Steaua Roşie, septembrie 1955 (Anul 4, nr. 313-320)

1955-09-03 / nr. 313

Anul IV. Nr. 313 . Sîmbată, 3 septembrie 1955 ! Toate forţele pentru terminarea treierişului şi îndeplinirea planului de colectări Pe întreg cuprinsul regiunii noastre treierişul este încă în plină desfăşurare. Acolo unde organizaţiile de partid şi comitetele executive ale sfaturilor populare şi-au îndreptat toată atenţia pentru mobilizarea tuturor forţelor în scopul terminării în termenul cel mai scurt a treierişului au fost obţinute rezultate însemnate. In multe gospodării agricole colective, întovărăşiri agricole şi mulţi ţărani muncitori cu gospodării individuale au terminat treierişul. Colectiviştii din Sîntana de Mureş, Stejeriş, Crăciuneşti, Dedrad, întovărăşiţii din Fîntînele, multe alte gospodării colective şi întovărăşiri agricole, sute şi mii de ţărani muncitori şi-au îndeplinit cu cinste obligaţiile de predare a cotelor de cereale cuvenite statului. Organizaţia de bază şi Comitetul executiv al Sfatului popular al comunei Porceşti, s-au preocupat îndeaproape de organizarea treierişului. Prin munca politică desfăşurată de agitatorii organizaţiei de bază şi deputaţii în sfatul popular, ţăranii munctori au fost mobilizaţi pentru treieratul pe arie. Ţăranii muncitori din Porceşti s-au convins că pe arie se treieră mult mai repede, mai cu spor. Pînă la 29 august, în această comună — destul de mare — mai aveau de treierat doar 27 gospodari. Ţăranii muncitori se ajută între ei. Treierişul pe arie a fost folosit din plin şi de cooperativa din comună, pentru intensificarea achiziţiilor. La arie a fost amenajat un chioşc cu diferite mărfuri de larg consum. Cornel Rus, Ioan Molnár, Mihai Zsigmond şi alţi ţărani muncitori au valorificat încă pe arie peste 300 kg grîu din surplusul lor de produse. In raionul Sîngeorgiu de Pădure, în urma preocupării comitetului raional de partid și a comitetului executiv al sfatului popular raional, s-a organizat treierişul continuu, zi şi noapte, cu majoritatea batozelor. In acest raion capacitatea de lucru a batozelor — în ultimele 5 zile — a fost folosită în proporţie de 97,3 la sută. Paralel cu aceasta, la baza de recepţie din Sîngeorgiu de Pădure, preluarea cotelor este bine organizată, ceea ce are ca urmare desfăşurarea simultană a treierişului şi colectărilor. Cu toate că şi celelalte raioane au aceleaşi posibilităţi pentru folosirea deplină a capacităţii de lucru a batozelor, acest lucru n-a constituit o preocupare pentru unele comitete raionale de partid şi comitete executive ale sfaturilor populare raionale. In raionul Reghin, de exemplu, capacitatea de lucru a batozelor — în ultimele 5 zile — a fost folosită numai în proporţie de 68 la sută, din cauza neorganizării treierişului continuu. Mai mult, la baza de recepţie din Reghin, preluarea cotelor de cereale se face defectuos, nu se respectă graficul de sosire a convoaielor, din care cauză sute de atelaje care ar putea fi folosite la alte munci stau şi aşteaptă ore întregi pînă le vine rîndul. Deosebit de încet este ritmul treierişului şi al colectărilor în raioanele Tg. Secuiesc şi Sf. Gheorghe. In aceste raioane capacitatea de lucru a batozelor este folosită numai în proporţie de 21, respectiv 38 la sută. Multe comitete executive ale sfaturilor populare comunale din aceste raioane nu au plan de lucru pentru batoze. In raionul Tg. Mureş şi în alte raioane nu s-a organizat predarea zilnică, la bazele de recepţie, a cotelor de cereale. In ziua de 29 august au fost găsite la Hodoşa şi Corunca (raionul Tg. Mureş) 4.620 kg, respectiv 3.000 kg cereale nepredate. La Ungheni plata pentru cotele predate se face cu mare întîrziere. Terminarea în timpul cel mai scurt a treierişului şi realizarea integrală a planului de colectări este, în perioada actuală, una din principalele sarcini care stau în faţa organizaţiilor de partid, a comitetelor executive ale sfaturilor populare şi a tuturor celor ce lucrează în agricultură. Zi şi noapte batozele trebuie să lucreze din plin. Aceasta se poate realiza printr-o susţinută muncă politică şi printr-o bună organizare a muncii la batoză. Producătorii trebuiesc planificaţi pe zile, care cînd să treiere, şi anunţaţi cel puţin cu 10 ore înainte de a le veni rîndul la treier. Mare atenţie trebuie acordată organizării treierişului de noapte. Comitetele raionale de partid şi comitetele executive ale sfaturilor populare raionale trebuie să organizeze un control permanent asupra desfăşurării treierişului atît ziua cît şi noaptea. Odată cu treierişul, şi în acelaşi ritm, trebuie realizat şi planul de colectare. Comitetele executive ale sfaturilor populare comunale sunt obligate să asigure transportarea la bazele de recepţie în fiecare zi, conform graficului stabilit, cantităţile de cereale preluate în cotă, iar Centrul regional de recepţionare (C.R.R.) trebuie să ia măsuri pentru accelerarea ritmului de preluare a cerealelor. Este neadmis ca zilnic zeci de atelaje să stea degeaba, din cauza ritmului încet al preluării produselor şi a nerespectării graficului de sosire a convoaielor. Paralel cu treierişul şi preluarea cotelor, mare atenţie trebuie acordată înmagazinării cerealelor. Din cauza ploilor abundente din acest an, cerealele conţin un procent mai mare de umiditate, ceea ce impune organizarea depozitării în straturi subţiri şi lopătarea permanentă a cerealelor pînă la uscare. Organizaţiile de partid trebuie să-şi sporească vigilenţa faţă de uneltirile chiaburilor.. Orice încercări de sustragere de la predarea cotelor, de a lovi în interesele poporului trebuiesc prevenite, zădărnicite la timp. Munca politică de masă trebuie ridicată la un nivel mai înalt. Popularizarea experienţei înaintate, munca vie de la om la om, folosirea variatelor mijloace de agitaţie şi propagandă trebuie să constituie o preocupare de seamă a organizaţiilor de partid. Mobilizînd toate forţele pentru terminarea grabnică a treierişului şi realizarea planului de colectare, organizaţiile de partid şi comitetele executive ale sfaturilor populare îşi vor dovedi capacitatea de organizatori ai luptei pentru o recoltă îmbelşugată. 4 pagini 20 bani N NUMĂRUL DE Afli Sa popularizăm exemplul viu al superiorităţii gospodăriei colective (pag. 2-a). Gazetele de stradă săteşti in preajma încheierii concursului (pag. 2-a). Viaţa de partid. — Doi instructori, două feluri de a munci (pag. 3-a). Ridicarea rolului maiştrilor în pr£ ducţie (pag. 3-a). O grupă sindicală de la „Petőfi Sándor“ (pag. 3-a) Dezarmarea, calea spre o pace trainică (pag. 4-a). SPRE NOI SUCCESE IN INDUSTRIE SI AGRICULTURA Ultimele pregătiri O brigada de tractorişti fruntaşă Sub geamul de pe biroul directorului S.M.T.-ului din Tg. Mureş, Iosif Dandoczi, e aşezată o fotografie din care iţi zîmbesc voioşi membrii brigăzii a şasea de tractoare. In ciuda faptului că fotografia stă unde stă, şi nu pe panoul de onoare, ori la gazeta de perete, sunt vrednice de luat în seamă motivele pentru care tractoriştilor din brigada a şasea li s-a făcut cinstea să fie fotografiaţi. Brigada condusă de tractoristul Ion Popşor lucrează la Mădăraş şi Cuejd. Tractoriştii Ion Anca, Ludovic Margit şi Mircea Florea lucrează la garniturile de treier, iar Alexandru Nemeş, Mihail Kiss şi Iosif ötvös la executatul arăturilor. In toată campania lucrărilor de vară nici un tractor al acestei brigăzi n-a suferit vreo defecţiune provocată din neglijenţa tractoriştilor, îngrijirea atentă a tractoarelor e lucrul de căpetenie al fiecărui tractorist. In fiecare seară, după terminarea lucrului, tractoarele sunt supuse unei minuţioase revizii, sunt curăţate şi alimentate şi, astfel, a doua zi tractoriştii îşi reîncep activitatea cu maşinile puse la punct. Acestui fapt cît şi bunei organizări a muncii în brigadă se datoresc în primul rind realizărilor pe care le dobîndesc membrii brigăzii a şasea de tractoare de la S.M.T. Tg. Mureş : depăşirea normei zilnice pe batoză cu 4—5 tone cereale treierate, realizarea şi depăşirea normei zilnice la executatul arăturilor cu 15-20 la sută, iar calitatea lucrărilor , ireproşabilă. La dobîndirea acestor rezultate contribuie şi buna colaborare dintre conducătorul brigăzii de tractoare şi comitetul executiv al sfatului popular comunal. Apoi, tot la 2-3 zile brigada analizează felul în care şi-a dus munca şi ia măsurile corespunzătoare în vederea înlăturării eventualelor lipsuri ivite în desfăşurarea muncii. La fabrica de zahăr „Bernăth Andrei“ din Tg. Mureş se fac ultimele pregătiri ,în vederea începerii protecţiei de zahăr din noua recoltă de sfeclă. Pînă acum lucrările de întreţinere, reparare şi remontare a agregatelor fabricii au fost executate în proporţie de 99 la sută. Uzina de forţă şi rafinăria sunt gata să intre in funcţiune. Cu prilejul pregătirilor în vederea noului sezon productiv, o seamă de agregate au suferit modificări şi adoptări în vederea mai bunei lor funcţionări. Astfel, la centrifugele tos a fost transformat sistemul de transmisie din curele de piele, printr-un sistem de turbină „Pelton“. Avantajele noului sistem de acţionare constau în faptul că se face economie de curele de piele şi se asigură continuitatea funcţionării celorlalte centrifuge atunci cînd una se defectează. De asemenea, pentru transportarea melasei au fost înlocuite două pompe cu piston prin pompe rotative. Din pregătirile amintite nu lipsesc nici lucrări de îmbunătăţire a protecţiei muncii. In secţia centrifuge, bunăoară, se instalează acum 7 guri de alimentare cu aer condiţionat, iar la atelierul de tîmplărie a fabricii se instalează aspiratoare de praf. In vederea alimentării fabricii cu materie primă au şi fost luate măsurile necesare. 140 centre vor asigura recepţionarea şi expedierea sfeclei de zahăr. Pentru buna funcţionare a acestor centre a şi fost ales şi va fi şcolarizat personalul necesar, iar podurile bascule au fost deja verificate şi reparate. - ••• f»*f r---- Preocupări de seamă La fabrica de conserve din Mureşeni, fabrică ce lucrează în contul cincinalului viitor, există o permanentă preocupare pentru îmbunătăţirea procesului de muncă, pentru amenajarea de noi secţii care să ducă la sporirea producţiei, pentru mecanizarea tot mai largă a fazelor de producţie in vederea creşterii productivităţii muncii. De cîteva zile s-a terminat construcţia din resurse locale a unei noi secţii pentru spălatul sticlelor şi borcanelor. Pînă acum operaţia de spălare a sticlelor şi borcanelor se făcea rudimentar. Noua secţie este înzestrată cu două maşini de spălat cu ajutorul cărora, pe lingă faptul că se obţine o creştere simţitoare a productivităţii muncii, se uşurează mult şi munca muncitorilor. In secţia de fiert fructe au fost instalate două noi fierbătoare mecanizate. Prin aceasta, productivitatea muncii a crescut cu peste 100 la sută. De curmd fabrica de conserve din Mureşeni a început prepararea siropurilor, gemurilor şi sucurilor alcoolizate din fructele de pădure. Pînă acum, fabrica a valorificat în acest scop peste 10 vagoane de smeură. Centrele şi subcentrele de achiziţionare a smeurei, murei şi afinelor, organizate de fabrică pe valea Gurghiului, la Lunca Bradului şi Capul Corbului continuă să achiziţioneze aceste fructe atit de valoroase şi care se găsesc din abundenţă în munţii regiunii noastre. Te cuprinde o mare mulţumire şi nu te-ai da pe o lume întreagă atunci clnd iţi reuşeşte ceea ce ţi-ai propus. Dacă eşti muncitor la o întreprindere, te bucuri nespus cînd obiectul ce iese din mîiniie tale e fără cusur; dacă lucrezi ogorul, inima iţi creşte de bucurie cînd vezi că ai reuşit să smulgi pămintului o recoltă bogată; dacă îţi petreci ceasurile aplecat deasupra cărţilor la şcoală sau în biblioteci, un examen luat cu „bine“ sau „foarte bine“ e ceea ce-ţi doreşti mai mult; în sfirşit, dacă eşti artist consacrat sau amator, năzuinţa ta cea mai vie e ca atunci cînd aflîndu-te înconjurat de luminile rampei, sub privirile miilor de ochi ce-ţi urmăresc fiecare mişcare, să stabileşti o legătură puternică între Carnet cultural tine şi spectatori, să-i vezi că se întristează cînd eşti frămîntat de suferinţă, sau se înveselesc de veselia ta. Aşi vrea să vă vorbesc de un colectiv de artişti amatori, animaţi de această dorinţă. Aproape fiecare din dv. aţi auzit sau aţi văzut spectacolele prezentate de artiştii amatori de la Complexul C.F.R. din Tg. Mureş. Desigur, aţi rîs cu poftă la programul prezentat de brigada artistică de agitaţie şi aţi ascultat cu atenţie bucăţile executate de orchestra de mandoline. Nu cred să fi rămas deziluzionat cineva de spectacolele date de acest colectiv. Este de admirat străduinţa membrilor colectivului de a da reprezentaţii la o înaltă ţinută artistică. Să nu credeţi că e uşor după o zi de muncă să alcătuieşti programe care să placă, să participi regulat la repetiţii şi, mai ales, să-ţi perfecţionezi interpretarea. E greu ca în cîteva rînduri să prezint o activitate culturală atît de bogată. Cu ce-aş putea începe? Să vă spun mai intii ceva despre brigada artistică de agitaţie. Trebuie să ştiţi că e compusă din 7 persoane, autori, compozitori şi interpreţi în acelaşi timp. Ei întocmesc programul brigăzii şi tot ei îl prezint apoi in faţa publicului. Un eveniment de seamă a avut loc în viaţa brigăzii acum, nu de mult, a fost invitată la Bucureşti la conferinţa pe ţară a responsabililor brigăzilor artistice de agitaţie, pentru a prezenta un program model. Cei mai mici artişti ai acestui talentat colectiv sînt cei 35 de copii, neîntrecînd niciunul virsta de 16 ani, care alcătuiesc orchestra de mandoline. Cînd îi asculţi acum interpretând frumoasele melodii populare, cînd le vezi degetele micuţe alergînd îndemânatic pe coarde, nu-ţi vine a crede că în urmă cu doi ani — data mfiinţării orchestrei — mulţi dintre ei nu ştiau cum arată o mandolină. Ei au muncit, au făcut repetiţii şi au reuşit. Vara aceasta au primit un dar: două săptămîni de odihnă, distracţie şi veselie intr-o tabără. A început noul an şcolar Micuţele Marcu Ionela şi Kádár Maria din clasa intîi, însoţite de surorile lor Mariana şi Eva se îndreaptă spre şcoala elementară din strada Dózsa György.