Steaua Roşie, februarie 1957 (Anul 6, nr. 466-473)

1957-02-16 / nr. 470

PROLETARI DIN TOATE TARILE, UNITI VA! ANUL VI. Nr. 470 SIMBATA, 16 FEBRUARIE 1957 | 4 pagini 20 bani Sfaturilor populare le revin sarcini de mare răspundere din hotărîrile Plenare. Înfăptuind neabătut politica sa de ridicare continuă a nivelului de viaţă al celor ce muncesc, partidul nostru luptă pentru consolidarea orînduirii democrat-populare, pentru respectarea cu stricteţe a principiului centralismului democratic în viaţa de stat şi economică a ţării noastre. Plenara C.C. al P.M.R. din 27—29 decembrie 1956 a hotărît, în acest sens, luarea unor măsuri pentru înlăturarea centralismului excesiv, a formelor necorespunzătoare în organizarea producţiei bunurilor de consum popular, pentru combaterea birocratismului în orice formă s-ar manifesta. Una din măsurile de seamă prevăzute in documentele Plenarei este lărgirea drepturilor şi atribuţiilor sfaturilor populare. Aceasta creează condiţii favorabile pentru stimularea activităţii şi iniţiativei creatoare a oamenilor muncii, atragerea unor mase cit mai largi in conducerea treburilor obşteşti. In baza hotărlrilor Plenarei Întreprinderile producătoare de bunuri de larg consum, de construcţie şi de deservire a populaţiei vor trece în subordinea sfaturilor populare. De aici, pentru sfaturile populare izvorăsc sarcini de mare răspundere. Ele urmează să aprobe programele de activitate ale întreprinderilor amintite, să controleze şi să îndrume desfăşurarea procesului de producţie, să repartizeze produsele acestora, să se îngrijească de reducerea cheltuielilor de producţie şi circulaţie şi de o cit mai bună satisfacere a nevoilor populaţiei. In vederea stimulării in mai mare măsură decit pina acum a creşterii producţiei agricole — condiţie de bază pentru îmbunătăţirea aprovizionării populaţiei — plenara a hotărît ca incepînd de la 1 ianuarie 1957 să se desfiinţeze sistemul cotelor obligatorii la griu, secară, porumb, floarea soarelui, alte boabe, cartofi, fin, lapte de vacă şi de oaie la toate gospodăriile agricole şi să se constituie fondul central de produse agricole prin sistemul contractărilor şi achiziţiilor de către organizaţiile comerciale şi cooperatiste. In hotărîrea plenarei se precizează că principala răspundere pentru realizarea planului de contractări şi achiziţii la produse agricole va reveni comitetelor executive ale sfaturilor populare. In scopul îndeplinirii acestei măreţe sarcini, comitetele executive ale sfaturilor populare au datoria de a-şi îmbunătăţi întreaga lor activitate. Se cere activizarea tuturor deputaţilor, comisiilor permanente şi de femei, atragerea unui cit mai mare număr de ţărani muncitori in acţiunile sfaturilor populare, în munca obştească. In documentele plenarei se atrage atenţia organelor de partid şi comitetelor executive ale sfaturilor populare că au datoria să vegheze ca nici un fel de piedici administrative să nu fie puse în calea desfacerii de către producători a produselor lor. Lichidarea rămânerii in urmă a agriculturii — sarcină centrală a partidului şi a statului — impune sfaturilor populare o îndrumare competentă a agriculturii. Ele sunt datoare să acorde o deosebită atenţie consolidării economico-organizatorice a gospodăriilor agricole colective şi întovărăşirilor, să intensifice munca politică în rindul ţărănimii muncitoare pentru mărirea numărului unităţilor existente şi pentru înfiinţarea de noi unităţi agricole socialiste. In acest scop este bine să se organizeze cu mai multe schimburi de experienţă, vizite ale ţăranilor cu gospodărie individuală la colectivişti şi invers, să se caute noi şi noi metode de popularizare a superiorităţii agriculturii socialiste. încă de pe acum este necesar un control şi îndrumare, o intensă muncă politică în vederea executării reparaţiilor la uneltele şi maşinile agricole, a executării probelor de germinaţie, selecţionarea şi tratarea seminţelor, lucrărilor de ingrăşare a pământului etc Pentru aplicarea în anul acesta a unui complex de reguli agrotehnice se pot lua de pe acum măsuri prin conferinţe, prin cercurile agrotehnice, prin răspîndirea de cărţi şi broşuri agrotehnice etc. Toate acestea sunt sarcini ale sfaturilor populare. Aplicarea lor va duce fără îndoială la sporirea considerabilă a producţiei agricole. Prin trecerea în gospodărirea directă a sfaturilor populare a daracelor, morilor, gaterelor şi altor unităţi economice, se măresc sursele de venituri ale sfaturilor populare. Aceasta va face posibilă trecerea la noi acţiuni de înfrumuseţare a satelor şi oraşelor, la noi lucrări social-culturale. In hotărîrile Plenarei se stabileşte ca o sarcină de căpetenie lărgirea sferei de preocupări a sesiunilor sfaturilor populare. Principiul muncii şi răspunderii colective trebuie să caracterizeze în viitor întreaga activitate a sfaturilor populare. Luptînd necontenit pentru îmbunătăţirea muncii lor, atrăgind masele largi de oameni ai muncii la conducerea treburilor obşteşti, întărind alianţa dintre clasa muncitoare şi ţărănimea muncitoare, organele locale ale puterii de stat vor face faţă cu cinste misiunii lor, vor contribui la aplicarea în viaţă a hotărlrlor plenarei CC, al partidului menite să făurească bunăstarea poporului nostru muncitor Către toate gospodăriile agricole de stat In dorinţa de a traduce in viaţă sarcinile izvorîte din Directivele celui de-al II-lea Congres al P.M.R şi din Rezoluţia şedinţei plenare a C.C. al partidului din 27—29 decembrie 1956, colectivul G.A.S. „Stahanov“ Reghin cheamă la Întrecere socialista toate gospodăriile agricole de stat din Regiunea Autonomă Maghiară, luîndu-și următoarele angajamente: Realizarea planului de hantrî în proporţie de 123 la sută. Realizarea în condiţii optime a lucrărilor agricole de primăvară pină la data de 5 mai 1957. Executarea de lucrări mecanizate, după cum urmează: la arături 96 la sută; semănat 70 la sută; recoltat păioase 72 la sută ; prăşit porumb 65 la sută. In sectorul zootehnic: depăşirea planului de livrare a laptelui de vacă cu 5 la sută; depăşirea planului de creştere a viţeilor cu 4 la sută; depăşirea numărului de purcei înţărcaţi cu 200 capete; depăşirea planului de predăre a cărnii cu 20 la sută, în cadrul căreia să se dea 100 capete porci graşi; depăşirea planului de predare la ouă cu 2 la sută. In sectorul vegetal: depăşirea sarcinilor de predare a cerealelor panificabile cu 10 tone. In sectorul viticol: depăşirea sarcinilor de plan cu 5 la sută. In sectorul legumicol: depăşirea sarcinilor de plan cu 6 la sută. In sectorul pomicol: depăşirea sarcinilor de plan cu 8 la sută. Să valorificăm toate produsele In momentul optim, conform caietelor de sarcini. Reducerea preţului de cost cu 2 la sută faţă de cel planificat prin aplicarea următoarelor măsuri: mecanizarea lucrărilor; reducerea consumului de materii şi materiale; depăşirea planului de producţie; buna organizare a muncii; ridicarea nivelului politic, cultural şi profesional al tuturor muncitorilor. Director, IOAN MARCUS Secretarul organizaţiei de bază P.M.R. EUGEN MATEI Preşedintele comitetului de întreprindere, IOSIE SZEGEDI In intîmpinarea „Zilei Ceferiştilor“ Se împlinesc astăzi 24 de ani de la luptele muncitorilor din februarie 1933 in fruntea căreia se aflau — sub conducerea Partidului Comunist Român — feroviarii de la Griviţa roşie din Capitala. Clasa muncitoare, toţi oamenii muncii din ţara noastră Intlmpină aniversarea eroicelor lupte din februarie 1933 cu hotărîrea de a apăra şi consolida necontenit drepturile şi libertăţile lor, de a întări patria noastră prin munca lor de zi cu zi, de a păşi înainte spre noi victorii In lupta pentru construirea socialismului, pentru ridicarea nivelului de trai al celor ce muncesc. 105 TRENURI remorcate din economii In cadrul Complexului C.F.R. din Tg. Mureş domneşte o atmosferă sărbătorească Peste tot feroviarii lucrează cu sîrguinţă pentru a întîmpla cea de a 24-a aniversare a grevelor de la Griviţa roşie din Capitală, cu noi victorii în producţie. Cu gîndul de a contribui cu mai mult la buna desfăşurare a transportului şi la reducerea preţului de cost al acestuia, aşa cum prevede Rezoluţia plenarei C.C. al P.M.R. din 27— 29 decembrie 1956, mecanicii şi fochiştii cincisudişti de Depoul de locomotive din Tg. Mureş au economisit de laînceputul anului combustibil convenţional suficient pentru remorcarea a 105 trenuri de marfă cu un tonaj mediu de 770 tone de la Tg. Mureş la Ciceu şi retur. In fotografie, mecanicul cincisutist Moldovan Béla, care împreună cu brigada sa, a economisit 33 tone combustibil convenţional în cinstea Zilei Ceferiştilor. La obţinerea frumoaselor realizări mai sus amintite a contribuit şi personalul atelierului de reparaţii a locomotivelor din cadrul Depoului. Lăcătuşul Sipos Ioan, strungarul Vintilă Martin, fierarul Kovács Lajos şi mulţi alţii îşi depăşesc norma zilnică între 35—60 la sută. Cepoul lui«e»■'«ar In limba romina tare se va constitui iuiine, 17 februarie a. c., orele 10. In sediul Consiliului regional sindical are menirea de a valorifica toate talentele tinerilor şi virstnicilor, de a fi o tribună de la care înfrăţiţi — tineri, oameni ai muncii de diferite naţionalităţi, să poarte făclia culturii către masele cele mai largi. Toţi iubitorii artelor — proză, poezie, dramaturgie istorie literară, istoria artelor, critică literară, estetică etc. — din regiunea noastră, sunt rugaţi a lua parte la această adunare. 82 VAGOANE reparate peste plan Cu frumoase realizări întîmpină Ziua Ceferiştilor şi muncitorii de la Atelierele de zonă C.F.R.—Tg. Mureş. Aici toţi muncitorii sunt antrenaţi în întrecerea socialistă. Ei au reuşit astfel să repare de la începutul anului peste plan 82 vagoane şi să reducă staţionarea vagoanelor cu 35 la sută faţă de plan. Printre harnicii muncitori care lucrează cu avânt pentru reducerea preţului de cost, pentru ridicarea productivităţii muncii, se numără strungarul Kézéi Rezső, fierarul Kovács Miklós şi mulţi alţii, care-şi depăşesc norma zilnic cu câte 50—60 la sută. Astfel, întregul colectiv al Atelierului de zonă lucrează cu un avantaj de 10 zile. 127 DE VAGOANE economisite Această realizare se datoreşte colectivului staţiunii CF.R., din Tg. Mureş, care luptă în continuu pentru reducerea timpului între descărcarea şi Încărcarea vagoanelor. Numai de la începutul lunii februarie ei au reuşit ca prin reducerea acestui timp să economisească 127 de vagoane, adică să Încarce peste prevederile planului vagoanele susamintite. ★ In cinstea Zilei Ceferiştilor muncitorii sectorului de expediţie şi camionul C.F.R.—Tg. Mureş au transportat peste prevederile planului 1.062 tone de marfă. Şoferii Vancea Vasile, Zeceş Simion şi multi alţii au transportat in ultimele săptămîni peste normă cca 200 tone marfă. Incepînd de la 14 februarie muncitorii acestui sector lucrează deja în contul ultimei decade din luna februarie ROI PROCEDEE to stomatoUtyU TRANSPLANTĂRI de din! SCHELETE METALICE SUBPERIOSTALE pentru fixarea protezelor Se împlinesc patru ani de cinci, din iniţiativa dr. Réder István şi dr. Gazner Miklós, la clinica stomatologică din Tg. Mureş se execută plantări dentare. Pînă în prezent aplicarea acestei metode s-a făcut in mod experimental. Plantările dentare se pot executa prin patru procedee: Reîmplantarea este una din metode., Ea se aplică in cazul dinţilor pluriradiculari (măsele) cu procese inflamatorii periapicale, care nu puteau fi trataţi ci impuneau neapărat extracţia lor. Azi, prin noua metodă, după extracţia dintelui şi tratarea inflamaţiei, acesta este reîmplantat. Durata medie a dinţilor reimplantaţi este de 8 ani. Pînă în prezent la Tg. Mureş s-au făcut aproape 200 de reîmplantări cu rezultate de 100 la sută. Transplantarea este procedeul prin care la acelaşi individ se transplantează dintele dintr-un loc in altul. Aceasa se face in cazul dinţile, de lapte persistenţi sau a celor supranumerari. Homeotransplantarea presupune transplantarea dinţilor de la un individ la altul, în cazurile cînd unui individ îi lipsesc anumiţi dinţi cărei prisosesc altuia. Implantarea de schelet metalic subperiostal pentru fixarea protezelor este al patrulea procedeu, aplicat pentru prima oară în ţară la clinica din Tg. Mureş. Faţă de protezele mobile aplicate în mod obişnuit la maxilarul inferior, implantarea de schelet metalic prezintă o stabilitate perfectă. Prin acest procedeu se înlătură o serie de inconveniente prezentate de protezele mobile în exercitarea diferitelor profesii ca de actor, cîntăreț, profesor. De asemenea noul procedeu permite aplicarea protezei dentare chiar şi în cazurile edentaţilor cărora nu li se poate aplica proteze mobile. Acest procedeu se aplică de un an de zile şi a dat rezultate excelenteUn merit însemnat in reuşita acestei metode ii revine tehnicianului dentar Kovács Ladislau care a rezolvat cu succes problema dificila a confecţionării scheletului metalic. Ţinind seama de rezultatele obţinute în aplicarea metodei plantărilor dentare, conducerea clinicii stomatologice a hotărît înfiinţarea unui serviciu special în acest scop, care va crea posibilitatea aplicării metodei pe scară largă. Realizarea acestei hotariri e condiţionată însă de problema spaţiului In clădirea clinicii de stomatologie în cadrul căreia funcţionează singurul serviciu de chirurgie maxilofacială din regiune, sunt situate clinica de ginecologie şi laboratorul Sanepidului. Secţia de sănătate a Sfatului popular regional trebuie să pună capăt tărăgănelii in rezolvarea acestei situaţii, urgentînd dislocarea spaţiului ce-i este necesar clinicii de stomatologie, un clişeu. Aşa arată gura unui bolnav cu implantarea scheletului metalic pe care s-a montat proteza fixă interioară.