Steaua Roşie, octombrie 1960 (Anul 9, nr. 848-856)

1960-10-01 / nr. 848

Noul an școlar in nncâi amblul de partid (Urmare din pag. l a) te ia un nivel mai înalt, să con- . tribuie în și mai mare măsură la , realizarea istoricelor hotărâri ale celui de al IlI-lea Congres al par-i tidului nostru. Ceea ce trebuie avut în vedere în mod deosebit este sarcina ca să asigurăm cel mai înalt conţinut de idei învăţămintului de partid, puritate ideologi-ică, combativitate, însuşirea temei- nică a tezelor de bază ale marxismleniniamului, ale politicii partidu- lui nostru; să asigurăm o strînsă , şi vie legătură a propagandei cu , practica construcţiei socialiste. Aceasta înseamnă că între pro- blemele discutate teoretic în învă- ţămîntul de partid şi realitatea ■ vieţii trebuie să fie o legătură in- disolubiilă; cele învăţate să-şi gă- sească realizarea practică în industrie şi agricultură, în cultură, , pentru că învățămîntul de partid nu este un scop în siine, ci ajută, se subordonează realizării sarcini , lor pe care partidul le pune în fața noastră. In prezent sarcina principală este îndeplinirea hotărârilor celui de al IlI-lea Congres al par-itidului. De aceea, una din princi- palele sarcini ale învăţămîntului de partid, ale propagandei în acest an, este de a explica şi lămuri caracteristicile etapei prin care tre- cem în prezent şi legat de aceasta, necesitatea dezvoltării continue a bazei tehnice-materiale a " socialismului, continuarea industrializării socialiste a ţării cu accentul principal pe industria grea, introducerea tehnicii noi în toate ramurile de producţie, ridicarea continuă aproductivităţii muncii şi reducerea preţului de cost, valorificarea rezervelor interne, încheierea colectivizării agriculturii, etc., şi prin aceasta făurirea economiei socialiste unitare. Aşadar, este vorba de un întreg complex de probleme, la a căror rezolvare învăţămîntul de partid din acest an îşi va aduce contribuţia sa de preţ. Pentru cunoaşterea şi rezolvarea lor însă, organele şi organizaţiile de partid trebuie să intensifice studiul problemelor economice, şi a economiei concrete, respectiv a economiei politice, care şi în anul de învăţamînt trecut au fost larg studiate în cadrul învăţămîntului de partid. Cu toate rezultatele bune însă obţinute în special în cercurile de economie concretă, trebuie să atragem atenţia organelor şi organizaţiilor de partid asupra unor lip-suri, pentru ca printr-un control riguros şi competent să ajute la buna funcţionare a cercurilor încă de la început. Aşa de pildă, au fost cazuri cînd cercurile de economie concretă s-au transformat în consfătuiri de producţie. Trebuie ştiut că cercurile de economie concretă au la baza referatelor care se ţin şi a discuţiilor anumite probleme economice de principiu, izvorîte din politica partidului şi prin această prismă trebuie discutate problemele practice ce privesc fiecare loc de muncă în parte. In alte cazuri, propagandistul n-a fost destul de pregătit şi a prezentat spre discutare cercului probleme minore care n-au trezit interesul cursanţilor şi din această cauză, natural, nici nu s-au putut purta discuţii folositoare. Şi în■ti un caz şi în celălalt, aceste lipsuri sunt dăunătoare şi orice tendinţe de acest fel trebuie combătute în interesul bunei desfăşurări a învăţămîntului de partid. Pentru ca învăţămîntul de partid din acest an să se desfăşoare în condiţii bune, trebuie avut în vedere studierea şi însuşirea pro- blemelor economice caracteristice acestei etape de către activiştii de partid, din aparatul de stat şi din economie, pentru că ei sunt ehe- ■ maţi să sprijine buna funcţionare a cursurilor şi cercurilor. Cea mai ■ mare grijă trebuie acordată pregătirii propagandiştilor, ştiut fiind că propagandistul este veriga principală în învăţămîntul de par- J tîd. Aici, o sarcină de mare răs- pundere revine cabinetelor de partid şi seminariilor permanente care fac pregătirea periodică a propagandiştilor. In acelaşi timp, comitetele raionale şi orăşeneşti de partid, conducted efectiv munca de propagandă în diferitele ei forme, sunt datoare să sprijine activ studiul individual şi învăţămîntul ideologic al intelectualilor în vederea formării şi consolidării la timii concepţiei ştiinţifice materiali şidialectice despre lume şi societate, întreg învăţămîntul de partid din acest an începe cu studierea Raportului tovarăşului Gheorghe Gheorghiu-Dej prezentat la cel da al IlI-lea Congres al partidului şi a celorlalte documente ale Congresului. Aceasta înseamnă că cei care urmează învăţămîntul de partid trebuie să studieze şi să cunoască sarcinile generale ale planului de şase ani şi ale celui de perspectivă, să cunoască sarcinile ce revin pe ramuri de producţie şi pe fiecare unitate în parte. Pentru aceasta, pentru că sarcinile desăvârşirii construcţiei socialiste sunt mari, creşte răspunderea pe care organele şi organizaţiile de partid o au faţă de buna funcţionare a învăţămîntului de partid din acest an. Ele trebuie să vegheze asupra conţinutului şi a nivelului teoretic-ideologic al lecţiilor, conferinţelor şi seminariilor, asupra întocmirii tematicilor, să ajute efectiv la însuşirea creatoare a celor predate şi discutate în cursurile şi cercurile învăţămîntului de partid, la formarea şi dezvoltarea conştiinţei socialiste a membrilor şi candidaţilor de partid, la lupta împotriva rămăşiţelor moralei burgheze din conştiinţa oamenilor. Aceeaşi atenţie trebuie acordată învăţămîntului politic U.T.M. şi ideologic al cadrelor didactice şi al altor organizaţii de masă şi obşteşti. Cadrele didactice care au absolvit anul acesta învăţămîntul se pot înscrie benevol, în raport cu pregătirea lor politică şi ideologică, în noul an, la studierea Istoriei P.M.R , economie politică şi filozofie. O atenţie deosebită trebuie acordată problemelor de politică internaţională, politicii externe de pace promovată cu consecvenţă de partidul nostru, problemelor ce se discută la actuala sesiune a O.N.U., unde delegaţia ţării noastre, condusă de cel mai iubit fiu al poporului nostru — tovarăşul Gheorghe Gheorghiu-Dej, alături de delegaţia Uniunii Sovietice în frunte cu tovarăşul N. S. Hruşciov, şi de celelalte delegaţii ale ţărilor socialiste, depun mari eforturi pentru rezolvarea paşnică a celor mai importante probleme ale contemporaneităţii. Trebuie studiate cu cea mai mare atenţie cuvântările tovarăşilor N. S. Hruşciov şi Gheorghe Gheorghiu-Dej ţinute cu această ocazie, popularizate în cercuri cît mai largi şi atrase masele de oameni ai muncii la cucunoaşterea lor amănunţită. De asemenea, trebuie bine studiată politica externă de pace a întregului lagăr socialist în frunte cu Uniunea Sovietică, forţa şi invincibilitatea lui, dorinţa sinceră de pace a ţărilor socialiste inspirată de principiul leninist al coexistenţei paşnice, din politica umanitară a partidelor comuniste şi muncitoreşti. Comitetele raionale şi orăşeneşti de partid, trebuie să acorde cea mai mare atenţie pregătirii periodice a propagandiştilor, controlului la cercuri şi cursuri. Secretarii şi membrii birourilor comitetelor raionale şi orăşeneşti să ţină conferinţe şi consultaţii în faţa propagandiştilor şi în faţa oamenilor muncii pe cele mai diferite teme actuale de politică internă şi internaţională. Dată fiind importanţa istoricăa perioadei prin care trece ţara noastră în prezent, organele şi organizaţiile de partid sunt datoare să acorde toată atenţia, să conducă efectiv învăţămîntul de partid, munca de propagandă, de aşa fel încît aceasta să contribuie tot mai activ la rezolvarea sarcinilor practice în opera de desăvîrșire a construirii socialismului în patria noastră. I PENTRU TRIUMFUL RACII IN LUME .---------------------------------------------------------------------------------------Mitingul de la Institutul de medicină și farmacie (Urmare din pag. l-a) a întărit aceste propuneri, dind expresie voinţei de pace a poporului nostru — a apus prof. univ. Săbădeanu Vasile. — De deosebită însemnătate sunt şi propunerile delegaţiei noastre cu privire la acţiunile pe plan regional în vederea îmbunătăţirii relaţiilor de bună vecinătate între state şi cu privire la măsurile pentru promovarea în rindurile tineretului a ideilor păcii, respectului reciproc şi înţelegerii între popoare. Realizările noastre în munca de fiecare zi, constituie contribuţia noastră la triumful păcii în lume, sprijinul nostru pe care îl oferim prin educarea tineretului universitar, cauze nobile a păcii, care sunt sigur că va triumfa!“ Propuneri de o covîrşitoare importanţă Alături de toţi oamenii muncii din ţara noastră şi de toţi iubitorii din pace de pretutindeni, urmăresc cu mult interes lucrările celei de a 15-a sesiuni a Adunării Generale a O.N.U. Acest organ suprem al O.N.U. a fost pus în aceste zile în faţa unor propuneri de o covîrşitoare importanţă în viaţa internaţională. Ca jurist am admirat clarviziunea şi adâncul sens juridic al propunerilor făcute de reprezentantul primului stat socialist din lume, tovarăşul N. S. Hruşciov, propuneri sprijinite de delegaţiile ţărilor din lagărul socialist şi ale altor state iubitoare de pace. M-am bucurat apoi nespus de mult, cînd am ascultat la radio cuvintarea rostită de tovarăşul Gh. Gheorghiu-Dej, cuvintare care este o expresie strălucită a politicii externe înţelepte şi realiste, promovate cu atita consecvenţă de partidul şi guvernul nostru. Prin glasul tovarăşului Hruşciov, al tovarăşului Gh. Gheorghiu-Dej şi al altor reprezentanţi ai ţărilor socialiste, la care s-au mai adăugat şi delegaţii unor ţări care au rupt lanţurile robiei imperialiste, tribuna O.N.U. a fost cu adevărat la înălţimea ţelurilor înscrise in Carta O.N.U. Principiile de bază ale dreptului internaţional au fost puternic scoase în relief prin cuvintele şi propunerile făcute de reprezentanţii statelor care doresc cu adevărat ca lucrările celei de a 15-a sesiuni a Adunării Generale a O.N.U. să fie rodnice. Sunt convins că principiile suveranităţii, egalităţii în drepturi, independenţei, autodeterminării, neamestecului in treburile interne ale altor state, al colaborării economice, al avantajului reciproc, vor ieşi biruitoare. Coexistenţa paşnică — principiu de bază al politicii externe al statelor socialiste — va trebui de asemenea să triumfe în lume. „Aceste ţeluri măreţe — a arătat tovarăşul N. S. Hruşciov — pretind multe eforturi, dar nimic nu e mult, cînd e vorba să realizăm lucruri atit de mari“. PAVEL MUSCA, judecător, Tribunalul regional Tg. Mureș Lucrări de interes cubştesc Comitetele executive ale sfaturilor populare pun un mare accent pe întrecerile socialiste şi patriotice organizate în scopul obţinerii de noi realizări la lucrările de interes obştesc din oraşele şi satele regiunii noastre. In raionul Odorhei, de exemplu, întrecerile patriotice au fost extinse in ultimul timp în aproape 600 circumscripţii electorale, din care numai în oraşul Odorhei în 40 circumscripţii electorale. Aici, nu mai puţin de 22 comitete de cetăţeni participă la întrecere. Fină in prezent au fost terminate şi date in folosinţă în acest raion, 12 săli de clasă, 7 cămine culturale, 2 poduri, precum şi numeroase alte construcţii. Rezultate deosebite în executarea acestor lucrări s-au obţinut în comunele Căpîlniţa, Nicoleşti, Bisericani şi Zetea. Rezultate asemănătoare s-au obţinut şi in oraşul Odorhei, unde sub îndrumarea comitetului orăşenesc de partid, comitetul executiv al sfatului popular a antrenat în acţiunile de bună gospodărire şi înfrumuseţare a oraşului majoritatea cetăţenilor, care în frunte cu deputaţii Lengyel Béla, Imets János, Jóssa Béla, Papp Rudolf şi alţii au depus peste 72.000 ore de muncă voluntară, realizînd lucrări a căror valoare se ridică la aproape 480.000 lei. In acest an în comunele raionului Odorhei prin participarea unui număr de 129.000 cetăţeni s-au realizat lucrări de interes obştesc a căror valoare se ridică la aproape 3.950.000 lei. O. VARVARI MICA CRONICA CONTEMPORANA „In Economia Forestieră obiectivul principal este refacerea şi valorificarea cît mai înaltă’a patrimoniului forestier, care constituie una din cele mai preţioase bogăţii ale patriei noastre... Se vor mări resursele de lemn prin intensificarea operaţiilor de îngrijire a pădurilor, extinderea culturilor de specii repede crescătoare şi mai ales prin reducerea simţitoare a pierderilor în procesul de exploatare şi industrializare.. El un pasaj din ceea ce Jo, tovarăşul Gheorghe Gheorghiu-Dej spunea în raportul său la cel de al lll-lea Congres al partidului nostru, un pasaj care de la apariţia sa in formă de proiect, a atras în gradul cel mai înalt atenţia celor care sunt chemaţi să realizeze această parte din sarcinile trasate de Congres: muncitorii, inginerii şi tehnicienii din sectorul forestier al economiei noastre naţionale. Ca şi în toate celelalte întreprinderi ale economiei forestiere, chemărilor Congresului li s-a acordat atenţia cuvenită şi la I. F. Reghin. Proiectul directivelor şi apoi Directivele în forma lor definitivă au constituit şi constituie mereu preocuparea centrală a comitetului de partid, a organizaţiilor de bază, şi sub conducerea şi îndrumarea lor, sarcini de prim ordin pentru conducerea întreprinderii, pentru fiecare om la locul său de muncă. Pentru că organizaţiile de partid, comuniştii de aici, cei care au lucrat bine înă acum, dar care sínt I lenţi că se poate şi mai bine, au fost şi sínt mereu in fruntea acţiunilor, în fruntea celorlalţi muncitori şi tehnicieni, îndemnîndu-i, mobilidnău-i şi organizîndu-i în procesul de producţie, ducînd chemările partidului peste tot, in toate exploatările, la inimile tuturor acelora care in fiecare zi transformă viitorul in prezent, au avut loc prelucrări ale *+■ documentelor Congresului, discuţii; oamenii şi-au luat angajamente a căror indeplinire este urmărită cu perseverenţă la locurile de muncă, au apărut panouri şi grafice care le vorbesc forestierilor despre sarcinile lor, pe care aceştia le urmăresc şi le modifică in funcţie de modificările planului, survenite pe parcurs. Pentru că sarcinile iniţiale ale planului suferă modificări determinate de priceperea şi hărnicia oamenilor, se amplifică, se îmbogăţesc. Se ivesc metode noi de muncă, se descoperă noi rezerve care vin să îmbogăţească planul frăţial, să accelereze îndeplinirea lui înainte de termen.Pasajul de mai sus pe care l-am citat din raportul tovarăşului Gheorghe Gheorghiu-Dej la Congresul aliniei al partidului, stă mereu în faţa colectivului de muncă de aici, ca o chemare fierbinte şi permanentă a partidului adresată lor, forestierilor, iar realizările lor frumoase, lupta pentru mai mult şi mai bine, constituie răspunsul lor demn, ataşamentul şi dragostea lor faţă de partid, care întrunit în cel de al lll-lea Congres, a trasat măreţul program de desăvîrşire a construcţiei socialiste. S -a extins în exploatări munca un acord global în brigăzi complexe, s-au intensificat cursurile de minim tehnic, se instruieşte mereu personalul la locul de muncă, s-a organizat mai bine întrecerea socialistă care se analizează periodic, s-au construit funiculare de tip „Mîneciu“ in parchetele Ticeu, Tisieu, Fătăciuniţa şi Orşova, înlocuindu-se canalele de uscat şi de apă şi unele drumuri de tras şi podiţe, costisitoare. Rezultatul? Prin construirea funicularelor in lungime de peste 9 Km s-au economisit 2.358 mp material lemnos atit de necesar construcţiilor socialiste ce se înalţă pe tot întinsul patriei, ceea ce echivalează cu o economie in bani de 353.700 lei. Prin construirea ( cca. 5.000 mp lămpi de încărcare din material degradat care altădată se folosea numai pentru foc, s-a realizat de asemenea o economie de 76.000 lei, iar prin micșorarea continuă a pierderilor in exploatările forestiere, una din sarcinile trasate de Congres, s-au ciștigat în perioada ianuarie—august a acestui an, cu 1.060 mc răşinoase şi 59 mc fag mai mult faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, ceea ce echivalează cu o economie de cca. 100.000 lei. De altfel — şi acest lucru trebuie bine subliniat spre mândria colectivului de muncă de aici — sarcina de reducere a pierderilor în procesul de exploatare pusă de Congresul partidului a fost realizată cu succes la F. Reghin, atit la răşinoase cît şi la fag. Şi, totuşi, în această direcţie mai sînt rezerve cărora comuniştii, tehnicienii, fiecare om al muncii din acest sector, acordîndu-le atenţie in permanenţă, vor putea obţine în viitor rezultate şi mai frumoase. Şi de acest lucru suntem siguri, pentru că la I. F. Reghin sunt oameni de nădejde aşa cum o dovedesc însăşi faptele lor, ca Matei Dumitru, Szász Alexandru, Pop Zaharie, Tudoran Valentin, Muntean Ioan şi alţii, mulţi alţii care angrenaţi în uriaşa luptă pentru socialism a întregului nostru popor muncitor, îşi aduc contribuţia lor de preţ în sectorul lor de muncă, la propăşirea patriei. Raportul tovarăşului Gheorghe Gheorghiu-Dej prezentat la Congres, documentele Congresului, constituie o chemare înflăcărată adresată lor de partid, o călăuză permanentă şi sigură în munca acelora care în creierii munţilor, doborină copaci, trimit in toate unghiurile ţării lemnul necesar marilor şantiere ale construcţiei socialiste, fie acolo de sus, din munţi, bucurindu-se de toate binefacerile regimului democrat-popular, alături de întregul nostru popor, în lupta pentru realizarea sarcinilor trasate de Congresul al IlI-lea al partidului, ei transmit in aceste zile, delegaţiei române în frunte cu cel mai iubit fiu al poporului nostru — tovarăşul Gheorghe Gheorghiu- Dej — la cea de a 15-a sesiune a Adunării Generale a O.N.U., succes deplin în nobila sa misiune de pace. Pentru că pacea şi socialismul sunt două noţiuni de nedespărţit pentru poporul nostru. 1. SIMA