Steaua Roşie, aprilie 1959 (Anul 8, nr. 690-698)

1959-04-01 / nr. 690

PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNIȚI-VAI ORGAN AL COMITETULUI REGIONAL DETaRTIVÎ AL SFATULUI PODULAI] Anul VIII. Nr. 690. 1 Miercuri, 1 aprilie 1959. 6 pagini * 20 bani HOTARIREA Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român şi a Consiliului de Miniştri al R.P.Romîne cu privire la unele măsuri pentru îmbunătăţirea conducerii şi controlului de partid şi a activităţii economice în gospodăriile agricole de stat Comitetul Central al P.M.R. şi Consiliul de Miniştri al R. P. Române au adoptat o hotărîre cu privire la unele măsuri pentru îmbunătăţirea conducerii şi controlului de partid şi a activităţii economice în gospodăriile agricole de stat. Partidul şi guvernul, se arată în hotărîre, au pus în faţa tuturor gospodăriilor agricole de stat sarcina de a deveni unităţi mari producătoare de cereale şi produse animale, cu minimum de cheltuieli, cu o productivitate a muncii ridicată, model de gospodărie socialistă. Ele trebuie să asigure o producţie în continuă creştere, să contribuie într-o măsură tot mai mare la alcătuirea fondului centralizat de produse agricole al statului. In vederea îndeplinirii rolului deosebit de important pe care-1 au G.A.S. în economia ţării, este necesară în primul rînd întărirea rolului organelor şi organizaţiilor de partid în ce priveşte conducerea şi controlul întregii activităţi a gospodăriilor agricole de stat, în acelaşi timp trebuie luate măsuri pentru îmbunătăţirea permanentă a conducerii activităţii lor gospodăreşti, creşterea răspunderii directorului şi a tuturor cadrelor cu funcţii de conducere, precum şi atragerea lor la elaborarea măsurilor necesare înfăptuirii sarcinilor puse de partid şi guvern. Pentru îmbunătăţirea activităţii gospodăriilor agricole de stat, Comitetul Central al Partidului Muncitoresc Romín şi Consiliul de Miniştri al Republicii Populare Române au hotărît următoarele : 1. In fiecare G.A.S. se înființează : a) un consiliu; b) funcția de organizator de partid ; c) funcția de mecanic-șef, în cadrul fiecărei secții a G.A.S. 2. Consiliul gospodăriei agricole de stat se compune din : — directorul gospodăriei ; — organizatorul de partid; — inginerul şef; — contabilul şef; — preşedintele comitetului sindical ; — secretarul organizaţiei de U.T.M. ; — mecanicul şef; — zootehnistul şef; — şefii de secţii; —■ mecanicii şefi din secţii. Consiliul poate invita la şedinţele sale pe unii brigadieri sau alţi muncitori şi tehnicieni ai gospodăriei, dacă problemele ce se examinează reclamă acest lucru. Şedinţele consiliului sunt prezidate de directorul gospodăriei. Contabilul şef îndeplineşte funcţia de secretar de şedinţă. a. Consiliul are următoarele atribuţiuni : — Elaborează proiectul planului de profilare şi dezvoltare în perspectivă a gospodăriei în aşa fel încît să asigure folosirea cu cea mai mare chibzuinţă a pămîntului, maşinilor, instalaţiilor şi construcţiilor. Aprobă proiectele şi amplasarea construcţiilor necesare activităţii economice prevăzute în planul de investiţii, urmărind realizarea de construcţii ieftine şi bine justificate din punct de vedere economic. — Elaborează proiectul planului anual de stat al gospodăriei privind producţia, investiţiile, aprovizionarea şi desfacerea, activitatea financiară, preţul de cost, forţele de muncă şi fondul de salarii şi după definitivarea acestuia, aprobă planul de măsuri tehnico-organizatorice pentru realizarea şi depăşirea lui la toţi indicii. Stabileşti ...„uu operativ pentru buna desfăşurare a fiecărei campanii agricole, hotărînd termenele optime de începere şi terminare a tuturor lucrărilor, ţinînd seama de dispoziţiunile organelor centrale şi de condiţiile specifice locale. Ia toate măsurile necesare care să asigure livrarea în întregime, în condiţii optime şi la termenele fixate, a produselor către stat. — Analizează lunar şi trimestrial realizarea planului de stat adoptînd de fiecare dată măsurile ce decurg din aceasta ; aprobă dările de seamă trimestriale, anuale şi bilanţul anual ce se înaintează organelor superioare de stat. — Propune cadre pentru funcţiile de conducere din gospodărie, care se numesc de către organele superioare şi hotărăşte asupra numirii celorlalte cadre cu funcţii de răspundere. b) — Pentru îndeplinirea atribuţiilor sale, consiliul se întruneşte obligatoriu în fiecare lună, înaintea fiecărei campanii agricole şi în alte cazuri cînd se ivesc probleme importante ce intră în competenţa sa. Hotărîrile adoptate de consiliu pe baza atribuţiilor sale sînt obligatorii pentru tot personalul gospodăriei şi se transmit acestuia prin ordin al directorului, în calitate de conducător unic pe linie administrativă. In cazurile cînd, la examinarea unor probleme de natura celor prevăzute la punctul ,,a“ consiliul nu a putut ajunge la un punct de vedere comun, părerea directorului și a organizatorului de partid este hotărîtoare. Dacă aceştia nu au un punct de vedere comun, nu se vor adopta hotărîri, ci va fi informat biroul comitetului raional şi — dacă e nevoie — secretariatul comitetului regional de partid. Acestea, cu sprijinul unor specialişti bine pregătiţi, vor examina imediat, cu toată atenţia, problemele ce s-au ivit şi vor da indicaţii cu privire la rezolvarea lor. (Continuare în pag. 3-a) Prezidiul Marii Adunări Naţionale a Republicii Populare Române DECRE ) pentru lichidarea rămăşiţelor oricăror forme de exploatare a omului de către om în agricultură, în scopul ridicării continue a nivelului de trai material şi cultural al ţărănimii muncitoare şi al dezvoltării construcţiei socialiste In anii puterii populare, în agricultura şi în viaţa ţărănimii noastre muncitoare s-au produs adînci prefaceri revoluţionare. Statul democrat-popular înfăptuieşte cu consecvenţă principiul înscris în Constituţie, potrivit căruia pămîntul aparţine celor ce-l muncesc şi realizează năzuinţa de veacuri a oamenilor muncii: desfiinţarea exploatării omului de către om. Urmînd îndemnul partidului, ţărănimea muncitoare a pornit cu încredere şi hotărîre pe calea transformării socialiste a agriculturii. Astăzi, peste 2 milioane de familii ţărăneşti, din totalul de circa 3.600.000, fac parte din gospodării agricole colective şi întovărăşiri agricole, care, împreună cu sectorul socialist de stat, cuprind peste 8.400.000 ha., reprezentând mai mult de 60 la sută din totalul suprafeţei agricole a ţării. Regiunea Constanţa este pe depln colectivizată , regnanăe Galaţi, Timişoara şi altele înaintează rapid sprewilflpeatewrzeie-4Dibana, »-toate regiunile ţării mişcarea pentru reorganizarea socialistă a agriculturii a luat un mare avînt. Se transformă din temelii relaţiile sociale economice la ţară, înfăţişarea satului, modul de trai al ţărănimii muncitoare. Rezultatele de mare însemnătate istorică obţinute de ţărănime pe calea socialismului se datoresc faptului că ţărănimea noastră a devenit tot mai conştientă că numai agricultura socialistă îi poate asigura ridicarea continuă a bunăstării sale materiale și culturale , se datoresc muncii ei neobosite, sprijinului primit din partea aliatului ei de nădejde, clasa muncitoare, din partea Partidului Muncitoresc Român și a statului democrat-popular. Aplicând consecvent politica de industrializare socialistă a ţării, statul a înzestrat agricultura cu tractoare şi maşini agricole moderne, investind numai în anii 1956/1960 cca. 11 miliarde lei. Pe baza corectiivelor portsdubw, staţiunile de maşini şi tractoare care deservesc gospodăriile colective şi întovărăşirile agricole ajutînd pe ţăranii muncitori să obţină recolte bogate, precum şi gospodăriile agricole de stat, vor fi înzestrate în anul 1939 cu încă 9.150 tractoare convenţionale, 4.700 combine, 6.200 semănători şi alte maşini care vor contribui la creşterea mecanizării agriculturii, ajungîndu-se în anul 1960 la peste 58.000 tractoare convenţionale. In anii viitori se vor investi fonduri din ce în ce mai însemnate pentru lucrări de îmbunătăţiri funciare (îndiguiri, desecări, irigaţii) precum şi pentru producerea seminţelor de sol, a materialului săditor viti-pomicol şi înmulţirea animalelor de rasă. Industria chimică în plină dezvoltare va pune la dispoziţia agriculturii cantităţi din ce în ce mai mari de îngrăşăminte şi alte produse chimice, în vederea obţinerii unor recolte bogate an de an. (Continuare in pag. 3-a.) Lucrările şedinţei plenare a Comitetului Regional de Partid pentru sporirea producţiei industriale regionale, intensificarea economiilor, consolidarea unităţilor cooperatiste, pentru crearea de noi unităţi agricole cooperatiste In ziua de 28 martie, Comitetul de partid al Regiunii Autonome Maghiare a ţinut şedinţă plenară în cadrul căreia a analizat în mod temeinic, în spiritul plenarei C. C. al P.M.R. din 26—28 noiembrie, activitatea politico-organizatorică a Biroului comitetului regional de partid, desfăşurată în scopul sporirii producţiei industriale şi a intensificării economiilor. La raportul prezentat de tovarăşul Szász Mihai, secretar al comitetului regional de partid au luat cuvîntul numeroşi membri ai comitetului, conducători ai comitetelor raionale de partid, mai mulţi directori de unităţi productive, contribuind la temeinica dezbatere a problemelor. La şedinţa comitetului regional de partid s-au dezbătut problemele consolidării politice, organizatorice şi economice a unităţilor agricole cooperatiste, precum şi problemele organizării de noi unităţi. Raportul prezentat de tovarăşul Molnár János, secretar al comitetului regional de partid, a constituit o profundă analiză a rezultatelor şi a lipsurilor, obţinute sau sezisate în ultima vreme în lupta pentru transpunerea în viaţă a directivelor r»'"? de-al II-lea Congres al partidului. In baza rapoartelor, a propunerilor făcute şi a constatărilor, comitetul regional de partid a întreprins o serie de măsuri pentru îmbunătăţirea muncii, pentru intensificarea rezultatelor. La plenară tovarăşul Csupor Lajos, membru al C. C. al P.M.R., prim-secretar al comitetului regional de partid a adus la cunoştinţa comitetului, hotărîrea C. C. al P.M.R. şi a Consiliului de Miniştri cu privire la unele măsuri pentru îmbunătăţirea conducerii şi controlului de partid şi a activităţii economice a gospodăriilor agricole de stat, precum şi Decretul pentru lichidarea rămăşiţelor oricăror forme de exploatare a omului de către om în agricultură. Cu forţe sporite la insăminţări Moadele întrecerii Bandul este una din comunele mari producătoare de cereale din raionul Tg. Mureş. Terenul de pe hotarul comunei, lucrat cu pricepere, răsplăteşte în fiecare an din plin munca ţăranilor muncitori. Pentru creşterea continuă a producţiei agricole, urmind îndemnul partidului aproape 600 familii de ţărani muncitori din comună s-au unit în cele 7 întovărăşiri agricole. Anul acesta ţăranii muncitori din Band au încheiat contracte pentru a vinde statului peste 132.000 kg cereale şi însemnate cantităţi de alte produse. Se dezvoltă an de an şi cultura sfeclei de zahăr. Anul acesta de pildă, în comuna Band, se cultivă 365 ha cu sfecla de zahăr din care pentru 355 s-au încheiat contracte. In vederea obţinerii de recolte bogate în acest an ţăranii muncitori din Band au început din timp însămînţările de primăvară. Arăturile sânt pe terminate. S-a terminat şi însămînţatul la griul de primăvară la orz, ovăz, floarea-soarelui, soia şi la mac. Sfecla de zahăr, pînă la 29 martie s-a însămînţat pe 135 ha. S-au însămînţat de aseimeni şi legumele pe 51 ha din cele 70 planificate. Aceste rezultate sunt rodul întrecerii. înainte de începerea campaniei de primăvară , întovărăşiri din comună s-au luat la întrecere socialistă pentru executarea la timp şi în bune condiţiuni a însămînţărilor. A pornit de asemeni şi întrecerea patriotică între cele 35 circumscripţii electorale. In felul acesta ritmul zilnic de lucru a fost depăşit, atît la întovărăşiri cît şi în sectorul individual, în medie cu 4 ha la zi. Crester 8 se întăreşte sectorul «sfericol socialist de noi unităţi constituite In perioada 25 februarie — 25 martie a.c., datorită muncii politice desfăşurată de organele de partid şi de stat, au fost obţinute noi succese în transformarea socialistă a agriculturii. In acest interval de timp au fost inaugurate 26 de noi întovărășiri în care au intrat 2.921 familii cu 8.157 ha. In această perioadă in gospodăriile agricole colective din regiune au fost primite peste 400 familii. In întovărășirile existente, în această perioadă numărul membrilor a crescut cu 3.673 familii. Rezultate bune s-au obţinut în raionul Sf. Gheorghe unde s-au primit în gospodăriile agricole colective şi întovărăşiri 3.233 familii, acest raion devenind complet cooperativizat. In cele 651 unităţi agricole socialist-cooperatiste existente la 25 martie in regiunea noastră făceau parte 77.065 familii, iar suprafața cooperativizată atingea aproape 200.000 hectare. Cu planul trimestrial îndeplinit La fabrica de lapte-praf „Mureşul“ din Remetea Planul trimestrial la sortimentele principale a fost realizat pînă la 24 martie. Pînă la data de 30 martie a. c„ prevederile planului trimestrial la lapte-praf au fost realizate in proporţie de 105 la sută, la unt în proporţie de 102 la sută, brînzeturi 95 la sută, cu toate că din cauza muncilor agricole de primăvară procentul de lapte colectat a scăzut. Rezultatele bârne obţinute în reazarea planului trimestrial îminte de termeni iar cele principale, se datoresc şi bunei organizări a muncii şi întrecerii socialiste. In cursul anului acesta 70 la sută din muncitorii întreprinderii sunt antrenaţi în întrecerea socialistă, desfăşurarea muncii fiind urmărită pe grafice. Numai în cursul lunii februarie au fost date peste plan produse in valoare de 298.000 lei. In lunile ianuarie şi februarie prevederile planului la preţul de cost au fost reduse cu 159.000 lei.