Steaua Roşie, octombrie 1961 (Anul 10, nr. 233-258)

1961-10-17 / nr. 246

Noua clădire din Kremlin unde își începe azi lucrările Conesul al XXII-lea al Partidului Comunist al Uniunii Sovietice. Larga participare a maselor la dezbaterea proiectului de Program Iată că au început lucrările celui de al XXII- lea Congres al P.C.U.S. Numai în cursul primei luni de la publicarea proiectului de Program al P.C.U.S., la numeroasele adunări consacrate dezbaterii lui au participat peste 20,5 milioane de oameni, din care peste un milion şi jumătate au luat cuvîntul, făcînd propuneri valoroase. Oamenii sovietici fac de asemenea însemnări despre ideile şi sentimentele pe care le trezeşte în ei proiectul, sub forma unor scurte note sau articole, care sunt publicate zilnic de numeroase ziare. In ceie ce urmează redăm cîteva spicuiri din propunerile formulate în presa sovietică. Intr-un articol publicat în ziarul „Pravda“ primul-secretar a! Comitetului P.C.U.S. al regiunii Perm, Galansin, propune accelerarea luării unei hotărîri în ce priveşte transferarea unei părţi a apelor fluviilor nordice Peciora şi Vitcegda spre bazinul fluviului Volga şi al rîului Kama (afluent al Volgai). Aceasta ar permite construirea unor noi centrale hidro-electrice, cu o capacitate totală de 11 milioane kW/ora. Astfel s-ar putea duce la bun sfîrşit electrificarea Uralului occidental. Proiectul de Program prevede o serie de măsuri privind creşterea atribuţiilor sindicatelor. Un conducător al Consiliului sindicatelor din regiunea Taşkent, Khaidev, consideră că prevederile obiectivelor economice trebuie aplicate în fiecare întreprindere după un studiu minuţios efectuat de consiliile permanente de producţie, de muncitorii şi întregul personal al întreprinderilor. Proiectul de Program subliniază necesitatea reînnoirii sistematice a organelor alese ale partidului şi sovietelor. Gonniarov, deputat al sovietului din oraşul Moscova este de părere că această reînnoire va trebui să se refere cu prilejul fiecărei alegeri la cel puţin jumătate din posturile eligibile. Aceasta va permite o participare mai largă a maselor la conducerea treburilor obşteşti. In Ekonomieeskaia Gazeta, primul-secretar al Comitetului de partid al lakuţiei, Borisov, arată perspectivele dezvoltării acestei republici autonome in care se extrag mari cantităţile aur, huilă, mica, cositor, şi alte minereuri. Această republică e principala furnizoare de diamant a Uniunii Sovietice. In ultimii ani s-au descoperit aici şi zăcăminte de petrol şi de gaze naturale. Autorul articolului arată că republica va putea să producă cu mult mai multe materii prime minerale. In acest scop însă lucrările de prospecţiuni geologice vor trebui extinse şi ar fi de dorit ca în anii următori să se mai construiască aproape 500 km de linii ferate, pentru îmbunătăţirea transporturilor materiilor prime la întreprinderile prelucrătoare. „Elementul artistic va insuieţi şi mai mult munca, va înfrumuseţa traiul şi-l va înnobila pe om“ , se spune în proiectul de Program al P.C.U.S. Ziarul „Komsomolskaia Pravda“ a consacrat un articol comsomoliştilor din întreprinderile oraşului Riga, adepţi entuziaşti ai esteticii industriale. Nu de mult, la Riga a avut loc prima conferinţă din U.R.S.S. consacrată esteticii industriale. In baza propunerilor făcute de participanţii la această conferinţă, pe lingă fiecare Sovnarkhoz se vor crea consilii care vor avea atribuţia de a contribui la transformarea întreprinderilor sub acest aspect. De asemenea s-a propus înfiinţarea unui institut naţional de cercetări in domeniul esteticii industriale, respectiv desenarea unor uzine-pilot, care vor constitui surse de inspiraţie în ce priveşte rezolvarea unor asemenea probleme ca instalaţiile din ateliere, tulparea pereţilor şi echipamentului, amplasarea localurilor de deservire şi a atelierelor pe teritoriul uzinei, etc. La Hidrocentrala Ciukurgan, R.S.S. Uzbecă, ai cărei constructori, angajaţi în întrecere în cinstea celui de-al XXII-lea Congres al P.C.U.S, şi-au luat angajamentul să pună în funcţiune înainte de termen două hidroagregate şi să dea primul curent electric pînă la cea de-a 44-a aniversare a Marii Revoluții Socialiste din Octombrie. UI EXEMPLU DAT LUMII ÎNTREBI... La sfîrşitul perioadei de douăzeci de ani, suma fondurilor sociale de consum va reprezenta aproximativ jumătate din suma totală a veniturilor reale ale populaţiei. Aceasta va da posibilitatea de a se asigura pe seama societăţii: — întreţinerea gratuită a copiilor în instituţiile pentru copil şi în şcolile-internat (la dorinţa părinţilor); — asigurarea materială a persoanelor inapte de muncă; — invăţămîntul gratuit în toate şcolile; — asistenţa medicală gratuită pentru toţi cetăţenii, inclusiv asigurarea cu medicamente şi tratamentul senatorial al bolnavilor; — folosirea gratuită a locuinţelor şi a serviciilor comunale; — folosirea gratuită a transporturilor comunale; — folosirea gratuită a unor servicii social-culturale; — reducerea treptată a tarifelor pentru folosirea caselor de odihnă, a pensiunilor şi a bazelor turistice şi în parte, folosirea lor gratuită; — asigurarea tot mai largă a populaţiei cu ajutoare, înlesniri şi burse (ajutoare băneşti pentru mame singure, burse pentru studenţi); — trecerea treptată la alimentaţia publică gratuită (prinzuri) în întreprinderi, instituţii şi pentru colhoznicii ocupaţi în producţie. In felul acesta, statul sovietic va oferi lumii întregi un exemplu de satisfacere cu adevărat deplină şi atotcuprinzătoare a nevoilor materiale şi culturale crescinde ale omului. (Din proiectul de Program al P.C.U.S.) Cel mai mare radiotelescop din lume In Uniunea Sovietică se construieşte un radiotelescop în formă de cruce, care va fi cel mai mare din lume. Antenele sale vor ocupa o suprafaţă de 80.000 mp. In prezent se termină montarea braţului telescopului „Est-Vest“ cu o lungime de un kilometru, 37 de piloni, lavînd înălţimea de 22 m susţin 37 de antene parabolice. Fiecare parabolă are dimensiunea de 40 metri. Diferenţa de înălţime a pilonilor nu depăşeşte doi milimetri pe toată lungimea braţului. Oglinda telescopului, formată din 430 de sîrme-antene, lavînd fiecare lungimea de 1 km, poate fi îndreptată în orice direcţie a bolţii cereşti la comanda de la pupitrul de dirijare. Telescopul se construieşte în împrejurimile Moscovei, la staţiunea de radioastronomie a Institutului de fizică „Lebedev“ al Academiei de Ştiinţe a U.R.S.S. STEAUA ROȘIE La foc de cinste automatizarea si mecanizarea Am urmărit şi urmăresc cu interes in ziare şi reviste, marile realizări obţinute de marea noastră prietenă, Uniunea Sovietică. Am luat cunoştinţă cu deosebită bucurie de proiectul de Program al P. U. S.; am citit despre uriaşele transformări ce vor avea loc în Uniunea Sovietică în următorii 20 de ani. Ele sunt de-a dreptul uluitoare, şi Program, printre sarcinile partidului în domeniul construcţiei economice, al ereitcii şi dezvoltării bazei tehnico-materiale a comunismului, la loc de frunte figurează automatizarea, mecanizarea complexă, cibernetica. Prin aceasta, aplicată în toate sectoarele de producţie a bunurilor materiale, se va ajunge ca în Uniunea Sovietică săptămîna şi ziua de lucru să fie cea mai scurtă din lume şi cea mai bine retribuită, iar prietenii noştri, muncitorii sovietici, să dispună de tot mai mult timp, nu numai pentru odihnă, dar şi pentru ridicarea continuă a nivelului lor cultural. Programul P.C.U.S dă un puternic avînt muncii creatoare a entuziaştilor constructori ai comunismului. Pe baza ştiinţei şi tehnicii celei mai înaintate din lume, a ţării care a reuşit să trimită primii oameni în Cosmos, sunt sigură că în următorii 20 de ani se vor înfăptui transformări uriaşe care vor situa Ţara Sovietelor cu mult în fruntea întrecerii cu capitalismul. Darurile făcute de colectivele muncii comuniste Congresului al XXII- lea al P.C.U S., cit si marile realizări obţinute în industrie, în construcţii, pretutindeni in Uniunea Sovietică în ajunul Congresului, ne dovedesc că în fiecare zi în U.R.S.S. se înfăptuiesc mari transformări. Fabrica în care lucrez este complet înzestrată cu utilaj sovietic de o mare productivitate, executat la nivelul tehnicii celei mai înaintate. Maşinile automate ne dau posibilitatea nouă, muncitoarelor, să le deservim uşor şi bine, să realizăm cu ele o productivitate înaltă. Flaierele de la Filatura de in din Gheorghieni cu furcă suspendată, cu turaţie de 1000 ture pe minut, sunt unele din cele mai moderne ■ utilaje. La secţia linguri, unde eu lucrez, maşinile automate prevăzute cu dispozitive semiautomate de ridicare a levatei, îmi permit mie I şi tovarăşelor mele de muncă să lucrăm deodată cu 100 de tuse. Cînd fusele s-au umplut, apăsăm pe o pedală, levata se ridică și noi înlocuim cele 100 de fuse. Tovarăşele mele de la bobinat şi canetat lucrează de asemenea la maşini automate cu cite 10—14 fire deodată. Maşinile sînt înzestrate ca înnodătoare ..Başchirov", cu ajutorul cărora se asigură innodarea rapidă şi de calitate superioară. Minunatele maşini automate ne ajută să lucrăm mai bine, mai repede, la un nivel calitativ tot mai înalt, ne asigură in acelaşi timp sporirea continuă a productivităţii muncii şi ridicarea cîştigului nostru mediu. Am învăţat să le deservim ştiinţific şi cu siguranţă. Ne bucurăm din inimă de succesele constructorilor comunismului, de perspectivele luminoase ce le deschide Congresul al XXII-lea în faţa lor, în faţa popoarelor întregii lumi şi urăm lucrărilor Congresului succes deplin, spre binele nostru, al tutor. IACOB GHIZELA, muncitoare la secţia ringuri de la Filatura de in ..8 Martie“ din Gheorghieni Uzina siderurgică V. I. Lenin din Jdanov. In foto: Brigada de montori a lui Pavel Hratusenko care lucrează la montarea cuptoarelor Martin depăşindu-şi sistematic normele în cinstea celui ___________________de al XXII-lea Congres al P.C.U.S.____________________________ 1 Gîndurile noastre se îndreaptă spre Moscova Astăzi încep lucrărileCongresului Partidului Comunist al Uniunii Sovietice, care pentru oamenii muncii, bărbaţi şi femei, tineri şi bătrini din patria noastră înseamnă o mare bucurie. Ca gospodină, soţie, mamă a trei copii, şi eu urmăresc cu mult interes marile înfăptuiri ale ţării care a păşit pe drumul făuririi comunismului, visul de aur al omenirii. Am studiat şi eu proiectul de Program al P.C.U.S., din care multe lucruri mi-au rămas întipărite în inimă. Am citit despre sarcinile măreţe ale P.C.U.S. în asigurarea în U.R.S.S. a celui mai înalt nivel de trai din lume. Am citit şi acel aliniat care prevede asigurarea condiţiilor necesare pentru reducerea şi uşurarea muncii femeii în gospodăria casnică, în care scop se va extinde producţia maşinilor, dispozitivelor şi aparatelor electrice de uz casnic, perfecţionate şi ieftine. Proiectul de Program prevede mărirea concediilor de naştere, munci relativ mai uşoare pentru femei şi suficient retribuite, mărirea reţelei de instituţii de ocrotire a mamei şi copilului. In cel de al doilea deceniu, după cum este prevăzut în proiectul de Program, oamenii muncii vor beneficia de primuri gratuite în întreprinderi şi instituţii, ca şi colhoznicii ocupaţi in producţie; fiecare familie, dacă va voi, va avea posibilitatea să-şi ţină gratuit copiii şi adolescenţii în instituţii pentru copii. Aceasta înseamnă că viaţa femeii, a mamei, va fi mult mai uşoară nu numai din punct de vedere material ci şi mult mai destinsă din punct de vedere moral, o mare parte din răspunderea pe care o avea, fiind luată de către stat. Pe noi, femeile, ne interesează şi problema locuinţelor, asigurarea confortului în viaţa de toate zilele. In proiectul de Program al P.C.U.S. partidul trasează sarcina rezolvării celei mai arzătoare probleme a ridicării bunăstării poporului sovietic — problema locuinţelor. Aceasta înseamnă un cămin spaţios, comod, o locuinţă sănătoasă unde gospodina poate să-şi desfăşoare şi mai comod activitatea. Am reţinut printre altele cu mare satisfacţie şi prevederile din aliniatul în legătură cu îmbunătăţirea condiţiilor de trai ale familiei şi a situaţiei femeii, înlăturarea completă a rămăşiţelor situaţiei inegale a femeii — asigurarea condiţiilor necesare pentru reducerea şi uşurarea muncii femeii în gospodăria casnică, pentru crearea posibilităţii îmbinării maternităţii fericite cu participarea activă a femeii la munca socială şi obştească. S-ar putea vorbi încă foarte mult despre acest măreţ Program, sub aspectul îmbunătăţirii vieţii noastre, al femeilor, mamelor, gospodinelor. Pentru noi femeile, aceste prevederi ale proiectului de Program, precum şi celelalte multe capitole înseamnă un imbold, o însufleţire în ridicarea continuă a nivelului nostru politic şi cultural, în participarea activă la viaţa obştească a patriei noastre. Ele deschid perspective fericite vieţii noastre, în viitorul apropiat. Vrem să fim demne de acest viitor fericit care se făureşte pentru noi în marele lagăr al păcii, în fruntecu Uniunea Sovietică. In aceste zile gîndurile gospodinelor, ale mamelor, ale tuturor femeilor din {ara noastră se îndreaptă spre Moscova, unde își va desfășura lucrările .Congresul fericirii, Congresul comunismului, M IRUNA ----------------- ooooooox----------- -----------opoc — ♦ ♦♦Ca şcoală de gospodărire In perioada construcţiei desfăşurate a comunismului rolul organizaţiilor obşteşti creşte, îndeosebi creşte importanţa sindicatelor ca şcoală de conducere, ca şcoală de gospodărire, ca şcoală a comunismului. ^Partidul va sprijini sindicatele pentru ca ele să-şi intensifice activitatea de conducere a economiei, transformînd consfătuirile de producţie permanente în organe tot mai eficiente, care să contribuie la îmbunătăţirea activităţii întreprinderilor şi a controlului asupra producţiei. Menirea sindicatelor este: de a se îngriji în permanenţă de creşterea conştiinţei comuniste a maselor, de a fi organizatorii întrecerii pentru muncă comunistă, de a ajuta oamenilor muncii să-şi formeze deprinderi în ce priveşte conducerea treburilor de stat şi obşteşti, de a participa activ la înfăptuirea controlului asupra cuantumului muncii şi al consumului; * de a dezvolta activitatea muncitorilor şi funcţionarilor, atrăgîndu-i în lupta pentru progresul tehnic neîntrerupt, pentru creşterea continuă a productivităţii muncii, pentru îndeplinirea şi depăşirea planurilor şi sarcinilor de stat; — de a manifesta o grijă permanentă pentru ridicarea calificării, pentru îmbunătăţirea condiţiilor de muncă şi de trai ale muncitorilor şi funcţionarilor, de a ocroti interesele materiale şi drepturile oamenilor muncii, etc. (Din proiectul de Program al P.C.U.S.) După terminarea ultimelor lucrări pentru electrificarea magistralei feroviare transsiberiene. In: foto: o garniluță grea trasă de o locomotivă electrică pe malul lacului. Baikal, 3 Unul dintre cele mai de seamă evenimente ştiinţifice ale anului 1951 a fost cel de-al 5-lea Congres internaţional de biochimie, organizat la Moscova între 10.— 16 august. Am fost în situaţia fericită de a putea să particip la lucrările acestui congres, oferindu-mi-se astfel ocazia să cunosc anumite aspecte ale vastei activităţi ştiinţifice care se desfăşoară astăzi în Uniunea Sovietică. Lucrările Congresului s-au desfăşurat sub semnul rezultatelor epocale obţinute de ştiinţa sovietică, fapt subliniat în repetate rînduri şi de cei mai mulţi participanţi renumiţi din diferite ţări. Pentru noi a fost deosebit de instructiv să ne dăm seama de modul în care savanţii sovietici au plasat în centrul preocupărilor lor problemele practice ridicate de uriaşa operă de construire a comunismului. Sunt cunoscute măreţele obiective fixate ca sarcină de proiectul de Program al P.C.U.S. în domeniul ocrotirii sănătăţii şi al cercetărilor medicale. Acest Program amplu prevede o serie întreagă de măsuri vaste, în vederea diminuării considerabile a numărului îmbolnăvirilor, a eradicării îmbolnăvirilor infectocontagioase cu răspîndire în masă, precum şi a prelungirii vieţii. Proiectul de Program prevede că toate eforturile cercetărilor medicale trebuie concentrate în scopul elaborării celor mai eficiente mijloace pentru descoperirea şi prevenirea îmbolnăvirilor canceroase şi virotice, a afecţiunilor cardio-vasculare şi a altor boli cu morbiditate ridicată. Inspre realizarea acestor minunate obiective ale Programului construirii comunismului sunt concentrate planurile tuturor institutelor biologice şi medicale precum şi eforturile carheriilor de ştiinţă din Uniunea Sovietică. Acest fapt nu poate fi considerat întîmplător, deoarece fiecare descoperire şi cucerire practică în acest domeniu oglindeşte în mod fidel ideea fundamentală a proiectului de Program. Totul pentru om, totul pentru binele omului. Comunismul înseamnă nu numai bunăstare materială, cel mai ridicat nivel de trai din lume, nu numai tratament medical şi asistenţă medicală complet gratuite, ci înseamnă în acelaşi timp înlăturarea multor boli care seceră încă victime, înseamnă mai cu seamă prelungirea vieţii omeneşti în condiţii optime. Sîntem convinşi că nu este de prisos să facem o scurtă comparaţie. In timp ce pseudosavanţii care stau în slujba imperialiştilor lucrează la crearea aşa-numitei bombe neutronice, urmărind prin aceasta exterminarea fulgerătoare a sute de milioane de oameni, savanţii sovietici depun cele mai rodnice eforturi pentru a asigura bunăstarea oamenilor sovietici şi fericirea întregii omeniri. Mintea omenească nu poate concepe un program mai măreţ şi mai nobil decît acesta, ale cărui sarcini înălţătoare însoţesc puterea de creaţie a geniului poporului sovietic. Acestea sînt gîndurile care i te-au stăpînit în timpul cînd, o dată cu participarea la lucrările celui de-al 5-lea Congres internaţional de biochimie, am avut prilejul să vedem cum visul de aur al omenirii — comunismul — este tradus din ce in ce mai mult în viaţă. FRANCISC WIENER, candidat în ştiinţe medicale SUB SEMNUL EPOCALELOR CUCERIRI ALE ŞTIINŢEI SOVIETICE