Steaua Roşie, martie 1956 (Anul 5, nr. 370-378)

1956-03-03 / nr. 370

.* Telegrama adresată lui N. A. Bulganin de către primul ministru al Afganistanului MOSCOVA (Agerpres). — TASS transmite, telegrama adresată de Muhammed Daud, primul ministru al Afganistanului, lui N. A. Bulganin, , președintele Consiliului de Miniștri , al U.R.S.S.: Telegramă. Excelentei sale mareşalului N. A. Bulganin, primul ministru al Uniunii Republicilor Sovietice Socialiste, Moscova. Am primit mesajul amical al excelentei voastre cu prilejul celei de-a 35-a aniversări a semnării Tratatului de prietenie dintre Afganistan și Uniunea Republicilor Sovietice Socialiste. Mulţumesc sincer pentru sentimentele bune şi amicale exprimate de excelenţa voastră şi guvernul Uniunii Republicilor Sovietice Socialiste. Rog să transmiteţi guvernului dv. mulţumiri sincere din partea mea personal şi a guvernului meu. Cu prilejul aniversării semnării Tratatului de prietenie dintre Afganistan şi Uniunea Republicilor Sovietice Socialiste, stat vecin şi prieten, felicit personal şi din partea guvernului meu pe excelenţa voastră şi guvernul Uniunii Republicilor Sovietice Socialiste. Acest Tratat constituie baza prieteniei celor două state vecine prietene şi contribuie la întărirea bunelor relaţii între aceste două ţări. Urez ca aceste relaţii sincere şi prieteneşti să se întărească şi mai mult şi, după cum o dorim, Tratatul să servească unei şi mai mari dezvoltări a relaţiilor dintre cele două ţări şi să contribuie la întărirea păcii şi securităţii generale. Urez sincer şi din toată inima sănătate de personal excelenţă şi prosperitate Uniunii Republicilor Sovietice Socialiste. Muhammed Daud, prim ministru al Afganistanului. Kabul, 28 februarie 1956. Telegramele adresate de K. E. Voroşilov lui I. K. Paasikivi şi Urko K. Kekkonen MOSCOVA (Agerpres). — TASS anunţă: K. E. Voroşilov, preşedintele Prezidiului Sovietului Suprem al U . S.S., a trimis lui I. K. Paasikivi următoarea ■telegramă : Excelenţei sa!' domnului I. K. Paasikivi Helsinki Astăzi, cînd părăsiţi postul de preşedinte al Republicii Finlanda, permiteţi-mi să vă exprim sentimentele mele de profundă stimă, prietenie sinceră şi cele mai bune urări. Ca eminent om de stat al Finlandei, dv. în funcţia de preşedinte, aţi depus o largă activitate pentru stabilirea încrederii reciproce, colaborării strînse şi prieteniei între ţările noastre, ceea ce corespunde intereselor naţionale ale Finlandei şi Uniunii Sovietice precum şi intereselor consolidării păcii în Europa. Permiteţi-mi să-mi exprim convingerea că relaţiile de prietenie sinceră stabilite între noi se vor menţine şi in viitor. Mă folosesc de acest prilej pentru a vă ura din tot sufletul multă sănătate şi fericire.. Cu sinceră stimă K. E. Voroşilov Moscova. Kremlin 29 februarie 1356 MOSCOVA (Agerpres). TASS anunţă: K. E Voroşilov, preşedintele Prezidiului Sovietului Suprem,al U.R.S S . a trimis lui Urko K. Kekkonen, noul preşedinte al Republicii Finlanda, următoarea telegramă: Excelenţei sale, domnului Urko K. Kekkonen Preşedintele Republicii Finlanda Helsinki Cu prilejul investirii dv, în funcţia de preşedinte al Republicii Finlanda, vă rog să primiţi salutările mele călduroase şi cele mai bune urări de succes în activitatea dv. spre binele poporului finlandez şi întărirea continuă a prieteniei sincere şi a încrederii dintre popoarele ţărilor noastre. Permiteţi-mi Domnule preşedinte, să-mi exprim convingerea că relaţiile de prietenie şi colaborare stabilite ferm intre Uniunea Sovietică şi Finlanda, cu sprijinul activ al stimatului dv. predecesor, se vor consolida şi se vor dezvolta şi în viitor, atît in interesele popoarelor celor două ţări ale noastre, cit şi în interesele întăririi păcii în Europa. Să trăiască, să se întărească şi să înflorească deapururi prietenia sinceră dintre popoarele Uniunii Sovietice şi Republicii Finlanda. K. E. Voroşilov Preşedintele Prziidiul Soverului Suprem al U R.S S. Moscova, Kremnin. 29 februarie 1956 STEAUA ROȘIE Vizita l ui Vincent £»H© la Moscova MOSCOVA (Agerpres). TASS anunţă : La 29 februarie, dl. Vincent Auriol, care se află la Moscova ca invitat personal al lui K. E. Voroşilov, preşedintele Prezidiului Sovietului Suprem al U.R.S.S., a vizitat Kremlinul. In după-amiaza aceleiaşi zile, dl. Vincent Auriol a fost primit de N. I. Bobrovnikov, preşedintele Comitetului Executiv al Sovietului orăşenesc de deputaţi ai oamenilor muncii din Moscova. N. I. Bobrovnikov, locţiitorul său P. I. Leonov şi B. E. Rodionov, secretar al Comitetului executiv al Sovietului din Moscova, au vorbit d-lui Vincent Auriol şi soţiei sale despre activitatea Sovietului de deputaţi ai oamenilor muncii din Moscova. Dl. Vincent Auriol a manifestat un mare interes pentru construcţia de locuinţe din capitală. La convorbire au participat M. Dejean, ambasador extraordinar şi plenipotenţiar al Franţei în U.R.S.S şi J. Laloi, ministru plenipotenţiar, consilier de ambasadă. Dl. Vincent Auriol a mulţumit călduros lui N. I. Bobrovnikov pentru primirea, cordială, subliniind că i-a făcut o deosebită plăcere să se întîlnească cu preşedintele comitetului executiv al Sovietului Moscova, deoarece şi el a fost primar timp de 30 de ani.După aceea dl. Vincent Auriol a vizitat cîteva şantiere din oraş precum şi clădirea universităţii de stat „M. V. Lomonosov” din Moscova. Seara, dl. Vincent Auriol şi soţia au fost la Teatrul mare academie de stat unde s-a prezentat baletul „Romeo şi Juleta” de Prokofiev. împreună cu ei în loja centrală se mai aflau: K. E. Voroşilov, preşedintele Prezidiului Sovietului Suprem al U.R.S.S., N. A. Mihailov, ministrul Culturii al U.R.S.S., N. P. Pegov, secretar al Prezidiului Sovietului Suprem al U.R.S.S., A. A. Gromîko, primlocţiitor al, ministrului Afacerilor Externe al U.R.S.S., N. V. Popova, secretar al Consiliului Central al Sindicatelor din U.R.S.S., A. A. Arutiunian, şeful secţiei întîia pentru Europa din ministerul Afacerilor Externe al U.R.S.S., N. I. Bobrovnikov, preşedintele Comitetului executiv al Sovietului de deputaţi ai oamenilor muncii din Moscova, M. Dejean, ambasador extraordinar şi plenipotenţiar al Franţei în U.R.S.S., J. Laloi, ministru plenipotenţiar, consilier de ambasadă, ziariști francezi și sovietici. 3 martie 1956 Opinia publică din Norvegia este împotriva participării la Pactul N.A.T.O OSLO (Agerpres). — TASS anunţă: In presa norvegiană continuă să apară declaraţii care condamnă participarea Norvegiei la NA.T.O. Demascind caracterul agresiv al acestui pact, ziarul ,,Scdagbadet“ a publicat un articol în care se arată că lărgirea reţelei de baze militare lingă Frontiera sovietică infirmă afirmaţiile că Pactul N.A.T.O. ar fi o alianţă defensivă. Menţionînd că, în Norvegia devine tot mai mare numărul celor care critică Pactul NA T O., autorul scrie: „Aderînd la Pactul Atlantic. Norvegia a făcut o greşeală şi a comis un act de duşmănie faţă de Uniunea Sovietică, ţară care niciodată nu a atentat la suveranitatea ţării noastre.“ Cu prilejul unei adunări a partiului venstre, care a avut loc acum cîteva zile la Oslo, a luat cuvîntul pastorul Forbekk, care a susţinut propunerea ziarului ,,Orientering“ de a se crea o uniune neutră a ţărilor nordice. Chemind la intensificarea luptei pentru interzicerea armei nucleare şi împotriva reînvierii wehrmachtului, pastorul Forbekk a declarat că aderarea Norvegiei la Pactul Atlanticului este cea mai mare greșeală săvârșită de ministrul de Afaceri Externe al Norvegiei. Nehru despre apropiata vizită a lui Dulles în India DELHI (Agerpres). — După cum transmite corespondentul Agenţiei Reuter la 29 februarie, primul ministru, al Indiei, Jawaharlal Nehru, a răspuns la întrebările care i-au fost puse în Camera Populară cu privire la vizita lui Dulles în India. El a spus că Dulles va sosi la Delhi la 9 martie şi va pleca în seara zilei de 10 martie. K V Kamath (Partidul Pradja) a întrebat: „Este adevărat că preşedintele Statelor Unite l-a invitat recent pe primul ministru să viziteze Statele Unite şi că numai după ce el a respins această invitaţie, secretarul Departamentului de Stat al Statelor Unite şi-a anunţat dorinţa de a vizita India?“ Nehru a răspuns: „Aceasta s-a produs mai de mult, aproximativ cu nouă luni în urmă, atunci cînd preşedintele Statelor Unite se simţea destul de bine şi mi-a propus să vizitez Statele Unite. Am acceptat această invitaţie. Nu am respins-o, ci am declarat că voi fi bucuros să plec în Statele Unite dar într-un viitor ceva mai îndepărtat. Am invitat apoi pe preşedintele Statelor Unite să viziteze India. Curînd după aceea, preşedintele s a îmbolnăvit. Toate acestea s-au petrecut cu multe luni în urma și nu au nici o legătură cu vizita d-lui Dulles în India.“ O nouă conferinţă de presă a lui Dulles NEW YORK (Agerpres). TASS anunţă: in cadrul unei conferinţe de presă care a avut loc la 28 februarie, secretarul Departamentului de Stat al S.U.A., Dulles a făcut din nou aprecieri arbitrare asupra politicii externe a Uniunii Sovietice Afirmînd că pentru ţările occidentale „ar exista o gravă primejdie de violenţă“ din partea Uniunii Sovietice şi R. P. Chineze, Dulles a cerut să se întărească alianţa nord-atlantică, S.E.A.T.O. şi alte alianţe militare. Dulles a ridicat în slavă politica,de stabilitate şi forţă“ dusă de Occident în ultimul deceniu. Totodată Dulles a declarat că în prezent se impune o reorganizare a politicii S.U.A pentru a „contracara“ politica externă a Uniunii Sovietice, îndeosebi în domeniul economic. El a anunţat că la 2 martie va pleca la Caraci pentru a participa la sesiunea Consiliului S.E.AT.O., în cadrul căreia S U.A. şi alte ţări vor discuta problema restructurării politicii lor, „avîrid în vedere, după cum a afirmat el, noua ofensivă economică a Uniunii Sovietice“. Dulles a declarat că în prezent au loc tratative între cele trei puteri occidentale — S.U.A., Anglia şi Franţa, cu privire la acţiuni comune în Orientul Mijlociu şi a arătat că s-a ajuns la un acord asupra unei linii comune de acţiune. Dar, potrivit celor afirmate de Dulles puterile occidentale ,nu au elaborat deocamdată“ un plan comun de măsuri militare în Orientul Mijlociu. Tiparul: ÎNTREPRINDEREA POLIGRAFICA, Tg. Mureş Redacţia şi administraţia: Tg. Mureş, Str. Gheorghe Dózsa Nr. 9 Telefon nr. 2683, 2498. Tipografia: 2643. Taxa poştală plătită în numerar conf. aprobării Dir Gen P.T.1 Nr. 179.550. Un eveniment de mare însemnătate ----------- internaţională ——-----/ Irt marele Palat al Kremlinului s-au desfăşurat între 14 şi 25 februarie lucrările celui de-al XX-lea Congres a! Partidului Comunist al Uniunii Sovietice. Opinia publică mondială a urmărit cu un viu interes lucrările Congresului. Importanţa sa epocală nu poate fi negată nici de cei mai inveteraţi duşmani ai Uniunii Sovietice, ai păcii şi a socialismului. Congresul ocupă un loc deosebit în analele construcţiei comuniste din Uniunea Sovietică, în artalele mişcării muncitoreşti internaţionale. El exercită o uriaşă influenţă asupra evenimentelor internaţionale, duce la întărirea lagărului socialist, la consolidarea şi lărgirea forţelor păcii. Dezvoltînd in mod creator marxismul, documentele Congresului, şi în primul rînd raportul tovarăşuluiN. S. Hrusciov cît şi Rezoluţia asupra acestui raport, constituie arme noi şi sigure date proletariatului în lupta pentru democraţie şi socialism. Raportul tovarăşului Hruşciov este o aprofundată analiză marxist-leninistă a situaţiei internaţionale, examinarea sub toate aspectele a activităţii partidului in perioada dintre cele două congrese (XIX şi XX). Congresul a stabilit căile de înfăptuire a sarcinilor istorice de importanţă mondala , care stau in faţa partidului şi a întregului popor sovietic in etapa actuală. El oglindeşte simţul noului, căutarea de căi noi şi iniţiativa creatoare intransigentă faţă de lipsuri, trăsături proprii sistemului leninist al conducerii de partid, care caracterizează întreaga activitate a Comitetului Central, întreaga activitate a P.C.U.S. Tezele teoretice cu privire la legile de dezvoltare socială, şi aplicarea lor in noile condiţii istorice create de ieşirea socialismului, din cadrul unei singure ţări şi transformarea lui într-un sistem mondial, existenţa concomitentă a două sisteme economice mondiale opuse, — capitalist şi socialist — au avut un uriaş răsunet în întreaga lume. Pe marginea acestor teze, presa celor mai diverse ţări şi a cercurilor celor mai reacţionare a comentat zile întregi, neputînd ascunde însemnătatea lor covîrşîtoare. Congresul dă o ripostă hotărîtă ideologiei burgheze care neagă posibilitatea coexistenţei paşnice a celor două sisteme In domeniul politicii internaţionale documentele stabilesc că, in perioada dintre cele două congrese a crescut prestigiul Uniunii Sovietice în rezolvarea problemelor internaţionale. In această perioadă s-au întărit forţele păcii, a crescut lagărul socialismului şi în acelaşi timp au slăbit simţitor poziţiile lagărului capitalist. Situaţia din lumea„capitalistă se caracterizează prin dezvoltarea unor contradicţii adinei. Capitalismul — se arată în documente — se îndreaptă ineluctibil spre noi zguduiri economice şi sociale In această, situaţie complicată, cercurile guvernante din ţările imperialiste caută o ieşire pe calea ,,războiului rece“ şi înfăptuirii de noi aventuri militare. Totuşi, în ciuda uneltirilor criminale ale imperialiştilor cresc şi se dezvoltă forţele care luptă pentru pace In avangarda luptei pentru interesele vitale ale oamenilor muncii, pentru pace, democraţie şi socialism păşesc partidele comuniste şi muncitoreşti. O importantă hotărîtoare în această luptă o are întărirea neîncetată a forţelor socialismului, democraţiei şi păcii a forţelor mişcării de eliberare naţională în domeniul politicii interne. Congresul a stabilit că perioada dintre cele două congrese se caracterizează printr-o neîncetată mişcare ascendentă spre comunism, perioadă de acumulare de forţe pentru un nou avint puternic al economiei şi culturii în viitorul apropiat. Partidul Comunist al Uniunii Sovietice a mobilizat energia creatoare a poporului sovietic la lupta pentru îndeplinirea celui de-al cincilea cincinal. Călăuzindu-se după principiile marelui Lenin, Partidul Comunist al Uniunii Sovietice a dat și dă dovadă de o preocupare permanentă pentru creșterea cu precădere a industriei grele — temelia dezvoltării tuturor ramurilor, economiei socialiste. Bazîndu-se pe industria grea, poporul sovietic luptă pentru înfăptuirea sarcinilor economice fundamentale ale U.R.S S . de a ajunge din urmă şi de a depăşi într-un timp istoric cît mai scurt cele mai dezvoltate ţări capitaliste, în ceea ce priveşte nivelul producţiei pe cap de locuitor. Sarcinile măreţe, constructive trasate de Congresul al XX-lea sunt aprobate fierbinte de întregul popor sovietic, de oamenii muncii din ţările de democraţie populară. Energia necesară şi voinţa inepuizabilă a poporului sovietic de a construi comunismul, de a lupta pentru pace, stîrnesc admiraţia oamenilor muncii din ţările capitaliste. Poporul sovietic, educat de Partidul Comunist, păşeşte cu încredere înainte pe singura care justă indicată de marele învăţător Lenin Din pilda Partidului Comunist a! Uniunii Sovietice învaţă partidele comuniste şi muncitoreşti, din lumea întreagă. In jurul Uniunii Sovietice şi al ţărilor de democraţie populară se string sute de milioane de oameni, însufleţiţi de ideile unei orinduiri sociale juste, de ideile democraţiei şi socialismului. Sub conducerea Partidului Comunist, poporul sovietic animat de învăţătura marxist leninistă, păşeşte cu încredere înainte spre triumful comunismului. Ţara noastră cît şi celelalte ţări surori păşesc de asemenea cu încredere pe drumul lor luminos Lagărul socialismului împreună cu forţele păcii stau de strajă acestei cauze nobile. Uzina constructoare de maşini „Ordjonikidze’’ din Moscova a terminat montarea unei noi linii automate. Aceasta este deservită de un singur muncitor.