Steaua Roşie, septembrie 1977 (Anul 29, nr. 206-231)

1977-09-15 / nr. 218

PAGINA 2 STEAUA ROȘIE Pentru creşterea fertilităţii solului Paralel cu pregătirea terenului şi însămînţarea culturilor furajere, mecanizatorii din C.A.P. Alătari sunt antrenaţi la executarea unor lucrări deosebit de importante pentru creşterea fertilităţii solului. Ia loc de frunte pe agenda mecanizatorilor se află lucrările de scarificare în adîncime, menite să îmbunătăţească însuşirile fizice ale solului, activitatea biologică şi capacitatea de reţinere a apei. După cum ne spune inginerul şef, în această toamnă vor fi scarificate 300 de hectare care în primăvară vor fi cultivate cu sfeclă de zahăr și cartofi. La sfîrșitul săptămînii trecute, cu două tractoare grele se executase deja scarificarea pe 80 ha.Ritmul de lucru este acum considerabil mărit deoarece cooperativa a fost ajutată cu încă două tractoare de mare capacitate prevăzute cu agregate de scarificare. Din activitatea apicultorilor mureşeni Apicultorii din judeţul Mureş au obţinut şi în acest an succese de seamă. Astfel se face că numai în primele opt luni din acest an au fost predate la fondul de stat peste 50 tone de miere de prima calitate. In urma producţiilor obţinute s-a creat posibilitatea ca planul de 70 de tone să fie nu numai realizat, dar şi depăşit. Pentru a veni în ajutorul apicultorilor din judeţ, magazinele de specialitate din Sighişoara, Tîrnăveni, Duduş, Reghin şi Tg.-Mureş au fost deja aprovizionate cu cele trebuincioase pe timp de iarnă şi în primul rînd cu diferite medicamente. Reţinem că, pentru satisfacerea nevoilor cumpărătorilor, numai la magazinul de specialitate din Tg.-Mureş au sosit deja de la Combinatul apicol din Bucureşti 8 9.000 de borcane de miere, 4.000 de sticle de oţet de mere şi miere şi alte produse solicitate. între ploaia care va veni şi... „mai treceţi pe la noi şi săptămîna viitoare!“ Nu ştim, şi credem că nici Dumitru Beldeanu din cartierul Ady Endre, blocul nr. 26, nu ştie precis cîte drumuri a făcut pînă la I.J.G.C.L., nici cîte ore a pierdut aşteptînd un răspuns şi o rezolvare a unei presante doleanţe, repararea acoperişului blocului în care locuieşte. Pierzîndu-şi răbdarea a trecut pragul redacţiei: „Au venit meşterii, au dres cite ceva, spunîndu-mi amical la plecare: şefule, ai scăpat de necaz. Am reparat a-ntîia! Au plecat zîmbitori, iar a doua zi în apartamentul meu de la etajul IV, a plouat din nou. Nu se poate dom’le, au protestat fariseic, noi am făcut o treabă bună. Şi de atunci, ca şi înainte, cum se înnorează puţin pregătesc ligheanul şi-l aşez sub petele maronii, iar soţia întinde un cearceaf. Mi-i necaz că mi-a stricat tot parchetul“. Pînă una alta, pe Dumitru Beldeanu îl apucă cu friguri cînd aude refrenul melodiei de succes — „Ploaia care va veni“ ... Să-l ascultăm şi pe Teodor Fekete din Tg.-Mureş, str. Parîngului nr. 8, ap. 1. „Defectindu-mi-se aparatul de radio „Albatros“ m-am prezentat cu el la secţia de reparat radiouri şi picupuri din Bulevardul „1848“. După o săptămînă m-am dus după el, achitînd şi suma de 105 lei. Acasă n-a mai funcţionat deloc. M-am dus înapoi, l-au ţinut o săptămînă. După două zile iar s-a defectat. Intorcîndu-mă la atelier, tovarăşa care îl reparase era supărată. Am întrebat dacă mai poate fi reparat, în caz contrar să-l scot din evidenţa P.T.T.R. L-au mai ţinut cîteva săptămîni, s-a defectat din nou, iar la 29 august, cînd eram sătul de atîtea drumuri, mi s-a spus că persoana care repară radioul este în concediu, voi fi înregistrat, dar reparaţia va fi făcută doar după 15 septembrie...“. Am reprodus cuvintele întocmai pentru a ilustra o practică nepermisă a unor lucrători din ateliere, un gen de alterare a relaţiilor între anumite servicii şi clienţi. Din iulie, omul n-are nici satisfacţia de a asculta melodia preferată, nici ora exactă, nici tihnă nu are şi între atîtea ezitări care pot provoca legitima mîhnire a cetăţeanului pus să-şi ia aparatul şi să se angajeze într-un fel de nedorită navetă domiciliu-atelier, se deplasează la 29 august la secţia din str. Lenin. După o săptămînă, la 5 septembrie deci, tovarăşul Ionel Onofrescu, gestionarul unităţii, ne încredinţează că aparatul funcţionează (deci, aici se poate!), căutînd să precizeze şi un alt aspect: „Avem mari necazuri în ceea ce priveşte aprovizionarea cu piese de schimb. Sînt cazuri cînd pentru o piesă de 10—15 lei nu putem servi clienţii. Să nu mai vorbim de faptul că-i neplăcut ca după ce ai achitat 1.400 de lei pentru un aparat de radio, să-l aduci la atelier şi să aştepţi cu săptămînile. „Tehnoton“ — Iaşi mai ales, trimite uneori piesele la 50—60 de zile, chiar şi la mai mult peste termenele prevăzute. Am redat aceste amănunte nu pentru a scuza pe nimeni“. Nu asupra unor rezerve de detaliu am zăbovit, ci asupra răsturnărilor de situaţii şi de optică a unora din cei care ar trebui să dovedească mai multă solicitudine în perimetrul relaţiilor, unităţile prestatoare de serviciicetăţeni. Mai sînt întîlnite situaţii în care, ca şi în cazurile relatate, meşterii vin şi trec, banii se iau, iar defecţiunile rămîn. Intre atîtea amînări şi drumuri în plus, pentru a ne afla în perimetrul unei devize, „clientul nostru, stăpînul nostru“, pierde bani, timp şi nervi. Ne îndoim că dacă s-au realizat atîtea lucruri frumoase în acest domeniu al serviciilor către populaţie, nu mai e loc pentru mai bine! Nu contestă nimeni dificultăţile unui asemenea sector. Dar, nu-i mai puţin adevărat că o privire mai atentă asupra seriozităţii cu care-şi fac datoria meşterii, asupra calităţii muncii lor, ne-ar conduce la cîteva interesante concluzii. Da, ştim, sînt solicitaţi mult uneori. Clienţii nu pretind, în fond, altceva decît ca ceea ce se face odată, să se facă trainic! LAZAR LADARIU EXPOZIfIe CANINĂ Duminică, 18 septembrie, între orele 9—14, în incinta stadionului Fabricii de zahăr din Tg.Mureş va avea loc o interesantă expoziţie canină republicană. Organizatoarea expoziţiei, la care se anunţă o largă participare, este Asociaţia chinologică a judeţului Mureş. In urma modificării traseului autobuzului nr. 12, în cartierul Tudor Vladimirescu din Tg.-Mureş s-a creat o situaţie cel puţin periculoasă. Ce se întîmplă? Edilii oraşului au construit, cu ani în urmă, pe colţul străzii Moldovei un refugiu modern, frumos şi încăpător, pentru ca cei ce aşteaptă autobuzul să fie feriţi de ploaie. Numai că prin schimbarea traseului, maşina nr. 12 nu mai opreşte acolo, în drum spre centrul oraşului, ci exact pe partea cealaltă, a intens circulatei străzi Corunca. Aşa se face că atunci cînd apare maşina dinspre fabrica de maşini de calculat, călătorii o iau la fugă, ca nu cumva s-o scape, traversînd în grabă strada, fără prea mare atenţie. Situaţia este mai periculoasă pe timp ploios, cînd refugiul este folosit şi acum de cei care încearcă să ajungă în centru. Deşi în apropiere există o trecere marcată de pietoni, omul grăbit, fie că e pieton sau că se află la volanul maşinii, el este supus pericolului de accidentare. Supunem atenţiei acest punct şi poate n-ar strica să se instaleze anumite avertizoare pentru maşini, pînă nu e tîrziu, prevenindu-se accidentele rutiere. GH. P. Deşi n-a evoluat la adevărata sa valoare, în prima manşă a „Cupei U.E.F.A.“ A.S.A. — A.E.K. Atena 1-0 (0-5) Stadion „23 August“; teren foarte bun; timp frumos pentru fotbal; stadion arhiplin; a arbitrat la centru M. Ciucov (R.P. Bulgaria), ajutat la linie de compatrioţii săi L. Raduncev şi I. Djerov. Au evoluat formaţiile: A.S. "Armata: Solyom — Onuţan, Uncheaş, Ispir, Gali — Varodi (min. 61 Both II), Pîslaru, Bölöni — Fazekas (min. 74 Canaro), Fanici, Hajnal. A înscris Fanici (min. 81). Atmosferă sărbătorească, ieri, pe stadionul „23 August“ din Tg.-Mureş, în care miile de spectatori mureşeni (şi aproape 1.500 de turişti greci) aşteptau încă cu 2—3 ore înainte de ora programată, fluierul de începere al brigăzii de arbitri bulgari. Era firesc să fie aşa de vreme ce formaţia lor favorită — A.S.A. — evolua pentru a treia oară consecutiv pe propriul teren, într-o competiţie europeană de anvergură — „Cupa U.E.F.A.“. Mai mult, echipa lor favorită etalase în campionat o bună formă sportivă, ■ fapt ce ne îndreptăţea să aşteptăm o victorie concludentă şi în acest joc internaţional cu miză. Ce s-a întîmplat însă în cele 90 de minute de joc? Obiectiv vorbind, A.S.A. a cîştigat — chiar şi la acest scor minim — pe merit această partidă, lucru ce nu poate decît să ne bucure. Cu puţină şansă în partida retur, n-ar fi exclus să trăim şi satisfacţia calificării în turul II al competiţiei. Adevărul e — şi o spunem deschis — că tîrgumureşenii au avut, într-un fel, neşansa întîlnirii unui adversar mai valoros, în care evoluau nu mai puţin de şase titulari din prima reprezentativă a Greciei: Steriudas, Damianidis, Ardizoglu, Mavros, Ravusis şi Ontsikas, din care au excelat, în această partidă, Ravusis, Ardizoglu şi Mavros. O formaţie bine clădită, ale cărei „isprăvi“ în competiţia precedentă — cum s-a văzut ieri — nu au fost de loc un rod al hazardului. Chiar şi în aceste condiţii opinia noastră e că A.S. Armata putea să cîştige la un scor mai concludent şi, deci, să aibă şanse incomparabil mai mari de calificare în turul doi al competiţiei. Dacă lucrurile nu aveau să se întîmple aşa, există şi cîteva explicaţii. înainte de toate, tîrgumureşenii au evoluat — cu excepţii — crispat pe parcursul primelor 45 de minute de joc. Uzînd apoi de centrarea înaltă şi jocul pe sus, acolo unde de regulă erau inferiori adversarilor, şansele noastre au fost mult diminuate în careul advers. Or, dacă la toate acestea adăugăm multele pase greşite, încă în faza iniţială a construirii atacurilor, ca şi jocul şters al unor piese de bază ale echipei (Pîslaru, Fazekas şi parţial Bölöni, deşi mai bun ca în partida cu F.C.M. Reşiţa) avem, în parte, explicaţia rezultatului minim de ieri. Ce-i drept, practicînd antijocul (cu repetate şi enervante trageri de timp), A.E.R. avea să frîneze acţiunile mureşenilor, noi asistînd la un joc, pe alocuri, incoerent. Şi, fireşte, în aceste condiţii deschiderea scorului s-a produs mai tîrziu decît ne-am fi aşteptat. Introducerea inspirată a lui Both în teren a avut darul înviorării atacului, cînd de fapt s-a şi produs deschiderea scorului. Era minutul 81, cînd la un atac iniţiat de proaspătul introdus în teren — Both — balonul urmează traiectoria Both — Hajnal — Fanici şi ultimul, cel mai bun din atacul mureşean, deschide scorul cu un şut sec in colţul lung — stingă al porţii apărate de internaţionalul Steriudas. Pînă în finalul partidei atacurile alternează la ambele porţi, fără ca tabela de marcaj să mai sufere vreo modificare. Adăugind la toate aceste considerente valoarea — repetăm, superioară a adversarilor — ca şi situaţiile lor de gol la poarta lui Solyom (Nicolaudis — min. 38 şi Mavros — min. 50, şut din apropiere pe lingă poartă), rezultatul final nu se pare pe deplin echitabil. Aşteptăm cu emoţii şi încredere partida retur. Va fi greu, dar nu imposibil de apărat la Atena această minimă zestre obţinută la Tg.-Mureş. GHEORGHE GIURGIU MICA PUBLICITATE VÎND mobilă salon Biedermeyer. Informaţii telefon 3.40.12, între orele 16—17. (5.086) ÎNCHIRIEZ cameră pentru două fete, Tg.-Mureş, str. 6 Martie 80. (5.093) PIERDUT legitimaţia de serviciu eliberată de Întreprinderea I.M.I.L. „Prodcomplex", pe numele Mărginean Maria. O declar nulă. (5.088) PIERDUT legitimaţia eliberată de Ilefor Tg.-Mureş pe numele Frunza Maria. O declar nulă. (5.090) Cu adincă durere In suflet amintim încetarea din viată a celei ce a fost iubită ca fiică, soţie, mamă, bunică, cumnată, bună prietenă şi vecină SUCIU MARGARETA născută Herbeth in virsti de4 ani Inmormintarea va avea Ioc in data de 1« septembrie l»TJ, ora 1«, In cimitirul ortodox. Biserica de piatră. FAMILIA ÎNDURERATA DE VORBĂ CU CITITORII Petru Miron, Ceuaşu de Cîmpie, înfiinţarea unei staţii de autobuze la moara Ceuaş nu este posibilă pentru că aici nu există loc amenajat pentru scoaterea autobuzului de pe partea carosabilă a drumului şi pentru că distanţa este mai mică de 1,5 km faţă de staţia din comună. Totuşi, conducerea autobazei călători Tg.-Mureş, pentru a veni în sprijinul călătorilor din partea de vest a comunei Ceuaş, a hotărît reînfiinţarea staţiei pe drumul ce duce la Herghelia, la o distanţă de 20 m de drumul naţional, Fira Suciu, Miheşul de Cîmpie. S-au dat dispoziţii ca, în limita posibilităţilor, unităţile de alimentaţie publică să fie mai bine aprovizionate cu apă minerală. Totodată, s-a atras atenţia lucrătorilor comerciali ca sesizările consemnate în „Condica de reclamaţii“ să fie înaintate conducerii cooperativei şi să se dea răspuns în termen fiecărui reclamant. Dumitru Munteanu, Apold, satul Daia. Medicii internişti ai Spitalului Sighişoara apreciază că nu mai sînteţi capabil pentru activitatea din construcţii şi ca atare se va face propunerea să fiţi pensionat. Viorica Szeczi, Sighişoara. Competenţa găsirii soţului dv. cade în seama Miliţiei Mediaş unde acesta are domiciliul stabil şi ca atare vă puteţi adresa acestei instituţii. Ion Moldovan şi alţi locuitori ai satului Merişor, comuna Glodeni. Traseul Moişa — Tg.-Mureş este deservit zilnic de 10 curse, iar alte 20 de curse care trec prin staţia Merişor ramificaţie pot fi folosite de locuitorii satului Merişor, întrucît staţia respectivă este doar la o distanţă de un km de satul dv. Ca atare cererea pentru introducerea unor curse suplimentare nu poate fi satisfăcută. Rubrică realizată de ION CIURDARU PRONOEXPRES Tragerea din 14 septembrie a. c. Extragerea I — 40, 43, 18, 23, 13. Extragerea a Il-a — 23, 15, 45, 16, 42. Extragerea a IlI-a — 35, 34, 31, 18, 26. Fond de cîștiguri: 566.718 lei. întreprinderea comercială cu ridicata textile-încălţăminte Tg.-Mureş, str. Gh. Doja nr. 8 încadrează LUCRATORI GESTIONARI în ramura textile-încălţăminte. Condițiile conform Legii nr. 22/1969 şi 12/1971. ^ Informaţii la compartimentul personal, telefon 3.20.25. Direcţia de radio şi televiziune Cluj-Napoca str. Observatorului nr. 2 CLUJ-NAPOCA încadrează de urgenţă: * prin fierul forţelor de muncă sau prin transfer absolvenţi ai şcolilor postliceale de telecomunicaţii sau depanatori radio, pentru a fi încadraţi în meseria de electromecanici la Staţia de radiodifuziune Tg.-Mureş. Relaţii suplimentare la telefon 2.41.09, Cluj-Napoca. I