Steaua Roşie, ianuarie 1980 (Anul 32, nr. 1-25)

1980-01-03 / nr. 1

Mesajul de Anul nou adresat întregului nostru la posturile de radio şi televiziune, de TOVARĂŞUL IOLAE CEAUŞESCU Dragi tovarăşi şi prieteni. Cetăţeni ai Republicii Socialiste România, Anul 1979, pe care îl încheiem peste cîteva minute, a marcat un nou pas înainte in dezvoltarea şi modernizarea bazei tehnico-materiale a societăţii noastre, in sporirea avuţiei naţionale şi ridicarea nivelului de trai al poporului, in înfăptuirea obiectivelor edificării socialismului şi comunismului pe pămintul României. Ia 23 August am sărbătorit împlinirea a 3 decenii şi jumătate de la victoria revoluţiei de eliberare naţională şi socială, trecind în revistă victoriile epocale obţinute de clasa noastră muncitoare, de întregul popor, sub conducerea Partidului Comunist, în înfăptuirea revoluţiei şi construcţiei socialiste, în lichidarea înapoierii ţării şi făurirea unei civilizaţii materiale şi spirituale noi, in afirmarea României ca ţară liberă, prosperă şi independentă. In acest an a avut loc, de asemenea, Congresul al XII-lea al partidului, care a făcut bilanţul realizărilor dobindite in actualul cincinal, a analizat stadiul actual al dezvoltării societăţii româneşti şi a stabilit obiectivele şi sarcinile pentru următoarea etapă istorică. Toate marile înfăptuiri în transformarea revoluţionară a societăţii, în creşterea potenţialului ei material şi spiritual, sunt rezultatul politicii partidului nostru, care aplică neabătut ideile socialismului ştiinţific, adevărurile universal valabile, la condiţiile concrete ale României, al elanului întregului popor care înfăptuieşte programul partidului ce exprimă interesele şi aspiraţiile supreme ale întregii naţiuni. Aceste realizări pun în evidenţă superioritatea orînduirii noastre socialiste care asigură manifestarea plenară a energiei şi capacităţii creatoare a poporului nostru. Pentru succesele de seamă realizate pe toate planurile în anul 1979, adresez, în aceste momente solemne, cele mai calde felicitări clasei muncitoare, ţărănimii, intelectualităţii, tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naţionalitate, întregului popor care, sub conducerea gloriosului nostru partid, îşi făureşte, liber şi demn, propriul destin — destinul socialist şi comunist. Noul an în care intrăm este hotărîtor pentru îndeplinirea cu succes a întregului cincinal. Să ne mobilizăm toate forţele pentru transpunerea cu succes in viaţă a prevederilor planului pe 1980, ridicînd la o calitate nouă, superioară, activitatea din industrie, agricultură, transporturi, construcţii, din ştiinţă şi învăţământ, din toate domeniile construcţiei socialiste. Să aplicăm ferm noul mecanism economicofinanciar, întărind continuu autoconducerea şi autogestiunea economică şi ridicînd eficienţa întregii producţii materiale. Să menţinem mereu viu spiritul revoluţionar în muncă şi creaţie, să milităm neobosit pentru ridicarea nivelului de conştiinţă al maselor şi promovarea în toate sferele de activitate a principiilor eticii şi echităţii socialiste. Pregătirea şi desfăşurarea alegerilor de deputaţi în Marea Adunare Naţională şi în consiliile populare, ca şi crearea organizaţiilor proprii ale Frontului Unităţii Socialiste, vor trebui să determine dezvoltarea şi mai puternică a democraţiei noastre socialiste, participarea tot mai activă a poporului la conducerea societăţii, la făurirea propriei sale istorii. Realizînd obiectivele de plan în anul care începe peste cîteva clipe, să asigurăm pregătirea temeinică a trecerii la noul cincinal, la înfăptuirea concretă in viaţă a Directivelor Congresului al XII-lea şi a celorlalte programe-directivă adoptate în inaltul forum al partidului. Strîns uniţi în jurul Partidului Comunist Român — nucleul vital al întregii noastre naţiuni — să nu precupeţim nimic pentru a zidi in România cea mai dreaptă şi mai umană orinduire cunoscută în istorie — orinduirea socialistă şi comunistă. Dragi tovarăşi şi prieteni, • Congresul al XII-lea, analizind în spiritul concepţieimaterialismului dialectic şi istoric marile schimbări şi mutaţii care au loc pe arena mondială, a pus in evidenţă atît intensificarea tot mai puternică a luptei maselor populare, a forţelor progresiste, a popoarelor pentru o viaţă liberă, independentă şi prosperă, cît şi amplificarea crizei economice, petroliere şi financiare, adîncirea unor contradicţii, agravarea conflictelor existente şi apariţia altora noi, ivirea unor momente de încordare şi accentuarea instabilităţii în viaţa internaţională. Pornind de la aceste realităţi, partidul nostru a apreciat şi apreciază că singura alternativă la agravarea continuă a situaţiei mondiale este renunţarea la politica de forţă şi dictat, la amestecul în treburile interne ale altor state, la politica sferelor de influenţă şi hegemonie, şi promovarea unei politici noi de colaborare egală în drepturi şi reciproc avantajoasă între toate statele, în acest spirit. Congresul a definit cu claritate poziţiile internaţionale ale României, liniile directoare ale politicii sale externe în perioada următoare. In anul pe care-1 încheiem, patria noastră a continuat să se afirme pe plan internaţional ca un puternic detaşament revoluţionar în lupta pentru progres social, destindere și pace. Vom promova și în viitor, cu toată hotărîrea, o politică de (Continuare In pag. a l-a) Succese de seamă in prima zi a acestui an La locurile de muncă cu „foc continuu“, adică acolo unde activitatea productivă nu poate conteni, oamenii muncii au fost la datorie, transformînd zilele, schimburile și orele în adevărate momente de muncă exemplară, făcînd dovada concretă a hotărîrii exprimate în atîtea prilejuri de a conferi anului 1980 — utimul din acest cincinal — valențele înaltei eficiente. Relatările primite din diferite întreprinderi, aureolate de semnificative fapte și succese de muncă sînt, totodată, expresia sentimentelor de înalt patriotism, a angajamentului oamenilor muncii mureşeni de a înfăptui neabătut istoricele obiective pe care le-a stabilit marele forum al comuniştilor români, Congresul al XII-lea al P.C.R. La telefon Harkó Ioan, ofiţerul de serviciu de la Centrala electrică din Iernut: — In noaptea de revelion şi în cursul zilei de întîi ianuarie, activitatea centralei s a desfăşurat normal, asigurînd alimentarea ritmică a reţelelor, atît pentru nevoile industriale, cît şi pentru iluminatul casnic şi public, în noaptea de 31 decembrie spre 1 ianuarie, fiind apreciată ca o perioadă de vârf d® consum, s-a asigurat de către toate schimburile funcţionarea ireproşabilă a agregatelor. Vă cer o pauză, întrucât sunt chemat la telefon de dispeceratul central. După 15 minute interlocutorul revine: — Am primit dispoziţie să pornim şi să cuplăm la sistem grupul energetic nr. 2. Deci în această dimineaţă de 2ianuarie raportăm că schimbul de serviciu a efectuat în cele mai bune condiţii tehnice manevrele de cuplare a grupului. La posturile de comandă şi supraveghere s-a aflat şi personalul muncitor — operatori, maiştri, lăcătuşi, ingineri — de la Combinatul de îngrăşăminte chimice din Tg.-Mureş. Iuliu Pop, dispecerul de serviciu, ne relatează că în primele 24 de ore ale anului 1980 toate instalaţiile au funcţionat normal, componenţii schimburilor făcînd din nou dovada înaltei lor competenţe profesionale și con- Relatări consemnate de M. BARDASANU (Continuare în pag. a 4-a) REVELION ’80 O noapte lungă şi veselă, cu urări de muncă spornică, sănătate şi multe împliniri Anul 1979 îşi trăieşte ultimele ore. A fost un an, ca toţi anii noştri, cum ne-am obişnuit să-i numim de peste trei decenii, bogat în împliniri, în realizarea năzuinţelor şi viselor fiecăruia în parte şi a tuturora, pentru unii în mai mare măsură, pentru alţii în mai mică. A fost anul în care, într-o unitate mai strînsă ca oricînd în jurul Partidului Comunist Român, a secretarului său general, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, am sărbătorit împlinirea a trei decenii şi jumătate de viaţă liberă, a fost anul în care marele forum al comuniştilor din România a adoptat istoricele hotărîri — măreţ program de luptă şi muncă al întregului popor — pentru trecerea la o nouă etapă, superioară, de înaintare a patriei pe calea socialismului multilateral dezvoltat, apropriind-o tot mai mult de luminoasele culmi ale comunismului. La Tg.-Mureş, la Sighişoara, la Tîrnăveni, Reghin, Luduş, peste tot la oraşe şi sate, finele anului a îndemnat, mai mult ca oricînd, oamenii la cumpărături, luînd cu asalt magazinele şi umplindu-şi sacoşele, pentru a încărca mesele pe măsura împlinirilor. La hala „Gostat“ din centrul municipiului Tg.-Mureş s-au pus la dispoziţia cumpărătorilor mari cantităţi de preparate din carne: crenvurşti, cîrnat proaspăt şi afumat, salam, păstrăv şi alte produse alimentare specifice pentru masa de revelion. Mare afluenţă de cumpărători am întrlnit şi la magazinul „Avicola“, unde în vederea satisfacerii solicitărilor cumpărătorilor pentru astfel de ocazii s-au adus 1.200 kg carne de gîscă, 501 kg carne de curcă, 2.000 kg carne de găină, precum şi sute de pui, salam de pasăre, pastramă, ruladă etc. Anul 1979, de care ne despărţim , ne informa Ioan Iosif, gestionar la magazinul C.L.F. P. POPȘOR (Continuare în pag. a 3-a) La puţină vreme după ce acele ceasornicelor s-au suprapus pentru o clipită, la miezul nopţii, şi 1979 devenea istorie, cînd încă nu s-au stins bine ecourile urărilor de prosperitate, iar luminile scînteietoare ale artificiilor mai scăpărau pe retină, un ţipăt de nou-născut a înfiorat puritatea văzduhului. La maternitatea tîrgumureşeană, lîngă anul 1980, celălalt bebeluş cu sorcovă înflorită, venea pe lume fetiţa Daria Ioana, fiica lui Ioan Coroş, inginer zootehnist la Tirimia, şi a Ligiei Maria, farmacistă la Laboratorul galenic. A venit în acest belşug al ninsorii ca o lumină binefăcătoare, ca o ploaie de crin, prevestitoare de an mănos. Viaţa e o flacără intensifieîndu-se cu fiecare nou venit pe lume. Să-i dorim un drum frumos, să fie ca un trandafir, tare ca fierul, iute ca oţelul, s-o aflăm cu bine şi-n zile bătrîne, să fie fericită şi să fericească. Viaţa-i hărăzească o cale luminoasă şi netedă pe măsura sufletului nostru plin de respectul purtat tuturor copiilor. La anul şi la mulţi ani! L. DARIU ................................. ■ -