tovarăşi de luptă, mare!« Stalin a îndrumat partidul pentru a desfăşura o uriaşă activitate în vederea creerii Republicilor Sovietice naţionale, iar mai tirziu pentru unirea lor intr-un stat puternic unional. Această strălucită victorie a politicii leninist-staliniste la baza căreia stă deplina egalitate în drepturi între naţiuni, este farul călăuzitor al tuturor popoarelor în lupta lor de eliberare. Exemplul Uniunii Sovie tic© ajută mişcarea muncitorească revoluţionară să-şi unească forţele cu mişcarea naţional-eliberatoare din colonii şi din ţările dependente, într-un singur front al luptei pentru pace, democraţie, şi independenţă naţională. Sub conducerea Partidului, în frunte cu marele Stalin a fost îndeplinit cu succes în Uniunea Sovietică măreţul program cooperatist elaborat de Lenin, s-a cimentat alianţa de nezdruncinat dintre clasa muncitoare şi ţărănimea muncitoare. Comitetul Central al P.C.U.S., în frunte cu I. V. Stalin a îndrumat poporul in lupta pentru transpunerea în viaţă a principiilor industrializării socialiste şi ale transformării socialiste a agriculturii, la baza cărora stă planificarea întregii economii naţionale,crearea şi dezvoltarea în primul rînd a industriei grele. Ca rezultat al înfăptuirii acestora, Uniunea Sovietică s-a transformat dintr-o ţară agrară înapoiată intr-o gigantică putere socialistă, industrială şi agrară. Triumful socialismului în U.R.S.S. a făcut posibil ca statul sovietic să devină cel mai puternic stat din lume. încă din primii ani ai existenţei sale, oamenii muncii din ţările capitaliste, dependente şi coloniale vedeau în statul socialist reazimul de nădejde în lupta lor de eliberare de sub jugul capitalist. Victoriile Uniunii Sovietice repurtate în cel de al doilea război mondial, au îndreptăţit pe deplin speranţele popoarelor care gemeau sub tirania fascistă. Acoperindu-se de glorie, Armata Sovietică a zdrobit cea mai puternică maşinărie de război fascistă, făurită de capitalism, îndeplinindu-şi cu cinste măreaţa sa sarcină internaţionalistă de armată eliberatoare. Astfel au apărut noi „brigăzi de şoc“, ţările de democraţie populară, printre care şi ţara noastră. In aceste ţări învăţătura marxist-feninist-stalinistă, ajutorul frăţesc al Uniunii Sovietice constituie factorii de bază al succeselor istorice dobîndite în construirea unei economii şi culturi socialiste, în construcţia partidelor comuniste şi muncitoreşti. Sintetizînd uriaşa experienţă a construirii socialismului în U.R.S.S. şi experienţa mişcării muncitoreşti internaţionale contemporane, I. V. Stalin a dezvoltat în mod creator învăţătura marxist-leninistă, îmbogăţind cu noi teze teoria revoluţionară. In epocala sa operă „Problemele Economice ale Socialismului în U.R.S.S.“, I. V. Stalin a îndicat căile de trecere treptată de la socialism la comunism. Potrivit sarcinilor trasate de Congresul al XIX- lea, Partidul Comunist al Uniunii Sovietice rezolvă cu succes cele mai importante probleme ale construirii co- munismului, ale întăririi statului socialist multinaţional, aie ridicării conti- 1 . • nne a nivelului material şi cultural al oamenilor sovietici. Industria U.R.S.S. creşte şi se dezvoltă vertiginos, devenind tot mai puternică, mai modernă, şi mai perfecţionată din punct de vedere tehnic. Succesele înregistrate de agricultura sovietică — cea mai înaintată agricultură din lume — au creat condiţii pentru rezolvarea unor sar- cini şi mai importante. Directivele cu privire la cel de al 5-lea plan cincinal prevăd sporirea în cursul cincinalului a producţiei globale de cereale şi plante industriale cu 40—70 la sută şi o creştere de aproximativ 2—3 ori a producţiei de plante furajere, fapt care va duce la ridicarea continuă a nivelului de viaţă material şi cultural al oamenilor sovietici. Partidul Comunist al Uniunii Sovietice consideră că politica de pace este singura politică justă care corespunde intereselor poporului sovietic și celorlalte popoare. Subliniind politica de pace dusă de Uniunea Sovietică, tovarășul G. M. Malenkov a spus: „In domeniul politicii externe, principala noastră preocupare este de a nu îngădui un nou război, de a trăi în pace cu toate ţările... Partidul Comunist, Guvernul Sovietic consideră că politica păcii între popoare este singura politică justă, corespunzătoare intereselor vitale ale tuturor popoarelor“. Călăuzit de atotbiruitoarele învăţături ale lui Marx-Engels-Lenin-Stalin, de experienţa glorioasă a marelui Partid Comunist al Uniunii Sovietice, de la naşterea sa, partidul nostru s-a pus în fruntea luptei pentru eliberarea poporului nostru de sub jugul oricărei exploatări şi asupriri. Organizînd alianţa dintre clasa muncitoare şi ţărănimea muncitoare, partidul a îndrumat masele populare in desfăşurarea cu succes a revoluţiei burghezo-democratice, şi azi le îndrumă în construirea socialismului. Măreţele construcţii ale socialismului ce se înalţă pe cuprinsul patriei noastre, numeroasele uzine şi fabrici construite şi in regiunea noastră precum şi un număr însemnat de întovărăşiri şi gospodării agricole colective alcătuite pe baza liberului consimţămînt al ţăranilor muncitori, dovedesc justeţei politicii leniniststaliniste de industrializare şi transformare socialistă a agriculturii, dusă cu succes de partidul nostru. Programul de măsuri economice adoptat de Plenara C.C. al P.M.R. din august 1953, în vederea dezvoltări continue a economiei naţionale şi ridicării într-un timp apropiat a nivelului de viaţă material şi cultural a oamenilor muncii, este încă o dovadă a grijii pe care o poartă partidul faţă de cei ce muncesc. Alături de întregu popor muncitor, oamenii muncii din industrie şi de pe ogoare, români, maghiari şi ai altor minorităţi naţionale din regiunea noastră, luptă înfrăţiţi pentru a da patriei lor dragi cît mai multe bunuri de larg coisum, cît mai multe produse agro-alimentare. In Regiunea Autonomă Maghiară, expresie a politicii partidului nostru in rezolvarea stalinistă a problemei naţionale, se dezvoltă cu succes cultura naţională în formă şi socialistă în conţinut. Bucurindu-se de o deplină egalitate în drepturi cu poporul român oamenii muncii din rîndurile minorităţilor naţionale îşi string tot mai puternic rindurile în jurul partidului şi luptă cu forţe sporite pentru aplicarea în viaţă a politicii lui. însufleţit de victoriile poporului sovietic şi de propriile sale succese, poporul nostru muncitor se ridică tot ■nai puternic şi mai hotărît la lupta pentru consolidarea şi apărarea cuceririlor sale revoluţionare, pentru menţinerea păcii. Trăim epoca în care toate drumurile duc spre comunism. In aceste timpuri, popoarele lumii privesc cu admiraţie şi încredere spre gloriosul Partid Comunist al U.R.S.S., cel mai puternic partid din lume. „Partidul Comunist al Uniunii Sovietice, partidul crescut cu grijă de Lenin şi Stalin, este partidul cel mai naintat, cel mai experimentat şi cel mai normat din punct de vedere teoretic din lume; — a spus Mao Tze-dun — marele conducător al poporului chinez—acest Partid a fost şi este pentru noi o pildă; el va rămîne o pildă penru noi şi în viitor. Suntem profund convinşi că Comitetul Central al Partidului Comunist al Uniunii Sovietice şi Guvernul Sovietic, în frunte cu tovarşul Maiencov, vor fi, cu siguranţă, o măsură să continue opera tovarăşuui Stalin, să ducă înainte şi să dezvole în mod strălucit marea cauză a comunismului‘1. In munca plină de abnegaţie de zi -n zi, în lupta hotărîtă pentru consruirea socialismului în ţara noastră, n lupta pentru pace, oamenii muncii merg cu încredere pe calea arătată de partid şi duc victorios înainte nemuitorul steag al lui Marx-Engels-Lenin- IN NUMĂRUL 91 AZI. «*» Schimb de experienţă între echipele artistice de agitaţie (pag. 2-a), învăţătura stalinistă despre industrializarea socialistă şi transformarea socialistă a agriculturii, (pag. 2-a). — Din activitatea comisiei de întrecere socialistă de la fabrica „Encsel lVlauriciu“ (pag. 3 a). — 5 ani de la Rezoluţia Plenarei C.C. al P.M.R. din 3—5 martie 1940 (pag. 3-a). — Ţările de democraţie populară pe drumul creerii unei agriculturi inaintate (pag. 4-a). Răspunsul lui Palmiro Togliatti la întrebarea unui corespondent al ziarului.Paese Sera“ (pag. 4-a). Pentru o producţie sporită de articole de larg consum işi îndeplinesc cu cinste angajamentele Muncitoarele cooperativei meşteşugăreşti ,,Textila Mureş“ din Tg.-Mureş, îşi îndeplinesc cu cinste angajamentele luate în cinstea zilei de 8 martie, Ziua Internaţională a Femeii. Muncitoarele secţiei „confecţii pentru dame“, s-au angajat să-şi depăşească prevederile de plan pe primul trimestru cu 4 la suta. Datorită avîntului întrecerii spcialiste, ele au reuşit să-şi depăşească planul pe luna ianuarie cu 53 la suta,iar cel pe luna februarie cu 58 la sută. Paralel cu aceasta, ele au reuşit să îmbunătăţească indicii de calitate ai producţiei cu 1 la suta. In cursul lunii februarie, harnicele muncitoare au economisit peste 25.000 maţă cit şi alte materiale, în valoare de peste 6.800 lei. Cu realizări deosebite întimpină Ziua Internaţională a Femeii brigada utemistă condusă de Eva Majlăth, care în februarie şi-a depăşit planul cu 63 la sută, cît şi brigada utemistă condusă de Ana Benedek, care aflîndu-se în întrecere socialistă cu cealaltă brigada, a obţinut o depăşire de 62 la sutii a sarcinilor de plan. Brigada păcii condusă de Margareta Kiss şi-a depăşit în acelaşi timp planul cu 68 la sută, iar cea condusă de Rozalia Adam cu 60 la sută. Pe lîngă aceste rezultate, muncitoarele din cadrul acestei cooperative au cusut prin muncă voluntară 67 costume pentru fetiţe şi 26 cămăşi pentru copii. In cinstea zilei de 8 martie, 15 muncioare de la această cooperativă sunt in curs de calificare la locul de muncă, după metoda Cotlear. Raveca Suciu a calificat-o pe Rozalia Adám, iar Irina Orbán, pe Elisabeta Czitrom. Infruntind gerul Iarna grea şi zăpezile nu au reuşit să înfrîngă elanul muncitorilor, tehnicienilor şi funcţionarilor de la fabrica de cherestea şi lăzi, I.F.I.L. Reghin, hotărîţi să transpună în viaţă sarcinile ce le revin din hotărîrile plenarei C.C. al PMR din august 1953. Desfăşurînd o muncă susţinuta, ei au reuşit să înlăture cu succes piedicile cauzate de căderea zăpezii şi să obţină rezultata frumoase îrt procesul de producţie. In ciuda gerului, echipa galeristului Domokos Király,, in urma bunei organizări a muncii, a reuşit ca în luna februarie sii producă peste plan cu 25 mei sută mai multe scînduri. Rezultate asemănătoare s'au străduit să obţină şi gateriştii Andrei Király, Ioan Ráduly şi alţii, contribuind prin aceasta la aprovizionarea cu produse lemnoase a întreprinderilor noastre de construcţii. Rezultate frumoase au obţinut şi muncitorii de la fabrica de iaz. Astfel, brigada lui Ioan Balint, în cursul lunii februarie a obţinut o depăşire a normei zilnice de 105 la sută, iar brigada lui Alexandru Biro a produs cu 112 la sută peste plan. La secţia de ambarcaţii brigada păcii, condusă de Adolf Ohanovics, s-a angajat ca în luna februarie să producă cu 50 la sută mai mult decit se prevedea în plan. Faţă de acest angajament, el a realizat însă o depăşire a normei de 212 la sută. Rezultate însemnate au obţinut şi muncitoarele acestei fabrici. Ele luptă cu entuziasm pentru a întimpina cu cinste ziua de 8 martie, Ziua Internaţională a Femeii. In cinstea acestei zile, luliana Böjthe, circu-1aristă, în etate de 53 ani, şi-a depăşit angajamentele sale pe luna februarie cu 25 la sută. De asemenea sortatoarea Ana Pfeifer, luliana Plater, Magdalena Biro, şi altele şi-au depăşit normele zilnice pe luna februarie cu 105* 112 la sută. Cu astfel de rezultate înţeleg muncitorii şi muncitoarele fabricii să-şi exprime recunoştinţa faţă de partid şi guvern pentru numeroasele măsuri luate în vederea îmbunătăţirii continue a nivelului lor de trai material și cultural. Noi magazine alimentare Salariaţii Organizaţiei Comerciale Locale de produse alimentare din Tg.-Mureş au obţinut în activitatea lor de deservire a clienţilor cu bunuri de larg consum, frumoase realizări. Salariaţii acestei întreprinderi obţin zilnic noi succese în intrecerea socialistă. Pentru satisfacerea cerinţelor mereu crescînde ale oamenilor muncii, conducerea a hotărît înfiinţarea a cîtorva magazine noi de desfacere a bunurilor de larg consum. Astfel, în cinstea zilei de 8 martie — Ziua Internaţională a Femeii — s-a deschis zilele trecute în centrul oraşului un nou magazin de delicatese, bine asortat. Nu peste mult timp se va mai deschide un alt magazin de coloniale, cu mărfuri raţionalizate şi neraţionalizate. Pentru a se putea satisface cerinţele depline ale consumatorilor, la întreprinderea de panificaţie aparţinătoare acestui O.C.L. se vor construi noi cuptoare de pline de mare capacitate. Pentru asigurarea deservirii în cît mai bune condiţiuni a consumatorilor, în cadrul întreprinderii există îndrumători care urmăresc activitatea personalului de deservire. In ultimul timp au fost reorganizate brigăzile de calitate. In prezent sint 8 brigăzi de acest fel, care duc o luptă dirză pentru cîştigarea drapelului de fruntaş în producţie pe întreprindere. Salariaţii O.C.L. Alimentara, pe lîngă realizările obţinute în producţie, au frumoase rezultate şi pe tărîm cultural. Echipa lor artistică este printre cele mai bune echipe din oraşul Tg.-Mureş. Rezultatele acestea, precum şi angajamentele luate sînt chezăşia succeselor de mîine ale salariaţilor O.C.L.Alimentara.