Steaua Roşie, septembrie 1961 (Anul 10, nr. 207-232)

1961-09-22 / nr. 225

La Fabrica de conserve „Mureşeni din Tg. Mureş, în aceste zile în această perioadă, cunoscută ca o perioadă de vîrf în activitatea fabricii, harnicele muncitoare ce străduiesc să prepare o cantitate cît mai mare de conserve de legume şi fructe. Printre fruntaşele fabricii se numără şi muncitoarele Fülöp Margareta I, Geretz Rozalia, Fülöp Margareta II şi Bariu Maria (fotografia de sus) care îşi depăşesc sarcinile de plan zilnic cu 10 la sută. Pentru asigurarea unei producţii mereu crescînde de conserve, o atenţie deosebită se acordă mecanizării diferitelor operaţiuni. Zilele trecute lăcătuşii Bodó Mihai şi Peter Carol au început plantarea unei noi maşini de închis cutii de conserve şi borcane tip „Omnia“. EXEMPLUL COMUNIŞTILOR Pe îmbunătăţirea calităţii produselor un accent deosebit continuă să se pună şi la I.F. Odorhei. La sectorul de industrializare de pildă, s-au înregistrat rezultate remarcabile in acest domeniu. Angajamentul luat de acest colectiv pe întreg anul, de a obţine in cantitate de 1 la sută peste sarcina planificată cherestea răşinoase de calitate superioară, a fost deja depăşit. Cantitatea cherestelei de calitate bună, dată peste plan in cele opt luni care s-au scurs în acest an, este de 742 mc. In luna august, planul de producţie la răşinoase a fost realizat în proporţie de 108 la sută. Transformlnd acest procent in mc, se poate constata cu uşurinţă că volumul cherestelei date peste plan este de ordinul zecilor. Asemenea rezultate sunt posibile ca urmare a aplicării a numeroase măsuri tehnico-organizatorice, menite să aducă un aport cit mai mare la îmbunătăţirea calităţii produselor, a folosirii maşinilor la maximum de capacitate, precum şi a aplicării în producţie a unui mare număr de inovaţii, raţionalizări şi a celor mai avansate metode de muncă. Iată numai un singur exemplu. Prin schimbarea avansului la gatere, din intermitent la continuu, s-a reuşit să se ridice simţitor indiciilor de utilizare. In acest fel, in luna august, s-a obţinut un indice de utilizare de 95,7 la sută, faţă de 94,5 cit era planificat. Şi în ceea ce priveşte aportul inova■iilor se poate menţiona că s-au I făcut mari progrese. Majoritatea inovaţiilor aplicate în acest an au fost concepute pe tema îmbunătă- I ţirii calităţii. Este de menţionat faptul că numărul lor a crescut J considerabil faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut (în 1960, în prismele 8 luni erau înaintate cabinetului tehnic 33 propuneri, în timp ce în anul curent numărul lor a ajuns la 60). Unul din factorii cei mai importanţi care stau la baza succeselor obţinute de acest harnic colectiv este buna organizare şi desfăşurare a întrecerii socialiste. Îndrumat în permanenţă de organizaţia de bază P.M.R., comitetul sindicatului de la I.F. Odorhei a reuşit să mobilizeze marea majoritate a muncitorilor în întrecerea socialistă, care în comparaţie cu anii precedenţi, în acest an cuprinde cel mai mare număr de muncitori. Muncitorii, echipele, secţiile şi sectoarele acestei întreprinderi au ştiut să-şi organizeze mai bine munca, studiind posibilităţile de a folosi cît mai raţional fiecare metru cub de masă lemnoasă, iar numărul fruntaşilor în producţie este în continuă creştere. Alături de cunoscuţii fruntaşi ai întreprinderii, au apărut alţii, noi, cu realizări frumoase. Comuniştii, oameni de nădejde ai întreprinderii, se ocupă îndeaproape de tovarăşii lor de muncă .Cu răbdare şi mult calm, prin exemplul lor personal, ei au reuşit să sădească fiecăruia dorinţa de a munci cu mai mult simţ de răspundere, de a îmbunătăţi şi mai mult calitatea produselor. Brigada de gaterişti condusă de comunistul Lukács Marton, printr-o bună organizare a locului de muncă a reuşit în luna trecută să-şi depăşească sarcinile de plan cu 9 la sută, obţinînd în acelaşi timp primul loc în întrecerea pentru cherestea de calitate superioară. Comuniştii Bende Jeno, de la depozitul de buşteni, circularistul Elekes Ferencz, şeful de echipă Borbély Iosif, sunt cîţiva dintre muncitorii fruntaşi care prin exemplul lor personal şi prin grija pe care o acordă zilnic îmbunătăţirii calităţii produselor, au reuşit să atragă în iureşul întrecerii socialiste pe toţi muncitorii sectorului de industrializare. Dacă brigada complexă de la expediţie, condusă de Erős Ştefan a reuşit în luna trecută să-şi depăşească planul de transport cu 13 la sută şi să reducă complet locaţiile, dacă sortatorii Lukácsi Gergely şi Nagy György reuşesc zi de zi să-şi depăşească sarcinile de plan şi să execute o sortare ireproşabilă, dacă galeristul Leonhard Gheorghe şi toţi ceilalţi muncitori, obţin zilnic noi succese, un merit deosebit au in aceasta comunistii, care au fost tot timpul exemple demne de urmat. P. GIURGIU PE URMELE MATERIALELOR PUBLICATE „Cum priveşte colectivulFabricii de conductori din Tg. Mureş problema productivităţii muncii ?“ In urma apariţiei articolului cu titlul de mai sus, conducerea fabricii de conductori ne-a comunicat măsurile luate în vederea remedierii lipsurilor semnalate. Articolul a fost prelucrat în faţa colectivului de ingineri, tehnicieni şi muncitori fruntaşi în producţie, insistîndu-se mai ales asupra părţilor negative semnalate. .Colectivul a recunoscut în unanimitate justeţea criticii. S-au luat imediat măsuri în vederea completării zilnice a graficelor de producţie şi s-au planificat schimburi de experienţă între fruntaşii în producţie şi ceilalţi muncitori. De altfel, conducerea fabricii consideră articolul ca un ajutor preţios în munca colectivului şi aşteaptă în continuare sprijinul ziarului nostru. „iind ceva se execută fără atenţie”( In articolul cu titlul de mai sus a fost criticat Sfatul popular al oraşului Tîrnăveni pentru felul cum a fost executat pavajul de pe strada Vasile Roaită, care a început să se desprindă, pietrele s-au ridicat, iar în locul lor iau apărut gropi care s-au umplut cu apă. Răspunzînd La acest articol, Comitetul executiv al Sfatului popular al oraşului Tîrnăveni ne comunică, că lipsurile semnalate se datoresc faptului că nici sfatul popular şi nici I.G.R.T., executantul acestei lucrări, nu au sesizat condiţiile existente la faţa focului, pentru a putea lua măsurile necesare în vederea executării unor lucrări de bună calitate şi durabile. înaintea executării pavajului ar fi trebuit studiată posibilitatea canalizării apelor de infiltraţie şi trebuia construită o fundaţie din piatră spartă, pentru ca pavajul să nu cedeze la sarcini mari. In prezent strada este reparată şi deocamdată, pe acest traseu s-a interzis circulaţia maşinilor de mare tonaj. In cursul anului 1962 se va executa un drenaj pentru canalizarea apelor si strada va fi reparată. STEAUA ROȘIE In ajutorul.. . amatorilor Pe luciul apelor plutesc frunzele toamnei și bărci ale căror vîsle împrăştie miliarde de stropi sclipitori de diamant în razele soarelui; mai încolo, la uriașa hală a fabricii de mobilă, pe cerul senin se profilează silueta omului, executînd ultimele lucrări de finisaj; pe ogoare tractofofre şi semănători lasă în urma lor un praf auriu; în sat se inaugurează[un cămin cultural, un băieţaş şi]jo fetiţă prinşi de mînă, fac primii paşi spre şcoală, care-i aşjjjteaptă cu drag. Iată aspecte, momente ale vieţii prezente, care se cer prinsepentru a rămîne mărturii pentru fanii care vin. In alb-negru sau culori, fotografiile sînt chemate să păstreze peste ani aceste aspecte ale vie- | ţii şi ale muncii creatoare. Măiestria redării umbrelor şi penumbrelor, a luminii, poate fi considerată artă. Şi arta instantaneelor frumoase cere:muncă, price/opere şi înainte de toate mijloc de /realizare, aparate şi filme. Numeroşi sînt amatorii şi mulţi din- t tre aceştia muncitori care grupaţi şi în cercuri pe la fabricile „EncselMauriciu“, „Electro-Mureşul“ sau ( Casa de cultură a sindicatelor j sacrifică dpă amieze pentru a /(realiza un lucru frumos, util. r\ Material au, şi încă bun, şi din (Jce în ce mai mult. (ij Şi pentru a le satisface cerinţele, desfacerii acestor articole • jjse acordă mereu mai mare atenţţie. Dovadă: magazinul specialisat în articole foto deschis recent n pe strada Bolyai, la parterul unnui nou bloc. Iluminate fluorescent, aparatele ide fotografiat din marile vitrine [exterioare şi din interior te îmbie ([să le vezi, să le cumperi. In interiorul magazinului, multitudinea ([articolelor expuse te reţin şi maimult. Multe, foarte multe aparate, ideea cele mai simple la cele maicomplexe, exponometre, sistemede filtre, trepiede, hârtie foto, forme, aparate de mărit, substanţechimice, albume şi altele sunt dolovezi ale abundenţei existente şiîn acest domeniu de activitate. Aranjate cu gust, cu pereţii acoperiţi în partea de sus cu uriaşe fotografii artistice oglindind (munca creatoare, peisaje marineşi montane, magazinul în carepredomină materialul plastic, se încadrează în şirul frumoaselor [i şi elegantelor unităţi comerciale,deschise în ultima vreme în oraşul Tîrgu-Mureş. Şi mai are ceva magazinul, însă mascat cu o uşă: un laborator foto pentru developarea filmelor pentru amatori, P, ROMEO ■^oo.--------- Unităţile metalurgică şi poligrafică se menţin fruntaşe Printre întreprinderile din oraşul Miercurea-Ciuc care au încheiat cele 8 luni expirate cu realizări deosebite se numără şi intreprinderea locală „7 Noiembrie“ Aici, prin buna organizare ş desfăşurare a întrecerii socialiste planul producţiei globale pe perioada amintită s-a depăşit cu 6,9 la sută, iar al producţiei marfă a fost realizat în proporţie de 106,6 la sută. De asemenea, la beneficii s-au realizat 221.000 lei peste plan. Realizări frumoase s-au înregistrat şi la reducerea preţului de cost. Faţă de 247.000 lei cît era planificat să se reducă, s-a obţinut în cele 8 luni o reducere de 516.000 lei. In fruntea întreceri socialiste continuă să se menţină secţiile metalurgică şi poligrafică. [A fost elaborat proiectul unei noi maşinii-melte automate KRAMATORSK (Agerpres). — La uzina constructoare de maşini-unelte din Kramatorsk (Ucraina) a fost elaborat proiectul unei noi maşini-unelte automate pentru efectuarea găurilor adînci în cele mai rezistente lingouri din oţel aliat cu o viteza de 8—12 m pe ora. Noua maşină-unealtă are un randament de 5—8 ori mai mare decit maşinile existente, ea este de două ori mai uşoară. Pe această maşină piesa nu se învîrteşte ca de obicei, ci este fixată şi este prelucrată cu burghie inelare speciale. Maşini originale necunoscute încă în tehnica mondială LENINGRAD (Agerpres). După cum se ştie, săparea fundaţiilor construcţiilor din ţinuturile îngheţului veşnic prezintă mari dificultăţi. In prezent, filiala Institutului pentru maşini de construcţii şi rutiere a proiectat pentru aceste ţinuturi două maşini originale necunoscute încă în tehnica mondială. Una din aceste maşini poate săpa în ţinuturile îngheţului veşnic un şanţ lat de 31 m şi lung de 5 m. Cealaltă maşină poate fora o sondă cu un diametru de aproximativ un metru şi o adîncime de 15 metri, a început construirea celei mai mări termocentrale dintirr.s. MOSCOVA 20 (Agerpres). — In apropiere de oraşul Konakovo pe Volga a început construirea celei mai mari termocentrale din U.R.S.S. cu o putere de 2.800.000 kW. Noua centrală electrică va funcţiona cu gaze şi va consuma anual pînă la 4 miliarde mc. Ea va alimenta cu curent electric întreprinderile, orașele și satele din regiunile Moscova, Leningrad, Kalinin, Smolensk, Kostroma, Vologda. La construirea ei vor fi folosite pe scară largă panourile prefabricate, ceea ce va da posibilitatea ca centrala electrică să fie pusă în funcţiune peste 29 de luni în timp ce înainte pentru construirea unei termocentrale cu o putere mai mică era nevoie de 3—4 ani. Primul agregat cu o putere de 300.000 kW va produce curent pentru industrie în anul 1963. Uzina metalurgică din Leningrad şi uzina de turbogeneratoare din Harkov au întocmit proiectele tehnice pentru două turbogeneratoare de cîte 800.000 kW fiecare. Asemenea agregate vor fi instalate pentru prima oară în practica mondială. Se prevede, de asemenea, ca la această termocentrală să se monteze cazane unice cu o productivitate pînă la 2.400 tone aburi pe oră. Pentru a răci şi condensa aburul care trece în decurs de 24 de ore prin turbine este nevoie să se pună în condensatoarele turbinelor o cantitate de apă de cîteva ori mai mare decit consumă populaţia şi industria Moscovei. Apa caldă folosită se va scurge printr-un canal special in golful Moskoviţk al fluviului Volga, făcînd ca acesta să nu mai îngheţe. In această regiune se vor construi mari sere care vor putea furniza în cursul întregului an legume pentru populaţia din oraşele şi aşezările apropiate. La termocentrala de la Konakovo numeroase operaţiuni vor fi efectuate de maşini automate, de maşini electronice şi de alte instalaţii. De la Comisia regională de fotbal La ultima şedinţă a Comisiei de fotbal de pe lîngă Consiliul U.C.F.S. al Regiunii Mureş-Autonomă Maghiară au fost luate o serie de hotărîri şi măsuri în vederea îmbunătăţirii activităţii fotbalistice. Pe lîngă altele s-a analizat comportarea nesportivă şi indisciplinată a unor jucători pe terenul de sport, luîndu-se totodată şi măsurile necesare. In general, meciurile din campionatul regional de fotbal se desfăşoară în bune condiţiuni, în limitele sportivităţii şi respectului faţă de exigenţele publicului spectator. Sportivii, educaţi în spiritul dragostei şi devotamentului faţă de partid şi patrie, se străduiesc să satisfacă exigenţele spectatorilor, printr-o comportare tehnică la un nivel corespunzător, cît şi printr-o atitudine demnă de sportivii de tip nou. Din păcate însă, mai sunt unii fotbalişti — e drept puţini la număr — care nu se încadrează în disciplina colectivului lor, avînd ieşiri nesănătoase pe terenul de sport, fapt ce umbreşte comportarea formaţiunilor din care fac parte. Aceştia lovesc intenţionat adversarul, fac reclamaţii cu privire la deciziile arbitrilor, aduc injurii jucătorilor, echipei adverse sau chiar spectatorilor. Astfel de elemente huliganice nu au ce căuta pe terenurile noastre de sport. In ultima şedinţă a Comisiei regionale de fotbal, jucătorii care au avut astfel de ieşiri au fost suspendaţi pe cîte 6 şi 4 etape de campionat, după cum urmează : Berei Alexandru (Gloria Tg. Mureş) care în meciul cu Chimica Tîrnăveni a lovit intenţionat adversarul, fără minge, a fost suspendat pe 6 etape; Urse Tănase (Mureşul Topliţa) care a avut o comportare nesportivă faţă de arbitru a fost de asemenea suspendat pe 6 etape. Pop Septimiu (Mureşul Luduş) pentru lovirea intenţionată a adversarului a primit o suspendare pe 4 etape. De asemenea au mai fost suspendaţi pe cîte una sau două etape, alţi fotbalişti cu atitudini necorespunzătoare. In altă ordine de idei, se impune ca şi publicul spectator să respecte efortul depus pe teren de jucători, încurajînd în mod civilizat echipa preferată. Comisia regională de fotbal a luotărit ca toate meciurile programate, cu excepţia celor din Tg. Mureş şi Luduş, să înceapă laorile 1% ★ Manifestări sportive FOTBAL. In cadrul celei de-a IV-a clape a campionatului categoriei „B“ la fotbal, pe stadionul „23 August" din Tg.Mureş, duminică 24 septembrie cu începere de la orele 16, fruntaşa clasamentului seriei a IlI-a, „Mureşul“ se întîlneşte în meci derbi al oraşului, cu I.R.A. BASCHET. Intre 22 şi 24 septembrie, pe terenul din parcul sportiv „Voinţa“ din Tg.Mureş se organizează un concurs de baschet dotat cu „Cupa Regiunii Mureş- Autonomă Maghiară“ la care participă 4 echipe divizionare masculine: „Steagul Roşu“ Braşov, „Ştiinţa“ Cluj, „Voinţa“ şi „Dinamo“ Tg. Mureş. Meciurile se desfăşoară sistem turneu după următorul program: vineri, cu începere de la orele 18,30, sîmbătă de la orele 15,30, iar duminică de la orele 10, ★ BOX. — In cadrul celei de-a 3-a etape a Campionatului republican de box pe echipe, sîmbătă seara de la orele 20, în parcul sportiv „Voinţa“ din Tg.Mureş se vor întîlni echipele „Mureşul“ Tg.-Mureş şi „Steagul Roşu“ Braşov. HANDBAL. Duminică seara, de la orele 19, în parcul sportiv „Voinţa" se dispută meciul din cadrul campionatului categoriei „A“ la handbal în 7, dintre echipele feminine „Mureşul“ Tg.-Mureş şi „Rapid“ Bucureşti, campioana ţării şi actuala fruntaşă a clasamentului. TENIS DE CIMP. — Comisia de tenis de cîmp de pe lîngă Consiliul U.C.F.S. al Regiunii Mureş-Autonomă Maghiară organizează la Reghin în zilele de 22, 23 şi 24 septembrie un concurs individual (seniori, senioare şi juniori şi junioare) de tenis de cîmp, dotat cu „Cupa oraşului Reghin“, la care participă sportivi din Cîmpina, Lupeni, Baia Mare, Sf. Gheorghe, Gheorghieni, Tg. Mureş şi Reghin. PAUL IOAN COCH ———— ★ ★ 3 Perspectivele dezvoltării siderurgiei în U.R.S.S. MOSCOVA (Agerpres). — TASS transmite: In prezent Uniunea Sovietică dispune de toate mijloacele pentru a dezvolta industria metalurgică în proporţii practic nelimitate. După cum prevede proiectul de Program al P.C.U.S., producţia de oţel a U.R.S.S. va ajunge peste 20 de ani la 250 milioane tone anual. In prezent, întreaga lume, fără ţările socialiste, produce mai puţin oţel decit va produce în anul 1980 numai Uniunea Sovietică. In ce priveşte nivelul de folosire al agregatelor metalurgice, U.R.S.S. a depăşit deja ţările capitaliste. Producţia de oţel pe metrul pătrat de suprafaţă a vetrei cuptoarelor Martin este în U.R.S.S. de 7,7 tone in timp ce în S.U.A. ea este de 6—6,5 tone. In decurs de 20 de ani, în U.R.S.S. vor fi reconstruite întreprinderile metalurgice existente şi se vor construi noi întreprinderi cu ciclul metalurgic complet. Metalurgia feroasă se va dezvolta intr-un ritm foarte înalt în Siberia şi Kazahstan. Ponderea regiunilor din răsărit (fără Ural) în producţia de metale feroase a U.R.S.S. va creşte considerabil. Se va construi o nouă bază metalurgică a U.R.S.S. pentru satisfacerea necesităţilor de metal ale regiunilor centrale din ţară, care va folosi bogăţia inepuizabilă a minereurilor de fier din anomalia magnetică de la Kursk. In următorii ani, o serie de întreprinderi mari ale metalurgiei feroase printre care combinatele de la Magnitogorsk, Kuzneţk şi Nimetaghil vor fi transformate în întreprinderi experimentale model, în ce priveşte nivelul de mecanizare şi automatizare. Experienţa lor va fi aplicată apoi şi în alte uzine metalurgice. In numeroase întreprinderi vor fi construite cele mai mari cuptoare din lume. La noile cuptoare se vor folosi pe scară largă maşinile de calculat. Tendinţa principală în dezvoltarea producţiei de oţel în U.R.S.S. o constituie sporirea continuă a capacităţii agregatelor, extinderea folosirii metodei de elaborare a oțelului în convertizoare cu folosirea oxigenului. Se prevede să se construiască cuptoare Martin cu o capacitate de 600—900 tone, convertizoare cu o capacitate de peste 100—250 tone, cuptoare electrice cu o capacitate de 100, 200 și 300 tone. In numeroase întreprinderi se prevede să se construiască instalaţii pentru turnarea continuă a oţelului. Cu ajutorul acestor instalaţii se vor produce suplimentar cîteva milioane tone laminate anual. Cantitatea principală de minereuri de fier se va obţine în U.R.S.S. în întreprinderi cu o capacitate de peste 10 milioane tone. Aproximativ 80 la sută din cantitatea de minereuri se prevede să se obţină prin metode de exploatare la zi. In prezent specialiştii sovietici elaborează procedee şi procese metalurgice mai eficiente. Unul din acestea este obţinerea directă a fierului din minereuri. O problemă a viitorului este, de asemenea, crearea unei uzine metalurgice de tip nou cu proces continuu. Cel de-al XXII-lea Congres al P.C-U.S. de pe Volga, Hidrocentrala Pentru următoarele 24 de ore: Vreme în general frumoasă, cu cerul puţin noros. Temperatura staţionară, noaptea va fi cuprinsă între 1 — 10 grade, iar ziua între 12—20 grade. Vînt slab din nord. Dimineaţa brumă la altitudinile de t peste 600 rou