Steaua Roşie, octombrie 1959 (Anul 8, nr. 743-751)

1959-10-03 / nr. 743

PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNIȚI-VA ORGAN AL COMITETULUI REGIONAL DE PARTID ŞI Al SFATULUI POPULAR AL REGIUNII AUTONOME MAGHIARE Anul VIII. Nr. 743. Sîmbătă, 3 octombrie 1959. 6 pagini— 20 bani Să ridicăm nivelul ideologic al învățămîntului de partid Szövérfi Zoltán, secretar al Comitetului regional de partid al Regiunii Autonome Maghiare Principala sarcină în perioada dictaturii proletariatului, după luarea puterii de către clasa muncitoare din mîinile burgheziei, este construirea noii orînduiri socialiste Problemele multiple, greutăţile ce se ivesc şi aspectele felurite ale luptei de clasă din perioada construirii socialismului pun în faţa partidului sarcina de a înarma în primul rînd, pe membrii săi, şi totodată masele largi de oameni ai muncii cu învăţătura care determină şi luminează calea făuririi orînduirii socialiste. Învăţătura revoluţionară marxist-leninistă cuprinde toate ideile călăuzitoare necesare îndeplinirii sarcinilor concrete ce stau în faţa proletariatului şi a întregului popor muncitor în perioada de trecere. In operele lui Lenin se găsesc toate tezele privitoare la sarcinile construirii socialismului, respectiv la perioada de trecere de la capitalism la socialism. Educarea sau, aşa cum spune Lenin, reeducarea poporului muncitor corespunzător cu cerinţele noii orînduiri, este o sarcină dintre cele mai importante ale organizaţiilor de partid. Astăzi, cînd pe frontul economic se desfăşoară o susţinută luptă pentru noi şi noi realizări, această luptă trebuie să se îmbine cu o activitate multilaterală educativă şi instructivă, a cărei organizare şi îndrumare revine, în toate cazurile, organizaţiilor de partid. Una din cerinţele cele mai de seamă ale teoriei marxist-leniniste este aceea de a face pe membrii de partid, pe comuniştii fără de partid, precum şi masele largi populare să înţeleagă semnificaţia practică a acestei învăţături, adică să-i îndrumăm să lege de practică teoria. Azi, cînd în patria noastră marxism-leninismul a devenit baza ideologică a vieţii de stat, cînd influenţa sa asupra vieţii sociale este tot mai puternică, trebuie să intensificăm şi să ridicăm mereu nivelul propagandei de partid. Trebuie să ne străduim să lichidăm în propaganda de partid tendinţele de abstractizare şi orice manifestare de superficialitate. Trebuie să înarmăm pe membrii de partid cu bogata experienţă cîştigată de partid în lupa sa de pînă acum. Să educăm pe membrii şi candidaţii de partid în spiritul combativităţii al unităţii partidului şi al disciplinei de partid. In cuvîntarea festivămută cu ocazia celei de-a 15-a aniversări a eliberării patriei noastre tov. Gheorghe Gheorghiu-Dej a arătat că partidul nostru, care în activitatea sa se călăuzeşte după învăţătura marxist-leninistă, aplică această învăţătură în mod creator, în conformitate cu condiţiile istorice concrete din ţara noastră, foloseşte experienţa Partidului Comunist al Uniunii Sovietice, studiază experienţa mişcării muncitoreşti internaţionale şi astfel a rezolvat just, în toate cazurile, problemele complexe ce s-au ridicat în lupta pentru instaurarea puterii celor ce muncesc, reuşind de asemenea să organizeze şi să mobilizeze forţele poporului muncitor în construirea noii orînduiri socialiste Importanţa însuşirii marxismleninismului rezultă şi din faptul că partidul nostru, ca partid de guvernămînt îndeplineşte rolul de avangardă al clasei muncitoare şi conduce clasa muncitoare la înfăptuirea misiunii sale istorice, stabilită de clasici şi confirmată de istorie Tocmai prin însuşirea teoriei revoluţionare marxist-leniniste a devenit clasă muncitoare clasa conducătoare şi pentru a-şi putea îndeplini sarcinile, ea are neapărată nevoie să stăpînească cunoştinţele necesare construirii noii orînduiri sociale. Rezultatele obţinute pînă în prezent în domeniul învăţămîntului de partid stau mărturie faptului că, în primul rînd, clasa muncitoare dar şi ceilalţi oameni ai muncii se străduiesc să-şi însuşească în mod organizat marxism-leninismul. Documentele Congresului al II- lea al partidului precum şi plenara C.C. al P.M.R. din iunie 1958 accentuează că îmbunătăţirea continuă a educaţiei partinice a membrilor şi candidaţilor de partid (Continuare în pag. 5-a) Deschiderea anului de invâtâmlnt universitar La Tg. Mureş, festivitatea deschiderii anului de învăţămînt universitar a avut loc în sala de festivităţi a Palatului Culturii, cu participarea studenţilor şi cadrelor didactice de la Institutul medico-farmaceutic şi Institutul de teatru. ^1)in prezidiul festivităţii au făcut parte tovarăşii Szővérfi Zoltán, secretar al comitetului regional de partid; Vargancsik István, prim-secretar al comitetului orăşenesc de partid; Szilágyi Margit, vicepreşedintă a comitetului executiv al sfatului popular regional, Gagyi Zoltán, secretar al comitetului regional U.T.M., cît şi alţi reprezentanţi ai organelor de partid, de stat, ai organizaţiilor de masă, ai instituţiilor superioare de învăţămînt, etc. In prealabil, în curtea Institutului de teatru a avut loc dezvelirea bustului de marmoră albă a eminentului actor progresist ardelean Szentgyörgyi István (1842— 1931), după care și-a primit numele Institutul de teatru. Bustul a fost executat de sculptorul Izsák Martin. Festivitatea din Palatul Culturii a fost deschisă de dr. Antalffy Endre, secretar al comitetului de partid al muncitorilor sanitari. Au luat apoi cuvîntul prof. univ. dr. Andrásofszky Tibor, rectorul I.M.F. şi Szabó Lajos, directorul Institutului de teatru „Szentgyörgyi István“, care au vorbit despre dezvoltarea celor două instituţii de învăţămînt superior din Tg. Mureş. De la înfiinţare, Institutul medico-farmaceutic a fost absolvit de peste 1.500 cadre sanitare, medici şi farmacişti, iar Institutul de teatru, de 96 actori şi 17 regizori, care îşi desfăşoară activitatea în cea mai mare parte în cadrul teatrelor maghiare de stat din republica noastră populară. In cadrul festivităţii de deschidere a anului universitar au mai luat cuvîntul prof. univ. Horváth Miklós de la I . F., cît şi studenţii Páll András, din anul VI I.M.F. şi Kiss Erzsébet, anul I, Institutul de teatru. Vorbitorii au accentuat grija partidului şi guvernului pentru dezvoltarea învăţămîntului superior în regiunile locuite de minorităţile naţionale, angajîndu-se că vor depune eforturi susţinute pentru obţinerea unor rezultate bune în învăţământ şi pentru aprofundarea educaţiei tineretului nostru în spiritul patriotismului socialist şi al internaţionalismului proletar. A urmat apoi un frumos program artistic prezentat de formaţiunea de copii a Ansamblului secuiesc de stat de cîntece şi dansuri. Studenţii urmăresc cu atenţie încordată cuvintările. 10.000 garnituri de butoaie peste plan Colectivul de la I.F.I.L. „Harghita“ din Sîncrăieni, raionul Ciuc, este dornic ca prin buna organizare a muncii şi folosirea rezervelor interne să sporească producţia şi să realizeze cut mai multe beneficii. Rusz István, mecanicul şef, cu echipa sa, de exemplu, a construit din resursele locale o maşină de garduit, prin care s-a putut realiza o economie de peste 37.000 lei şi totodată a contribuit la ridicarea productivităţii muncii. In afară de aceasta s-au mai luat o serie de alte măsuri tehnico-organizatorice ca : repartizarea mai justă a cadrelor calificate, folosirea randamentului la maxim a mașinilor etc., reuşindu-se astfel ca în loc de 798.676 lei beneficii, la cit s-a angajat, să realizeze pînă la sfîrşitul anului, să ajungă la peste 1.000.000 lei. Colectivul de aici a dat peste prevederile planului 10.000 garnituri de butoaie pentru export şi alte mari cantităţi de fabricare în valoare de 754.000 lei. La obţinerea acestor frumoase rezultate au contribuit printre alţii Simon Albert, circularist, Hegeli Lajos, dogar, care-şi depăşesc normele zilnice cu cite 25—30 la sută. Declarația guvernului R. P. Romíné cu privire la propunerile guvernului Uniunii Sovietice in problema dezarmării Guvernul R. P. Romíné salută cu căldură propunerile de însemnătate istorică ale guvernului Uniunii Sovietice cu privire la dezarmarea generală și totală, care corespund întrutotul intereselor vitale ale popoarelor lumii, ale tuturor statelor, indiferent de orînduirea lor socială. In condiţiile actualei dezvoltări a ştiinţei şi tehnicii, cînd există arme de o putere distructivă fără precedent şi cînd un eventual război ar cauza omenirii pierderi incalculabile, singura cale pe deplin eficace pentru eliberarea omenirii de un asemenea pericol este lichidarea tuturor mijloacelor de ducere a războiului. Măsurile preconizate de guvernul sovietic privind dezarmarea generală deschid calea eliminării oricărei posibilităţi de conflicte militare între state. Realizarea lor exclude cu desăvîrşire ivirea unei situaţii care ar asigura avantaje unilaterale unui stat sau grup de state în dauna securităţii celorlalte. înfăptuirea programului de dezarmare propus de U.R.S.S. ar face ca „războiul rece“ să rămînă definitiv de domeniul trecutului, ar înlesni considerabil apropierea şi colaborarea între toate statele in spiritul coexistenţei paşnice. Totodată, ea ar da posibilitatea ca imensele resurse materiale şi energii umane care se irosesc astăzi pentru crearea de mijloace de distrugere, să fie folosite în mod constructiv, pentru îmbunătăţirea vieţii popoarelor. Tocmai pentru că deschid asemenea perspective, cuvîntarea rostită în faţa Adunării Generale a O.N.U. de preşedintele Consiliului de Miniştri al U.R.S.S., N. S. Hruşciov, şi Declaraţia guvernului sovietic au trezit un interes atît de profund în lumea întreagă. In marea majoritate a ţărilor se manifestă din partea guvernelor înţelegerea necesităţii de a acorda deplina atenţie propunerilor guvernului sovietic menite să soluţioneze problema centrală a vieţii internaţionale contemporane. Ele se bucură de sprijinul şi aprobarea popoarelor, a unor largi cercuri guvernamentale, a unor personalităţi influente în viaţa politică şi economică de pretutindeni. Guvernul român consideră că în prezent există condiţii favorabile pentru ca propunerile guvernului sovietic să fie traduse în viaţă. In ultima vreme se constată semne certe ale unei îmbunătăţiri a situaţiei internaţionale, ale unei slăbiri a tensiunii în relaţiile dintre state, o atmosferă mai propice ca înainte pentru rezolvarea problemelor nereglementate. Vizita preşedintelui Consiliului de Miniştri al U.R.S.S., N. S. Hruşciov, în Statele Unite a adus o contribuţie însemnată la crearea unui climat favorabil destinderii în situaţia internaţională. Guvernul şi poporul român împreună cu întreaga opinie publică internaţională salută cu satisfacţie acest fapt. In mod deosebit, trebuie relevat că şefii guvernelor U.R.S.S. şi S.U.A. — aşa cum se arată în comunicatul comun —au căzut de acord cu privire la necesitatea rezolvării prin mijloace paşnice a tuturor problemelor nereglementate în relaţiile dintre state şi au declarat că cele două guverne vor depune toate eforturile pentru soluţionarea constructivă a celei mai importante probleme care se pune în faţa lumii problema dezarmării generale. Aceasta îndreptăţeşte speranţa că problema dezarmării îşi va găsi soluţia, spre binele întregii omeniri. Fireşte, traducerea în viaţă a propunerilor sovietice depinde de voinţa tuturor guvernelor şi în primul rînd a guvernelor marilor puteri. Guvernul român îşi exprimă convingerea că nu pot exista piedici de neînlăturat în calea realizării unui acord internaţional privitor la dezarmarea generală şi consideră că programul de dezarmare atotcuprinzătoare şi totală, însoţit de un control general şi total efectuat cu participarea tuturor statelor, elucidează odată pentru totdeauna chestiunea controlului, invocată de anumite cercuri drept pretext pentru frînarea oricărui progres în problema dezarmării. In acelaşi timp, guvernul român împărtăşeşte punctul de vedere expus in Declaraţia guvernului U.R.S.S. că dacă în momentul de faţă, dintr-o cauză sau alta, puterile occidentale nu se vor declara dispuse să accepte o dezarmare generală şi totală, s-ar putea trece la discutarea şi adoptarea unor măsuri parţiale corespunzătoare în domeniul dezarmării şi consolidării securităţii. Desigur, evoluţia favorabilă a situaţiei internaţionale nu este pe placul acelor cercuri care doresc menţinerea războiului rece şi care vor încerca şi pe viitor să stăvilească procesul de descindere, să pună piedici în calea înţelegerii între state. De aceea, trebuie unite eforturile tuturor popoarelor şi guvernelor ataşate cauzei păcii, pentru a nu permite acestor cercuri să împiedice realizarea scopurilor dorite cu ardoare de întreaga omenire, de a-şi asigura o viaţă paşnică şi liniştită. In cadrul politicii sale consecvente de pace, guvernul român a sprijinit şi pînă acum toate propunerile constructive menite să ducă la realizarea unei înţelegeri în problema dezarmării şi a făcut aceasta nu numai cu vorba, dar şi cu fapta. Astfel, au fost efectuate reduceri succesive ale efectivelor armate ale ţării noastre, pe teritoriul R. P. Române nu se găsesc nici un fel de trupe sau baze militare străine. In aceeaşi direcţie se situează şi propunerile guvernului român cu privire la dezvoltarea unei largi colaborări interbalcanice şi la încheierea unui tratat balcanic de înţelegere şi securitate colectivă care are în vedere crearea în această parte a lumii a unei zone în care să nu existe arme nucleare şi rachete. Alăturîndu-se chemării lansate de guvernul sovietic de a se înfăptui propunerile privitoare la dezarmarea generală şi totală, guvernul român îşi exprimă speranţa că această chemare va găsi un ecou pozitiv în rîndul guvernelor tuturor ţărilor. R. P. Romînă speră de asemenea că Organizaţia Naţiunilor Unite şi Comitetul pentru dezarmare le vor analiza cu toată răspunderea şi vor lua hotărîri adecvate în vederea traducerii lor în viaţă. In ce-l priveşte, guvernul Republicii Populare Romíne este hotărît să-și aducă întreaga contribuție la înfăptuirea acestui țel măreț. Creşte sectorul agricol socialist Noi sate complet cooperativizate Ştirile ce ne sosesc zilnic la redacţie aduc noi şi noi veşti despre hotărirea ţărănimii muncitoare din satele noastre de aşi făuri o viaţă tot mai îndestulată, păşind cu încredere pe drumul arătat de partid, pe drumul agriculturii socialiste. O astfel de ştire am primit în ziua de 1 octombrie din comuna Ungheni, raionul Tg.Mureş. Ţăranii muncitori de aici raportează partidului că toţi, cu toată suprafaţa de pământ s-au unit în întovărăşirea agricolă. Acum întovărăşirea agricolă „Gura Niradului“ formără 292 familii cu 772 hectare de pământ. In ziua de 30 septembrie s-a terminat cooperativizarea agriculturii şi în satul Frunzeni, raionul Reghin. Cele 183 familii de ţărani muncitori de aici au înscris în întovărăşire întreaga suprafaţă de 660,05 ha pământ ce o posedă, declarînd satul complet cooperativizat. S-a terminat cooperativizarea agriculturii și la Breaza. Toate familiile de țărani muncitori de aici cu toată suprafața de pământ fac parte din cele trei întrepănăsiri,agricole.