Steaua Roşie, septembrie 1957 (Anul 6, nr. 526-533)

1957-09-04 / nr. 526

Pentru succesul campaniei însămînţărilor de toamnă a început o nouă şi importantă campanie agricolă, insămîntările de toamnă. Pînă la 1 septembrie s-au făcut însăminţări de toamnă pe 234,45 hectare, din care în raionul Gheorghieni pe 218 hectare, în raionul Sîngeorgiu de Pădure pe 16 hectare, iar în raionul Ciuc pe 0,45 hectare. Asigurarea obţinerii de recolte cit mai bogate în anul viitor depinde de felul cum şi cînd se execută insămînţările. Acest lucru îl demonstrează clar recoltele obţinute în acest an de gospodăriile agricole de stat, gospodăriile agricole colective, întovărăşirile agricole şi chiar de unii ţărani muncitori cu gospodării individuale, care au acordat importanţa cuvenită metodelor agrotehnice. Nu-i întîmplător faptul că gospodăria agricolă colectivă din Chipeş, raionul Odorhei, a obţinut în acest an o producţie medie la hectar de 2.751 kg grîu şi 2.457 kg secară, iar cea din Sintana de Mureş 2.160 kg grîu şi 2.247 kg orz. Acest lucru se datoreşte tocmai aplicării agrotehnicii înaintate în pregătirea solului, în executarea însămînţărilor şi întreţinerea culturilor, pămîntul fiind lucrat cu mijloace mecanizate. In multe părţi anul acesta s-a acordat o importanţă deosebită pregătirilor pentru însămînţările de toamnă. In raionul Odorhei, de pildă, s-au executat dezmiriştiri şi arături de vară pe întreaga suprafaţă planificată. Mari suprafeţe s-au arat şi în raionul Ciuc. Recolta de grîu obţinută in acest an de colectiviştii din Batoş, raionul Reghin, a fost mult mai mare decit cea realizată anul trecut. Pentru asigurarea obţinerii de recolte sporite în anul viitor colectiviştii au pregătit deja o mare suprafaţă de teren pentru însămînţările de toamnă. Ţăranii muncitori din comuna Monor, de asemeni au efectuat arături pe o suprafaţă de 470 hectare, începînd transportarea gunoiului de grajd pentru îngrăşarea solului. Ei sînt hotărîţi ca pînă la 10 septembrie să însămînţeze cu grîu peste 70 la sută din suprafaţa planificată. Acum, cînd în unele părţi însămînţările de toamnă au început şi peste cîteva zile vor începe în toate raioanele regiunii noastre, o sarcină urgentă este intensificarea treierişului. In numeroase comune mai există mari cantităţi de cereale netreierate, pe regiune treierişul fiind executat numai în proporţie de 49,6 la sută pînă la 1 septembrie. Terminarea grabnică a treierişului se cere tocmai pentru ca încăminţările să poată începe la timp, deoarece neavînd grîul treierat, nu vom avea nici sămînţa necesară pentru însăminţări. Să se asigure funcţionarea batozelor fără întrerupere, ziua şi noaptea, în aşa fel ca să rămîna cît mai multe tractoare pentru arături. O importanţă deosebită ar trebui să se acorde în aceste zile intensificării executării arăturilor şi condiţionării seminţelor. In multe părţi se simte lipsa de trioare, cum este de pildă cazul în raionul Reghin. De aceea, este necesar ca trioarele existente să fie folosite la maximum şi din timp. Este bine ca să se ia măsuri ca la toate ariile unde se treieră să stea la dispoziţia ţăranilor muncitori trioare, pentru a-şi curăţa seminţele de care au nevoie la însăminţările de toamnă. Există în unele comune trioare ce nu sînt folosite. Aşa, de pildă la Ruşii Munţi, raionul Topliţa, cu doi ani în urmă a fost cumpărat un trior nou care pînă în prezent nu a funcţionat încă. Aici nimeni nu s-a gîndit că triorul ar putea să fie pus în funcţiune. Terminînd primele treierişul, gospodăriile agricole de stat, gospodăriile agricole colective şi întovărăşirile au posibilitatea să fie primele şi la insămînţări. Ele trebuie să fie exemplu pentru ţăranii muncitori cu gospodărie individuală, să-i înveţe cum să pregătească terenul şi să însămînţeze pentru a putea obţine recolte bogate. Pentru întovărăşirile agricole, însămînţările de toamnă constituie un minunat prilej de a-şi forma şi mări fondul obştesc. Exemplul întovărăşiţilor din Băla care au cultivat în perimetrul întovărăşirii o suprafaţă cu porumb pentru fondul de bază, sau al întovărăşiţilor din Ideciu de Jos care au hotărit ca griul cultivat pe 0,56 ha să-l treacă la fondul de bază, se recomandă a fi urmat de toate întovărăşirile din regiunea noastră. O atenţie deosebită să se acorde întrecerii socialiste şi patriotice. Comitetele de întreprindere din G.A.S. şi S.M.T. cu îndrumarea organizaţiilor de partid, au sarcina de a organiza temeinic întrecerea socialistă intre brigăzi şi oameni, pentru executarea la timp şi în bune condiţiuni a însămînţărilor de toamnă. Datoria organizaţiilor de bază de la sate e să îndrume sfaturile populare pentru mobilizarea ţărănimii muncitoare ca să-şi pregătească terenul, seminţele şi să înceapă la timp insămînţările. Pe circumscripţii electorale să fie organizată întrecerea patriotică, la care să ia parte fiecare ţăran muncitor. In această perioadă, căminele culturale să fie folosite pentru sprijinirea campaniei de însămînţări. Aici, agronomii să ţină conferinţe despre felul cum să se facă însămînţările, iar ţăranii muncitori fruntași la însămințări să fie popularizați. Situaţia lucrărilor agricole Conform datelor secţiunii agricole regionale, pina la 1 septembrie recoltatul păioaselor s-a executat în proporţie de 98,3%, treierişul în proporţie de 49,6%, iar dezmiriştitul şi arăturile de vară în proporţie de 66,7%. Pe raioane recoltatul păioaselor, treieratul, dezmiriştul şi araturile de vară se prezintă după cum urmează: Gospodăriile agricole de stat, gospodăriile agricole colective şi întovărăşirile stau în fruntea muncilor agricole. Gospodăriile agricole colective, de exemplu, au executat treierişul în proporţie de 78,2%, iar dezmiriştitul şi arăturile de vară în proporţie de 77,9%. Superioritatea sectorului socialist o demonstrează producţia medie la hectar obţinută de gospodăriile agricole colective care întrece cu aproape 300 kg la hectar pe cea obţinută de sectorul individual. In unele raioane au început însămînţările de toamnă. Acest lucru cere intensificarea treierişului şi a arăturilor. Terminarea grabnică a treierişului este necesară pentru evitarea, în primul rînd a pierderilor de recoltă şi în al doilea rind pentru asigurarea seminţei necesară însămînţărilor. Recoltat Treierat Dezmiriştit şi păioase arături de vară _%__________%_________%____ Raionul Ciuc 99,6 18,9 93,7 „ Cristur 99,8 48,0 49,5 „ Gheorghieni 88,9 13,6 26,9 „ Odorhei 98,8 53,1 100,0 „ Reghin 99,7 59,3 63 5 ,, Sîngeorgiu de Pădure 99,8 51,0 78,1 Sf. Gheorghe 100,0 58,0 39 3 „ Tg. Mureş 100,0 74,7 72,3 , Tg. Secuiesc 100 C 60,6 76,7 „ Topliţa 80,2 11,2 6,0 PROLETARI DIN TAATE TARILE, UNITI-VAI ORGAN AL COMITETULUI REGIONAL DE PARTID Sl AL SFATULUI POPULAR l -V' V v.vl AL REGIUNII AUTONOME MAGHIARE mr VI Mr. 526 Miercuri, 4 septembrie 1957 16 PAGINI - 20 BANI Au adus laude unităţii lor Ca şi în alţi ani, muncitorii întreprinderii regionale de transport auto din Tg. Mureş au contribuit efectiv şi anul acesta prin munca lor la asigurarea recoltării la timp a cerealelor. De data aceasta ei au fost chemaţi la G.A.S.-urile Ursuleasca, Ştefan Furtună, Filimon Sîrbu şi Maximieni din regiunea Galaţi, unde au plecat la 7 iulie cu o parte din autocamioanele întreprinderii, pentru transportul cerealelor. Conducătorii auto, convinşi de faptul că fiecare bob de grîu recoltat la timp înseamnă mai multă pîine, au primit cu bucurie această sarcină de care s-au achitat cu cinste. Deşi sarcina lor n-a fost dintre cele mai uşoare din cauze drumurilor grele şi a timpului nefavorabil, ei au reuşit totuşi să mărească viteza autocamioanelor încărcate cu grîu, parcurgînd astfel zilnic cîte 250—300 km. In perioada dintre 7 iulie—26 august ei au reuşit să transporte cantitatea de 14.745 tone cereale, în urma cărui fapt gospodăriile de stat mai sus arătate au devenit fruntaşe în campania de recoltat. Drept mulţumire, conducerile G.A.S.- urilor din regiunea Galaţi au trimis conducerii şi colectivului de muncitori al I.R.T.A. Tg. Mureş telegrame de felicitare, pentru munca depusă de harnicii şoferi. In această acţiune s-au evidenţiat in mod deosebit Moldovan Alexandru, Berekméri Petru, Bucur Emil şi Fülöp Dániel, care au muncit pe autocamioane ..Skoda". HASMASAN I. corespondent Se respectă anpajamentele din contractul colectiv Comitetul de întreprindere al I.R.T.A. Tg. Mureș, analizînd felul cum se realizează sarcinile muncitorilor pe de o parte și ale conducerii administrative pe de altă parte — prevăzute în contractul colectiv — a constatat că angajamentele luate pe cele 8 luni ce au trecut din anul 1957 au fost realizate şi chiar depăşite. Astfel, planul de producţie a fost realizat în proporţie de 107 la sută, iar indicele productivităţii muncii a crescut cu 8 la sută, obţinindu-se astfel o însemnată reducere a preţului de cost. In acelaşi timp şi conducerea s-a achitat de sarcinile ei contractuale. A pus la dispoziţia muncitorilor înainte de termenul prevăzut un tractor pentru remorcarea autovehicolelor şi un strung de mare capacitate pentru confecţionarea diferitelor piese. A fost organizată o excursie de 3 zile la staţiunile balneare şi de odihnă Borsec, Lacul Roşu şi Cheile Bicazului. iEs’Sf s funda^SS smzi s Iuîscarsara Pe șantierul din str. Gheorghe Dózsa lucrările sunt avansate Trecînd pe strada Gheorghe Dózsa din Tg. Mureș ai impresia că furnicarul de oameni care cu cîteva luni în urmă lucrase la primele faze de construire a blocurilor muncitorești a dispărut. Nu. N-a dispărut. Numai că nu se mai zăreşte de blocurile 9, 1, 8, 7, care s-au înălţat atît de mult încît abia se mai văd pînă şi vîrfurile macaralelor. Să pătrundem puţin în interiorul şantierului. Blocul nr. 1 este acoperit, tencuielile sînt executate în proporţie de 30 la sută, iar montarea sobelor de teracotă s-a executat în proporţie fie 15 la sută. La acest bloc instalaţiile de apă, lumină, gaz, scurgere etc. sunt terminate. Aici lucrările mari de construcţie fiind pe sfîrşite, se execută ultimele lucrări de montare. Urmează ca primul bloc să primească pe noii locatari, înscriind o nouă adresă pe harta oraşului Tg. Mureş : „cartierul blocurilor ’. Şi la blocul nr. 8, care va avea tot 27 apartamente se execută ultimele lucrări de acoperire. Brigada de dulgheri a lui Gazda Iosif şi brigada de tencuitori a lui Lukács Mihai execută ultimele lucrări, instalaţiile de gaz, apă, lumină şi scurgere fiind deja terminate. Constructorii de la blocul nr. 9 sunt in întrecere cu cei de la blocul nr. 8. In acelaşi stadiu avansat se află lucrările de construcţie şi la blocul nr. 9, ca şi la blocul nr. 8, cu deosebirea că tinichigii de la blocul nr. 9 au luat-o înaintea celorlalţi. La etajul II al blocului nr. 7, se montează utimul planşeu, instalaţiile de apă, gaz, lumină etc. fiind pe terminate. Peste cîteva zile şi acest bloc va intra în faza de acoperire. Brigăzile de zidari ale lui Sipos Ladislau şi Greja Dumitru execută ultimele lucrări de zidărie. Ei lucrează într-un ritm rapid, executînd peste 80 mp de zidărie zilnic, ceea ce echivalează cu o depăşire a normei zilnic în proporţie de 40 la sută. Săptămîna aceasta salariaţii de la „Ilefor” vor monta prin muncă voluntară peste 500 mp de tîmplărie pentru ferestre şi uşi. Dintre brigăzile de instalatori se evidenţiază în mod deosebit brigada lui Cosoiu Ioan şi a lui Szilágyi. La celelalte blocuri lucrările de zidărie, se execută de asemenea cu repeziciune. Nu peste mult vor reveni pe şantier după o lună de vacanţă, tinerii de la şcoala medie de construcţie, care sunt aşteptaţi cu multă căldură de şeful şantierului, inginerul Codrea Teodor şi de muncitori. Un colţ al şantierului Cu planul de livrări realizat , Gospodăriile agricole de stat din regiunea noastră au executat treierişul la păioase, pînă la data de 31 august, în proporţie de 86 la sută. La grîu şi secară a fost făcut în proporţie de 94 la sută. Datorită aplicării metodelor agrotehnice în lucrarea pămîntului ele au obţinut recolte mari la hectar. Astfel, producţia medie la hectar realizată de gospodăria agricolă de stat „1 Mai“ din Sîngeorgiu de Mureş estede 2.042 kg grîu. Gospodăriile agricole de stat din Band şi Odorhei de asemeni au realizat o producţie medie de 2.036 kg grîu la hectar, în felul acesta s-a reuşit ca planul de livrări să fie depăşit. Gospodăria agricolă de stat din Odorhei de pildă şi-a realizat planul de livrări în proporţie de 152 la sută, cea din Catalina în proporţie de 116 la sută, cea din Sîngeorgiu de Mureş în proporţie de 109 la sută, iar G . S. „Victoria“ din Band în proporţie de 107 la sută. Pînă la 1 septembrie gospodăriile agricole de stat din cadrul Trustului Tg.-Mureş au livrat statului peste 120 tone grîu şi secară peste plan. ilt dinparchetul Rumparchetul este un aglomerat de rumeguş de lemn care poate fi utilizat ca parchet,imbrăcăminte pentru interioare de cameră, ca material de construcţie pentru uşi, ferestre, mobilă, placaje panel, cutii radio şi altele. In clişeu: Radvănyi Iosif şi Szabó György, inventatorii romparchetului. O învăţătoare demnă de laudă S-ar părea că odată cu vacanţa mult aşteptată a pierit orice semn de viaţă la şcoală, că nu mai există nici un contact intre şcoală şi viaţa. Poate la unele şcoli aşa s-au petrecut lucrurile. La şcoala elementară de 4 ani din cătunul Călimanel-Topliţa însă, învăţătoarea Mişto- Ioana nu şi-a întrerupt activitatea. Prin îndemnul ei, copiii şi-au ciştgat bani pentru cărţi şi rechizite din vînzarea zmeurei culeasă de ei şi predată centrului de colectare. In excursiile pe care le-au făcut, copiii au avut prilejul să mai îmbogăţească micul muzeu al şcolii. Cu îndrumarea învăţătoarei s-au organizat 4 biblioteci de casă în cele mai îndepărtate ramificaţii ale cătunului Călimănel. Oamenii care odinioară trăiau în neştiinţă de carte, au astăzi pe masă cărţile tehnice şi literare potrivit nivelului lor de cunoştinţe. Se vor mai organiza biblioteci de casă în Vîgani şi pe dealul Duşeştilor. Şi poate că foştii analfabeţi pe care i-a învăţat carte tov. Nistor Ioana îi vor mulţumi pentru aceste cărţi, vor povesti şi altora din ceea ce se scrie acolo. Aşa ar trebui să facă şi ceilalţi Învăţători, să fie oriunde făclii care nu se sting. V. NIȚU Opera ,,Don Pasquale" la Tg.Mureş Filarmonica de Stat împreună cu soliştii Operei Maghiare de Stat din Cluj şi cu concursul maestrului Mihail Ştirbei, Artist Emerit al R.P.R. şi Laureat al Premiului de Stat de la Opera de stat din Bucureşti, va prezenta la Tg. Mureş opera marelui compozitor italian Gaetano Donizetti, „Don Pasquale”.Rolurile principale vor fi cîntate de Eva Trenka, Victor Vida, Ladislau Sas, Mihail Ştirbei şi Géza Citrom. Din venitul reprezentaţiei care va avea loc la 14 septembrie, 50 la sută se va vărsa societăţii „Crucea Roşie”. Publicul este rugat să-și procure biletele din timp, pentru a evita aglomerația.