Steaua Roşie, decembrie 1976 (Anul 28, nr. 284-310)

1976-12-25 / nr. 305

ŞEDINŢA COMITETULUI POLITIC EXECUTIV AL C.C. AL P.C.R. (Urmare din pag. 1) comunale, precum şi în comitetele şi birourile de partid din întreprinderi, instituţii şi unităţi agricole, cel puţin 25 la sută din membri să fie femei. Aceasta corespunde importanţei tot mai mari pe care o au femeile în viaţa societăţii noastre socialiste, participării lor tot mai intense atîtîn sfera producţiei materiale, cît şi în activitatea politică, socială şi culturală. Comitetul Politic Executiv a examinat şi soluţionat şi alte probleme ale activităţii de partid şi de stat. ★ în cadrul şedinţei, tovarăşul Nicolae Ceauşescu a prezentat o informare cu privire la întîlnirea şi convorbirile purtate cu tovarăşul Todor Jivkov, prim-secretar al Comitetului Central al Partidului Comunist Bulgar, preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Populare Bulgaria, cu ocazia inaugurării lucrărilor de construcţie a întreprinderii comune pentru producerea de maşini şi utilaje grele Giurgiu — Russe. Comitetul Politic Executiv a dat o înaltă apreciere convorbirilor pe care tovarăşii Nicolae Ceauşescu şi TodorJivlîov le-au avut cu acest prilej, relevînd importanţa lor pentru promovarea cooperării economice româno-bulgare, pentru o colaborare tot mai strînsă între ţările şi partidele noastre, atît pe plan bilateral, cît şi în domeniul vieţii internaţionale. S-a subliniat că, prin construirea întreprinderii industriale comune Giurgiu-Russe, se materializează dorinţa comună a celor două ţări de a se dezvolta cooperarea româno-bulgară în producţie, în forme superioare. Au fost stabilite măsurile ce se impun pentru a se asigura toate condiţiile realizării la timp a importantului obiectiv economic comun româno-bulgar, dezvoltării pe multiple planuri a colaborării dintre România şi Bulgaria. Comitetul Politic Executiv consideră că promovarea susţinută a relaţiilor tradiţionale românobulgare, întemeiate pe stimă şi respect, pe avantaj reciproc ,şi întrajutorare tovărăşească, serveşte operei de edificare a noii orînduiri în cele două ţări, contribuie la creşterea forţei socialismului, la crearea unui climat de pace, înţelegere şi cooperare internaţională. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu a informat apoi despre vizita de prietenie făcută în ţara noastră de tovarăşul Yasser Arafat, preşedintele Comitetului Executiv al Organizaţiei pentru Eliberarea Palestinei (O.E.P.). Comitetul Politic Executiv a salutat cu deosebită căldură noua întîlnire dintre tovarăşii Nicolae Ceauşescu şi Yasser Arafat care, prin rezultatele ei, aduce o contribuţie de seamă la dezvoltarea continuă a relaţiilor de prietenie şi colaborare, a solidarităţii dintre P.C.R. şi O.E.P., ceea ce corespunde intereselor popoarelor român şi palestinian, cauzei păcii şi înţelegerii în Orientul Mijlociu şi în întreaga lume. Exprimînd deplina solidaritate cu lupta poporului palestinian pentru împlinirea aspiraţiilor sale de libertate şi independenţă, Comitetul Politic Executiv reafirmă hotârîrea Partidului Comunist Român, a Republicii Socialiste România de a acorda și în viitor întregul sprijin acestei lupte, de a întări legăturile de solidaritate cu O.E.P., singurul reprezentant legitim al poporului palestinian, de a contribui la realizarea unei păci trainice și drepte în Orientul Mijlociu. Comitetul Politic Executiv subliniază din nou că realizarea unei păci drepte şi trainice în Orientul Mijlociu trebuie să se bazeze pe retragerea neîntîrziată a Israelului din toate teritoriile arabe ocupate în 1967, pe soluţionarea justă a problemei palestiniene, prin asigurarea exercitării drepturilor naţionale inalienabile ale poporului palestinian, inclusiv de creare a unui stat propriu, liber şi independent, pe respectarea existenţei suverane a fiecăruia dintre statele acestei zone. Învăţămîntul agroindustrial, în sprijinul perfecţionării activităţii (Urmare din pag. 1) titlurile de lecţii model editate de M.A.I.A. şi 30 titluri, panouri şi pliante care să fie folosite în scopul unei cît mai bune reuşite a acestei atît de importante acţiuni ce vizează perfecţionarea pregătirii profesionale a lucrătorilor agriculturii noastre socialiste. Zilele săptâmînii în care au loc lecţiile sînt cele de marţi şi joi. Facem această menţiune întrucît e necesar ca acolo unde sînt televizoare — şi acestea se găsesc aproape în fiecare unitate — lecţiile trebuie coroborate cu emisiunile de televiziune pe acelaşi profil, asigurîndu-se o cît mai competentă adaptare din partea lectorilor la specificul şi condiţiile existente în unitatea respectivă. Cu sprijinul şcolilor, al căminelor culturale, lectorii trebuie să asigure cadrul optim ţinerii fiecărei lecţii prevăzute în programă — adică spaţiul necesar: săli luminate, bine încălzite, precum şi baza materială, cu accent pe materialul didactic ajutător, pe filme, diafilme etc. In acest mod se va putea asigura şi o mai bună mobilizare a participanţilor şi frecventarea cu regularitate de către aceştia a cursurilor, în unităţile unde din diferite motive nu s-au ţinut lecţiile prevăzute, trebuie acţionat energic pentru ca rămînerile în urmă sa fie recuperate. Inginerii şefi ai consiliilor intercooperatiste, specialiştii Direcţiei agricole judeţene, aparatul U.J.C.A.P. vor asigura îndrumarea şi controlul desfăşurării cursurilor, astfel încît anul de învăţămînt 1976—1977 să înscrie un pas înainte — calitativ şi cantitativ — faţă de anii de învăţămînt precedenţi. Exigentă sporită fată de ridicarea nivelului tehnic al utilajelor si eficientei economice In aceste zile de sfîrşit de decembrie, colectivul întreprinderii de utilaje şi piese de schimb din Reghin este ferm angajat în întrecerea socialistă pentru îndeplinirea planului şi angajamentelor pe acest an şi punerea la punct a ultimelor amănunte cu privire la producţia anului 1977, la care se lucrează din plin. In fruntea întrecerii se află secţia a II-a în care se produc tractoarele articulate forestiere, funicularele şi piesele de schimb pentru aceste utilaje. Conform datelor înregistrate la biroul plan şi a stadiului realizărilor obţinute la zi se prelimina ca sarcinile aferente anului 1976, atît la indicatorul producţiei globale cît şi la cel al producţiei marfă şi de export, să se îndeplinească cu trei zile înainte de sfîrşitul lunii decembrie. Ca urmare se creează posibilitatea realizării unei producţii globale suplimentare în valoare de 2,5 milioane lei şi a unei producţii marfă de 2 milioane lei, iar la export de 3,8 milioane lei valută, valori care sunt superioare angajamentului anual asumat în întrecerea socialistă. De remarcat este faptul că întreg sporul de producţie amintit se obţine pe seama creşterii productivităţii muncii care pe an şi lucrător va fi cu 2.532 lei mai mare decit cea prevăzută. Succesele amintite sunt urmarea firească a mai bunei organizări a muncii şi producţiei, a sporirii disciplinei la toate nivelele în folosirea raţională a timpului de lucru, a maşinilor şi utilajelor, a metalului — materia primă de bază folosită de întreprindere. Drept urmare producţia s-a desfăşurat mai ritmic ca în anii trecuți, sarcinile de plan s-au îndeplinit şi chiar depăşit lună de lună. Aşa cum ne spuneau mai mulţi interlocutori cu care am discutat despre producţie şi întrecere, despre sarcini şi realizări, anul 1976 este superior din toate punctele de vedere celorlalţi ani, şi mai ales în privinţa calităţii produselor, a reducerii consumului specific de metal. In acest sens se evidenţiază în mod deosebit reproiectarea multor subansamble si piese, a unor maşini complete — cum ar fi maşinile de aplicat adeziv, jafurile, înlocuirea unor piese din metal cu altele din materiale sintetice, centralizarea debitării, extinderea forjării şi matriţării etc. Aceste eforturi se vor concretiza într-o economie anuală de cca. 500 tone metal în comparaţie cu norma de consum înscrisă în fila de plan. Totodată, aceste rezultate mai scot în evidenţă preocuparea sistematică a întregului colectiv faţă de creşterea necontenită a calităţii şi tehnicităţii produselor, a gradului lor de productivitate şi în final a eficienţei economice pe ansamblul activităţii, sarcini ce stau la loc de frunte în documentele partidului nostru. Am constatat cu satisfacţie ca toate aceste probleme au fost abordate şi trecute prin filtrul exigenţei actuale în pregătirile făcute pentru producţia anului 1977. Programele de muncă întocmite se întemeiază, pe exigenţele progresului tehnic, factorul determinant al creşterii productivităţii muncii si eficientei economice. IOAN HUSAR EXPOZIŢIE DE AFIŞ ŞI CARICATURĂ Recent, la secţia de împrumut adulţi a Bibliotecii judeţene din Tîrgu-Mureş, a fost organizată o expoziţie de afiş şi caricatură. Lucrările, 74 la număr, sunt creaţii ale unui grup de elevi ai Liceului de muzică şi arte plastice, iniţiaţi în tainele artei plastice de către profesorul Molnár Dénes. Problematica redată în forma afişului ori a caricaturii, este diversă şi puternic ancorată în contemporaneitate. Pace, Nu războiului şi armelor de distrugere în masă. Nu vrem discriminare rasială. Vrem o nouă ordine economică internaţională. Centenarul independenţei de stat a României, 1907 etc., sînt doar cîteva din lucrările expuse, lucrări ce reţin atenţia privitorilor atît prin modalitatea de exprimare, cît şi cromatică. Opinia publică din ţara noastră cere eliberarea neîntîrziată a tovarăşului Santiago Carrillo Opinia publică din ţara noastră a aflat cu îngrijorare şi indignare vestea arestării, de către poliţia spaniolă, a tovarăşului Santiago Carrillo, secretar general al Partidului Comunist din Spania şi ai altor membri ai conducerii acestui partid. In legătură cu aceasta Consiliul Central al Uniunii Generale a Sindicatelor din România, Comitetul Central al Uniunii Tineretului Comunist, Asociaţia Studenţilor Comunişti din România, Consiliul Naţional al Femeilor, Consiliul Ziariştilor, Uniunea Compozitorilor, Asociaţia Cineaştilor, Uniunea Scriitorilor, Uniunea Artiştilor Plastici, Asociaţia Oamenilor de Artă din Instituţiile Teatrale şi Muzicale (A.T.M.), Asociaţia Juriştilor au adresat guvernului spaniol telegrame de protest în care se cere eliberarea neîntîrziată a secretarului general al P.C. din Spania şi a celorlalţi militanţi comunişti spanioli. Vii proteste împotriva arestării tovarăşului Santiago Carrillo MADRID 24 (Agerpres). Mii de persoane au demonstrat joi, în diverse oraşe ale Spaniei, protestînd împotriva arestării secretarului general al Partidului Comunist din Spania, Santiago Carrillo, şi a altor membri ai conducerii partidului, cerînd eliberarea lor imediată. Cele mai puternice acţiuni demonstrative — scrie agenţia France Presse — au avut loc la Madrid, Barcelona şi Bilbao. în acelaşi timp, au fost organizate în numeroase mine şi întreprinderi din Asturia acţiuni greviste în semn de protest faţă de arestarea lui Santiago Carrillo. BELGRAD 24 (Agerpres). — La Belgrad a fost dată publicităţii o declaraţie a preşedintelui Uniunii Comuniştilor din Iugoslavia, Josip Broz Tito, în care protestează împotriva arestării secretarului general al Partidului Comunist din Spania, Santiago Carrillo și cere punerea lui imediată în libertate. Alăturîndu-se opiniei publice progresiste din Spania care protestează vehement împotriva arestarii de către politia spaniolă a secretarului general al Partidului Comunist din Spania, Santiago Carrillo, şi cere eliberarea neîntîrziată a acestuia, tot mai multe organizaţii politice şi personalităţi de seamă din diverse ţări ale lumii cer eliberarea secretarului general al P.C. din Spania. Printre acestea se numără: Consiliul Executiv Federal al Iugoslaviei, deputaţii portughezi, Partidul Socialist Elveţian, Partidul Comunist din Venezuela. Comitetul Executiv al Partidului Comunist din Marea Britanie, organizaţii politice progresiste din Italia. MADRID 24 (Agerpres). — Doctorul Martin Silvan, membru al Comitetului provincial din Santander al Partidului Comunist din Spania, a fost arestat vineri, în regiunea Aragon" — informează agenţiile Franca Presse şi Reuter. El a participat, la 12 decembrie, la o reuniune în cadrul căreia a vorbit ziariştilor despre activitatea partidului. Toţi liderii P.D.S. care erau prezenţi la această reuniune au fost arestaţi, ulterior fiind eliberaţi pe cauţiune. TELEX • TELEX • TELEX • TELEX • TELEX BEIRUT. — Generalul Aii Al Chaer, membru al Comitetului cvadripartit, a declarat că în cadrul unei întrevederi avute cu preşedintele libanez Elias Sarkis a fost adoptată o hotărîre privind preluarea armamentului greu aflat în posesia tuturor fostelor părţi beligerante din Liban. NAŢIUNILE UNITE. — Consiliul de Securitate al O.N.U. se va reuni după 1 ianuarie pentru a lua în dezbatere cererea Botswanei de a se examina acte le de agresiune ale regimului rhodesian împotriva acestei ţări — s-a anunţat la sediul din New York al Naţiunilor Unite. DJAKARTA. — în urma ploilor torenţiale căzute în nordul Insulei Sumatra şi-au pierdut viaţa peste 20 de persoane, iar zeci de mii de oameni au rămas fără adăpost. ATENA. — Un avion al Forţelor aeriene greceşti, de tipul „F-5“, s-a prăbuşit, după ce fusese cuprins de flăcări, într-o regiune din centrul ţârii, a anunţat Comandamentul militar suprem. Din cauza faptului că paraşuta nu i s-a deschis, pilotul aparatului şi-a pierdut viaţa. Echipe sportive tîrgumureşene peste hotare Formaţia feminină divizionară A de handbal Mureşul Tîrgu- Mureş a susţinut un turneu de două meciuri în R.S. Cehoslovacă. Jocurile susţinute de echipa tîrgumureşeană în ţara prietenă au fost binevenite, ele constituind un bun prilej de verificare a pregătirii handbalistelor din oraşul de pe Mureş înaintea turneului de sală de la Piteşti, care va avea loc între 27—29 decembrie. In prima întîlnire mureşencele au cîştigat cu scorul de 21—12 în faţa formaţiei Novy Zamky, iar în cel de-al doilea meci au pierdut la mare luptă cu 20—19 (12—12) în faţa echipei Duslo Sala din liga I. Formaţiile de scrimă ale Clubului sportiv universitar Tîrgu- Mureş au susţinut, cu cîteva zile în urmă, întîlniri amicale internaţionale, în deplasare, la trei arme, cu studenţii Institutului de chimie din Veszprém (Bakonyi Vegyész) din R.P. Ungară şi au obţinut victorii. La floretă băieţi au învins cu 10—6; la floretă fete cu 13—3, şi la spadă 10—6. S-au evidenţiat: Pavel Henter, Susana Szaplanczay la floretă şi Béla Domjánsütz la spadă. Din echipa de spadă a tîrgumureşenilor a lipsit olimpicul Anton Pongrăcz, care în perioada respectivă a participat la un turneu internaţional individual la Budapesta „Tokay Express*, la care au luat parte circa 150 concurenţi din 17 ţări şi la care spadasinul de la C.S.U. a ajuns pînâ în semifinala competiţiei. IOAN PĂUŞ Redacţia şi administraţia: Tîrgu-Mureş. Piaţa Eroilor Sovietici nr 3 Telefon: 1.16.89. Abonamentele se fac la oficiile poştale, factorii poştali şi difuzorii voluntari I 40.372 din întreprinderi şi instituţii. Tiparul: întreprinderea poligrafică Tîrgu-Mureş. Comanda nr. 82S" *